7) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi asumiseen perustuvan
sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta
annetun lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kyseessähän on hallituksen
esitys eduskunnalle laeiksi asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annetun lain ja sairausvakuutuslain muuttamisesta
eli hallituksen esitys numero 198. Tämän esityksen
tavoitteena on panna täytäntöön
yhdistelmälupadirektiivi asumisperusteisen sosiaaliturvan
osalta, ja tämä direktiivihän koskee
kolmansista valtioista tulevien kansalaisten maahantuloa ja heille
annettavia oikeuksia. Tämän tavoitteena on myös
täsmentää lainsäädäntöä rajat
ylittäviä tilanteita varten. Muutoksia ehdotetaan
asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettuun lakiin eli niin sanottuun soveltamislakiin sekä sairausvakuutuslakiin.
Lainmuutokset pohjautuvat suurelta osin niin kutsutun
Solmu IV -työryhmän eli asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
tarkistamista selvittäneen työryhmän
ehdotuksiin.
Arvoisa herra puhemies! Yhdistelmälupadirektiivi velvoittaa
kohtelemaan kolmannesta maasta tulevia työntekijöitä yhdenvertaisesti oman
maan kansalaisten kanssa sosiaaliturvan alalla. Implementointi toteutetaan
siten, että direktiivin tarkoittamat kolmansista maista
tulevat työntekijät kuuluvat asumisperusteiseen
sosiaaliturvaan ja sairausvakuutukseen samoin kuin EU- ja Eta-maista
tulevat työntekijät. Tämä ehto
on vähintään 4 kuukauden yhtäjaksoinen
työskentely ja työttömyysturvalain mukaisten
työaikaa ja palkkaa koskevien vaatimusten täyttäminen. Tässä esityksessä soveltamisalalakia
muutettaisiin niin, että 4 kuukauden työskentelyehto
säädetään myös kolmansista
maista tuleville työntekijöille.
Sairausvakuutuslaissa nykyisin oleva 4 kuukauden työskentelyehto
koskee jo nykyään kolmansista maista tulevia työntekijöitä,
joskin implementoinnista aiheutuu sairausvakuutuslakiin teknisiä muutoksia.
Sairausvakuutuksen perusteella työntekijällä on
oikeus sairauspäivärahaan, vanhempainpäivärahoihin
ja sairaanhoitokorvauksiin. Sairausvakuutuksen menot eivät
lisäänny, koska ko. työntekijät
ovat jo nykyään sairausvakuutettuja. Lapsilisien
lisäkustannukset on otettu huomioon yhdistelmälupadirektiiviä koskevassa
hallituksen esityksessä numero 139, joka on jo täällä eduskunnassa.
Lasten kotihoidon tuesta lisäkustannus on arvioitu 0,4
miljoonaksi euroksi. Muutoin menojen lisäykset ovat vähäisiä.
Esimerkiksi äitiysavustuksissa on kyse yksittäisistä henkilöistä.
Lisäksi muutetaan kolmansien maiden kansalaisia koskevaa
oleskelulupavaatimusta. Tämä tarkoittaa sitä,
että opiskelulupavaatimuksen täyttää myös
henkilö, jolla on ulkomaalaislain mukainen työnteko-oikeus Suomessa.
Tämä on tarpeen, jotta myös alle vuodeksi
tulevat yhdistelmälupadirektiivin tarkoittamat työntekijät
kuuluisivat asumisperusteiseen sosiaaliturvaan ja sairausvakuutuksen
piiriin.
Arvoisa herra puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä ehdotetaan lakiin säännöstä työskentelyn
ja yritystoiminnan perusteella sovellettavan sosiaaliturvalainsäädännön
alkamisesta ja päättymisestä. Vakinaista
asumista osoittavia seikkoja ehdotetaan muutettavaksi, eli Suomessa
asumista osoittavia seikkoja olisivat muun muassa työsopimus
Suomessa tehtävää työtä varten
ja tosiasiallinen vähintään vuoden mittainen
asuminen Suomessa maahanmuuton jälkeen. Kumpikin seikka otettaisiin
huomioon kokonaisharkinnassa, mutta ne eivät olisi yksinomaisia
kriteereitä. Vuoden tosiasiallinen asuminen on kotikuntalaissa
yksi asumisen vakinaisuutta osoittavista seikoista, joten asumiskäsitettä yhdenmukaistettaisiin.
Vanhempainpäivärahan saamisen edellytyksenä oleva 180
päivän asumisvaatimus muutetaan 180 päivän
vakuutusvaatimukseksi. Tämä on perusteltua sen
vuoksi, että työskentelyn perusteella sairausvakuutetut
henkilöt maksavat sairausvakuutuksen päivärahamaksun.
Oleskeluluvan hakemisen ja myöntämisen välinen
aika voidaan lukea Suomessa asutuksi tai vakuutetuksi ajaksi niissä tilanteissa,
joissa ulkomaalaislain mukaan oleskelulupaa voi hakea Suomesta käsin.
Tämä vaikuttaisi muun muassa niiden perheiden
asemaan, joissa Suomessa asuvan henkilön ulkomaalainen
puoliso on muuttanut maahan ja hakee vanhempainrahaa. Nykyisin 180
päivän odotusaikaa ei kerry ennen lapsen laskettua
synnytysaikaa, jos ko. henkilö vielä odottaa päätöstä oleskelulupahakemukseensa.
Kuten, arvoisa puhemies, tuossa totesin, niin tällä hallituksen
esityksellä on yhteyttä jo täällä eduskunnassa
oleviin hallituksen esityksiin, ja niitä ovat muun muassa
eduskunnan käsittelyssä oleva hallituksen esitys
139 ja myöskin hallituksen esitys 161, joka sitten koskee
työttömyysturvalain muuttamista.
Tässä esittely tästä, ja
valiokunnassa on jo käynnistynyt tämän
kuuleminen, jotenka tästä on jo lisää tietoa
kansanedustajille tullut, mutta vastaan mielelläni kysymyksiin. — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Risikko tuossa totesikin, että tässä on kyse
yhdistelmälupadirektiivin mukaisen menettelyn täsmentämisestä ja
vahvistamisesta, ja siinä suhteessa liikkumatilaa ei varmaan
kovin paljon ole.
