7) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 4 §:n
         muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Virpa Puisto /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! On surullista, että joka vuosi joudumme
            keskustelemaan täällä Raha-automaattiyhdistyksen
            tuoton jaosta ja Raha-automaatin asemasta. Raha-automaatin merkitys
            sosiaali- ja terveysjärjestöjen rahoittajana on
            kiistaton. On muistettava myös Raha-automaatin peruslähtökohta.
            Raha-automaatin ovat perustaneet sosiaali- ja terveysjärjestöt
            rahoittaakseen sosiaali- ja terveystyötä, niin sanottua
            kansanterveystyötä. Myöhemmin, aivan
            oikein, Raha-automaattiyhdistyksen ja muutkin maassamme toteutetut
            rahapelit ovat tulleet valtioneuvoston valvontaan ja huolehditaan
            rahojen oikeellisuudesta ja pelien toteutumisesta voimassa olevan
            arpajaislain mukaisesti.
         
         
         Kun Raha-automaatin tuoton jaettavasta summasta päätetään,
            joka vuosi alustavasti käydään yhteistyö-
            ja linjausneuvotteluja sosiaali- ja terveysministeriön
            kanssa. Niin on tehty ensi vuoden budjettiakin ajatellen ja sovittu
            muun muassa, että painopisteet ovat vanhusten toimintakykyä parantavissa
            palveluissa, huumeongelmien korjaamisessa, erityisesti päihdeongelmien
            osalta, lasten iltapäivätoiminnassa, syrjäseutujen
            kehittämisessä, sosiaalisen luototuksen kehittämisessä ja
            heikossa koulutus- ja työmarkkina-asemassa olevien nuorten
            aseman parantamisessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nämä ovat juuri niitä asioita,
            joista keskusteltiin usean tunnin ajan tänään,
            kun keskusteltiin maan taloudesta, budjetista ja lisäbudjetista.
            Erityisesti laman aikana juuri näitä palveluja
            on jouduttu alasajamaan vaarallisen ohuelle tasolle. Raha-automaattiyhdistys
            on rahoittanut järjestöjä, jotka ovat
            täydentäneet julkisen sektorin toimintaa tuottamalla ammatillisesti
            palveluja ammattihenkilöstön toteuttamina mutta
            tuoneet myös satojentuhansien henkien vapaaehtoispanoksen,
            joka on toimintaa, jota koskaan millään kutsulla
            tai rahalla ei voida saada toteutetuksi samassa määrin
            julkisen sektorin toimesta, kuten ei myöskään
            yksityisen palvelujen tuottajan toimesta.
         
         
         Vuosittain on keskusteltu siitä, onko valtiovarainministeriön
            budjettiriihessä osoittama viivain oikealla kohdalla, paljonko
            Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta niin sanotusti jäädytetään ja
            paljonko jaetaan järjestöille. Siitä on
            käyty vuosittain keskustelua budjetin yhteydessä,
            ja eduskunta on määrää lisännyt
            lähes joka vuosi kymmenen viime vuoden aikana, onneksi.
            Sen myötä on voitu tehdä kehittämis-
            ja vielä kokeilutoimintaakin sosiaali- ja terveydenhuollon
            alalla.
         
         
         Ehkä osittain tästä syystä valtiovarainministeriö esittää,
            että Raha-automaatin veroprosenttia nostetaan 5:stä 10 000:een.
            Juuri pari vuotta sitten Raha-automaatin veroprosentti nostettiin 3:sta
            5:een perusteluna, että se on yhtenevä Veikkauksen
            kanssa. Se oli aivan oikein. Nyt ei voi löytyä muita
            näkökulmia kuin se, että keskustelu jaettavan
            summan muutoksista eliminoidaan imuroimalla rahat jo etukäteen
            pois. Tässä ei oteta huomioon edes sitä,
            mitkä mahdollisesti ovat tulevat suhdanteet, miten vaikea
            sosiaali- ja terveydenhuollon tilanne on, tarvittaisiinko mahdollisesti
            hyvinkin kipeästi sitä ylijäämän
            osuutta, joka olisi silloin arvion kohteena.
         
