3) Hallituksen esitys suostumuksen antamisesta Valtion kiinteistölaitokselle
eräiden kiinteistöjen luovuttamiseen
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Laki, joka on nyt käsiteltävänä ja
lähetettävänä valtiovarainvaliokunnan
sivistys- ja tiedejaostoon, on sinänsä tarpeellinen
ja tarkoituksenmukainen. Mutta kun olemme viime aikoina olleet käsittelemässä lakeja
koskien Kiinteistölaitosta ja joutuneet vuokrakysymyksiin,
jotka ovat kohtuuttomia niin tämän lain kuin myöskin
muiden valtion kiinteistöjen yhteydessä, tämän
johdosta toivoisinkin, että näissä voitaisiin
saada aikaan kokonaisvaltainen ratkaisu, että ei tulisi
sellaista tilannetta, että toisesta taskusta laitetaan toiseen
taskuun. Esimerkiksi yliopistot joutuvat kohtuuttomuuksiin käyttömäärärahojen
osalta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin jatkanut ed. Tykkyläisen
puhetta siinä, että kiinteistöhallinto
yleensä ja Valtion kiinteistölaitoksen piirteet
ja käytännön toiminta ovat herättäneet
niin valtion tilintarkastajien kuin myöskin valtiovarainvaliokunnan
piirissä keskustelua muun muassa yliopistojen menojen hallinnan kannalta.
Toisaalta, kun parhaillaan puolustushallinnon kiinteistöpuolta
ollaan järjestämässä, on herännyt
kysymys paitsi työntekijöiden työn jatkuvuuden
turvaamisesta myös Puolustuslaitokseen liittyvästä turvallisuusnäkökohdasta
ja edelleen sen vaikutuksesta myös puolustusministeriön
kehyksen kehitykseen.
Näyttää siltä, että olemme
synnyttämässä kiinteistömonopolijärjestelmää.
Kuitenkaan yliopiston ja Puolustuslaitoksen kasarmin ei ole helppoa
vaihtaa paikkaa eli vuokrata uutta yliopistotilaa tai uutta kasarmia
jostain. Tämä on aika mieletön tilanne,
ja valtiovarainvaliokunnan piirissä on syytä erittäin
tarkkaan tutkia, mitä vaikutuksia tällä järjestelmällä on
käytännön toimintaan, myöskin
valtion järkevään käyttötalousmenokehitykseen.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Jatkan tästä sikäli,
että silloin, kun nimimuutos Senaatti-kiinteistöiksi
oli, asiaan valtiovarainvaliokunnan verojaostossa jossain määrin perehdyttiin.
Ongelmaksi todettiin se, että Valtion kiinteistölaitoksella
on varsin kaavamainen tuottoajatteluun perustuva vuokranmäärittelyperuste,
joka ei huomioi riittävästi kiinteistön
käyttötarkoitusta. Esimerkiksi kaavamaisen tuottovaatimuksen
asettaminen yliopiston kiinteistölle voi olla monissa tilanteissa
aika huonosti perusteltu. Sen takia, kuten ed. Rajamäki
sanoikin, tarvittaisiin kokonaistarkastelu Senaatti-kiinteistöjen
vuokrakysymysten osalta. Hallituksen pitäisi tässä nyt
toimia. Eväät on tässä jo alustavasti
valtiovarainvaliokuntaan annettu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tykkyläinen oli aivan oikealla
asialla ja käytti ilmaisua, joka oli tässä yhteydessä mielenkiintoinen,
kun hän sanoi, että siirretään
yhdestä taskusta toiseen taskuun. Ilmeisesti hän
tarkoitti toisella taskulla yliopiston taskua. Mutta jos yliopiston
tasku on tyhjä, niin tyhjästä on paha
nyhjäistä toiseen, valtion taskuun. Erikoisesti
tämä koskee aikaa vuodesta 98 tähän
päivään ja tästä eteenpäin
sen takia, että vuoteen 98 saakka jollakin tavalla kompensoitiin
vuokrajärjestely, mutta sen jälkeen vuokrankorotuksia
ei ole millään tavalla kompensoitu. Tämä on
saattanut eräät yliopistot todelliseen taloudelliseen
ahdinkotilaan. Kiinteistölaitoksen johto on osoittanut
julkisilla lausunnoillaan, että se ei ymmärrä pätkänkään vertaa
