8) Hallituksen esitys laiksi asumisoikeusasunnoista annetun lain
muuttamisesta
Susanna Huovinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
siis kyse asumisoikeusasunnoista annetun lain muuttamisesta, ja
tämä sisältää muun
muassa esitykset talokohtaisten hoitovastikkeiden tasauksen kieltämisestä sekä siitä,
että asumisoikeuden haltijat saavat nykyistä tarkempia
tietoja käyttövastikkeen määräytymisestä.
Sitten lakiin on tässä esityksessä ehdotettu
lisättäväksi myös säännös omistajan
velvollisuudesta antaa tietoja käyttövastikkeella
katettavista menoista. Omakustannusperiaatetta ehdotetaan täsmennettäväksi,
ja sen lisäksi ulkopuolisten palvelujen lisäksi
myös konsernin sisällä tuotetut asumisoikeustalojen käyttämät
palvelut pitäisi jatkossa kilpailuttaa. Lisäksi
säädettäisiin asumisoikeuskäytön
ensisijaisuudesta asuntojen vuokraamiseen nähden. Näiden
muutosten lisäksi Aralle esitetään säädettäväksi
valtuus valvoa asumisoikeustalojen käyttövastikkeita
ja niistä annettavia tietoja. Ympäristövaliokunta
on tämän asian käsitellyt ja puoltaa
tätä esitystä ja ehdottaa sen hyväksymistä.
Muutamia huomioita, arvoisa puhemies, valiokunnan mietinnöstä.
Ensinnäkin meidän näkemyksemme mukaan
tämä lakiesitys on parannus nykytilanteeseen nähden.
Varsinkin tämä käyttövastikkeiden
määräytymisen perusteiden selventäminen
on tärkeää asukkaiden kannalta, ja myös tämä tiedonsaantikysymys
on hyvin oleellinen. Nykyisinhän asukkaan maksamia käyttövastikkeita
voidaan käyttää tuon kyseisen asunnon
sijaintiosoitteessa mutta myös saman omistajan muissa kohteissa.
Nyt tämä mahdollisuus siis poistuu, ja valiokunta
kannattaa tätä muutosta. Tällä tavalla
voidaan ajatella, että asukas voi muun muassa vaikuttaa
itse kustannusten muodostukseen, ja tuossa mietinnössä on
mainittu muun muassa energiansäästösyyt,
jotka puoltavat myös tämän muutoksen
tekemistä.
Tämä tiedonsaannin parantuminen on aivan välttämätöntä.
Nythän asukkaille tulee huomattavasti paremmat mahdollisuudet
valvoa kustannusten perusteita. Kilpailuttamisvelvollisuutta pidetään
myös valiokunnassa hyvänä, koska nyt tällä hetkellä voimassa
olevan lain mukaan tässä asiassa on ollut selkeitä epäselvyyksiä.
Aran valvontaroolia pidetään hyvänä asiana,
mutta samalla muistutetaan siitä, että nuo Aran
resurssit olisi myös varmistettava.
Arvoisa puhemies! Asumisoikeusasiat ovat olleet julkisuudessa
tässä viime päivienkin aikana aika voimakkaasti
esillä, ja valiokunta on loppupuolella tätä mietintöä sitten
käynyt hieman läpi sitä, minkälaisesta
järjestelmästä tässä järjestelyssä on
itse asiassa kyse. Tämä järjestelmähän
on ollut olemassa nyt 20 vuotta, ja tänä aikana
asuntomarkkinat ovat tietenkin kovasti muuttuneet. Järjestelmää on
kehitetty, ja erityisesti asukkaiden mahdollisuutta osallistua päätöksentekoon
on tässä vuosien mittaan yritetty parantaa.