Mutta kun puhutaan asiakkaitten liikkumisesta yli valtakunnan
rajojen EU:n sisällä ja kolmansista maista, niin
jo ennestään monimutkainen sosiaaliturvajärjestelmä menee
vieläkin monimutkaisemmaksi. Meillä on etuuksia,
oikeuksia, jotka syntyvät asumisperusteen mukaisesti ja työsuhteen
perusteella, ja näissäkin on sitten jako sen mukaan,
tullaanko yhtenäiseltä talousalueelta vai sen
ulkopuolelta. Ja vaikka se esimerkki ei suoraan tähän
hallituksen esitykseen liity, niin liittyy kuitenkin ylipäätään
viranomaistoimintaan myös tämänkaltaisessa
tilanteessa. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on
ollut paljon sellaisia Virosta tänne muuttaneita, jotka
ovat olleet oikeutettuja toimeentulotukeen, ja sitten on ollut sellaista
virolaista työvoimaa, muualtakin tullutta työvoimaa,
joka on työskennellyt täällä,
jota on käytetty hyväksi ja jolla työteon
ehdot eivät ole olleet asianmukaisia.
Nostan tämän sen takia esille, että tilanne,
jossa ollaan kyllä hyväksikäytettynä polkemassa jonkun
maan työnteon ehtoja ja ei makseta asianmukaisia veroja
ja velvoitteita siitä ja sitten ollaan toiselta puolelta
hyötymässä suomalaisesta sosiaaliturvajärjestelmästä,
on kyllä altis sellaiselle arvostelulle, joka voi johtaa
hyvinkin voimakkaisiin, jopa rasistisiin reaktioihin. Ja siksi tietyissä tilanteissa
viranomaisten, ennen kaikkea Kansaneläkelaitoksen virkailijoitten,
tiedonsaantioikeutta pitäisi laajentaa. Nythän
voi syntyä esimerkiksi tilanteita, että kansaneläkelaitoksen
virkailija ei ole edes perustellussa ongelmassa oikeutettu kysymään
työnantajalta, onko henkilö tälle töissä.
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Hallituksen esitys avaa maailman mittakaavassa
sangen anteliaan sosiaaliturvamme kolmansien maiden kansalaisille,
jotka ovat Suomessa töissä. Arviot henkilömäärästä,
jota tämä muutos koskettaisi, vaihtelevat tämän
esityksen perustelujen mukaan noin 1 500:sta joihinkin
tuhansiin henkilöihin vuosittain.
Ministeri Risikko, kysyisin, mikä on teidän
arvionne siitä, lisääkö tämä muutos
Suomen houkuttelevuutta kolmansista maista tulevan työvoiman
kohteena vai vähentääkö se sitä.
Ja sitten toisena kysymyksenä haluaisin esittää:
onko näköpiirissä Euroopan unionin suunnalta
jonkinlaisia paineita erityisesti näitten visioitten sosiaaliturvan
harmonisoinnista suhteen siihen suuntaan, että asumisperusteista
sosiaaliturvaamme pitäisikin tarkistaa työperusteisempaan
suuntaan?
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
soveltamisesta annettua lakia ja sairausvakuutuslakia. Suomen sosiaaliturvajärjestelmässä
merkittävä osa
sosiaaliturvasta on siis asumisperusteista. Nyt esityksellä ollaan
sosiaaliperusteista asumisturvaa avaamassa kolmansien maiden kansalaisille
mielestäni liian löysin perustein.
Valiokunnassa olemme käsitelleet tähänkin asiaan
liittyen työttömyysturvalain muutosta, jossa avataan
hyvää suomalaista sosiaaliturvaa sellaisille kolmansien
maiden kansalaisille, jotka ovat olleet maassamme töissä puoli
vuotta ja jotka muutoin täyttävät työssäoloehdon
ja ovat ilmoittautuneet työttömiksi työnhakijoiksi
työvoimatoimistoon mutta jotka eivät kuitenkaan asu
Suomessa. Olemme jättäneet tästä eriävän mielipiteen,
koska pelkäämme, että tästä mallista
ajan oloon tulee liian kallis veronmaksajille.
Samoin käsittelyssä on ollut ulkomaalaislain muuttaminen.
Siihen kuuluvat muun muassa kansanterveys-, erikoissairaanhoito-
ja lapsilisälaki sekä lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annettu laki, ja nämä tietysti kaikki
aiheuttavat kustannuksia. Se riippuu tietysti siitä, paljonko
tänne henkilöitä tulee.
Tällä esityksellä pantaisiin täytäntöön
kolmansista maista tulevien työntekijöiden osalta yhdistelmälupadirektiivin
yhdenvertaisen kohtelun säännös asumisperusteisen
sosiaaliturvan osalta. Tämä tarkoittaa, että todellisuudessa
kolmannen maan kansalaiset ovat monessa kohtaa paremmassa asemassa
kuin suomalaiset. Tätä emme voi hyväksyä.
EU:n alueella suurimmassa osassa on sosiaaliturva järjestetty
vakuutusperusteiseksi, jolloin se on helpompi järjestää tasavertaiseksi
ja oman maan kansalaisten etuja turvaavaksi. (Erkki Virtanen: Pitäisikö Suomessakin
siirtyä vakuutusperusteiseen
järjestelmään?) Suomessa asumisperusteisuus
on kansalaisten etu mutta maahanmuuttokysymyksissä rasite.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen myötä EU:n ulkopuolisista, kolmansista
maista Suomeen työhön tulevilla ihmisillä olisi
jatkossa oikeus asumisperusteisiin sosiaaliturvaetuuksiin täällä työskentelyn
perusteella. Sosiaaliturvan piiriin pääseminen
edellyttäisi, että henkilö työskentelee
Suomessa yhtäjaksoisesti vähintään
4 kuukautta. Tämäkin esitys liittyy niin sanotun
yh-distelmälupadirektiivin täytäntöönpanoon,
joka meillä on ollut jo parin eri esityksen yhteydessä tässä salissa
keskustelussa. Eli valiokuntakäsittelyssä on jo
esitys ulkomaalaislain muuttamisesta, jolla pannaan täytäntöön
yhdistelmälupadirektiiviä muun muassa lapsilisän
ja julkisten terveyspalvelujen osalta. Lisäksi meillä on
käsittelyssä yhdistelmälupadirektiiviin
liittyvä esitys työttömyysturvalain muuttamisesta,
jolla toteutetaan yhdenvertainen kohtelu vähintään
6 kuukautta Suomessa työskennelleiden työttömien työnhakijoiden
osalta.
Tässä nyt annettavassa esityksessä myös
ehdotetaan täsmennettäväksi sosiaaliturvalainsäädäntöä joissakin
rajat ylittävissä tilanteissa. Tältä osin
ehdotukset perustuvat asumiseen perustuvan sosiaaliturvalainsäädännön
tarkistamista selvittäneen niin sanotun Solmu IV -työryhmän
loppuraporttiin.
Arvoisa puhemies! Tämän nyt annettavan esityksen
arvioidaan koskevan noin 1 500:aa henkilöä vuosittain.
