5) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion rahoituksesta
evankelis-luterilaiselle kirkolle eräisiin yhteiskunnallisiin
tehtäviin
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tämän lakihankkeen
taustalla on hallitusohjelmaan kirjattu tavoite, jonka mukaan seurakuntien
yhteiskunnallisten tehtävien aiheuttamien velvoitteiden korvaamiseksi
tulee löytää ratkaisu. Nyt käsiteltävä esitys
puolestaan pohjautuu tämän hallitusohjelman kirjauksen
toteutumiseksi perustetun valtiovarainministeriön johtaman
työryhmän muistioon, joka valmistui lokakuussa
2013.
Evankelisluterilaiset seurakunnat saavat hoitamistaan yhteiskunnallisista
tehtävistä korvausta nykyisin yhteisövero-osuuden
muodossa. Tässä esityksessä ehdotetaan
kirkon yhteiskunnallisten tehtävien tukemiseen uutta rahoitusmuotoa, joka
tulisi yhteisövero-osuuden tilalle vuodesta 2016 alkaen.
Rahoituksen perusteena olisivat kirkolle lakisääteisesti
kuuluvat yhteiskunnalliset tehtävät, joita ovat
yleisten hautausmaiden ylläpitäminen, eräät
väestökirjanpitoon liittyvät tehtävät
sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kirkollisten
rakennusten ja irtaimiston ylläpito. Kirkolla on toki monia
muitakin yhteiskunnallisesti merkittäviä toimintamuotoja,
kuten lapsi- ja nuorisotyö sekä diakonia- ja palvelutyö, mutta
esitetyn rahoituksen perusteena ovat vain nämä ensin
mainitsemani lakisääteiset tehtävät.
Rahoituksen lähtötasoksi säädettäisiin
laissa 114 miljoonaa euroa vuonna 2016. Taso määriteltiin
hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa. Rahoituksen
määrä sidottaisiin kuluttajahintaindeksiin.
Lisäksi kirkolta perittäviä verotuskustannuksia
vähennettäisiin noin 6 miljoonalla eurolla seurakuntien
yhteisövero-osuuden jäädessä pois.
Rahoituksen määrä vastaisi suuruusluokaltaan
seurakuntien yhteisöverotulojen määrää,
joten uudistus on valtiontaloudellisilta vaikutuksiltaan neutraali.
Rahoituksen arvioidaan kattavan noin 80 prosenttia sen perusteena
olevien lakisääteisten tehtävien kustannuksista.
Uudistuksen yhteydessä on tarkoitus ottaa huomioon
myös muiden uskonnollisten yhdyskuntien asema lisäämällä uskonnollisten
yhdyskuntien valtionavustusmäärärahaa
miljoonalla eurolla. Tästä 87 000 euroa
kohdistettaisiin ortodoksiselle kirkolle kompensaationa sen menettämästä yhteisöverotulosta.
Uudistukseen liittyvistä verolakien muutoksista on
tulossa eduskuntaan erillinen esitys. Kirkkolain ja kirkkojärjestyksen
muutokset, jotka koskevat rahoituksen jakamista kirkon keskusrahastosta
seurakunnille, on äskettäin hy- väksytty
kirkolliskokouksessa. Tämä kirkkolain muutosesitys
on tulossa eduskuntaan seuraavan vaalikauden alussa.
Uudistus on hyvin tarpeellinen nykyisen sekavan lainsäädännöllisen
tilanteen korjaamiseksi ja kirkolle tulevan korvauksen määrän
vakauttamiseksi. Valtion kirkolle myöntämä rahoitus
sidottaisiin näin selkeästi lakisääteisten
yhteiskunnallisten tehtävien hoitamiseen. Voimassa olevassa lainsäädännössä yhteisöveroa
ei ole säädösperusteisesti kytketty kirkon
yhteiskunnallisiin tehtäviin, ja koska yhteisöveroa
maksavat kaikki yritykset riippumatta omistajan kirkkokuntataustasta,
tämänhetkinen lainsäädännöllinen
tilanne on altis kritiikille. Kun yhteisöverotuoton osuus korvattaisiin
lakisääteisellä valtionavustuksella, lainsäädäntö olisi
läpinäkyvä ja perusteiltaan kestävämpi.
