4) Hallituksen esitys laiksi maatalousyrittäjien lomituspalvelulain
6 ja 28 §:n muuttamisesta
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi maatalousyrittäjien
lomituspalvelulain muuttamisesta siten, että karjatalousyrittäjällä on
oikeus saada lomituspalveluja vuosiloman ajaksi 23 vuorokautta eli
että se lisääntyy nykyisestä yhdellä vuorokaudella,
on perusteltu ja oikea. Tämähän pohjautuu
nimenomaan maataloustuottajien ja valtiovallan käymiin
neuvotteluihin viime vuoden puolella. On siinä mielessä tarpeellista
ja erittäin hyvä, että asia on nyt tuotu
eduskunnan käsiteltäväksi.
Tässä yhteydessä tietenkin on syytä todeta, että viljelijäväestön
ja nimenomaan maidontuottajien ja muiden karjataloustuottajien lomitusjärjestelmä
on
meillä toiminut noin runsaan neljännesvuosisadan.
Se on omalla tavallaan ihan ainutlaatuinen. Monissa maissa ei tällaista
järjestelmää ole. Tietenkään
viljelijän sosiaaliturva, johon tämäkin
kuuluu, ei ole vielä tänä päivänäkään
riittävä ja kilpailukykyinen, kun sitä verrataan
muiden väestöpiirien sosiaaliturvaan, mutta parannuksia
siinä on saatu aikaan.
Karjatalous on muuttunut erittäin voimakkaasti viime
vuosina. Varsinkin EU-jäsenyyden aikana meille on syntynyt
uusia tehokkaita tuotantoyksiköitä. Tätä kautta,
kun myös karjatalouden harjoittajien määrä on
supistunut, niin toki lomituksen tarve on siltä osin vähentynyt,
mutta toisaalta uusissa tuotantoyksiköissä sitovuus
on entistä voimakkaampaa ja tiiviimpää.
Tämä on johtanut myös siihen, että nuoret
viljelijät, karjatalouden harjoittajat, ovat entistä uupuneempia
ja tarvitsevat sekä vuosiloman että myös
sijaisapua. Toisaalta voi todeta, että siinä maanviljelijöiden
ryhmässä monikin, jolla on vanhat tuotantorakennukset
ja jolla ei ole näköpiirissä jatkajaa,
pysyäkseen hengissä ja elääkseen
on lisännyt karjaa ja joutuu hoitamaan tämän
karjan useinkin monissa eri rakennuksissa, niin että työ on
entistä rasittavampaa ja uuvuttavampaa. Nämä ovat
näkökohtia, jotka on syytä tuoda esille.
Ja kyllähän, kun ajatellaan tulevaisuutta, ennen
kaikkea suomalaisessa karjataloustuotannossa on hyvin vahvasti kysymys
siitä, miten viljelijäperhe jaksaa tänä päivänä ammattiaan
harjoittaa.
Lomittajista on ollut pulaa, mutta ehkä nyt tehty uusi
palkkaratkaisu, työehtosopimus, heidän kohdallaan — toivotaan — osaltaan
tätä lomittajapulaa voisi lievittää.
Onhan nimittäin tehty ratkaisu kuitenkin selkeästi
parempi kuin nyt voimassa oleva. Toisaalta nimenomaan, kun sijaisavun
tarve on voimakkaasti kasvanut, lomittajia tarvitaan, vaikka karjanomistajien
määrä on vähentynyt.
Toivoisin, arvoisa puhemies, että lakiesitys voitaisiin
käsitellä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa mahdollisimman
pikaisesti nimenomaan sen takia, että vuosiloman kohdallahan
perusteluissa voimaantulokin on jo vuoden alusta ja maksujen kohdalta
helmikuun alusta, että tämä mahdollisimman
pikaisesti vietäisiin eduskunnassa läpi, jotta
karjanomistajat ja ennen kaikkea kotieläintalouden harjoittajat
voisivat saada sen parannuksen, joka tällä hallituksen
minusta erittäin hyvällä lakiesityksellä ollaan
heille antamassa.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Ensiksi vertailusta voisi todeta, että 90-luvun
alussa poistettiin pienyrittäjien lomitustukimääräraha
50 miljoonaa markkaa, niin että meillä on kieltämättä pienyrittäjäpuolella
eriarvoisuutta. Maatalousyrittäjien kannalta maataloustupoon
liittyvä 24 miljoonan markan lisämääräraha,
jolla yksi päivä lisätään,
on sinänsä perusteltu. Haluaisin vain, että maatalouspoliittisessa
keskustelussa suunnattaisiin myös sosiaalisia tukia nuorille
ja nimenomaan työvaltaisen maatalouden kannalta enemmän
sidotussa asemassa oleville. Senhän myös maksullisten
lomituspäivien käyttöselvitykset osoittavat,
että he ovat tällä hetkellä edelleen
huonossa asemassa.