Tähän asti he ovat olleet kyllä Suomessa
sairausvakuutettuja, mutta heillä on silti ollut oikeus
suomalaiseen sosiaaliturvaan ainoastaan, jos asuminen Suomessa on
ollut vakinaista. Kolmansista maista saapuvat työntekijät siis
saisivat nyt oikeuden asumisperusteiseen sosiaaliturvaan vähintään
4 kuukauden työskentelyn perusteella. Tällä muutoksella
tuemme työperäistä maahanmuuttoa ja sosiaalisten
oikeuksien toteutumista. Esitys myös parantaa ihmisten välistä yhdenvertaisuutta
ja on siten monella tapaa kannatettava.
Arvoisa puhemies! Kuten tuossa äsken totesin, meillä on
useita direktiiviin liittyviä esityksiä tällä hetkellä käsittelyssä eduskunnassa.
Kysyisin ministeri Risikon näkemystä tästä isosta kokonaisuudesta,
josta on käyty keskustelua myös valiokunnassa.
Ovatko nämä direktiivit teidän mielestänne
jollakin tavalla pikkuhiljaa murentamassa suomalaista sosiaaliturvajärjestelmää,
ja mihinkä suuntaan me olemme menossa?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä yhdistelmälupadirektiivi
pohjaa itse asiassa jo vuoteen 1994, jolloin luotiin lainsäädäntö siihen,
miten EU:n alueella näitä sosiaaliturva-asioita
maksetaan. Tämän lainsäädännön
perusteella määräytyy muun muassa se,
minkä maan sosiaaliturvaan henkilö kuuluu. Se,
mikä tässä on kummallista jopa EU:n sisällä,
saatikka sitten kolmansista maista kun on kysymys, on, että työntekijä kuuluu
työskentelyvaltionsa sosiaaliturvalainsäädännön
alaisuuteen asuinmaasta riippumatta, siis asuinmaasta riippumatta,
ja se varmasti seuraa myöskin yhdenvertaisuuden mukana
kolmansille maille.
Meillä on olemassa jo nyt näin, että henkilöllä on
oikeus perhe-etuuksiin häneen sovellettavan sosiaaliturvalainsäädännön
mukaisesti myös toisessa jäsenvaltiossa asuvien
perheenjäsenten osalta, ikään kuin he
asuisivat työskentelyvaltiossa. Eli jos meillä on
täällä ihminen, jonka kotimaa on Espanja,
ja hän työskentelee täällä ja hän
saa sitten suomalaista sosiaaliturvaa esimerkiksi sillä perusteella,
että hänellä on lapsia, niin se lapsi
saa sitä sosiaaliturvaa sinne Espanjaan käymättä koskaan
Suomessa. (Erkki Virtasen välihuuto) — Käymättä koskaan
Suomessa. — Tämä vuorenvarmasti laajenee
myöskin kolmansiin maihin, koska me nyt olemme aukaisseet oven.
Minä vain kysyn, kuinka pitkälle tämän
5,5-miljoonaisen kansan kukkaro kestää. Tällä hetkellä yksistään
Euroopassa on 60 miljoonaa työtöntä.
Se on 12 kertaa enemmän kuin mitä Suomessa on
asukkaita. Jos me nyt laajennamme meidän sosiaaliturvamme
koko maailmalle, niin miten tässä käy?
Minä tiedän ihanat ajatukset, että ihmisiä täytyy
tukea, kaikkia ihmisiä täytyy tukea, kaikkia ihmisiä täytyy
auttaa, kaikilla lapsilla täytyy olla hyvät elämisen
edellytykset, mutta ei kai siinä tarvitse olla naiivi.
Emme me pysty auttamaan koko maailman ihmisiä. Meillä on
omassa maassamme tekemistä. Meillä on omassa maassamme
köyhiä. Meillä on 8 000 ihmistä,
joilla ei ole asuntoa. Meillä on nuoria pudokkaita, joista
me emme tiedä, missä he ovat. He tarvitsevat näitä apuja.
Meidän on ensin pystyttävä auttamaan
oman maan kansalaisia ja sen jälkeen laajennettava niin
kauas kuin meidän rahkeemme vain riittävät.
Mutta tässä on hyvä ottaa se lentoemäntien
käytäntö esiin, kuten olette kuulleet,
että jos koneessa ilmanpaine laskee, happinaamari laskeutuu
eteenne, niin laittakaa naamari ensin omille kasvoillenne ja auttakaa
sen jälkeen vierustoveria. Laittakaa ensin omille kasvoillenne
ja auttakaa sen jälkeen vierustoveria. Ketään
ei auta se, että jos ensin autetaan sitä kaveria,
niin kumpikaan ei selviä siitä. Ensin pitää luoda
sellaiset eväät, että pystytään auttamaan.
Se, mikä tässä vielä hämmästyttää sinänsä, kun
ajatellaan meidän kotimaamme oloja, on, että tässä vaaditaan
vain 4 kuukautta työtä, kun meillä kotimaassa
työssäoloehto täyttyy 6 kuukauden jälkeen
(Erkki Virtanen: Niin se täyttyy tässäkin!) — 4
kuukautta ja 8 tuntia — ja sen lisäksi tässä on
määriteltynä minimipalkka, joka on 1 134
euroa kuukaudessa. Missä on se poliittinen tahto tässä maassa,
että myöskin tähän maahan saadaan
se minimipalkka, joka on vähintään tuo
1 134 euroa kuukaudessa, joka muuten justiin niukin naukin
on yli Euroopan unionin asettaman köyhyysrajan, jotta jokainen
työntekijä, joka tekee 18 tuntia viikossa töitä,
saisi vähintään 1 134 euroa?
Missä ovat ne päätökset? Missä on
se poliittinen tahto? Kysymys on vain poliittisesta tahtotilasta
saada myöskin tämän maan asiat kuntoon.
Nyt sitten, ministeri Risikko, kun oleskelulupahakemuksia oli
esimerkiksi viime vuonna 21 264 ja näistä noin
2 500:han tuli kolmansista maista ja nyt kun me lähdemme
tälle tielle, niin kuinka voimakkaasti tämä purkaa
suomalaisen asumisperusteisen sosiaaliturvan, kun tässä yhdistelmälupadirektiivin
alussa jo sanotaan, että tämä on voimassa
henkilön asuinmaasta riippumatta? Nyt tehdään
työperusteista sosiaaliturvaa, joka on suurimmassa osassa
Euroopan maita huomattavasti huonompi kuin meidän sosiaaliturvamme.
Onko tämä sitten se, mitä meillä halutaan
tehdä, että meidän koko sosiaaliturvamme romutetaan
ja siirrytään puhtaasti työperäiseen sosiaaliturvaan?
