11) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista
         annetun lain 5 ja 6 a §:n muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Marjatta  Stenius-Kaukonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallitus ehdottaa kahdessa esityksessä muutoksia
            sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksulakiin.
         
         
         Ensimmäisessä eli nyt käsillä olevassa
            esityksessä ehdotetaan kahta hyvää asiaa,
            ensiksi terveydenhuollon maksukaton pitämistä nykytasolla. Se
            muutetaan euroiksi eli 590 euroa on lainmukainen määrä.
            Se on 3 508 markkaa. Kun maksukatto markoissa tänä päivänä on
            3 500 markkaa, voi todeta, että se ei käytännössä nouse.
            On erittäin hyvä, että hallitus on tähän
            ratkaisuun päätynyt.
         
         
         Hallitus on arvioinut tulojen menetyksiä maksukaton
            osalta, ja voi olla, että nämä arviot
            ovat alakanttiin, vaikka ensimmäinen vuosi ei merkinnyt
            niin suuria tulojen menetyksiä kunnille kuin oli alun perin
            arvioitu. Perustelujen mukaan kunnat menettivät noin 130
            miljoonaa, ja alun perin arvioitiin, että menetys olisi
            noin 200 miljoonaa markkaa. Kuitenkin esimerkiksi Pirkanmaan sairaanhoitopiirin
            hallituksen kokouksessa eilen juuri todettiin, että tämän
            sairaanhoitopiirin osalta maksutuoton arviota joudutaan pienentämään
            enemmän kuin alkuperäisessä budjetissa juuri
            maksukaton vuoksi. Mutta tätä en pidä huolestuttavana
            asiana, kun kysymyksessä on paljon sairastavien ihmisten
            maksujen maksukatto.
         
         
         Tältä osin hallituksen esitys on erittäin
            hyvä ja myöskin siltä osin, että hallitus
            ehdottaa, että ikärajat yhdenmukaistettaisiin
            lasten ja nuorten maksuttoman hoidon osalta. Nythän esimerkiksi terveyskeskusmaksua
            ei ole peritty alle 15-vuotiaalta. Tämä ikäraja
            esitetään korotettavaksi 18 vuoteen. Tämä on
            järkevä linja kaikilta osin, vaikka se sisältää yhden
            ikärajan alennuksen: hammashoidossa maksuttomuuden ikäraja
            on 19 vuotta ja se yhdenmukaisuuden vuoksi alennetaan 18 vuoteen.
            Mutta kuten hallitus perusteluissa toteaa, harvoilla 18-vuotiailla
            on tarve käyttää hammashoitoa, kun meillä ehkäisevä hammashoito
            on ollut niin tuloksellista, onneksi, joten tätä en
            pidä ongelmana.
         
         
         Mutta erittäin suurena ongelmana pidän niitä esityksiä,
            joita hallituksen esityksen liitteenä oleva luonnos valtioneuvoston
            asetukseksi maksuista pitää sisällään.
            Ei nyt ole nykyistä asetusta tässä mukana,
            mutta aikaisemmassa valmistelussa oli tarkoitus, että laitoshoidon
            150 markan perusmaksu poistetaan. Tämä on erittäin
            järkevä esitys, koska tämä ylimääräinen
            laitoshoidon perusmaksu on ollut raskas toteuttaa hallinnollisesti
            ja myöskin potilaille raskas kantaa.
         
         
         Mutta maksun poistamisesitys on johtanut siihen, että esimerkiksi
            poliklinikkamaksua esitetään korotettavaksi 14
            prosenttia, nykyinen 120 markkaa muuttuisi 22 euroksi, oliko se
            nyt 136 markkaa 75 penniä, joka on siis 14 prosenttia enemmän.
            Tätä korotusta pidän kohtuuttomana monien
            paljon sairastavien osalta, koska poliklinikkakäyntejä kertyy
            runsaasti, vaikka ei päädytä maksukattoon
            saakka. Samaten lyhytaikaisen laitoshoidon hoitopäivämaksun
            korottamista nykyisestä 135 markasta 26 euroon eli lähes
            149 markkaan eli yli 10 prosentilla pidän myöskin kohtuuttomana
            korotuksena.
         
         
         Voisi sanoa, että ehkä kaikkein kohtuuttomin ja
            kaikkein huonoimmin perusteltu on sarjahoidon maksun korottaminen
            30 markasta 6 euroon. Perustelu on ollut se, että pitää olla
            tasaeuroja, ja sen takia on päädytty 18,9 prosentin
            korotukseen eli käytännössä 30:stä lähes
            36 markan kertamaksuun. Mutta herra ministeri, eihän kukaan sarjahoidossa
            käy vain yhtä kertaa. Sarjahoito on usein 15 kertaa,
            mutta sanotaan, että esimerkiksi 10 kertaa. Jos sarjahoito
            on 10 kertaa ja kertamaksu pannaan 10 sentin tarkkuudella, päädytään
            tasaeuroihin, herra ministeri. Taikka 15 kerran maksuissakin päädytään
            puolen euron tarkkuuteen, joka varmasti on sellainen tarkkuus, että ihmiset
            pystyvät maksamaan ja laskemaan sen. Ei sarjahoitoja makseta
            yleensä käteisellä, ja jos maksetaan,
            kyllä ihmisiltä pitää löytyä 50
            sentin kolikko taskusta, kun markkojakin nykyään
            sentään käytetään.
            Kymmenen sentin kolikot tietysti aiheuttavat hankaluutta. Tämä on
            erittäin huonosti perusteltu esitys ja täysin
            kohtuuton. Sama koskee myöskin hammashoidon perusmaksuja.
         
