7) Hallituksen esitys jäteverolaiksi
Kari Rajamäki /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyn valtiovarainvaliokunnassa
varapuheenjohtajana vetäneenä muutama näkökohta
ja yksi tarkennus. Käsittelyhän perustuu tietysti
verojaoston perusteelliseen työhön ja ympäristövaliokunnan
hyvän lausunnon pohjalta tapahtuneeseen valmisteluun.
Jätevero laajenee tässä koskemaan
kaatopaikalle toimitettavia jätteitä, joiden hyötykäyttö olisi
teknisesti ja ympäristönäkökohdilta
mahdollista. Määrällisesti suurimpia
verollisia ovat tietysti yhdyskuntajätteen lisäksi
rauta- ja terästeollisuuden ja metsäteollisuuden
sekä rakentamisen jätteet.
Tämä laajentaa veropohjan kaikkiin kaatopaikkoihin
riippumatta kaatopaikan omistus- ja hallintasuhteista tai jätteen
alkuperästä. Vero nousee nyt ensi vuoden alusta
40 euroon ja vuoden 2013 alusta 50 euroon jätetuonnilta.
Tämä kaksinkertaistaa valtion verotulot 90 miljoonaan euroon.
Veropohjan laajennus ja verotason korotus toivon mukaan lisää nyt
nimenomaan kierrätykseen liittyvää uudenlaisten
toimintamallien hakemista ja myöskin toivon mukaan viennin
ja kasvun vihreätä uutta vaihdetta, ja tukea löytyy
kotimaisten innovaatioidenkin kautta. Jätteenpolton verottomuudella
on myös selviä etuja. Toivotaan tietysti, että laki
edistää verottomuudella kaatopaikalle nykyisellään
sijoitettavan jätteen hyötykäyttöä energiatuotannossa.
Puhemies! Yksi tarkennus. Kun täällä mietinnön
sivulla 8 puhutaan jätehuoltolaitoksissa syntyvän
kaatopaikalle sijoitettavan jätteen kuten tuhkan verollisuudesta,
niin perusteena mainittiin se, että "tuhkia voidaan hyödyntää teknisesti ja
ympäristöperustein mm. maarakentamisessa, lannoitteissa"
jne. Valiokunta yksimielisesti käsittelyn aikana ed. Hemmilän
ja ed. Ahteen kannattamana ja yksimielisen keskustelun jälkeen poisti
tästä tämän "lannoitteissa"-kohdan
siihen liittyvän ristiriitaisuuden ja myöskin,
sanotaan, (Ed. Korkeaoja: Riskien!) — tiettyjen riskienkin takia,
kadmiumin ym. syiden takia. Tämä on jäänyt
mietintöön, eli haluan tässä vielä todeta,
että se teknisesti on nyt kuitenkin poistettu, niin kuin valiokunta
yksimielisesti on sen käsitellyt.
Arvoisa puhemies! Mietintöön liittyy yksi vastalause,
vasemmistoliiton ed. Mikko Kuopan tekemä, jossa olennainen
ero on nimenomaan 1 §: tämän
veron tulouttaminen toisin kuin hallituksen esityksissä kunnille,
ei siis valtiolle. Tähän vastalauseeseen ovat
yhtyneet myöskin sosialidemokraatit.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämän hallituksen esityksen
minun mielestäni yksi keskeisin kohta on, että myöskin
yksityiset kaatopaikat tulevat verolle, ja se on merkittävä parannus
nykyiseen tilanteeseen. Tavoitteenahan on tietenkin jätteitten
määrän vähentäminen,
jätteitten hyötykäytön lisääminen.
Sitä kautta pyritään siihen, että ne
jätevuoret, jotka tänä päivänä yhä enempi
kasvattavat näitä kaatopaikkoja, vähenisivät
ja päästäisiin sellaiseen tilanteeseen, että uusia
kaatopaikkoja ei tarvitsisi perustaa ja jätevuoria ei kasvatettaisi
enää jatkossa.
Hallituksen esitykseen sisältyy muutama ongelma, jota
valiokunta muutti. Tässä oli erityisesti tämä betonin
kierrätys ja lasin kierrätys. Valiokunta katsoi,
että hallituksen esitys kaipasi korjausta, ja yksimielisesti
valiokunta muutti nämä kohdat siihen muotoon kuin
ne ovat nyt tässä valiokunnan mietinnössä.
Eräs ongelma, joka tuli tässä esille,
oli metsäteollisuuden kierrätyspaperista syntyvä siistausjäte
elikkä kuitusavi. Jos se olisi toteutunut siinä muodossa
kuin hallitus esitti, se olisi saattanut merkitä sitä,
että jätepaperin uusiokäyttö olisi
vähentynyt merkittävästi. Sitä ei
voi pitää hyvänä kehityksenä,
vaan päinvastoin jätepaperin käyttöä tulisi
entisestäkin tehostaa, että voitaisiin säästää neitseellisiä kuituja.
Elikkä ei tarvittaisi uutta kuitua paperin tekemiseen,
vaan voitaisiin mahdollisimman pitkälle kierrättää paperikuitua.
Näin ollen nyt tässä esityksessä on
lähdetty siitä, että EU:lta pyydetään
lupaa, että EU notifioisi sen, että tämä siistausjäte
eli kuitusavi olisi verotonta edelleenkin vastaisuudessa. Täytyy vaan
toivoa, että hallitus tässä onnistuu.
Siltä pohjalta voidaan varmistaa se, että jätepaperin käyttö edelleenkin
paperiteollisuudessa jatkuu vähintäänkin
nykyisessä laajuudessa. Mieluummin pyrittäisiin
käyttämään vieläkin
enempi, jos vaan se on teknisesti mahdollista.
Tässä hallituksen esityksessä, kuten
jo varapuheenjohtaja Rajamäki kertoi, nousee jätevero.
Se tulee merkitsemään kuluttajille noin 10 miljoonan
euron lisälaskua vuodessa. Tietenkin tämä kuluttajaa
kohti ei ole kovin suuri lasku, mutta täytyy muistaa, että tämä on
kuormaa kuorman päälle. Hallituksen linjahan on,
että erilaisia veroja tarkistetaan tai niitä korotetaan,
ja suurimpana tietenkin tulee olemaan tämä energiaveron
korotus, joka lähiaikoina myöskin tulee tänne
isoon saliin keskusteltavaksi.
