12) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi rikoslain muuttamisesta
ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puheenjohtaja! Hallituksen esityksessä eduskunnalle
esitetään rikoslain muuttamista joiltain osin
koskien muun muassa ihmiskauppaa tai paritusrikosta tai kiskontaa,
työperäistä kiskontaa. Hallituksen esitys on
sinänsä ajatuksena hyvä: on hyvä,
että lähdetään stilisoimaan
näitä lakipykäliä, kuten tässä on tehty,
tämmöisiä nimikkeitä halutaan
vähän muuttaa, elikkä tämä ei
ole mikään iso muutosesitys. Mutta tämä hallituksen
esitys kuvaa hyvin tämän ongelman, mikä meillä on
Suomessa.
Syyttäjälle saapuneet asiat ja nostetut syytteet paritusrikoksissa,
ihmiskaupparikoksissa ja kiskonnantapaisissa työsyrjintää koskevissa
asioissa vuonna 2013 johtivat vain 24 syytetapaukseen. Tämä 24
syytettä siis sisälsi kaikki paritusrikokset,
törkeän parituksen, ihmiskaupan, törkeän
ihmiskaupan ja kiskonnantapaisen työsyrjinnän.
Näistä syyttäjälle tulleista
tapauksista 22 henkilöä tuomittiin. 22 on mielestäni
erittäin pieni määrä, ja sen
tunnustaa myös esimerkiksi kansallinen ihmiskaupparaportti
kertomusvuodelta 2014, jota me aikaisemmin eduskunnassa lähetekeskustelussa
käsittelimme.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän myös huomiota siihen,
että kun verrataan näistä rikoksista
saatavia tuomioita, niin Suomessa ihmiskaupasta saa vankeutta vähintään
4 kuukautta ja enintään 6 vuotta. Tämä siis
tarkoittaa sitä, että joka luovuttaa tai johdattaa
toisen seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi,
pakkotyöhön tai muihin ihmisarvoa loukkaaviin
olosuhteisiin taikka elimien tai kudosten poistamiseksi, tuomitaan
ihmiskaupasta. Tällä samalla tuomiolla tuomitaan
myös henkilöä, joka värvää,
luovuttaa, kuljettaa, vastaanottaa tai majoittaa 18 vuotta nuoremman
henkilön samassa tapauksessa.
Vastaavasti, kun katsotaan vaikkapa muiden Pohjoismaitten tuomioitten
asteikkoa, niin Ruotsissa tämä ihmiskauppa tunnetaan
tunnusmerkistön osalta ihmisryöstönä.
Heillä Ruotsissa ihmisryöstö säädetään
rangaistavaksi rikoskaaren 4 luvun 1 §:ssä.
Elikkä heillä tuomitaan se, joka ottaa valtaansa
ja kuljettaa pois tai telkeää lapsen tai jonkun
muun tarkoituksenaan vahingoittaa hänen henkeään
tai terveyttään, pakottaa hänet palvelukseen
tai kiristää häntä. Tuomio ihmisryöstöstä on
vähintään 4 ja enintään
18 vuotta — tai elinikäinen vankeus.
Arvoisa puhemies! Tämä on niin merkittävä ristiriita
ja ero Suomen ja Ruotsin välillä tässä tuomioiden
mitta-asteessa, että minua lainsäätäjänä hävettää se,
että me emme pysty suojelemaan meidän lapsiamme
tai ihmiskaupan uhreja tämän paremmin. Kun olen
esittänyt hallituksen jäsenillekin, että tulisi
näitä rangaistusasteikkoja kiristää,
niin vastaus on yleensä se, että meidän pitäisi
päästä sieltä alaportaasta yläpäähän,
niin silloin se olisi kohdallaan.
