Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! 13 000—36 000
euroa vuodessa ansaitsevien eläkeläisten kireämpää verotusta
oikaistiin vuoden alussa samalle tasolle kuin millä se
on palkansaajilla. Tämä on hyvä asia.
Osa eläkeläisistä jää kuitenkin
näiden parannusten ulkopuolelle. 12 000—23 000
euroa vuodessa saavilla eläkeläispuolisoilla käteenjäävä osa
on edelleenkin pienempi kuin palkansaajilla samassa tuloryhmässä.
Noin 50 000 eläkeläispuolisoa kuuluu
tähän joukkoon.
Aikooko hallitus korjata tämän epäkohdan
ja siten pitää kiinni vaalilupauksistaan saattaa
eläkeläisten verotus tasa-arvoiseen asemaan palkansaajien
kanssa?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Pitää todellakin
paikkansa, että eläkkeensaajien verotusta alennettiin.
Tuloverotus on käytännössä kysyjän
kohderyhmää lukuun ottamatta kaikilla eläkkeensaajilla
alhaisempaa kuin palkansaajien verotus vastaavalla tulolla. Minä yritin
päästä siihen, että se olisi
samalla tasolla, mutta sitä oli mahdoton saada. Verokäyrät
menevät siihen malliin, että nyt valtaosalla eläkeläisistä on
alhaisempi verotus kuin palkansaajilla. (Ed. Kallis: Ei ole!)
Tämä kohderyhmä, jonka kysyjä mainitsi,
on edelleen ongelmallinen, mikä johtuu siitä,
että yksin elävällä eläkkeensaajalla
on suurempi vähennysoikeus kuin puolisoeläkkeensaajalla. Tämä on
käytännössä tämmöinen
eläkepoliittinen kysymys johtuen siitä, että vähennys
on suurempi yksin elävällä kuin puolisolla.
Meidän täytyy nyt katsoa, mitä tälle
asialle voi tehdä.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Toki on erittäin hyvä,
että eri puolueiden kannattama veronkorjaus saatiin edes
epätäydellisenä tehtyä. Edellisen
hallituksen ansiosta saatiin myöskin poistettua kuntien
kalleusluokitus kansaneläkkeistä. Tämän
vuoden alusta kansaneläkettä nostettiin hieman.
Hallitus aikoo kuitenkin viedä pienituloisilta eläkeläisiltä nämä korotusten
tuomat hyödyt pois sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelumaksujen korotuksilla ja aikoo myöskin sitoa ne
pysyvästi indeksiin jo tänä vuonna.
Miten hallitus aikoo turvata pienituloisten eläkeläisten
aseman kuntapalvelujen käyttäjinä? Onko
heidän sitten vastedes hoidettava itse itsensä,
jos rahat eivät riitä palvelumaksuihin?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Se ei ihan pidä paikkaansa eikä lähestulkoonkaan
pidä paikkaansa, että palvelumaksut söisivät
kansaneläkkeen korotukset, koska kansaneläkkeiden
korotus tuo, niin kuin nyt kaikki tiedämme, jokaiselle
20 euroa lisää ja kuntien kalleusluokituksen poistuttua
vielä 75 prosentille kansaneläkeläisistä tulee
toiset 20 euroa, ehkä vähän jopa enemmänkin.
Elikkä korotukset ovat valtaosalle kansaneläkettä saavista noin
40—50 euroa kuukaudessa lisää. Niin kuin kaikki
tiedämme, kansaneläkkeetkin on sidottu indekseihin,
ja indeksikorotukset aikanaan aina tulevat pitämään
huolta hintojen nousun vaikutuksista.
Eli kysymys: oli hyvä, että sain siihen vastata, mutta
se ei aivan pitänyt paikkaansa.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Perusongelma eläkeläisten
osalta tällä hetkellä kuitenkin on se,
että eläkkeet laahaavat palkkakehityksen jäljessä.
