18) Laki ajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamisesta
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Lakialoitteessani esitän ajoneuvoverolain
6 §:n muuttamista. Kyseinen pykälä käsittelee
ajoneuvoveron määrää. Veron
määrä tulisi suhteuttaa ajoneuvon arvoon
siten, että veron määrä alenisi asteittain
ajoneuvon iän mukaan ja yli 10 vuoden ikäiset
autot vapautettaisiin ajoneuvoverosta kokonaan.
Ajoneuvovero otettiin käyttöön vuonna
1994 kompensaatioksi edellisenä vuonna tapahtuneelle autoveron
20 prosentin alennukselle. Hallitus lanseerasi tuolloin uuden veron
auton käyttömaksuna, jonka oli tarkoituskin olla
vain väliaikainen vero. Ajoneuvovero kannettiinkin ensimmäisinä vuosina
käyttömaksuna, joka velvoitti ajoneuvon omistajan
tai haltijan hankkimaan tarramerkin auton tuulilasiin. Ensimmäisenä vuonna
veron voimaantulosta veron määrä oli
200 markkaa nykyistä alempi, mutta heti seuraavana vuonna
vero korotettiin nykyisen suuruiseksi. Ellei auto ollut ollenkaan
käytössä, ei tuolloin tarvinnut ostaa
tarraa tuulilasiin. Kyse oli siis käyttömaksusta.
Vuonna 1997 veron perintätapaa muutettiin radikaalisti
siirryttäessä verolipulla kerättävään
veroon ja vastuu veron perinnästä siirtyi Ajoneuvohallintokeskukselle.
Enää ei siis ollut perusteita puhua käyttömaksusta,
koska veron perustaksi määriteltiin ajoneuvon
hallintaan tai omistamiseen liittyvät rekisteröintitiedot.
Ajoneuvoveron määrässä ratkaisevaa
on siis se, onko kyseinen auto ostettu ennen vai jälkeen vuonna
1993 tapahtuneen autoveron alentamisen. Vuonna 1994 ja sen jälkeen
rekisteröidyt autot on hankittu alemmalla autoveron prosenttimäärällä kuin
sitä vanhemmat autot. Tällä perusteella
yhä edelleenkin näistä seitsemän
vuotta vanhoista ja sitä uudemmista autoista maksetaan 700
markan ajoneuvovero, kun taas vuonna 1993 rekisteröidyt
ja sitä vanhemmat autot ovat 500 markan maksuluokassa.
Ajoneuvoveron määrällä ei siis
ole suurtakaan yhteyttä siihen, mikä on kyseisen
ajoneuvon nykyinen arvo.
Herra puhemies! Ajoneuvoveroa on maksettava, jos ajoneuvo on
rekisterissä. Maksuvelvollisuuteen ei vaikuta se, onko
auto seisontavakuutuksessa esimerkiksi epäkuntoisuuden
vuoksi. Tähän epäkohtaan kiinnitettiin
huomiota myös valtiovarainvaliokunnassa käsiteltäessä ajoneuvoverolaista
annettua hallituksen esitystä. Valiokunnan mielestä vero
olisi tullut kohdistaa auton omistamisen sijasta sen käyttöön.
Lain hyväksyessään eduskunta edellytti,
että hallitus vuoden 1997 aikana selvittää,
miten kalenterivuoden aikana seisontavakuutuksessa olevat autot
voitaisiin vapauttaa ajoneuvoverosta. Selvitys tehtiinkin ja — mielenkiintoista —
siinä todettiin,
ettei seisontavakuutuksista kerry nykymuodossaan riittävän
kattavaa, yhtenäistä ja oikeellista tietoa ajoneuvoverorekisteriin
koskien ajoneuvojen tosiasiallista käyttämättömyyttä.
Myöskään ajoneuvorekisterin perusteiden
muutosta pelkästään verotusta varten
ei pidetty tarkoituksenmukaisena.
Ajoneuvoverotus aiheuttaa kohtuuttoman veroseuraamuksen esimerkiksi
autoharrastajille, joilla on omistuksessaan monesti useita rekisterissä olevia
vanhoja autoja. Elleivät autojen edellytykset museoajoneuvorekisteriin
kuitenkaan täyty, niistä pitää maksaa
normaali ajoneuvovero, vaikka kyseessä olisi seisontavakuutuksessa oleva
ajoneuvo.