Arvoisa puhemies! Toki, jos me pääsisimme edes
siihen, se olisi hyvä lähtökohta, mutta
onko kuitenkaan 4 kuukauden tai enintään 6 vuoden vankeus
riittävä, kun ihminen ryöstetään
ja otetaan pitkäksi aikaa vaikka seksiorjaksi? Siinä mielessä toivoisin,
että hallitus kykenisi tuomaan toisenlaisia esityksiä.
Tämmöiset pienet pilkunviilaukset näitten
lakien sisällössä eivät tuo
ihmisille oikeusturvaa eivätkä tunnetta siitä, että valtio
ottaa heidän kokemansa vääryyden vakavasti.
Arvoisa puhemies! Vielä näistä vaikeuksista tunnistaa:
kun mainitsin, että Suomessa tunnistetaan niin vähän
näitä rikoksia, niin ihmiskaupparaportti osoittaa
saman asian. Erityisesti seksuaalinen hyväksikäyttö ja
ihmiskauppa prostituutiossa ja muussa seksikaupassa on osoittautunut viranomaisille
vaikeaksi tunnistaa. Kansallisen ihmiskaupparaportoijan mielestä tähän
liittyy osittain tietämättömyys tämän
hyväksikäytön oikeasta luonteesta ja
olosuhteista.
Lisäksi ihmiskaupparaportti antaa 20 kehotusta hallitukselle
tulevalle hallituskaudelle, että eduskunta ryhtyisi säätämään
toisenlaisia lakeja, jotta pystyttäisiin näitä ihmisiä suojelemaan
paremmin. Yhtenä esimerkkinä tai vaikeutena pidetään
sitä, että ihmiskauppaa ei edelleenkään
pidetä riittävän prioritärkeänä asiana
ja siihen ei panosteta voimavaroja, koska sitä ei nähdä niin suurena
yhteiskunnallisena ongelmana. Toinen iso ongelma on tiedonpuute.
Viranomaiset eivät tiedä ihmiskaupasta riittävästi
eivätkä osaa tunnistaa ihmiskaupan uhreja ja ohjata
heitä avun piiriin.
Arvoisa puhemies! Tässä on meillä paljon
työtä vielä, tulevalla eduskunnalla varsinkin,
jotta me pääsisimme semmoisiin lainsäädäntötilanteisiin,
joissa me pystyisimme osoittamaan kaikille ihmiskaupan uhreille,
että laki suojelee heitä ja rankaisee rikoksentekijöitä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ongelma kyllä taitaa olla siinä,
että siinä vaiheessa, kun syylliseen sovelletaan
erilaisia rikoslain rangaistusasteikkoja, se rikos on jo tapahtunut,
ja kysymys on siitä, missä määrin
rangaistusten koventaminen oikeasti estää rikoksen
tekijöitä tekemästä tai toistamasta
sitä rikosta.
Edustaja Niikko nyt mittasi tätä 4 kuukauden — 6
vuoden asteikkoa, joka sinänsä on varsin pitkä.
Kannattaa nyt muistaa kuitenkin, että ihmisen orjuuttaminen
seksiorjaksi saattaa täyttää kyllä muittenkin
kuin pelkästään ihmiskaupan rikoksen
kriteerit ja voi olla, että sitä kautta tuomiota
tulee merkittävästi enemmänkin. Kaikkein
olennaisinta on se, että se rikoksen tekeminen tehdään
nykyistä vaikeammaksi, koska sille rikoksen uhrille on
paljon tärkeämpää ja parempaa
se, että estetään häntä joutumasta
rikoksen uhriksi, kuin se, että sen jälkeen kun
hän on joutunut uhriksi, rikoksentekijää rangaistaan
kenties entistäkin kovemmin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen on ihan oikeassa siinä,
että meidän täytyy tehdä ehkäisytoimenpiteitä enemmän, mutta
siinä asiassa olen eri mieltä, että meidän lainsäädäntömme
on liian lepsu.
