1) Laki työttömyysturvalain 2 luvun 2 §:n muuttamisesta
Janne Seurujärvi /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen erittäin iloinen,
että edustajat näin suurilukuisesti ovat tulleet
kuuntelemaan ja kannattamaan tätä tekemääni
lakialoitetta, joka siis koskee työttömyysturvalain
2 luvun 2 §:n muuttamista. (Ed. Skinnari: Edustaja niin
harvoin esiintyy täällä!)
Lakialoitteessa ehdotetaan, että vapaaehtoisen palokunnan
toimintaan osallistuvilta työttömiltä ei
vähennetä työttömyysetuuksia
hälytyskorvausten takia. Perusteluna esitykselleni on vapaaehtoisen
palokuntatyön merkitys yhteiskunnan sisäistä turvallisuutta
tukevana ja ihmishenkiä pelastavana toimintana.
Vallitsevan käytännön mukaan vapaaehtoiseen
palokuntaan kuuluvien työttömien hälytyskorvauksen
vastaanottamisessa sovelletaan soviteltua päivärahaa
täyden päivärahan sijaan. Tulkinnan mukaan
hälytyskorvauksen vastaanottaminen tekee heistä vain
osittain työttömiä. Saatu korvaus katsotaan
ansiotuloksi, jonka vuoksi täydestä työttömyysturvaetuudesta
vähennetään 50 prosenttia.
Pelastuslain 5 §:n nojalla pelastustoimen alueella
tulee olla pää- ja tarvittaessa myös
sivutoimisesta henkilöstöstä koostuva
pelastuslaitos. Lisäksi alueen pelastustoimen järjestelmään
voi kuulua vapaaehtoisia palokuntia, laitospalokuntia ja tehdaspalokuntia
sen mukaan, kuinka alueen pelastustoimi on niiden kanssa sopinut.
Vapaaehtoisuuteen perustuva sopimuspalokuntatoiminta ja sivutoimisen
sopimushenkilöstön käyttö ovat
välttämättömiä tehokkaan
pelastustoiminnan järjestämiseksi. Erityisesti
harvaanasutuilla alueilla pelastustointa ei taloudellisistakaan syistä ole
mahdollista rakentaa pelkästään päätoimisen
henkilöstön varaan. Taajaan asutuilla alueilla
sopimuspalokunnat muodostavat päätoimista henkilöstöä tukevan
reservin.
Lääninhallitukset ovat selvittäneet
sisäasiainministeriön toimeksiannosta työttömien
osuutta kaikista sopimuspalokuntalaisista. Selvityksen mukaan työttömien
sopimuspalomiesten määrää ei
pidetä valtakunnallisesti suurena, mutta alueellisten ja
paikallisten erojen voidaan arvioida olevan merkittäviä.
Selvitys paljasti myös sen, että ongelma työttömyyskorvauksen
yhteensovittamisessa on valitettavasti johtanut monen työttömän
lopettamaan toimintansa vapaapalokunnassa. Samaan aikaan monessa
sopimuspalokunnassa podetaan kuitenkin akuuttia miehistöpulaa.
Suomessa on laitos- ja tehdaspalokuntia 153, joissa toimii päätoimisia
ammattipalomiehiä noin 4 000. Vapaapalokuntia
on puolestaan 635, ja sivutoimisia tai vapaapalokuntalaisia on noin 8 800.
Alueelliset erot ovat merkittäviä. Esimerkiksi
Lapin pelastuslaitoksen vakituisen henkilöstön
määrä on 146. Vuonna 2008 toimenpidepalkkaa
saavia vapaapalokuntalaisia oli peräti 894. Lapin viime
vuoden reilusta 4 000 kiireellisestä pelastustoimen
tehtävästä vakituinen henkilökunta
hoiti 44 prosenttia ja vapaapalokuntalaisiin tukeuduttiin 56 prosentissa.
Lapissa kirjattiin viime vuonna reilut 2,3 miljoonaa rekisteröityä yöpymistä.
