Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Valtiovarainvaliokunta on käsitellyt
hallituksen kertomuksen valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna
2003 ja siitä valmistelevasti hallinto- ja tarkastusjaostossa
antanut oman mietintönsä, jossa se on lähinnä kolmeen
asiaan perusteellisesti paneutunut.
Kertomuksessa on ensinnäkin käsitelty julkisten
palvelujen tuottavuutta. Hallituksen kertomuksessa todetaan, että julkisten
palvelujen tuottavuus parantui viime vuosikymmenen loppupuolelle
saakka, joskin melko hitaasti. Kuntien ja kuntayhtymien tuotokset
ovat tilastojen mukaan viime vuosina heikentyneet erityisesti koulutus- ja
sosiaalipalveluissa. Kertomuksesta kävi ilmi, että valtion
yksiköiden tuottavuusmuutokset voivat olla suuriakin verrattuna
edelliseen vuoteen ja yleensäkin lyhyemmällä aikavälillä.
Julkisten palvelujen tuottavuuden mittaaminen sinänsä on todettu
ongelmalliseksi. Esimerkiksi vanhuspalvelujen tuottavuuden lasku
saattaa johtua ainakin osittain siitä, että palvelulaitoksiin
on tullut entistä enemmän huonokuntoisempia asiakkaita.
Kertomusvuonna hallitus käynnisti tuottavuusohjelman,
jonka kautta tehostetaan koko julkisen sektorin toimintaa. Julkisen
hallinnon ja palvelujen saatavuuden, laadun, tuottavuuden ja tehokkuuden
lisääntyminen sisältyy myös
nykyisen hallituksen ohjelmaan. Valtiovarainvaliokunta pitää julkisten
palvelujen tuottavuuden kehittämiseen tähtääviä pyrkimyksiä kannatettavina
ja tärkeinä. Valtion ja kuntien henkilöstön
lisääntyvä eläkkeelle siirtyminen
osaltaan suorastaan edellyttää tätä kehittämistoimintaa.
Toisaalta se tekee myös mahdolliseksi toteuttaa laajojakin
tuottavuuden lisääviä toiminnan uudistuksia.
Tämän ohella valiokunta katsoo tarpeelliseksi
kehittää edelleen tuottavuustilastointia ja tuottavuusindikaattoreita
siten, että ne tähänastista paremmin
mittaavat todellista tuottavuuden kehitystä. Tilinpäätösuudistus,
joka on siis vireillä, tarjoaa tälle työlle
sopivan viitekehyksen.
Toiseksi valiokunta käsitteli määräaikaisia palvelussuhteita.
Valtiovarainvaliokunta on tilakertomuksen yhteydessä jo
aiemminkin kiinnittänyt huomiota valtion henkilöstön
tilaan ja palvelussuhteiden laatuun. Erityisesti vuoden 2002 tilakertomuksesta
antamassaan mietinnössä valiokunta käsitteli
ongelmaa, joka aiheutuu määräaikaisten
palvelussuhteiden huomattavasta osuudesta henkilöstössä.
Tämänkertaisen tilakertomuksen mukaan varsinaisia
määräaikaisia eli henkilöitä,
joilla ei ole valtiolla taustavirkaa tai tehtävää,
oli vuonna 2003 henkilöstöstä 24,5 prosenttia
eli saman verran kuin edellisenä vuonna. Valiokunta totesi,
että vertailua edelliseen vuoteen vaikeuttaa jossakin määrin
se, että esittämistapa kertomuksessa on muuttunut.
Valtiovarainministeriön asettama työryhmä antoi
valtion määräaikaisia palvelussuhteita
koskevan raporttinsa vuoden 2003 keväällä.
Sen perusteella valtiovarainministeriö lähetti
lokakuussa 2003 virastoille kirjeen, jossa selkeytettiin määräaikaisten
palvelussuhteiden tulkinta ja esitettiin tiettyjä toimenpiteitä.
Valiokuntamme saaman selvityksen mukaan vuonna 2004 huhtikuun loppuun
mennessä oli virastoissa vakinaistettu yli 1 500 tehtävää,
mistä yliopistojen osuus oli alle 500. Valtiovarainvaliokunnan
mielestä tilannetta ei voida pitää tämän
jälkeenkään mitenkään
tyydyttävänä. Vuoden takaisessa mietinnössään
tilakertomuksesta valtiovarainvaliokunta yhtyi silloin asetetun
työryhmän näkemykseen, että nimittäminen
on syytä tehdä projektivirkojen osalta projektin
tai muun sellaisen työn luonteen perusteella sen ajaksi
eikä sitä voisi jaksottaa ainoastaan esimerkiksi
vuodeksi kerrallaan. Ulkopuolinen rahoitus ei valiokunnan mielestä oikeuta
käyttämään määräaikaista
virka- tai työsuhdetta, jos kysymys on pysyväisluonteisesta
tehtävästä.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että esimerkiksi
eräissä tutkimuslaitoksissa toteutetut uudet käytännöt
ovat laskeneet määräaikaisten palvelussuhteiden
määrää. Tehokkaalla henkilöstösuunnittelulla
tavoitellaan tilannetta, jossa määräaikaisten
palvelussuhteiden tarve olisi mahdollisimman vähäistä,
vain perustelluista syistä johtuvaa, eli tämä määräaikaisten
palvelussuhteiden problematiikka on tässä mietinnössämme
nostettu nyt selkeästi esille, ja tässä on tärkeätä työtä jatkaa.
Vielä, puhemies, kolmantena asiana on käsitelty
tuloksellisuusraportointia, joka myöskin useimmiten on
ollut tilakertomustemme mietintöjen aiheena asian tärkeydestä johtuen.