         
         Käytännössä tämä tarkoittaa
            sitä, että veroprosentin nostaminen 5:stä 10:een
            kaksinkertaistaisi valtiolle tulevan määrän
            170 miljoonasta 340 miljoonaan markkaan. Arvoisat kollegat, hyvin tiedätte
            sen, että kun puhumme kuntatasolla 1 000 markasta,
            järjestötasolla 100 markasta, niillä kaikilla
            on suuri merkitys. On edesvastuutonta väittää,
            ettei 340 miljoonan verotuksella olisi merkitystä järjestötoiminnalle — on
            tietenkin.
         
         
         Vielä merkittävämpää on
            se, että laman aikana pala palalta siirrettiin valtion
            budjetissa valtion rahoitettavaksi kuuluvia toimia Raha-automaatin
            rahoitettavaksi, muun muassa veteraanien kuntoutus, raittiustoimintaa
            ja lukemattomia muita. Tämä varmasti siinä taloudellisessa
            tilanteessa on ollut merkityksellistäkin, mutta se on jo tuntuva
            osa, merkittävä osa, Raha-automaatin tuotosta.
            Kun valtiolle lakisääteisesti kuuluvia tehtäviä rahoitetaan
            Raha-automaatin tuotolla ja lisäksi verotuksella ikään
            kuin etukäteen otetaan Raha-automaatin tuotosta merkittävä osa
            vain valtion budjetin katteeksi, vaarannamme Raha-automaatin monopolin.
         
         
         Vain pari vuotta sitten käytiin hyvin veitsenterällä monopolikeskustelun
            osalta, kun tiesimme, että Euroopan parlamentissa käytiin
            pitkä oikeusprosessi siitä, onko Raha-automaatti
            järjestöjä rahoittava suomalainen spesiaali
            pelimuoto vai onko se yleinen kilpailulainsäädännön
            alainen liiketoimi. Näillä menettelytavoilla,
            jotka liittyvät muun muassa veron nostoon, monopoliasema
            vaarannetaan, ja minusta tämä on alan asiantuntemattomien
            talousnikkareiden vastuutonta toimintaa. Mistään
            ei tule sitä rahaa, ei julkiselle, yksityisille, puhumattakaan
            järjestöistä, tarvittavaa rahaa, joka
            tämän myötä menetetään.
            Tässä taloudellisessa tilanteessa ja maailmantilannetta ennakoitaessa
            ei luulisi, että Suomen eduskunnalla on varaa pistää kyseenalaiseksi
            tällaista voimavaraa, joka meillä on käytössä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä eduskunta on ymmärtänyt
            sen. Tämän toimenpidealoitteen arpajaisverokannan
            pitämisestä 5 prosentissa on allekirjoittanut
            110 kansanedustajaa, ja tiedän, että tämän
            olisi allekirjoittanut vielä useampi, jos tätä olisi
            systemaattisesti haettu. Olen vakuuttunut, että tässä alla
            olevien nimien lisäksi hyvin helposti, jos aika olisi sallinut,
            tähän olisi tullut 20—30 nimeä lisää.
         
         
         Toivon, että budjetin käsittelyn yhteydessä hallitusryhmien
            kesken käytävissä neuvotteluissa — toivon
            mukaan jo ennen — hallitus ymmärtää,
            että tämä ei ole se hallituksen esitys,
            joka tulee hyväksytyksi ensi vuoden budjetin yhteydessä.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Voin yhtyä aivan täysin
            ed. Puiston edellä käyttämään
            hyvään puheenvuoroon.
         
         
         Nyt lähetekeskustelussa olevan lakiesityksen perustelujen
            mukaan tavoitteena on lähentää eri rahapeliyhteisöjen
            verorasitusta. Verorasituksen samankaltaisuutta voidaan ehkä joillakin
            tekijöillä perustellakin, mutta sen toteuttaminen
            on hyvin ongelmallista.
         
         
         Vuoteen 93 saakka perustui rahapeliyhteisöjen arpajaisvero
            pelin järjestäjän velvollisuuteen tilittää pelaajan
            puolesta voitoista arpajaisverot. Poikkeuksena oli kuitenkin Raha-automaattiyhdistys,
            jota koski vain leimaverolain velvoite maksaa niin sanottu päätösleimavero
            peliin sijoittamisesta. Tämä määrä oli
            vajaat 3 prosenttia pelitoiminnan kokonaistuotosta. Nyt voimassa olevassa
            arpajaislaissa pelivoittojen verotuksesta luovuttiin ja poistettiin
            RAY:n maksamat päätösleimaverot ja korvattiin
            prosentuaalisella arpajaisverolla.
         