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen puheen johdosta: En minäkään
kyllä kuulu näihin intomielisimpiin Euroopan unionin
kannattajiin, ehkä toiseen suuntaan. Mutta pari täsmennystä tuohon
puheeseen. Työssäoloehto ja tämän
hallituksen esityksen mukainen työskentelyaika ovat kaksi
aivan eri asiaa. Vaikka Suomessa tämä riittävä palkkataso
on yritetty hoitaa yleissitovilla työehtosopimuksilla,
osin siinä on onnistuttu, osin ei, niin kyllähän
esimerkiksi siinä, kuinka tulkitaan työssäoloehdot
täyttävä työ, se on sidottu
peruspäivärahan suuruuteen ja sitä työskentelyjaksoa
verrataan siihen, että palkkatason pitää olla
suhteutettuna tähän peruspäivärahaan
riittävä. Elikkä meillä on myöskin
euromääräisesti määrätty
minimipalkkataso.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä kohdassa
nyt sanoisin, että pitäisi katsoa vähän
tarkemmin niitä sopimuksia, mitä tässä maassa
on, ja minkälaisia ehtoja tässä maassa
on. Meillä on täysin laillista tehdä nollatyösopimuksia,
jolloinka henkilö ei saa lainkaan palkkaa. Sen lisäksi
meillä tuntuu olevan äärimmäisen
vaikea saada lainsäädäntöön
sellainen kohta, missä edellytetään,
että työehtosopimuksia noudatetaan, mikä estäisi
alipalkan maksamisen. Tällaisia määräyksiä ei
tarvittaisi sen enempää rikoslakiin kuin työsopimuslakiinkaan,
jos työehtosopimuksia noudatettaisiin. Mutta tässä maassa
ei noudateta. Täällä on mahdollisuus
maksaa alle torihintojen olevia palkkoja, jolloinka ihmiset joutuvat
työskentelemään orjapalkoilla. Jollei
tänne saada minkäänlaista minimipalkkalakia
aikaiseksi, niin näin tulee näköjään
jatkumaan iän kaiken. Tämän haluaisin muistuttaa
myöskin sinne vasenreunalle.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tolppasen varsinaisen puheenvuoron loppupäätelmä oli
ihan oikea mutta perustelut olivat täysin kestämättömiä.
Tässähän on todellakin kysymys yhdistelmälupadirektiivin
implementoinnista, ja se ei jätä meille liikkumavaraa. Me
olemme EU:n jäsenvaltio, ja Suomen vastaanpyristelystä huolimatta
tämä direktiivi on hyväksytty, jolloin
meidän on se implementoitava.
Kokonaan toinen kysymys on se, että silloin kun äänestimme
liittymisestä Euroopan unioniin, yhtenä keskeisenä perusteena
liittymisen puolesta käytettiin sitä, että sosiaali- ja
terveyspolitiikka eivät tule kuulumaan Euroopan unionin
toimivaltaan, vaan ne säilyvät kansallisessa päätäntävallassa,
ja niinhän ne ovat edelleenkin, mutta siitä huolimatta
sisämarkkinakäytäntöjen ja liikkuvuuden
edistämisen, joka itse asiassa on Euroopan unionin pyhin
asia, takia nyt sitten käsittelemme tätäkin
direktiiviä täällä. Se kyllä herättää vakavan
kysymyksen siitä, minkälaisen aukon suomalaiseen
asumisperusteiseen sosiaaliturvaan tämä nyt täällä käsittelyssä oleva
ja hyväksyttävä lainsäädäntö tulee
muodostamaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta jo näitten
käsittelyssä olleitten lakiesitysten kohdalla,
pitkäaikaisen historiallisen näkemyksensä mukaisesti,
esitti tästä aika vakavan huolestumisensa.
Mutta kun edustaja Tolppanen täällä puhuu koko
sosiaaliturvan avaamisesta koko maailmalle, niin maailmassa on kyllä vähän
enemmän ihmisiä kuin se 1 500—2 000,
joita tämä tulee koskettamaan, vaikka laskettaisiin
heidän perheenjäsenensäkin mukaan. Tästä sosiaaliturvastahan iso
osa ei ole eksportoitavissa perheenjäsenille muihin maihin,
eikä tämän nyt avautuvan sosiaaliturvan
piiriin esimerkiksi tässä lakiesityksessä pääse
muuten kuin tulemalla Suomeen työhön ja täyttämällä ne
samat ehdot esimerkiksi työttömyysturvan osalta
kuin mitkä koskevat suomalaisia työntekijöitä ja
muitakin, jotka ovat oikeutettuja sosiaaliturvaan. Siis kolmannen
maan kansalaisen päästäkseen ansiosidonnaisen
työttömyysturvan piiriin pitää olla
työssä se sama 6 kuukautta kuin mikä se
työssäoloehto on suomalaisillekin. Itse asiassa,
minä en nyt tiedä, miten tässä käy,
mutta kun nyt ollaan työssäoloehtoa laskemassa
36 kuukaudesta, niin no, itse asiassa siinähän
käy juuri niin, että se laskee myöskin suomalaisten
osalta puoleen vuoteen, jolloin sekä suomalaiset että tänne
tulevat kolmannen maan kansalaiset, joita tämä koskee,
ovat samassa asemassa.
Tämähän on oikeasti siinä mielessä hyvää lainsäädäntöä,
että tämä antaa turvaa niille ulkomaalaisille
työntekijöille, jotka tänne tulevat töihin,
ja me tulemme kyllä jatkossa tarvitsemaan ulkomaisia työntekijöitä.
Me emme selviydy nykyisellä demografisella väestöpohjallamme
niistä vaateista, joita ihmisten vanheneminen ja eläköityminen
ja toisaalta syntyneitten vähyys tulee aiheuttamaan. Me
tarvitsemme tänne väistämättä lisää ulkomaisia
työntekijöitä, esimerkiksi hoivapalveluihin,
selviytyäksemme tässä 10—20 vuoden
päästä.
Mutta se, mikä tässä on hyvää,
on se todella, että jotta tämän sosiaaliturvan
voisivat saada kolmannen maan kansalaiset, niin heidän
pitää työssä ollessaan pystyä nauttimaan
niistä samoista työehdoista, jotka koskevat suomalaisia.
Jos työntekijälle ei makseta asiallisesti palkkaa,
niin hän ei ole sitten oikeutettu myöskään
tämän turvan saamiseen. Tässä on
tämäkin puoli.