         
         Tältä osin on erittäin hyvä,
            että olemme nyt saaneet nämä esitykset
            eduskuntaan ja voimme myöskin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
            lausua käsityksemme maksujen korotuksista, jotka määrätään
            asetuksella. En kerta kaikkiaan voi pitää näitä maksujen
            korotuksia perusteltuina, vaikka hallitusohjelmassa on sanottu,
            että indeksikorotukset tehdään vuonna
            2002.
         
         
         Tässä on pikkuisen 6 prosentin laskennallisesta
            korotuksesta kokonaissummassa poikettu. On päädytty
            5 prosenttiin, kun maksukattoa ei esitetä korotettavaksi,
            mutta 5 prosenttiakin on liikaa. Me olemme tänään
            paljon puhuneet vaikeassa asemassa olevista ihmisistä.
            Ketkä tässä maassa ovat kaikkein köyhimpiä?
            Pitkäaikaissairaudet ja pitkäaikaistyöttömyys
            johtavat köyhyyteen kaikkein varmimmin. Nämä ongelmat
            nimenomaan kasaantuvat, ja usein on kysymys mielenterveys- ongelmista
            kärsivistä ihmisistä, joista kuulimme varsin
            perusteltuja puheenvuoroja jo aikaisemmin, joten en käy
            näitä toistamaan. Heille näiden maksujen
            korotuksia tilanteessa, jossa he eivät tule saamaan käteensä käytännössä yhtään
            mitään ensi vuonna, kun toimeentulotukeen ei ole tulossa
            mitään korotuksia, paitsi jokin 2,4 prosentin
            indeksikorotus, kolme—neljäkymppiä kuukaudessa
            maksimissaan, ei voida pitää perusteltuina. Toivon,
            että isosta salista löytyy kannatusta näille
            näkemyksille.
         
         
         Vielä sen verran viittaan seuraavaan esitykseen jo
            tässä, että lasten päivähoidon
            maksuista käytiin suuri julkinen kiista ja keskustelu.
            Mielestäni on ihan perusteltua, että näistä maksuista keskustellaan.
            Vaikka vasemmistoliitolla oli valmiutta tukea ministeri Soininvaaran
            esitystä, niin tästä esityksestä,
            johon on päädytty, ehkä nyt sitten voi
            löytyä yksimielisyys, kun tätä jatkossa kehitetään
            niin, että todella ne, joilla on varaa maksaa suurempia
            maksuja, maksavat. Mutta on totta, että nykyisin maksukattoon
            on törmännyt aivan liian alhaisilla tuloilla.
            Esimerkiksi nyt toisesta lapsesta annettava alennus paikkaa hieman tilannetta.
         
         
         Mutta syy, miksi halusin tämän esityksen nyt jo
            tässä yhteydessä ottaa esille, on se,
            että päivähoitomaksujen korotusten tuotto
            on 1,7 prosenttia. Hallitusohjelmasta ministeri Soininvaara ja hallitus
            ovat olleet valmiit poikkeamaan näiden maksujen osalta.
            Miksi terveydenhuollon asiakasmaksujen osalta ei ole ollut samaa
            valmiutta poiketa hallitusohjelmasta? Minä toivon, että eduskunnassa
            löytyy tämä valmius, jotta kaikkein vaikeimmassa
            asemassa olevien pitkäaikaissairaiden tilannetta ei kohtuuttomasti
            heikennetä.
         
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
         
         Arvoisa puhemies! Nämä maksujen korotukset perustuvat
            hallitusohjelmaan eivätkä siinä mielessä ole
            oikeastaan korotuksia. Niissä vain palautetaan se reaaliarvo
            keskimäärin, joka maksuilla oli aikaisemmin, koska
            korotukset ovat inflaation suuruiset. Itse asiassa maksut pikkuisen alenevat
            sen takia, että maksukatto ei nouse käytännössä lainkaan.
            Silloin tietysti ainakin niiden maksut, jotka eniten maksavat, itse
            asiassa pikkuhiljaa inflaation mukana ovat alentuneet.
         
         
         Todettakoon, että poliklinikkamaksu on 22 euroa, 130
            markkaa 80 penniä nykyrahassa, ja korotus on tasan 9 prosenttia
            eikä 14.
         
         
         Vaikka tässä puututtiin seuraavaan asiaan, niin
            haluan todeta, että se on hallitusohjelman mukainen sen
            takia, että kun on kysymys tulosidonnaisesta maksusta,
            niin se nousee automaattisesti tulojen noustessa ja rahan arvon
            heikentyessä. Sen takia tulosidonnaisissa maksuissa itse
            asiassa kunnat ovat jo saaneet sen 4,3 prosenttia inflaation ansiosta
            sen takia, että tuo taulukko on kiristynyt. Sen takia se,
            mitä kunnilta jäi saamatta, oli se 1,7 prosenttia.
         
         
         Todettakoon, että voi oikeastaan sanoa, että edellisellä kerralla
            on tapahtunut päivähoitomaksujen korotuksessa
            itse asiassa hallitusohjelman vastainen virhe, koska tulorajoja
            ei tarkistettu, jolloin tosiasiassa nuo maksut ovat tällä hetkellä pienituloisten
            osalta selvästi rankempia ja korkeampia kuin niiden oikeastaan
            olisi pitänyt olla. On tietysti valitettavaa, että näin
            on päässyt käymään.
            Sen takia minusta olisi pitänyt pienituloisten maksuja
            alentaa suuremmalla prosentilla, jotta se edellinen, kaksi vuotta
            sitten tehty virhe olisi voitu korjata.
         
         
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies:
            
            Totean, että tässä yhteydessä puhumme
               nyt terveydenhuollon maksukatosta ja vasta seuraavassa kohdassa
               päivähoitomaksuista.
            
