Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana vielä lääkekaton
alentamisesta.
Hallitus esittää lääkekustannusten
vuotuisen omavastuuosuuden eli niin sanotun lääkekaton laskemista
610 euroon potilaiden ja sairausvakuutuksen välisten kustannusten
tasaamiseksi. Esitys liittyy niin sanottuun lääketaksa-asetukseen,
jolla on muutettu lääkkeiden vähittäismyyntihinnan
määräytymistä. Lääketaksan
muutos käytännössä halventaa
kalliita lääkkeitä ja lisää halpojen
lääkkeiden hintaa. Lisäksi apteekin perimä lääkkeiden
toimituserä- ja lääkekohtainen toimitusmaksu
nostetaan 2,17 euroon. Tästä muutoksesta syntyy
vakuutetuille noin 16 miljoonan euron lisäkustannus, joka
siis käytetään tähän
katon alentamiseen.
Arvoisa puhemies! Esitys on sinänsä erittäin tervetullut,
sillä se alentaa paljon lääkkeitä käyttävien
ihmisten lääkekustannuksia. Tämä suunta on
aivan oikea. Mutta meidän pitäisi mennä vielä pitemmälle.
Meidän tulee arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon katon
sisältö kokonaisuudessaan. Nyt lääkekatto
sisältää lähinnä terveydenhuollon
asiakasmaksuja eikä huomioi lähes ollenkaan sosiaalihuollon
asiakasmaksuja. Esimerkiksi omaishoidon hoito- ja palvelusuunnitelmassa
olevat asiakasmaksut voitaisiin sisällyttää asiakasmaksukattoon
sosiaali- ja terveydenhuollon osalta, mikä parantaisi omaishoitajien
kokonaistilannetta huomattavasti tästä päivästä.
Tämän jälkeen sosiaali- ja terveydenhuollon
kattojärjestelmä sekä lääkkeiden
maksukatot tulisi yhdistää, ja sen jälkeen
tulisi myös alentaa näitä kunnolla.
Suomessa niin lääkkeet kuin asiakasmaksutkin
ovat kansainvälisesti vertaillen erittäin korkeat.
Tällä on myös suora vaikutus terveyden tasa-arvoon.
Se tarkoittaa siis pahimmillaan yli kymmenen vuoden eroa elinajassa
riippuen ihmisen tuloista. Terveyden tasa-arvoa pitää edistää voimakkaammin.
Meidän pitää saada parempaa tulosta aikaan
siltä osin.
Tässä esityksessä lääkekattoa
siis lasketaan, mutta emme voi olla varmoja siitä, että lääkekaton
alentamisen vaikutus kohdistuu kaikkiin niihin henkilöihin,
joille lääketaksan muutos aiheuttaa lisäkustannuksia.
Lääkekaton alentaminen kohdistuu kuitenkin paljon
lääkkeitä käyttäviin tai
yksittäisiä kalliita lääkkeitä käyttäviin
henkilöihin. Eniten lääkekorvauksia maksetaan
tilastojen perusteella iäkkäille henkilöille,
jotka kuuluvat eläkkeellä olevaan väestöön
ja samoin usein myös alempiin tuloluokkiin.
Vuotuisen lääkekaton ylittävien määrän
arvioidaan kasvavan noin 21 prosentilla, eli lääkekaton
piiriin pääsee entistä enemmän
ihmisiä, mikä on myös hyvä asia.