Herra puhemies! Joukkoliikenne ei ole Suomessa kaikkien ulottuvilla
yksityisautoilun vaihtoehdoksi. Maassamme on runsaasti taajamien ulkopuolella
asuvia kansalaisia, jotka tarvitsevat autoa työmatkoihin
ja jokapäiväiseen asiointiin. Haja-asutusalueilla
on monia talouksia, joissa tarvitaan työmatka-ajoja varten
jopa kaksi tai useampikin auto. Erityisesti lapsiperheille oman auton
käyttö on usein välttämätöntä päivähoitokuljetuksissa
ja työmatkoissa. Autoilua verotetaan kaikilla mahdollisilla
tavoilla, ja kuitenkin samaan aikaan pääteiden
ulkopuolinen tieverkko rappeutuu määrärahojen
puutteessa. Autoilusta saatavia verotuloja ei siis mielestäni
ohjata riittävästi liikenneturvallisuutta parantaviin
tiestön kunnossapitotoimenpiteisiin.
Lakialoitteessani esitän ajoneuvoveron määräytymisperusteita
korjattavan vastaamaan paremmin ajoneuvon arvoa. Aloitteeseeni sisältyy myös
se, ettei vanhoista, usein huonokuntoisista autoista tarvitsisi
jo korkeiden ylläpitokustannusten lisäksi enää maksaa
ajoneuvoveroakin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Ajoneuvovero on ehkä yksi vihatuimpia
veroja kansalaisten piirissä. Joka tapauksessa se puhuttaa
hyvin paljon, ja ehkä tätä keskustelua
viime aikoina on kiihdyttänyt polttoaineitten korkea hinta.
Ed. Hemmilä perusteli erittäin hyvin lakiesitystään.
Henkilökohtaisesti olen tehnyt asiasta kirjallisen kysymyksen,
ja muillakin edustajilla on vastaavia kysymyksiä. En käy
tässä toistamaan näitä perusteluja
sen kummemmin. Totean kuitenkin, että parasta olisi, jos
koko tästä ajoneuvoverosta luovuttaisiin. Mutta
jos näin ei käy, toivottavasti tämä esitys
näitten muitten mukana johtaisi siihen, että tätä lakia
tarkistettaisiin. Joka tapauksessa nykyisen lain perustelut eivät
ole tässä ajassa kestäviä. Totean
vain sen, että syrjäseuduilla, harvaanasutuilla
alueilla auto on välttämätön,
joukkoliikennettä ei ole nimeksikään
ja toisaalta siellä myös tulotaso on usein keskimääräistä alhaisempi,
joten tämäkin vero on omalta osaltaan suhteellisesti
enemmän rasittamassa kansalaisia. Vaikka nimeä ei
ole tämän alla, uskon, että myös
allekirjoittaneen lisäksi on hyvin paljon muita edustajia,
jotka kannattavat tämän lain muuttamista asianomaisen
pykälän kohdalla.
Reijo Kallio /sd:
Herra puhemies! Autovero ja tieliikenteen verotus laajemminkin
on herkkä asia. Mikäpä sen varmemmin
nostattaa tunteita kuin korkea polttoaineen hinta taikka ajoneuvoverolippu.
Tieliikenteen verotuksen alentamiseen on epäilemättä paineita.
Toisaalta useimmilla muilla verotuksen alueilla paineet ovat vielä suuremmat,
koska ne tulevat suoraan esimerkiksi Euroopan unionin säännöistä tai
markkinoiden avautumisesta ja kansainvälisen kilpailun
kiristymisestä. Lisäksi meillä tuloveron
alentaminen on katsottu välttämättömäksi
kansantalouden kehityksen kannalta. Eräänlainen
perusperiaate verotuksessa on, että mitä liikkuvampi
veropohja, sitä pienempiä voivat verotuksen tasoerot
olla yhtenäisillä markkina-alueilla, esimerkiksi
Euroopan unionin alueella. Autot muodostavat melko liikkumattoman
veropohjan. Ne on helppo pakottaa rekistereihin ja niitä kyetään
pysäyttämään rajoilla.
Ed. Hemmilä kuvaa mielestäni aloitteessaan erinomaisesti
ajoneuvoveroon liittyviä epäkohtia. Valitettavasti
en kuitenkaan jaksa uskoa, että tieliikenteen kokonaisverotuksen
alentamiseen olisi suuria mahdollisuuksia. Pientä liikkumavaraa
toki löytynee, ja ehkä se olisi syytä suunnata juuri
tällä tavalla näihin epäkohtiin,
jotka nostatte aloitteessanne esiin.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin minäkin yhdyn niihin
näkemyksiin, joita ed. Hemmilä aloitteessaan on
tehnyt. Haluan todeta sen, että minäkin kuulun
siihen laajaan joukkoon, joka tästä on kysellyt.