            
          
         
       
      
         
         Anu Vehviläinen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kaksi kommenttia: Ensinnäkin ikärajan
            nosto 15 vuodesta 18 vuoteen, mitä perustellaan johdonmukaisuudella
            täysi-ikäisyyteen ym. liittyen, on oikein hyvä parannus.
            Mutta totean tässä samalla sen, että kun
            meillä pari viikkoa sitten salissa oli keskustelussa kansaneläkkeen
            lapsikorotusten palauttaminen, niin siinä taas hallitus
            ei halunnut nähdä tätä loogisuutta,
            vaan siihen jäi edelleen 16 vuoden ikäraja. Siinähän
            keskustalla on oma rinnakkaislakialoitteensa sen suhteen.
         
         
         Sitten toinen asia liittyen maksukattoon: Vaikka maksukaton
            sisältö ja toimeenpano ei olekaan tässä esillä,
            en voi olla ottamatta esille, kun on tullut kokemusta tästä asiasta
            viimeisen vuoden ajalta, että maksukatossa on hyvä tavoite,
            mutta se on toteutettu aivan kummallisella tavalla. En voi olla
            ihmettelemättä, miten tämmöinen
            järjestelmä on saatu aikaiseksi, joka on sekä potilaan, asiakkaan
            että myös vielä henkilöstön
            kannalta aivan järjettömästi toteutettu.
            Ihmettelen sitä, miten terveyskeskuksissa ja sairaanhoitopiireissä on
            varaa käyttää henkilöstöresursseja
            tämmöiseen moninkertaiseen byrokratiaan. Ihmettelen myös
            sitä, miten vanhukset tai muut henkilöt, jotka
            tarvitsevat avustavaa henkilöstöä käydessään terveydenhuollossa
            tai vaikka keskussairaalassa asioimassa, voivat tästä byrokratiasta
            selvitä. On järjetöntä, että jokainen
            lippu ja lappu pitää säilyttää;
            sitten on olemassa vielä kortti, jota täytetään
            jokaisen käynnin yhteydessä; sitten mennään
            lippujen ja lappujen ja sen kortin kanssa, kun on saatu täyteen
            se katto, sitä selvitystä tekemään,
            ja saadaan sitten kortti, jolla pärjää sen
            kalenterivuoden. Pidän kyllä erittäin
            epäonnistuneena käytännön toteutusta.
         
         
       
      
         
         Liisa Hyssälä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Aluksi haluan todeta, että Suomessa
            terveydenhuollon asiakasmaksut ovat erittäin
            korkeat. Suomalaiset kotitaloudet maksavat 24 prosenttia terveydenhuoltomenoista,
            joka osuus on ilman muuta EU:n alueella korkein. Onneksi täällä on
            ministeri Soininvaara tämän kuulemassa: siis todellakin
            meillä on huippumaksut. Tämä on johtanut
            siihen, että osa kansalaisista ei myöskään
            maksujen takia pysty käyttämään
            terveyspalveluja tarvitsemassaan määrin eikä myöskään sen
            takia tietenkään, että he eivät
            pääse palveluihin. Se, että he eivät
            pääse palveluihin tai saa niitä, on entistä arkipäiväisempää maakunnissa,
            kun lääkäripula ja muu henkilökuntapula
            on niin huutava.
         
         
         Tämän takia ihmettelen tässä esityksessä erityisesti
            hammashoitokohtaa. Mikään olemassa oleva fakta
            ei puolla tätä, että hammashoito tulisi maksulliseksi
            18-vuotiaille, eivät kansanterveydelliset syyt eivätkä mitkään
            fiskaaliset syyt. En ymmärrä, miten tähän
            on voitu päätyä.
         
         
         Täällä todetaan näin, että nuorison
            hammasterveyden parannuttua merkittävästi viimeisten vuosikymmenien
            aikana 18-vuotiaalla on varsin harvoin tarve käyttää hammashoitoa.
            Jos se on näin harvoin, niin minkä takia ikärajaa
            sitten muutetaan? Fiskaalisista syistä se ei varmasti sitten
            ainakaan ole tarpeen, koska tämän mukaan heillä ei
            ole mitään erityisempää hoidon
            tarvetta ja näin ollen tilanne on ikään
            kuin nonsense tämän ikäryhmän
            kohdalta. (Ed. Akaan-Penttilä: Se yhdenmukaistettaisiin!) — Minkä takia
            tämä pitää yhdenmukaistaa? Mikä on
            se syy? Siis on aivan käsittämätöntä,
            että lukion viimeisellä luokalla olevan yhtäkkiä pitäisikin
            maksaa omasta hammashoidostaan, kun hän käy vielä koulua. Hän
            on täysin kouluhammashuollon piirissä tähän
            saakka. Minkä takia tämä potilas—lääkäri-suhde
            pitäisi katkaista? Tässähän
            katkaistaan lääkärisuhde. Eihän
            näillä 18-vuotiailla ole mahdollisuutta mennä maksulliseen
            hoitoon. Mistä heillä se raha on, jos vanhemmilla
            sitä rahaa ei ole?
         
         
         Hyvin monilla tämän ikäisillä sitä paitsi
            on hyvin paljon hoidon tarvetta. Heillä on erityisesti
            oikomishoidon tarvetta. Heillä voi olla vakaviakin purentaan
            liittyviä häiriöitä, jotka muun muassa
            esteettisistä syistä voivat — korostan: voivat — aiheuttaa
            joitakin mentaalisia häiriöitä. Heidän
            on oltava kouluhammashuollon piirissä. Sen sijaan terveyskeskuksen
            hammashuolto on jatkuvasti korottanut — siellä ed.
            Kekkonen hymyilee terveillä hampaillaan — koko
            ajan näitä maksuja. Olen itse ollut toissa kesänä terveyskeskuksessa
            terveyskeskushammaslääkärinä ja
            saatoin todeta, että sielläkin, ajatelkaa, ne
            maksut ovat joillekin liian korkeat, jotta potilaat pystyvät
            niitä terveyskeskusmaksuja maksamaan. Millä he
            pystyvät sitten yksityiselle maksamaan vielä korkeampia
            maksuja, vaikka sairausvakuutus tulee siihen mukaan? Nyt tietenkin
            kiitettävästi tulee sairausvakuutus ensi vuonna
            myöskin muilla ikäryhmillä mukaan, mikä on
            hyvä päänavaus. Mutta tämä on
            täysin käsittämätöntä,
            ja haluaisinkin ministeriltä kysyä, mihin tämä perustuu.
         
