7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta
ja ajoneuvolain muuttamisesta
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksessä 252/2014
esitetään säädettäväksi
uusi laki ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta. Voimassa
oleva laki ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta ehdotetaan
kumottavaksi. Lisäksi esitetään muutettavaksi
ajoneuvolakia ajoneuvojen rekisteröintiä koskevien
säännösten osalta.
Uudessa laissa ajoneuvojen rekisteröintitoiminnasta
säädettäisiin nykyistä tarkemmin
siitä, mitä rekisteröintitehtäviä Liikenteen
turvallisuusvirasto voi antaa ulkoisille palveluntuottajille ja
millä edellytyksillä. Lainsäädäntöä on
katsottu tarpeelliseksi tarkentaa, sillä ulkoiset palveluntuottajat
hoitavat perustuslailla tarkoitettuja julkisia hallintotehtäviä,
mutta säännöksiä ei ole tarkistettu
vuoden 2000 perustuslakiuudistuksen jälkeen.
Ulkoisten palveluntuottajien eli sopimusrekisteröijien
käyttö takaa sen, että rekisteröintipalveluita
on kattavasti saatavilla joka puolella maata. Tähän
perusratkaisuun hallitus ei esitä muutoksia. Jatkossa sopimusrekisteröijinä voisivat
toimia myös yksityiset elinkeinonharjoittajat, mikä parantaisi
edelleen palvelujen saatavuutta.
Ajoneuvolain muuttamisen osalta hallituksen esityksen keskeinen
tavoite on sähköisten palveluiden käytön
laajentaminen ajoneuvojen rekisteröinnissä. Tavoitteena
on tehdä rekisteröinnistä asiakkaille
aiempaa nopeampaa ja vaivattomampaa. Henkilökohtaista asiointia
rekisteröinnin suorittajan luona ei enää tarvittaisi.
Rekisteri-ilmoituksen tekeminen sähköisesti olisi
lisäksi edullisempaa kuin henkilökohtainen asiointi. Sähköisten
palveluiden käytön laajentaminen toisi säästöjä myös
Liikenteen turvallisuusvirastolle. Mahdollisuus henkilökohtaiseen
asiointiin säilyisi kuitenkin samalla ennallaan, mikäli
joku niin haluaa.
Osana sähköisten palveluiden laajentamista rekisteröintitoiminnassa
on tarkoitus siirtyä mahdollisimman pitkälti paperittomaan
asiointiin. Paperisten ajoneuvon omistusoikeutta osoitta-vien asiakirjojen
rinnalla otetaan käyttöön ajoneuvon omistajan
varmenne eli numerosarja, jolla oikeuden rekisteri-ilmoituksen tekemiseen voisi
osoittaa. Paperisen rekisteröintitodistuksen saisi jatkossa
rekisteröinnin yhteydessä enää pyynnöstä.
Rekisteröintitodistuksen ensimmäistä osaa, niin
sanottua ykkösosaa, ei myöskään
enää velvoitettaisi pitämään
mukana ajoneuvossa kotimaan liikenteessä. Poliisin tulisi
siten jatkossa tarkistaa liikenteenvalvonnassa ajoneuvon tiedot sähköisesti
ajoneuvoliikennerekisteristä. Ajoneuvojen tiedot tarkistetaan
liikenteenvalvonnassa jo nykyään hyvin usein sähköisesti,
sillä rekisteröintitodistuksessa eivät
näy kaikki valvontaan tarvittavat tiedot. Lakiesitystä on
tältä osin valmisteltu yhteistyössä sisäministeriön kanssa.
Raskaan liikenteen eli linja-autojen ja kokonaismassaltaan 3,5:tä tonnia
suurempien kuorma-autojen ja perävaunujen osalta velvollisuudesta
pitää rekisteröintitodistuksen ykkösosa mukana
luovuttaisiin vasta siirtymäajan jälkeen vuoden
2017 alussa, jotta tietojärjestelmiin saadaan tehtyä tarvittavat
muutokset ja liikenteenvalvonnan sujuvuus voidaan turvata.
Rekisteröintitodistuksen ykkösosaa pitää edelleen
pitää mukana kaikissa ajoneuvoissa kansainvälisessä liikenteessä.
Liikenteen turvallisuusviraston tuleekin huolehtia, että asiakkaat
ovat tästä tietoisia ja että todistuksen
saa tarvittaessa nopeastikin. Tarkoituksena on, että rekisteröintitodistuksen
ykkösosan saa jatkossakin ilman erillistä maksua. — Kiitos.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sisäministeriö ja
Poliisihallitus katsoivat lausunnoissaan esityksestä, että poliisin
suorittama liikenteenvalvonta vaikeutuu, jos velvollisuudesta pitää rekisteröintitodistuksen
ykkös-osaa ajoneuvossa ja sen automaattisesta antamisesta
luovutaan. Edellä mainitut toivat esiin, että kaikissa
poliisin ajoneuvoissa ei ole tietoliikenneyhteyksiä, joilla
saataisiin ajoneuvon tiedot Liikenteen turvallisuusviraston sähköisistä rekistereistä.