Silloin kaivoin kysymykseni pohjaksi esille Verohallituksen luokittelun,
millä tavalla se luokitteli autoetua. Siinä oli
päädytty suurin piirtein juuri tuommoiseen kolmiportaiseen
järjestelmään, jota ed. Hemmiläkin
esittää. Kyllä jollakin tavalla tuntuu järjenvastaiselta,
että uusiksi autoiksi luokitellaan ajoneuvoveron määräytymisessä seitsemän vuotta
vanhat autot. Ei niitä parhaalla tahdollakaan voida enää uusina
autoina pitää.
Mitä tulee näkökulmaan, jonka ed.
Kallio otti esille, että tieliikenteen verotuksella on
budjetin kokonaisuuden kannalta merkittävä vaikutus,
se pitää paikkansa. Minulla on jotenkin semmoinen kuva,
että väistämättä tulee
käymään niin, että autoverotuksen
kokonaisuudistus on esillä, mikä tulee johtamaan
siihen, että veron osuus autoa ostettaessa siinä hinnassa
tulee laskemaan. Jos näin käy, silloin vuotuinen
käyttömaksu tietysti asettuu aivan uuteen katsantoon.
Luulen, että silloin se johtaa siihen, jos verotusta oston
yhteydessä pienennetään, että vuotuinen
käyttömaksu tulee voimakkaastikin nousemaan ja
siirrytään silloin eurooppalaiseen käytäntöön.
Mutta se on taas eri asia. Tässä yhteydessä tarkastellen
esitys on perusteltu.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakaan yli seitsemän
vuotta vanhoista autoista ei voida puhua enää uusina
autoina, mutta ed. Hemmilän tekemä lakialoite
on periaatteessa kannatettava. Jotain järkeistämistä autoveroasiaan
pitää saada. Mutta jos kymmenen vuoden sääntö tehdään,
se mielestäni mahdollisesti ruokkii yli-ikäisen
autokannan liikenteessä pitämistä, joka
taas ei ole ympäristö- ja ilmanpäästönormien
kannalta järkevää toimintaa. Meidän
pitäisi kuitenkin ottaa huomioon, että haja-asutusalueilla,
missä auto on pakollinen, ihmiset maksavat auton käytöstä polttoaineveron
kautta niin suuren käyttömaksun vuodessa, että ainut järkevä tapa
hoitaa tämä asia olisi, että haja-asutusalueilla
autot vapautettaisiin koko verosta totaalisesti. Pantaisiin alueille,
missä on pysäköintipulmia, maksulliset
pysäköintialueet, ja siellä, missä niistä on
puutetta, nostettakoon autonkäyttömaksu vaikka
viisinkertaiseksi. Valtio saisi saman potin rahaa ja siinä olisi
jonkinlaista inhimillisyyttä ja demokratiaa, tasa-arvoa,
käytössä.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hemmilän tekemä lakialoite
ajoneuvoverosta annetun lain 6 §:n muuttamiseksi on oikeaan suuntaan
menevä ja perusteltu ja hyvä. Yhtä lailla
kuulun niitten joukkoon, jotka haluaisivat koko ajoneuvoverosta
luovuttavan. Autoilijat ovat kaiken kaikkiaan tänä päivänä todella
raskaasti verotettu luokka. Viime aikoina eräs ryhmä,
jonka olen kohdannut, on yleishyödyllisten yhteisöjen
ajoneuvot ja niistä maksettava ajoneuvovero, ennen kaikkea
muun muassa vapaapalokuntien ajoneuvot. Nämä yhteisöt
joutuvat keräämään varansa ja
toimintansa avustuksista ja monta kertaa elävät
hyvin vajavaisilla budjeteilla. Siinä mielessä näkisin,
että ajoneuvoverosta luovuttaisiin, ja jos se ei ole mahdollista,
ennen kaikkea tämän kaltaisten yleishyödyllisten
yhteisöjen ajoneuvot vapautettaisiin tästä verosta.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Ilahduttavaa, että tässä keskustelussa,
vaikka salissa ei montaa edustajaa tällä hetkellä näykään,
on tälle aloitteelle tullut näinkin paljon tukea
ja kannatusta eri tahoilta ja eri puolelta salia. Korostaisin vielä sitä,
että kun ed. Vilkuna mainitsi vanhojen autojen tietyt ongelmat
nimenomaan päästöjen osalta, nämä vanhat
autot ovat perheillä käytössä nimenomaan
niin sanottuina kakkosautoina. Näin ollen ne ongelmat,
joita päästöjen osalta voidaan nähdä,
eivät todellakaan varmaan muodostu kovin isoiksi.
Jos tässä yhteiskunnassa halutaan nimenomaan
kansalaisten tasa-arvoa parantaa riippumatta siitä, missä he
asuvat ja työtään tekevät, tämä aloite
osaltaan tukisi tätä pyrkimystä.
Keskustelu päättyy.