Sen sijaan yhteisötasolla tähän kyllä todellakin
liittyy se riski, että pikkuhiljaa tällaisten Troijan
puuhevosten, tai miksi niitä nyt haluaa kutsuakaan, kautta
sosiaaliturvan asumisperusteisuus murtuu. Mutta kun täällä edustaja
Mäkipää sanoi — hän
nyt ilmoitti tuossa mennessään, että se
oli hänen oma eikä hänen puolueensa näkemys — että pitäisi
siirtyä vakuutusperusteiseen sosiaaliturvaan, koska se
on kuulemma oikeudenmukaisempi, niin toivon nyt, että perussuomalaiset
eivät nyt kuitenkaan siirry tälle kannalle, koska
sehän on se eurooppalainen vaihtoehto, mutta se vakuutusperusteinen
sosiaaliturva vain tarkoittaa sitä, että se koskee
sitten niitä, ketkä ovat vakuutettuja, eli erityisesti
niitä, jotka ovat työssä ja sitä kautta
maksavat sosiaaliturvamaksuja. Tämä suomalainen
asumisperusteinen sosiaaliturva sentään kohdistuu
kaikille suomalaisille. Samahan se on tässäkin
nyt: ei tämä sosiaaliturva kosketa niitä kolmansien
maitten kansalaisia, jotka ovat täällä muista
syistä kuin työssä. Tämä on
asumisperusteisuuden ja vakuutusperusteisuuden ero, ja toivoisin
kyllä, että siitä edelleenkin pyrittäisiin
pitämään tinkimättömästi
kiinni.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
esitys, jonka tavoitteena on hallituksen esityksen mukaan:
"Esityksen tavoitteena on sopeuttaa asumisperusteista sosiaaliturvaa
ja sairausvakuutusta koskevia säännöksiä lisääntyvään
liikkuvuuteen sekä täsmentää eräitä säännöksiä,
jotka ovat aiheuttaneet ongelmia henkilöiden muuttaessa maahan
tai joista on ollut epäselvyyttä lainsäädännön
toimeenpanossa.
Lisäksi esityksen tavoitteena on panna täytäntöön
kolmansien maiden kansalaisia koskeva yhdistelmälupadirektiivi
siltä osin kuin kyse on työntekijöiden
yhdenvertaisesta kohtelusta ja kuulumisesta asumisperusteisen sosiaaliturvan piiriin."
Keskeisenä ehdotuksena on, että kolmansista maista
tulevien työntekijöiden osalta pantaisiin täytäntöön
yhdistelmälupadirektiivin yhdenvertaisen kohtelun säännös
asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta. Heitä koskisivat
samat työskentelylle asetetut vaatimukset kuin jäsenmaiden
kansalaisia.
Ei ole ihan vähäpätöinen
asia, puhutaanko tässä yhteydessä työssäoloehdosta
vai työskentelyajasta. Tämän direktiivin
implementoinnin, niin kuin kuuluu sanoa tässä kohdassa,
yksi avainkohta on se, että täällä sisällä on
esitys siitä, että 4 kuukautta pitää olla
Suomessa töissä, että pääsee tämän
lainsäädännön piiriin.
Kun lukee tämän hallituksen esityksen tarkasti,
niin täältä löytyy sivulta 14
vasemmanpuoleinen palsta ja viimeinen kappale, jossa todellisuudessa
kerrotaan, mikä on tämän esityksen taustalla.
Miksi meillä on 4 kuukauden työskentelyedellytys,
jotta päästään tämän
lain piiriin? Siksi, että 1) kolmikantaisesti on oltu eri
mieltä siitä, että sosiaaliturvan piiriin
kolmansista maista tuleva ei pääse siihen vielä ensimmäisen
työpäivän jälkeen; ja 2) valtiovarainministeriö on
puuttunut lakia säädettäessä tilanteeseen,
jossa tuo sosiaaliturvan laajentumisen tai sosiaaliturvan saamisen edellytys
olisikin 4 kuukauden sijasta vain yksi päivä.
Tämä on siitä mielenkiintoinen tilanne,
että meillä on parastaikaa eduskunnan käsittelyssä kaksi
muuta lakia, jotka ovat tässä samassa maaperässä,
samassa maastossa, kuin tämä esitys. Näitten
kahden muun esityksen ja tämän vertaaminen — tämän
työskentelyn, mitä edellytetään, 4
kuukautta tai yksi päivä — osoittaa,
että tässä on havaittavissa kirjavuutta.
Kysyn — en odotakaan vastausta, koska se lukee täällä hallituksen esityksen
perusteluissa — olenko ihan yössä tämän
väittämän kanssa, että työmarkkinajärjestöt olivat
erimielisiä. Saattaisin päätellä,
kuka on ollut puolesta ja kuka vastaan tai kuka siltä väliltä, mutta
sillä on varmuudella ollut merkitystä, että "valtiovarainministeriö totesi,
ettei valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille
2014—2017 ole varauduttu lisäkustannuksiin".
Tällä pohjallako meillä on tällä hetkellä meidän
sosiaaliturvalainsäädännön eteenpäinvienti tilanteessa,
jossa eurooppalainen, Euroopan unionin, paine on aika iso? Tämä on
kysymys, johon mieluummin saisi vastauksen ennen kuin me huomaamme,
että olemme pala palalta, hyppy hypyltä menneet
kohti tilannetta, jossa me joudumme toteamaan, että meidän
edellytyksemme toimeenpanna suomalaista — ja huom. suomalaista,
ei edes pohjoismaista vaan suomalaista — asumisperusteista
sosiaaliturvaa ovat menneet.
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Virtanen puheenvuorossaan totesi
saman asian, jonka totean tässä ja nyt. Kun Suomi
aikanaan liittyi Euroopan unioniin, meille vannotettiin, että sosiaali-
ja terveysasiat eivät kuulu Euroopan unionin hallintaan
tai Euroopan unionin määräysvaltaan. Olemme
tilanteessa, jossa yksi Euroopan unionin ydinviesteistä on
vapaa liikkuvuus, asia, joka on myönteinen ja positiivinen,
vapaa liikkuvuus niin tavaroille kuin ihmisillekin. Olemme tilanteessa,
missä meillä on ainutlaatuinen sosiaaliturva,
meillä on ainutlaatuinen palvelujärjestelmä,
perusterveydenhuoltoa, sosiaalihuoltoa, ja tämä tilanteessa,
jossa eurooppalainen malli on jotakin aivan muuta, tai tilanteessa,
jonka itse olen olettanut meillä olevan, että meillä olisi Ruotsista
kaveri, kun me eurooppalaisilla kentillä näistä asioista
keskustelemme. Me olemme asioissa aika yksin. Me saamme kaverin
joittenkin yksittäisten asioitten kohdalla Yhdistyneestä kuningaskunnasta,
ja Hollantikin saattaa olla eläkepolitiikassa meidän
kanssamme samaa mieltä. Mutta kun puhutaan koko meidän
sosiaaliturvamme ytimiin menevästä asiasta, me
olemme aika yksin. Tämä ei helpota sitä meidän
neuvottelutilannettamme niissä tilanteissa, joissa vääntöjä tehdään.
