11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi elinkeino-, liikenne-
ja ympäristökeskuksista annetun lain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämän hallituksen
esityksen tarkoituksena on perustaa valtakunnallinen kehittämis-
ja hallintokeskus, joka tunnetaan myös lyhenteellä KEHA,
ja tämä perustetaan ely-keskuksien ja te-toimistojen
kehittämis- ja hallintotehtäviä sekä yleishallinnollisia
ohjaustehtäviä varten. Talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien
lisäksi KEHA hoitaisi myös viestintä- ja
koulutustehtäviä sekä tietohallintopalveluja. Samoin
KEHA hoitaisi tukien ja avustusten maksamista ja takaisinperintää koskevia
tehtäviä.
Tällä uudistuksella pyritään
turvaamaan ely-keskusten ja te-toimistojen resurssien riittävyys ja
palvelujen laatu eli näiden varsinaisten subs-tanssitehtävien
hoito, koska toimintamenoihin kohdistuu merkittäviä vähennyksiä.
Tämä esitys liittyy valtion vuoden 2015 talousarvioesitykseen,
ja se on tarkoitus käsitellä sen yhteydessä.
Esityksen mukaan ely-keskuksista siirtyy henkilöstöä KEHAan
yhteensä 490 henkilötyövuotta. Kaiken
kaikkiaan ely-keskusten osalta toimintamenojen supistumisen on arvioitu
johtavan noin 700 henkilötyövuoden vähentämistarpeeseen
vuoden 18 loppuun mennessä. Hankkeen valmistelun yhteydessä on
arvioitu, että toimintojen yhdenmukaistamisella ja tehostamisella
on mahdollista aikaansaada 80—100 henkilötyövuoden
vähennys vuoteen 2017 mennessä ilman, että siirtyvien
tehtävien hoidon laatu vaarantuu. Valiokunta pitääkin
tärkeänä, että nämä henkilötyövuosivähennykset
toteutetaan eläköitymisen ja tehtäväjärjestelyn
avulla.
Tämä KEHAn oikeudellinen asema: Uusi virasto
määritellään siis ely-keskusten
ja te-toimistojen yhteiseksi keskukseksi, ja se tarkoittaa ensisijaisesti
sitä, että KEHAn tehtävänä on
hoitaa ely-keskusten ja te-toimistojen yhteisiä yleis- hallinto-
ja palvelutehtäviä ja näihin liittyvää ohjausta.
Valtionhallinnossa KEHA toimii työ- ja elinkeinoministeriön
alaisuudessa, sillä tämä yleishallinnollinen
ohjaus kuuluu työ- ja elinkeinoministeriön toimivaltaan.
Mutta toiminnallisesti KEHAa ohjaavat eri ministeriöt omilla
toimialoillaan.
Hallintovaliokunta toteaa, että KEHA on valtion keskushallintoon
kuuluva palvelukeskustyyppinen virasto mutta poikkeaa palvelukeskusvirastosta
siinä, että tämän tehtäviin
kuuluu antaa kuitenkin tarpeellisia yleishallinnollisia ohjeita,
niin kuin edellä mainitut talous- ja henkilöstöhallinnon
ohjeet, asiakirjahallinnon tiedon-ohjaussuunnitelma ja tietoturvaohje,
joilla on merkitystä henkilöstön tasapuolisen
kohtelun ja ylipäätään hallinnon
toimintatapojen ja hyvän hallinnon kannalta. Tarkoitus
on toimia siis verkostomaisesti monipaikkaisessa työyhteisössä, jossa
virkamiehet ovat samanaikaisesti useassa eri yksikössä.
KEHAlle on tarkoitus myös siirtää työ-
ja elinkeinoministeriöllä nykyisin olevat neuvotteluviranomaisen
tehtävät.