Valtiovarainvaliokunta on tilakertomusten yhteydessä useina
vuosina tarkastellut hallituksen tuloksellisuusraportointia eduskunnalle.
Tulosohjauksen keskeisin asiakirja on valtion talousarvio. Talousarvioesityksen
pääluokkaperusteluissa esitetään
hallitusohjelmasta johdetut hallinnolliset tai hallinnonaloittaiset
tulostavoitteet ja lukuperusteluissa sitten virasto- ja laitoskohtaiset
tulostavoitteet budjetointivuodelta.
Viime vuonna antamassamme mietinnössä totesimme
tuloksellisuuden raportoinnin tilakertomuksessa selvästi
kehittyneen aikaisempiin vuosiin verrattuna mutta totesimme, että se
on edelleen epäyhtenäistä. Yleisesti
ottaen kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta ei anna lukijalleen kovinkaan
selkeää kuvaa siitä, miten tuloksellisesti,
vaikuttavasti, taloudellisesti ja tehokkaasti ministeriöt
ovat toimineet. Valiokunta piti positiivisena sitä, että entistä useamman
hallinnonalan tuloksellisuusraportoinnissa on esitetty vastaavat
tavoitteet aiempaa selkeämmin, jolloin niitä ei
tarvitse hakea talousarviosta erikseen. Valiokunta on laittanut
myönteisenä merkille jo tehdyn kehittämistyön
talousarvioesityksen sisällössä tässä suhteessa.
Tavoiteasetanta on talousarvioesityksessä nyt selkeästi
parantunut. Silti esimerkiksi talousarvioesityksen päätösosaan
kirjatut liikelaitosten palvelutavoitteet ja muut toimintatavoitteet
eivät vielä nykyisellään täytä riittävästi
keskeisyyden, konkreettisuuden, mitattavuuden eivätkä seurannan
vaatimuksia, kuten Valtiontalouden tarkastusvirasto on omissa tarkastuksissaan
todennut. Valtiovarainvaliokunta mietinnössään
odottaakin myönteisen kehityksen edelleen jatkuvan sekä talousarvioesityksen
että jälkikäteisten kertomusten osalta
siirryttäessä jatkossa tilinpäätösraportointiin.
Kertomus valtiovarain hoidosta ja tilasta vuonna 2003 on tässä mielessä askel
tämän tilinpäätösraportoinnin
suuntaan.
Valtiovarainvaliokunnalla ei ole tässä vaiheessa
ollut huomautettavaa tilimuistutuskertomuksessa esitettyjen toimenpiteiden
johdosta. Valiokunta käyttää tässä kertomuksessa
esitettyjä tietoja taustana ennen muuta budjettimietintöä laatiessaan.
Lisäksi tässä yhteydessä on
otettu kantaa talousarviolausumiin. Hallituksen vastaukset eduskunnan
talousarviolausumiin on valtiovarainvaliokunnan vuoden 2003 talousarvioesityksestä
antaman
mietinnön osalta esitetty ensimmäistä kertaa
tilakertomuksessa. Valiokunta katsoo, että seuraavien lausumien
johdosta suoritetut kertomuksen toimet ovat riittäviä.
Lausumat ovat muutoin käyneet tarpeettomiksi. Se on tässä mietinnössämme
lueteltu.
Puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa on pidetty tärkeänä,
että valtion tilakertomusta kehitetään
osana laajempaa uudistusta, johon sisältyy juuri tilinpäätöskertomus,
tilinpäätösmenettelyuudistus, joka valtionhallinnossa
on meneillään. Tässä viittaan
myöskin siihen työhön, jota ed. Ahteen
komiteassa tehdään parhaillaan, jossa tavoitteena
on aikaansaada erityinen valvontavaliokunta eduskuntaan. Jos näissä kaikissa
onnistutaan, uskon, että juuri tuloksellisuuden ja tehokkuuden
raportoinnissa ja seurannassa on päästy merkittävä askel
eteenpäin.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ihan yhteen kohtaan tähän
kertomukseen liittyen ja valtiovarainvaliokunnan siitä antamaan
mietintöön: Valiokunnan puheenjohtaja Ala-Nissilä kiinnitti jo
huomiota määräaikaisiin palvelussuhteisiin. Toistuvasti
valiokunta on tähän asiaan kiinnittänyt
huomiota ja nyt itse asiassa vahventanut vähän
kannanottoaan suhteessa valtion harjoittamaan henkilöstöpolitiikkaan.
Kun täällä on ministeri paikalla, toivon,
että ministeri nyt tämän asian hyvin
voimakkaasti painaisi mieleensä ja ryhtyisi toimenpiteisiin
siten, että näitä määräaikaisia
työsuhteita vakinaistettaisiin. Onhan täysin käsittämätöntä,
että yksi neljäsosa valtion palveluksessa olevista
henkilöistä on määräaikaisissa
työsuhteissa. Me tiedämme hyvin sen, että hyvin
paljon näillä määräaikaisilla
työsuhteilla tehdään sellaisia töitä ja
tehtäviä, jotka ovat pysyväisluontoisia,
jotka edellyttäisivät myöskin pysyväisluontoisia
työsuhteita. Tämä on vakava kysymys.
Kun hallitus näin toimii kuin me tässä esitämme,
samalla myöskin se toimii sitä työllisyystavoitetta
kohti, mikä hallitusohjelmaan on kirjattu.
Puhemies! Jos vielä saan sanoa, itse asiassa myöskin
pitäisi valtion puolelta mennä kunnille viesti
siitä, että myöskin kunnat harjoittavat
oikeata henkilöstöpolitiikkaa. Nimittäin
kunnat myöskin keinottelevat määräaikaisilla
työsuhteilla varsin paljon.
Keskustelu päättyy.