Herra puhemies! Kuten jo täällä todettiin,
vasemmistoliitto on jättänyt vastalauseen, johon myös
sosialidemokraatit ovat yhtyneet. Meidän käsityksemme
mukaan tämä jätevero olisi syytä palauttaa
kunnille asukasluvun mukaisessa suhteessa. Sen pohjalta olemme tehneet
vastalauseen lain 1 §:ään, mikä tarkoittaa
sitä, että jätevero maksetaan kunnille
asukasluvun mukaisessa suhteessa. Tätä veroa kertyy
noin 90 miljoonaa euroa vuodessa ja se on varsin vakaa. Olisi silläkin
perusteella perusteltua, että kunnat saavat tämän
veron, ja myöskin sillä perusteella, että kunnat
pääasiassa ovat vastuussa myöskin jätteen keräyksen
järjestelystä ja vastaavat siitä. Näin
ollen mielestämme olisi kohtuullista, että tässä tehtäisiin
muutos ja vahvistettaisiin kuntien tulopohjaa järkevällä tavalla,
elikkä tämä jäteveron tuotto
tulisi kunnille.
Herra puhemies! Tulen asian yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään
esityksen, joka sisältyy tähän vastalauseeseen.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn hyvin pitkälle siihen,
mitä ed. Kuoppa lausui, eli siihen, että 1 § muutettaisiin
niin, että tämä vero menisi kunnille,
ja ihan samoilla perusteluilla.
Totuushan on se, että kuntien liikkumavara silloin,
kun menot tai budjetti yritetään saattaa tasapainoon,
on aika rajoitettu. Kunnalla on kaksi tulolähdettä,
verotulolähdettä: yleinen tulovero ja kiinteistövero.
90—100 miljoonaa kunnille merkitsisi kyllä todella
paljon ja ottaen huomioon, että kunnat ovat kuitenkin ne,
joille vastuu tästä jäteverolaista ja
sen hallinnoimisesta kuuluu. Siinä mielessä on
hyvin perusteltua, että vero menisi kunnille.
Kun me asiantuntijoita verojaostossa kuulimme, niin tulimme
vakuuttuneiksi siitä, että betonijäte
ja lasijäte vapautettaisiin verosta. Lasijäte ja
betonijäte ovat tänä päivänä verollisia,
kun ne viedään kaatopaikalle. Jos ne olisi vapautettu, niin
se olisi merkinnyt sitä, että niiden yritysten, jotka
keräävät lasijätettä ja
betonijätettä, toiminta olisi loppunut ja kaatopaikalle
olisi tullut tavaraa, mitä voidaan käyttää muuhun
tarkoitukseen. Siinä mielessä on ja oli äärettömän
tärkeää, että tämä pykälä muuttui
niin, että nämä tuotteet, jätteet,
ovat edelleen verollisia.
Mitä tulee sitten tähän itse euromäärään:
Kuten on todettu, se tuottaa 90 miljoonaa euroa, veropohja
laajenee, lisäkustannukset 10 miljoonaa kotitalouksille.
Loput menevät oikeastaan yrityksille, mikä taas
jonkin verran heikentää yritysten kilpailukykyä.
Mutta voidaan kuitenkin todeta, että kyllä tämä jäteverolaki
on pelättyä parempi ja selvästi pelättyä parempi.
Ne suunnitelmat, mitä oli vielä vuosi sitten,
olisivat kyllä olleet tietyille yrityksille, tietyille
paikkakunnille erittäin kohtalokkaita. Siinä mielessä ja
siitä syystä tämä hallituksen
esitys on tässä muodossa ihan hyvä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ihmettelen ensiksi vastalausetta. (Ed.
Kuoppa: Älä ihmettele, se on ihan perusteltu!) — Jatketaan. — Vastalauseen
perusteena esitetään, että kuntien julkisoikeudellisella
päätöksenteolla on keskeinen merkitys
jätepoliittisissa ratkaisuissa, kierrätyksen edistämisessä ja
kaatopaikkasijoituksen minimoimisessa. Päätöksentekoa
ohjaa muun muassa jätelain ensisijaisuusperiaate ja tuleva
biohajoavan jätteen kaatopaikkakielto. Kuntien jätelaitosten
visiona on vähentää kaatopaikkasijoitusten
osuus 5 prosenttiin vuoteen 2015 mennessä. Jäteveron
tulouttaminen kunnille ei vaikuta tähän kehitykseen.
Tosiasiassa tilanne on aivan toinen. Juuri ympäristöalan
yritykset ovat jätteiden kierrätyksen ja hyötykäytön
etulinjassa. Onkin erittäin tärkeätä ymmärtää,
että jäte on tulevaisuudessa arvokasta eikä sitä pidä antaa
kuntien jäteyhtiöiden haltuun. Ympäristöliiketoiminnan
arvo maailmanmarkkinoilla on noin 600 miljardia euroa. Markkinat
kasvavat 10 prosentin vuosivauhdilla. Kierrätys ja jätteiden
hyödyntäminen ovat tulevaisuuden toimialoja, joilla
odotetaan merkittävää kasvua. Suomessa
alalle syntyy jatkuvasti uusia yrityksiä. Suomessa on ympäristöalan
yrityksiä lähes 800 ja ne työllistävät
noin 5 000 ihmistä alan liikevaihdon ollessa noin
4 miljardia euroa.
Arvoisa puhemies! Kilpailuvirasto taas toteaa, että jätehuolto
on yhä enenevässä määrin
osa elinkeinoelämän materiaalitaloutta. Jätteellä on vastaisuudessa
yhä suurempi taloudellinen arvo. Jätehuoltoa pitäisi
kehittää lisäämällä valinnan vapauksia
ja toimintavaihtoehtoja markkinaehtoisuuden pohjalta. Markkinaehtoisuuden
mallin lähtökohtana on tuottajien, kaupan, laitosten,
kotitalouksien ja jätealan yrittäjien mahdollisimman
laaja oikeus päättää itse tavasta,
jolla jätteet kerätään ja hyödynnetään
jätehuollon ensisijaisuusjärjestykseen perustuen.
Tässä työnjaossa kunnille jää jätehuollon
valvojan rooli, ja se rooli juuri sopii kunnille.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Haluan muistuttaa ed. Laxellia siitä,
että tämä yksityinen jätehuolto
ei ole kyllä kovin luotettavaa ollut.