Ja sen, joka on maatalouspoliittisesti huolissaan nimenomaan
työvaltaisen maatalouden lomituksista, pitäisi
entistä enemmän paneutua lomittajan sosiaaliseen
asemaan, työehtojen parantamiseen. Vaatimukset laadun puolella,
hygieniapuolella kasvavat koko ajan. Tällä hetkellä maatalouslomittajien
palkkaus ja myös heidän matka- ja työaikajärjestelynsä ovat
kohtuuttomia. Jopa edellisenä iltana saattaa tulla tieto
siitä, onko työaamu vai vapaapäivä.
Tällaiset osa-aikais- ym. ongelmat ovat todella voimakkaita. Tässä suhteessa
sosiaali- ja terveysvaliokunnan pitäisi pohtia myös
lomittajiin liittyviä kysymyksiä ja ehkä maa-
ja metsätalouspolitiikassa pitäisi nimenomaan
maatalousvaliokunnan myös ottaa enemmän esille
näitä kysymyksiä, koska tällä tavalla
on käymässä niin, että meillä voidaan lisätä lomituspäiviä,
mutta meillä ei ole lomittajia hyvinkin pian lähitulevaisuudessa.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rajamäelle,
kun hän otti esille pienyrittäjien lomalakiasian
elikkä sen, että se kumottiin Lipposen ensimmäisen
hallituksen aikana. (Ed. Rajamäki: Ei ollut kun Ahon hallituksen
aikana!) — Ahon hallituksen aikana siihen tehtiin sen verran
muutoksia, että siitä poistettiin rahat, mutta
ei lakia kumottu. (Ed. Rajamäki: Rahaa he tarvitsevat eivätkä mitään
lakia!) Lipposen ensimmäisen hallituksen aikana esitettiin
lakia kumottavaksi, mutta silloinen sosiaali- ja terveysvaliokunta
ei yhtynyt hallituksen näkemykseen. Lakia ei kumottu, vaan
samalla siihen esitettiin, että hallitus pohtii yhdessä yrittäjäjärjestöjen
kanssa, millä tavalla pienyrittäjän lomaoikeutta
voitaisiin kehittää. Tätä selvitystä ei
koskaan saatu, ja yksi syy siihen oli varmaan, että pienyrittäjien etujärjestön,
Suomen Yrittäjien, kanta ja näkemys oli, että pienyrittäjien
lomaoikeudelle, siinä muodossaan kuin se oli ollut, ei
ole tarvetta. Tähän tämä kaatui,
mutta kehityksen kulku oli kuitenkin tämä.
Arvoisa puhemies! Viljelijöitten lomaoikeus on todella
ollut neljännesvuosisadan, kuten ed. Vihriälä puheessaan
totesi, ja sitä on pyritty kehittämään
aina maataloustuloratkaisujen yhteydessä, silloin kun ennen
EU-jäsenyyttä niin sanotussa vanhassa maatalouspoliittisessa
järjestelmässä oltiin. Kuitenkin viljelijöitten
lomaoikeus on kokenut aika koviakin kolauksia Lipposen hallituksen
aikana. Lomapäivät ovat pysyneet samana 22 päivänä,
jotka ne ovat olleet tosin jo 90-luvun alusta lähtien.
Joka tapauksessa Lipposen ensimmäinen hallitus esitti
hyvinkin mittavia säästöjä viljelijöitten
lomaoikeutta koskevaan rahoitukseen, ja sen vuoksi jouduttiin lomalakia
heikentämään. Siinä tuli muun
muassa se, että viikkovapaa poistui ja lomittajille asetettiin
työnormit, jotka ovat olleet erittäin vaikeasti
kentällä sovellettavissa ja aiheuttavat ennen
kaikkea lomittajien työaikoihin ja järjestelyihin
hyvinkin paljon ongelmia. Silloin myös tuli sunnuntairajoitus,
eli viljelijät saavat vain pitää sunnuntaivapaata
tai juhlapäiviä kolme kappaletta vuodessa.
