7) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vain tästä asiasta,
asiastahan käytiin lähetekeskustelun aikana seikkaperäinen keskustelu.
Nyt vain kiinnitän huomiota siihen, mitä valiokunta
meni muuttamaan.
Nimittäin se meni muuttamaan tässä ajokieltoasiassa
78 §:n 4 momenttia, joka nyt kuuluu vanhan mallin mukaisesti:
"Ajokiellon kestosta määrättäessä otetaan
huomioon ne vaikutukset, jotka toimenpiteellä on ajokieltoon
määrättävän toimeentuloon
ja välttämättömään
liikkumiseen." Tämähän oli ehdollistettu
hallituksen esityksessä, mutta päädyttiin
siihen, että me pysymme vanhassa käytännössä.
Kun pyritään yhtenäistämään
käytäntöä, niin silloin sitä ei
pidä hajauttaa, ja tämä oli se peruste.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ihan muutama sana. Odotin, että valiokunnan
puheenjohtaja olisi tullut esittelemään tämän.
Mutta niin kuin ed. Pulliainen totesi, tällä kertaa
liikenne- ja viestintäministeriön esittelemää hallituksen
esitystä liikennevaliokunta muutti vain yhden pykälän
osalta. (Ed. Pulliainen: Ensimmäinen poikkeus!) Meillä tänään
oli käsittelyssä ja varmasti ensi viikolla tulee
tähän saliin käsittelyyn hallituksen
esitys, jossa useampi kymmen pykäliä muutettiin
ja ainoastaan yksi pykälä pidettiin sellaisena
kuin hallitus sen esitti meille. Sikäli voi sanoa, että tässä hallituksen
esityksessä on ollut tietysti siltä osin huolellisuutta niin
paljon, että sitä ei ole muutettu.
Tämä hallituksen esitys ja nyt ensimmäisessä käsittelyssä oleva
liikenne- ja viestintävaliokunnan mietintö, joka
on pohjana tässä, koskee nimenomaan rikosperusteisesti
määrättäviä määräaikaisia
ajokieltoja, ja tässä lisätään
nyt aika radikaalilla tavalla ajokieltojen pituutta. Tietysti on perusteltua
hyvinkin monelta osin se, että näin tehdään,
ja erityisesti se, että saataisiin eri puolilla maata suhtkoht
yhtenäinen menettely. Tällä hetkellähän
tilanne valitettavasti on ollut se, että menettely on vaihdellut
riippuen siitä, missä päin päätöksiä on
tehty.
Vaikka tämä mietintö on yksimielinen,
niin kuin usein liikennevaliokunnan osalta on, haluan kyllä tuoda
esiin sen, että tässä sanotaan nimenomaan,
että ajomäärillä ei ole enää sellaista
vaikutusta seuraamuksen valinnassa kuin aikaisemmin, ja siltä osin
pykälissä on esimerkiksi varoituksen osalta muutettu
peruste lähinnä siihen, millä tavoin
ajo-oikeuden menetys vaikuttaa ajo-oikeuden haltijan toimeentuloon
ja liikkumiseen. Varoituksen antamisen edellytyksenä on nimenomaan
tämä seikka, kun katsotaan lisäksi, että ei
ole osoittanut piittaamattomuutta tieliikennettä koskevista
säännöksistä. Eli voi sanoa,
että menettely on suhtkoht samanlainen periaatteiltaan
kuin aikaisemmin. Ainoa todellinen muutos on se, että uuteen
ajotutkintoon ei enää voitaisi määrätä.
Käytännön elämästä tietysti
tiedän sen, että aika harvoin henkilöitä uuteen
ajokokeeseen on määrättykään,
mutta tiedän myös sen, että silloin kun
on määrätty, erityisesti vanhempien henkilöiden
kohdalla tilanne on ollut se, että he eivät ole
selviytyneet uudesta ajokokeesta, nimenomaan teoriapuolesta. Eli
en nyt olisi pitänyt sitä niin kovin vaarallisena,
vaikka se siellä vielä olisi eräänä vaihtoehtona
ollutkin.
Minun mielestäni myöskin pitäisi
ottaa enemmän huomioon kokonaisvaikutus silloin, kun näitä määrätään.
Koska ajokielto saattaa vaikuttaa aika tavalla henkilön
toimeentuloon kuitenkin kokonaisuudessaan ja sitten meillä on
aika ankara nimenomaan sakkojärjestelmä, niin
näiden yhteisvaikutus voi joissakin tilanteissa mielestäni
olla aika raju ja raskas. Toivoisin, että kun näitä säännöksiä sovelletaan,
otettaisiin kokonaisvaikutus huomioon. Muistaakseni lähetekeskustelussa
tai ainakin jossakin keskustelussa eräät edustajat
arvostelivat kantaani nimenomaan siltä osin, että pitäisi
enemmän huomioida ne olosuhteet, joissa mahdollinen ylinopeus on
sattunut. Jos ajaa hyvää tietä hyvällä kelillä keskellä yötä 30,
40 50 kilometriä, yhtäkään ajoneuvoa
ei tule vastaan saatikka, että ketään
tarvitsisi ohittaa, ja jos ajaa aavistuksen verran ylinopeutta tutkaan,
niin minun mielestäni silloin kyllä pitää ottaa
huomioon ajo-olosuhteet aika pitkälle eli se, että siinä ei
ole aiheutettu vaaraa toiselle, vaikka tietysti itselle on aiheutettu
määrätyltä osin, jos on huolimaton
kuljettaja.