Otan esimerkkinä tämän niin sanotun
Lokapojat-tapauksen, jolloin ajettiin jätteet noihin erilaisiin
Helsingin kaupungin lähiympäristössä oleviin
ojiin. Mielestäni tämän tapaisia tilanteita
ei voi sallia missään tapauksessa Suomessa. Ja
kun viranomaiset epäilevät, että valvontaresurssit ovat
vajavaisia, hyvin riittämättömiä,
niin epäilevät, että näitä on
muuallakin tapahtunut.
Mielestäni kyllä se on kuntien vastuu ennen kaikkea
vastuullisesti vastata siitä, että ne jätteet, mitkä tulevat,
menevät oikeisiin paikkoihin ja oikein sijoitettuna.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Jätteen luonteesta kertoo paljon
se, että Bill Gates taitaa olla henkilö, joka
omistaa eniten maailmassa käytöstä poistettuja
kaatopaikkoja, eli siellä on melko paljon sitten myöhemmin
käyttöön otettavia hyvinkin arvokkaita
raaka-aineita.
Valtiovarainvaliokunnan mietintö toteaa, niin kuin
myös valiokunnan varapuheenjohtaja totesi, että ympäristövaliokunnan
lausunto on otettu huomioon. Mistä me ympäristövaliokunnassa olemme
olleet hyvin tyytyväisiä, on tietysti se, että nyt
yksityiset kaatopaikat on otettu verotuksen kohteeksi. Tästä on
ympäristövaliokunta useamman vuoden aikana muistuttanut
budjettikäsittelyn yhteydessä, erilaisten jäteverojen
käsittelyissä ja jätelain osittaisen
uudistuksen yhteydessä.
Myös se on hyvä asia, että sekä lasijäte
että yli 150 millimetrin läpimittaiset betonijätekappaleet
ja -osat ovat veron piirissä. Se on hyvin tärkeä asia.
Tässä hallitus ja ilmeisesti valtiovarainministeriö on
koetellut kepillä jäätä.
Mutta tuo jätteenpolttokysymys: Tässä ympäristövaliokunnan
lausunnossa ikään kuin varsin varovaisesti viitataan
siihen, että ympäristövaliokunta katsoo,
että valtiovarainvaliokunta arvioisi hallituksen esityksessä olevan
jätteenpolton verottomuutta ja sen perusteita. Kuitenkin
tämä jätteenpolttoluukku on nyt sitten
veroton tie jätteen hävittämiseen. Aivan
oikein, siitä saadaan energiaa. Mutta kun valtiovarainvaliokunnan mietinnössä perustellaan
lähinnä biojätteen metaanin polttamista
sillä, että biojätettä poltetaan eikä se
mene sinne penkkaan, niin tietysti biojätteen hyötykäyttöön
olisi parempikin tapa. Eli tuotettaisiin siitä nimenomaan
metaani, jota sitten voitaisiin käyttää vaikkapa
liikennepolttoaineena tai muuten johdettuna esimerkiksi kaasuputkiverkostoon
siellä, missä tällainen putkiverkosto
on.
Jätteenpolttolaitoksia on syntymässä kovin paljon
Suomeen. Lukumäärä tulee olemaan liian suuri.
Nyt asiantuntijat jo arvioivat, että liian paljon näitä on
suunnitteilla. 40 vuotta eteenpäin sitoudutaan tiettyyn
jätteen määrään. Se
vähentää jätteen määrän
vähentämisperiaatetta, joka on EU:n hierarkiassa
ykkösasiana, uusiokäyttö, kierrätys
sitten sen perään. Jos polttoluukku on vaihtoehto,
niin se on huono. Tässä huoli siitä, että biojäte
ei sitten enää vuoden 2015 jälkeen saa
paikkaansa kaatopaikoilta, on tietysti aiheellinen, mutta sen huolen
poistamiseen pitää olla muitakin välineitä kuin
se, että jätteenpolttolaitoksia synnytetään
varsin ahkerasti. Ruotsissa tilanne on esimerkiksi se, että siellä ei
ole jätettä kylliksi, sitä tuodaan muun
muassa Norjasta.
Sitten eräs asia, joka liittyy tällaiseen
Vantaa-syndroomaan, niin kuin nämä Lokapojatkin,
eli tuhkan verottomuus silloin, kun tuhka sisältää ongelmajätteitä,
siis ongelmajätteiden verottomuus. Vantaan polttolaitos
on nyt hakemassa uutta lupaa sille, että siellä voidaan
polttaa myös pcb- ja muita ongelmajätteitä,
jolloinka se tuhka tulee sitten olemaan myös ongelmajätettä.
Tuhkan verottomaksi saaminen tällä tavoin on tie, jolla
ei ole oikein kestävät, ympäristöllisesti
kestävät jäljet. Tällainen kikkailu
näillä asioilla on ongelmallista. Tähän
asiaan ei ympäristövaliokuntakaan ole käynyt
kovin syvällisesti, mutta joka tapauksessa tämähän
liittyy siihen, että pilaantuneet maa-ainekset on pidetty
verottomana, jotta edistettäisiin niiden puhdistamista.
Mutta nyt sitten tehdään niinpäin, että tuotetaan
tieten tahtoen tavallaan pilaantunutta maa-ainesta, tässä tapauksessa
pcb- ja muita aineita sisältävää tuhkaa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ympäristövaliokunnan
puheenjohtajana vielä muutamia näkökulmia
liittyen meidän lausuntoomme tässä tärkeässä asiassa.
Aivan kuten varapuheenjohtaja tuossa totesi, otimme tietenkin
ilolla vastaan tämän laajentamisen myöskin
yksityisille kaatopaikoille, sillä useissa yhteyksissä olemme
tällä vaalikaudella kiirehtineet hallitusta tuomaan
tämän esityksen eduskunnalle. Täytyy
muistaa, että tämä ei ole ollut ihan
ympäristövaliokunnan omaa keksintöä,
vaan myöskin esimerkiksi Oecd:n tekemässä Suomen
ympäristöpolitiikan tuloksellisuutta koskevassa
raportissa vuonna 2009 esitettiin veron laajentamista.
Ympäristövaliokunnan mielestä veron
rakenne ja verotaso ovat aivan perusteltuja ja kannatettavia, mutta
olemme kiinnittäneet kyllä huomiota siihen, että verotus
on vain yksi näistä monista ohjauskeinoista. Sen
vuoksi olemme tänne lausuneet sen tosiasian, että jätteen
synnyn ehkäisemistä edistävät
taloudelliset ohjauskeinot tulisi kohdistaa pääasiassa
sinne, missä jätteitä syntyy, eli tuotantoon
ja kauppaan. Tältä osinhan jätevero ei
ole niinkään tehokas ja toimiva ohjauskeino.
