Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoite liittyy yhteistoimintalain 11 g §:ään
yritystoiminnasta annetusta laista, joka liittyy yritysneuvoston
toimintaan kansainvälisissä yrityksissä ja
siihen liittyen asiantuntijapalveluihin.
Tällä hetkellä hyvin moni kansainvälinen
yritys Suomessa laajentaa toimintaansa globaalisti. Niin kuin tänä päivänä moni
muukin toiminta on globaalia, yritystoimintakin on entisestään
suuntautunut eri maanosiin. Se edellyttää valmiuksia henkilöstöltä ja
yritykseltä selviytyä eri maanosissa toiminnaltaan
kaikin tavoin esimerkillisesti, ei pelkästään
kannattavuudeltaan vaan huomioiden myös henkilöstön
asema ja tilanne yrityksen muutostilanteessa.
Yritysten henkilökunnalla on mahdollisuus käyttää asiantuntijoita,
ja yrityksethän itse käyttävät
hyvin paljon asiantuntijoita muutostilanteissa, yritysten fuusiotilanteissa,
kun ne ostavat toinen toisiaan ja fuusioituvat. Henkilöstöllä tämä puoli
on tietyllä tapaa lapsipuolen asemassa ainakin suomalaisissa
yrityksissä. Asiantuntijoita voidaan käyttää,
mutta kuka kustantaa asiantuntijoiden käytön?
Tästä saattaa seurata kielteisiä esimerkkejä,
jos ei ole mahdollisuutta käyttää asiantuntijoita.
Viime vuoden puolellahan Suomessakin oli esimerkkitapaus, Fujitsu Siemensin
Kilon tehtaan tilanne, jossa henkilöstö ei välttämättä tiennyt,
mihin yritystoiminta on muuttumassa ja mitä se saattaa
aiheuttaa seurannaisineen Suomessa. Seurannaisethan olivat sellaisia,
että Kilon tehtaan toiminta lopetettiin ja tällä hetkellä käydään
oikeutta siitä, onko Fujitsu Siemensin yhtiö toteuttanut
yhteistoimintalakia lain mukaan. Vaateet ovat melkoiset Suomen mittapuussa.
Jos lakialoitteen pohjalta edetään ja hyvässä hengessä liikutaan
ja henkilöstölle annetaan mahdollisuus käyttää asiantuntijapalveluita,
se monessa tapauksessa mahdollistaa sen, että tällaisia
törmäystilanteita ei synny yrityksissä ja päästään
hyvässä yhteisymmärryksessä eteenpäin
muutostilanteissa.
Tällä hetkellä on myönteisiäkin
esimerkkejä Suomessa. Esimerkiksi Metsä-Serla-yhtiössä on palkattu
konsernin koordinaattori EU-tasolle. Hän on ollut aikaisemmin
työntekijätehtävissä, ja nyt
hän vastaa koko konsernin EU-tasoisten asioiden koordinoinnista.
Tässä on ihan myönteistä esimerkkiä ja
toimintaa ollut, mikä on tunnustettu niin henkilöstö-
kuin työnantajapuolellakin. Koordinaattori on eräänlainen
asiantuntija, ja hänellä on tietty näkemys
siitä, mihin yritystoiminta on menossa ja minkälaisia
muutostilanteita henkilöstön näkemysten
mukaan on tulossa ja miten pitäisi käyttäytyä muutostilanteissa,
jolloin vältetään kielteinen törmäyskurssi.
Muissa maissa, esimerkiksi Saksassa, on viime vuoden marraskuussa
käyty keskustelua siitä, että yritysasiantuntijat
voivat henkilöstön kutsumina tulla yritykseen
selvittämään yrityksen tilannetta. Työnantaja
maksaa kustannukset kohtuullisuuden mukaan. Saman tyyppistä on
Ruotsissa ollut jo useita vuosia, esimerkiksi LO järjestönä on
omalta tutkimusosastoltaan antanut esimerkiksi Sandvik-yritykselle
palvelukseen usean vuoden ajaksi asiantuntijan. Hän on
tehnyt vakuuttavaa työtä, ja Sandvikin kannalta
on hyviä tuloksia ollut tästä asiantuntijapalvelusta.
Eli esimerkkejä on siitä, että asioita
voidaan myönteisesti hoitaa, ja kustannuksina nämä eivät
ole valtavia.
Laki yhteistoiminnasta, konserniyhteistoiminnasta, pitää sisällään,
että henkilöstö voi kutsua asiantuntijoita
henkilöstön tietynlaisiin ryhmäkokouksiin.
Siellä vain keskustellaan, laajempaan selvitystyöhön
ja tutkimukseen ei asiantuntija voi ryhtyä, koska kustannuspuoli
on suurena ongelmana.
Tässä tapauksessa lakialoite lähteekin
siitä, että pitää mahdollistaa
asiantuntijapalvelu henkilöstön kutsumana ja että työnantaja
kustantaisi tämän palvelun. Toivottavasti tämä ajatus
saa kannatusta, sillä Euroopan neuvoston Nizzan kokouksessakin
jo tähän liittyvä direktiiviehdotus oli
valmisteilla. Silloisen kokouksen puheenjohtajankin toimesta on
viitattu siihen, että asia pitää saada
nopeasti päätökseen. Tämähän
pitää sisällään tietynlaisen
asiantuntijapalvelunkin yksityiskohtana.
Keskustelu päättyy.