Palkat nousevat enemmän kuin eläkkeet, ja tämä johtuu
siitä, että eläkkeissä on niin sanottu
taitettu eläkeindeksi, joka joka vuosi leikkaa eläkeläisten
toimeentuloa. (Ed. Manninen: Säädettiin ed. Laakson
puolueen hallitusaikana!)
Mitä tämä hallitus aikoo tehdä,
jotta tämä perusongelma korjattaisiin? Onhan aivan
kummallinen tilanne, että joka vuosi eläkeläiset
menettävät ja joka vuosi he jäävät
jälkeen palkansaajien tulokehityksestä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Niin, me teimme tämän taitetun
indeksin yhdessä ed. Laakson kanssa sinipunahallituksen
aikaan, ja sen jälkeen — jossa olivat myös
demarit mukana — kaikki hallitukset, sekä punamultahallitus
että tämä hallitus, ovat pitäneet
tämän päätöksen voimassa.
Olen sanonut aina ennen vaaleja ja vaalien jälkeen, että tätä perusratkaisua
ei tulla muuttamaan. Mutta siitä syystä kaikkein
heikoimmassa asemassa olevien eläkkeensaajien asemaa on
haluttu parantaa ja oikaista myös siten tämä veroero.
Eli hyvin merkittäviä eläkkeensaajien
ostovoimaan liittyviä muutoksia on tehty tämän
hallituksen toimesta. Nimenomaan kansaneläkkeen tasokorotus
on, kaikki me tiedämme, suurin ainakin kymmeniin vuosiin — en
tiedä, mikä on Suomen suurin tasokorotus kautta
historian, mutta ei tämä nyt tehty kauhean kauaksi
jää — mutta tätä taitetun
indeksin problematiikkaa me emme tule muuttamaan. Kysymys on eläkejärjestelmän
kestävyydestä. Tämä on kolmikantaisesti
aikoinaan sovittu ja eduskunnassa päätetty sinipunahallituksen
(Puhemies koputtaa) aikana, ja samaa linjaa ovat noudattaneet sen
jälkeiset hallitukset.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Alkuperäinen kysymys koski sitä eläkeläisryhmää,
joka kuuluu luokkaan 12 000—17 000, ja
joka on naimisissa. Vastoin kaikkia lupauksia näitä verotetaan
ankarammin. Tämä ei ole eläkepolitiikkaa, vaan
se on veropolitiikkaa. Eduskunta äänesti budjettikäsittelyn
yhteydessä tästä asiasta, ja oli esitys,
joka olisi poistanut tämän epäkohdan.
On erittäin vaarallista luoda sellainen laki, joka synnyttää katkeruutta
ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta kansalaisten keskuuteen.
Sen takia eläkeläiset reagoivat niin voimakkaasti,
kun heitä verotettiin ankarammin kuin palkansaajia. Nyt
tähän ryhmään kuuluvat, 200 000,
kokevat, että heitä kohdellaan epäoikeudenmukaisesti,
kun he maksavat enemmän kuin palkansaajat vastoin poliittisten
(Puhemies koputtaa) puolueiden lupauksia.
Ja kysyn, miksi sitä opposition esittämää esitystä ei
voida hyväksyä.
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Äskeisellä kysyjällä taisi
olla toisenlainen luku, oli kysymys 50 000:sta. No, oli
niin tai näin, kysymys on kuitenkin relevantti. Kaikilla,
paitsi tällä kohderyhmällä,
jonka mainitsitte, kaikilla muilla eläkkeensaajilla ei
ole verotus alhaisempaa kuin palkansaajan. Tämä on tietysti
epäoikeudenmukainen tilanne, mutta minä luulen,
että täälläkään
kukaan ei halua sitä muuttaa toiseen suuntaan.
Me katsomme, mitä tälle asialle voi tehdä.
Minun arvioni mukaan se kustannusvaikutus on noin 50 miljoonaa euroa,
mutta katsotaan, mitä siinä voi tehdä.