Joka tapauksessa Lipposen ensimmäisen hallituksen toimenpiteet
heikensivät lomitusjärjestelmää,
ja myös eduskunnassa on käyty keskustelua siitä,
tarvitsevatko viljelijät lomaoikeutta, kun sitä ei
muillakaan yrittäjillä ole. Me keskustassa olemme
aina olleet kannattamassa sitä, että myös
pienyrittäjillä tulisi olla lomaoikeusjärjestelmä.
Niin kuin aikaisemmin toin esille, sitä meidän
esityksessämme myös olisi haluttu kehittää,
mutta se kaatui sitten mihin kaatui.
Nyt kuitenkin ollaan menossa eteenpäin eli ollaan saamassa
yksi päivä lisää. Minusta se
on hyvin tärkeää oikeastaan kahdessa
mielessä: ensinnäkin viljelijät todella
tarvitsevat lisälomapäiviä, ja toisaalta
on myös se, että nyt kun hallitus esittää yhden
lomapäivän lisäämistä,
lähdetään oikeasti viljelijöitten
lomatoiminnan ja lomaoikeuden kehittämisen tielle. Enää ei
puhuta siitä, tulisiko lomapäiviä vähentää,
tulisiko lomaa viljelijöillä olla ollenkaan, vaan
yhteisesti nähdään, että maatalousyrittäjien
loman tarve on olemassa.
Arvoisa puhemies! Toivon todellakin, että tämä lakiesitys
menee läpi ja että lomitustoiminnan kehittäminen
ei jää tähän vaan sitä kehitetään
kahtaaltaan, ensinnäkin lomapäiviä tultaisiin
tulevaisuudessa saamaan lisää, ja toinen hyvin
tärkeä asia, jonka ed. Rajamäkikin otti
esille, on se, että lomittajien ammattitaitoa kehitetään, palkkausjärjestelmää kehitetään
niin, että alalle on riittävästi tulossa
ammattinsa osaavaa työvoimaa. Palkkaus tässä on
erittäin merkittävä asia.
Tulee huomioida se, että tänä päivänä lomittajan
tehtävä on erittäin vaativa. Kun tilakoko
kasvaa ja tulee koko ajan uutta koneistusta, myös vaatimustaso
nousee koko ajan. Tarvitaan lomittajien koulutusta huomattavasti
enemmän kuin aikaisemmin.
Arvoisa puhemies! Menen vielä sunnuntai/juhlapäivärajoitukseen,
joka nykyisessä laissa on. Olisin toivonut, että tässä olisi
tullut muutos myös siihen. Karjataloutta harjoittavat viljelijät
joutuvat tosiaan tekemään työtään
seitsemänä päivänä viikossa
49 viikkoa vuodessa ja myös sunnuntaisin. Viljelijät
kokevat hyvin epäoikeudenmukaisena ja periaatteessa vääränä,
että heidän sunnuntai/juhlapäivävapaamahdollisuuttaan rajoitetaan
lailla. En tunne muuta lakia, jossa jonkin muun ammattikunnan lomaoikeutta
rajoitettaisiin lailla, niin kuin tässä tapahtuu.
Se on periaatteessa todella epäoikeudenmukaista. Käytännössä yllättäville
sunnuntaivapaille ja juhlapäivävapaille on tarvetta
olemassa. Se koetaan hyvin vaikeana, kun kolme sunnuntaivapaata
on pidetty ja vuoden varrella voi tulla yllättäen tarpeita,
että viikonloppuvapaa tulisi pitää, eikä se
olekaan mahdollista, kun päivät on jo käytetty.
Ajattelin, että tulenkin tästä tekemään
rinnakkaislakialoitteen, ja toivon, että se tämän
lain yhteydessä käsitellään
ja huomioitaisiin lain käsittelyssä. Sunnuntai/juhlapäivärajoituksen
poistamisella ei ole taloudellisia vaikutuksia. Siinäkään
mielessä sen ei pitäisi tuottaa ongelmia.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä jo
muutamassa puheenvuorossa on todettu tämän hallituksen
esityksen tarpeellisuus muuttaa maatalousyrittäjien lomituspalvelulakia
siten, että lomapäivien lukumäärä nousee 22:sta
23:een päivään. On erinomainen asia,
että myöskin viljelijäväestö voi
irrottautua työstä. Se edistää työssäjaksamista
ja mahdollistaa tänä päivänä entisestään
vaikeutuvissa oloissa elinkeinon harjoittamisen. Siinä suhteessa
on syytä yhtyä niihin ajatuksiin ja toivoa valiokunnassa tälle
lakiehdotukselle pikaista käsittelyä ja sen voimaan
saattamista suunnitellussa aikataulussa.