siitä, mistä yliopistolaitoksen pääfunktiossa
on kysymys. Tämä kokonaisvaltainen selvitys on
enemmän kuin paikallaan.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En riittävästi varmaan selvittänyt
tätä kysymystä. Haluan todeta ed. Pulliaiselle,
että tosiaankin valtiovarain sivistys- ja tiedejaosto lisäsi
valtiovarainvaliokunnan päätöksellä lisärahoitusta
nyt tämän vuoden budjettiin. Siitä varmaan
tullaan käyttämään näihin
vuokra-asioihin osa. Tällä tarkennuksella, arvoisa
kansanedustaja Pulliainen, haluan korjata esitykseni. Totean, että tässä on
löydettävä ratkaisu, joka on yliopistojen
kohdalta parempi, että ne eivät joudu kohtuuttomiin
vaikeuksiin. Siitähän aiheutuu myöskin
yliopistoille niiden työskentelyssä ongelmia,
jos tätä ei korjata eduskunnassa.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Alun perin Kiinteistölaitoksen
taholta on käytetty jopa sellaisia perusteluja, että yliopistoilla
on ollut tehottomassa tai niin sanotussa turhassa käytössä osa
tiloja ja että tämä on tehostanut tilojen
käyttöä. Näin saattaa tietenkin
osaltaan ollakin, mutta itse pidän mahdottomana sitä tilannetta,
että Kiinteistölaitos vie osaltaan yliopistoja
tuhon tielle. Ei kerta kaikkiaan ole varaa pitää näitä kiinteistöjä eikä vuokrata
niitäkään kiinteistöjä,
joita todella tarvittaisiin. Jo nyt opiskelijat ovat monin paikoin
ala-arvoisissa tiloissa, liian pienissä luentosaleissa
jne. Tämä kehitys ei kyllä tällä hetkellä ole
tältä osin terve. Minä uskon, että tähän
tullaan sivistys- ja tiedejaostossa puuttumaan.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota jälleen
kerran suomen kieleen, sen käyttöön.
Olisin kovasti kiinnostunut tietämään, millä perusteilla
tämä Senaatti-kiinteistöt on valittu.
Se ei ole mikään heikko käsite, mutta
yleensä pyrin kyllä suomenkieltä suosittelemaan
näihin tarkoituksiin.
Arvoisa puhemies! Mitä tulee muutoin maa-aluevaihtoon
ja omaisuudenvaihtoon, siihen ei ole itselläni erityistä kommentoitavaa.
On hyvä menetellä näin. Mutta haluaisin
kuitenkin todeta, että Valtion kiinteistölaitoksen
toiminnasta on esitetty todella kritiikkiä, kuten edustajakollegatkin
ovat todenneet. Monissa tapauksissa kunnat ovat lahjoittaneet maa-alueita
jopa ilmaiseksi tai aivan symboliseen hintaan valtiolle yliopistojensa
ja tiedekorkeakoulujensa kehittämiseksi ja rakentamiseksi.
Sitten näin myöhemmin näille määritellään
lähes markkinavuokra. Tällainen kysymys aiheuttaa
luonnollisesti niissä kunnissa ja myös yliopistoissa
kritiikkiä. Sen takia tietynlainen kokonaisselvitys varmasti
tässä asiassa olisi paikallaan, saattaisi olla
myös se, että tuon aikanaan tehdyn tasokorotuksen
jälkeen yliopistoille voitaisiin jotkut maa-alueet palauttaa
käyttöön ja sitä kautta ikään
kuin subventoida kehittämismahdollisuuksia.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys on jatkoa sille, mitä täällä aikaisemmin
on jo päätetty. Nyt olisi myös välitarkastelun
paikka. On ilmiselvästi käynyt ilmi, että Valtion
kiinteistölaitos on nostanut vuokria niin paljon, että laitokset ovat
siirtyneet yksityisille markkinoille ja näin ollen Valtion
kiinteistölaitokselle jää tyhjiä tiloja
ja näiden kanssa ne ovat ongelmissa, minkä jälkeen
toiset joutuvat edelleen maksamaan näitä korotettuja
vuokria. Tässä on sellainen budjettivirran kierrätys,
eikä tämä kehityssuunta ole kaikilta
osin hyväksyttävää, joten olisi
huolellisesti mietittävä jatkotoimenpiteitä.