Lisäksi tietoliikenneyhteyksissä on välillä katkoksia,
eikä poliisin järjestelmän kautta saada näkyviin
kaikkia varsinkaan raskaan liikenteen valvontaan tarvittavia ajoneuvon
tietoja. Silloin kun tietoliikenneyhteyksissä on katkoja,
tietoja voidaan kysyä hätäkeskuslaitoksilta
ja poliisin omilta tilannekeskuksilta, mutta niiden resurssit ovat
tähän tarkoitukseen rajalliset.
Sisäministeriö piti rekisteröintitodistusta
hyödyllisenä myös autoilijalle. Lausuntomenettelyn lisäksi
liikenne- ja viestintäministeriö järjesti
sisäministeriön poliisiosaston, Poliisihallituksen
ja Liikenteen turvallisuusviraston edustajien kanssa muutamia erillisiä tapaamisia
ennen ja jälkeen lausuntokierroksen. Tapaamisten pohjalta
päädyttiin ehdottamaan siirtymäaikaa
raskaalle liikenteelle 31. päivään joulukuuta
2016 erityisesti siksi, että ajoneuvon laajat tiedot saataisiin
näkyville poliisin tietojärjestelmässä ennen
kuin valvonta perustuisi pelkkiin sähköisiin rekistereihin.
Arvoisa puhemies! Edellä esitetyistä syistä on nyt
erittäin tärkeää kammata tämä esitys
läpi liikennevaliokunnassa, ettei valvontajärjestelmää halvaannuteta.
Lisäksi tässä on nyt ehkä tiedoissakin
tarkistamisen varaa. Vasta eilen uutisoitiin, että kaikissa
poliisiautoissa on kamerat, jotka lukevat ajoneuvovirrasta katsastamattomat
tai verot maksamatta jättäneet autoilijat. Samoin kerrotaan
yhteysongelmista, jotka lienevät hyvin ilmeisiä.
Toisaalta esitellään jo järjestelmiä,
joissa verotus perustuisi käyttöön eli
ajoneuvon liikkeitä seurattaisiin maksun perustaksi.
Näissä rekisteriasioissa on mielestäni
syytä olla ennemmin katsova kuin katuva, myös
siinä, mitkä ovat perintä- ja järjestelmäkulut.
En ole vakuuttunut, ettei tuo siirtymäaika tai voimaantuloaika
olisi ylioptimistinen.
Lisäksi olen sisäministeriön kanssa
täysin yhtä mieltä, että autossa
mukana pidettävästä rekisteröintitodistuksesta
on hyötyä autoilijalle monissa käytännön
toimissa, esimerkiksi öljyn valinnassa, renkaiden ostossa,
peräkärryn liittämisessä sekä kuormauksessa
noin nopeasti lueteltuna. Sähköisesti näihin
palveluihin ei ole aina ja kaikkialla Suomessa mahdollista päästä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kiitos ministerille lakiesityksen esittelystä.
Nyt käsittelyssä olevan lakiesityksen pääasiallisena
tavoitteena on helpottaa ajoneuvon rekisteri-ilmoituksen tekoa ja
sen myötä alentaa rekisteritoiminnan kustannuksia.
Esityksen mukaan kustannuksia voidaan alentaa muun muassa laajentamalla
sähköisiä palveluita. Rekisteröinnin voisi
hoitaa muutamaa poikkeuksellista tilannetta lukuun ottamatta kokonaan
sähköisesti.
Mielestäni tämä on hyvä esitys,
säästää kustannuksia, ja kumminkin
yhteiskunnassa on tällä hetkellä buumi,
että siirretään mahdollisimman paljon
kaikkia toimintoja sähköiseksi. Mutta valiokunnassa
sitten mietitään esimerkiksi näitä asioita,
mitä tuli Suna Kymäläisen puheenvuorossa
esiin. Päästään vähän
syvemmin sitten tutustumaan.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kovasti edustajille näistä kommenteista.
Minä haluan vain todeta sen, että tämä esitys on
valmisteltu kyllä ihan hyvässä yhteistyössä sisäministeriön
ja Poliisihallituksen kanssa ja kyllä näitä,
mitä nostitte esille, on huomioitu, se on ihan hyvä asia.
Varmasti pitää sitten kuulla vielä näitä tuolla
valiokuntakuulemisissakin, mutta vielä korostan, että kyllä tämä ihan
yhteistyössä on valmisteltu. Uskoisin, että Poliisihallitus
ja sisäministeriö eivät olisi tätä eteenpäin
päästäneet, jos tässä valtavan
suuria ongelmia olisi. Kyllä tässä halutaan
joustavoittaa tätä tilannetta ja myöskin
maksuja helpottaa.
Keskustelu päättyi.