Arvoisa rouva puhemies! Muutama kysymys, jotka liittyvät
läheisesti tähän asiaan.
Kustannusvaikutukset, 24 miljoonaa markkaa, jotka tästä koituvat,
tulevat kompensaationa siitä, että hallituksen
ja myöskin eduskunnan toimesta leikattiin maatalouden kansallista
tukea viime vuonna ja myöskin tänä vuonna.
Nyt maatalouden tupon myötä tuota rahaa ollaan
palauttamassa takaisin, josta osa käytetään
maatalouden lomituspalvelujen parantamiseen. Tässä ei ole
kysymys mistään erityisestä lisästä tai
tilanteen huomattavasta parantumisesta, vaan oikeudenmukaisuudesta
maatalouselinkeinoa kohtaan.
Meillä maatalouden lomitusjärjestelyissä on muutamia
ongelmia, joista nousi esille jo sijaisapukysymys. On tutkittu asiaa
ja todettu, että keskimäärin 3—4
päivää yrittäjää kohden
jää sijaisapua hakematta siitä johtuen,
että viljelijöillä on käsitys,
että ei ole lomituspalveluja saatavissa ja että lomituspalvelut
sijaisavun osalta eivät ole järjestyksessä.
Tähän pitäisi saada kohennus siten, että työvoimaa
olisi saatavissa ja että maksulliset lomittaja-avustuspäivät
voidaan käyttää hyväksi ja että myös
riittävät sijaisavut voidaan hyödyntää.
Maatalousyrittäjien työssä jaksaminen
on siinä määrin keskeinen ongelma, että heidät
on hyväksytty myöskin hallituksen työssä jaksamisen ohjelmaan
kohderyhmäksi. Toivotaan, että sitä kautta
tulee myöskin lisäselvitystä tähän
asiaan.
Minä toivon, että tämä asia
menee todella pikaisesti läpi ja kohentaa maatalousyrittäjien
asemaa.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Lämsä muisteli
aikoja viime kaudella sosiaalivaliokunnassa, jossa erityisesti nämä viljelijöiden
lomitusasiat olivat moneenkin kertaan esillä sen neljän
vuoden aikana, jonka yhdessä siellä työskentelimme.
Se oli todellista vääntöä, ja
murheella piti panna merkille niitä heikennyksiä,
joita sitten ehkä parannusesityksiinkin tuli, eli juuri
esimerkiksi sunnuntairajoitus, johon ed. Lämsä viittasi.
En tiedä, onko millään muulla ammattikunnalla
tällaista rajoitusta, jossa lomapäivät
rajoittuvat kolmeen sunnuntaihin kalenterivuodessa. Jos tulee jokin
muu juhlapyhän tarve viettää lomaa, niin
se on viljelijälle mahdoton, sitä ei tässä laissa
tunnusteta. Tällaisista rajoituksista, jotka liittyvät
johonkin tiettyyn ammattiryhmään, pitäisi
kyllä jo 2000-luvulla Suomessa päästä ehdottomasti
pois.
Arvoisa rouva puhemies! Mitä tulee viljelijän sosiaaliturvaan,
johon lomituskin oleellisena osana liittyy, se on vielä valitettavasti
muihin työntekijäryhmiin tai palkansaajiin verrattuna huonompi.
Osittain se liittyy ongelmallisiin työaikoihin. Esimerkiksi
lasten päivähoito on hyvin vaikea järjestää monella
tilalla, kun työskentelyrupeama painottuu kahteen jaksoon,
aamuun ja iltaan. Lapsia on vaikea viedä kunnalliseen päivähoitoon
ihan aamuvarhaisella, ehkä hakea pois päivällä ja
taas viedä uudestaan. Tämä on käytännössä mahdotonta.