Ed. Niinistö merkitään
läsnä olevaksi.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
tullut aiheellista kritiikkiä ja kriittistä keskustelua
Valtion kiinteistölaitoksen ja yliopistojen välisistä suhteista.
Minä yhdyn niihin. Mutta tässä yhteydessä haluan
kuitenkin korostaa, että hallituksen esitys on mielestäni erittäin
myönteinen, liittyyhän tämä siihen
prosessiin, jota käytiin eläinlääketieteellisen
tiedekunnan sijoituspaikasta. Kun se asia ratkaistiin, nyt olemme
siinä vaiheessa, että eläinlääketieteellisen
tiedekunnan käytössä oleva maa-alue myydään
Helsingin kaupungille. Sille alueelle tulee Helsingin kipeästi
kaipaamia asuntoja noin 3 000 ihmiselle.
Haluan tässä yhteydessä vielä ottaa
esille huoleni siitä, että tämä jo
monta kertaa mainittu Valtion kiinteistölaitos, 1.3. Senaatti
eikä Kapiteeli, on kyllä myös avainasemassa
silloin, kun Pääkaupunkiseudun asunto-ongelmia
ratkotaan. Erittäin hankalia neuvotteluja on käynnissä,
ja Kapiteeli toimii ehkä valtiona valtiossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on sen verran arvokas
asia, että kannattaa vielä käyttää toinenkin
puheenvuoro.
Ensinnäkin ed. Olinille: Aikoinaan käytiin
Senaatti-nimestä täällä pitkä debatti,
jonka ed. Stenius-Kaukonen käynnisti, mutta valitettavasti valtiovarainvaliokunta
ei kuunnellut sitä kritiikkiä lainkaan.
Edelleen tästä asiasta ed. Tykkyläiselle:
On hieno asia, että niitä rupioita tuli pikkuisen
lisää yliopistolaitoksen pitkälle momentille,
mutta ne 30 miljoonaa liudentuivat sillä tavalla, että niillä ei
ollut mitään käytännön
merkitystä, kun niitä nimenomaan, jos ne oli tarkoitettu
tähän tarkoitukseen, ei kohdennettu vuokrakompensaatioon, vaan
nyt esimerkiksi maa- ja metsätaloustieteellinen tiedekunta
Helsingin yliopistossa on tilanteessa, että pari kolme
viikkoa sitten tuli 3,1 miljoonan markan ylimääräinen
vuokralasku kesken lukukauden. (Ed. Rajamäki: Kuopiossa
olisi ollut halvempaa!) — Maatalous- ja metsätieteellistä ei
oltu siirtämässä Kuopioon kuitenkaan
onneksi. — Ei tällä tavalla asioita voida
hoitaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kenties tämä nimenomainen
käsiteltävä kiinteistön luovutus,
josta nyt on kysymys, on perusteltu, aivan kuten Helsingin kaupungin
korkeassa luottamustehtävässä oleva kansanedustajakollega
todisti. Mutta kiinnitän, kuten lukuisat muutkin kansanedustajat,
huomiota Valtion kiinteistölaitoksen, jolle tulee uusi
nimikin, aiheuttamiin ongelmiin, koska unohtuvat ne käyttötarkoitukset,
mitä varten kiinteistöt on alun perin hankittu,
eräissä tapauksissa lahjoitettu, ja tulee kiinteistön
käytölle alkuperäiseen tarkoitukseen aivan
kohtuuttomia kuluja. Tämä on asia, johon, kuten
lukuisissa puheenvuoroissa on todettu, on jatkossa kiinnitettävä vahvaa
huomiota ja harkittava, mitä kiinteistöjä kannattaa
tällä tavalla edes käydä keskittämään.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Entisenä yliopiston opettajana
minäkin yleisesti mielelläni sanoisin muutaman
asian tästä. Nykyaika korostaa yliopistojen toiminta-alueella
aivan liiaksi pelkästään taloudellisuutta. Eihän
yliopistojen tehtävä koskaan ole ollutkaan tuottaa
voittoa, vaan sen varsinainen toimintakenttä on tietysti
aivan muualla. Silloin, kun tulosjohtamisen opit ja muut tavoitteet
lyövät korvalle kaikkea muuta, me liikumme kyllä aika vaarallisella
alueella. Itse koen, että tässä on eräänlaisesta
kokeilulaboratoriostakin tässä vaiheessa vielä kysymys.