Merkittävä ja vahvasti kasvava osuus majoittujista
on kansainvälisiä matkailijoita. Hyvänä esimerkkinä vapaapalokuntalaisten
merkityksestä pelastustehtävissä ovat
olleet Lapin matkailukeskusten sopimuspalokuntalaisten sammutusosastot,
jotka ovat ripeällä toiminnallaan estäneet
suuria taloudellisia menetyksiä sekä pelastaneet
ihmishenkiä. Voimakkaasti sopimuspalokuntalaisten apuun
nojaavat alueet ovat erityisen huolissaan yksiköiden henkilöstömäärän
turvaamisesta, mitä ei auta työttömien
päivärahan leikkaaminen pienen hälytyskorvauksen
takia.
Sisäasiainministeriö on useaan otteeseen neuvotellut
sosiaali- ja terveysministeriön kanssa vapaaehtoishenkilöstön
työttömyysturvan yhteensovittamiseen ja maksatukseen
liittyvistä ongelmista. Sisäasiainministeriö on
esittänyt, että sosiaali- ja terveysministeriö ryhtyisi
asiantilan korjaamiseksi tarvittaviin toimenpiteisiin. Sisäministeri
Holmlund on viimeksi reilu viikko sitten ansiokkaasti kiinnittänyt
huomiota asiaan ja on osaltaan luvannut viedä asiaa eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Toivon, että tämä koko maan
pelastustoimen järjestämisen kannalta vähäinen
mutta joidenkin alueiden osalta merkittäväksi
koettu epäkohta laissa korjataan mahdollisimman pikaisesti.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Täytyy sanoa,
että ed. Seurujärvi on tehnyt erittäin
hyvän aloitteen. Sen sisältö on täysin
ainakin kokoomuksen ajatusten mukainen, mitä hallitusohjelman
henkeen tulee. Kaiken työn tulee olla kannattavaa. Vpk:han
tekee erittäin tärkeää työtä,
kun se pelastaa ihmishenkiä ja on paikalla silloin, kun
on hätä.
Aloitteessa todetaan, että kysymys on hyvin vähäisistä määristä ihmisiä,
joita tämä koskee, mutta mielestäni jokainen
ihminen on tärkeä ja jokainen työtön,
joka saadaan pysymään työn syrjässä,
ja kaikki keinot, joilla voimme ehkäistä syrjäytymistä,
ovat tärkeitä. Mielestäni tämä aloite
tukee sitä.
Suurista summista ei suinkaan ole kysymys. Korvaukset, joita
ihmiset saavat, ovat varsin pieniä, 8—9 euroa
tunnilta, jos sitäkään. Mutta se periaate,
että saatu hälytyskorvaus katsotaan ansiotuloksi,
minkä vuoksi etuudesta vähennetään 50
prosenttia, on mielestäni kohtuuton nykyaikana. Mielestäni
tähän tulee tehdä muutos.
Lisäksi pelastusalalle on saatava riittävästi
väkeä. Muistan, että kun toimin palosuojelutoimikunnassa,
niin silloin oli päämääränä,
että Suomi on Euroopan turvallisin maa. Se on todella erittäin
kunnianhimoinen tavoite näin suurelle maalle, joka on näinkin
harvaanasuttu. Uskallan epäillä, onnistutaanko
tässä tavoitteessa, mutta ainahan voi olla kunnianhimoa
ja voidaan pyrkiä siihen.
Joka tapauksessa vpk:n työtä tulee tukea,
ja mielestäni tämä lakialoite on hyvä.
Tämä epäkohta, mikä on näitten
työttömien kohdalla siinä kohdin, kun
he saavat sitten tätä korvausta tehdystä vapaaehtoistyöstä,
on mielestäni ehdottomasti korjattava. Tässä ei
voi paeta ollenkaan sen taakse, että kyse on vähäisistä määristä henkilöitä.
Toivon, että tämä asia voidaan käsitellä ja
tämän voisi ottaa myös osaksi Sata-toimikunnan työskentelyä aivan
asiallisesti.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! On ollut mielenkiintoinen viikko sikäli, että useampia
merkittäviä lakialoitteita edustajilta on tullut.
Tässä viikolla käsiteltiin ed. Kaltiokummun
perusteltua lakialoitetta, ja minun mielestäni tämä ed.
Seurujärven lakialoite on hyvin lähellä sitä ajatusta
myöskin, mikä ed. Kaltiokummun lakialoitteessa
oli.
