Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä on
kysymys vuonna 2000 Cotonoussa tehdystä kumppanuussopimuksesta, joka
koskee Euroopan unionin ja Saharan eteläpuolisen Afrikan,
Karibian ja Tyynenmeren valtioiden välisten suhteiden perustaa.
Cotonoun sopimus on tehty 20 vuodeksi, ja sen yhtenä tarkoituksena
on edistää demokratian ja oikeusvaltion periaatteita
näissä valtioissa.
Tämä 11. niin kutsuttu EKR-kausi käsittää 2014—2020
yhteistyörahoituksen, ja tämän rahoitusosuuden
summa on 30 506 miljoonaa euroa. Tästä sopimuksesta
Suomen osuus on 1,51 prosenttia eli yhteensä 460 miljoonaa
ja rapiat päälle. Suomen maksatukset alkavat tässä sopimuksessa
vasta vuonna 2017 ja suurimmilta osilta 2020.
Suomi lisäksi sitoutuu takaamaan Cotonoun sopimuksen
piiriin kuuluvat EIP:n antamat riskipääomaluotot.
Takaus rajoittuu 75 prosenttiin. Takaus kattaa kaikki julkisen sektorin
hankkeiden riskit. Hyvänä piirteenä tässä on
se, että suomalaiset yritykset, julkiset laitokset ja luonnolliset
henkilöt voivat osallistua tämän ohjelman EKR:stä rahoitettavien
hankkeiden tarjouskilpailuihin. Näiden yhteisarvo on useita
miljardeja euroja. Ja valtiosta riippumattomat toimijat voivat saada
Cotonoun sopimuksen mukaista rahoitustukea maa- ja alueohjelmissa
sovittujen yksityiskohtaisten sääntöjen
mukaisesti.
Arvoisa puhemies! Tässä lyhkäisesti
alustus siitä, mistä on kysymys. Itse asia, joka
itselleni herää, kun tiedän, että tämä raha
tulee Suomen kehitysapumäärärahoista:
Silloinhan se käytännössä menee
tämmöisillä niin sanotuilla kahdenvälisillä sopimuksilla
tai muina sopimuksina. Miten nämä sopimukset sitten
teknisesti tehdäänkään, en sitä osaa
tarkemmin arvioida, todennäköisesti kuitenkin
YK:n kautta. Tässä hallituksen esityksessä luetellaan erikseen
näitä useiden kymmenien tuhansien tai tuhansien
miljoonien hankkeita. Täällä on tämmöisiä keskinäisiä ja
alueiden yhteistyön rahoittamissopimuksia, joissa nämä valtiot
saavat näitä rahoja käyttöönsä.
Lisäksi Suomi sitoutuu suhteessa osuuteensa EIP:n merkitystä pääomasta toimimaan
ehdoitta EIP:n takaajana kaikissa lainanantajille aiheutuvissa rahoitussopimuksissa,
jotka
johtuvat EIP:n omista varoistaan rahoittamia lainoja koskevista
sopimuksista.
Tässä kohtaa esitän kysymyksen. Me
ikään kuin annamme käytännössä tämän
sopimuksen kautta 460 miljoonaa euroa kolmannelle osapuolelle, jonka
toimiin me joudumme täysimääräisesti
sitoutumaan, myös niihin urakkahankkeisiin julkisella sektorilla,
onnistuvatpa ne vai eivät. Vaikka tämä nyt
on niin sanotusti vähäinen hallituksen esitys,
tämä on kuitenkin merkittävä siinä mielessä,
että tässä kun pääsisi
syvemmälle tutustumaan siihen, miten tämä varojen
käyttö valvotaan. Me tiedämme, että näissä valtioissa, kun
mennään Etelä-Afrikan alueelle ja muualle, on
hyvin paljon kuitenkin sitä korruptiota ja, ehkä voisi
sanoa, myös osaamattomuutta varojen käytössä.
Siinä mielessä, kun en ole Euroopan parlamentissa
itse työssä, olisin kysynyt joltain, joka tuntee
tämän hallinnoinnin ja päätöstavan
Euroopan parlamentissa: Miten näitten varojen käyttöä valvotaan?
Minkälaista raporttia Suomelle näiden varojen
käytöstä tulee, ja kuinka läpinäkyvää varojen
käyttö on?
Nämä ovat keskeisiä suomalaisia ja
pohjoismaalaisia periaatteita. Meidän tulee tietää,
mihin me rahamme laitamme. Nämä ovat kuitenkin
veronmaksajilta kerättyjä rahoja, ja siinä mielessä kaiken
varojen käytön tulisi olla täysin läpinäkyvää.
Siinä mielessä esitänkin toivomuksen
ministerille, että tästä, miten varat
on käytetty, tulisi eduskunnalle selkeä tilinpäätöskertomus
määrätyin välein, jotta tämmöinen
epäluuloisuus ja muu skeptisyys voisi minunkin osaltani
sitten vähän rauhoittua. — Kiitoksia.
Keskustelu päättyi.