         
         Arpajaisverolain mukaan RAY:n maksettavaksi tuleva vero lasketaan
            käyttäen perusteena pelitoiminnan kokonaistuottoa,
            mikä tarkoittaa pelipanosten yhteismäärää vähennettynä pelaajille
            maksetuilla voitoilla. Veroa ei siis lasketa normaalin yhteisöveron
            tavoin rahapeliyhtiön liiketoiminnan tuloksesta. Jos pyrkimys
            on rahapeliyhteisöjen verotuksen yhdenmukaiseen verokohteluun,
            verokannan ja rahapeliyhteisöjen näennäisesti
            samanlaisella, nettotuottoperusteeseen pohjautuvalla laskentatavalla
            ei kuitenkaan saavuteta tätä tavoitetta. Yhteisöjen
            erilaisista pelituoterakenteista, niiden tuottamistavasta ja kulurakenteesta
            johtuen lopputulos ei kuitenkaan ole verorasituksessa yhtenäinen.
         
         
         Arvoisa puhemies! Varsinainen perustelu verokannan nostamiseen
            ilmenee lakiesityksen perusteluista, joita ed. Puisto jo käsitteli.
            RAY:n tuotoista arpajaislain mukaan sosiaali- ja terveysjärjestöille
            jaettavaa osuutta ei haluta kasvattaa, vaan ennakoitu kasvava tuotto
            tulee siirtää valtion budjettivaroista lakisääteisesti
            katettaviin menoihin. Tämä arpajaislain peruste
            on ristiriidassa niiden perusteiden kanssa, joilla on pyritty lainsäädännössä turvaamaan
            RAY:n asema pitkällä aikavälillä.
            Lakiesityksessä on kokonaan sivuutettu suomalaisen rahapelitoiminnan
            yksinoikeuden perusteiden huomioon ottaminen.
         
         
         RAY:n osalta perusteet selkiytyivät EY-tuomioistuimessa
            päättyneessä oikeusprosessissa, kuten
            jo edellä kuultiin. EY-tuomioistuin on linjannut arpajaistoimintaa
            tarkastelleessa ennakkoratkaisussaan, ettei pelitoiminnan rajoittamista
            EU-lainsäädännön perusteella
            voida perustella valtion fiskaalisilla intresseillä. Uusi
            arpajaislaki on laadittu ottaen huomioon EU-lainsäädännön
            tulkinnasta syntyneet ennakkoratkaisut. Lupa arpajaistoimintaan,
            jolla laki tarkoittaa myös RAY:n harjoittamaa rahapelitoimintaa, voidaan
            antaa vain varojen hankkimiseksi yleishyödylliseen toimintaan.
            Haluan alleviivata tätä: yleishyödylliseen
            toimintaan. Yleishyödyllisen toiminnan laki määrittelee
            RAY:n osalta terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Arpajaislaki
            määrää tuotot käytettäviksi
            erikseen laissa todetuin poikkeuksin avustusten myöntämiseen
            oikeuskelpoisille yleishyödyllisille yhteisöille
            ja säätiöille.
         
         
         Arpajaisverolakiesityksen perusteena oleva tavoite siirtää rahapelitoiminnan
            tuottoja lain määrittelemästä yleishyödyllisestä käytöstä entistä enemmän
            valtion yleiskatteellisiin menoihin on ristiriidassa arpajaislain
            perusteiden kanssa. Vaikka muut EU-lainsäädäntöön
            liittyvät rahapelitoiminnan erityissäännöstelyn
            perusteet säilyvätkin, valtion fiskaalista intressiä korostava
            arpajaisveron merkittävä korotus on omiaan heikentämään
            RAY:n yksinoikeuden perusteita. RAY:n harjoittaman pelitoiminnan
            poikkeuksellisen laajasti hyväksyvä kansalaismielipide
            perustuu tietoisuuteen tuottojen käyttämisestä erityiskohdennettuihin
            yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Alleviivaan myöskin
            tätä kansalaismielipidettä, mikä erittäin
            vahvasti hyväksyy RAY:n toiminnan ja ennen kaikkea näiden
            rahojen käyttötarkoituksen.
         