         
         Mitkään kansanterveydelliset seikat tätä eivät voi
            puoltaa, vaan päinvastoin pitäisi korottaa niiden
            ikärajoja, jotka ovat siellä kontrollissa. Nythän
            meillä on syrjäytyneitä nuoria, jotka
            edelleen niiden terveyskeskushammaslääkärien
            mukaan, joilta olen tämänkin tapauksen johdosta kysynyt,
            sanovat, että ne ovat entistä graavimpia ne tapaukset,
            jotka sieltä tulevat. On todella juurihoidon tarvetta jne.
            Kynsin hampain pitäisi tämä nuoriso pitää siellä terveyskeskuksissa
            ja säännöllisen hoidon piirissä.
            Tässähän he tippuvat nyt täysin
            oman onnensa nojaan ja oman aktiviteetin varaan sen suhteen, miten
            hoitoa saavat. Mikään yhdenmukaistaminen ikärajoissa
            ei puhu tämän puolesta.
         
         
       
      
         
         Sari  Sarkomaa  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ihan tässä ed. Stenius-Kaukoselta
            kysyisin, kun hän totesi, että aivan liian alhaisella
            tulotasolla maksukatto tulee vastaan, mikä ongelma siihen
            sisältyy. (Ed. Stenius-Kaukonen: Päivähoitomaksuista
            puhuin silloin!) — Ilmeisesti sitten puhutaan vähän
            eri aiheesta; nyt puhutaan maksukatosta.
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Pidän hallituksen esitystä kohtuullisena
            ja ihan hyväksyttävänä. On aivan
            selvää, että kun ikärajoja yhdenmukaistetaan,
            se merkitsee myöskin sitä, että joissakin tapauksissa
            ikärajat nousevat. Vaikka aivan perustellusti äskeisessä puheenvuorossa
            asiaa pohdittiin, silti pidän hyvänä,
            että kaiken kaikkiaan meidän sosiaaliturvalainsäädäntöämme
            selkeytetään, ja tässä asiassa
            tämä esitys on askel eteenpäin.
         
         
         Ministeri Soininvaaralle haluaisin todeta, että sosiaali-
            ja terveysvaliokunnassa on varsin vaikea arvioida maksupoliittisia
            esityksiä, koska tämä maksujärjestelmä on
            kovin monimutkainen. Siellä on kannustinloukkuja. Se ei
            välttämättä ohjaa siihen suuntaan,
            mitkä meidän sosiaali- ja terveyspoliittiset tavoitteemme
            ovat. Siellä on ongelmia laitoshoidon ja avohoidon rajoilla.
            Todella toivoisin, että tästä kokonaisvaltaista selvitystä tulisi
            ja sitä kautta meidänkin olisi täällä helpompi
            arvioida näitä lakiesityksiä.
         
         
         Samoin tästä maksukatostakin: tätähän
            on arvioitu koko ajan. Olen vähän ihmeissäni,
            kun ei tästä kiitosta ole saatu. Tämä on
            erinomainen uudistus. Jos ajatellaan, kuinka paljon meillä on
            tosiaan näitä maksuja, niin tämä maksukatto
            todella helpottaa niiden henkilöiden tilannetta, joilla on
            paljon sairautta ja paljon maksuja. Olen samaa mieltä siitä ed.
            Vehviläisen kanssa, että byrokratia pitäisi
            tästä saada purettua. On hyvä, jos mietitään
            sitä, miten tästä tehtäisiin
            yksinkertaisempi. Mielestäni se oli erittäin hyvä puheenvuoro,
            jonka esititte.
         
         
         
            
            Ensimmäinen   varapuhemies:
            
            Toivon, että pyydätte varsinaisia puheenvuoroja,
               koska listalla on vain yksi puheenvuoro.
            
            
          
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
         
         Arvoisa puhemies! Ensinnäkin maksukatosta: Siitähän
            tuli hieman vaikea toteutettava eduskunnassa, kun eduskunta katsoi,
            että se menettely, jota lakiesityksessä esitettiin,
            loukkaisi tietosuojaa. En tiedä, kun se on näitten
            asiakkaitten tietosuoja, kumman puolella tässä oikein
            eduskunta oli, sen takia, että kyllähän
            se sitten merkitsee, että moni vanhus jää ilman
            tätä etua, kun sen takia, että häntä niin
            tietosuojaloukkaukselta varjeltiin, sitten ei saada tietää,
            kuinka paljon hän on maksuja käyttänyt.
            Maksukattoahan kuitenkin vastikään eduskunnan
            hyväksymällä esityksellä on
            siinä mielessä yksinkertaistettu ja korjattu, että siitä on
            tehty kalenterivuoteen sidottu, kun siinä oli aikaisemmin
            tämmöinen kiertävä 12 kuukauden
            jakso, johon miinuskirjajärjestelmä ei kertakaikkisesti
            soveltunut.
         
         
         Todettakoon, että on totta, että meidän
            terveydenhuollon maksumme ovat varsin korkeita. Ne muuttuvat ehkä vähän
            siedettävämmiksi, jos ei lasketa, mikä on
            maksujen osuus terveydenhuollon menoista vaan mikä on maksujen
            osuus tuloista, koska meillähän terveydenhuoltomenot, kuten
            tiedetään, ovat kansainvälisesti varsin
            matalat, jolloin kun niistä on iso prosenttiosuus, tavallaan
            se näyttää isommalta. Esimerkiksi Yhdysvalloissa
            prosenttiosuus on vain 16, kun meillä se on minun mielestäni
            kyllä vain 20 — voi olla, että puhumme
            eri vuodesta nyt. Joka tapauksessa 16 prosenttia Yhdysvaltain bkt-osuudesta, joka
            on myös 16, on paljon isompi kuin meidän 20 prosenttiamme
            bkt-osuudesta, joka on 7. Sillä tavalla nämä eivät
            ole aivan vertailukelpoisia.
         
