6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta
       
         					
      
      
         
         Liikenne- ja  kuntaministeri  Paula Risikko
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
            säädettäväksi määräaikainen
            laki ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Esityksen mukaan valtio
            maksaa romutuspalkkiona 1 000 euroa henkilölle,
            joka vie romutettavaksi omistamansa yli 10 vuotta vanhan auton ja
            ostaa tilalle uuden, vähäpäästöisen
            auton. Tämä hyvitys toteutetaan autokau- pan yhteydessä.
            Autoala perisi Liikenteen turvallisuusvirastolta valtionavustuksena
            maksetun 1 000 euron hyvityksen. Lisäksi tarkoituksena on,
            että myös autoala osallistuu vapaaehtoisuuden
            pohjalta romutuspalkkion maksamiseen.
         
         
         Romutuspalkkion saadakseen uuden henkilöauton ostajan
            on vietävä vanha autonsa romutettavaksi lailliseen
            kierrätyspisteeseen. Romutettavan auton ei tarvitse olla
            liikennekelpoinen. Uuden auton on oltava vähäpäästöinen.
            Ehdotetussa laissa säädetään
            tarkemmin auton käyttövoimasta. Auto voi olla
            sähkökäyttöinen, tai se voi käyttää polttoaineena
            korkeaseosetanolia tai metaania. Auto voi olla myös bensiini-
            tai dieselkäyttöinen, jos sen CO2-päästöt
            ovat alle 120 grammaa kilometrillä.
         
         
         Liikenteen turvallisuusvirasto valvoisi val-tionavustusten myöntämistä ja
            maksamista. Virastolla olisi oikeus periä autojen maahantuojalta
            maksamansa valtionavustus kokonaan tai osittain, jos laissa säädetyt
            valtionavustuksen myöntämisen edellytykset eivät
            ole täyttyneet.
         
         
         Romutuspalkkiokokeilu olisi määräaikainen. Kokeilu
            kestää esityksen mukaan puoli vuotta, ensi heinäkuun
            alusta vuoden 2015 loppuun asti. Kokeilun aloittamiseen tarvitaan
            Euroopan unionin komission hyväksyntä.
         
         
         Suomen autokanta on vanhaa verrattuna useimpiin muihin Euroopan
            unionin jäsenvalti-oihin. Romutuspalkkiokokeilun tarkoituksena olisikin
            edistää autokannan uusiutumista ja siirtymistä vähäpäästöisiin
            ajoneuvoihin. Arvioimme, että kokeilun aikana uusien, vähäpäästöisten autojen
            myynti lisääntyy 3 000 autolla. Tämän vuoksi
            valtion talousarvioon varataan romutuspalkkiota varten 3 miljoonan
            euron määräraha.
         
         
         Ajoneuvojen romutusohjelmia on toteutettu 13:ssa EU:n jäsenvaltiossa
            ja romutettavilta autoilta on vaadittu vähintään
            10 vuoden ikää. Maksettu korvaus ajoneuvoa kohden
            on vaihdellut 500 ja 6 000 euron välillä.
            Alle puolet näistä jäsenmaista on sisällyttänyt
            romutusohjelmaansa vaatimuksen CO2-päästöarvosta.
            Komission selvityksen mukaan romutusohjelmia pidettiin pääosin
            hyvin onnistuneina.
         
         
         Todella, tässä on kysymyksessä kokeilu.
            Katsotaan, mihin se johtaa, ja toivotaan, että tämä tavoite
            voidaan saavuttaa. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Suna Kymäläinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Romutuspalkkiokokeilu on hyvä — ylipäätänsä toimet,
            joilla pyritään kannustamaan autokannan uusiutumista
            ja kierrätystä, ovat hyviä — ja
            tämä romutuspalkkiokokeilu on paremmin toteutettu
            kuin edellisellä kerralla.
         
         
         Minusta nykyinen autoverotusjärjestelmä ja tämä romutuspalkkiokokeilukaan
            ei kuitenkaan ole täysin oikeudenmukainen, sillä se
            suosii verotuksessa suurituloisten hankkimia kalliimpia autoja.
            Kaukana taajamissa perheet tarvitsevat usein kaksi autoa, ja ainoaksi
            vaihtoehdoksi jää silloin vanhemman ja hankintahinnaltaan
            edullisemman auton hankkiminen, ja nämä luonnollisesti
            ovat yleensä suurempipäästöisiä autoja.
            Nyt tällä kannustetaan verottamaan ja romuttamaan jo
            vuonna 2004 käyttöönotettuja autoja.
            Nythän nuo 10 vuotta vanhat autot ovat suhteellisen tuoreita
            ja monelle hankintahinnaltaan ainoita mahdollisia.
         
         
         Toivon valiokunnan huomioivan tämän tällä hetkellä kuluttajia
            eriarvoisesti kohtelevan verotusnäkökulman valmistelutyössään
            ja tätä romutuskokeilua valmistellessaan ja tutkiessaan.
            Toivon, että valiokunta kiinnittäisi huomiota,
            samoin kuin ministeri voisi vastata, tulisiko kiinnittää enemmän
            huomiota yli 10 vuotta vanhem-pien autojen kierrättämiseen
            ja tällä tavoin katsoa oikeudenmukaisuutta kuluttajien
            hintapussin osalta.
         