Yhteisöveron muodossa tapahtuva korvaus on ongelmallinen
kirkon kannalta myös sen vuoksi, että sen määrä vaihtelee
voimakkaasti vuosittain. Uusi malli tekisi yhteiskunnallisten tehtä-vien
rahoituksesta vakaan ja ennustettavan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Katselen tuota lähetekeskustelun
puheenvuorolistaa ja huomaan, että tämä ei
selkeästikään aiheuta yhtä paljon
intohimoja kuin äskeisessä keskustelussa esimerkiksi
tuulivoimatariffit aiheuttivat.
Tämä esitys on hyvä. Evankelisluterilainen kirkko
tarjoaa monia palveluita, joilla on merkitystä meille useimmille
riippumatta siitä, kuulummeko kyseessä olevaan
seurakuntaan vai emme. Tällä esityksellä turvataan
rahoitus palveluille, joita evankelisluterilainen kirkko eittämättä yhteiskunnassamme
hoitaa ja joita se tekee katsomatta, onko teon kohde seurakunnan
jäsen vai ei. Tämä osaltaan mahdollistaa
myös näiden palveluiden kohtuuhintaisuuden esimerkiksi hautaustoimessa
siten, että ne ovat kaikkien saatavilla ja ulottuvilla.
On hyvä, että kyseessä oleva esitys selkeyttää nyt
sekavaa rahoitustilannetta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Kirkon ja valtion suhteet kytkeytyivät
toisiinsa aikaisempaa vahvemmin vastoin sitä edeltävää kehitystä,
kun eduskunnan säätämä hautaustoimilaki
tuli voimaan vuonna 2003. Hautaustoimilain taustalla oli samaan
aikaan toteutettu uskonnonvapauslain uudistaminen. Uskonnonvapauslaissa
korostuu velvollisuus kansalaisten yhdenvertaiseen kohteluun julkisen
vallan taholta, siis uskonnosta riippumatta. Hautaustoimessa tämä yhdenvertaisuuden
vaatimus merkitsi sitä, että hautaamisesta koituvien
maksujen perusteiden tulee olla samanlaiset riippumatta siitä,
oliko vainaja seurakunnan jäsen vai ei.
Lain valmistelussa selvitettiin avoimesti, periaatteellisesti
eri mahdollisuuksia hautaamisen yhdenvertaiseksi järjestämiseksi.
Periaatteessa olisi ollut mahdollista sellainenkin muutos, että hautaustoimi
olisi annettu kuntien tehtäväksi yhtenä julkisena
palveluna. Hallituksen esityksestä muuten, kun sitä tarkkaan
lukee, huomaa, että Ruotsissa, esimerkiksi Tukholmassa,
kaupunki hoitaa hautaustointa. No, Suomessa kunnilla, kun sitä tiedusteltiin,
ei kuitenkaan ollut halukkuutta ottaa vastuulleen hautaustoimen
hoitoa. Valmistelussa päädyttiin siihen, että hautaustoimen
kokemus ja osaaminen ovat evankelisluterilaisen kirkon seurakunnilla
kautta maan, jotka käytännössä ovat
lähes poikkeuksetta hoitaneet suomalaisten hautaamisen.
Hautaustoimilaissa tuo tehtävä osoitettiin seurakunnille
lain tasolla. Ensimmäistä kertaa siis laissa säädettiin,
että luterilaiset seurakunnat hoitavat hautaamisen Suomessa
pääsääntöisesti.
Yhdenvertaisuusvaatimusten johdosta seurakuntien oli tarkistettava
käytäntöjään. Paikoin seurakunnissa
sovelletusta käytännöstä, jossa seurakunnat
hinnoittelivat kirkkoon kuulumattoman vainajan hautapaikan kalliimmaksi
kuin seurakunnan jäsenen, oli nyt luovuttava, hinnoittelun
perusteiden kun tuli jatkossa olla samat kaikille paikkakuntalaisille.
Eri paikkakuntien välillä hinnat saattavat vaihdella,
mutta samalla paikkakunnalla paikkakuntalaisen hautaamisen hinnoittelun
perusteiden pitää olla yhtäläiset.