Vielä, arvoisa puhemies, haluan kiinnittää huomiota
siihen, että nostimme esiin tämän seurannan
merkityksen. Tässä on lukuisia yksityiskohtia,
jotka valtiovarainvaliokunta on aivan aiheellisesti ottanut huomioon,
mutta erityishuomio pitäisi tässä seurannassa
olla seurannan koordinaatiossa sen vuoksi, että tämä asia
on monen eri ministeriön vastuulla. Silloin saattavat välillä mennä vähän
näkemyksetkin ristiin, ja kuitenkin pitäisi pitää mielessä se,
että johdonmukainen linja erityisesti verotuksen kannalta mutta
tietenkin myös ympäristön kannalta on
aivan välttämätöntä näissä asioissa.
Vielä totean tuohon varapuheenjohtajankin mainitsemaan
pilaantuneiden maa-alueiden verottomuuteen, että sekin
on asiakokonaisuus, johon varmaan joudumme vielä palaamaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallitus ansaitsee kyllä mainetta
ja kunniaa tästäkin hallituksen esityksestä ja
yleensäkin hallituksen ympäristöveropolitiikasta.
Tämän eduskunnan aikana on käsitelty
useita hallituksen esityksiä erityisesti autoverotukseen
liittyen ja nyt tällä kertaa jäteverotukseen
liittyen, joilla kaikilla on pyritty siihen, että ihmisten
käyttäytymistä ympäristöjärkevään
suuntaan edistettäisiin.
Meillähän on ollut käytössä jätevero
aikaisemminkin, mutta nyt koko lain rakenne pannaan uusiksi. Tavoitteena
on se, että pohja on laaja, kaikki kaatopaikat ovat mukana
ja noudatetaan EU:n jätedirektiivin mukaista kierrätyshierarkiaa,
jossa lähtökohtana on se, että ensin
pyritään estämään jätteen
synty, sen jälkeen yritetään uusiokäyttää se,
ja vasta kolmantena, viimeisenä vaihtoehtona on tuon jätteen
kärrääminen kaatopaikalle. Eli kaiken
kaikkiaan uusi järjestelmä on aidosti ympäristöohjaava
ja hyödynnettävyyttä pyritään
edistämään kaikin olennaisin keinoin.
Kaiken kaikkiaan täytyy sanoa, että tällä on myöskin
se merkittävä taloudellinen vaikutus, että valtion
verotuotot lisääntyvät olennaisesti tämän
lainmuutoksen johdosta, ja tietysti näissä taloudellisissa
olosuhteissa on tärkeätä, että mietitään
hyviä tapoja pyrkiä keräämään
lisää verotuloja, joilla on myönteisiä vaikutuksia
ihmisten käyttäytymisen osalta ja yhteiskunnallisten
vaikutusten osalta.
Kaiken kaikkiaan kaatopaikkojen lukumäärä, joista
verotetaan, nousee jatkossa 61:stä noin 100:aan ja verotettava
tonnimäärä nousee 1,9 miljoonasta tonnista
noin 3 miljoonaan tonniin, joskin täytyy sanoa, että koko
jätteestä tämä on huomattavan
pieni osuus, koska kaiken kaikkiaan jätettä syntyy
Suomessa 75 miljoonaa tonnia suurin piirtein ja siitä hyödynnetään
materiaalina ja energiana noin 40 prosenttia, mikä on erittäin
hyvä luku, josta täytyy antaa tunnustusta. Kaiken
kaikkiaan tuo verotuotto siis nousee 45 miljoonasta eurosta 90 miljoonaan
euroon, ja sillä 45 miljoonallakin on merkitystä tässä valtiontalouden
tilanteessa.
Kuten ed. Kallis täällä sanoi, tähän
esityksen valmisteluun sisältyi erittäin paljon
pelkoja, huolenaiheita, ja tältäkin osin täytyy
antaa valtiovarainministeriölle ja valtiovarainministeri
Kataiselle tunnustus siitä, että näitä huolenaiheita
on aivan vilpittömästi pyritty ottamaan huomioon. Voi
sanoa, että lukuisa määrä niitä ongelmia
on kyetty poistamaan jo etukäteen.
Yksi keskeinen ongelma oli keräyspaperin siistausliete,
ja sitä koskeva poikkeus eli verottomuus. Sille oli aikaisemmin
perustelut ympäristösyistä, ja oli tärkeätä,
että myöskin tässä tilanteessa
katsottiin, että ympäristösyyt puoltavat
sitä, että siistauslietettä ei veroteta.
Tietysti olennaista on se, että jos kierrätyspaperia
ja sen siistauslietettä olisi alettu verottaa, se aidosti
olisi vaarantanut kierrätysjärjestelmän
tältä osin ja myöskin sen, että tuota
jätepaperia olisi käytetty sitten raaka-aineena
ainakin eräissä tehdaslaitoksissa.
Jos tätä muutosta ei olisi tehty, kymmeniä työpaikkoja
olisi vaarannettu siinä tilanteessa. Tältä osin
täytyy sanoa, että tämä muutos
on erittäin tärkeä. On hyvä,
että hallitus teki sen päätöksen jo,
ja nythän tältä osin on lähetetty
käsitykseni mukaan jo hakemus komissiolle, jossa pyydetään
valtiontukimenettelyssä lupaa sille, että tällainen
veropoikkeus voidaan tehdä. Ennustehan on erittäin
hyvä sille, että komissio tulee tämän poikkeuksen
meille myöntämään, ja se on
erittäin tärkeätä.
Vielä haluan sanoa jätteenpoltosta lyhyesti sen,
että on tärkeätä, että sitä pyritään
edistämään, koska se on erittäin
hyvä tapa pyrkiä hävittämään
jätettä niin, että sitä ei viedä kaatopaikalle,
vaan siitä saadaan energiaa. Kokonaistaloudellisesti se
on mielestäni erittäin tärkeätä,
ja tällä järjestelmällä kyetään
edistämään tuota jätteenpolttoa.
Siltäkin osin tämä hallituksen esitys ja
nyt hyväksyttävä laki on hyvä.