         
         Numeraalisesti voidaan todeta, että koko RAY:n rahapelitoiminnan
            tuotosta 10 prosentin mukainen arpajaisvero olisi noin 15 prosenttia
            tilikauden voitosta ja järjestöille jaettavasta
            osuudesta runsaat 20 prosenttia. Lisäksi tarkasteltaessa
            RAY:n rahapelitoiminnan tuoteryhmiä kasinopelitoiminnassa
            osuus on jopa 50 prosenttia. Lakiesityksen mukaisella verolla aikaisemmin valtion
            budjetista maksetut ja RAY:n tuotoista katettaviksi siirretyt menokohteet
            nousevat vuosittain lähes 1 miljardiin markkaan ja olisivat
            silloin jo noin 40 prosenttia RAY:n koko tilikauden voitosta. Viittaan
            ed. Puiston puheenvuoroon, jossa hän totesi veteraanikuntoutuksen
            ja sotainvalidien sairaskotien käyttömenot ja
            monet muut menot, jotka ovat siirtyneet jo Raha-automaattiyhdistyksen
            hoidettaviksi.
         
         
         RAY:n rahapelitoiminnan kannalta erityisen liiketoiminnallisen
            ongelman ehdotettu verorasituksen kaksinkertaistaminen aiheuttaa
            ravintolakasinopelitoiminnalle, jonka kulurasitusta verotus nostaa
            merkittävästi. Saattaa olla, että tämän seurauksena
            RAY joutuu poistamaan erityisesti pienten paikkakuntien kannattamattomaksi
            tulevia pelipöytiä. Tämä myös
            vähentäisi työtilaisuuksia. Tällä lakiesityksellä on
            hyvin laajat ulottuvuudet myöskin tässä suhteessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Raha-automaattiyhdistyksen harjoittaman rahapelitoiminnan
            tuotto tulee arpajaislain mukaisesti käyttää täysimääräisesti sosiaali-
            ja terveysjärjestöjen toiminnan tukemiseen, kansanterveyden
            ja sosiaalisen hyvinvoinnin lisäämiseen. Tuottojen
            yleiskatteellisuuden lisääminen verotuksen keinoin
            on ristiriidassa yhdistystä koskevan erityislainsäädännön
            kanssa, eikä lakiesitys ole näin ollen perusteltavissa.
         
         
         Toivonkin, että kun nyt arpajaisverolain 4 §:n muuttamisesitys
            lähetetään valiokuntaan, valtiovarainvaliokunnan
            verojaosto perusteellisesti kuuntelisi asiantuntijat ja ottaisi
            myöskin huomioon sen mielipiteen, mikä eduskunnassa
            on toimenpidealoitteen pohjalta esiin tuotu. Ed. Puiston aloitteessa
            on todella 110 kansanedustajan nimet. Kyllä tästä jo
            ilmenee eduskunnan tahto, että tämä lakiesitys
            on joko hallituksen vedettävä pois tai se tullaan
            hylkäämään tässä salissa.
         
         
       
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ed. Puisto pohjusti ja ed. Vihriälä täydensi
            keskustelua niin, että ei jää oikeastaan
            paljon muuta sanottavaa kuin lämpimän tuen antaminen
            heidän näkemyksilleen. He valottivat tätä asiaa
            niin sosiaali- ja terveysalan järjestöjen kannalta
            kuin myöskin EY-tuomioistuimen antaman päätöksen
            kannalta todeten, mikä uhka muodostuu, jos valtio lähtee
            leikittelemään asialla ja menetämme tämän
            todella tärkeän mahdollisuuden, mikä on
            kansalaisten vapaaehtoistoiminnan tukemiseen. Noin kolmasosa suomalaisista
            osallistuu vapaaehtoistyöhön. Muistaakseni tämmöisiä lukuja
            on kerrottu. Merkittävä ryhmä, missä ihmiset
            tekevät todella arvokasta työtä, on sosiaali-
            ja terveysalan kansalaisjärjestöt.
         