         
         Joka tapauksessa se, että tässä tosiasiassa maksukatto
            alenee 6 prosenttia, merkitsee tietysti sitä, että tämä raskas
            rasitus ei silloin kohdistu niin epäsosiaalisesti, koska
            maksukatto, jos sitä osataan käyttää,
            tulee vastaan. Sosiaali- ja terveysministeriössä on
            harkintaa siitä, että yhdistettäisiin
            kaikki kolme maksukattoa — tai oikeastaanhan meillä on
            neljä maksukattoa: on kuljetusten maksukatto, lääkehoidon
            maksukatto, sitten vielä periaatteessa on terveyskeskusmaksujen
            maksukatto — yhdistettäisiin nuo kolme isoa maksukattoa
            yhdeksi maksukatoksi, niin kuin Ruotsissa on tehty. Se, että niillä on
            kaikilla eri maksaja, ei tee yhdistämisestä mitenkään
            yksinkertaista. Tässä vaiheessa ainakin toivoisi,
            jos näin tehdään, eduskunnalta tiettyä myötämielisyyttä tietosuojalainsäädännön
            suhteen, koska muuten siitä ei tule kertakaikkisesti yhtään
            mitään.
         
         
         Sitten todettakoon, että on aivan totta, että meidän
            maksujärjestelmämme on äärimmäisen sekava
            ja, täytyy sanoa, jossakin määrin jopa
            aivan käsittämätön erityisesti
            avohuollon maksujen osalta. Osa on tulosidonnaisia, osa tulosidonnaisia
            henkilökohtaisesti, osa perhekohtaisesti jne. Tämä kokonaisuus
            ei tunnu kovin hyvältä. Ministeriössä on
            meneillään kaksikin selvitystä, toinen
            virallisena ja toinen epävirallisena. Virallinen selvitys
            tarkoittaa avohoidon ja laitoshoidon maksujen yhtenäistämistä ja
            niitten jonkinlaisen sisäisen logiikan aikaansaamista.
            Epävirallisempi selvitys koskee sitä, että maksu
            perittäisiinkin kunnalle eikä hoitolaitokselle
            ja kunnalta tulisi kerran kuukaudessa lasku kaikesta siitä,
            mitä on käytetty. Jos näin tehtäisiin,
            voisimme huomattavasti järkevöittää ja
            myös muuttaa sosiaalisemmaksi koko maksukäytäntöä,
            koska silloin kaikki nämä maksukatot sun muut
            tulisivat huomattavasti yksinkertaisemmiksi. Nyt jokainen hoitolaitos
            perii omat maksunsa, ja kun potilas saatetaan lähettää usein
            laitoksesta toiseen, tulee aika kohtuuttomia tilanteita ja myös
            ehkä hyvin paljon pienten maksujen keräämiseen
            liittyvää byrokratiaa.
         
         
       
      
         
         Liisa  Hyssälä  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Tervehdin ilolla, jos maksukatto yhdistetään
            meillä. Miksi me emme kykenisi siihen samaan tietosuojankin
            alueella, mitä Ruotsi on tehnyt, eihän siellä ole
            sen kummempaa? Jokin vuosi sitten katto oli Ruotsissa 800 kruunua,
            tai onkohan nyt noussut, mutta todella ruotsalaisille sairastaminen
            on, voi sanoa, ilmaista tai miltei maksutonta verrattuna meihin.
         
         
         24 prosenttia on Turun sairaanhoitopiirin johtajan Aki Lindénin
            luku tästä maksusta. Yritin Stakesista tarkastaa
            sitä, mutta en saanut selvyyttä. Tämä oli
            hänen virallinen lukunsa kansanedustajille.
         
         
         Terveyskeskusten hammashoidostahan nyt selvästi sysätään
            nuoria ikäluokkia, koululaisia, pois ja otetaan sitten
            maksavampia asiakkaita tilalle. Tämä on vastoin
            kaikkia hoitoeettisiä periaatteita silloin, kun meillä on
            pysyvät potilas—lääkäri-suhteet
            koululaisilla ja koulu kesken. Tätä ei voi millään
            hyväksyä. Olisin odottanut, että ministeri
            olisi tähän puuttunut vastauksessaan. Tästä jää kyllä ministeri
            Soininvaaran ministeriuralle pitkä miinus, jos tätä olette
            hyväksymässä.
         
         
       
      
         
         Anu Vehviläinen  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Palaan vielä maksukaton käytännön
            toteutuksen kehittämiseen. Minusta on hyvä, jos
            ministeriössä mietitään siihen
            malleja. Se täytyisi saada todella nopeasti aikaiseksi.
            On järjetöntä, jos on vielä lapsia
            vanhemmilla mukana, monen potilaan lappuja ja lippuja kerätä yhteen.
            Ihan hulluinta minusta se todellakin on vanhempien ihmisten kannalta,
            semmoisten kannalta, jotka eivät pysty huolehtimaan omista
            asioistaan. Kyllähän meidän pitää osata
            tässä byrokratiassa elää, mutta
            heitä on suuri joukko ja he ovat sairastavampia ihmisiä kuin
            me keskimäärin. Miten he pärjäävät?
         
