2) Hallituksen esitys eduskunnalle tuloveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi Kyproksen kanssa tehdyn
sopimuksen ja pöytäkirjan hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen ja pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Kimmo Sasi /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olemme hyväksymässä verosopimusta
Kyproksen kanssa. Joku saattaa kysyä, onko ajankohdalla
jokin merkitys. Voin sanoa, että ei ole. Tilanne on se,
että Suomella on kaikkien muitten Euroopan unionin jäsenmaiden kanssa
sopimus kahdenkertaisen verotuksen ehkäisemisestä ja
Kypros on ainoa valtio, jonka kanssa tätä sopimusta
vielä ei ole. Tästä syystä on
tarkoituksenmukaista, että verosopimusjärjestely
kattaa kaikki Euroopan unionin jäsenvaltiot.
Kysymys on siis kahdenkertaisen verotuksen ehkäisemisestä.
Viime aikoina, kun salissa on käsitelty näitä asioita,
on keskusteltu lähinnä verotietojen vaihtoa koskevista
sopimuksista. Kaiken kaikkiaan Suomella on 72 kahdenkertaisen verotuksen
ehkäisemistä koskevaa sopimusta, joten tämä sopii
hyvin tähän verkkoon.
Erityisen tärkeää sopimuksen osalta
on se, että se on OECD:n mallisopimuksen mukainen eli että kukaan
ei saa mitään erityisiä etuuksia tässä yhteydessä.
Tältä osin on oltu hyvin tarkkana, että se
pohjautuu OECD:n malliverosopimukselle ja noudattaa sitä lähestulkoon
kaikilta osin. Se, mikä on erityisen tärkeää näissä kahdenkertaisen verotuksen
ehkäisemistä koskevissa sopimuksissa, on se, että siellä on
24 artikla mallisopimuksessa, joka lähtee siitä,
että verotustietoja vaihdetaan. Se asettaa Kyprokselle
velvoitteen antaa Suomelle verotietoja ja Suomelle antaa verotietoja
Kyprokselle. Tässä tilanteessa se, että tämä verotietojen
vaihto saadaan aikaan, on mielestäni erittäin
tärkeää ja tarkoituksenmukaista. Se on ehkä tämän
sopimuksen kaikkein olennaisin elementti. Tähän
täytyy vielä lisätä se, että nyt
verotietojen vaihtoa on tarkoitus tehostaa vuoden alusta voimaan
tulleen ja uuden niin sanotun virka-apudirektiivin nojalla eli Euroopan
unionin direktiivin nojalla, ja tämäkin parantaa
mahdollisuuksia saada näitä tietoja Kyprokselta.
Kaiken kaikkiaan todennäköisesti joudumme käsittelemään
Kyproksen tapausta maaliskuun jälkimmäisellä puoliskolla.
Täytyy sanoa, että tällä ei
ole mitään yhteyttä näihin Kyproksen mahdollisiin
pelastustoimenpiteisiin, vaan tarkoitus on nimenomaan se, että mikäli
siellä esiintyy veronkiertoa ja varojen väärinkäyttöä,
niin tältä osin Suomen verottaja saa mahdollisimman tehokkaasti
ja hyvin tietoja Suomeen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka tässä todetaan,
että käsiteltävä verosopimus
on itsenäinen valtiosopimus eikä sillä ole suoraa
linkkiä näihin Kyproksen talouden kuntoon saattamista
koskeviin EU:n euroalueen hankkeisiin, niin kuitenkin kun olette
Kyproksen tilannetta käsitelleet valiokunnassa, niin varmaan
tämä sopimus on perusteltua hyväksyä. Meillä kuitenkin
lähiaikoina keskustelu Kyproksesta kaiken järjen
mukaan jatkuu. Näyttää siltä, että Kypros
jonkinnäköisen tukipaketin tarvitsee. On esitetty
paljon kritiikkiä sen suhteen, onko Kyproksella harmaata
taloutta kuinka paljon, miten pankkijärjestelmä toimii,
mikä on Kyproksen taloudellinen tilanne, miten suhtautua
rahanpesuväitteisiin, mitä on esitetty. Oikeastaan
haluaisin valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajalta Sasilta kysyä:
oliko teillä tämä Kyproksen tilanne laajemmin
esillä, kun pohditte sitä, voiko Suomi hyväksyä tämän
sopimuksen, mikä nyt esillä on? Yhteys näillä asioilla
kuitenkin on olemassa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, että Kyproksen
tilanteella, vaikka se ei suoraan tähän verosopimukseen
liity, on tähän kuitenkin vahva asiallinen liittymäkohta. Kyproksen
harmaan talouden ja rahajärjestelmän myös
talousrikollisuuteen liittyvät vakavat piirteet aina venäläistä mafiaa
myöten vaativat kyllä Suomen eduskunnalta ja valtiovarainvaliokunnalta
myös jatkossa erittäin asiallista paneutumista.
