Täysistunnon pöytäkirja 119/2014 vp

PTK 119/2014 vp

119. KESKIVIIKKONA 26. MARRASKUUTA 2014 kello 14.08

Tarkistettu versio 2.0

5) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi oikeudenkäymiskaaren 25 ja 25 a luvun se-kä sotilasoikeudenkäyntilain 3 §:n muuttamisesta

 

Oikeusministeri   Anna-Maja  Henriksson

Arvoisa puhemies, ärade talman! Jatkokäsittelylupajärjestelmää on so-vellettu hovioikeuksissa 1. päivästä tammikuuta 2011. Järjestelmää sovelletaan, kun muutosta haetaan käräjäoikeuden ratkaisuun. Lupajärjestelmä on soveltamisalaltaan rajoitettu. Hallituksen esityksessä järjestelmän soveltamisalaa ehdotetaan nyt laajennettavaksi.

Ehdotuksen mukaan jatkokäsittelylupaa tarvittaisiin aina haettaessa muutosta riita- ja hakemusasioissa. Nykyisin jatkokäsittelylupaa edellytetään velkaa tai muuta rahasaamista koskevissa riita-asioissa, joissa häviöarvo on korkeintaan 10 000 euroa. Hakemusasioita koskeviin valituksiin jatkokäsittelylupajärjestelmää ei sovelleta.

Rikosasioissa vastaaja ei tarvitsisi jatkokäsittelylupaa, jos hänet on tuomittu ankarampaan rangaistukseen kuin kahdeksan kuukautta van-keutta. Muissa rikosasioissa vastaaja tarvitsisi jatkokäsittelyluvan. Syyttäjä ja asianomistaja tarvitsisivat aina jatkokäsittelyluvan hakiessaan muutosta käräjäoikeuden ratkaisuun. Nykyisin rikosasioissa syytetty tarvitsee jatkokäsittelyluvan, jos hänet on käräjäoikeudessa tuomittu enintään neljän kuukauden vankeusrangaistukseen. Syyttäjä ja rikoksen uhri tarvitsevat luvan, jos valitus koskee rikosta, josta rangaistus on sakkoa tai enintään kaksi vuotta vankeutta.

Muilta osin järjestelmää ei muutettaisi. Nykyiseen tapaan valitusasia on siirrettävä jatkokäsittelyyn, jos ilmenee aihetta epäillä käräjäoikeuden ratkaisun lopputuloksen oikeellisuutta tai jos sen oikeellisuutta ei ole mahdollista arvioida jatkokäsittelylupaa myöntämättä. Lupa tulee myös myöntää, jos asian jatkokäsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samanlaisissa asioissa tärkeätä tai jos siihen on muu painava syy. Jos perustetta ei ole, lupaa ei myönnetä.

Värderade talman! Enligt statistikuppgifter har systemet med tillstånd till fortsatt handläggning fungerat bra. Systemet har medfört arbetsbesparing i synnerhet när det gäller brottmål som omfattas av dess tillämpningsområde. Det har inte förekommit några rättsskyddsproblem i anslutning till tillämpningen av systemet. Avsikten är att systemet nu utvidgas betydligt. Dess tilllämpningsområde ska inte längre begränsas till besvärsärenden som anses obetydliga. Endast de brottmål där svaranden dömts till ett strängt fängelsestraff utesluts ur systemets tillämpningsområde.

Arvoisa puhemies! Järjestelmää laajennettaisiin nyt merkittävästi. Järjestelmän soveltamisala ei enää olisi rajoitettu vain vähäisinä pidettäviin valitusasioihin. Järjestelmän soveltamisalan ulkopuolelle jäisivät vain sellaiset rikosasiat, joissa vastaaja on tuomittu ankaraan vankeusrangaistukseen. Jatkokäsittelylupamenettelyn laajentaminen ei kuitenkaan rajoittaisi muutoksenhakuoikeutta, koska kaikista käräjäoikeuden ratkaisuista saa valittaa hovioikeuteen ja kaikki valitukset tutkitaan hovioikeudessa ja käräjäoikeuden ratkaisun oikeellisuus selvitetään. Perustuslain turvaama oikeus muutoksenhakuun säilyy edelleen.

Nykyinen jatkokäsittelylupajärjestelmä on ollut voimassa vajaat neljä vuotta. Se ei ole pitkä aika. Vaikka kertyneet kokemukset ovat olleet yksiselitteisen myönteiset ja vaikka esitystä edeltävä työryhmämietintö sai lähes yksimielistä kannatusta, rajoittuvat kokemukset kuitenkin vain neljään vuoteen. Nykyinen lupajärjestelmä on toiminut hyvin. Kun säästöjä on saatava aikaan, toimivan järjestelmän soveltamisalan laajentaminen on luonteva vaihtoehto.

Vaikka laajentamisella haetaan säästöjä, lupajärjestelmä ei kuitenkaan ole vain säästötarpeen sanelema välttämättömyys. Lupamenettelyllä myös kehitetään oikeusjärjestelmää vastaamaan paremmin nykyajan tarpeita. Eri oikeusasteilla on oma asemansa ja tehtävänsä oikeusjärjestelmässä. Korkeatasoinen oikeudenkäynti käräjäoikeudessa on oikeusturvan perusta. Siellä asia tutkitaan perinpohjaisesti. Muutoksenhaussa taas tutkitaan käräjäoikeuden tuomion oikeellisuus, siellä ei uusita käräjäoikeusprosessia. Jatkokäsittelylupajärjestelmä on selkeyttänyt tätä. Oikeudenkäynnin painopisteen siirtäminen hovioikeudesta käräjäoikeuteen on oikeuspoliittinen tavoite, jota lupajärjestelmällä on toteutettu. Kun jatkokäsittelylupajärjestelmää laajennetaan, käräjäoikeusprosessin merkitys kasvaa entisestään. Oikeussuojan turvaaminen edellyttääkin, että osa hovioikeuksista vapautuvista resursseista siirretään käräjäoikeuksiin. — Kiitos.

Keskustelu päättyi.