Lääkkeiden kokonaismyynti oli vuonna 2011 lähes
2,7 miljardia euroa ja lääkekorvauksia maksettiin
lähes 1,3 miljardia euroa. Lääkekustannusten
hallinnan kannalta on tärkeää, että korvausjärjestelmää uudistetaan
hallitusohjelman mukaisesti siten, että lääkekorvauksista
hyötyvät erityisesti paljon lääkkeitä käyttävät
henkilöt, ja siten, etteivät kustannukset muodostu
pienituloisille esteeksi tarpeellisen lääkehoidon
saamiselle. Pidän tärkeänä,
ettei pienituloisten lääkekustannusten kompensaatiota haeta
kuitenkaan ensisijaisesti toimeentulotukijärjestelmän
kautta, mikä valitettavasti usein asiaan kuuluu. Me emme
voi tietoisesti tehdä sellaista politiikkaa, jossa ihmisiä ohjataan
toimeentulotuen piiriin. Ei voi olla, että ihmisen lääkkeiden
saatavuus päätetään toimeentulotukihakemuksen
kautta. Meidän on löydettävä myös muita
keinoja. Yksi mahdollisuus voisi varmasti olla tulosidonnainen maksukatto,
jolloin katon laskeminen ei automaattisesti tarkoittaisi mittavia
kustannuksia järjestelmälle.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ei
ole riittävästi huomioitu muutoksen vaikutuksia
pienituloisiin ihmisiin, joilla lääkekatto ei
täyty mutta lääkemenot ovat silti käytettävissä oleviin
varoihin nähden huomattavan suuret. Kuten todettua, sairausvakuutuslain
muutoksen myötä kalliit lääkkeet
halpenevat ja edullisten lääkkeiden hinnat tulevat
nousemaan nykyisestään, mikä saattaa
entisestään pahentaa pienituloisten lääkkeitä käyttävien
ihmisten ahdinkoa.
Lääkekatoksi on ehdotettu 610 euroa vuodessa.
Tällä toimella on tarkoitus kompensoida lääketaksan
muutoksesta aiheutuvia lisäkustannuksia. Valitettavaa kuitenkin
on, ettei lääkekaton alentaminen hyödytä samoja
asiakkaita, joille lääketaksan muutos aiheuttaa
lisäkustannuksia. On myös nostettu esiin pelko
siitä, että lääkekaton alenemisen
hyöty pitkäaikaissairaille siirtyy ainakin osin
lääketaksa-asetuksen myötä kasvaviin
lääkekustannuksiin. Huolta on kiinnitetty myös
siihen, että pienituloisilla ihmisillä lääkekustannukset
jäävät toimeentulotuen katettaviksi,
mikä siirtää kustannukset jo valmiiksi
tiukassa taloudellisessa tilanteessa olevalle kuntasektorille.
Uudistus tulee laskemaan paljon lääkkeitä käyttävien
sekä yksittäisiä kalliita lääkkeitä käyttävien
maksukustannuksia, mikä on erittäin kannatettavaa,
mutta tulee kiinnittää erityistä huomiota
edullisimpien lääkkeiden käyttäjien
tilanteeseen, joka heikkenee tämän esityksen myötä. Lääkekatto
ei myöskään usein kata henkilön kaikkia
lääkkeitä, vain osan niistä.
Pitkäaikaissairaalla kuluukin lääkkeisiin
usein huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä pelkkä lääkekatto
pitää sisällään. On
riski, että pienemmällä tulotasolla elävät,
kuten vanhukset ja lapsiperheet sekä nuoret, jättävät
lääkkeensä ostamatta joutuessaan puntaroimaan
rahojen riittävyyttä. Tämä ei
ole toivottavaa eikä edistä terveyttä ja hyvinvointia.
Kansaneläkelaitoksen laskelmien mukaan yli 80 prosentilla
näistä lääkkeiden käyttäjistä,
joiden omavastuuta nostavasti taksauudistus vaikuttaisi, omavastuu
jää nykytilanteessa 400 euroon ja maksukaton aleneminen
ei tule alentamaan näiden lääkekustannuksia.
Samoin Kela ei pidä lääketaksa-asetuksen
muuttamista perusteltuna ehdotuksen muodossa, koska kannustusvaikutukset
kohdistuvat paljon edullisia lääkkeitä käyttäviin
ja lääkkeitä pienissä erissä ostaviin
apteekkien sopimusasiakkaisiin ja niihin, joiden lääkkeitä joudutaan
uusimaan useasti. Pienituloiset ostavat lääkkeensä pienissä erissä juuri
kustannussyistä. Näin ollen tämä uudistus
voi heikentää entisestään heidän
mahdollisuuksiaan tarvittavien lääkkeiden hankintaan.
Keskustelu päättyi.