Näin ollen on järjestetty erilaisia hoitorenkaita
ja muita, koetettu käyttää kaikenlaista
luovuutta, että viljelijät saavat myöskin
tältä osin heille kuuluvan sosiaaliturvan, joka
kuuluu muille oleellisena osana, ja pystyvät lapsensa hoitamaan.
Työterveyshuolto on ollut myös kehittymätön.
Ilahduttavaa on, että siinä on viime aikoina saatu
parannusta aikaan. Puutteet työterveyshuollossa ovat olleet
suoranaisena syynä onnettomuuksiin ja riskien lisääntymiseen,
mutta viime vuosina tämä kehitys on todella ollut
myönteistä.
Sairausvakuutuspäiväraha on ollut erittäin problemaattinen.
Maatalousyrittäjien eläkelaitoksessa selvitettiin
taannoin, että yli 30 000 viljelijää jäisi
sairastuessaan kokonaan sairausvakuutuksen päivärahan
ulkopuolelle, koska heidän ansiotulonsa jäävät
alle 5 390 markan vuodessa. Sairauspäivärahahan
lasketaan työtulojen perusteella. Kun hallitus viime kaudella
poisti pienituloisilta ja tulottomilta minimisairauspäivärahan,
silloin ei ikään kuin huomattu, että tässä suurin
osa viljelijöistä jää sairastuessaan
kokonaan turvan ulkopuolelle. Onneksi ministeri Perho on tarttunut
tähän kysymykseen kiitettävästi,
ja tähän ollaan saamassa ratkaisua aikaan.
Mitä sitten tulee työuupumukseen, niin varmasti
se on tällä hetkellä polttava ongelma.
Siihen osittain lomitusasiakin tietysti auttaa, mutta jaksamiseen
liittyy monia kysymyksiä. Päällimmäisenä on
varmasti huoli toimeentulosta ja sen jatkuvuudesta. Maatalouden
kohonneet kustannukset ovat monin tavoin heikentäneet tuotannon
kannattavuutta, ja kustannusten nousu on johtunut viljelijöistä riippumattomista
syistä, polttoaineiden, lannoitteiden ja muiden tuotantotarvikkeiden
hintojen noususta. Kustannusnousut ovat syöneet maataloustuloa,
mikä on aiheuttanut epävarmuutta ja sitä myötä ollut
osatekijänä myöskin tähän
uupumukseen ja joissakin tapauksissa myös masennukseen.
Lääkkeenä siihen on esitettävä muun
muassa oikeudenmukaista tuloratkaisua maataloustuotannon osalle.
Arvoisa rouva puhemies! Tänään keskustelemme
vielä lisää maatalousyrittäjien
sosiaaliturvasta, kun myöhemmin tänään
on työttömyysturvaan liittyvä kysymys
esillä.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys, jolla lisätään
maatalousyrittäjien vuosiloman määrää 22:sta
23:een päivään, on hyvä ja kannatettava
esitys. Sen taustallahan on myös se, että maatalouden
yksikkökoot ovat kasvaneet ja viljelijöitten työmäärät
ovat lisääntyneet voimakkaasti viime aikoina.
Siinä mielessä on hyvin tarpeellista, että viljelijöitten
jaksamiseen ja myöskin henkiseen hyvinvointiin kiinnitetään
huomiota. Suomen elintarviketuotanto on entistä harvempien
käsissä.
Täällä ed. Rajamäki sanoi,
että tässä on nyt viljelijöiden
tupo. Minä yhdyn ed. Hyssälän puheenvuoroon
siinä, että kyllä maatalouden kustannuskehitys
on ollut sellainen, että viljelijöitten asioita
pitäisi hoitaa monella rintamalla. Yhden lomapäivän
lisäys on vain pieni osa. Nyt tarvittaisiinkin toimia,
joilla kannattavuutta parannettaisiin, muun muassa veropolitiikalla.
Haluan kiinnittää huomion myös siihen,
että lomittajien saatavuuskysymys on tärkeä asia. Tässä on
hyvä, että on edetty myöskin palkkauksen
osalta ja sillä tavalla tehty lomittajan ammattia entistä houkuttelevammaksi,
koska se on tärkeä ja vastuullinen työ.
