Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan tätä edustaja
Mölsän tekemää hylkäysesitystä ja
kiinnitän huomiota siihen, että täällä on
lausuntovaliokunnan elikkä maa- ja metsätalousvaliokunnan
esittämä hylkäys ja sitten myöskin
ympäristövaliokunnan perussuomalaisten valiokuntajäsenten
esittämä hylkäysesitys.
Perustelen tätä hylkäysesitystä oikeastaan
ylisääntelyllä, taas kerran. Meillä ollaan
tekemässä liikasääntelyä,
joka ei sinänsä enää luontoarvoille
tuota lisäarvoa. Meillä on todella monta ympäristöä,
luontoa koskevaa säädöstä, ja
ne ovat toimineet aivan hyvin. Suomalainen luonto on puhdas, ja
sitä on todella paljon. Me olemme harvaan asuttu maa. Maa-
ja metsätalousvaliokunta erityisesti kiinnittää huomiota
ensinnäkin siihen, että nyt ollaan lisäämässä tämmöinen
64 a §, joka sisältää yleisen
heikentämiskiellon, ja tämä asettaa nimenomaan
maanomistajalle minusta ihan kohtuuttomia velvoitteita arvioida
Natura 2000 -alueen luonnonarvoja, ja mahdollisesti sitten,
kun hän harjoittaa maataloutta tai muuta toimintaa tällä omalla
maallaan, hänen täytyy arvioida niitä tämän
toiminnan kannalta. Tämä lakiesitys ei kyllä minusta
riittävästi perustele sitä, minkä takia
maanomistajan tällä tavalla täytyy menetellä.
Mutta jos vielä mennään ihan näihin
lähtökohtiin siitä, mitä on
Natura 2000 -ohjelma ja mihin se perustuu, elikkä Euroopan
unionin luontodirektiiviin. Ei tämän kansallinen
käyttöönotto perustu luonnonsuojelulakiin,
vaan tämä on ihan erillinen EU-säädös,
ja nyt minun mielestäni tässäkin laissa,
monessa muussakin, ollaan haettu jopa teennäisesti näitä Natura-kytköksiä.
Tämä perusta, miten tämä on
kansallisesti implementoitu, on mielestäni toteutettu direktiivin
vastaisesti jo alun alkaen eli suhteellisen suojelun tason määritteleminen
ja uhanalaisten kohteitten määritteleminen on
tehty kiireellä. Tästä myös Valtiontalouden
tarkastusvirasto antoi hyvin kriittiset kommentit aikanaan. Tämä on
liitteenä myöskin maa- ja metsätalousvaliokunnan
asiantuntijakuulemisissa. Elikkä silloin jäi kesken
ja myöskin osittain tekemättä luontoarvojen
luokittelu ja luettelointi ja suhteellisuusvertailujen tekeminen,
ja tämä toiminta nyt vain kertautuu näissä uusissa
säädöksissä, ja tämä on
kyllä maanomistajien kannalta aivan kestämätön
ratkaisu.
Tämäkin laki tuo ihan välttämättä uusia
vaikutuksia, lisää byrokratiaa, ja vaikka entinenkin
tulkitaan väärin siitä huolimatta, että se
on siirtämättä Suomen lakiin, niin tässä tulee
taas sitä uutta byrokratiaa, jolla on varmasti sitten kustannuksia
Suomen elinkeinoelämän ja lähinnä tietysti
nyt maa- ja metsätalousvaliokunnan kannalta.
No, mitä tulee ympäristövaliokunnan
eriävään mielipiteeseen, niin minä haluaisin
kiinnittää huomiota juuri siihen, että Natura-alueiden läheisyydessä tulee
edelleenkin kyetä harjoittamaan normaaleja yritys- ja vapaa-ajan
toimintoja. Nyt tiedetään jo, että tämmöisiä rantautumispaikkoja
saaristossa on vähennetty, eikä se ole johtanut
mitenkään sen luonnonsuojelullisen tilan paranemiseen,
päinvastoin miltei huononemiseen, koska siellä rannoilla
ei ole asukkaita ja sinne on sitten kertynyt roskaa muun muassa.
Tai sitten, jos lähdetään vielä katsomaan
näitä perusteita, niin direktiivi antaa myöskin
mahdollisuuden siihen, että korvaavia ja vastaavia alueita voidaan
hakea sieltä, mistä niille esimerkiksi ei olisi
elinkeinotoiminnolle niin paljon haittaa. Täällä puhuttiin
jo kaivostoiminnasta ja siitä, että Natura-alueen
läheisyydessä ei saa harjoittaa kaivostoimintaa.
Minun esitykseni on silloin se, että haetaan korvaavia
maita niin, että se Natura-alue on kauempana kaivostoiminta-alueesta,
jos vastaava alue Suomessa löytyy.
Haluaisin kiinnittää huomiota vielä siihen,
että meillä on suhteellisesti eniten suojeltua
pinta-alaa Euroopassa. Meillä uusittiin metsälainsäädäntö,
millä tehtiin lisää suojelualueita. Minä en millään
muotoa vastusta luonnonsuojelua, en luontoarvoja, mutta minä olen
sitä mieltä, että metsätalous
ja luontoarvot sopivat ihan samaan metsään. Suomalainen
metsätalous — puhuin jo tuossa aiemminkin, mutta
kerron vielä, että meillä on vanhin metsälaki
vuodelta 1886, jossa sanotaan: "Metsää älköön
autioksi hävitettäkö." Eli meillä on
jo ollut kestävän metsätalouden periaate
ja tämmöinen talonpoikainen ihanne ja aate siitä,
että hoidetaan luontoa. Jos mietin vaikka omaa lapsuuttani,
niin olen maatilalla elänyt milteipä täydellisessä kiertotaloudessa,
eikä siihen ole tarvinnut silloin mitään
lakeja. Jollakin lailla voisi sanoa tässä, että laki
on jopa järjen vastakohta tietyissä asioissa,
mutta niin kuin sanoin, tämä direktiivin implementointi
pitäisi ehdottomasti tarkistaa uudelleen ja nimenomaan
lähteä miettimään sitä,
onko meillä suhteellisen suojelun taso niin korkea, että on
ihan pakko lähteä miettimään,
että sitä puretaan jossakin vaiheessa.
Jos me mietimme nyt vaikka metsätaloutta ja sitä,
että meillä jätetään
metsiä lahoamaan, niin minusta sekin on metsän
väärinkäyttöä. Jos
pyrittäisiin pitämään ne kuitenkin
tämmöisessä kestävässä metsätalouskäytössä,
niin metsäthän muodostaisivat hiilinieluja ja
ne olisivat miellyttäviä paikkoja myöskin
niille ekosysteemipalveluille. Kyllä kai nyt lahoaminenkin
on hidasta palamista ja vapauttaa hiilidioksidia.
Edelleenkin kannatan edustaja Mölsän tekemää esitystä.
Keskustelu päättyi.