Tällä on selkeä luonne ikään
kuin omistusasumisen ja vuokra-asumisen välimaastoon sijoittuvana,
pysyvyyssuojan antavana vuokra-asumisen muotona. Mutta tässä käydään
jatkuvasti tätä keskustelua, onko se lähempänä omistusasumista
vai lähempänä vuokra-asumista. Nyt kun
valiokunnassa kuulimme asukkaitakin, niin tästä kyllä ilmenee
erinomaisen paljon ristiriitoja myös asukkaiden välillä,
eli tämä näkemys tästä asiasta
ei ole mitenkään yhtenäinen. Mutta tämä kysyntä edelleen
on hyvin vilkasta, ja nyt kun varallisuusrajoitukset yli 55-vuotiaitten
osalta ovat poistuneet, niin myös ikääntyneiden
kiinnostus on lisääntynyt. Nyt valiokunta pitää tärkeänä sitä,
että tätä tietoa siitä, minkälainen
asumismuoto asumisoikeusasunto on tänä päivänä,
pitäisi asukkaille selkeästi nykyistä enemmän
pystyä viestittämään.
Arvoisa puhemies! Tässäkin asiassa, niin kuin edellisessäkin,
valiokunta on painottanut sitä, että tätä asumisoikeusasunnoista
annettua lainsäädäntöä nyt
huolellisesti seurataan ja arvioidaan myös jatkossa sitä,
ovatko nämä muutokset riittäviä asukasdemokratian
parantamisen kannalta eli tarvitaanko vielä sitten jatkossa
jotakin muuta.
Viime aikoina on herännyt erittäin laajasti keskustelua
myös asumisoikeusasuntojen omistukseen liittyvistä järjestelyistä.
Nämä ovat olleet myöskin laajasti julkisessa
keskustelussa. Tässä haluan todeta valiokunnan
mietinnöstä, että me olemme nyt päätyneet
siihen, että me veimme tätä lakikokonaisuutta
eteenpäin ikään kuin omana esityksenään.
Joulukuun alussa ministeri Vapaavuori tulee sitten valiokuntaan
kertomaan siitä, mikä on ministeriön
käsitys nyt tästä julkisuuteenkin tulleesta
tilanteesta, jossa nämä omistusjärjestelyt
ovat nousseet tapetille. Eli haluamme kyllä tältäkin
osin valiokuntana pitää itsemme kartalla siitä,
minkälaisia muutoksia on näiltä osin
tulossa ja miten ministeri ja ministeriö aikovat niihin
mahdollisesti sitten reagoida.
Arvoisa puhemies! Haluan vielä pöytäkirjoihin
todeta sen, että tämän asian osalta valiokunta on
poikkeuksellisesti saanut myöskin postia, kansalaiskirjeitä,
jotka olemme parhaamme mukaan yrittäneet huomioida, ja
tämä mietintö on yksimielinen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja selvitti tilannetta.
Valiokunnan mietintö on kyllä hiukan munkkilatinaa
siinä mielessä, että täällä lopussa,
viimeisessä kappaleessa, ikään kuin viitataan,
että "Viime aikoina keskustelua herättäneet
asumisoikeusasuntojen omistukseen liittyvät järjestelyt
ovat aiheuttaneet tarpeen varmistaa, että - -"
jne.
Yksinkertaisesti kysymyksessä on tapaus, jossa yksityishenkilö on
suhteellisen pienellä summalla hankkinut äänivallan
osakeyhtiössä, jonka omaisuus, joka on mittava,
pohjautuu yhteiskunnalliseen tukeen ja asukkaiden maksamaan vuokraan.
Asumisoikeusasunnoista on keskusteltu ennenkin kriittisesti, ja
nyt kritiikki liittyy myös tällaiseen spekulatiiviseen
omistamiseen. On aivan hyvä, että ministeri Vapaavuori
tulee itse asiaa esittelemään valiokuntaan.
Valiokunta kuuli tässä myös valtiovarainministeriöstä budjettineuvos
Pekka Pelkosta, joka totesi omassa puheenvuorossaan, että jos
tämä spekulatiivinen omistuksen siirto, jossa
on käytetty useampaa osakeyhtiötä äänivallan
saavuttamiseksi, olisi ollut ajoissa tiedossa valtiovarainministeriössä,
niin valtiovarainministeriö hänen mukaansa olisi
vaikuttanut sen suuntaan, että olisi tullut vielä toisen
tyyppinen hallituksen esitys. Eli tämä on viesti
siitä, että myöskin lainsäädäntöä tarvitaan
tässä asiassa ohjaamaan näiden yhteiskunnan
tuella ja avulla syntyneiden osakeyhtiöiden ja asukkaiden
oikeuksia. Asukasdemokratiassa varmasti on, niin kuin puheenjohtajamme
totesi, vielä tekemistä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! En pidä itseäni aivan tasapuolisena
tässä asiassa. Voi olla, että olen ensi
keväänä, jos kansa niin tahtoo, taas
yli 6 000 valtion rahoittamaa vuokra-asuntoa omistavan
yhtiön toimitusjohtaja. Siinä asemassa olin jo
silloin, tai olin tulossa siihen asemaan juuri, kun asumisoikeusjärjestelmää Suomeen
rakennettiin. Historia on sillä tavalla mielenkiintoinen,
ja sitä kannattaa tosiaankin, kuten valiokunnan puheenjohtaja
totesi, ehkä hieman valottaa ja arvioida.