Myöskin maatalousyritysten kannalta on tärkeää,
että on ammattitaitoista lomittajakuntaa saatavilla.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Viljelijöitten sosiaaliturvahan
on, kuten täällä on käynyt myöskin
tässä keskustelussa ilmi, heikompi kuin muiden
väestöryhmien. Pitää tietenkin
muistaa, että viljelijäväestön
sosiaaliturvaa on kehitetty vasta 30 viime vuoden aikana lakisääteisesti,
kun ajatellaan maatalousyrittäjien eläkettä ja
lomituslakia ja sijaisaputoimintaa. Nämä ovat
hyviä asioita, ja näistä on aina jouduttu
maataloustuloratkaisuissa sopimaan. Kuten täällä myöskin
jo edellisistä puheenvuoroista kävi ilmi, 24 miljoonaa
markkaa, joka nyt osoitetaan lisäyksenä näihin
lomituspalveluihin, ei suinkaan tule ylimääräisenä viljelijäväestölle. Kun
muistetaan, että viime vuoden aikana hallitus leikkasi
kansallista tukipakettia 67 miljoonaa markkaa ja tälle
vuodelle leikkaus on 50 miljoonaa markkaa, niin 24 miljoonaa on
vieläkin erittäin pieni. Tämä tukee
vain karjatalouden harjoittajia, mikä on sinänsä tärkeää,
mutta kokonaisuutena ajatellen, kuten edelliset puheenvuoronkäyttäjät
toivat esille, on erittäin vahvasti kysymys myöskin
viljelijäväestön toimeentulosta ja sitä kautta
jaksamisesta. Toimeentulo on heikentynyt ennen kaikkea siksi, että maatalouden
kustannukset ovat kohtuuttomasti nousseet.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys maatalousyrittäjien
lomituslain ja lomituspalvelun muuttamisesta on ihan oikean suuntainen.
Karjatalouden harjoittajat ovat joutuneet nykyisessä rakennemuutoksessa
entistä tiukemmalle, ovat joutuneet kasvattamaan yksikkökokoa,
mikä aiheuttaa tietenkin paljon lisätöitä.
Tämä yhden päivän lisäys
sinänsä ei maata mullista, mutta niin kuin totesin,
tämä on oikean suuntainen. Tällä asialla
ei tietenkään voida kuitata koko maatalouden tupoa,
vaan sitä on edelleen vietävä eteenpäin.
Uupumus työssä ja uupumus työstä ovat
kaksi eri asiaa. Maatalousväestö uupuu työstä,
ja se on se seikka, joka aiheuttaa yhteiskunnalle jatkossa entistä suurempia
kustannuksia, jos siihen asiaan ei nyt ja juuri kunnolla paneuduta.
Toivottavasti valiokuntakäsittelyssä myös
siihen asiaan jo otetaan kantaa ja valmistellaan uusia hallituksen
esityksiä.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka en olekaan tämän
alan varsinainen asiantuntija, asun kuitenkin maaseutupaikkakunnalla,
joten jonkinlaista sivusta seuraamista ja näkemystä aiheeseen
liittyen on. Hallituksen esitys, joka pitää sisällään
yhden päivän lisäyksen lomituspalveluihin,
on varsin hyvä, kun ajattelee sitä, että tässä yhteiskunnassa
joka alalla tapahtuu tämmöistä työn
tehostumista, intensiivisyyden lisääntymistä ja
henkistä raskautta. Puhutaan yleensä jaksamisesta.
Siinä mielessä tämä on ihan
paikallaan oleva esitys, ja kustannuksiltaan 24 miljoonaa markkaa
ei mielestäni mikään kovin suuri panostus
tälle alueelle ole.
Sen sijaan liian vähälle huomiolle on jäänyt maatalouslomittajan
työ ja se, mitä se edellyttää, sanotaan,
ammattitaidollisesti ja maatalouslomittajien saatavuuden osalta.