Tällä hetkellä on käynyt
ilmi se, että kun on keskitetty toimintaa pelastusviranomaisten
osalta, niin reuna-alueille ei ole jäänyt vakituista
henkilöstöä juuri lainkaan, ja tällaiset
erikoiset tulkinnat ovat vähentäneet nyt sitä nopeaa
avunsaantia. Koska tässä ei ole kyse rahasta vaan
periaatteesta, niin toivoisin kyllä, että asianomainen
valiokunta voisi ottaa tämän lakialoitteen käsittelyynsä,
koska tosiaan, arvoisa puhemies, niin kuin totesin, tässä ei
ole kyse siitä, että rahaa menisi turhaan. Tässä on
kyse monta kertaa myös ihmishengistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Seurujärven
aloite on sinällään asiana hyvä.
Tästä on vuosien varrella, kun tuossa katsoin
netin kauttakin, tehty aloitteita aika paljon. Itse muistaakseni
olen tehnyt vuonna 95 ensimmäisen kirjallisen kysymyksen
aiheesta, että tämä pitäisi korjata,
koska näissä vpk-hommissa tavallaan, ja vaikka
ei olisi vpk:ssakaan, sehän on kansalaisvelvollisuus lähteä,
jokaisen työttömän velvollisuus on lähteä palo-
ja pelastustehtäviin, jos semmoinen käsky käy.
Tämä vpk-homma on vähän enemmän
vielä järjestäytynyttä, koska
tässä käydään harjoituksissa
ja saadaan jotain palkkiota siitä harjoituksissa käynnistä,
johon velvoitetaan.
Siinä mielessä tämä työttömyysturvakytkentä tässä on
hyvin omituinen. Nimittäin jos sattuu niin, että tuolla
jossakin on tulipalo syttynyt ja siellä tulee komento,
että hei, nyt kaikki kulkukuntoiset ja selvin päin
olevat miehet sammuttamaan tulipaloa sinne, niin se on vaan lähdettävä, ja
siinä äkkiä työtön
kääntyy nurkan taakse ja lähtee kävelemään,
kun tietää, että siinä voi työttömyyskorvauksen
saanti viivästyä useammalla viikolla ja sitten
se korvaus leikkaantuu. Jokainen euro leikkaa 50 senttiä,
mitä sattuu saamaan, sitä korvausta. Sen takia
tämäntyyppinen työ, jota tehdään,
on tämmöistä yleishyödyllistä työtä,
joka koituu kaikkien meidän hyväksi. On se ihme,
kun tätä ei ole saatu pois tästä sillä tavalla, että tämä olisi
sellaista työtä, joka ei vähennä työttömän
työttömyysturvaa.
Tähän stilistiikkaan en hirveästi
puutu, mitä tässä ed. Seurujärvi
on esittänyt. Kun tässä pykälässä lukee,
jotta "osallistuu vapaaehtoispalokunnan toimintaan", niin sehän
ei ole vielä este ollenkaan työttömyysturvan
saannille, vaan se korvaushan tekee sen, joten tämä muoto
tässä on vähän omituisesti kirjoitettu,
koska kysehän on siitä, jotta jos saa mistä hyvänsä jotain
etuutta, niin työttömyysturva leikkaantuu aina.
Se menee sovittelun piiriin, ja soviteltu päiväraha
on sitten semmoinen, jotta se leikkaa 50-prosenttisesti sitä saatua
euroa aina.
Se on sitten sen ajan murhe, mitä tuolla valiokunnassa
tehdään — toivon mukaan tämä menee eteenpäin — tämän
osalta. Toivon mukaan viedään jollakin tavalla
eteenpäin tämä. Olisin toivonut, että tähän
olisi kerätty enemmän nimiä, koska se
sata nimeä kun olisi kerätty tähän,
niin tämä olisi todennäköisesti
sitten saatu ainakin nopeammin läpi. Mutta toivon mukaan
hallitus nyt on sen verran fiksu ja kuuntelee näitä puheita ja
lukee pöytäkirjoja, jotta tähän
asiaan saataisiin korjaus mahdollisimman pikaisesti.