Asumisoikeusjärjestelmä tuotiin Suomeen juuri
siinä vaiheessa, kun rakentamisen suhdanteet kävivät
tulipunaisina 1990-luvun vaihteessa. Elettiin myöskin aikaa,
jota valitettavasti eletään edelleenkin, jossa
vuokra-asumisen arvostus on liian heikkoa. Täällä viitattiin
siihen, että asukkailla edelleenkin on erilaisia näkemyksiä siitä,
mitä se asumisoikeusasuminen on. Minun mielestäni
asumisoikeusasuminen, erityisesti julkisesti tuettu asumisoikeusasuminen
on tämmöistä mentaalisesti kaunisteltua
vuokra-asumista. Ei siinä sen kummemmasta ole kysymys.
Aravavuokra-asunnoista ei häädetä ketään,
ellei jätä vuokraansa maksamatta tai vietä pahantapaista
elämää. Aivan samoilla perusteilla käytännössä voi
tietysti menettää myöskin asumisoikeusasunnon.
Ehkä hieman vaikeammin toki nyt, kun asunto-oikeudet valitettavasti
on lakkautettu, niin vuokra-asumisenkin turva on heikentynyt. Mutta
aravavuokra-asumisessa se turva on kuitenkin edelleen varsin vahva.
Ei siihen olisi erikseen tarvittu asumisoikeusasuntoa, mutta monien
mielestä silloin ja ilmeisesti edelleenkin on hienompaa
asua asumisoikeusasunnossa kuin vuokra-asunnossa, vaikka, kuten
mietinnöstäkin eksplisiittisesti tai implisiittisesti
käy ilmi, itse asiassa asumisoikeusasunnoissa asuminen
ainakin taloudellisesti saattaa olla ei niin kannatta-vaa ja asukkaitten
vaikuttamismahdollisuudetkin saattavat olla jopa heikommat.
Ylipäätäänkin ne edut, joita
asumisoikeusasumisella kuvitellaan olevan, ovat todellakin lähinnä kuvitteellisia.
Tätä on ollut vahvistamassa valitettavasti myöskin
se, että silloin, kun nämä säädökset
laadittiin, niin ne laadittiin sellaisiksi, että asukkaitten
vaikutusmahdollisuudet jäivät aivan liian pieniksi.
Ne ovat liian pienet myöskin aravavuokra-asumisessa.
Tässä mietinnössä ja myöskin
lain perusteluissa mainittu yhteishallintolaki säädettiin
1980-luvun lopussa. Vuokralaisdemokratiapaineen siivittämänä olin
aika keskeisesti siinä valmistelussakin mukana ja vietettyäni
yli kymmenen vuotta yhden Suomen suurimmista vuokrataloyhtiön toimitusjohtajista
olen sitä mieltä, että asukkaitten aitoa
päätäntävaltaa pitäisi
nykyisestään lisätä ja niin
pitäisi tehdä myöskin asumisoikeusasunnoissa.
Yhteishallintolaista seuraava hallitus voisi hallitusohjelmaan kirjoittaa,
että kun asukkaat maksavat kaiken sekä vuokra-asunnoissa
että myöskin asumisoikeusasunnoissa, niin kyllä heidän
nyt pitäisi päästä päättämäänkin omista
asioistaan sen sijaan, että heitä on, kuten erityisesti
asumisoikeusasuntojen osalta ja kuten tämä nyt
käsittelyssä oleva laki osoittaa, viety kuin pässiä narussa,
ei ole edes vaivauduttu kertomaan, mitenkä asiat oikeasti
ovat.