Me tiedämme, edustaja Virtanen, sen, että jos henkilö tuomitaan
vaikka ihmiskaupparikoksesta, niin jos hän saisi vaikka
nyt sen maksimin 6 vuotta vankeutta, hän ensikertalaisena
istuu siitä korkeintaan 3 vuotta ja pääsääntöisesti
sitä lievennetään vielä niin,
että 6 kuukautta ennen tuomion päättymistä pääsee
ehdonalaisen vapauteen. Lisäksi jos henkilö on
alle 21 vuotta, hän istuu siitä vain yhden kolmasosan.
Tämä koskee myös niitä rikoksentekijöitä,
jotka ovat vaikka kuinka kauan olleet vankilassa, mutta eivät
viimeisen 3 vuoden aikana ole vankilassa olleet. Heidät
luetaan ensikertalaisiksi, joten meidän lainsäädäntömme
on lähtökohtaisesti niin lepsu rikoksentekijöitä kohtaan,
että uhrit eivät saa sitä ansaitsemaansa
oikeudenmukaisuutta.
Siinä mielessä, jos ihminen otetaan vaikka seksiorjaksi,
joita Euroopan maissa on satojatuhansia, niin on käsittämätöntä se,
että me rupeamme kuitenkin ymmärtämään
rikoksentekijöitä enemmän kuin rikoksen
uhreja. Kyllä minun mielestäni selkeä viesti
rikoksentekijälle tällaisessa tapauksessa on huomattavan
kovat tuomiot varsinkin, jos mennään myös
tekemään rikoksia lasten keskuuteen. Me tuskin
koskaan tulemme pääsemään yhteisymmärrykseen
vasemman ja meidän puolen edustajan kanssa siitä, kuinka
kovia niiden rangaistusten tulisi olla, mutta ehkä olemme
yhtä mieltä siitä, että tätä asteikkoa
pitäisi ainakin saada nostettua ylöspäin.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Rangaistuksia on tarkasteltava kokonaisuutena
ja on arvioitava erilaisia rikoksia verraten niitä suhteessa
muihin rikoksiin, kun sitä asteikon suhteellisuutta arvioidaan.
On se kuitenkin niin, että on aika vankkaa tutkimusnäyttöä siitä,
että rangaistusten koventamisen vaikuttavuus etenkin sen
jälkeen, kun ollaan kuitenkin jo esimerkiksi yli 5 vuoden
tuomioissa, on erittäin pieni. En tarkoita sillä sitä,
etteikö jokaisesta rikoksesta pidä rangaista niin
kuin sen rikoksen vakavuus edellyttää.
Mutta edustaja Niikolle voin nyt tässä ikään kuin
kehotuksena todeta, että rikoslain uudistamisestakin tekee
esitykset maan hallitus ja voidakseen vaikuttaa hallituksen päätöksiin
pitää olla siellä hallituksessa. Ehkä edustaja
Niikonkin olisi kannattanut pyrkiä sinne hallitukseen neljä vuotta
sitten hieman aktiivisemmin.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ei ollut alun perin tarkoitus tähän
keskusteluun ottaa osaa, mutta tämä käyty
keskustelu vähän ins-piroi minua. Kiinnitin huomiota
tähän, kun edustaja Erkki Virtanen sanoi, että rangaistuksen
kovuus, sen pituus, ei vaikuta rikollisuuden määrään,
tai miten nyt sanoittekaan. Ja tästähän
on olemassa tutkimusnäyttöä. Niissä maissa,
jotka tuomitsevat pitkiä tuomioita, kovia rangaistuksia,
ei rikollisuus ole yhtään sen vähäisempää.