Oikeastaan ei muuta. Toivotan menestystä tälle
ja toivon, että mahdollisimman äkkiä saadaan tämä aikaan,
jotta tämä epäkohta ei olisi ainakaan
este vapaaehtoistyöhön lähtemiselle.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä ed. Lahtelan asiasta
on helppo muutamalla sanalla jatkaa. Itse asiassa se on juuri näin.
Ensinnäkin tämä ed. Seurujärven aloite
on erittäin hyvä kokonaisuutena, mutta tämä ei
ole siis vailla ongelmia. Tämä vaatii paljon laajoja
selvityksiä, ennen kaikkea juuri siitä syystä,
että joissain tapauksissa on arvioitu, että tämä järjestelmän
muuttaminen saattaisi aiheuttaa ongelmia sitten myöskin
vakinaisen palokunnan palkkausteknillisiin kysymyksiin.
Eräs sellainen — tässä aloitteessakin
mainittu — asia, mikä on tärkeä huomioida,
on se, että tämä järjestelmä on
hyvin erilainen eri puolilla maata ja yhtä yhtenäistä mallia
ei ole olemassa. Se on se ensimmäinen ongelma.
Toinen asia — totta kai erittäin tärkeä — on se,
että koko maan pitää olla pelastustoimen
alla tavalla tai toisella, siinä yhdyn kyllä ed.
Seurujärven aloitteeseen täysin 100-prosenttisesti.
Mutta vailla ongelmia tämä ei missään
tapauksessa ole. Lähtökohtaisesti kannatan, että nämä asiat
ainakin selvitetään.
Markku Rossi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti haluan todeta, kun alussa
todettiin, että tämä ei ole välttämättä iso
kysymys, että kun esimerkiksi Pohjois-Savossa Juankoskella
Stromsdalin tehtaan loppumisen myötä 200 tehtaan
työntekijää jäi työttömäksi,
niin itse asiassa koko palokuntatoiminta lepää juuri
näiden miesten harteilla. Eli kysymys on huomattavasti
laajempi kuin yksistään tällainen työttömyysturvaan
liittyvä kysymys, ja ehdottomasti tämä lakialoite
täytyy viedä tuolta ministeriön kautta
tai eduskunnan kautta eteenpäin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seurujärven aloite puuttuu tärkeään asiaan,
mutta tämän aloitteen sisältö olisi
vaatinut vähän enemmän pohtimista. Perusteluosassa on
ihan ylimalkaisia huomautuksia siihen liittyen, mikä on
sovitellun työttömyyskorvauksen menettely nykyisen
lainsäädännön mukaan, ja itse
pykälämuutos puuttuu oikeastaan eri asiaan kuin
mistä nyt on kyse. Ed. Lahtela sanoi aivan oikein, etteihän
sinällään vapaaehtoispalokunnan toimintaan
osallistuminen evää mitään työttömyysturvaa.
Ei sellaisen työttömän katsota olevan
työmarkkinoitten ulkopuolella, eikä hän
sitä kautta menetä työttömyysetuutta,
vaan se maksettava korvaus sen tekee, josta jokainen maksettava
euro vähentää muuten maksettavaa työttömyysturvaa
50 sentin verran, ja se on se ongelma.
Kaiken kaikkiaan tätä aloitetta olisi voinut
laventaa niin, että olisi otettu mukaan vanhan työttömyysturvalainsäädännön
mukainen suoja-osuus työttömyysturvaan.
Markka-aikana se oli 750 markkaa kuukaudessa, minkä alle
jäävät ansiotulot tai mitkä hyvänsä tulot
eivät vaikuttaneet muuten maksettavaan työttömyysturvaan millään
lailla. Kun tuo raja tarkistettaisiin ja otettaisiin uudelleen käyttöön,
se tekisi sen, että myöskin pienet tulot ilmoitettaisiin,
niin kuin ne kuuluu ilmoittaa, verottajalle. Sitä kautta
tämä järjestelmä olisi huomattavasti
joustavampi ja myöskin toimivampi, ja silloin muutkin kuin
vapaaehtoistoiminnasta maksettavat korvaukset olisivat samalla viivalla.