Se perusongelma lähtee nimenomaan siitä, että yksin
elävällä eläkkeensaajalla ja
puolisoeläkkeensaajalla on erilainen vähennysoikeus,
joka tulee nimenomaan erisuuruisesta kansaneläkkeestä.
Tämä on se perusongelma. Pitää katsoa,
pitääkö tälle vähennysoikeudelle tehdä jotakin
vai mikä on se ratkaisu.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nämä eläkeläisväliinputoajat
ovat ongelma ja myös sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut,
joita hallitus nyt suunnittelee nostettavan, maksuja yleisesti 16,6
prosenttia, hammashoidon maksuja 19,7 prosenttia, plus nämä maksut
sidotaan indeksiin. Eläkeläisväliinputoajat
eivät ole saaneet verotuksen kautta tähänkään
mennessä mitään. Viime viikolla kun katsottiin
lehdestä Veronmaksajien selvitystä, niin Suomessa
verotetaan lapsiperheitä eurooppalaisen mittapuun mukaan
kireästi. Tähän asti Suomessa päivähoitomaksut
ovat olleet kohtuullisella tasolla, ja tämä yhtälö on
luonut sen, että kun on verotettu tiukasti ja päivähoitomaksut
ovat olleet kohtuulliset, niin lapsiperheitten tilanne ei ole ollut
katastrofaalinen. Nyt kun suunnitellaan näitä päivähoitomaksujen
korotuksia ja sitä, että kalleinta maksuluokkaa
ollaan nostamassa 233 euroon per lapsi kuukaudessa ja koko järjestelmää ollaan
muuttamassa niin, että kaikista lapsista maksetaan päivähoitomaksua,
(Puhemies: Minuutti!) niin mitä hallitus vastaa:
Miten käy näitten keski- ja pienituloisten
lapsiperheitten plus näitten eläkeläisten,
jotka maksavat näitä korotettuja sosiaali- ja
terveydenhuollon asiakasmaksuja?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on hyvä todeta
se, että nollamaksuluokkahan jää. (Ed.
Gustafsson: Ainoa positiivinen asia!) Toiseksi, sosiaalipalvelujen
palvelumaksuja on syytä korottaa aina aika ajoin. Näin
on aina tehty, koska myös kustannukset muuttuvat. On perusteltua
korottaa näitä maksuja, mikäli halutaan
niillä olevan joku vastaavuus ylipäänsä kustannusten
kasvun kanssa.
Mutta kun mainitsitte Veronmaksajien Keskusliiton tutkimuksen,
siinä keskeisenä lääkkeenä oli
tuloverojen alentaminen, ja sitä me tulemme kyllä tekemään.
Se on työnteon palkitsevuuden, työpaikkojen tarjonnan
kannalta olennainen toimi ja myös sitten tietysti kun ostovoimaa
jää enemmän, niin sitä voi sitten
käyttää palveluihin, joko sosiaalipalveluihin
tai muihin palveluihin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! Päivähoitomaksut ovat esimerkiksi
Isossa-Britanniassa, jossa toki perheitten verotus on kevyempää,
lähes 1 000 euroa kuussa. Varmaan tänne
emme haluaisi mennä.
Lisäksi, eikö hallitus ole tehnyt monia muita hyviä tekoja
ja on tekemässä lapsiperheille, vai kuinka?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kyllä on. Kiitos kysymyksestä. Kyllä on.