         
         Ei ole mitään syytä lähteä heikentämään
            näitä mahdollisuuksia, vaan pitää antaa
            tuki kansalaisten vapaaehtoiselle työlle lasten ja vanhusten, sairaiden
            ja vammaisten ja muiden heikommassa asemassa olevien ihmisten tilanteen
            parantamiseksi — on hylättävä tämä esitys.
         
         
       
      
         
         Matti  Saarinen  /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Edellä edustajatoverien käyttämät
            puheenvuorot ovat sen sisältöisiä, että niihin
            on helppo kaikkiin kolmeen yhtyä, niin ed. Vihriälän,
            ed. Puiston kuin ed. Stenius-Kaukosenkin puheenvuoroon.
         
         
         Tämä esitys on sen kaltainen, että pahimmoillaan
            siinä saattaa toteutua ensimmäinen askel jalka
            oven väliin -taktiikasta. Nimittäin kun vertaillaan
            tämän kaltaisen pelitoiminnan sektorilla toimivien
            yhtiöitten keskinäistä asemaa ja verotusperusteita,
            pahimmoillaan uhkakuva on jopa sen kaltainen, että tässä on
            ensimmäinen siirto siihen suuntaan, että ylipäänsä arpajaisverotus
            Suomessa kiristyy koskemaan kaikkia yhtiöitä,
            jotka toimivat sillä alalla. Tästä puolestaan
            esimerkiksi seuraisi se, että Veikkaus Oy ja Fintoto joutuisivat
            nykyistäkin kovemman verotuksen kohteiksi.
         
         
         Tämä ei ole ihan tuulesta temmattu. Niin kuin edustajakollegat
            tietävät, eduskunta on omalla päätöksellään
            päättämässä arpajaislaista,
            johon se on, toisin kuin hallitus on esittänyt, kirjannut arpajaislain
            mukaisten edunsaajien prosenttiosuudet siirtämällä kirjastojen
            valtionosuudet budjettivaroin rahoitettaviksi, tosin pitkällä siirtymäsäännöksellä
            ja
            tietyin järjestelyin, mutta kuitenkin. Pahimmoillaan tässä otetaan
            askel siihen suuntaan, että edunsaajilta leikataan arpajaisveroa
            kiristämällä sellainen positiivinen resurssien
            lisäysmahdollisuus, joka arpajaislain kautta olisi nyt
            näköpiirissä alkaen vuoden 2003 alusta.
         
         
         Toivon sydämestäni, että olisin totaalisesti väärässä,
            mutta tämä on vaihtoehto vaihtoehtojen joukossa,
            ja vanha kansanviisaus sanoo: Jäljet pelottavat. Tässä yhteydessä jäljet
            todella pelottavat. Sen myötä kun täällä on
            pystytty kolmannen sektorin toimintaedellytyksiä joiltakin osin
            kehittämään, aina on löytynyt
            niitä byrokraatteja, jotka ovat jostakin päästä täkkiä leikanneet
            taas entisen mittaiseksi, jopa entistä lyhyemmäksi.
            Näin kuitenkin aikana, jolloin vuodesta toiseen valtion
            taloudellinen tilanne on ollut paranemaan päin ja on ollut
            ylijäämäisiä budjetteja. Joissakin
            olosuhteissa, kun Suomen valtiontalous oli syöksykierteessä,
            johonkin mittaan asti oli hyväksyttävissä,
            että myös kolmannen sektorin avustusmäärärahat
            olivat juustohöyläyksen kohteina. Nyt on eletty
            toisenlaista aikaa ja toivotaan, että eletään
            jatkossakin sellaista aikaa.
         
         
         Kaiken kaikkiaan arpajaisverotuksessa tarvittaisiin mielestäni
            sellainen kokonaisuudistus, että näillä markkinoilla
            toimivat olisivat keskenään tasavertaisessa asemassa,
            että niiden tuotteet eivät kilpaile veropoliittisin
            keinoin. Kuten hallituksen esityksestä käy ilmi,
            Raha-automaattiyhdistystä verotetaan eri perustein kuin
            Fintotoa ja Veikkausta. Tämä ei ole kovin mielekäs
            tilanne.
         
