11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi makeisten, jäätelön
ja virvoitusjuomien valmisteverosta annetun lain muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Byrokratian tuoma rasitus on tuotannon määrään nähden
suurinta sellaisten pientuottajien keskuudessa, jotka ylittävät
lainsäädännöllä määritellyn pientuotannon
rajan. Suomi on asettanut kansallisella lainsäädännöllä kynnysarvoja
pienimuotoisen tuotannon, siis pientuotannon, määrittelylle.
Virvoitusjuomien ja mehujen osalta verotonta on enintään
50 000 litran vuosittainen tuotanto. EU:n de minimis -asetus
mahdollistaa huomattavasti korkeamman alarajan asettamisen veron
ulkopuolelle jäävälle toiminnalle.
Hallitus on esityksessään porrastamassa virvoitusjuomien
veroa kahteen veroluokkaan. Kaikki sellaiset virvoitusjuomat, joiden
sokeripitoisuus ylittää 0,5 prosenttia, kuuluvat
jatkossa korkeammin verotettuun luokkaan.
Tämä korkeampi verotus kohdistuu myös
sellaisiin virvoitusjuomiin, jotka on valmistettu satokauden puhtaista
kotimaisista marjoista ja hedelmistä, vaikka näitä pitäisi
pikemminkin suosia terveellisenä vaihtoehtona. Koska kotimaiset marjat
ja hedelmät sisältävät luontaisesti
vitamiinien lisäksi myös sokereita, nousee valmistevero korkeampaan
veroluokkaan, vaikka sokeria ei erikseen mehutiivisteeseen lisättäisikään.
Mehujen suomalainen pientuotanto on tyypillisesti juuri tällaista
korkeampaan veroluokkaan päätyvää,
aidoista raaka-aineista valmistettua tuotantoa. Kotimaisten aitojen
marja- ja hedelmämehujen tuotannon edistämiseksi
ja pientuotannon hallinnollisten esteiden purkamiseksi olisi hallituksen
norminpurkutalkoidenkin nimissä ryhdyttävä toimiin,
joilla korotetaan virvoitusjuomavalmistajien pientuotannon raja-arvoa.
Arvoisa puhemies! Teen seuraavan vastalauseen mukaisen lausumaehdotuksen:
"Eduskunta edellyttää, että hallitus
valmistelee viipymättä esityksen virvoitusjuomien
pientuotannon rajan nostamiseksi 70 000 litraan vuodessa."
Maria Lohela /ps:
Herra puhemies! Edustaja Kiviranta kuvasi tuossa vastalauseen
sisältöä onnistuneesti. Haluan vielä korostaa
tämän lausumaehdotuksen perusteluissa mainittua
tavoitetta siitä, että kotimaista tuotantoa pitää edistää ja pientuotannon
esteitä purkaa. Toimia näiden eteen tarvitaan
monilla aloilla. Kannatan edustaja Kivirannan tekemää ehdotusta.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Jos tuolla perusteluissa todellakin
todetaan, että suomalaista tuotantoa halutaan edistää ja
lisätä kotimaisten marjojen ja kasviperäisten raaka-aineitten
käyttöä, on tämä lakiesitys
täysin absurdi. Onhan ilmeistä, että korotusesityksen päävaikutus
kohdistuu mehusektoriin, joka kärsii nyt jo muutenkin volyymin
laskusta. Tässä on vaarassa, jos ei satoja, niin
ainakin kymmeniä työpaikkoja.
Lähiruokakerhon puheenjohtajana minusta tämä kehityssuunta
on täysin väärä. Jos verrataan
esimerkiksi kotimaista viinimarja- tai mustikkatäysmehua
siihen, että aspartaamilla makeutettu kuplajuoma on paljon
vähemmän verotettu, niin onko tämä terveyden
edistämistä? Minusta tämä valmistevero
johtaa juuri väärään suuntaan.
Todellakin veronkorotus vähentää kasviperäisten
raaka-aineitten käyttöä juomissa jatkossa,
ja se on täysin vastoin ravitsemusohjeita. Erityisesti
tiivisteet kärsivät. Eli mielestäni meidän kaikkien
olisi tullut lähteä edustaja Kivirannan ehdotuksen
taakse, ja kannatankin sitä.
Toinen vaihtoehto olisi ollut esimerkiksi se, että olisi
määrätty kasvipohjaisia raaka-aineita tietyn
prosenttitason ylittävien osalta, että niitten valmistevero
olisi säilynyt ennallaan. Se olisi voinut tätä asiaa
auttaa, mutta nyt todellakin suomalaiset mehut, smoothiet ja mehukeitot,
kaikki tällaiset, jotka on kotimaisista raaka-aineista
valmistettu, kärsivät ja aspartaamijuomat voittavat.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Esityksessä siis ehdotetaan muutettavaksi
makeisten, jäätelön ja virvoitusjuomien
valmisteverosta annettua lakia. Tämä esitys on
sikäli huono, jos ajatellaan suomalaisia marjantuottajia.