Kysymys, johon odotan vastausta, liittyy aiemmin puhumaani:
kestääkö tämä laki
kuinka kauan, kestääkö tämän
direktiivin, tämän yhdistelmälupadirektiivin,
implementointi tämänkaltaisesta laista ja sen
lain soveltamisesta suomalaiseen malliin, suomalaiseen järjestelmään,
tuomioistuinkäsittelyn, semminkin kun ollaan tilanteessa,
jossa tästä hallituksen esityksestä löytyy perustelut,
että valtiovarainministeriö on torpannut sen,
ettei sosiaaliturvaan päästä ihan ensimmäisenä päivänä?
Arvoisa herra puhemies! Iso kysymys on, miten meidän
käy. Tämä on nähtävä kahtaalta.
Ensinnäkin tässä on kysymys sosiaaliturvan
maksamisesta tilanteessa, jossa henkilö tulee EU-alueelle
kolmansista maista, tulee työhön Suomeen, tulee
työhön Euroopan unioniin. Vähintään
yhtä tärkeä ja näitä perusteita
horjuttava tilanne on se, miten Suomen ja EU:n sosiaaliturvan yhteensovitus
jatkossa hoidetaan. Ollaan aivan ytimessä tilanteessa,
jossa ainakin näyttää siltä,
että me luisumme tilanteeseen ja asentoon, jota välttämättä Suomessa
kukaan ei toivo.
Annan kiitoksen sanat ministeri Risikolle siitä, että te
olette asettamassa selvityshenkilöä. Tiedote 22.
marraskuuta eli muutaman päivän takaa kertoo,
että sosiaali- ja terveysministeriö nimittää lähiaikoina
selvityshenkilön tehtävään. Selvityksen
on tarkoitus valmistua keväällä 2014,
ja tämä tehtävä on — ministerin
tiedotteesta suora lainaus: "’Suomen asumisperusteisesta sosiaaliturvajärjestelmästä
on
tehtävä kokonaisselvitys. Suomen lainsäädännön
yhteensopivuus EU-lainsäädännön
kanssa käytävä läpi perusteellisesti
ja määriteltävä, millä edellytyksillä Suomeen
ja Suomesta muuttavilla on oikeus sosiaaliturvaetuuksiin’,
sanoo sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko."
Vahva tuki tälle työlle, mieluummin ennemmin
kuin myöhemmin. Mutta tämä tiedote päättyy:
"’Kun selvitys valmistuu, keskustelen tuloksista eduskunnan
suuren valiokunnan ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan kanssa’,
ministeri Risikko kertoo." — Tervetuloa, arvoisa ministeri,
valiokuntaan keskustelemaan.
Meille on valmistunut Carin Lindqvist-Virtasen, ministeriön
virkahenkilön, selvitys, ja hänen kanssaan oli
muutama muu henkilö, jotka tekivät pohjatyötä siitä,
mitkä ovat ne ongelmakohdat suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän
ja EU-sosiaaliturvalakien yhteensovittamiseen liittyen. On hyvä,
että jatkoselvitystä tehdään
edelleen, ja kiitollisena otan vastaan tarjouksen, jonka ministeri
on julkisuudessa tehnyt, että asiasta keskustellaan. Mutta
me olemme tilanteessa, jossa toivon mukaan pikaisesti ja keskustelujen
jälkeen ryhdytään valmistelemaan suomalaisen
sosiaaliturvajärjestelmän tulevaisuuden sitä ydintä,
millä tiellä tässä jatketaan.
Minusta vähintä on se, vaikka savotta on suuri ja
iso, että me käymme meidän nykyisen lainsäädännön
ongelmakohdat, joissa mahdollisesti ratkaisun jatkossa tekee ei
Suomen eduskunta tai täytäntöönpanijat
Kelassa vaan Euroopan tuomioistuin. Ensimmäisenä,
jos muistini oikea on, oli kotihoidon tuki, jossa Euroopan tuomioistuin määräsi
kotihoidon tuen maksettavaksi jokunen vuosi sitten Suomen rajojen
ulkopuolelle.
Ei tässä varmaan ihan välitöntä hoppua
ole, mutta olisi minusta vähintä se, että kun
seuraava eduskunta 2015 kokoontuu, se eduskunta ei ainakaan joutuisi
tilanteeseen, jossa me olemme nyt, että meillä on
kolme esitystä, jotka meidän nyt sitten vain pitää hyväksyä ja
arvailla, mitä tämäkin mahdollisesti
pieneltä näyttävä lakiesitys, joka
käsissämme nyt on ja valiokuntakäsittelyyn lähtee,
tulevaisuudessa tarkoittaa.
Arvoisa herra puhemies! Ollaan perustavaa laatua olevien asioitten
kanssa tekemisissä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Minä varmasti olen yhtä huolestunut
kuin joku muukin suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjasta
ja tulevaisuudesta. Meillä on muun muassa eduskunnan tulevaisuusvaliokunnassa
sellainen jaosto kuin Kestääkö hyvinvointiyhteiskunta,
ja koko tämän kauden ajan olemme pohtineet näitä peruskysymyksiä.
Yritin painottaa sitä, että nämä järjestelmät
ovat normaalitilanteessakin niin monimutkaisia, ettei kannata tahallaan
sotkea kaikkia asioita tähän hallituksen esitykseen.
Nollasopimukset ovat ongelmia, mutta ne ovat kaikille, joita
se koskee. Aivan sama, onko kyse suomalaisesta tai ulkomaalaisesta
työvoimasta. Ja sitten työsyrjintä, jos
ajatellaan vaikka, että jos meillä olisi lainsäädäntö,
joka määrittelee minimipalkan — nyt meillä on
yleissitovat työehtosopimukset — niin kyllähän
nytkin työsyrjinnästä saa tuomion. Mutta
ongelma aivan samalla lailla on minimipalkan kuin sitten yleissitovuuden
suhteen ja työnteon muiden ehtojen suhteen se, että miten
pystyt näyttämään toteen sen,
mitä on tapahtunut. Siinä mielessä tuo
työryhmän työ on äärimmäisen
tärkeää.