         
         Ylipäänsä tässä verottajan
            pitäisi hillitä ahneuttaan ja verottaa niin vähän
            kuin mahdollista tätä toimintaa eikä maksimoida
            näiden toimijoiden verorasitusta, koska nämä nimenomaan
            suomalaisille ja Suomen valtiontaloudelle tärkeät yhtiöt
            ovat entistä kovemman kansainvälisenkin kilpailun
            kohteina. Meillä on pieniä viitteitä ihan Manner-Suomi—Ahvenanmaa-ottelussakin, mutta
            se on vielä verryttelyä sen rinnalla, mitä mahdollisesti
            jatkossa kansainvälisiltä kentiltä tänne
            heijastuu ja tulee. Olisi tärkeätä, että verotus
            olisi tasavertainen rahapelien järjestäjiä kohtaan
            ja että verotaso olisi mahdollisimman inhimillinen siten,
            että se ei rajoita eikä estä rahapelien
            järjestäjien toimintaedellytyksiä.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kuten totesin, tulot, joita Fintoto,
            Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus Oy keräävät
            kansan karttuisan käden avulla, ovat todella tärkeässä asemassa,
            koska tuskin voimme kuvitella sitä, että edunsaajat
            saisivat tämän mittaista tukea verovaroin. Jos
            todella nämä yhtiöt, jotka rahan kansalaisilta
            keräävät, jäisivät ilman
            tuloja, verovaroin ei varmastikaan sitä paikkausta löytyisi.
         
         
         Kun kyseessä on budjettilaki, on selvää,
            että käsitellä se pitää pelisääntöjen
            mukaisessa rytmissä. Meidän pitää siihen
            kanta ottaa. Varmana pidän myös sitä,
            että tässä on aika tiukka seula. Asiantuntijoita
            kuullaan todella herkällä ja tarkalla korvalla.
            Tämä on mielestäni sen luontoinen asia,
            että ei sitä ihan tässä voi
            tyrmätä, mutta edustajatoveri Eino Poutiaisen
            tunnettua sanaa lainatakseni roknoosi ei ole kovin hyvä tämän hallituksen
            esityksen kannalta.
         
         
         Tämä on pidettävä auki ja
            jätettävä neuvottelujen kohteeksi, kun
            eduskunta kaiken kaikkiaan päättää niistä muutoksista,
            joita vuoden 2002 valtion tulo- ja menoarvioon tehdään.
            Tätä ei pidä nyt tässä kovin
            nopeasti kuljettaa ison salin kautta, vaan lähetetään
            valiokuntaan, pohditaan tilannetta ja toivotaan, että eduskunnasta
            löytyy sellainen henki, että voitaisiin sitten
            yhteisymmärryksessä löytää parempi
            ratkaisu kuin mitä hallitus tässä yhteydessä esittää.
         
         
       
      
         
         Paula  Kokkonen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kolmas sektori eli järjestöt
            ovat tehneet uraa uurtavaa työtä ja sosiaalista
            pääomaa kartuttavaa työtä Raha-automaattiyhdistyksen
            tukemina. Haluan myöskin kiinnittää huomiota
            siihen, että Raha-automaattiyhdistyksen hallinnoimasta
            rahapelien tulosta on valtio jo entuudestaan nipistänyt
            aivan liikaa ja nyt uhkaa aivan yllättäen tehdyn
            arpajaisveron korotuksen 10 prosenttiin toteutuessa viedä 56
            miljoonaa euroa eli noin 15 prosenttia koko Raha-automaattiyhdistyksen
            tuloksesta. Se on hyvin paljon.
         
         
         Vuosi vuodelta hallitus on jättänyt yhä kasvavan
            määrän Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta
            jakamatta, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävää.
            Me keskustelimme juuri äsken suomalaisen yhteiskunnan tilasta
            ja siitä, miten perheet voivat, miten erilaiset asunnottomat
            jne. tulevat suomalaisessa yhteiskunnassa toimeen, miten ylivelkaantuneet
            tulevat toimeen. Kannattaa muistaa, että suomalainen yhteiskunta
            on paljolti järjestöjen ja niissä työskentelevien
            ihmisten ansiosta säilyttänyt monimuotoisen palveluverkon
            ja suhteellisen vakautensa myös viime vuosikymmenten laman
            aikana. Juuri Raha-automaattiyhdistyksen tuen avulla järjestöt
            ovat voineet kokeilla ja kehittää uusia toimintamuotoja
            ja yhteistyökuvioita eri sektoreitten kesken. Kymmenettuhannet
            vapaaehtoiset ihmiset ovat osallistuneet tähän
            toimintaan. Se on voimavara, jota ei pystytä millään
            valtion järjestelyllä mobilisoimaan.
         