Tosiaan tässä asetetaan nyt rinnakkain esimerkiksi
lisäaineellinen virvoitusjuoma ja terveellisempi suomalainen
marjavalmiste. Tämä tarkoittaa, että suomalaisille
marjatuottajille tulee entistä hankalampaa, joten tästä olisi
tarvinnut pidättäytyä, koska se pelkkä sokerin
määrä ei kerro kaikkea.
Tässä kuitenkin on tämä lausumalisäys,
ja se on kannatettava, koska siinä ajatellaan myös
tällaista suomalaista tuottajaa ja siinä on tämän raja-arvon
nostaminen 70 000 litraan vuodessa. Tämä lausuma
on kannatettava.
Mutta tosiaan, kun ajatellaan sitä, että pitäisi ihmisten
käyttää kotimaisia marjavalmisteita ja syödä terveellisesti,
niin pitää olla hyvin tarkkana näiden
verojen asettamisessa.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tällä esityksellä ehdotetaan
muutettavaksi makeisten, jäätelön ja
virvoitusjuomien valmistuksesta annettua lakia. Valmistevero porrastettaisiin
kahteen tasoon. Virvoitusjuomien, jotka sisältävät yli
0,5 prosenttia sokeria, valmistevero korotettaisiin 22 senttiin
litralta valmista juomaa. Muiden virvoitusjuomien valmistevero säilyisi
nykyisellään, 11 sentissä litralta. Juomajauheiden vero
korotettaisiin 95 sentistä 140 senttiin kilogrammalta.
Tämä ehdotus kohdistaa veron nyt sokeripitoisuuden
mukaan. Alun perin lähinnä virvoitusjuomien kulutusta
hillitsemään tarkoitettu virvoitusjuomavero koskee
kuitenkin myös sataprosenttisia täysmehuja, mehujuomia,
mehutiivisteitä, smoothieita sekä marjakeittoja.
Tämä on merkittävä lisätaakka
kotimaisille yrityksille ja uhkana koko mehualan toiminnalle. Hedelmistä ja
marjoista valmistetussa täysmehussa on aina luontaista
sokeria, ja nyt ehdotettu veromuutos tulee väistämättä vähentämään
täysmehujen ja muiden kasvipohjaisten raaka-aineiden käyttöä mehutuotteissa
ja on suuntaamassa tuotekehitystä keinomakeutettujen lisäaineiden
käyttöön.
Mehut ovat eronneet virvoitusjuomista juuri sillä,
että niissä pääsääntöisesti
on käytetty myös aitoja kasvipohjaisia raaka-aineita.
Nyt ehdotettu rajaus sokeripitoisuuden mukaan rokottaa juuri aitojen,
kasvipohjaisten raaka-aineiden käyttöä juomissa,
sillä hedelmissä, marjoissa ja täysmehuissa
on aina luontaisesti sokeria 0,5 prosenttia. Kasvipohjaisten tuotteiden
kulutusta tulisi lisätä, sillä kaiketi
vallitsee Suomessa yksimielisyys siitä, että sadosta
osa on myös säilöttävä talven
varalle, muutoin olemme ulkomaisen tuonnin varassa.
Kannatan edustaja Kivirannan esitystä.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ihan tähän alkuun
haluan myös kannattaa edustaja Kivirannan tekemää lausumaehdotusta, joka
siis kuului, että eduskunta edellyttää,
että hallitus valmistelee viipymättä esityksen
virvoitusjuomien pientuotannon rajan nostamiseksi 70 000
litraan vuodessa.
Herra puhemies! Täytyypä sanoa, että harvinaisen
absurdi lakiesitys on eduskunnan käsittelyssä.
Tähän asti olen aina kuvitellut, että tämä armas
aurinko, joka meille fotosynteesin kautta tuo meidän marjoihin,
hedelmiin, vihanneksiin, kaikkiin viljelytuotteisiin luonnonsokeria,
on hyvä asia. Mutta nyt näyttää käyvän
niin, että tästä itse asiassa rangaistaan,
ja tämä vie mielen kyllä aivan oudolle
tielle, että kuinka näin voi olla.
Todellakin tämän esityksen myötä luonnonsokeri
joutuu rangaistavien tuotteiden listalle. Näin voi sanoa,
koska verotus tulee kiristymään. Sokeriton tuote
ei saa sisältää mitään
luonnollista raaka-ainetta, vaan esimerkiksi suomalainen sokeroimaton
mustikkamehu kuuluu sokeroituihin eli korkeammin verotettaviin tuotteisiin,
kun taas esimerkiksi Zero-kola tai vaikkapa Pepsi Max ovat kevyemmin
verotettuja tuotteita. Näin se vain tämä tilanne
näyttää asian tiimoilta menevän.