Puhemies! Lopuksi vielä kaksi asiaa, jotka kumpikin
koskevat kaatopaikkarakenteissa hyödynnettäviä jätteitä.
Muistan aikanaan, kun runsas 10 vuotta sitten jäteverolakia
käsiteltiin, silloin teimme poikkeuksen betonin osalta
niin, että halkaisijaltaan yli 150 millimetrin kokoisista kappaleista
koostuva betonijäte oli verollista. Täytyy sanoa,
että tältä osin on erittäin
tärkeätä se, että on kehittynyt
järjestelmä, jossa betonia erittäin tehokkaasti
kierrätetään. Jos ajatellaan, niin betonia
syntyy valtavan suuri määrä juuri rakennusjätteistä,
ja jos se saadaan kierrätykseen, sillä voidaan
hoitaa suurin osa rakennusjätteistä uusiokäyttöön.
Voi sanoa, että nimenomaan Suomessa betonin kierrätys
on kehitetty erittäin toimivaksi järjestelmäksi,
ja se kattaa noin 80 prosenttia betonijätteestä,
mikä on huikean korkea luku, ja kaiken kaikkiaan noin 70
prosenttia kaiken rakennusjätteen määrästä.
Tämä järjestelmä nyt voi
jatkua, kun tilanne on se, että nämä suuret
kappaleet ovat jatkossa verollisia. Niitä ei kannata viedä kaatopaikalle eikä laittaa
kaatopaikkarakenteeksi, mihin ajateltiin, että niitä kenties
voitaisiin käyttää, vaan nämä suuret
kappaleet ovat nyt sitten jatkossa nimenomaan kierrätyksessä.
Tämä järjestelmä kyetään
turvaamaan sillä.
Toinen kysymys oli sitten lasijätteen kierrätys.
Jätelasin jalostusarvo kierrätyksen kautta on, arviot
vaihtelevat, noin 100—200 euroa tonnilta. Mielenkiintoista
on myöskin se, että puhdistettu lasinsiru on myöskin
vientituote, jota viedään muun muassa Venäjälle.
Tältä osin katsottiin, että on tarkoituksenmukaista,
että lasijätettäkin jatkossa verotetaan
ja pyritään sillä pitämään huolta
siitä, että tämä lasikierrätys
hyvin kattavasti toimii. Siellä on tietysti tiettyjä,
kun on rakennettu nämä kierrätysjärjestelmät,
selkeitä kaupallisia intressejä näillä,
mutta kun ne järjestelmät ovat kokonaistaloudellisesti
yhteiskunnan edun mukaisia, on tarkoituksenmukaista, että niitä kierrätysjärjestelmiä
voidaan
edelleen jatkaa.
Näin ollen onkin erittäin myönteistä,
että verojaostossa muutimme tätä hallituksen
esitystä siten, että todellakin lasijäte
ja betonijäte, tuo suurempirakeinen, ovat jatkossakin verollisia
ja kierrätys tällä tavalla kyetään
turvaamaan.
Puhemies, lopuksi haluan vain todeta sen, että täällä on
vaadittu sitä, että tuotto pitäisi saada kunnalle.
Täytyy sanoa, että tämä on mielestäni tyypillinen
valtiolle lankeava vero siitä syystä, että se
on valtakunnallinen vero, ja tältä osin oikeastaan
merkitystä ei ole näillä paikkakunnilla. Oikeastaan
siinä tilanteessa sitten, jos se olisi kunnallinen, kai
pitäisi palkita niitä kuntia, jotka sitten ottavat
kaatopaikan omalle alueelleen, ja mielestäni sekään
ei ole sitten kuitenkaan välttämättä tarkoituksenmukaista.
Ja kun lähtökohta on se, että vero
on aidosti ympäristöohjaava, on tärkeätä,
että kaikki veron elementit pidetään
valtion hallussa, ja tätä kautta, kun säädämme
sisällöstä, on tarkoituksenmukaista,
että myöskin tuotto tulee valtiolle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta tähän
keskusteluun vielä. Joitakin kertoja hallitusneuvotteluissa
olleena vuodesta 1991 lähtien täytyy sanoa, että niille kaikille
on ollut yksi asia asiakohtana yhteistä ja se on se, että on
yritetty saada yksityiset kaatopaikat verolle, mutta ei siinä ole
onnistuttu. Nyt piti olla tämmöinen finanssikriisi,
katastrofi ja fyffestä uupelo, niin siinä yhteydessä sitten
tämmöinenkin onnistuu, mutta ei kunnollisissa
poliittisissa neuvotteluissa. Muutaman kerran se on ollut hilikulla,
ja siinä vaiheessa on sitten EK ilmestynyt eri formaateissa
näyttämölle ja ilmoittanut, että se
on katastrofi. Ja sitä katastrofia ei sitten ole aikaisemmin
annettu syntyä. Nyt se "katastrofi" syntyy, ja se on erinomaisen
hyvä asia, koska se on myönteinen asia. Ja näin
eräs ikuisuusasia on saava nyt ratkaisunsa.
Toinen asia, johonka haluan kiinnittää huomiota,
on tämä tapaus Lokapojat ja kahdella tavalla.
Ensinnäkin, niin kuin yleisesti tiedossa on, Italiassa,
Keski- ja Etelä-Italiassa, tämmöinen kaatopaikka-asia
ja jäteasia on lähes tulkoon täydellisesti
mafian hallussa. Siitä on ollut sitten Napolin katastrofit
tuloksena jnp., kun on jäänyt koko jätehuolto
hoitamatta. On pohjavedet pilattu, on järvet pilattu, on
meren rannikon pohjat pilattu. Suorastaan tapettu eliöstöt
myrkkyjen avulla siellä kokonaan jnp. Ja oli näköjään
vain ajan kysymys, koska tämä ilmiö tulee
Suomeen.
Minusta on käsittämätöntä,
arvoisa puhemies, se, että tämä mainittu
firma on Hesarissakin julkaistujen todistusten mukaan pystynyt toimimaan
suurella henkilökuntamäärällä sillä tavalla kuin
Hesari kuvasi tämän firman toimineen. Miten ihmeellä se
on ollut ylipäätään mahdollista? Elikkä siis
se, mikä tästä nyt on seurauksena tietysti
koko operaatiosta, on, että nyt pitää tämä valvontaa
koskeva mekanismi ja sitä tukeva lainsäädäntö arvioida
aivan kokonaan uudestaan. Se on täysin välttämätöntä.