         
       
      
         
         Lea Mäkipää /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ministeri esittelikin tämän
            lain kokonaisuudessaan.
         
         
         Usein sanotaan, että Suomessa on kaikista vanhimmat
            autot liikenteessä, ja tietysti tämänkin
            lain tarkoituksena on, että edistettäisiin uu-sien
            autojen tuloa maahamme. Tässä sanotaan myös,
            että tavoitteena olisi 3 000 uutta autoa ja niiden
            autojen tulisi olla vähäpäästöisiä,
            mutta yritin miettiä ja lukea, että eivätkö tänä päivänä jo
            kaikki autot ole lähes vähäpäästöisiä.
            Ja sitten asiakas saisi automyynniltä tämän
            1 000 euron alennuksen, ja ostajan pitäisi viedä vähintään
            10 vuotta vanha omistuksessa oleva auto romutettavaksi. Laki olisi
            tosiaan voimassa 12 kuukautta, mutta jos ajattelen, että jos
            meikäläisellä olisi varaa ostaa uusi
            auto, niin minä en välttämättä sitä sitten,
            jollei ole tarvetta, veisi romutettavaksi.
         
         
         Mutta ehkä tällä on ihan hyvä vaikutus,
            että ne romut tulee sitten kerättyä samaan
            paikkaan, ja toivottavasti tällä toteutuu se toivomus,
            että uusia autoja ilmaantuu Suomen maanteille. Koetetaan.
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
            hallituksen esitys. Tässä esitetään
            säädettäväksi määräaikainen
            laki ajoneuvojen romutuspalkkiokokeilusta. Laissa säädettäisiin
            uuden henkilöauton hankkivalle autonostajalle maksettavasta
            romutuspalkkiosta. Valtio maksaisi romutuspalkkiosta valtionavustuksena
            1 000 euroa kustakin laissa säädetyt edellytykset
            täyttävästä autosta.
         
         
         Tässä vaiheessa rupesin miettimään,
            että jos nyt olisin autoton ja tarvitsisin henkilöauton,
            kävisin ehkä ostamassa romiksesta semmoisen parinsadan
            euron auton ja sitten veisin sen romutettavaksi. Saisinko 1 000
            euroa ja sitten nettoaisin siinä 800 euroa ja menisin ostamaan
            uutta autoa?
         
         
       
      
         
         Ari Torniainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomen autokanta on keskimääräistä vanhempi, vanhempi
            kuin useimmissa EU-maissa. Autokantamme uudistaminen on ympäristön
            ja liikenneturvallisuuden kannalta tärkeä tavoite.
            Samalla on kuitenkin huomattava, että monilla perheillä on
            välttämätöntä olla
            useampi auto, jotta työssä käyminen,
            asioiminen ja yleensäkin liikkuminen on mahdollista, ja
            silloin monesti se niin sanottu kakkosauto on huomattavasti vanhempaa vuosimallia.
         
         
         Yleisellä tasolla hallituksen esitys romutuspalkkion
            käyttöönotosta ja kokeilusta Suomessa on
            hyvä asia. Asiaan liittyy kuitenkin myös useita
            huomionarvoisia asioita. Mikäli tavoitteena on uusien,
            vähäpäästöisten autojen
            suosiminen verotuksessa, voidaan toteutus suorittaa myös
            alentamalla näiden autojen autoverotusta. Mikäli
            tavoite on taas tehostaa vanhempien autojen romutusta, voidaan se
            myös toteuttaa maksamalla palkkio auton romuttamisestakin.
            Mikäli autojen romutuspalkkiokokeilu suoritetaan hallituksen esittämällä tavalla,
            on mielestäni kokeilua seurattava tarkasti ja arvioitava
            kokeilun vaikutuksia. Yksi asia on, miten varmistetaan, että kuluttaja
            saa aina autokaupassaan täyden hyödyn palkkiosta,
            ja miten varmistetaan tasapuolisuus kansalaisten kesken.
         
         
         Samoin on myös seurattava, mikä vaikutus tällä hallituksen
            esityksellä on ensi vuoden alkupuoliskon autokauppojen
            määrään, koska romutuspalkkiokokeilu
            toteutetaan vasta ensi vuoden loppupuoliskolla määräaikaisena.
            Samoin on myös seurattava, mikä vaikutus tällä kokeilulla on
            kaiken kaikkiaan vaihtoautojen kaupan määrään
            ensi vuonna.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lausun tästä asiasta sillä täydellisellä varmuudella,
            jonka täydellinen tietämättömyys
            lakiesityksen sisällöstä minulle antaa — tai
            ei nyt ihan täydellinen, siis perustuu nyt vain siihen,
            mitä olen tässä ministerin esittelystä ja
            näistä muutamista puheenvuoroista kuullut.
         