Heitän vain semmoisen esimerkin, että kun esimerkiksi
yliopisto luovuttaa jotain Valtion kiinteistölaitokselle
tai tälle Senaatille, on se aika jännää,
että se luovutetaan ilmaiseksi ja vähän
ajan kuluttua samoista tiloista joudutaan maksamaan vuokraa. Mistä tämäkin
viisaus aikanaan on tullut? Tuskin ainakaan Ateenasta. Sillä lailla
tämä voi olla uhkaavaakin leikkiä koko
Suomen yliopistolaitokselle pitkässä juoksussa.
Toivoisin viisautta jatkossa tähän asiaan vähän
laajemmin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Viitaten siihen, mitä ed.
Rakel Hiltunen totesi, on todella tärkeää,
että tämä tontti vapautuu asuntokäyttöön.
Erityisen tärkeää se on Helsingissä, jossa
asuntopulan ratkaisu on aika paljon kiinni tonttimaan niukkuudesta.
Siinä mielessä tämä on hyvä.
Tätä voi verrata Kapiteelin harjoittamaan politiikkaan,
ja kuten tiedämme, siellä asiat etenevät
hyvin nihkeästi. Niihin soisi kernaasti vauhtia, jotta
myöskin Kapiteelin omistuksessa olevaa maaomaisuutta saataisiin
nopeasti asuntotuotannon tarpeisiin.
Mitä tulee Kiinteistölaitoksen tuottovaatimuksiin
ja markkinaehtoisuuteen, se on todella ongelmallista. On aivan luonnollista,
että asuntomarkkinoilla on olemassa käyvät
hinnat ja markkinahinnat, toimistotilarakentamisella on toimivat
markkinat, liikehuoneistoilla on toimivat markkinat, mutta Kiinteistölaitoksella
on paljon kiinteistöomaisuutta, jolla ei ole käytännössä markkinoita
ja johon ei voi sellaisenaan soveltaa markkinatalouden mekanismia
ja siihen liittyen matemaattisia tuottovaatimuksia. Näillä laitoksilla
ja kiinteistöillä on yhteiskunnallista tehtävää.
Se pitäisi kyllä ottaa huomioon silloin, kun niille
asetetaan tuottovaatimuksia ja vuokratasoja. Tässä mielessä useammassa
puheenvuorossa vaadittu kokonaisselvitys ja periaatteet siitä,
millä tavalla Valtion kiinteistölaitoksen kiinteistöomaisuuteen
ja sen tuottovaatimuksiin jne. suhtaudutaan, ovat todella tarpeen.
Marja-Liisa Tykkyläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. R. Hiltunen otti esille eläinlääketieteellisen
tiedekunnan, josta kävimme kovan taistelun Helsinki—Kuopio.
Totean, että kun päätös on tehty,
nyt on edettävä sen päätöksen
mukaisesti. Tässä ollaan nyt vaihtamassa näitä kiinteistöjä ja
etenemässä asiassa.
Mitä tulee ed. Pulliaisen puheenvuoroon liittyen vuokrarahoituksiin,
hän oli varsin oikeassa. Mitä nyt on tehtävissä?
Seuraava mahdollisuus puuttua asiaan on valtiovarainvaliokunnan
hallinto- ja tarkastusjaostossa, jossa käsitellään
tällä hetkellä tilintarkastajien lausuntoa.