Sitten muutama yksityiskohta, arvoisa puhemies. Ensinnäkin
tämä siistauslietejuttu, se on hyvä asia,
että se on näin. Nimittäin se olisi todellista
takapakkia, jos paperin kierrätys jollakin tavalla sen
jälkeen, kun on siihen järjestelmät luotu
ja hyödyntämisjärjestelmä vakioitu
siitä, kuinka paljon neitseellistä kuitua tarvitaan
sen kierrätyskuidun ohella pitämään
huoli siitä, että paperit pysyvät kasassa,
kestävät kirjoittamista jnp. Se on kulttuurikysymys,
se on hinnanmuodostuskysymys mitä suurimmassa määrin,
koska siinä on kysymys siitä, että se
keräysjärjestelmä on toimiva järjestelmä.
Ja sitä ei ole syytä vaarantaa, ed. Kallis oli
puheenvuorossaan aivan oikeassa, että sitä ei
pidä vaarantaa, tätä nykyistä toimivaa
järjestelmää, eikä ainakaan
tällä tavalla kuin se tässä teoriassa
olisi ollut mahdollista.
Sitten asia, joka minua syvästi ihmetyttää,
on tämä lannoitejuttu. Nimittäin on aivan
totta, että raskasmetalleja voi olla tässä tuhkassa.
Ja sellaista tuhkaa, missä näitä raskasmetalleja
on, ei pidä pelloille ainakaan levittää,
viherrakentamisessa se jollakin tavalla menee, jos voi olla vakuuttunut
siitä, että viherrakentamisen kohteena olevalla
alueella ei kenenkään mieleen voi koskaan juolahtaa
ryhtyä ruokaa ihmisille tuottamaan. Mutta sitten eduskunta
on kuitenkin — tässä on varmaan skribenteiltä jäänyt
se huomaamatta — säätänyt lainsäädännön
siltä varalta, että tuhkapellettien avulla kierrätettäisiin
tätä tuhkassa olevaa ravinnetta. Siitä eduskunta
itse otti sen vallan itselleen ja lannoitelakiin tehtiin asianomaiset
pykälät. Se olisi hyvä muistaa tulevissa
ratkaisuissa. Olkoot asiat nyt näin, mutta se ei nyt tässäkään
käy ilmi ollenkaan, että siihen on jo meidän
eduskunnan aloitteesta otettu kantaa.
Ja sitten vielä yksi asia on tämä intohimo
polttaa kaikki. Se on niin kuin eräänlainen ihmisellä vihoviimeinen
vimma, että kaikki pitää polttaa. Oli
todella hieno Ämmässuo-suunnitelma tuonne Espooseen.
Minäkin kävin tutustumassa siihen suurella kansanedustajajoukolla
silloin kerran. Se oli Hollannin mallin mukainen, se oli todella
upea suunnitelma, jossa lähdettiin siitä, että vain
se vihoviimeinen jäterejekti poltetaan. Mutta siinä ei
sitten ollut kuitenkaan espoolaisista kai sen toteuttajiksi, vaikka
semmoinen oli luotu ja siitä oli olemassa hollantilaiset
kokemukset muun muassa. Nyt sitten toteutetaan erään
nimeltä mainitsemattoman puolueen suurta unelmaa, niin
kuin valiokunnassa se aikoinaan todettiin, että jäte
poltetaan. Niinhän se täälläkin
todettiin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän lakiesityksen
yhtenä tavoitteena on jätteen määrän
vähentäminen ja jätteiden hyötykäytön
lisääminen. Se on erittäin hyvä lähtökohta,
ja sitä tulisi edistää kaikin tavoin.
Jätteenpolton verottomuus, suuntaus siihen suuntaan, on hyvä.
Tällä hetkellä kuitenkin jätteenpolton säännökset
ja se normeeraus on niin tiukkaa, että pienemmissä lämpövoimaloissa
esimerkiksi tämä jätteenpoltto ei ole
mahdollista.
Ed. Pulliainen tuossa äsken viittaisi siihen, että on
vimma polttaa kaikki mahdollinen. Itse olen useaan otteeseen puhunut
hevosen kuivikelannan polttamisen edistämisen puolesta,
ja minusta se asia pitäisi nyt vihdoin viimein saada ratkaistua.
Tällä hetkellä ympäristöteknologia kehittyy
aivan valtavalla vauhdilla. Rakennetaan paljon uusia kiinteän
polttoaineen hakevoimaloita, pääasiassa hakkeenkäyttöön
perustuvia voimaloita. Tuo hevosen kuivikelanta silloin, kun siinä käytetään
purua ja kutteria, niin siitä jopa 85 prosenttia on puuta
ja sen lämpöarvo on melkoinen. Saksassa, Itävallassa,
Tanskassa, Ruotsissa, Hollannissa tämä hyödynnetään
lämmöntuotannossa.
Edellisen kerran, kun ympäristöministeriltä tästä tiedustelin,
niin hän sanoi, että meidän pitäisi
kysyä komissiolta, voidaanko tähän suuntaan meillä siirtyä.
Mielestäni meidän ei tarvitse kyllä enää komissiolta
kysyä tässä asiassa mitään,
koska muut EU-maat ovat tätä käytäntöä jo
noudattaneet. Tässä vaiheessa ei enää tarvitse
kysellä, vaan lähteä siihen suuntaan
muuttamaan näitä säännöksiä,
että hevosen kuivikelanta voitaisiin hyödyntää lämmöntuotannossa.
Itse tulen Orimattilasta, jossa on valtavasti hevosia, toistatuhatta
hevosta ja laaja hevoskylä, valmennuskeskus siinä,
ja koko tuon kaupungin kaukolämpötuotanto voitaisiin
tällä hevosen kuivikelannalla toteuttaa. Se olisi
siellä ilmaista energiaa ja lyhyellä matkalla
toimitettavissa siihen uuteen polttolaitokseen. Myös laitevalmistajat
ovat kiinnostuneita tämän tekniikan kehittämisestä,
ja silloin se voitaisiin tehdä ympäristöystävällisellä tavalla.
Tällä hetkellä sitä hevosen
lantaa kuskataan 70 kilometrin päähään
Sipooseen kompostointiin, aumataan sinne kompostoitavaksi, ja välttämättä en
näe sitä ympäristön kannalta
ollenkaan järkevänä tapana.