         
         Sitten on se toinen puoli, että byrokratian pyörittämiseen
            menee hukkaan resursseja. Minulla on se käsitys, että aika
            monessa sairaanhoitopiirissä on jopa jouduttu palkkaamaan
            lisää henkilöstöä.
            Se on ihan hullua, koska sitä tarvittaisiin nimenomaan
            terveydenhuollon puolella eikä byrokratian puolella.
         
         
         Tässä juuri itse tutkiskelen omaa lappuani, joka
            todellakin täyttyi aika nopeasti. Parissa kolmessa kuukaudessa
            tuli katto kaikin puolin vastaan. Tällä minä olen
            kulkenut, ja tämä on Kuntaliiton lomake, että kai
            tässäkin olisi jotain kehitettävää,
            mutta ei Kuntaliittoa varmaan tästä voi syyllistää,
            että on tehty huono lomake. Mutta se on minusta ihan typerää,
            että ei luoteta siihen, kun tähän laitetaan
            leimoja, vaan silti pitää olla jokainen kuitti
            mukana, ja sitten sen taas joku henkilö laskee. Tämä kortti
            on numeroltaan 1045, ja tuhannessakin kortissa on aika paljon käsiteltävää.
         
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä ed. Hyssälälle
            olisi sanottava, että tässä on todellakin
            kysymys siitä, että kovin kirjavat ikärajat
            yhtenäistetään. Ed. Hyssälän
            puheenvuoro minusta viittasi siihen, että hän
            haluaisi ilmaisen hammashoidon koko väestölle,
            koska en ymmärrä, mitä ikäluokkaa nuo
            perustelut eivät koskisi, joita hän käytti.
            Minusta on tämän hallituskauden suuria saavutuksia,
            että me yleensä olemme saaneet koko väestön
            tuetun hammashoidon piiriin. Sitten jos halutaan siirtyä siitä ilmaiseen
            hammashoitoon, silloin varmasti olisi järkevää siirtyä kokonaan
            ilmaiseen terveydenhuoltoon kehon muittenkin osien osalta. Se on
            sitten kokonaan oma asiansa ja maksaa taas muutaman miljardi markkaa,
            mutta luulen, että terveydenhuollossa meillä on
            tärkeämpiä rahareikiä kuin tämä.
         
         
       
      
         
         Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Aikaisempaan: Kiitos ministeri Soininvaaralle,
            jos hän on jo yhden euron poliklinikkamaksusta pyyhkinyt
            ylitse. Katsotaan, voidaanko vielä lisää poistaa,
            koska kommenttini puheenvuorossa liittyivät siihen, mitkä olivat
            aikaisemmat tiedot, jolloin korotus oli 14 prosenttia.
         
         
         Maksukäytännöstä haluaisin
            vielä todeta sen, että esimerkiksi Tampereen yliopistollisessa
            sairaalassa on palkattu yksi henkilö näitä maksukortteja
            käsittelemään. Kun me lakia teimme, minä en
            kyllä ymmärtänyt, että tietosuojasta
            voi tulla näin suuri ongelma. Potilaaltahan yleensä kysytään,
            kun hän menee sairaalaan, saako hänen tietojansa
            lähettää toiselle lääkärille,
            toiseen hoitopaikkaan. Rasti ruutuun pannaan heti. Se on kyllä voimassa
            niin kauan aikaa kun potilas siellä käy. Yhtä hyvin
            voitaisiin laittaa toinen rasti, että saa antaa maksuja
            koskevat tiedot toiselle. Näin ollen ne menisivät
            automaattisesti. En ymmärrä, että tätä asiaa
            ei ole pystytty hoitamaan paremmin. Toivon, että ministeriö pystyy
            tätä asiaa viemään eteenpäin.
         
         
         Kun valiokunta vieraili Ranskassa, oli tosi mukava nähdä,
            minkälainen kortti heillä oli. Se kävi
            paitsi näiden maksujen maksamiseen, myöskin lääkkeiden
            ynnä muiden korvauksiin; yhdellä ja samalla vakuutuskortilla
            hoidettiin kaikki. Me luulemme olevamme tietotekniikan eturivin
            maa, mutta tuntuu siltä, että emme olekaan eturivissä joka
            asiassa.
         
         
       
      
         
         Kalevi Olin /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Ajatukseni oli todeta oikeastaan sama, jonka
            ed. Stenius-Kaukonen sanoi. Tältä osin informaatioyhteiskunta
            on meillä myytti, jos ei asiaa kyetä hoitamaan
            esimerkiksi apteekkien ja sairaaloiden kautta tarvittaviin valtion
            yksiköihin. Se on täysin mahdollista.
         
         
         Toisaalta tuntuu joskus, että tietosuojaa käytetään
            myös asioiden kehittämisen esteenä. Kyllähän
            meillä on jo nyt sellainen käytäntö olemassa, että esimerkiksi
            röntgenkuvat voidaan digitaalisessa muodossa siirtää sairaalasta
            toiseen ja asiakaspotilas kiireisen leikkauksen takia kuljettaa siihen
            sairaalaan, jossa on tiettyä kirurgista osaamista.
         
         
         Toisaalta on todettava, kuten ministeri sanoi, hallituksen ansioksi
            se, että muistini mukaan noin 20 vuoden yrittämisen
            jälkeen maksukatto saatiin maahan. Myös tämä,
            kuten ministeri aivan oikein totesi, että hammashuolto
            on nyt kattava tämän vaalikauden aikana koko väestön,
            on kiistatta merkittävä kansanterveydellinen saavutus.
         
         
       
      
         
         Liisa  Hyssälä  /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Vielä hiukan hammashuollosta.
         