Mutta itse en ainakaan tarkastele tätä asiaa
tästä näkökulmasta, vaan siten,
että se rangaistus, minkä tämä tekijä saa,
oli se rikos mikä tahansa, on sitä uhria varten
ja sitten sen uhrin omaisia varten. Uhrin omaiset ja se uhri ovat
ne, ketkä siitä ovat kärsineet. Vaikka
he eivät saa ehkä takaisin sitä, mikä heiltä on
jossain vaiheessa viety, niin se on kuitenkin sellainen jonkunnäköinen
revanssi, ja he saavat sellaisen tuntuman itselleen ja omalle psyykellensä,
että jotain se tekijäkin joutuu nyt kärsimään
tämän asian takia.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Me näköjään
jatkamme edustaja Virtasen kanssa tuota eilistä keskustelua:
ei olla hallituksessa, ei olla. (Välihuuto perussuomalaisten
ryhmästä) — Ei ole tosiaan edustaja Virtanenkaan
enää, elikkä vähän
samaa hammassärkyä tässä sitten
vissiin podetaan. Hallitusneuvottelut olivat, ja varmaan kannattaa
tulla pois historiasta. Ei siellä enää mitään
tapahdu.
Mutta tähän ihmiskaupparaportoijan selontekoon
liittyen asiantuntijakuulemisissa kyllä tuli selvästi
esille sekin, että lainsäädännöllisiä keinoja
on jo olemassa. Auttamisjärjestelmä on jo olemassa,
mutta uhreja ei vain saada sitten tähän auttamisjärjestelmään,
ja sitä kautta niitä pahoja poikia ja tyttöjäkään
ei saada kiinni. Uhrin asema on varmastikin aika heikko lähteä sitten
pelon ja painostuksen alta peräämään
niitä oikeuksiaan. Ja varsinkaan jos on kysymyksessä vaikkapa
ulkomainen uhri, joka tässä tilanteessa on, tilanne
ei ole helppo. Elikkä varmasti nyt niiden kannalta, jotka
törmäävät tähän
ilmiöön, on tärkeää pyrkiä siihen,
että he saavat tietoa tarpeeksi tunnistaakseen uhreja ja
että meillä on koulutuksen kautta tietoa, miten
ihmiskaupan uhreja tunnistetaan ja miten heidät ohjataan
auttamisjärjestelmään.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen on aivan oikeassa siinä,
että me emme päässeet tai emme menneet
hallitukseen, mutta varmasti muistat syyn. Siinä oli juuri
tämä Euroopan pankkien pelastaminen, josta myös kieltäytyi
kaksi viisasta miestä vasemmistoliiton edustajista.
Siinä mielessä kyllä lupaan sinulle,
että jos me pääsemme hallitukseen ja
pääsemme vaikuttamaan näihin lainsäädäntöihin,
niin teen kaikkeni sen eteen esimerkiksi, että tämmöinen
ensikertalaisuuspykälä poistuu rikoslaista törkeitten
rikosten kohdalla. Elikkä törkeitten rikosten
kohdalla siihen ei ole mitään syytä.
Olen tehnyt tästä muistaakseni vuonna 2012 myös
lakialoitteen, joka ei kauhean innostuneesti ottanut tulta alle varsinkaan
vasemmistopuolueiden jäsenten keskuudesta. Toki ymmärrän,
että meillä on erilainen katsonta, näkökanta,
tässä asiassa.
Kuten edustaja Eerola sanoi, näissä rikostuomioissa
on nimenomaan kysymys siitä, että me pystyisimme
jakamaan oikeutta. Sehän on yleensä lain tarkoitus
ja tuomion tarkoitus, että me jaamme oikeutta uhrille,
uhrin omaisille sekä saatamme myös rikoksentekijän
edesvastuuseen ansaitsemallaan tavalla.
Kuka meistä voi kiistää, etteikö törkeissä rikoksissa
tekijä ole mahdollisesti ansainnut suuremman tuomioin kuin
tähän saakka? Yleensä tutkimusten mukaan
myös on todettavissa se, että nämä ovat
myös rikoksen uusijoita, kun he vapautuvat vankilasta.
Siinä mielessä pidemmät vankeusrangaistukset
esimerkiksi hallituksen esityksen käsittelyssä olevissa
asioissa ihmiskaupan uhrien rikoksentekijöille olisivat
enemmän kuin suotavaa.
Yleiskeskustelu päättyi.