Kaiken kaikkiaan Vanhasen ykkös- ja kakkoshallituksen
aikanahan on kaikista suurin virhe ollut se, että työttömyyden
aikaiseen perusturvaan ei ole tullut sentinkään
korotusta, ei tule kahdeksaan vuoteen, ja nyt sitten sosiaalitupossa
ja Sata-komiteassa siunataan se, että toistakymmentä vuotta
menee varmuudella niin, että perusturvaa, peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea, ei koroteta senttiäkään.
Enkä kyllä ymmärrä sitä, mitä sosiaalisuutta
sellaisessa sosiaalitupossa on, joka sivuuttaa sen ryhmän
kokonaan, mistä aiheutuu suurin suomalainen köyhyys.
Kaikista kurjimmassa tilanteessahan ovat juuri ne henkilöt,
jotka elävät peruspäivärahan
turvin ja työmarkkinatuen turvin. Aika monet heistä joutuvat turvautumaan
toimeentulotukeen. Nythän ansio-sidonnaisen ja perusturvan
kytkös poistettiin sillä tapaa tässä sosiaalitupossa,
että ansiosidonnaista kyllä parannetaan, mutta
työmarkkinatukea ja peruspäivärahaa ei
koroteta. Tähän asti ainakin ammattiyhdistysliike
on ilmoittanut, että se on heille pyhä asia, että tätä kytköstä ei
pureta, mutta nyt se purettiin niin, että ne kaikista vaikeimmassa
tilanteessa elävät jätettiin elämään siihen
omaan kurjuuteensa.
Tähän oikeuteen saada työttömyysturvaa
liittyy myös se, että jos työtön
osallistuu esimerkiksi luottamustehtävän hoitamiseen,
niin joissain työvoimatoimikunnissa, vanhojen työvoimatoimikuntien
aikana, on katsottu, että sellainen henkilö ei
ole työmarkkinoitten käytettävissä.
Tässä minusta olisi esimerkiksi perustuslakivaliokunnalle
pohdittavaa, voiko olla niin, että jos henkilö joutuu
työttömäksi, niin häneltä evätään
etuus elikkä oikeus toimeentuloon siitä syystä,
että hän on yhteiskunnallisesti aktiivinen. En
tiedä, meneekö tämä perusoikeuksien
kanssa yhteen, mutta tällainen käytäntö on
ollut aika monessa työvoimatoimikunnassa, eli käytännössä on
evätty työttömän oikeus osallistua
yhteiskunnalliseen toimintaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Seurujärven lakialoite on varsin
hyvä, ja se on täällä todettu.
Tietysti tämä kuuluu siihen sarjaan, mitä täällä tällä viikolla
on ollut: hyviä lakialoitteita, jotka toivon mukaan otetaan
kopiksi valtioneuvoston puolella ja joiden pohjalta valtioneuvosto
tuo sitten omaa lainsäädäntöään
tänne.
Tuo puhe siitä, että olisi ehkä sata
nimeä ollut hyvä kerätä, on
ihan perusteltu. Silloin myöskin valiokunta voisi itse
edistää näiden lakialoitteiden käsittelyä ja
toteuttaa niitä esimerkiksi sillä tavalla kuin
joskus on tehty. Otan esimerkin Repoveden kansallispuistoa koskevasta
lainsäädännöstä: lakialoite
voidaan viedä eteenpäin kuten hallituksen esitys
ja tuoda tänne täysistuntoon ja käsitellä täällä.
Kaiken kaikkiaanhan näitä perusteluja voi aina
saada paremmiksi, mutta se, että lakialoitteen kuvaamalla
tavalla työttömyysturva häviää tai
pienenee, on kestämätöntä. Siinä mielessä tämä aloite
on hyvä.
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Ed. Mustajärven esille ottama asia,
että tämä hallitus ei olisi parantamassa
kaikista heikoimmassa asemassa olevan ihmisen toimeentuloa, ei kyllä pidä paikkaansa,
mutta se ei suoranaisesti liity tähän aloitteeseen.
En näin ollen käy siihen tarkemmin.
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Seurujärvi on
puuttunut erittäin tärkeään
epäkohtaan. Vapaaehtoistyö, vieläpä pelastustyö,
toisen auttaminen, välittäminen, yhteisvastuu — erittäin
arvokasta inhimillisesti. Siitä ei pidä missään
olosuhteissa käydä rankaisemaan taloudellisesti.