Lisäksi hautaustoimilaki edellyttää,
että seurakunnat varaavat siunaamattoman tai tunnustuksettoman
hautausmaa-alueen niitä paikkakuntalaisia varten, jotka
eivät halua tulla haudatuksi kirkolliseen hautausmaahan.
Käytännössä näitä tunnustuksettomia
alueita ovat seurakunnat yhdessä perustaneet. Aivan kaikissa
pienissä seurakunnissa ei oman hautausmaan yhteydessä tällaista
aluetta ole, mutta paikkakuntalaisille järjestyy kyllä,
jos halutaan. Kysymys on tässäkin uskonnonvapauden
periaatteen tarkasta toteuttamisesta.
Arvoisa puhemies! Kun seurakunnat hoitavat valtion antamaa tehtävää hautaustoimessaan,
siis sen hautaustoimen ikään kuin maallisen osuuden osalta — kaikki
virrenveisuu, kappelin käyttäminen, kirkolliset
toimitukset ovat sitten sitä hengellistä osuutta — niin
laissa on tähän liittyvä viittaus siihen,
että valtio osallistuu hautaustoimen kustannusten korvaamiseen.
Mutta juuri niin kuin ministeri äsken sanoi, ei ole mitään tarkkaa
määritelmää, millä tavalla.
No, seurakunnan jäsenten kannalta ei tietenkään
olisi oikein se, että he joutuisivat kirkollisveroillaan maksamaan
kirkkoon kuulumattomien hautaamisen kuluja tai että he
joutuisivat maksamaan kirkollisveroillaan ja sitten sen lisäksi
yhteiskunnallisilla veroillaan. Jotta näin ei tapahtuisi,
valtio korvaa näitä kustannuksia. Osan kustannuksista
maksavat vainajan perilliset hautausmaksuina sen mukaan, mitä seurakunnat
ovat tasosta päättäneet, mutta kuitenkin
yhdenvertaisesti. Seurakuntien saama yhteisövero-osuus
on vakiintuneesti tulkittu tällaiseksi korvaukseksi.
Nyt käsittelyssä oleva hallituksen esitys
valtion rahoitukseksi ev.lut. kirkolle tähtää siihen, että yhteisövero-osuusjärjestelmästä
luovutaan ja
sen tilalle tulee tietynsuuruinen indeksiin sidottu valtionavustus
kirkolle. Uusi malli poistaa yhteisöveroon liittyviä epävarmuustekijöitä ja puutteita
seurakuntien yhdenvertaisuudessa. Ihmisten kuolleisuus paikkakunnalla
kehittyy eri tavoin kuin yhteisöverokertymä, eli
hautaustoimen kustannukset kehittyvät ihan eri tavalla
kuin valtiolta tuleva korvaus nykyjärjestelmässä.
Siirtyminen valtion budjetista myönnettävään
avustukseen tuo ennustettavuutta ja vakautta hautaustoimen kustannusten
korvaamiseen.
Tärkeää on myös se, että suora
kytkös yritysten verotukseen nyt katkeaa. Yritysten ja
muiden yhteisöjen kirkollisverovelvollisuudesta luovuttiin
jo vuonna 1993. Kun jatkossa rahoitus ei myöskään
yhteisöveron kautta kytkeydy yrityksiin, voidaan yritysten
puolelta lopettaa ihmettely ja kritiikki siitä, miksi ne
joutuvat rahoittamaan kirkon toimintaa silloinkin, kun omistajat eivät
kuulu kirkkoon.
Hautaustoimen kuluihin osallistumisen ohella tulevalla valtionavustuksella
on tarkoitus tukea seurakuntia niiden huolehtiessa kulttuurihisto- riallisten
rakennusten kunnossapidosta, joista keskiaikaiset kirkkomme muodostavat
arvokkaimman osan. Lisäksi valtio osallistuu kuluihin,
joita syntyy eräistä kirkon väestökirjanpidon
tehtävistä, kuten vanhoista kirkonkirjoista ja niistä luovutettavista
tiedoista.