Tämä veronkorotus ei kohtele tasapuolisesti juuri
sokeroimattomia tuotteita, siis niitä, jotka ovat luonnonmukaisesti
luonnonsokeria sisältäviä tuotteita.
Siksi tämä virvoitusjuomien ja mehujen verotuksessa
tehtävä ratkaisu on otettava aivan uudelleen tarkasteluun,
ja on varmaan selvää, että tämän
eduskuntakauden aikana tämäkään
asia ei tule muuttumaan vaan asia on otettava viimeistään
seuraavien hallitusneuvottelujen aikana ja tarkasteltava sitä muun
muassa juuri siitä näkökulmasta, mihinkä edustaja
Kalmari aiemmin viittasi. Eli kysymys ei ole ainoastaan yksistä tuotteista
vaan aivan kerta kaikkiaan kotimaisesta tuotannosta, lähituotannosta
ja siihen liittyvistä asioista. Siksi tämä on
huomattavasti tärkeämpi asia kuin pelkästään
yksi yksittäinen veronkorotus, koska joka kerran kun me
luomme myös tämänkaltaisia ratkaisuja,
niin sillä myös edistetään tuontia
ja näin ollen kotimainen teollisuus, myös pienteollisuus,
erityisesti joutuu tämän asian tiimoilta vaikeuksiin.
Herra puhemies! Toisin sanoen fotosynteesi onkin nyt sitten,
voisi sanoa, näiden rangaistavien tuotteiden listalla — ja
fotosynteesin kautta tuotettava luonnonsokeri. Tätä en
jaksa ymmärtää.
Mutta sitten toinen asia, joka liittyy tähän
verotuksen kiristymiseen, on myös tietyllä lailla ihan
yhtä mielenkiintoinen. Nythän verotus kiristyy
11 senttiä valmista mehulitraa kohden eli kaksinkertaiseksi,
nousee 22 senttiin valmista mehulitraa kohden. Nyt sitten kun joku
pienyritys tekee marjoista ja hedelmistä mehutiivistettä, jonka
laimennussuhde on esimerkiksi 1:19, niin kun kuluttaja lisää siihen
sitten kraanavettä, niin kuitenkin tuottaja, siis tavarantoimittaja,
joutuu maksamaan veron myös siitä kraanavedestä,
joka siihen tullaan lisäämään,
koska se määräytyy sen mukaan, mikä tuo
sekoitussuhde tulee olemaan. Tämä kuulostaa kyllä niin
absurdilta, että kuka tämän on näin
osannut ajatella, niin mielenkiintoisesti mietitty. Tässä on
erittäin suuri, räikeä epäkohta.
Näin tämä myös saattaa silloin
nimenomaan nämä kotimaiset tuotteet aivan uuden
tarkastelun kohteeksi varmasti myös kuluttajan silmissä, koska
nyt tuo veronkorotus tulee johtamaan tuon 1:19-laimennussuhteen
kautta 4 euroon 40 senttiin tiivistelitraa kohti, ja se kyllä tarkoittaa
käytännössä tuollaisen neljänneksen
korotusta kuluttajahinnoissa. Ja kun se kotimainen tuote muutenkin,
varsinkin pienyritysten tuotanto, on aina siinä arvontavaiheessa,
että kannattaako kuluttajan sitten ostaa, vaikka se olisi
parempaakin ja kotimaista ja Suomessa tuotettua tuotetta, se joutuu
siihen ankaraan kuluttajavalintaan, että onko siihen sitten
lopuksi varaa.
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt kaiken kaikkiaan tällä ratkaisulla,
jolla muutetaan ja korotetaan nimenomaan niin makeisten, jäätelön
kuin virvoitusjuomien valmisteveroa, tullaan siihen tilanteeseen,
että tällä selkeästi sorretaan
kotimaista tuotantoa ja yritystoimintaa. Tämä on
erittäin huono asia tästäkin näkökulmasta,
puhumattakaan sitten siitä näkökulmasta,
että tällä varmasti heikennetään
nimenomaan kotimaisten luontaisten marjojen, hedelmien ja näihin
liittyvien raaka-aineiden käyttöä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Hallitus on esittänyt, että pitää keksiä uusia
vientituotteita, pitää keksiä tuotteita,
jotka menevät kaupaksi. Puhdas kotimainen marjatuotanto,
marjamehut, voisi olla yksi tällainen vientituotteenakin
loistava.
Tällainen kehitys, että me emme tue valtion taholta
tällaista terveyden edistämistä, on huonoa,
nimittäin kotimaisen marjan käyttö on
ylipäätänsä parempaa kuin yksikään
vitamiinipilleri. Näin ollen valtiovallan pitäisi
kiinnittää huomiota enemmän myös
tähän puoleen, että se kotimainen tuotanto
myös marjatiloilla jatkuisi eikä heidän
tarvitsisi laittaa pillejä pussiin.
Keskustelu päättyi.