Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Eduskunnassa on käsittelyssä aika
monia rikosasioiden sovittelua sivuavia lakiesityksiä.
Koska en ole itse lakivaliokunnan jäsen ja olen kuitenkin
kiinnostunut asiasta, haluan asiasta vielä tässä toisessa
käsittelyssä muutaman sanan lausua.
Mielestäni sovittelu rikosasioissa on äärettömän
tärkeä periaate ja on erinomainen asia, että nyt
on saatu tästä asiasta laki aikaiseksi. Mielestäni
lakivaliokunta on tehnyt äärettömän
hyvää työtä ja kiinnittänyt
aivan oikein huomiota siihen, että siitäkin huolimatta,
että kauan odotettu laki sovittelusta on aikaansaatu, se
on silti turhan väljä. Ennen kaikkea jää hieman
hämäräksi, pystytäänkö tämän
rikosasioiden sovittelulain kautta nyt saamaan yhdenvertainen mahdollisuus
rikosasioiden sovitteluun eri puolilla maata. Näihin
asioihin lakivaliokunta on aivan oikein kiinnittänyt huomiota.
Muutama asia mielestäni on tärkeätä nyt
kuitenkin havaita, ensinnäkin se, että Suomessa
jotenkin käsittämättömästi
vankiluvut sen kuin vain kasvavat ja vankilat pullistelevat ja vanginvartijoiden
määrä on pienempi meillä kuin
yleensä eurooppalaisissa maissa. Sitten me tiedämme myöskin
sen, että vankeusrangaistusten jälkeen tuppaa
käymään hyvin usein niin, että vangit
joutuvat vankilakierteeseen, vankilasta poispääsyn jälkeen
kohtaavat hyvin monia sosiaalisia ongelmia, ei ole asuntoa, on vaikeuksia
saada töitä ja vanhoja velkoja sovitelluksi. Jollakin
tavalla meillä kriminaalihuolto ja sosiaalitoimi ja ylipäätänsä ikään
kuin sopeuttaminen tai kotouttaminen, josta nyt tässä tapauksessa
on puhuttu pakolaisten kohdalla, ei toimi ollenkaan vankien kohdalla.
Mielestäni tämä on erittäin
iso epäkohta, koska on yleinen yhteiskunnallinen intressi
se, että vankimäärät saadaan
vähenemään ja että ylipäätänsä vankilakierre
voitaisiin katkaista, ja tämähän tietysti
koskee erityisesti nuoria rikoksentekijöitä.
Sovittelu on erinomainen väline tässä asiassa, koska
sovittelun ideana tietysti on, että hyvin nopeasti rikoksen
jälkeen rikoksen uhri ja rikoksen tekijä kohtaavat
kasvokkain ja käyvät läpi sen tilanteen,
mitä on tapahtunut, jolloinka tietysti vastuun myöskin
rikoksen tekijällä pitäisi jollakin tavalla
konkretisoitua ja hänen pitäisi nähdä, mitä hän
on tehnyt väärin, mitä pahaa, mitä vahinkoa
hän on aiheuttanut toiselle ihmiselle. Sen vuoksi sovittelulla
mielestäni voidaan aika paljon tehdä juuri ennalta
ehkäisevää työtä ja
sen asianmukainen ja ammattitaitoinen järjestäminen
on näin ollen mitä suurimmassa määrin
yhteiskunnallinen intressi.
Kuitenkin tiedetään, että sovittelijoiden
koulutus on vähän satunnaista, sitä ei
oikeastaan ole kovinkaan hyvin koordinoitu. Tiedetään,
että lääninhallitukset ovat ilmoittaneet,
että ne pystyvät tämän vastuun
ottamaan, mutta sitten taas toisaalta kentältä tulee
viestejä, että ei oikeastaan mitään
ole tapahtunut. Sitten tiedetään, että rahojen
pitäisi riittää, mutta sitten taas toisaalta
kuuluu palautetta, että rahat eivät kuitenkaan
riitä sovitteluun.
Jotenkin tuntuu siltä, että koko tässä kriminaalipoliittisessa
keskustelussa rikosasioiden sovittelu koetaan hyväksi asiaksi,
mutta sitä ei haluta resursoida, sen laatuun ei haluta
panostaa eikä ymmärretä edes sitä suuriarvoista
työtä, jota nykyiset vapaaehtoiset rikosasioiden
sovittelijat tekevät joka päivä. Se on
hyvin merkittävää työtä, jossa
he kuitenkin panevat omat persoonansa työvälineinä peliin
ja hyvinkin hankalissa tilanteissa yrittävät löytää sekä uhrin
että rikoksen tekijän välisen tasapainon
niin, että rikoksen uhri kokee saavansa oikeutta ja että rikoksen
tekijä ymmärtää, että hänen
on jotain tehtävä, jotta hän voi sen
vahingon tai haitan tai mitä se nyt onkin toiselle korvata.