Tältä osin en malta olla kyllä huomauttamatta,
että juuri tällaisia tilanteita varten euroalueen ja
EU:n rahoitusmarkkinoiden valvonnan ja juuri pimeän ja
rikollisen rahoituksen avoimuuden ja julkisuuden lisäämiseksi
tarvittaisiin juuri rahoitusmarkkinaveroa, josta on nimenomaan hallitusohjelmassa,
jonka puolivälitarkastelu on nyt kohta. Toivoisi, että kokoomus
lukisi liitteen 3 erittäin tarkkaan: "Suomi kiirehtii keinotteluluonteiseen
toimintaan puuttuvan kansainvälisen rahoitusmarkkinaveron
käyttöönottoa mahdollisimman kattavasti
maantieteellisesti. Tavoitteena tulee olla globaali vero, mutta
ensi vaiheessa kyseeseen voi tulla myös vain EU-tasolla toimeenpantava
järjestelmä." Nyt Viroa myöten Saksa,
keskeiset EU-maat pitävät välttämättömänä tätä,
että pitää saada rahaliikkeet näkyviksi, pitää päästä oikeasti
valvomaan tätä kasinokapitalismia ja tätä todella
vakavaa rikollistakin toimintaa, jonka laskua nyt maksavat sadat
miljoonat syyttömät eri puolilla Eurooppaa, nuoret
toivottomuutena Euroopan maissa ja pitkäaikaistyöttömyytenä ja
sosiaalisena ja poliittisena ja taloudellisena epävakautena,
joka järistää maaperää.
Tältä osin toivoisi, että nyt Kyproskin auttaisi
kokoomuksen takaisin hallitusohjelman liite 3:n tulkintaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä verosopimus
on varmasti paikallaan, ja niin kuin valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja,
edustaja Kimmo Sasi totesi, tämä verotietojen
vaihto, sen edistyminen Suomen ja Kyproksen välillä,
on varmasti perusteltua. Se saattaa auttaa myös suomalaisten
verokonnien kiinni saamisessa.
Mutta Kypros on todellakin ajankohtainen, niin kuin tässä keskustelussa
on todettu, myös sen takia, että Kypros on pyytänyt
EU:lta taloudellista tukipakettia, kun Kyproksen pankkijärjestelmän
ongelmat ovat saattaneet koko Kyproksen valtion erittäin
vaikeaan taloudelliseen tilanteeseen.
Kyproksen pankkijärjestelmä on aivan ylisuuri
suhteessa valtioon, ja Kyproksen pankkijärjestelmän
on epäilty olevan tällainen Välimeressä kelluva
rahapesunlaitos, enkä ole täysin vakuuttunut siitä,
etteikö näissä epäilyissä olisi
aika paljon perää. Varsinkin venäläisen
rahan on arveltu hakeutuneen Kyprokselle ja Kyproksen kautta sitten
takaisin Venäjälle, muun muassa sen vuoksi, että Kyproksen
pankkijärjestelmä on mahdollistanut tämän
rahan alkuperän häivyttämistä tai muuta
rahanpesua, joka on ollut rikollisista syistä tarpeen.
