12) Laki sotilasvammalain 6 §:n muuttamisesta
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Velka itsenäisyytemme puolesta
sodissa taistelleille ja haavoittuneille on edelleen suurelta osin
maksamatta. Suomessa on yhä runsaat 25 000 sotainvalidia,
joiden työkyvyttömyysaste on luokiteltu vähintään
10-prosenttiseksi. Heistä monet käyvät
vieläkin epätoivoista paperisotaa työkyvyttömyysasteensa
nostamiseksi, sillä valtio korvaa esimerkiksi sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluista aiheutuneet kustannukset vain niille
sotainvalideille, joiden työkyvyttömyysaste on
luokiteltu vähintään 30-prosenttiseksi.
Sotiemme veteraanien keski-ikä on runsaat 80 vuotta. Korkean
iän myötä sotavammojen suoraan tai välillisesti
aiheuttamat haitat käyvät luonnollisesti yhä vakavammiksi.
Heikon fyysisen tilan on kuitenkin helppo sanoa johtuvan vain iästä. Vaikeampi
on todistaa, että nykyinen tila johtuu sodassa saaduista
vammoista. Näin on etenkin niiden miesten kohdalla, jotka
eivät heti sodan jälkeen hankkineet lääkärintodistusta
vammoistaan. Moni ei pitänyt haavojaan pahoina verrattuna
tovereidensa vammoihin. Suomea jälleenrakennettiin, ja
jokainen kynnelle kykenevä palasi työelämään.
Lääkärintodistukset ja korvausanomukset
jäivät tulevaisuuteen. Moni huomasi liian myöhään,
että korvaukset koskevat vain vähintään
30 prosentin invalideja, ja siitäkin oli oltava paperi.
Lääkäriin hakeuduttiin vasta vuosien
kuluttua vaivojen pahennuttua tai kun kivut ja painajaiset eivät
ottaneet loppuakseen.
Rouva puhemies! Arjen yhtälö näyttäytyy
siksi tänään monelle sotainvalidille
mahdottomana. Hoitokulut ylittävät eläkkeen,
kun kotihoitopalvelut ym. hoitokustannukset on maksettava itse. Työkyvyttömyysprosentin
oikaisuhakemuksia voi tehdä edelleen Valtiokonttoriin,
mutta vanhojen vammojen pitkäaikaisia vaikutuksia on vaikea
todistaa. Paperia kulkee. Anomus toisensa jälkeen hylätään.
Monen sotainvalidin viimeinen taistelu on paperisota, jota käydään
mahdollisuudesta inhimilliseen loppuelämään
kotona. Asian kiireellisyyttä ei voi tarpeeksi korostaa. Sotiemme
veteraaneja on jäljellä enää vähän,
ja joukko vähenee vuodessa tuhansilla.
Esitänkin nyt lakialoitteessani, että työkyvyttömyysprosentti,
jonka perusteella sotainvalideille järjestetyistä sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluista aiheutuneet kustannukset korvataan valtion
varoista, alennettaisiin 10 prosenttiin. Kyse ei ole vain rahasta
vaan myös halusta korvata sotainvalideille se, minkä olemme
heille velkaa. Sotiemme veteraanien ikääntyminen
on aiheuttanut myös sen, että yhä harvempi
heistä on halukas lähtemään
kodin ulkopuolella tapahtuvaan kuntoutukseen, koska matkustaminen
yksinkertaisesti ottaa iäkkään ihmisen
voimille. Kuntoutus on tähän asti kuitenkin painottunut laitoskuntoutukseen,
jota annetaan sotainvalidien sairas- ja veljeskodeissa, kuntoutussairaaloissa
sekä monissa kylpylöissä. Myös
avokuntoutus perustuu kodin ulkopuolella tapahtuvaan hoitoon. Sotiemme
veteraanien keski-iän kääntyessä yhä korkeammaksi
tulee meidän kuunnella heidän omia toiveitaan.
Helmikuun alusta sotainvalidien puolisot ja lesket voivat saada
avo- ja laitoskuntoutuksen lisäksi myös päiväkuntoutusta
tai kotona annettavaa kuntoutusta. Lisäksi kuntien vastaantuloa
toivon kaikkia sodassa olleita kohtaan sosiaali- ja terveydenhuollon
kustannuksissa. Kaikki ikääntyneet veteraanit
ovat tukensa ansainneet, vaikka invalidiprosentti olisikin tällä hetkellä alle
30 tai sitä ei ole lainkaan.
Arvoisa puhemies! Hyvä ja inhimillinen vanhuus on vähintä,
mitä voimme tarjota sotiemme veteraaneille ja heidän
vaimoilleen tai jo leskiksi jääneille. Monille
heistä fyysiset kärsimykset ja kivut sekä henkinen
tuska ja öiset painajaiset ovat arkea tänäkin
päivänä. Sodan velkaa maksetaan yhä.
