Täysistunnon pöytäkirja 12/2008 vp

PTK 12/2008 vp

12. TORSTAINA 21. HELMIKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

Sähkön siirtohintojen kohtuullisuus

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Kansalaiset, valtioneuvosto! Näin juhlapäivän kunniaksi tästä hetkestähän voi ajatella, että Suomen nousu kansakuntien joukkoon alkoi ja itsenäistyminen, joka tietenkään ei ole aivan loppuun saatettu, ja nyt jo ollaan siirtymässä EU:n armoille. Kysyisin vähän filosofisemman, sivistyneemmän kysymyksen ministeri Pekkariselta:

Mitä on kohtuullisuus? Nimittäin nämä siirtohinnat ja kaikki tämmöiset välistävetohinnat sähkönjakelussakin maaseudulla ja eri paikkakunnilla ovat riistäytyneet käsistä ja hallitus kehottaa ihmisiä kuluttamaan vähemmän mutta samalla tämmöinen keinottelu näillä välistävetohinnoilla vaan pahenee, ja täällä sanotaan laissa, että Energiamarkkinavirasto vaalii ja vaatii siirto- ja muiden oheishintojen pysyvän kohtuullisina. Jollette te määrittele prosenttia tai selkeitä lukuja, mitä on kohtuullisuus, niin kohta tämä kohtuullisuus johtaa siihen, että nämä hinnat on suurempia jopa kuin nämä kulutushinnat.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Todellakin vuoden 2005 uudistuksessa määriteltiin Emv:n tehtäväksi, Energiamarkkinaviraston tehtäväksi, siirtohintojen valvonta, ja kyllä rohkenisin sanoa, että tämä lakiuudistus oli tavattoman tärkeä. Käytännössä sen vaikutuksista voidaan sanoa, että siirtohinnat eivät ole nousseet lainkaan viimeisten vuosien aikana. Niiden reaalinen taso on jopa alempi kuin silloin, kun tämä laki säädettiin. Näin on käynyt viimeisten vuosien aikana, lyhyesti sanottuna.

Pertti Virtanen /ps:

Arvoisa puhemies! Jokainen kuluttaja voi omissa sähkölaskuissaan todeta, jos puhutaan vaan siirtohinnasta, mutta siinä on kaikkea muuta oheismaksua ja kuukausimaksut. Me kansanedustajat, jotka asumme täällä pienissä luukuissamme Helsingissä, tiedämme, että kulutukseen verrattuna nämä kaikki oheismaksut ovat 90 prosenttia sähkön varsinaisesta kulutuksesta. Dieselin suhteen on sama asia. On määritelty aikoinaan, että se olisi noin yksi kolmasosa bensan hinnasta, joka tarkoittaisi bensan hinnalla 150, että diesel maksaisi 100. Tänä päivänä diesel maksaa kohta kohtuullisena yhtä paljon kuin bensa. Määritelkää tarkat prosentit älkääkö naureskelko siellä, että kyllä EU meidät pojat sitten pelastaa, jos me nyt emme keksi tässä äkkiä lonkalta jotain lukua.

Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Jos nyt, ed. Virtanen, kuitenkin pysyttäisiin siinä asiassa, minkä te alun perin kysymyksenä esititte. (Ed. Pertti Virtanen: Aiotteko tehdä jotakin?) Te siirryitte hyvin liukkaasti dieseliin. Se ehkä onkin vähän liukkaampaa. Mutta mitä tulee itse siirtohintoihin, niin on erittäin tärkeää, että meillä on sellainen toimivaltainen viranomainen, jolla on riittävän kova ja hyvä kapasiteetti, riittävän selkeät, yksiselitteiset perusteet, joilla se valvontatehtävänsä suorittaa. Näin mielestäni aika hyvin on, ja sen ansiosta on käynyt niin, että sähkön siirtohinnat eivät ole reaalisesti kasvaneet viime vuosien aikaan. Diesel on toinen maailma, mutta sitä ette kysyneet alun perin.

Ensimmäinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.