Jos väen väkisin lähdetään
integroimaan, olipa kyse sitten sosiaaliturvasta, verotuksesta,
talouspolitiikasta tai vaikka eläkepolitiikasta, niin en
elä sellaisessa harhakuvitelmassa, että suomalainen
hyvinvointiyhteiskunta muuttuisi tämmöisenään
sitten eurooppalaiseksi käytännöksi,
vaan kyllä ne paineet ovat niinpäin, että Euroopan
unionin yhä syventyvän integraation ja liittovaltiokehityksen
kautta Suomi yritetään yhdenmukaistaa muuhun Euroopan
unioniin. Siinä suhteessa meillä on monenlaisia
uhkia niin työmarkkinoihin kuin sosiaaliturvaan liittyen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Niinhän se on, että tämäkin
on implementoitava, näinhän tässä salissa
tehdään. Tässä salissa kun säädetään
erilaisia säädöksiä, niistä 85
prosenttia on implementoitavia, ja ne tulevat Euroopasta. 15 prosenttia
saamme sentään päättää ihan
itse. Näinhän tämä on. Ja tämäkö on
se hyvä asia sitten? Silloin me vain levittelemme käsiämme
ja sanomme, että näin tämä asia
on, meidän pitää tehdä näin,
emme voi asialle mitään muuta. Totta kai asioille
voi aina muuta. Kaikkia asioita voi muuttaa maailmassa. Monet suuret
liitotkin ovat kaatuneet, vaikka niiden ei koskaan olisi pitänyt kuulemma
kaatua, mutta niin maailma vain muuttuu.
Sen lisäksi voin vakuuttaa edustaja Virtaselle, että perussuomalaiset
eivät ole keskustelleet vakuutusperusteisesta sosiaaliturvasta.
Se on todellakin yksittäisen edustajan oma ajatus, mutta
siitä ei ole meidän ryhmässä puhuttu
yhtään ainutta sanaa. Toistaiseksi olemme kyllä ihan
tässä vanhassa sosiaaliturvassa ja ihan tiukasti
kiinni.
Vielä yksi asia. Me emme tarvitse todellakaan ulkomaista
työvoimaa. Meillä on tällä hetkellä 500 000
ihmistä, jotka ovat vailla työtä, jotka ovat
työhaluisia ja työkykyisiä ja työikäisiä,
osa osapäiväisesti, osa ihan kokopäiväisesti.
Nämä pitää ensin työllistää.
20 vuotta on nyt kuunneltu jargonia siitä, että me
tarvitsemme ulkomaista työvoimaa, mutta ei ole vielä se
päivä noussut, että tarvittaisiin. Mutta
se, mitä me tarvitsemme: Me tarvitsemme tiukat säännöt
siitä, että jokaiselle ihmiselle, joka tekee työtä,
on siitä työstä maksettava sellaista
palkkaa, millä hän elää ja elättää perheensä.
Se on sitä sosiaaliturvaa, joka tässä maassa
auttaa. Se on sitä, joka pitää tämän maan
pyörät pyörimässä.
Se on sitä, joka tekee työstä niin arvokkaan,
että se kelpaa kaikille.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä kommenteistanne.
Täällä oli ihan sellaista tervettä kriittisyyttä myöskin
tähän itse kokonaisuuteen ja siihen, mihin ollaan
menossa. Ihan muutama vastaus, ja sitten ihan totean tuosta teidän
erityisestä huolestanne ja kommentoin tuota omaa tiedotettani
ja päätöstäni.
Ensiksi täällä kysyttiin, lisääkö tämä houkuttelevuutta.
No, me emme osaa sitä nyt vielä sanoa. Nyt on
arvioitu näitä määriä,
kuinka paljon tulisi, mutta minä uskon, että yksistänsä Suomen sosiaaliturva
ei ole se, joka ihmisen tänne eräällä lailla
houkuttelee, koska meillä on sitten taas meidän
kielikysymykset ja kaikki muut asiat sitten, jotka eivät
välttämättä houkuttele. Mutta
mehän emme koskaan sitä sitten tiedä,
ja varsinkin jos pahimmat epäilyt, mitä täällä on
tullut, toteutuisivat, niin totta kai sellainen houkuttelevuus sitten
tulisi, mutta palaan siihen vähän myöhemmin.
Täällä kysytään,
onko visiota tällaisesta, että tässä on
harmonisointitarve. Minä sanoisin näin, että on
yhteensovittamisen tarve. Semanttistahan tämä on,
mutta harmonisointi ja yhteensovittaminen, kumpi nyt on vahvempi?
Minä kuitenkin pitäisin, että sellainen
yhteensovittamisen tarve sinänsä on. Koska meillä on
EU:ssa työperusteinen ja meillä on asumisperusteinen
sosiaaliturva, niin kyllä se yhteensovitettava tietysti
on, koska EU:ssa ollaan.
Sitten edustaja Tolppanen sanoi tästä, että "asuinmaasta
riippumatta", hän käytti monta kertaa sitä käsitettä.
Se vaan niin on, että työperäinen sosiaaliturva
on asuinmaasta riippumaton, se liittyy siihen ideaan.
Mutta sitten teille, jotka nostitte hyvin kriittisen asian täällä esille,
myöskin edustaja, joka puhui tästä, että onko
harmonisoinnin kautta yhteensovittamisen tarvetta, ja Mustajärvi
ja Rehula nostivat erityisen voimakkaasti sen, mitä tässä nyt
on oikein tapahtumassa: aivan totta, meidän täytyy
pitää meidän omasta asumisperusteisesta sosiaaliturvasta
kiinni ja meidän täytyy saada pitää päätöksentekoa
itsellämme.
On aivan selvää, että joissain asioissa
nimenomaan EU:n päätökset vaikuttavat,
mutta se ei tarkoita sitä, että tässä nostettaisiin
kädet pystyyn ja muutettaisiin vain siitä syystä meidän
sellaista hyväksi havaittua järjestelmää ja
pohjoismaista hyvinvointivaltion ja yhteiskunnan ideaa. Siitä syystä nyt
olen sitten päättänyt tämän
selvityksen käynnistää. Suomen asumisperusteisesta sosiaaliturvajärjestelmästä on
mielestäni tehtävä kokonaisselvitys.
Suomen lainsäädännön yhteensopivuus
EU-lainsäädännön kanssa on käytävä läpi
perusteellisesti ja määriteltävä,
millä edellytyksillä Suomeen ja Suomesta muuttavilla on
oikeus sosiaaliturvaetuuksiin.
Suomen sosiaaliturva perustuu pääasiassa Suomessa
asumiseen, mutta EU-lainsäädännön mukaan
sosiaaliturvaetuuksista vastaa yleensä se valtio, jossa
henkilö on töissä, ja tämä ero
asumisperusteisen ja työperusteisen järjestelmän
välillä on käytännössä hyvin
merkittävä ja aiheuttaa jatkuvasti hankaluuksia
lainsäädännön yhteensovittamisessa.