Arvoisa rouva puhemies! Yksi havainto tähän loppuun
vielä. Mielestäni on erittäin hyvä,
että tämä uusi jäteverolaki
tukee betonin kierrätystä. Koska meille on tulossa
paljon rakennustyömaita tai purkutyömaita, joissa
nimenomaan noita 1960—1970-luvun betonirakennuksia joudutaan
purkamaan, niin kierrätys siinä suhteessa on ympäristön
kannalta erittäin arvokas asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaisen kritiikki myös tuohon
jätteenpolton innostukseen on paikallaan. Myös
valiokunnan puheenjohtaja ed. Huovinen viittasi siihen Oecd:n käsitykseen
jo vuodelta 2009 — tai hänen viittauksensa liittyy
paremminkin kyllä tähän yksityisten kaatopaikkojen
verottomuuteen.
Mutta tämä keskieurooppalainen tapa polttaa jätteet,
sen ei tarvitsisi Suomeen sillä tavalla laajentua, että me
noudattaisimme aivan samalla tavalla tällaista arinapolttoperiaatetta,
vaan nimenomaan jätejakeiden jaottelun mukaan ainoastaan se
jäljelle jäävä, muuhun kelpaamaton
olisi sitten polton kohteena. Ja tähän todellakin
ympäristövaliokunta on myös halunnut
herättää tätä asiaa
keskustelussaan. Toivon mukaan me pystymme palaamaan tähän
myöhemmin.
Sitten vielä tähän Oecd:n näkökulmaan
verottomuudesta, mikä oli näillä yksityisillä kaatopaikoilla.
Tähän todellakin ympäristövaliokunta
jo viime vaalikauden aikana otti kantaa selkeästi, ja nyt
on tietysti hyvä, että on tässä asiassa
edetty.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin tässä on
tällä puhekierroksella kuulunut, niin tämä on
erittäin hyvä veropoliittinen linjaus, vihreää verouudistusta.
Ehkä väärin sanoa näin hallituspuoleen
edustajana, että hallituksen hyvä linjaus, vaan
enemmänkin tämä kuulostaa eduskunnan
yhteiseltä tahtotilalta, että tätä vihreää verouudistusta
jatketaan.
Tässä on erittäin tärkeätä tietysti
se, että tämä jatkoseuranta tämän
uudistuksen myötä tulee jatkumaan myös
eteenpäin. Oikeastaan ainut, mistä jaostossa oltiin
hiukan erimielisiä, oli tämä jako, jossa
kyse oli siitä, että tämä tuotto
pitäisi kunnille tulla. Valiokunta lähti mietinnössään
siitä, että tämä ei ole niinkään
fiskaalinen vero siinä mielessä kuin se on ohjaava
ja tällä ei sillä tavalla kuntien taloutta
lähdetä tukemaan, vaan tällä on ohjaava
vaikutus.
Ihan pariin pieneen yksityiskohtaan huomioita. Jaoston käsittelyssä tehtiin
pari pientä muutosta, jotka ovat tulleet täällä esillekin,
betonijätteen ja lasin osalta. Ja siinä oikeastaan
se kultainen ohjenuora oli se, että ennemmin kierrätys kuin
loppusijoitus. Ja nämä molemmat muutokset mielestäni
parantavat tätä esitystä.
Tässä äsken tuli esille tämä hevosenlannan
ongelmatiikka. Sehän ei sinällänsä kuulu
tähän hallituksen esitykseen, vaan yleensä jätteen
määritelmään. Mielestäni
sen osalta meillä tulee olla tavoite se, että hevosen
lantakuivike tullaan jatkossa hyväksymään
sivupolttoaineeksi ihan samalla tavalla kuin tällä hetkellä tapahtuu
Saksassa, Ruotsissa ja muutamissa muissa maissa. Se on täysin
perusteltavissa, ja se on energiataloudellisesti ja oikeastaan jätteenkäsittelyn
osalta ehdottomasti paras tapa sen käsittelemiseksi.
Kaikkinensa kyseinen esitys on saanut erittäin myönteisen
palautteen, ja kiitän kaikkia jaoston ja valiokunnan jäseniä tämän
käsittelystä.
Klaus Pentti /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys jäteverolaiksi on hyvä, niin kuin täällä useissa
puheenvuoroissa on jo todettu. Tärkeänä pidän
sitä, että kierrätyspaperia voidaan hyödyntää jatkossakin
järkevästi. Siistausjätteen rajaaminen
jäteveden ulkopuolelle on erittäin tärkeää myös
metsäteollisuuden ja paperintuotannon kannalta.
Jätteenpoltto on puhuttanut, ja se on ollut vaikea
asia Suomessa. Siihen on suhtauduttu pelolla ja monilla paikkakunnilla
ankarasti vastustettu, niin meillä Hämeenkyrössäkin,
missä saatiin jätteenpolttolaitos tavallaan estettyä tällä vastustuksella.
Toki siinä sitten kunta menetti melkoisesti verotuloja,
ja sitten samat ihmiset, jotka jätteenpolttoa vastustivat,
ovat nyt sitten lakkauttamassa kouluja ja koettavat sitä kautta
paikata sitä aukkoa tulopuolella.
Jätteenpoltossa on tärkeää,
että koetetaan sitten valikoida, mitä poltetaan.
Niin kuin ed. Pulliainenkin totesi, niin siinä meillä varmaan
on Suomessa parantamisen varaa, ja se, mitä poltetaan,
vaikuttaa myös siihen tuhkan kokoonpanoon ja mahdollisuuksiin
hyödyntää tuhkaa sitten pelloilla ja
metsissäkin, että siinäkin mielessä,
jos sieltä voidaan niitä raskasmetalleja karsia pois,
se olisi todella tärkeää.
Tässä on monta hyvää asiaa.