Se on yhteiskunnan kannalta erittäin merkittävää ja
tärkeää työtä. Tiedän
moni alueita Suomessa, joilla vpk:lla on erittäin suuri
rooli, alueita, joilla on 5 vakinaista työntekijää ja
peräti 60 vpk:laista toimii alueella. Näin ollen
vpk:n merkitys on kiistaton ja erittäin tärkeä.
Tässä ei pidä käydä pilkkua
viilaamaan, vaan on syytä huomioida aloitteen henki ja
siirtää kyllä tämä aloitteen
tarkempi pohtiminen Sata-komiteaan, jossa juuri tällaisia
pullonkauloja, epäkohtia, päästään
purkamaan. Uskon, että ministeri Hyssälä tulee
ottamaan tämän voimakkaasti esille.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Puumalalle lyhyesti vaan se, että on
kiistaton tosiasia se, että Vanhasen kummankaan hallituksen
aikana peruspäivärahalla elävälle
ja työmarkkinatukea saavalle ei ole tullut sentinkään
tasokorotusta. Sata-komiteassa tämä on siunattu,
sosiaalitupossa tämä on siunattu, elikkä se
aika jatkuu siitä eteenpäin vielä toistakymmentä vuotta,
ettei tule minkäänlaista tasokorotusta tälle
ryhmälle. Se on pomminvarma tosiasia.
Totta kai myöskin perusturvan taso liittyy siihen ja
kytkeytyy myöskin tähän lakialoitteeseen niin,
että jos siitä mitättömän
pienestä peruspäivärahasta ja työmarkkinatuesta
vähennetään vielä se korvaus,
minkä saa vapaaehtoistoiminnasta, niin totta kai siltä henkilöltä vähennetään
jo entisestään heikkoa perusturvaa sen korvauksen sovittamisen
myötä.
Tuomo Puumala /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Mustajärven kanssa samaa
mieltä siitä, että jos muodostetaan sidos
ansiosidonnaisen turvan parantamiseen ja toisaalta perusturvan parantamiseen,
niin kaikista heikoimmassa asemassa olevan toimeentuloa ei ole helppo
parantaa.
Mielestäni Suomesta köyhyys voidaan kyllä poistaa,
jos siihen riittää tahtoa. Nythän tämä hallitus
on päässyt jo toimenpiteisiin. Esimerkiksi pienimmät
eläkkeet nousevat 700 euroon 500 eurosta. Pienintä eläkettä saavat
ovat olleet niitä, jotka ovat olleet kaikista pienimmällä toimeentulolla,
aivan samaan tapaan kuin monet perheelliset. Nyt kun lapsilisät
sidotaan indeksiin, niin myös tässä asiassa
päästään merkittävästi
eteenpäin.
Toivon, että koko perusturvan tasoa saadaan Suomessa
ylöspäin, mutta se ei onnistu, jos sidomme sen
myöskin ansiosidonnaisen turvan parantamiseen, siitä olen
kanssanne samaa mieltä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulle tuli aivan samalla tavalla kuin ed.
Rossille tässä mieleen tämmöinen
teollisuuspaikkakunta, jolla aina yksi suuri teollisuuslaitos on
pitänyt työllisyydestä huolen. Sitten
kun se tehdaslaitos lopetetaan, niin se tehdaspalokunta, joka on
ollut, tietysti lakkaa teollisuuslaitoksen lopettamisen myötä ja
seurauksena on pitkäaikainen suurehko työttömyys,
ja juuri siihen porukkaan, joka olisi nyt ammattilainen hoitamaan
näitä vpk-hommia, tämä tässä aloitteessa
mainittu epäkohta puree. Elikkä siis toisin sanoen
tulee ketjureaktio, joka vaikuttaa koko sen yhdyskunnan toimintaan.
Tässä katsannossa minusta tässä yhteiskunnallisessa
tilanteessa ja taloustilanteessa, missä nyt eletään,
tämä on todellakin hoidettava asia.
Puhemies:
Suuren valiokunnan pian alkavan kokouksen vuoksi tämän
asian käsittely keskeytetään.