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on syntynyt hyvässä yhteisymmärryksessä ev.lut.
kirkon kanssa. Niin kuin ministeri äsken totesi, kirkolliskokous
on omalta puoleltaan jo käsitellyt tähän
liittyvät kirkkolain muutosesitykset. Toivon, että hallintovaliokunta
vie uudistuksen eteenpäin sujuvasti.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus esittää kirkon
yhteisöverojärjestelmästä luopumista
ja siirtymistä erillislain nojalla suoritettavaan rahoitukseen,
jonka määrää korotetaan vuosittain
kuluttajahintaindeksin mukaista yleisen hintatason muutosta vastaavasti. Sekä kansanedustajana
että pienen Pelkosenniemen seurakunnan kirkkovaltuutettuna
kannatan esitystä.
Nykyinen yhteisöverojärjestelmä on
lainsäädännölliseltä pohjaltaan
sekava, ja siitä on levinnyt erilaisia vääriä käsityksiä.
Yhteisöveroa on käytetty jopa lyömäaseena
kirkkoa vastaan ja annettu ymmärtää,
että Suomessa yhteisöt pakotettaisiin maksamaan
veroa uskonnollisen toiminnan tukemiseen.
Usein julkisessa keskustelussa esitetään vaatimuksia
valtion ja kirkon erottamisesta. Suomessa evankelisluterilainen
kirkko ei kuitenkaan ole valtionkirkko, joskin sillä on
tiettyjä erityistehtäviä yhteiskuntaan
nähden. Kirkon perustehtävä on tietenkin
Jeesuksen lähetyskäskyn täyttäminen,
mutta kirkko tekee myös enemmän tai vähemmän
niin sanottuja maallisia tehtäviä, maallisiksi
tehtäviksi lueteltavia toimia, joilla paikataan maallisen
yhteiskunnan palveluverkkoa. Ne ovat tarjolla ihmisille uskontokunnasta
riippumatta. On ollut kohtuutonta, että kirkkoa on vaadittu
kustantamaan näitä yhteiskunnallisia tehtäviä omilla
varoillaan tai jättämään ne
jatkuvasti vaihtelevan ja epätasaisesti seurakuntien kesken jakautuvan
yhteisöverotulon varaan.
Arvoisa puhemies! Ensisijaisesti kyse on hautaustoimen aiheuttamista
kustannuksista, kuten tässä on jo aiemmin tullut
esille. Kun kirkko on näitä töitä samoin
kuin eräitä muita yhteiskunnallisia tehtäviä hoitanut
ja sillä on näiden tehtävien vaatima
osaaminen, niin riittäviä perusteluita tämän
kirkon ja yhteiskunnan välisen yhteistyösuhteen
päättämiselle ei ole. Sen sijaan rahoitusjärjestelmä oli
syytä päivittää tämän
päivän tarpeita paremmin vastaavaksi.
Huomattavaa on, että kyse ei ole mistään avustuksesta
kirkolle. Kyse on oikeudenmukaisesta korvauksesta tehdystä työstä.
Tulevaisuudessa on aina syytä tarkastella, onko korvaussumma
riittävällä tasolla, jos kuolleiden määrä esimerkiksi
jatkossa tulisi huomattavilta osin seurakunnassa tai alueella kasvamaan.
On syytä tässä yhteydessä myös
muistaa, että kirkon monet hyvinvointiyhteiskunnan aukkoja
paikkaavat tehtävät, kuten esimerkiksi diakoniatyö ja
perheneuvonta, ovat ja pysyvät edelleen kirkon itsensä kustannettavina.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä.
Tässä juuri hienosti luetellaan tehtävät,
joiden hoitamista halutaan parantaa, että seurakunnilla
olisi tulevaisuudessa paremmat mahdollisuudet kehittää toimintaansa
hautaustoimen, väestökirjanpitotehtävien ja
kulttuurihistoriallisesti merkittävien rakennusten ja irtaimiston
ylläpidon osalta.
Kotikuntani Muhoksen kirkko täytti kesällä 380
vuotta, on vanhin käytössä oleva puukirkko Suomessa,
ja silloin kuulimme todella mielenkiintoisen esitelmän
muun muassa Kirkkohallituksen arkkitehdin taholta näistä harvoista
suomalaisista tukipilarikirkoista, joita maassamme vielä on
ja jollainen Muhoksen kirkko myöskin on.