Mielestäni Suomen lainsäädäntöä on
tarkistettava niin, että se määrittelee täsmällisemmin
tilanteet, joissa ihminen kuuluu Suomen tai vaihtoehtoisesti jonkin
toisen EU-maan sosiaaliturvan piiriin. Samalla on määriteltävä selkeästi
Suomen järjestelmään kuulumisesta seuraavat
oikeudet ja velvollisuudet sekä varmistettava, ettei synny
väliinputoajaryhmiä.
Kyllä tämä tilanne on se, niin kuin
erityisesti Mustajärvi täällä toi
esille, että tämä on niin kompleksinen
järjestelmä jo yksittäisen ihmisen kannalta,
saati päättäjän, virkamiehen
näkökulmasta ja on erilaisia sovelluksia ja tulee
poikkeuksen poikkeuksia, ja minun mielestäni tämä pitää selkeyttää,
myöskin sillä tavalla yhteensovittaa ja yhdenmukaistaa,
mutta myöskin sitten sillä tavalla yhdenmukaistaa,
että kaikki tietävät, mitkä ne
säännöt ovat. Nyt ne ovat liian monimutkaiset.
Mutta minun oma näkökulmani on se, että meidän
täytyy pitää kiinni meidän asumisperusteisesta
sosiaaliturvasta ja sitä täydennetään
sitten sillä työperäisellä,
yhteensovitetaan. Mutta miten se tapahtuu? Selkeämmäksi
tämä pitää saada.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ettei jää vaan mitään
epäselvää: Asumisperusteinen sosiaaliturvajärjestelmä on
meille parasta, ja ministeri on tarttunut aivan oikeaan asiaan,
niin kuin pitää. On teidän vastuullanne
se, että ei ainakaan tapahdu mitään yllättävää,
saatikka sitten että se kehitys, joka nyt näyttäisi
olevan menossa, vie meidät tilanteeseen, jossa me joudumme
sitten vähän niin kuin pakon edessä tekemään
muutoksia tilanteessa, jossa tässä maassa käsittääkseni
on erittäin laaja yksituumaisuus siitä, että asumisperusteinen
sosiaaliturvajärjestelmä on se meidän
mallimme.
Minun huoleni lähtee vaan siitä, että nämä yksittäiset
asiat ohjaavat meitä, vievät meitä vähän ei
nyt virran lailla, mutta vievät tiettyyn suuntaan, ja toisekseen
tuolla eurooppalaisilla kentillä meillä ei oikein
ole kaveria. Aina kun olisi kaveri, niin siitä olisi apua
ja hyötyä. Me olemme aika yksin. Paine, joka tulee
ihmisten vapaan liikkuvuuden myötä, joka on niitä Euroopan
unionin ydinasioita, kohdistuu esimerkiksi tämänkaltaiseen
tässä esityksessä olevaan 4 kuukauden
työskentelyn edellytykseen kolmansista maista olevalle
henkilölle, jotta sosiaaliturvan piiriin pääsee.
Me teemme nyt itse päätöksiä, joissa
me laitamme rimaa sellaiselle kohdalle, joka heiluu. Huoli on aito,
ja se iso asia on, että toivon mukaan meillä kansallinen
yksituumaisuus säilyy, että ne meidän
peruspilarit suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan osalta säilyvät, niistä ankkureista
pidetään kiinni. On paljon helpompi tehdä muutoksia,
kun perustat ovat kunnossa.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vielä ihan tähän
päätökseksi, että juuri näin,
meillä pitää niiden peruspilareiden pysyä.
Tässähän on aina sellainen vaara, että kun
yhtä direktiiviä kerralla muutetaan, niin siinä saattaa
käydä niin, että tapahtuu, että se
kokonaishallinta katoaa. Siitä syystä olen nyt
sitten tämän selvityksen käynnistämässä,
ja minä toivon todella sitä, että me
saamme sen keskusteluun ihan tänne eduskuntaan.
Edustaja Rehula sanoi tästä sitä,
että pelkkä keskustelu ei riitä. No,
ei tietenkään. Keskustelulla tarkoitan sitä,
että pohditaan yhdessä sitten, että me
voisimme määrätyt pilarit pitää ja
kaikki tietäisivät, mitkä ne pilarit
ovat. Minä väitän, että kovin
monellekin tulee varmasti näitä uusia direktiivejä ja
sitten se, miten nämä liittyvät toinen toisiinsa,
ei ole helppo asia. Tämä on hyvin kompleksinen.
Jos suomalainen syyperusteinen sosiaaliturva ja asumisperusteinen
sosiaaliturva on kompleksinen ja kun tähän vielä lisätään
tämä, niin se on erittäin kompleksinen.
Mutta tässä nyt on yritys vähän
selkeyttää sitä, ja sitten, jos me saisimme
täällä niin kuin yhteisen tahdon tästä asiasta,
silloin me pystymme puolustautumaan. Kun Rehula sanoi, ettei meillä ole
kavereita, niin minä juttelin Ruotsin kollegan kanssa ja hän
kyllä sanoi, että he eivät tule muuttamaan heidän
asumisperusteista sosiaaliturvaansa, mutta he tietenkin ottavat
huomioon nämä EU:n tarpeet.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Komplekseja piisaa. Toivottavasti tähän
nyt tarvitaan kuitenkin mieluummin muita kuin psykiatreja tätä ratkaisemaan.
Mutta se perusongelmahan on siinä, että meidän
hyväksi yhteisesti — ja minun ymmärrykseni
on, että meidän kaikkien tässä salissa
yhteisesti hyväksi — toteamamme asumisperusteinen järjestelmä joutuu
perussopimuksista huolimatta uhanalaiseksi juuri sisämarkkinakäytäntöjen
ja siitä kumpuavien direktiivien, joita me nyt täällä juuri
käsittelemme, myötä ja samalla vaarantuu tämä meidän
peruslähtökohtamme, mitä me emme oikein
pidä hyväksyttävänä.
Sen vuoksi meidän todellakin pitäisi nyt miettiä aika
laajasti yhdessä tarkasti, miten voimme edetä niin,
että pystymme vastustamaan tätä jatkuvasti
kasvavaa painetta unionin taholta, joka murentaa tätä meidän
järjestelmäämme.
On sinänsä mielenkiintoista, että ministeri
on saanut ruotsalaiselta kollegaltaan tällaisen vastauksen.
Meille kerrottiin tuolla valiokunnassa, että Ruotsi jätti
kylmästi nyt ottamatta huomioon, mitä tässä implementoinnissa
säädettiin. En tiedä, pitäisikö täälläkin
herättää tällaista vähän vahvempaa
kapinahenkeä, koska tässä ollaan todellakin,
kuten täällä edustaja Rehulakin totesi, äärimmäisten
perusasioitten äärellä koko suomalaisen
sosiaaliturvan tulevaisuuden kannalta.
Keskustelu päättyi.