Mahdollisuus tasata kaikki kulut, sekä pääomakulut
että hoitokulut, olihan se nyt ihan käsittämätön
säännös. Siis tasaus ei ole mitään muuta
kuin huonosti hoidetun talonpidon peittelyä pahimmillaan.
Toki pääomavuokrien tasaus on sillä tavalla
perusteltua, että kun suhdanteet heilahtelevat voimakkaasti
ja rakennuskustannukset saattavat vaihdella niin, että saman
kadun varressa olevat puoli vuotta vanhempi ja nuorempi talo, missä käyttövastike
tai vuokra on euron kalliimpi toisessa kuin toisessa, niin silloin niihin
tilanteisiin tarvitaan pääomatasausta. Mutta hoitomenoihin
ei sitä nyt tarvita tietenkään mihinkään
muuhun kuin omistajan surkeuden peittelyyn ja tietenkin siihen,
että kun kustannukset vain nousevat, niin sitten, kun jossain
ne kustannukset vielä huonomman hoidon vuoksi nousevat
enemmän kuin toisaalla, niin siirretään
sitten niistä paremmin hoidetuista taloista sitä asukkaitten
rahaa sinne huonommin hoidettujen talojen surkeuden kattamiseen.
Sehän on deodoranttia syöpäpotilaalle.
Siinä mielessä tämä lakiesitys
on erinomainen ja kannatan sitä lämpimästi,
enkä nyt puutu näihin perusteluihin sinänsä sen
enempää. Totean vain, että Ruotsissa
asumisoikeusasuntojen osalta tilanne on sillä tavalla parempi,
että siellä omistus on asumisoikeusyhdistyksillä eli
ne asukkaat kuitenkin itse omistavat ne talot. Nyt ne omistaa joku
jostain tullut liukko, joka käy rahastamassa asukkaitten
rahoja.
Ennen kaikkea se, mikä tässä on ollut
huolestuttavaa ja joka nyt on tullut julkisuuteen, on kysymys korjausrahastojen
käytöstä. Ellei niitä rahoja
aktivoida säällisessä ajassa joko korjauksiin tai
sitten palauteta sinne taseeseen voittoina vuokrien alentamiseksi
tai käyttövastikkeitten alentamiseksi, niin kysymyshän
on ryöstöstä. Ei tässä maassa
nyt pidä sallia tietenkään kenenkään
ryöstämistä, ei edes asumisoikeusasukkaitten.
Siinä mielessä olen pikkaisen pettynyt, että valiokunta
ei ottanut oikeastaan mietinnössään tähän
nyt kantaa, mutta minä nyt ymmärrän,
kun puheenjohtaja kertoi, mitenkä tämä proseduuri on
tässä etenemässä. Toivon ja
omasta puolestani edellytänkin, että kun ministeri
Vapaavuori — uskon, hänen viimeaikaisiin toimiinsa
viitaten — tässäkin asiassa toimii topakasti,
niin tämä asia alkaa edetä niin, että asukkaat
voivat olla huoletta itse maksamiensa vuokrien kohdistumisesta sinne,
minne pitääkin eli niitten asuntojen korjauskustannusten
tai oikeastaan siis korjauksesta heille aiheutuvien käyttövastikkeitten
alentamiseen — ei käyttövastikkeitten
vaan pääomavastikkeitten alentamiseen, ne sisältyvät
siihen käyttövastikkeeseen. Mutta se on kuitenkin
asia, joka pitää saattaa kuntoon. Ellei niin tapahdu,
on vaara, että usko koko asumisoikeusasumisen oikeudenmukaisuuteen
horjuu todella pahasti.
Arvoisa puhemies! Olen siis sitä mieltä, että tämä lakiesitys
pitää hyväksyä, asukkaitten
läpinäkyvyyttä pitää lisätä,
mutta tämä edellyttää, että jatketaan
eteenpäin ja lisätään aivan
oikeasti asukkaitten vaikutus- ja päätäntävaltaa
asumisoikeusasunnoissa samoin kuin myöskin aravarahoitetuissa
vuokra-asunnoissa. Se ei ole keneltäkään
pois, se on yhteiseksi hyväksi, ja sitä tietä eteenpäin.