Suhtaudun henkilökohtaisesti äärimmäisen varauksellisesti
tähän Kyproksen pelastamiseen Euroopan unionin
veronmaksajien rahoilla. Luulen, että pelastamatta jättämisestä koituva
lasku Euroopalle erilaisina seurannaisvaikutuksina voisi kuitenkin
olla siedettävä. Ja jos kerta pankkijärjestelmä on
pelastettava, niin ehkä venäläiset oligarkit
olisivat siihen oikeampia pelastajia kuin eurooppalaiset veronmaksajat.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt kuuluu oikea ääni:
annan tunnustuksen siitä, mitä äsken
edustaja Zyskowicz sanoi. Juuri näin pitäisi kaiken
järjen mukaan menetellä. Tuskin Euroopan unionin
alueella on toista maata, jonka pankkijärjestelmään
pesiytyy tämänsorttinen raha — jolle
voi nyt antaa monia nimikkeitä, mutta välttämättä mitkään
niistä eivät ole kovin mairittelevia nimikkeitä — kuin mikä on
totuus Kyproksen tapauksessa.
Tämä verosopimus sinänsä on
ihan hyvä ja perusteltu ja tärkeä asia
nyt Kyproksen ja Suomen välillä. On toivottavaa,
että tämäntapaiset verosopimukset, OECD:n
mallin mukaiset verosopimukset, yleistyisivät Kyproksen
ja muidenkin eurooppalaisten maiden välillä. Silloin
sitä ongelmaa, mihin tässä Zyskowiczkin
viittasi, voitaisiin ehkä vähän vähentää.
Tällä hetkellä ilmeisesti Kyproksen
pankkisektorin suuruus on noin 7—8-kertainen kansantuotteeseen
verrattuna. Olin Pietarissa muutama vuosi sitten eräässä kokouksessa,
jossa kävi ilmi, että 2009—2010 tuo Kyproksen
pankkisektori oli noin 10—11 kertaa suurempi kuin Kyproksen
kansantalous. Jokainen ymmärtää, että se
ei ole tervettä rahaa, mikä niihin pankkeihin
oli pesiytynyt. Ja ilmiselvästi ne ongelmat, mitkä Kyprosta
kohtaavat tällä hetkellä, ovat osin seurausta tästä kaikesta.
Eli otan kopin kiinni ja hyvin mieluusti kaikessa siinä jatkokäsittelyssä,
kun Kyproksen asiat tulevat täällä vastaan,
suhtautumiseni on samansorttinen kuin edustaja Zyskowiczin täällä. Toivon,
että edustaja Zyskowicz ei muuta kantaa, niin että me
voimme kulkea tällä tiellä hänen kanssaan
rinnakkain Kypros-kysymyksen loppuun saakka.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kaikkoselle on syytä todeta,
että valtiovarainvaliokunta ei tässä yhteydessä kuullut
tämän kahdenkertaisen verotuksen ehkäisemistä koskevan
sopimuksen osalta Kyproksen taloustilanteesta. Mutta samana päivänä toisessa
yhteydessä kuultiin valtiovarainministeriön asiantuntijoita,
jotka kertoivat myöskin Kyproksen tilanteesta. Tällä tavalla
valiokunta koko ajan sitä seuraa, ja meillä on
keskusteltu siitä, että ennen kuin maaliskuun
lopulla tehdään päätöksiä,
valiokunta haluaa aika tarkat selvitykset siitä, missä Kyproksella
mennään ja millä tavalla näitä ratkaisuja on
valmisteltu ja muotoiltu.
Mitä tulee rahoitusmarkkinaveroon, niin valitettavasti
veron vaikutus todennäköisesti on se, että ne,
jotka käyvät valuuttakauppaa, siirtävät kaupan
veroparatiiseihin. Eli rahoitusmarkkinavero ilmeisesti suosii nimenomaan
veroparatiiseja. Se ei ollut tarkoituksenmukaista, mutta tällä verotuksen
sopimusverkostolla voidaan pyrkiä pitämään
huolta siitä, että Kypros olisi mahdollisimman
vähän veroparatiisi kaiken kaikkiaan.
Mielestäni on erittäin hyvä, että tässä on
käyty keskustelua myöskin tästä Kyproksen
pelastuspaketista. Tällä hetkellähän
siellä on arvioija, joka arvioi Kyproksen pankkijärjestelmää ja
niitä menettelytapoja, joita siellä on noudatettu. Kypros
sanoo, että lainsäädäntö on
kohdallaan, mutta minkälaista käytäntöä tosiasiassa
on noudatettu, siitä on suuria epäilyjä.