Toivon lakialoitteelleni myönteistä käsittelyä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oli todella myönteistä kuulla
ed. Peltomon puheenvuoro, joka tänä päivänä käytetyistä perustelupuheenvuoroista
on mielestäni yli kaiken, niin asiasisällöltään,
tunteeltaan kuin perusteiltaankin. Perusteluissa selkeästi
todetaan, että monelta invalidilta jäi sodan jälkeen
paperiasiat hoitamatta, ja asiat, jotka olivat aika yksinkertaisia,
eivät ole jälkeenpäin onnistuneet eivätkä menneet
oikeaan järjestykseen. En väitä, että näissä invalidiprosenteissa
olisi oltu alun perin jotenkin löysäkätisempiä,
mutta ehkä oikeudenmukaisemmin ne ovat tulleet. Nyt jostakin
syystä, vaikka lääkäri toteaakin
selkeästi, että vammat ovat olemassa, niitä ei
hyväksytä eikä nähdä.
Tunnen henkilökohtaisesti monia invalideja, jotka ovat
siirtyneet jo ajasta iäisyyteen, kun päätös
tästä 30 prosentista on tullut. Kun veteraaniväki
vähenee, niin nyt jos koskaan nykyisten päättäjien
velvollisuus, asia ja tehtävä on hoitaa tämä päiväjärjestykseen
ja kunnolla.
Minusta ed. Peltomon aloite on yksi niitä parhaita,
mitä täällä salissa on viime
aikoina ollut ja näkynyt. Se on yhteiskunnan kunniavelka
näille veteraaneille, jotka tämän isänmaan
ovat pelastaneet.
Pirkko Peltomo /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Haluaisin vielä tähdentää sitä,
että veteraanijärjestöt ovat yksimielisesti
asettaneet kiireellisyysjärjestykseen nimenomaan kuntoutuskertojen
lisäämisen ja kuntoutukseen paremmin pääsemisen
sekä myös invalidiprosentin alentamisen.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Erittäin lämpimästi
tervehdin ed. Peltomon aloitetta. Nythän on niin, että meillä sotiemme
veteraaneja, miehiä ja naisia, on elossa noin 145 000.
Heistä sotainvalideja on noin 24 000. Sotainvalidien
ja -veteraanien keski-ikä on yli 80 vuotta, ja vuotuinen
poistuma on noin 12 000—13 000 ja sotainvalidien
osalta runsaat 2 000. Sotainvalidien ja -veteraanien itsenäisen
toimintakyvyn säilyttäminen ja kotona selviytyminen mahdollisimman
pitkään edellyttää vielä uusia toimenpiteitä yhteiskunnalta,
mistä myöskin tässä aloitteessa
on kysymys. Elikkä tässä on kyse laitoshoidon
ja kunnan järjestämien avopalveluiden 30 prosentin
haitta-asterajan lieventämisestä ja näiden
molempien ulottamisesta portaittain ja vapautuvien resurssien puitteissa — tämä on
nyt veteraanijärjestöjen toivetta — ensin
lievävammaisiin sotainvalideihin ja sitten veteraaneihin, puolisoihin
ja leskiin. Veteraanijärjestöjen tavoitteena on,
että lievennys pystyttäisiin käynnistämään
ensi vuoden alusta. Avopalvelujen haitta-asterajan lieventämisen
osalta asia sisältyi jo tämän vuoden
talousarvioesitykseen, mutta sitä ei kuitenkaan hyväksytty.
Myös eduskunta on aiemmin hyväksynyt tämän
suuntaisen kannanoton.
Veteraanien ikä, joka on näin korkea, edellyttää myöskin
tällaista jaksottaista hoitoa laitoshoidoissa, jos niissä on
painopiste, ja myöskin intervallihoitoja, joilla sitten
tuetaan kotona selviytymistä ja puolison jaksamista mahdollisimman pitkään.
Ainaisena murheenkryyninä on ollut veteraanikuntoutuskertojen
vähäisyys. Siitä toivotaan, että se
voisi tapahtua, jos ei vuosittain niin keskimäärin
kahden vuoden välein. Tältä osin määrärahan
lisätarve vuositasolla on noin 50—70 miljoonaa
markkaa.
Sitten kuntoutukseen oikeutettuja sotaleskiä, joille
aviopuolison kuoltua tai kadottua sodassa vuosina 39—45
jäi vähintään yksi lapsi huollettavaksi,
on lähes 5 000. Heidänkin keski-ikänsä on
erittäin korkea. Se on noin 85 vuotta. Nyt toiveena on
Kaatuneitten Omaisten Liiton taholta, että ensi vuoden
kuntoutusmäärärahasta varattaisiin kuntoutus
450 sotaleskelle, ja että kuntoutukseen voitaisiin hyväksyä myös
ne sotalesket, joille on vähävaraisuuden vuoksi
myönnetty sotalesken huoltoeläke uudelleen toisen
avioliiton päätyttyä. Heitä on
noin 2 000. Heillä myöskin samalla tavalla
kuntoutus tulisi saada määrävälein
tapahtuvaksi joko avopäiväkoti- tai laitoskuntoutuksena.