         Meillähän on hammashuolto ollut nuorten aikuisten
            ja siitä ylöspäin olevilla ikäluokilla
            alta arvostelun, jos meitä muihin sivistysmaihin verrataan.
            Meillä ovat olleet hammashuollon asiakasmaksut liian korkeat,
            jotta ihmiset pystyisivät palveluita käyttämään,
            edes välttämättömiä palveluja.
            Kaksi ikäluokkaa kerrallaan on sairausvakuutuksen korvausten
            osalta edetty silloin, kun edettiin, kunnes tuli pysähdys.
            Jako ikäluokkiin, jotka saavat subventiota yksityisellä puolella,
            ja niihin, jotka eivät saa, on ollut todella keinotekoinen.
         
         
         Asuinpaikka on ollut aivan ratkaiseva sille, mitä hammashuollosta
            on yleensä joutunut maksamaan ja minkä tasoisia
            palveluita on saanut, saako erikoishammaslääkärin
            palveluja jne. Ongelmallisin tilanne on ollut suurissa kaupungeissa,
            joissa terveyskeskus ei ole kyennyt hoitamaan itse asiassa kuin
            murto-osan. Juuri koululaisikäryhmään
            ovat kaikki sentään pystyneet, josta juuri äsken
            huolta kannoin. Näillä lapsilla ja nuorilla kuitenkin
            on terveydenhuollon ja kansanterveyden menestystarina. Suomessa
            on saavutettu erittäin hyviä tuloksia, ja sen
            takia näistä tuloksista olisi kynsin hampain pidettävä kiinni eikä annettava
            tilanteen romuttua. Meillähän on nyt yksilölliset
            tarkastusvälit kaikilla, jotka ovat terveyskeskuksen hoidon
            piirissä. Siellä kyllä asiantuntijat
            kartoittavat riskipotilaat ja ottavat heidät tiheämpiin
            hoidontarkastusväleihin, ja muut ovat hoidossa harvemmin.
         
         
         Ministeri Soininvaara, ei kannata kantaa huolta siitä,
            että nämä 18- tai 19-vuotiaatkaan, jotka ovat
            maksuttomassa hoidossa olleet, kävisivät siellä turhaan.
            Heille on määrätty tarkastusväli, ja
            riskipotilaat todellakin käyvät useammin. Nykyaikaisilla
            lääketieteellisillä testimenetelmillä, useimmiten
            syljestä otetuista näytteistä, voidaan määrittää tarkastusvälit
            hyvinkin tarkasti. Vain silloin potilas tulee hoitoon, kun siihen
            katsotaan olevan aihetta. Näillä tekijöillä edelleen
            perustelen, että tämä ikäraja
            on täysin käsittämätön.
         
         
         Nyt todellakin yritetään, että kunnat
            voisivat saada maksavia potilaita. Ymmärrän kuntien
            talouden, mutta minkä takia taloutta ruvetaan paikkaamaan
            ja pönkittämään juuri nuorten
            kustannuksella?
         
         
         Ministeri äsken totesi, että tämä ei
            ole se kiireellisin terveydenhuollon asia, tai jotain muuta. En
            näe, miksi tämä ei olisi samalla viivalla
            kuin jokin toinen sairaus. Kyllä kai suun alueen sairaudet
            ovat sairauksia siinä, missä jokin muukin, ja
            jos siellä on terveempiä, heidät on seulottu pois,
            sairaammat on seulottu hoitoon. Kyllä nämä,
            jotka hoidossa ovat, tarvitsevat hoitoa. Minusta 18-vuotiaita, jotka
            ovat koulussa, ei pidä laittaa vanhempien kontolle. Siinä on
            monta muutakin kustannuserää. Nykyjärjestelmä on osoittanut
            tarpeellisuutensa. Se on tuottanut hyviä terveystuloksia,
            terveyshyötyjä, jotka ovat mitattavissa, ja ne
            on mitattu. Se on myöskin tuottanut taloudellisesti mitattavissa
            olevia hyötyjä.
         
         
         Meillä koko aikuisväestö tulee ensi
            vuonna subventoidun hoidon piiriin, joko terveyskeskuksiin tai yksityiselle.
            Se on tietenkin hyvä asia, josta olemme kaikki iloisia.
            Se on vuosien taistelujen tulos. En tiedä, minkälainen
            kaaos terveyskeskuksiin tulee, jos tulkitaan, että kaikki
            voivat sinne todellakin hoitoon hakeutua, kuinka pitkiä jonoja
            sinne tulee. Se on toinen luku historian lehdellä, mutta
            pitäisi sitäkin vähän ennakoida.
         
         
         Erityisesti kannan huolta sairausvakuutustaksan jälkeenjääneisyydestä.
            Eikö olisi, ministeri, nyt aika ruveta puhumaan asioista
            ihan oikeilla nimillä? Jos korvataan 40 prosenttia, niin
            puhutaan sitten 40 prosentista. Aivan turha puhua 60 prosentista,
            jos sitä ei ole olemassakaan. Näissä voitaisiin
            siirtyä ihan reaaliaikakauteen. Jos korvataan 36 prosenttia,
            taksan mukainen määrä, sairausvakuutuksesta,
            niin puhuttaisiin ihan oikeista asioista. Jatkuvasti potilaita hämätään
            sillä, että korvataan 60 prosenttia, vaikka potilas sitten
            huomaa, että eihän tämä ole
            se 60 prosenttia. Mikä ihmeen vaikeus siinä on,
            ettei voida ruveta puhumaan oikeilla nimillä?
         
         
         Ministeri Soininvaara, joka on tilastotieteilijä, kyllä osaa
            hyvin nämä statistiset asiat. Voisin vedota tässäkin,
            että myöskin sairausvakuutusjärjestelmä ja
            taksoitukset tarvitsevat statistiikkaa, jossa käytetään
            hyvin eksakteja termejä.
         