Kun tämä arviointi saadaan, niin sillä tietysti
tulee olemaan suhteellisen paljon merkitystä.
Mielestäni on tärkeätä,
että tässä vaiheessa jo hallitukselle
lähtee tästä salista sellainen signaali,
että Kyproksen pankkijärjestelmän pelastamisen
suhteen täytyy olla erittäin varovainen, koska
se ei varmastikaan ole täysin puhdas ja se on ylimitoitettu,
ja tässä suhteessa en usko, että sillä on
myöskään systemaattista vaikutusta koko
Euroopan unionin rahoitusjärjestelmään.
Tässä suhteessa sille, että mentäisiin
pelastamaan näitä pankkeja, täytyy kyllä esittää aivan
poikkeuksellisen vahvat perusteet, jotta eduskunta voi sellaisen
ratkaisun hyväksyä.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ovat hyviä puheenvuoroja
käyttäneet edustajat Rajamäki, Zyskowicz,
Pekkarinen, muutkin. Näihin voi yhtyä.
Verojaostossa toki ei kuultu asiantuntijoita erikseen tästä Kyproksen
tilanteesta, mutta asiantuntijoille toki esitettiin kysymykset tämän asian
kohdalla, ja siksihän tänne on lyhyesti todettu,
että "on itsenäinen valtiosopimus, eikä sillä ole
liittymää Kyproksen talouden kuntoonsaattamista
koskeviin EU:n euroalueen hankkeisiin". Eli emme toki olleet verojaostossa
tässä kohtaa hiljaisia emmekä ymmärtämättömiä, vaan
asia nostettiin esille, vaikkei mitään erityisiä asiantuntijoita
sitä varten kutsuttu.
Venäjällä ja Kyproksellahan on omat
sopimuksensa, ja jos jollakin sopimuksella on merkitystä tässä asiassa,
niin niillä sopimuksilla on merkitystä — tämän
käsityksen me saimme vastauksista. Mutta kuten sanottu,
tässä erittäin vakavassa asiassa sinänsä tällä sopimuksella
ei ole merkitystä eikä mitään
sellaista, joka varsinkaan rajaisi mitään sellaista,
mikä Suomen pitää saada tietää.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Olen hyvin tyytyväinen, että valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan
ja kokoomuksen edustajien ja sosialidemokraattisten valtiovarainvaliokunnan
jäsenten ja myös KD:n näkemykset ovat
hyvin yhteneviä tässä Kypros-kysymyksessä.
Kyproksen rahoitus- ja verotusjärjestelmässä on
niin vakavia ilmiöitä, että on käsittämätöntä ylipäänsä, että kyseinen
maa on euromaa ja että tästä ylipäänsä ollaan
keskustelemassa. Tällä hetkellä laskujen
oikea lähetysosoite on Moskova.
Toinen asia on sitten, että jos tässä tehdään
nyt ratkaisuja pankkijärjestelmän osalta, tehdään semmoinen
linjaratkaisu, jonka jälkeen ei ole paluuta ylipäänsä oikein
mistään. Tältä osin Wolfgang
Schäuble viime viikolla totesi valtiovarainministerikokouksen
jälkeen minusta erittäin sattuvasti, ainakin Frankfurter
Allgemeinen keskiviikon numeron mukaan, että EVM:n järjestelmää ei
ole luotu pankkien pääomittamiseen vaan ylivelkaantuneiden
maiden tukemiseen, ja tältä osin myöskin
hänen kriittinen asenteensa toivon mukaan sitten jatkuu.