Arvoisa rouva puhemies! Jotenkin minä olen aistinut,
että tällä kaudella eduskunnassa on riittävästi
yhteistä tahtoa näitten veteraaniasioitten hoitamiseksi.
Toivon todella nyt, että sosiaalivaliokunnassa, jonka jäseniä täälläkin
salissa näen ainakin jonkun, voitaisiin kiirehtiä tämän
asian käsittelyyn ottamista. Nythän on niin, että valiokunnalla
on seuraavaksi se keskeinen asema ja valiokunnan täytyy
pitää yhteyttä asianomaisiin ministereihin,
että nämä asiat menevät eteenpäin.
Muuten tästä ei mitään tule.
Me valtiovarainvaliokunnassa kyllä myönnämme
sitten rahaa, kun vain tulee hyviä esityksiä.
Tässä on hurskastelua luvata näin, mutta
uskon totta puhuen, että yhteistä tahtoa näitten
asioitten hoitamiseksi nyt on enemmän kuin koskaan aikaisemmin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Peltomon tekemä aloite,
johon hän on tällä kertaa ottanut vain
sosialidemokraattien nimiä, ei tee aloitetta ollenkaan
huonoksi. Tämä on erittäin hyvä asia.
Kuten täällä jo todettiin, myöskin
veteraaniasiain neuvottelukunta, joka muodostuu kaikista veteraanijärjestöistä,
on pannut kyseisen asian prioriteettiin, hyvin etusijalle, kuntoutuksen
ohella. On aivan totta, niin kuin perusteluissa todetaan, että eivät
sotainvalidit enää paperisotaa tarvitse. Paperisota
on kyllä uskomatonta myöskin sotainvalidien ja -veteraanien kohdalla,
kun he etuuksistaan pitävät kiinni.
Prosentin alentaminen on täysin perusteltua. Tietenkin
tulee jo tänään ajatelleeksi, etteikö jokainen,
joka kantaa sotavammaa ruumiissaan, olisi oikeutettu näihin
etuuksiin, joita tässäkin esitellään.
10 prosenttiin pudottamisen sijasta tekisi mieli ajatella niin,
että kun valiokunnassa asiaa käsitellään,
toivottavasti prosentit voitaisiin kokonaan poistaa. Mutta tietenkin
on parempi, että päästäisiin
asteittain etenemään.
Kun tietää lakialoitteiden kohtalon tässä talossa,
toivoisi, että tämä lakialoite omalta
osaltaan vaikuttaisi niin, että hallitus toisi viipymättä kyseisen
sotilasvammalain 6 §:n muuttamista koskevan esityksen tähän
taloon.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on käytetty
monia hyviä puheenvuoroja, jotka kannattavat tämän
aloitteen suuntaisia toimenpiteitä. Kaiken kaikkiaan kannetaan
tietysti huolta siitä, miten kunnat pystyvät selviytymään niistä tehtävistä,
jotka liittyvät sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Ennen kaikkea — itsekin tulen sellaiselta alueelta, missä huoltosuhde
käy entistä epäedullisemmaksi — tällä hetkellä on
jo monissa kunnissa tilanne, että voidaan aiheellisesti olla
huolissaan niistä työntekijöistä,
joita tarvitaan niin kotipalvelun kuin kotisairaanhoidon puolelle
ja kaiken kaikkiaan myös laitoksiin sosiaali- ja terveydenhoitopuolella.
Näkisin, että ennen kaikkea tämä kysymys
tietyllä tavalla ja asian hoitaminen käytännössä liittyy
myös kuntatalouteen. Monissa kunnissa, joihin viittasin,
myös puuttuvat tietyt valtion puolelta tähän
liittyvät kompensaatiot. Viittaan tässä muun
muassa tuloratkaisuihin. Näitä kompensaatioita
ei ole annettu. Sitä kautta myös heijastus tulee
näihin palveluihin, joita kunnat järjestävät.
Vaikka valtion puolelta asianomaiseen aloitteeseen liittyvät
palvelut hoidetaan, joka tapauksessa tietyissä tapauksissa
ei löydy työntekijöitä.
Päivi Räsänen /skl:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Hyssälä totesi
perusteellisessa puheenvuorossaan, että tällä kaudella
on ilmennyt enemmän yhteistä tahtoa näiden
asioiden hoitamiseen kuin aiemmin. Itselläni on jokseenkin
samanlainen tunne. Sosiaali- ja terveysvaliokunta, jonka jäsen
olen, onkin tehnyt päätöksen paneutua
vielä tämän kevään
aikana sotiemme veteraanien asemaan liittyviin erilaisiin epäkohtiin. Olen
vakuuttunut siitä, että myös tämä ed.
Peltomon hyvä aloite otetaan tässä yhteydessä vakavasti
käsittelyyn.
Keskustelu päättyy.