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
         
         Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälä toivoi, että hammashoito
            olisi samassa asemassa ikärajojen suhteen kuin muutkin
            hoidot. Näin tässä juuri tehdään.
            Maksullisen ja maksuttoman hoidon raja tulee kaikissa hoidoissa
            nyt 18 vuoteen, kun se oli terveyskeskuksessa aikanaan 15 vuotta, muussa
            sairaanhoidossa 18 vuotta ja hammashoidossa 19 vuotta. Tämän
            jälkeen kaikkien kehon osien osalta se on nyt 18 vuotta.
            Minusta tässä ed. Hyssälän toive
            toteutuu aivan erinomaisesti.
         
         
         Sairausvakuutus kuuluu ministeri Perholle, mutta todettakoon,
            että meillä ei ole kiinteitä taksoja,
            vaan jotkut hammaslääkärit noudattavat
            sitä taksaa, josta toteutetaan 60 prosenttia, jotkut ottavat
            kaksinkertaisen hinnan. Potilas sitten joutuu hakeutumaan sinne
            sun tänne. Ei voida tehdä sillä tavalla,
            että korvaus on 60 prosenttia siitä taksasta,
            jonka hammaslääkäri sattuu kulloinkin keksimään.
            Sellainen mahdollisuus olisi vain, jos meillä olisi hintasäännöstely.
         
         
       
      
         
         Päivi Räsänen /kd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Pidän tämän esityksen
            ongelmakohtana asiakasmaksuasetukseen liittyvää muutosta,
            jolla maksukertymää kasvatetaan 6 prosentilla
            eli esityksen mukaan arviolta 150 miljoonalla markalla. Alustavien
            asetusluonnosten mukaan eräät korotukset ovat
            korkeampiakin. Esimerkiksi syöpäpotilaiden tai
            munuaissiirtopotilaiden tarvitsemien sarjahoitojen maksuihin ehdotetaan
            lähes 20 prosentin korotusta. Mielestäni tämä suunta
            on aivan väärä. Suomi loistaa jo nyt
            tilastojen kärjessä, kun vertaillaan Oecd-maiden
            terveydenhoitomaksujen omavastuuosuuksia. Eli sairastaminen tulee
            suomalaiselle potilaalle kalliiksi.
         
         
         Maksukattoa ei onneksi korotettu ennalta sovitulla tai suunnitellulla
            tavalla, mutta se on jo entuudestaan tavattoman korkea, jos sitä verrataan
            vaikkapa Norjan ja Ruotsin noin 1 000 markan suuruisiin
            maksukattoihin. Ihmettelinkin sitä, että ed. Stenius-Kaukonen
            piti esitystä tältä osin erittäin
            hyvänä. Mielestäni sitä ei voi
            erittäin hyvänä pitää,
            vaan olisi pitänyt pyrkiä madaltamaan maksukattoa
            tässä yhteydessä.
         
         
         Lisäksi pidän ongelmallisena sitä,
            että maksuja korotetaan ylipäänsä euromuutosten
            yhteydessä. Tämä on vastoin valtioneuvoston
            oman talouspoliittisen ministerivaliokunnan ohjeistusta.
         
         
       
      
         
         Liisa Hyssälä /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Ministeri käsitti ilmeisesti
            tahallaan väärin puheeni, jonka monessa puheenvuorossani
            olen tuonut esiin. Elikkä eihän se suun terveys
            ole näillä erilainen kuin muilla. Minähän
            puhuin sairaudesta enkä siitä, että näitä pitäisi
            ikärajan puolesta sen takia tästä muuttaa.
         
         
         Mitä tulee sairausvakuutuslakiin, silloin, kun laki
            säädettiin, puhuttiin oikeilla termeillä.
            Sehän oli silloin 60 prosenttia. Kaikki tiesivät,
            että saa 60 prosenttia. Mutta kun sitä taksaa
            ei ole tarkastettu ja se laahaa jäljessä, tilanne
            on aika murheellinen. Minusta se on potilaitten pettämistä, ettei
            puhuta oikeilla nimillä. Kyllä minusta taksaa
            pitää tarkastaa tai alkaa puhua oikeasta prosentista.
         
         
       
      
         
         Leea Hiltunen /kd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Haluan myöskin korostaa taksojen
            merkitystä sillä tavalla, että ne ovat
            yhdenmukaiset korvauksen kanssa, niitten täytyy kulkea
            yhtä jalkaa. Silloin sairastavat henkilöt voivat
            kokea niin, että he eivät tule petetyiksi, kun
            todella puhutaan näistä prosenteista, että jotain
            korvataan 60-prosenttisesti tai muuten.
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä on
            paljon hyvää. Toivon, että sitä valiokunnassa
            myöskin vielä hiotaan ja käydään
            keskustelua siitä, onko todella mahdollista miettiä vielä hammashuollon kohdalla,
            kun alennetaan maksuttoman hammashoidon rajaa 19 vuodesta 18 vuoteen.
            Aivan kuten ed. Hyssälä puheenvuorossaan tarkasteli
            tätä laajasti, näihin asioihin minun
            mielestäni pitäisi pysähtyä.
            Ei aina kaikkea tarvitse yhdenmukaistaa, jos ajatellaan, että näillä ikävuosilla
            on oma merkityksensä ollut. Pidän toki sitä hyvänä,
            että lääkärissäkäynti-ikärajaa
            nykyisestä 15 vuodesta nostetaan 18 vuoteen, koska meidän
            täytyy todella pitää huoli nuortemme
            terveydestä, että he olisivat todella työkykyisiä ja
            valmiita, sillä tavalla heidän terveydestään
            huolta pitää.
         
         
         Maksukatosta: Olisin nähnyt, että tässä yhteydessä olisi
            ollut syytä ottaa maksujen erilaisten maksukattojen yhdistäminen
            ja vielä se asian tarkastelu, että meillä on
            paljon sairailla, vanhuksilla, vammaisilla kuluja, jotka eivät
            kuulu maksukattojen piiriin. Tämä olisi syytä ottaa
            uudelleen tarkastettavaksi, koska sairaille tulee kuluja, jotka
            ovat kohtuuttomia.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.