Mutta tältä osin on myöskin huomattava,
että kaikki tämä kumulatiivinen ajautuminen
ja ajelehtiminen on vakavalla tavalla nyt kyllä päätepisteessään
ja viimeisessä tiehaarassa. 2010 toukokuussa tehtiin Kreikan
vastikkeettomien lainojen takaus tässä salissa,
jota SDP esitti hylättäväksi, ja silloin
olisi pitänyt ehdottomasti tämä hylkäysratkaisu
tehdä ja lähteä EU-periaatteiden mukaisesti
siitä, että kukin maa vastaa veloistaan, noudatettaisiin
EU-sopimuksia, eikä siitä, mitä koko
ajan nyt EU:n ja euron historia on ollut — siitä tehtyjen
sopimusten ja päätöksien jatkuvaa pettämistä ja
kieltämistä ja hylkäämistä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Kun puhumme kaksinkertaisen verotuksen sopimisesta
viimeisen EU-maan Kyproksen kanssa, niin siinä ei liene
tässä kohtaa ongelmia. Mutta kun puhumme Kyproksesta
ja verotuksesta, niin me myös tiedämme, että Kyproksen
yhteisövero on vain 10 prosenttia, ja kun lähdemme
sitten erikseen toisissa mekanismeissa katsomaan, joudummeko osapuoleksi
avustamaan ja miettimään, miten Kypros tästä pankkisektorinsa
kriisistä nousee, niin en malta olla myös muistuttamatta
tuosta kohdasta, koska verokilpailu ei oikein Euroopan sisälle
sovi.
Silloin pitää aina hälytyskellojen
soida myös, kun kaksinkertaisen verotuksen välttämisestä puhutaan,
sillä se on ollut myös tapa rakentaa koko maailmaan
verotuksen välttämisen järjestelmä. Jos
tutustuu veronkierto-, veroparatiisikirjallisuuteen, niin tämä on
ollut se tie, jolla ollaan menty. Tämä kyseinen
sopimus ei ole ehkä siihen syynä, kun tämä on
OECD:n mallisopimuksen pohjan mukainen, mutta haluan, että aina mietitään
verotuksen jonnekin muualle lähtemisen kohdalla, miten
pystytään kokonaisuudesta pitämään
kiinni.
Kyproksen valtion ja sen pankkisektorin ohjelman valmistelun
vaiheessa haluan muistuttaa, että aina kun pankeista edes
puhutaan, sijoittajavastuu on ensimmäinen. EU on ollut
tässä huono. Se ei ole näyttänyt
sijoittajille merkkiä, että ei ole aina jotain
muuta, joka sosialisoi sen kriisin eli ottaa sitten julkiselle vastuun.
Meidän täytyy EU:ssa pystyä näyttämään
kovemmin se, että sijoittajalla on sijoittajariski, koska
sillä on myös oletuksia, että jotain
sieltä saa. Sovittu on kyllä näin, että sen
jälkeen tulee valtion omavastuu ja vasta aivan viimesijaisena
keinona voi kääntyä yhteiseen eurooppalaiseen
apuun.
Täällä kollega Rajamäki
kertoi Schäublen terveisistä. Valitettavasti vain
muutaman kerran on käynytkin niin, että kun valtiovarainministerit ovat
olleet todella tiukkoina, niin pääministerit ovat
tulleet ja poliittisesti sitten jonkun maan aina pelastaneet.
Satu Haapanen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kyproksen tilanne on hyvin poikkeuksellinen, eikä sitä voi
verrata Espanjaan tai Kreikkaan. Erityisen ongelmallinen on tietysti
tämä massiiviseksi, muhkeaksi paisunut pankkisektori,
joka ei suinkaan ole tavallisten kyproslaisten ihmisten syytä vaan
nimenomaan sinne virranneen harmaan rahan ja ulkomaisten sijoittajien
syytä. Siksi onkin erittäin tärkeää,
että tavalliset kyproslaiset eivät joudu kärsimään
tästä tilanteesta.