Minä luulen, että sosiaali- ja terveysministerit varmasti
pystyisivät osaltaan vastaamaan niihin etuuskysymyksiin,
joita tämä hallitus aikoo tuoda. Mutta kannattaa
perehtyä todella siihen Veronmaksajien laskelmaan, jossa
on eritelty oikeastaan aika fiksulla tavalla, mitkä ovat
poikkeavuuksia eri maiden välillä. Kysyjä otti
esille päivähoitomaksut, ja ne ovat Suomessa edelleenkin verraten
alhaisia verrattuna moneen muuhun maahan. Maat vaihtelevat monelta
osaltaan, ja lapsiperheidenkin ostovoimaa me tulemme lisäämään
nimenomaan tuloverotuksen keventämisen kautta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Näillä eri palvelumaksujen
korotuksilla yritetään nyt selittää jokainen
asia, että ihmisten toimeentulo heikkenee. Palvelumaksuja
korotetaan kaikkiaan noin 60 miljoonalla eurolla. Sen sijaan erilaisten
tulonsiirtojen ja veronkevennysten yhteisvaikutus tulee olemaan
satoja miljoonia euroja. (Ed. Jaakonsaari: Entä inflaatio?) Tämä palvelumaksujen
korotus, 60 miljoonaa, on kertaluontoinen, mutta monissa näissä muissa erissä tulot
kasvavat vuosittain, eli pelkästään esimerkiksi
tähän ensimmäiseen kysymykseen kansaneläkkeisiin
liittyen: kansaneläkkeidenkin korotus oli tuntuvasti enemmän
kuin tämä koko 60 miljoonaa yhteensä.
Eivät kansaneläkkeellä olevat maksa siitä 60
miljoonasta kuin yhden siivun.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kuntien palvelut turvataan sillä,
että meillä on vahvat peruskunnat, me teemme palvelurakenteeseen uudistuksia
ja nostamme tuottavuutta ja ihmisten hyvinvointia samaan aikaan.
Maksut ovat osa tätä rahoitusta, mutta on käsittämätöntä,
miksi hallitus nostaa palvelumaksuja mutta ei jätä sitä rahaa
kuntiin palvelujen tuottamiseen. (Ed. Zyskowicz: Hyväksyisittekö,
jos jättäisivät?) Silloin kun arvioidaan
tätä kokonaisuutta, miten ihmisten kustannukset
nousevat, niin ei ole kyse pelkästään
näiden maksujen korotuksesta vaan siitä, että meillä on
inflaatiovauhti kiihtynyt ja monet hallituksen tekemistä päätöksistä myös
kiihdyttävät inflaatiota. Se ei ole meille kansainvälisestä taloudesta
ainoastaan ikään kuin annettuna tullutta.
Miten hallitus näkee tämän rahojen
pois kunnista ottamisen?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täytyy tehdä nyt alkuun
selväksi se, että tämä päätös
60 miljoonasta, joka siis palvelumaksuilla yhden vuoden aikana kerätään lisää ja
joka tuli valtion muiden toimintojen katteeksi, on vain siis yhtä vuotta
koskeva päätös ja mahdollistaa muun muassa
nyt kaiken muun, mitä me teemme, pienimpien äitiys-,
isyys-, sairauspäivärahojen tason noston vaikkapa
työmarkkinatuen tasolle, opintotuen korotukset, tämän
kaltaiset, kansaneläkkeiden korotukset.
Mutta tästä inflaatiosta, hyvä kun
otitte sen esille. Sehän on ennätysmäisen
korkealla ollut nyt tammikuussa, ja siitä noin 0,6 prosenttiyksikköä selittyy
hallituksen toimenpiteiden seurauksena, elikkä viinaveron
noston — oletin, että täällä oli
hyvinkin suurta painetta vielä suurempaan inflaatiokorotukseen
tätä kautta — energiaverojen noston elikkä ympäristöverojen
noston ja sitten palvelumaksujen. Näitten yhteisvaikutus on
0,6 tästä 3,8 prosentista, joka on inflaatio. Mutta
suuremmat inflaatiopaineet tulevat pysyvällä tavalla
muun muassa Aasian elintason nousun kautta. Yhä enemmän
viljaa menee rehuun, koska aasialaiset syövät
enemmän lihaa muun muassa. Bioenergian tuottaminen kallistuttaa polttoaineiden
hintoja ja tämän kaltaista. Myös palkkainflaatio
on erittäin suuri. Palkankorotukset vaikuttivat inflaatioon
Suomessa ennätysmäisen paljon tänä vuonna.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kun tässä kävi
ilmi, että vaalilupaukset on toteutettu tuon eläkkeiden
poikkeavan verokohtelun osalta, niin toinen vaalilupaus eläkkeisiin
liittyen, joka myös hallitusohjelmaan kirjattiin, oli tuo eläkeindeksin
rakenne ja sen korjaaminen.