         
         Omistan yhdeksän vuotta vanhan auton, jolla on ajettu
            90 000 kilometriä, kun ollut muutakin tekemistä,
            muun muassa tämä kansan edustaminen. Se auto on
            omasta mielestäni aika hyvässä kunnossa,
            ja on se katsastuksessa saanut katsastusmiehen mittaamat hyväksyttävät
            päästöarvot, itse asiassa vielä reilusti
            niitten allekin. Nyt jos kuvittelisin, että päättäisin
            hankkia uuden auton ja sitten veisin tämän nykyisen
            auton romutettavaksi, niin minun on kyllä pakko sanoa enemmälti
            asiaan perehtymättä, että epäilen,
            että mahtaisikohan yhteiskunnallisten voimavarojen kohdentuminen
            tässä tapauksessa nyt osua ihan kohdilleen.
         
         
         Minä en tarvitse minkäänlaisia verohelpotuksia
            auton ostoon. Minä voisin viedä sen auton romutettavaksi,
            ellen tietäisi saavani itse asiassa siitä kyllä aika
            hyvän vaihtorahan uutta autoa ostaessani autokauppiaaltakin.
            Sitten luulen, että jos kuitenkin noin hyväkuntoisen
            auton, noin suhteellisen vähäpäästöisen
            auton romuttaminen johtaisi kokonaan uuden auton hankintaan eli tämmöisen
            turhan kulutuksen lisäämiseen, niin pikkuisen
            tässä epäilyttää.
         
         
         Mutta kun en vieläkään ole oppinut
            niin pois tästä hallituksen soturin uskollisesta
            roolista, niin minunhan nyt pitää uskoa, että tässä tapauksessa arvoisa
            liikenneministeri ja hänen johtamansa ministeriö ovat
            laatineet erinomaisen hyvän esityksen, joten katsotaan
            nyt, miten tulen suhtautumaan jatkossa tähän esitykseen.
         
         
         
       
      
         
         Merja Kuusisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! EU:n alueilla on toteutettu vastaavaa lakiesitystä ja siellä on
            kyllä todettu, että ainakin yhtenä tuloksena
            on se, että hiilidioksidipäästöt
            ovat vähentyneet. Mutta siellä sitten keskimäärin
            vaadittiin kymmenen vuoden ikää näiltä autoilta
            ja siellä annettiin palkkioksi noin 1 500 euroa
            uuden hankintaa varten. Siinä on vähän
            erilainen pohja ollut mutta sama tarkoitus. Ajoturvallisuus on kuulemma
            myös parantunut sitten EU-maissa, missä tätä on
            aiemmin kokeiltu, ja se on hyvä asia.
         
         
         
       
      
         
         Ari Torniainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Liikenneministeri totesi omassa puheenvuorossaan
            kutakuinkin, että taloudellisten kannusti-mien käytöstä ajoneuvojen
            romutuksen taikka kierrätyksen yhteydessä on esimerkkejä muista EU-maista.
            Kokemukset kuitenkin niistä romutusohjelmista ovat erilaisia
            ja vaihtelevia eri maissa.
         
         
         Oikeastaan kysymys ministerille: miten hän kokee nämä muiden
            maiden kokeilut? Samoin myöskin kysyisin ministeriltä,
            koska eri lähteistä on tullut myöskin
            arvioita, voitaisiinko pohtia, että tällä hallituksen
            esityksellä on vaikutuksia yhden toimialan tukemiseen,
            ja kanavoituuko merkittävä osa tuesta mahdollisesti
            ulkomaalaiselle autoteollisuudelle eikä suomalaisille.
         
         
         
         
            
            Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
            
            Haluaako ministeri Risikko vastata?
            
          
         
         
       
      
         
         Liikenne- ja  kuntaministeri  Paula Risikko
         
         Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kommenteista.
            Silloin aikoinansa, kun itsekin tähän tutustuin,
            totta kai nämä olivat sellaisia kysymyksiä,
            mitä pohdin ja kysyin virkamiehiltä, kun tämä oli
            valmistelussa meillä, ja nämä ovat ihan
            valideja kysymyksiä. Minun mielestäni siinä mielessä tämä on
            hyvä, kun tämä on kokeilu. Katsotaan
            nyt, mitä tämä kokeilu tuottaa.
         
         
         Kysyitte, miten on muissa maissa. Meillähän on
            sieltä myönteisiä palautteita, mutta
            on myöskin kriittisiä kommentteja, ja minun mielestäni
            se on nyt hyvä katsoa. Meillähän on pikkuisen
            eri säännöt kuin valtaosassa näissä Euroopan
            maissa, ja minun mielestäni meillä on tiukemmat säännöt
            tähän. Katsotaan nyt sitten, mitä tämä puoli
            vuotta tuo. Puoli vuotta on aika lyhyt aika kokeiluun, mutta siitä huolimatta
            minä olen sitä mieltä, että sen
            pitää nyt jo näyttää,
            onko tästä sitä apua, mitä on
            ajateltu. Hyvä tavoitehan tässä on, mutta
            totta kai seurata pitää.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.