Kyproksen taloudellinen ahdinko on myös kytköksissä rahoihin,
mitä Kypros on lainannut Kreikalle ja nyt sitten Kreikan
kriisin myötä menettänyt. Kyproksen talous
on tietysti riippuvainen turismista, joka sekin on viime vuosina
romahtanut. Kyproksen kohdalla on erittäin tärkeää,
että erotetaan tämä pankkisektori ja
siellä tapahtuneet väärinkäytökset,
rahanpesut ja muut, tavallisten ihmisten arkitaloudesta. Kyproslaiset
pienenä, 700 000 ihmisen kansana eivät
pysty missään nimessä kompensoimaan niitä vaurioita,
mitä pankkisektorilla on olemassa. Tämä ei
tarkoita sitä, etteivätkö kyproslaiset
joutuisi laittamaan ja etteikö heidän pitäisi
laittaa arkitalouttaan kuntoon. Tietysti EU:lla on oikeus ennen
mahdollista apupakettia vaatia, että verot maksetaan, ja
uskon, että tavalliset kyproslaiset, suurin osa heistä,
ovat kyllä maksaneet tähänkin päivään
asti. Mutta rötösherrat kiinni, se on ensimmäinen
asia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tässä nyt
ollaan taas ison asian kanssa tekemisissä. Otanpa muutaman
esimerkin, miten Kypros itseään mainostaa: Kyproksella
on EU:n alhaisin yritysveroaste, se on 10 prosenttia. Laillista
verosuunnittelua mainostetaan, mainostetaan jopa, että viranomaisilta
saa tähän apua. Laivayhtiöiden veroaste
on 0 prosenttia. Tätä voi jatkaa vaikka kuinka
kauan. On se nyt sitten pieni lohtu, että tässä lukee,
että valiokunta selvyyden vuoksi toteaa, että käsittelyssä on
verosopimus, joka ei liity tähän euroalueen kriisiin.
Arvoisat kollegat, maaliskuussa päätetään
uudesta tukipaketista Kyprokselle, koska rahat ovat loppu kesäkuun
alussa. Tämä sali voisi vihdosta viimein ryhdistäytyä ja
ilmoittaa, että me emme tee EU-lainsäädännön,
sen perustuslain 123 ja 125 §:n, vastaisia bail-out-järjestelyitä emmekä pankkipelastamisia.
On mielenkiintoista nähdä, kuinka kokoomus suhtautuu
laillisuuspuolueena tähän jatkuvaan EU:n omien
sääntöjen rikkomiseen. Tässä pelastetaan
eurooppalaista veroparatiisia, ja aivan kuten edustaja Rajamäki
sanoi, taitaa olla moskovalaista rahaa — tässä on
sekä vanhaa Moskovaa että uutta Moskovaa, joka
on tämä länsinen suunnitelmatalous eli
Bryssel.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Emme voi välttää keskustelua
Kyproksen taloustilanteesta, ja sen takia myös tähän
keskusteluun osallistun, vaikka se on asianomaisen kohdan vähintäänkin
sivujuonne.
Edustaja Soinilta hakisin vähän ratkaisuja,
mitä tehdä. Pitäisikö meillä olla
enemmän eurooppalaista veroharmonisointia tai ainakin minimisäännöksiä ja
yhteisiä pelisääntöjä vielä enemmän
harmaan talouden välttämiseen ja veroparatiisivastaiseen
toimintaan? Näitä asioita vain täytyy
jonkun tehdä. Arvostan sitä, että meillä on
valtiovarainministeri aktiivisesti tekemässä,
puuttumassa tämmöiseen jättimöhkäleeseen,
kuten veroparatiiseihin ja veronkiertoon, niin lailliseen kuin sitten myös
siihen laittomaan, jota kaikkien tutkimusten mukaan on aivan käsittämättömän
suuria määriä myös eurooppalaisissa
valtioissa.
Tahdon sanoa, ehkä vain ainoana Kyproksen puolelta,
mitä on yhteyksissä paljon sanottu, että he
ovat sitten valmiita täyteen avoimuuteen. Vähintäänkin,
jos rahaa käytetään, sen täyden
avoimuuden täytyy olla siinä mukana, jos joudutaan tilanteeseen,
että jotenkin kansalaisia ja sitä yhdyskuntaa
siellä meidän tarvitsee eurooppalaisilla takauksilla
pelastaa. Mutta en missään nimessä halua
nähdä, että eurooppalaista yhteistä kriisinhallintajärjestelmää koetetaan
käyttää sijoittajien, vaikkapa sitten
venäläisten sijoittajien, tekemisiin. Kyproslaiset
kovin mielellään sanovat, että heillä on
juuri tämä sama kahdenvälinen verosopimus
myös Venäjän kanssa ja paljon finanssialan
osaamista ja siksi näin paljon on sinne venäläisten
rahaa tullut. Näemme, että ei ole kestävästi
tullut, kun näin suuri pankkisektori on kaatunut. Se ei
ole itse itseänsä mitenkään
näköjään vakuuttanut.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama sana tästä Kyproksesta
ja periaatteesta: Periaate on se, että jos pelaa pörssissä,
niin pelaa sillä riskillä, että tietää,
että voi voittaa tai hävitä. Jos voittaa,
niin usein nämä pelurit pistävät
rahat omaan taskuunsa. Mutta kun häviää,
he levittävät sen eurooppalaisen veronmaksajan
taskuun. Tämä ei käy! Minä ihmettelen,
miten Suomen hallitus jatkuvasti voi näitä tukipaketteja
hyväksyä, koska niin kauan kuin niitä annetaan,
niin kauan niitä tulee. Eikö tämä nyt
mene perille?