Mutta nyt, kun ministeri on paikalla, haluaisin kysyä kaksi
kysymystä, ensinnäkin liittyen kirkonkirjojen
digitointiin ja sukututkimukseen ja siihen, että aina välillä kuuluu
huhuja siitä, että EU-lainsäädännöstä olisi
tulossa jotain uutta estettä tai rajoitetta sille, miten
näitä tietoja voidaan sukututkimuksessa käyttää.
Nythän ilmeisesti näin on, että sata
vuotta vanhempia tietoja voidaan aika vapaasti kuitenkin hyödyntää.
Toinen kysymys sitten liittyy eriäviin mielipiteisiin
tiettyjen uskonnollisten tahojen osalta, jotka olivat vaatimassa,
että yhteiskunnan tulisi tukea enemmän näiden
yhteiskunnallisten tehtä-vien toimittamista. Liittyykö tämä jotenkin
siihen, että meillä olisi erityisen köyhiä seurakuntia
tai erityisen köyhiä uskonnollisia yhteisöjä, jos
näin voi sanoa?
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Tähän ensimmäiseen
edustaja Mattilan kysymykseen en kyllä osaa vastata, en
tiedä. Minun tiedossani ei ole tällaista EU-lainsäädäntöä,
joka olisi tähän vaikuttamassa, mutta voin yrittää asiaa
selvittää ja palata asiaan.
Toinen kysymys liittyy muiden uskonnollisten yhdyskuntien saamaan
rahoitukseen, jota tässä ehdotetaan, että nykyiseltään...
Siis nämä muut uskonnolliset yhdyskunnathan saavat
val-tionavustusta jäsenmäärään
suhteutettuna, mutta tämä avustuksen määrä on
kyllä hyvin pieni. Nyt on arvioitu työryhmässä — tämä perustuu
valtiovarainministeriön kokoamaan työryhmään — että noin
miljoonalla eurolla pystyttäisiin kompensoimaan muiden
uskonnollisten yhdyskuntien vastaavaa yhteiskunnallista työtä.
Nythän täytyy muistaa se, että tästä on
jätetty kokonaan esimerkiksi diakoniatyö, perheneuvontatyö,
lapsi- ja nuorisotyö, joita tekevät niin evankelisluterilainen
kirkko kuin muutkin uskonnolliset yhdyskunnat, ja näitä ei
ole näillä valtionavustuksilla tarkoitus kompensoida.
Nyt on todellakin kysymys pelkästään
hautausmaiden ylläpitämisestä ja väestökirjanpitoon
liittyvistä tehtävistä sekä kulttuurihistoriallisesti
arvokkaiden rakennusten ja irtaimiston ylläpidosta. Jos
ajatellaan sitten näitä muita uskonnollisia yhdyskuntia,
niin niitä koskee lähinnä vain joidenkin
kulttuurihistoriallisten arvorakennusten ja irtaimiston ylläpito,
koska niillä ei ole taas näitä hautaustoimeen
ja väestökirjanpitoon liittyviä velvoitteita
niin kuin evankelisluterilaisella kirkolla. Tästäkin
täytyy todeta, että tämäkin
nyt esitetty rahoitus kattaa näistä tehtävistä arvion
mukaan vain noin 80 prosenttia kokonaiskustannuksista.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille hyvästä esittelystä.
Tämä on äärettömän
tärkeä uudistus, jotta turvataan seurakuntien
toimintaan riittävät varat.
Tästä on noin vuosi aikaa, kun olimme kansanedustaja
Karimäen kanssa Espoossa, Leppävaaran kirkossa.
Siellä oli mukava yleinen tilaisuus, minä puhuin
vanhustenhoidosta ynnä muuta. Tunnelma oli äärettömän
hyvä, ja pappi piti hyvän puheen. Sitten siinä pöytäkeskustelussa nousi
esiin tämä taloudellinen huoli, että miten he
pystyvät selviämään ylipäätään
henkilökunnan palkkauksista ja sitten myös eläkkeellä olevien
henkilöiden eläkemenoista. Tämä on
suuri apu nyt tähän ongelmaan. Varmasti monet
ovat äärettömän tyytyväisiä.
Keskustelu päättyi.