Sinänsä on aivan perusteltua, niin kuin lakivaliokuntakin
on ajatellut, että sovittelu ei voi olla kaikissa tilanteissa
mahdollinen, ja on esimerkiksi rajannut, jos olen oikein nyt lukenut
mietinnön, lapsiin kohdistuvan väkivallan sovittelumenettelyn
ulkopuolelle. Mutta noin pääsääntöisesti
koen, että tässä meillä on hyvä instrumentti
yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden ja ennalta ehkäisevän
vankeinhoidon työvälineeksi ja myöskin
tietynlaisen vastuukasvatuksen välineeksi.
Lopuksi haluaisin, arvoisa puhemies, kiinnittää huomiota
siihen, että hyvin usein nykyään avioerojen
seurauksena myöskin lasten tapaamisoikeudet johtavat varsin
vaikeisiin oikeudellisiin prosesseihin. Tässä mielestäni
olisi nyt myöskin meidän syytä pysähtyä ja
nähdä, että jo eri maissa käytäntönä olevat
sovittelumenetelmät voisivat sopia erinomaisesti myöskin
näihin kiistakysymyksiin.
Esimerkiksi Norjassa on niin, että lasten tapaamisoikeuksista
ja huollosta sovittaessa avioeron osapuolet tapaavat paitsi tietysti
juristiensa kautta, myöskin niin, että sosiaalityöntekijä on
jo hyvin nopeasti tässä tilanteessa mukana, jolloinka
lapsen edun mukaista ratkaisua haetaan niin, että tavallaan
se hyvin tavanomainen tapaamisoikeuksiin liittyvä kiista,
joka eronneilla puolisoilla on, jossa halutaan ikään
kuin puida vielä sitä mennyttä parisuhdetta
ja kanavoida pahaa oloa lasten tapaamisoikeuksiin ja sillä tavalla
osoittaa kaapin paikkaa toiselle, voidaan purkaa hyvin tehokkaasti.
Tämä helpottaa näitä prosesseja,
vähentää tarpeettomia oikeudenkäyntejä ja
on monessa mielessä sillä tavalla järkevää,
että hyvin nopeasti voidaan sinänsä vaikea
avioero ja sen jälkiseuraamukset hoitaa niin, että kuitenkin
lasten kohdalla yhdessä sosiaalityöntekijöiden,
lastensuojelun ammattilaisten ja juristien kanssa löydetään
ratkaisut, jotka voivat tyydyttää kumpaakin eronnutta
osapuolta.
Näin ollen siis, arvoisa puhemies, laki rikosasioiden
sovittelusta tulee enemmän kuin tarpeeseen. Valitettavaa
on, että se on vielä kovin yleisluontoinen ja
että ennen kaikkea juuri sovittelijoiden koulutus, joka
on hyvin vaativaa erityisesti juuri väkivaltarikosten sovittelussa,
jää hiukan leijumaan ilmaan, mutta nähdäkseni
tämän menettelyn kautta voidaan aikaansaada suuria
muutoksia yhteiskunnassa niin, että aina ei tarvitsisi asioita
ratkaista siten, että seuraamuksia kiristämällä,
rangaistuksia lisäämällä, yritetään
ratkoa niitä yhteiskunnallisia kysymyksiä, jotka
kuitenkin järkevien ihmisten kanssakäymisen ja
kasvokkain tapahtuvan neuvottelun kautta voidaan hoitaa.
Eli siis hyvä juttu. Nyt tarvitaan vaan seurantaa,
ja lakivaliokunta toivon mukaan tuleekin sitä tekemään
niin, että me saamme palautetta siitä, voidaanko
tällä tavalla myöskin näihin
isoihin vankilukuihin saada muutosta.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin lakivaliokunnan mietinnön
rikosasioiden sovittelusta, voi todeta, että mielestäni
valiokunta on erittäin perusteellisesti paneutunut siihen
ja tehnyt mielestäni todella merkittäviäkin
muutoksia. Itse painottaisin nimenomaan sitä, mitä osittain
ed. Alho totesi, että silloin, kun meillä on näin
laaja ja hyväkin lainsäädäntö nimenomaan
sovitteluun, sen täytyisi toteutua samanlaisena koko maassa,
ettei tule eriarvoistumista, niin kuin tässä aikaisemmin
on ollut vallalla.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni lakivaliokunta on
kyllä varsin ansiokkaasti kiinnittänyt huomiota
niihin edellytyksiin, joilla sovittelua voidaan tehdä,
ja erityisesti pidän hyvänä lisäystä niistä asioista,
joista on todettu, että niitä ei voida ottaa lainkaan
sovittelun piiriin, eli nimenomaan silloin, kun on alaikäisiin
kohdistuneita rikoksia, ja myöskin, kun on kyse seksuaalirikoksista,
ne tulee jättää sovittelun ulkopuolelle.
Arvoisa puhemies! Olen usein kritisoinut sitä, millä tavoin
lakivaliokunta on käsittelyssään olleisiin
asioihin puuttunut, mutta nyt täytyy antaa tunnustus lakivaliokunnalle.
Keskustelu päättyy.