Betonin kierrätys, mikä on tullut esiin, on tärkeä asia,
jos sitä voidaan edesauttaa jatkossakin. Tämä kuntien
talousasia; ymmärrän, että tältä osin
olisi voitu vähän paikata kuntien taloutta, mutta
varmaan on muitakin keinoja, millä tämä asia
voidaan hoitaa. Kaikin puolin kannatettava esitys.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tuosta hevosenlannasta ja kuivikemateriaalista. Minä en
ymmärrä myöskään sitä,
että sitä ei ole nyt suoraan sanottuna ryhdytty
toteuttamaan. Juuri tämä pointti on hyvin tärkeä — oliko
se nyt Orimattila esimerkki — että niitä hevosia
on aikamoinen määrä suppeilla alueilla,
joka tarkoittaa sitä, että se massa on niin suuri,
että sitten sen polton tuloksena syntyvä tuhka
on niin homogeenista kuin nyt yleensä voi olla, niin että se
voidaan tuotteistaa ja pelletiksi tehdä ja palauttaa metsiin
vaikka.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Yleensä kun veroista puhutaan,
niin opposition ja hallituksen välille syntyy usein aika
suuria riitoja ja erimielisyyksiä. Tässä tapauksessa
on vain yksi erimielisyys, ja se on se, kenelle tuo tuotto. Oppositio
esittää, että kunnille ja hallitus pitää kiinni
siitä, että valtiolle. Sanoisin, että eivät
ne perustelut, mitkä hallituspuolueitten edustajat ovat
esittäneet, ole oikeastaan mistään kotoisin.
Arvostettu ed. Mika Lintilä sanoi, että se
ei voi mennä kunnille, koska se ei ole fiskaalinen, vaan ohjaava.
Minusta se on sekä fiskaalinen että ohjaava, ja
minä en ymmärrä, miten se ohjaavuus kärsisi,
jos raha jaettaisiin kunnille kuntien asukasluvun perusteella. Siis
pitää löytyä parempi perustelu
sille vastustamiselle, että vero menisi kunnille kuin se,
että väittää, että se
on ohjaava, koska se ei siitä lainkaan kärsisi.
Me olemme perustelleet tämän veron siirtämistä kunnille
sen takia, että kuntien liikkumavara on niin pieni. Kunnalla
on niin vähän tulolähteitä:
yleinen tulovero ja kiinteistövero. Niistä kunta
voi päättää, mutta ei mistään
muusta. 100 miljoonaa lisää kuntien kassaan kyllä tekisi
tavattoman hyvää.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Arvostan erittäin suuresti
ed. Kallista, hänen työskentelyään
eduskunnassa ja myös kunnallispolitiikassa, ja ymmärrän
hänen huolensa totta kai kunnallistalouden suhteen. Mutta
näen kuitenkin tämän tilanteen sillä tavalla,
että jätehuolto, siihen liittyvät tekijät,
on suuri valtakunnallinen asia, jossa pitää tehdä ratkaisut
keskitetysti ja ilman, että kunnat jäisivät
keskenään riitelemään esimerkiksi
kaatopaikkojen sijainnista tai jakoperusteista, koska todennäköistä olisi, että sijaintipaikkakunta
vaatisi sitten enemmän, mitä pelkästään
asukasmäärän mukaan tullut jako tulisi
olemaan.
Ed. Pulliaiselle sanoisin, että olen hänen
kanssaan erittäin paljon samaa mieltä, että tämä hevosenlannan
ongelmatiikka tulee ratkaista. Meillä on tullut tämä tilanne
eteen, ja ympäristöministeri Lehtomäki
on ministerikokouksessa Brysselissä esittänyt,
että jätteen direktiivi avattaisiin tältä kohdin
ja voitaisiin tarkastella direktiivin sisältöä.
Hän jäi yksin tämän ehdotuksensa
kanssa, kukaan ei ollut valmis tähän direktiivin
aukaisemiseen, ja sen tähden meidän tulisi kansallisesti hoitaa
se sillä tavoin, että me voimme tulevaisuudessa
hevosenlannan käsitellä sivupolttoaineena näissä polttolaitoksissa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Niin kuin aiemmin sanoin, niin tässä hevosen
kuivikelannan polttamisasiassa on nyt ehkä turha kysellä sieltä EU:sta
direktiivin avaamista, koska niin moni muu EU-maa jo polttaa hevosen kuivikelantaa
lämmöntuotannossa. Hevosen lannan lämpöarvo
on erittäin korkea, elikkä yhden hevosen päivittäisen
kuivikelannan lämpöarvo vastaa jopa 3—4:ää litraa
lämmitysöljyä. Niin kuin aiemmin sanoin,
Orimattilassa on noin 1 200 hevosta ja se paikallisesti
olisi erittäin hyvin siellä hyödynnettävissä.
Ihmettelen nyt vaan, mistä tämä asia
oikein kiikastaa, koska tuntuu, että tässä salissakin
suurin osa on valmis siihen, että hevosen kuivikelantaa
voitaisiin kiinteää polttoainetta käyttävissä lämpövoimaloissa
käyttää sivupolttoaineena. Tähän
asiaan täytyy nyt saada vauhtia ja saada tämä asia
hoidettua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä nyt olen oikein pirullinen,
niin kuin olen muutenkin. Kysymys on aidosta ilmiöstä.
Mitä me olemme nyt juuri päättämässä?
Me olemme päättämässä jätteiden
massapoltosta. Jos siihen sekoitetaan nämä hevostallien
kuivikesonnat, (Ed. Kallis: Sinne vaan!) niin sinne vaan. Ei niitä tämän
mukaan kukaan kaiva. Se on ihan yhtä samaa massaa. Mutta
se, mikä siinä menetetään, on se
tuhkan käyttö kierrätykseen. Se siinä menee sitten
ja hyvinkin todennäköisesti. Täälläkin
se oli raakattu tekstistä pois, niin kuin kuultiin.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tuo ed. Pulliaisen puheenvuoro innoitti vielä ottamaan
puheenvuoron ja vastaamaan siihen niin, että ongelmahan
on tällä hetkellä se, että hevosen
kuivikelantaahan saa kyllä polttaa jätteenpolttolaitoksissa
mutta tuo lupaprosessi ja sitten se itse menetelmä vaatii
niin suuren lämpövoimalan, että se ei
ole paikallisesti pienissä yksiköissä mahdollista.
Siitä on kysymys, koska se tulkitaan jätteeksi.
Silloin nämä kaikki jätteenpolttoa normeeraavat
säännökset tulevat voimaan, ja siinä on
ongelma. Pitää hyväksyä, että kun
hevosen kuivikelanta tosiaan sisältää 85
prosenttia puuainesta ja loppu on sitten sitä kasviperäistä jätettä eikä eläinperäistä,
kun jossain vaiheessa on sanottu, että hevosen kuivikelanta
on eläinperäistä jätettä,
niin se on lämpöarvoltaan erittäin hyvää,
ja tulee pyrkiä siihen, että se saadaan näissä pienissäkin
laitoksissa poltettavaksi.
Yleiskeskustelu päättyi.