Ed. Rajamäki viittasi siihen, että tämä työ on
luonteeltaan hälytysluonteista. Hälytysluonteisuus
osaltaan tuo rasittavuutta lomittajan työn sisältöön,
ja siinä mielessä pitäisi huomioida valiokuntavalmistelussa
se, millä tavalla maatalouslomittajan asemaa huomioidaan,
jotta hän jaksaa sitten tosiaan tehdä työtä,
ettemme me seuraavaksi puhu siitä, miten lomittaja on uupunut
eikä jaksa tehdä työtään. Koulutuspuoli:
niin kuin täällä on tullut esiin, teknologia
on tälläkin alueella kehittynyt valtavasti, että on
edellytykset sitten suoriutua näistä maatalouslomittajan
tehtävistä kaikissa vaiheissa. Toivoisinkin, että valiokunta
huomioi näitä asioita.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on aivan oikean suuntainen ja sinällään
kannatettava. Käyty keskustelu osoittaa asian tärkeyttä,
johon on syytä yhtyä. Eräs kysymys koskettaa
juuri maatalousyrittäjyyden osalta alan kiinnostavuutta
ja nimenomaan sukupolvenvaihdostilanteissa. Alalla nyt yrittäjinä olevat
ovat tottuneet tekemään pitkää päivää ja
tottuneet työn olosuhteisiin, mutta kuinka tulevat sukupolvet
ja tulevat viljelijät? Tähän meidän
kannattaa erityisesti kiinnittää nyt käytävässä jatkokeskustelussa
huomio, samoin kuin siihen, että meillä on vastuullisia
ja ammattinsa hyvin osaavia maatalouslomittajia, kuten tällä hetkellä on.
Tämä on myös tärkeä kysymys.
Kun talonväki uskoo talon lomittajalle, siinä on
annettu paljon vastuuta.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on kauan odotettu uudistus,
tämä yhden lisäpäivän
saaminen lomaoikeuteen. Tätä erityisen mielihyvällä tervehditään
niissä karjatalousyrityksissä, jotka tällä hetkellä tuota
arvokasta työtä tekevät ja siihen edelleenkin
uskovat ja tuottavat meille kaikille suomalaisille puhdasta, turvallista
ruokaa. Tämä on myöskin aitoa työn
jakamista. Missään muualla ei voida oikeastaan
osoittaa tällä hetkellä, että näin
tehokkaalla tavalla pystyttäisiin järkeviä työpaikkoja
luomaan jakamalla työtä kuin tässä.
Arvoisa puhemies! Tähän kuitenkin muutama epäkohta
ja korjattava asia edelleenkin liittyy. Täällä moneen
kertaan mainitut sijaisavut ovat sellainen ennalta arvaamaton ja
hyvin nopeasti eteen tuleva asia. Silloin meillä täytyy
olla riittävä resurssi ja riittävän
hyvin koulutettuja lomittajia, jotta tämä yhä teknistyvä,
monimutkaistuva ja yhä suuremmat riskit sisällään
pitävä maatalousala myöskin pyörisi
silloin, kun isäntäväestä jompikumpi
taikka mahdollisesti molemmat ovat kykenemättömiä tuota
työtä tekemään.
Myöskin sairaan lapsen hoito on sellainen asia, jota
pitää hyvin tarkkaan valiokunnan nyt miettiä,
millä tavalla se järjestetään.
Siinä on selkeästi tullut palautetta, että on
olemassa ongelmia eikä ole pystytty hoitamaan lapsen sairastuessa
lomittajaa, työvoimaa. Tähän on aivan
erityisesti kiinnitettävä huomiota. Myöskin
maatalousyrittäjien työssäjaksaminen
on sellainen asia, jota myöskin muut toimenpiteet kuin
lomitusajan ja päivien määrän
lisääminen edesauttavat. Niitä täytyy
myöskin vahvasti selvitellä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä sinänsä erinomaisen
hyvä hallituksen esitys tällaisenaan on toivottava
ja, niin kuin useassa puheenvuorossa on todettu, nopeasti käsiteltävä ja
voimaan saatettava.
Mutta se, mitä haluaisin tähän sanoa
ja lisätä käytyyn keskusteluun viitaten,
on, että erinomaisen monella maatilalla, nimenomaan karjatilalla, on
viljelijäpariskunta sillä lailla loppuun ajettu, että kun
toiset ihmiset taistelevat ylipaino-ongelmiensa kanssa, kyllä allekirjoittaneen
osalta katsoen ja kulkien näyttää vähän
sellaiselta, että ihmiset nääntyvät
sen työn alle. Tämä asia ei ole ollenkaan
vähäinen. Siihen pitäisi enemmänkin
ottaa kantaa ja näköalaa kuin nyt käydyssä keskustelussa
esille tullut on. Se on todella vastuunalaista, väitän,
että myöskin taloudellisesti raskasta, ja siinä on
monenlaiset huolet olemassa, niin että tämän
osalta vaatisi laajemmankin selvityksen keskusteluun, mitä ongelmia
erityisesti karjataloudenharjoittaja-viljelijöillä on.
Keskustelu päättyy.