         
         Täällä on aiemmin mainittu useita
            avustuskohteita. Haluan itse mainita esimerkkinä vaikkapa
            Takuusäätiön toiminnan kymmenen viime vuoden
            aikana. Se on auttanut noin 20 000:ta ihmistä.
            He ovat ihmisiä, jotka eivät muualta olisi saaneet
            lainaa eivätkä olisi voineet järjestää elämäänsä mitenkään,
            eivät ole tuomioistuinten kautta voineet päästä velkajärjestelyn
            piiriin jne. Tämä on työtä,
            joka on täysin korvaamatonta näiden ihmisten kannalta
            ja myös suomalaisen yhteiskunnan kannalta. Yhdyn myös
            siihen käsitykseen, että näillä hätiköidyillä järjestelyillä uhataan
            monopolin olemassaoloa. Tämä on hyvin vakava asia. 
         
         
         Haluan vielä kiinnittää huomiota
            tämän asian valmisteluun, joka ilmenee myöskin
            hallituksen esityksestä. Siinä hyvin lakonisesti
            todetaan, että esitys on valmisteltu virkatyönä valtiovarainministeriössä ja
            että esityksestä on pyydetty lausunnot Raha-automaattiyhdistys
            ry:ltä jne. Totean, että tässä ei
            ole noudatettu edes sellaista hygieniaa, jota usein näkee
            hallituksen esityksissä noudatettavan, kun sanotaan, että lausunnoissa
            esitetty on mahdollisuuksien mukaan pyritty ottamaan huomioon. Ei
            ole edes väitetty, että olisi otettu huomioon,
            mitä lausunnoissa on sanottu. Tämä on
            syntynyt valtiovarainministeriössä kuuman kesän
            keksintönä. Onneksi me voimme käsitellä asiaa
            paljon viileämmässä ilmapiirissä täällä.
            Pakkanen on tulossa jne.
         
         
       
      
         
         Raimo  Vistbacka  /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Voin hyvin pitkälle yhtyä siihen,
            mitä aikaisemmissa puheenvuoroissa on tästä asiasta
            esitetty, mutta eräs huolestuttava piirre minun mielestäni saattaa
            liittyä tähän hallituksen esitykseen.
         
         
         Mikäli muistan oikein, ei ole kovinkaan pitkä aika
            siitä, kun EY:n tuomioistuin antoi oman päätöksensä siitä valituksesta,
            joka sinne oli tehty muun muassa Raha-automaattiyhdistykseen kohdistuen.
            Silloin puolusteltiin nimenomaan Suomen taholta sitä, että nämä varat,
            joita kerätään, käytetään
            yleishyödyllisille yhteisöille jne. Nyt hallitus
            on itse ikään kuin romuttamassa sitä pohjaa,
            mitä se itse käytti silloin, kun puolusti tätä järjestelmää,
            joka meillä tällä hetkellä on.
            Pidän täysin käsittämättömänä tätä hallituksen
            esitystä ottaen huomioon sen, minkälaisia lausuntoja
            jokin aika sitten samasta asiasta annettiin.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Olen täysin samaa mieltä kuin
            ed. Puisto ja täällä häntä tukeneet
            kansanedustajat omissa puheenvuoroissaan.
         
         
         Tämä esitys sisältää todellakin
            vakavan periaatteellisen ongelman Raha-automaattiyhdistyksen yhteiskunnallisen
            funktion suhteen. Nyt myös tarvittaisiin pikemminkin sitä,
            että kansalaisyhteiskunnan toimintakykyä parannettaisiin vahvistamalla
            kolmannen sektorin mahdollisuuksia täydentää kansalaisten
            tarvitsemia palveluja.
         
         
         Kun täällä ovat puheenvuoroja käyttäneet
            vaikutusvaltaiset omien puolueidensa edustajat, niin luotan kuitenkin
            siihen, että valiokunta vielä tulee hylkäämään
            tämän huonon esityksen.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.