Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tähänkin lakiesitykseen
otan kantaa lähinnä käytännön
kokemusten perusteella, tähän pääasiaan siitä,
miten lähisuhdeväkivaltaan on puututtava.
Tässäkin tilanteessa kyse on heikomman suojasta,
siitä, että lähisuhteessa heikompi osapuoli ei
aina kykene viemään asiaa eteenpäin,
vaikka on väkivallan uhriksi joutunut. Sen vuoksi on tärkeää,
että lievätkin väkivallanteot tulevat
virallisen syytteen alaisiksi. Näin ei ole uhrin tahdosta riippuvainen
kysymys, eteneekö asia vai eikö se etene, ja näin
ollen tekijä ei pysty vaikuttamaan yhtä selvästi
siihen asian etenemiseen.
Kaiken kaikkiaan on aivan erinomainen asia, että nyt
lähisuhdeväkivaltaan päästään
entistä tarkemmin kiinni. Tästä olemme
tietysti keskustelleet jo jonkun aikaa, ja ehdin itsekin jo jossakin
vaiheessa hieman turhautua, kun näitä esityksiä tämän
lain säätämiseksi ei tullut, mutta onneksi
olemme nyt tähän tilanteeseen päässeet.
Arvoisa puhemies! Haluan yhteen kysymykseen tämän
lainsäännöksen yhteydessä kiinnittää huomiota,
kun sitä ei ole juurikaan noteerattu edes siellä,
missä muutoksia on tulossa. Nimittäin kouluissa
tämä laki aiheuttaa myös merkittäviä muutoksia.
Liian usein oppilaiden väliset konfliktit koulussa yritetään
ratkaista väkivallalla, ja liian usein väkivallan
kohteena on myös opettaja.
Tässä laissa säädetään
myös työsuhteessa tapahtuvasta väkivallasta.
Me päätimme lakivaliokunnassa saattaa työ-
ja lähisuhteessa tapahtuvat lievätkin pahoinpitelyt
virallisen syytteen alaisiksi. Näin ollen myös
työsuhteessa syyttäjällä on
oikeus ajaa syytettä, vaikka asianomistaja ei olisi sitä erikseen
vaatinut. Työpaikalla syyttäjän syyteoikeuden
laajentaminen koskee tilanteita, joissa väkivalta tai sen
uhka liittyy työhön ja tapahtuu työtehtävien
hoitamisen aikana. Tällä siis parannetaan myös
opettajan turvaa.
Tutkimusten mukaan viidenneksessä kouluja on esiintynyt
tilanteita, joissa oppilas on uhannut opettajaa väkivallalla.
Opettajia suojataan jo nykyisin, kun kyse on virkatehtävistä,
joihin liittyy julkisen vallan käyttöä.
Näissä tehtävissä kohdattu virkamiehen
vastustaminen on jo nyt virallisen syytteen alaista. Uuden säännöksen
myötä virallisen syytteen alaiseksi tulee myös
lievä pahoinpitely, joka kohdistuu opettajaan sellaisissa tehtävissä,
joihin ei liity julkisen vallan käyttöä. Enää rajanvetoa
ei ole siis tarpeen käydä. Opettajaa suojataan
kaikissa tilanteissa.
Toki on selvää, että oppilaan opettajaan
kohdistaman lievän pahoinpitelyn käsittelyssä on otettava
huomioon opettajan ja oppilaan välinen kasvatuksellinen
ja opetuksellinen erityissuhde. Niin ikään on
huomattava, että tekijänä on usein alaikäinen.
Tarkoitus ei olekaan tuoda muutoksia niihin käytäntöihin,
joiden avulla opettajan ja oppilaan väliset riitatilanteet
pyritään kouluissa nykyisin selvittämään.
Arvoisa puhemies! Tässä samassa yhteydessä päätimme
parantaa alaikäisen uhrin asemaa. Jo nykyisin alle 15-vuotiaisiin
kohdistuva lievä pahoinpitely on virallisen syytteen alainen
rikos. Tämä ikäraja nostetaan nyt 18
vuoteen. Ikärajan nosto koskee myös kouluissa
tapahtuvia oppilaiden välisiä tilanteita. Opettajan
näkökulmasta tämäkin tilanne
yksinkertaistuu. Lieväkin pahoinpitely etenee syyttäjän
toimesta, jos se vain tulee ilmi. Näissäkin tilanteissa
on selvää, että koulun muihin toimenpiteisiin
väkivallan ehkäisemiseksi ja kitkemiseksi ei ole
tarkoitus tällä muutoksella puuttua.
Arvoisa puhemies! Lähi- ja työsuhteessa tapahtuva
sekä alaikäisiin kohdistuva väkivalta
aiheuttaa uhrille erityistä kärsimystä.
Tilanteissa, joita ei voi paeta tai joissa pahoinpitelijä pettää uhrin
läheisyyteen perustuvan luottamuksen, seuraukset ovat yleensä kauaskantoisia.
Siksi nyt käsiteltävä laki on erittäin
tärkeä ja tehtävät muutokset
ovat välttämättömiä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä sinällään
hyvä laki tuo tämän perusteluosan mukaan — esityksen
perusteluissa todetaan näin — lähisuhdeväkivaltaa
koskevan syyteoikeuden piiriin kaikkiaan noin 5 000 uutta
tapausta, mikä huomioidaan sitten tuomioistuinten ja syyttäjien osalta,
mutta todetaan, että poliisin osalta on pärjättävä ja
pitäisi pärjätä ilman lisäresursseja.
Selvää on, että tällainen ei
ole mahdollista. Tapausten määrä on niin
valtava, ja poliisi joutuu ensisijaisesti kuitenkin olemaan puuttumassa
epäkohtiin ja työllistettynä.
Onneksi lakivaliokunta on ottanut tähän kannan,
jossa todetaan, että poliisille on turvattava riittävät
resurssit tämän uudistuksen toimeenpanemiseen
ja tämä ei myöskään
saa viedä ja vaarantaa poliisin muita työskentelyresursseja.
Nyt täytyy sitten vaan toivoa, että jotta tämä laki
ei jäisi kuolleeksi kirjaimeksi, tämä poliisien
resursointi todella otetaan hallituksen toimesta huomioon.
Keskustelu päättyi.