Tulemme tässä ottamaan esille Kiinteistölaitoksen
vuokrakysymyksiin liittyviä ongelmia, jotka pitää selvittää.
Ismo Seivästö /skl:
Arvoisa puhemies! Toivottavasti tämä esitys
omalta osaltaan tuo lievennystä siihen asuntopulaan, mikä pääkaupungissa vallitsee.
Erityisesti kiinnittäisin tässä vaiheessa huomiota
myös siihen, kun ed. Rakel Hiltunen on läsnä,
että pääkaupungissa on ilmeisesti satoja
ellei jopa tuhansia täysin vailla asuntoa. Tämä on huutava
ongelma ainakin kovilla pakkasilla ja erittäin armoton
tässä kaupungissa.
Toiseksi toteaisin, että ed. Rajamäki oli
aivan oikeassa sanoessaan, että tätä pitää tarkastella kokonaisvaltaisesti
ja katsoa myös sitä, millaista vuokraa Puolustusvoimat
tulee kasarmeistaan ja mahdollisesti linnakkeistaan tulevaisuudessa maksamaan,
koska niille muunlainen käyttötarkoitus on aika
vaikeasti löydettävissä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että kun valtio omistaa Helsingin seudulta eli Uudenmaan
alueelta tuhansia hehtaareja rakennuskelpoista maata, mielestäni
se pitäisi mahdollisimman nopeasti myydä suorana
kauppana päivän hinnoin rakennusliikkeille ja
kunnille, jotta tonttipolitiikka muuttuisi täysin tällä alueella
ja saataisiin asuntokaupat mahdollisimman nopeasti kuntoon ja uusia
asuntoja ihmisille.
Mitä tulee Senaatti-kiinteistöihin, minusta
on aivan oikein, että kun valtio omistaa mahdottomasti
kiinteistöjä ja monta eri hallintokuntaa on niitä hallinnoinut
ja hyvin epätasaisella menestyksellä, niin kun
me nyt kun keskitämme kaiken Senaatti-kiinteistöille,
uskon, että synkroniedut saadaan siitä. Kaikki
valtion omistamat kiinteistöt tulevat paremmin vuokrattua
ja huoneistot pidettyä paremmin kunnossa jatkossa. Se on
kaikkien kansalaisten etu.
Tarja Kautto /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan vain kommentoida, mitä edustaja
otti juuri esille, että Kapiteelin maat pitäisi
myydä asuntotuotantoon päivän hinnoin
yksityisille ja kunnille. Mielestäni tämä asia
ei ihan näin ole, vaan mielestäni pitää tässä vaiheessa
todella katsoa, mitkä olisivat sellaisia maita, jotka kunnat
voisivat ja haluaisivat ohjata asuntotuotantoon. Silloin pitäisi
kyllä pysytellä nimenomaan niissä hintarajoissa,
jotka Valtion asuntorahasto voi hyväksyä. Tällä tavalla
saataisiin edullisempia asuntoja. Täytyy muistaa, että nämä maat
ovat yleensä tulleet pankkien kautta Kapiteeliin, ja nimenomaan
yhteiskunnan varoja käytettiin silloin, kun pankkeja pelastettiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten edellä jo sanoin, tässä nimenomaisessa
tapauksessa on varmasti hyvä tehdä näin. Mutta
kiinnittäisin jatkossa huomiota siihen, kun muun muassa
ed. Seivästö viittasi puolustusvoimien kiinteistöihin
ja muihin, että ne ovat täysin oma lukunsa tässä kiinteistökysymyksessä ja kiinteistönhoidossa,
että ne pitäisi käsitellä aivan erikseen.
Mielestäni nykyinen käytäntö niiden osalta
on ollut erittäin hyvä, enkä näe
jatkossa mitään aihetta tehdä niihin
muutoksia.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Totean ed. Kautolle, että kun
valtio ei maksa mitään kiinteistöveroa
kiinteistöistään eikä maa-alueistaan,
niin olisiko nyt syytä harkita kuitenkin valtiollekin oma
vero jollakin tavalla, että se edistäisi nopeammin
maiden hyödyntämistä rakennuskäyttöön?
Keskustelu päättyy.