Kysyisin, missä vaiheessa sen asian valmistelu on tällä hetkellä.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Tämä työ on menossa,
nimenomaan katsotaan se korin rakenne, miten se palvelee eläkeläisiä ja
miten se vaikuttaa nimenomaan tältä kannalta.
Tämä oli hallitusneuvotteluissa esillä ja
se sovittiin, ja työ on menossa, ja mehän kytkemme
sen tähän Sata-komitean työhön,
jossa katsotaan tätä kokonaisuutta, miten pienimpien
eläketulojen varassa elävien ihmisten asema kehittyy,
ja tästähän meillä on kirjaus, että sen
pitää tapahtua vuoden 2009 loppuun mennessä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Erittäin tarpeellinen keskustelu,
koska tätä palautetta siitä, mikä on
kotitalouksien arki, tulee tänä päivänä sekä eläkeläiskotitalouksilta
että lapsiperheiltä. Tosiasia on, että ruoan
hinta on noussut erittäin dramaattisesti. Ilmiö,
jota me emme ole nähneet. Tulemme näkemään
tilanteen, jossa kauppa ja myös teollisuus laittavat jo
etukäteen hintoihin lisää sen, mitä tämä paljon
puhuttu ja luvattu ruoan arvonlisävero tulee olemaan. Eli ruoan
hinta tulee olemaan vaalikauden lopussa hiukan korkeammalla kuin
se oli vaalikauden alkaessa.
Mutta ihmettelen sitä välinpitämättömyyttä, mikä hallituksen
edustajien puheenvuoroissa on näkynyt tähän
hintojen nousuun nähden, eläkeläistalouksien
kohdalta — tulossa on terveyskeskusmaksujen nostot, sitten
vanhustenhoidon maksujen nosto, poliklinikkamaksujen nostot — ja
päivähoitomaksut kaksilapsisessa perheessä, jossa
molemmat lapset ovat päivähoidossa, ovat vuodessa
lähes 800 euroa. Eikö nyt olisi oikeudenmukaista
luopua näistä maksukorotuksista, kun nähdään,
että nämä tulevat syömään
tavallisten (Puhemies koputtaa) kotitalouksien ostovoiman lisäyksen
kokonaan tänä vuonna?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Itse asiassa eivät tule syömään
kokonaan. Jos me puhumme nyt 60 miljoonan euron suuruisesta maksujen
korotuksesta, ja kun siihen laskemme tulonsiirtojen korotukset,
jotka ovat satoja miljoonia, kun siihen laskemme palkankorotukset,
jotka ovat huikeita, niin ostovoima tulee olemaan ennätysmäisen
korkea.
Minä olen huolissani inflaatiokehityksestä. Todellakin
olen huolissani inflaatiokehityksestä ja nimenomaan esimerkiksi
ruoan hintojen noususta, jossa on kansainvälisiä paineita.
Hallitus tulee tekemään ruoan arvonlisäveron
alennuksen, jolla toivon mukaan on vaikutusta hintoihin. Siinä kuluttajat
ovat tietysti kuninkaita vahtiessaan, että hinnat todellakin
alentuvat vähintäänkin sen verran kuin
veronalennus on. Samoiten sitten me voimme kotimaassa kantaa huolta
siitä, ettemme päästä palkkainflaatiota
laukkaamaan; nyt esimerkiksi monien vähittäiskaupassa olevien
tuotteiden hinnat ovat nousseet sen takia, että palkankorotukset
ovat olleet niin suuria. Tämä on kaikille selvä.