Minun mielestäni todella täytyy olosuhteet
ottaa huomioon, ja eräs näkökohta asiantuntijakuulemisessa
on tullut esiin eli se, pitäisikö meidän harkita
nimenomaan kattonopeussäännöstä eli
sitä, että jos määrätyllä tiellä ajaa
määrättyä nopeutta, esimerkiksi
sataaneljää—sataaviittäkymppiä,
silloin aina jo yhdestä kerrasta lähtisi kortti pois.
Nythän tässä on määritelty
ajokortin pituudet kahden ja viiden vuoden periodeissa, mikä toisaalta
on aika pitkä aika, ja silloin on huomioitu myös
se, että minimi on kuusi kuukautta tai yksi vuosikin, ja
se on aika pitkä aika monelle henkilölle.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka puuttui asiaan ihan oikeasta
näkökulmasta siinä mielessä,
että pitäisi ottaa nämä olosuhteet
huomioon ja tietysti antaa hyvät ohjeistukset, koska poliisikunnassakin
on hyvin eri tasoisia henkilöitä. Ilmeisesti intressi
on joillakin enemmän sakottava ja rankaisua suosiva kuin toisilla
eikä opastava ja vähän hellempi ote.
Itse voin kertoa esimerkin, joka sattui ei hyvin pitkä aika
sitten. Totesin, että kun alkaa kuudenkympin rajoitus jossakin,
niin silloin pitää olla kuusikymppiä jo
sen merkin kohdalla. Onnettomasti juuri sattui, että poliisiauto
ajoi vastaan siinä ja minä rupesin vasta siinä vaiheessa
hiljentämään, kun huomasin, että nyt
on kuudenkympin rajoitus alkamassa. Sakkoa tuli ihan reippaasti siitä,
siinä mielessä senkin tyyppisessä tilanteessa,
kun kuitenkin jarruvalot paloivat, mutta kun poliisiauto oli edessä,
niin ei mahtanut mitään. Kymmenen metriä merkistä todettiin,
jotta oli yli kahdeksankympin nopeus, koska kahdeksankymppiä oli
aikaisempi nopeus. Se tuntui jotenkin kohtuuttomalta, kun siitä sitten
lykätään, mitähän se
mahtoi olla, 700 euroa sakkoa, se jotenkin tuntui tyhjänpäiväiseltä.
Toivoisi, että tämmöisessä tapauksessa
poliisimies katsoisi vähän, onko tämä törkeää tai
ei. Oli tyhjä tie täydellisesti, ei missään
auton autoa näkynyt.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Vistbacka mielestäni kiinnitti
erinomaisen hyvään asiaan huomiota. Nimittäin
ed. Vistbackan puheenvuorosta kääntyi semmoinen tulkinta,
että järjen käyttö olisi suotavaa,
jopa voitaisiin edellyttää, että tässä pitäisi
käyttää järkeä ja näin
menetellä ja tehdä silloin, kun auto on välttämätön,
tarpeellinen.
Mutta, herra puhemies, yhteen asiaan erityisesti kiinnittäisin
huomiota. Tässä mietinnössä on
jäänyt huomiotta sellainen asia kuin tilanteeseen
sopiva ajonopeus. Se voi olla niin, että nopeusrajoitus
ei ylity, mutta tilanteeseen nähden ajonopeutta on aivan
liian paljon olemassa. Tälle näkökannalle
ja näkökulmalle ei ole annettu huomiota tässä aiheessa
ollenkaan. Kun tiedän, kuinka vaikeata tämä peli
on olemassa, niin joskus aikataulut ovat liian kiireitä,
keli on liian huono, nopeus on kuitenkin liian suuri. Mielestäni
tämä on suurempi ongelma kuin se, onko ylinopeutta johonkin
ohitustilanteeseen nähden vähän vaiko pikkasen
enemmän, kun on kuitenkin varmaa, että vaaraa
ei muille aiheuteta. Haluaisin nähdä, että nämä tekijät
tulisi jotenkin noteerattua myöskin tulevaisuudessa, ja
kun näyttää niin, että tätä ryhdytään
parantamaan ja kehittämään myöskin
eduskunnan tahdolla tämän lausuman perusteella,
niin jotain tämän tyyppistä sinne tarvittaisiin
myös myöhemminkin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Seppo Lahtela kuvasi juuri sen tavoitetilan, mihinkä meidän
pitää Suomessa tieliikenteessä päästä,
elikkä telematiikalla ohjattuihin muuttuviin ajonopeuksiin,
jotka siis muuttuvat keliolosuhteitten mukaan. Se on se tulevaisuuden
ratkaisu, ja silloin jokainen mieltää, että jos
120:n tämmöisellä hyvän kelin
alueella ilmestyykin digitaalinäyttöön
30 km tunnissa, niin silloin voisi tehdä semmoisen johtopäätöksen,
että kelissä on jotakin vikaa.
Yleiskeskustelu päättyy.