Susanna Huovinen /sd:
Arvoisa puhemies! Pari kommenttia. Ensin varapuheenjohtaja
Tiusaselle, joka joutui jo poistumaan. Hän sanoi, että tämä mietintö on
joiltakin osin vähän munkkilatinaa. No niin saattaa
olla, mutta tähän ed. Virtasenkin esille nostamaan
asiaan kyllä totean, että ei tämä minusta
munkkilatinalta kuulosta, kun sanotaan, että "on ilmeistä,
että joidenkin toimijayhteisöjen yhteiskuntavastuuta
voi luonnehtia selvästi toisia korkeammaksi". Sitähän
siinä juuri tarkoitetaan. Toisten yhteiskuntavastuu on
korkeampi kuin toisten, ja tätä meidän
on nyt tarkasteltava tässä työssä,
johon olemme ministeri Vapaavuoren kutsuneet kuultavaksi.
Jaan täysin, arvoisa puhemies, ed. Virtasen huolenaiheen
siitä, mitä tapahtuu, jos sallitaan tällaisten
omistusjärjestelyjen aiheuttaa edes ajatuksen semmoisesta
riskistä, että nämä rahat valuvat
jonnekin muualle. Juuri sen vuoksi olemme nyt pyytäneet
ministerin itsensä tätä asiaa meille
vähän selvittämään.
Se, miksi emme nyt sitä tähän lain
kokonaisuuteen ottaneet, johtuu kyllä myös eduskunnan aika
runsaasta työtilanteesta ja valiokunnan runsaasta työtilanteesta.
Tämä laki oli kuitenkin ajateltu tulevaksi voimaan
vuoden alusta. Halusimme, että tämä ei
jää meidän työpöydillämme
olevien suurten pinojen alle odottelemaan, vaan että nämä uudistukset
saadaan mahdollisimman pian voimaan. Mutta voin vakuuttaa, ed. Virtanen, että me
kyllä pidämme huolen siitä, että saamme tähän
asiaan selvyyttä.
Vielä haluan, arvoisa puhemies, lopuksi todeta, että minulla
on tässä muun muassa Helsingin Sanomien mielipideosastolta
kaksi kirjoitusta. Toinen on päivätty 17. marraskuuta
ja toinen 19. marraskuuta. Molemmat ovat asumisoikeusasukkaiden
kirjoittamia, joissa he ovat täysin eri mieltä siitä,
mikä on tämän lainsäädännön
merkitys asukkaille. Mutta tietenkin meillä on lupa odottaa,
että tällä vaikutusta on.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä en ole sitä mieltä,
että tämä on munkkilatinaa, myöskään
tämän viittauksen osalta. Se on erittäin
kauniisti ja hienovaraisesti sanottu, mutta kyllä minä nyt
onnistuin sieltä lukemaan tämän viestin.
Kun minulla ei ole valiokunnan mietinnön aiheuttamia tämmöisiä mentaalisia
estoja, niin minä voin sanoa tietenkin suoraan, että kysymys
on pahimmillaan ryöstöstä, joka pitää korjata.
Ja hyvä on, että näin tapahtuu. Asukkaitten
erilaiset näkemykset todellakin minusta johtuvat siitä,
että edes asukkaat eivät ole välttämättä selvillä siitä,
mitä se heidän asumismuotonsa oikein oikeasti
tarkoittaa. Minulla on omakohtainen kokemus siitä, että kun
asukkaitten tieto lisääntyy, niin myöskin
vuokranantajan — ja uskon, että myöskin
tässä tapauksessa tämän asumisoikeustalojen
omistajan — oma elämä helpottuu merkittävästi,
koska on paljon helpompi keskustella tosiasioista sellaisten ihmisten
kanssa, jotka tuntevat ne asiat, tietävät, mistä puhutaan.
Mutta ennen kaikkea kysymys on tietenkin siitä, että kun
ne asukkaat maksavat sen oman asumisensa ja kysymys on heidän
omista kodeistaan, niin heillä pitäisi olla nykyistä enemmän päätäntävaltaa
omista asioistaan.
Yleiskeskustelu päättyi.