Esityksen perusteluista ilmenee, että KEHA ei ole itsenäinen
kirjanpitoyksikkö vaan se muodostaa kirjanpitoyksikön
yhdessä ely-keskusten kanssa. KEHAlle kuitenkin asetetaan
toiminnallisia tulostavoitteita ja tuottavuuden kehittymistä seurataan,
mutta sille ei aseteta valtion talousarvioasetuksen mukaisia yhteiskunnalliseen
vaikuttavuuteen liittyviä tavoitteita, vaan se vaikuttaa
ely-keskusten ja te-toimistojen kautta näitten toimialojen
vaikuttavuuteen.
Yleishallinnollinen ohjaus on siis työ- ja elinkeinoministeriöllä.
Tietohallintopalveluja ohjaa työ- ja elinkeinoministeriö mutta
myös valtiovarainministeriö. KEHAn tavoitteet
käsitellään valtakunnallisessa ely-keskusten
johtoryhmässä, ja näin ollen ely-keskusten
johtoryhmällä on tärkeä rooli
KEHAn ohjauksen tukena.
Sitten valiokunta myös toteaa, että parhaillaan
on käsiteltävänä esitys aluehallintovirastoista
annetun lain ja ely-keskuksista annetun lain muuttamisesta, jolla
puretaan tämä kolmiportainen ohjausjärjestelmä kaksiportaiseksi,
ja sitten tämän uudistuksen yhteydessä on
myös mahdollista antaa ely-keskusten johtoryhmää koskevia säännöksiä.
KEHAn palvelukseen siirtyvä henkilöstö tulee
työ- ja elinkeinoministeriöstä, sitten
nyt purettavasta Koulutus- ja kehittämiskeskus Salmiasta,
ely-keskuksista ja te-toimistoista. Virat siirtyvät valtion
virkamieslain säännösten mukaisesti,
virkapaikat eivät muutu. Palkkatason turvaaminen määräytyy
työ- ja virkaehtosopimuksen mukaan. Valiokunta haluaa kiinnittää huomiota hyvän
johtamisen ja selkeän esimiessuhteen merkitykseen tällaisessa
verkostotyyppisessä organisaatiossa.
Muutamia muutoksia valiokunta on tehnyt tarkentaen tehtävien
siirtoa, maksatuksia ja takaisinperintää, koskien
tukien ja korvauksen myöntämistä, maksamista
ja takaisinperintää, ja on tehnyt sitten näihin
muutosehdotukset.
Tämä hallintovaliokunnan mietintö on
yksimielinen.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Maijalakin pääsi tuolta lehtereiltä saliin.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässähän on kyse
todellakin valtionhallinnon tehtävien uudelleenjärjestelystä,
jotta näitä resursseja voitaisiin käyttää järkevämmin.
Määrärahat ovat vähentyneet,
ja esimerkiksi ely-keskusten osalta on nytten työn alla
valtavat leik- kaukset, henkilöstöä pitäisi
saada todella paljon vähemmäksi.
Tämä on yksi menetelmä, se että siirretään keskushallinnolle
tiettyjä tehtäviä, mutta ely-keskusten
osalta meidän on pakko alkaa miettimään
oikeasti laajemminkin tehtäviä ja sitä,
onko siellä turhaa tekemistä, elikkä miten
aletaan purkamaan turhaa tekemistä. Eläköitymisratkaisut eivät
enää riitä, juustohöyläleikkaamiset
eivät enää riitä, eikä hallintoakaan
enää pysty purkamaan, elikkä meidän
on pakko alkaa miettimään laajemmin ely-keskusten
tehtäviä, elikkä mitä sieltä voidaan
purkaa pois. Olisiko esimerkiksi järkevää,
että mahdollisimman pikaisesti esi-merkiksi rakennusvalvontapuolelta,
rakennusten poikkeuslupapuolelta, kaavoitusasioista voitaisiin tiettyjä asioita
alkaa siirtämään kuntien hoidettavaksi,
ja vastaavasti sitten kuntien osalta pitäisi miettiä,
mitä tehtäviä voisi sieltä siirtää ilmoitusmenettelyyn
tai jopa kokonaan pois hallinnon alta hoidettavista.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Ot-taen tosiaan huomioon, että on
julkisuuteen tulleitten tietojen mukaan ely-keskuksissa käytännössä tulossa
lomautuksia, on nyt hyvä, että tässä on
ainakin selkeät suuntaviivat. Tämän esityksen
perusteella ja sen, mitä asiantuntijakuulemisissa tuli
esille, on mahdollista nimenomaan lisätä resursseja
sinne substanssiosaamiseen, mitä ely-keskuksissa varmasti
ihan kipeästi tarvitaan. Muun muassa tietenkin tässä surullisenkuuluisassa
tapaus Talvivaarassa tuottavuusohjelma ehkä juuri puraisi
väärässä kohdassa myöskin osittain,
vaikka en tietenkään syytä näistä Talvivaaran
ongelmista ely-keskuksia yksinään.