Sitten vielä semmoinen pieni vihje siihen kysymykseen,
että kun tämä Kyproksen tukipaketti tulee
joka tapauksessa, vaatiiko Suomi sillekin vakuudet, että ilmoitan,
että perussuomalaiset eivät hyväksy tätä tukipakettia,
vakuuksilla tai ilman. Me vaadimme, että Suomen eduskunnassa noudatetaan
EU:n perussopimusta, artikloja 123 ja 125, joissa taloudellinen
bail-out-systeemi, tukipaketit, kielletään. Palataan
laillisuuslinjalle.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Me olemme nyt kyproslaisessa avoimuudessa,
italialaisessa suoraselkäisyydessä ja espanjalaisessa nopeudessa.
Tämä on se sekamelska, minkä me joudumme
kohtaamaan, kun me olemme EU:n sekametelisopassa pyörimässä.
Minä toivoisin, että hallitus tekee nyt ryhtiliikkeitä,
vaikkei tämä asia nyt ihan suoraan näitä takauksia
koskekaan.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Soini palautti keskustelua
siihen peruskysymykseen, miksi Suomen hallitus on ollut valmis osallistumaan
eräiden eurooppalaisten ja euromaiden pelastuspaketteihin
antamalla luottoja tai takauksia. Kuten edustaja Soini vallan hyvin
tietää, näihin on menty mukaan sen vuoksi,
että on pyritty tällä tavoin estämään
velkakriisin hallitsematon leviäminen ja sitä kautta myös
erittäin rajut Suomen talouteen ja sitä kautta
työllisyyteen kohdistuvat iskut. Tällä hetkellä eurooppalaisella
tasolla näyttää vähän
rauhallisemmalta, mutta Italian vaalit, Espanjan mahdollinen hallituskriisi
ja muut arvaamattomat tekijät saattavat hyvinkin nopeasti
muuttaa tilanteen.
Mitä sitten Kyprokseen tulee, niin tässähän joutuu
hallitus ja muut euromaat miettimään, onko varaa
olla Kyprosta ja sen pankkijärjestelmää käytännössä pelastamatta,
mitä kielteistä siitä mahdollisesti seuraa
ajatellen muita euromaita. Mutta kuten sanoin, henkilökohtaisesti
uskon siihen ja katson näin, että Kyproksen kaatuminen,
lainausmerkeissä, ei suistaisi koko eurojärjestelmää ongelmiin,
ja hyvin varauksellisesti todellakin suhtaudun pelastuspaketin antamiseen Kyprokselle
niistä syistä, joihin jo viittasin.
Mitä sitten tulee tähän jatkoon,
kun edustaja Kumpula-Natri ihan oikein kysyi, mitä pitäisi tehdä,
kysyi perussuomalaisten lääkkeitä, niin nyt
on ollut hyvin tärkeää se selvitystyö,
jota yhtäältä Yhdysvalloissa, Englannissa
ja myös EU-tasolla on tehty pankkijärjestelmän
uudistamiseksi niin, että ei jatkuisi tilanne, jossa voitot ovat
yksityisiä mutta tappiot veronmaksajien piikissä.
Eli tämä too big to fail -ilmiö on
todella ongelma, ja Suomen Pankin pääjohtaja Erkki
Liikanen on tehnyt erittäin hyvää työtä vetäessään unionitasolla
työryhmää, jolla tähän
ongelmaan on pyritty löytämään
ratkaisua.
Yleiskeskustelu päättyi.