Mutta tässä nyt on tietysti hivenen hankalaa se,
että meillä on parhaillaan menossa valtiovarainministeriön
ohjaama Virsu-hanke, tämä keskushallinnon virastosuunnitelmahanke,
ja sitten meille tulee avi- ja ely-keskusten ohjausta koskeva laki,
joka on juuri hallintovaliokunnassa käsiteltävänä.
Tässä ei voi välttyä vaikutelmalta,
että kun uusi hallitus aloittaa, ollaan taaskin perkaamassa
ja kampaamassa, totta kai tietenkin tarpeeseen, mutta varmasti näitäkin
lakeja. Jotenkin tietenkin toivoo, että tämä kokonaiskuva
siitä, mitä valtion alue- ja paikallishallinnossa
täytyy tehdä, nyt sitten jossakin olisi hallinnassa.
Itse henkilökohtaisesti olen sitä mieltä,
että me tarvitsemme valtion näkymään
sinne alueille ja paikallistasolle, ja toivon, että Virsu-hankkeesta
saadaan sitten hyviä virsuja tähän suuntaan.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minulla on henkilökohtainen kokemus
yli 30 vuoden ajan ely-keskuksista ja niiden edeltäjistä. Ely-keskuksethan
syntyivät tuossa 90-luvulla, kun yhdistettiin eräitä valtion
paikallishallinnon elimiä. Tämä henkilökohtainen
kokemus johtuu siitä, että olin naimisissa ely-keskuksen
työntekijän kanssa, edelleenkin olen naimisissa
hänen kanssaan, yli 30 vuotta sinä aikana, kun
hän oli töissä siellä, ja sen
viraston kehityksessä erityisesti ely-keskuksen aikana
eli niiden viimeisten 15 vuoden aikana valitettavasti trendi oli
kutakuinkin selvä: tehtävät lisääntyivät,
ja väki väheni.
Voin sanoa, että jos työntekijät,
ainakin nyt johtavassa ja keskeisessä asemassa olevat työntekijät,
olisivat noudattaneet työaikoja, ely-keskukset olisivat
kaatuneet jo aikaa sitten. Ylipäätäänkään
valtionhallinto ei nykyisin varmasti pysyisi pystyssä,
ellei siellä tehtäisi täysin palkatonta
ja sinänsä vastuuntuntoista mutta toisaalta kyseenalaista
työtä ikään kuin velvollisuudentunnosta.
Tässä katsannossa, ja kun se meno on vain
entisestään näyttänyt jatkuvan
ely-keskusten osalta, en nyt tiedä, tuoko tämä laki
sinänsä asiaan parannuksen, mutta kyllä seuraavan
hallituksen johdolla pitää nyt vakavasti miettiä,
mikä se näitten ely-keskusten asema on ja mitä niillä oikeasti halutaan
saada aikaiseksi, ja pitää huoli siitä,
että sen sijaan, että siellä tehdään
vain välttämättömintä jotenkuten
niillä ihmisillä, jotka siellä ovat,
pidetään huoli siitä, että suhteutetaan
vaadittavat tehtävät käytettävissä oleviin
voimavaroihin. Muuten siitä ei kyllä hyvää seuraa.
Yleiskeskustelu päättyi.