Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri Kiuru, rakennukset sortuvat,
vaikka kaiken piti olla kunnossa. Maankäyttö-
ja rakennuslaissa todetaan yksiselitteisesti, että rakennushankkeeseen
ryhtyvän on huolehdittava siitä, että rakennus
suunnitellaan ja rakennetaan rakentamista koskevien säännösten
ja määräysten sekä myönnetyn
luvan mukaisesti. Ennen vanhaan vastuussa rakentamisesta olivat
valvontaviranomaiset, suunnittelijat sekä vastaava työnjohtaja.
Nykyisen lain perusteella vastuu on pääasiassa
rakennushankkeeseen ryhtyvällä, oli sitten kokemusta
tällä henkilöllä taikka ei.
Ennen vanhaan käytettiin myös sanontaa "pukit
kaalimaan vartijana". Se kuvaa valitettavan hyvin myös
tämän päivän rakennusvalvontaa.
Nykyään grynderi saa monesti ihan itse valvoa
ja ohjata hankkeen etenemistä aina suunnittelusta lähtien.
Raha toimii konsulttina, ja heikko laatu on johdonmukainen seuraus
valvonnan puuttumisesta. Kysynkin asianosaiselta ministeriltä:
mihin toimenpiteisiin hallitus ryhtyy palauttaakseen vastuun rakennuksen
laadunvalvonnasta oikealle taholle?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Sallinette, että sekä valtioneuvoston
että koko eduskunnan puolesta ensinnäkin lausun
surunvalittelun siitä, mitä meillä viime
viikolla tapahtui Laukaalla. Niin kuin muistatte, me olemme menettäneet
ensimmäisen kerran pitkän sarjan läheltä piti -tilanteita
jälkeen myöskin ihmishengen ja sen lisäksi
useita loukkaantui. Minusta se on erittäin surullista ja valitettavaa,
ja osanotto on ehdottomasti paikallaan.
Mitä tulee edustajan esittämään
kysymykseen, on erittäin tärkeätä,
että me kaivamme nyt koko ketjun esille ja katsomme, mitä me
voimme tehdä paremmin. On varmasti syytä arvioida myöskin
rakennusvalvontaa, niin kuin edustaja kysyykin, ja varmasti nyt
tämän keskustelun ja kysymyksen vastausten aikana
voidaan mennä sitten yksityiskohtaisempaan tietoon. Mutta
on tärkeätä, että katsotaan
jokaista ketjun osaa, myös rakennusvalvontaa.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Rakennusten kosteus- ja homevaurioista on
puhuttu jo pitkään. Tähän valitettavaan
kestoaiheeseen liittyy vahvasti myös kansanterveydellinen
näkökulma, sillä kosteus- ja homeongelmat
sekä niihin liittyvät muut lieveilmiöt
aiheuttavat monia vakaviakin sairauksia. Eri tutkimuksissa on todettu,
että rakennusten homeongelmilla on yhteys muun muassa keuhkoputkentulehdukseen
ja astman syntyyn. Monet koululaiset, työntekijät
ja asukkaat altistuvat tahtomattaan homeelle ja pahimmassa tapauksessa
menettävät terveytensä. Huonosta rakentamisesta
syntyy iso lasku yhteiskunnalle. Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: mihin
käytännön toimiin hallitus ryhtyy tämän kansansairauden,
eri rakennusten sisäilmaongelmien, korjaamiseksi?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä siitä,
että huono sisäilma aiheuttaa meille useita ongelmia,
ja erityisesti on todettava, että eduskuntahan on tehnyt
hyvin laajan selvityksen tarkastusvaliokunnan toimesta, jossa on
puututtu hyviin moniin asioihin. Me olemme myöskin ottaneet
nämä ehdotukset kehysriihen osaksi, ja sitä kautta
haetaan myöskin taloudellista pohjaa toteuttaa paremmin
sisätilaongelmien ratkaisuja tässä yhteiskunnassa.
Mutta niin kuin totesin, koko siinä rakentamisen kaaressa
isoin asia on se, että meidän pitäisi pystyä tekemään
priimaa heti alusta asti, ja jostakin syystä pakkaa tulemaan
jotain muuta. Tämä ei ole tietenkään
yleinen suunta, että kaikesta tulee huonoa, vaan on hyvä pitää mielessä,
että suomalaisten rakennusten laatu kuitenkin kansainvälisesti
arvioiden kestää vertailun. Mutta samalla jokainen
meistä varmasti miettii, miten Suomessa voi tulla esimerkiksi
tällaisena lumikuormien kertymän aikana kattoja
alas. Se kertoo siitä, että me joudumme hyvin
tarkkaan miettimään, onko meillä tämän
ketjun kaikki osat kunnossa. (Puhemies koputtaa) Ja sisätilaongelmien
suhteen meillä on vielä paljon tehtävää.
Juha Väätäinen /ps:
Herra puhemies! On tonttipula, kaava ei toimi, rakennusvalvonnassa vain
kierretään vastuuta, kansallisvarallisuus rapistuu,
asunnot ränsistyvät. Mitä tekee hallitus? Ei
mitään. Perussuomalaiset ja minä asuntojaoston
puheenjohtajana haastamme hallituksen. Teillä on väärä asenne,
te antaudutte. Jo 40 vuotta sitten minun asenteeni oli näin:
se on voittaja-asenne, tämä asia pitää voittaa.
Heikko hallitus nurin ilman näyttöjä!
Ei enää tyhjiä puheita. Tv:n katsojat,
liittykää kansanliikkeeseen: asumisen hinta alas.
Perussuomalaiset tuovat oman rakennus- ja asunto-ohjelman, kun teidän
ohjelmanne ei toimi. Vai toimiiko, arvon ministeri? Neliöhinta
5 000—8 000 euroa Helsingissä.
Vuokra-asunnon anojia 25 000. Pitäisi rakentaa
300 000 (Puhemies koputtaa) ihmiselle asunto. Toimiiko?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Vastaukseni on kaksivaiheinen niin kuin edustajan
kysymyskin.
Ensimmäinen osa koski rakennusvalvontaa. Niin kuin
totesin jo, rakennusvalvonnan kanssa me joudumme myöskin
linjaamaan sitä, miten Suomessa voitaisiin tehdä asioita
paremmin. Meillä on hyvin monitaitoisia rakennusvalvojia tällä hetkellä,
mutta ongelma on myöskin se, että resurssit ovat
hyvin pienet pienissä kunnissa, suurissa kunnissa taas
osaamista on pystytty jakamaan eri henkilöille ja sitten
menemään syvemmälle. Hallitusohjelman
kirjausten mukaisesti lähtökohta on se, että me
pystyisimme kokoamaan rakennusvalvontaa isompien kokonaisuuksien
alle, jotta myös osaamista olisi enemmän. Tämä on
keskeinen kysymys, kun me katsomme, mitä tänä talvena
esimerkiksi kattojen suhteen on tapahtunut. Tähän
asiaan varmasti palataan vielä tällä kyselytunnilla.
Toinen osa koski asumisen hintaa. Minä olen aivan samaa
mieltä edustajan kanssa siitä, että meillä on
vain yksi iso asuntopoliittinen taistelu edessä, ja se
on se, että meidän pitää pystyä sekä näihin
rakentamisen ketjun kustannuksiin puuttumaan että siihen,
että omakustannusperiaate toimii silloin, kun veronmaksaja
subventoi sitä hintaa. Eli lähtökohdan
pitää olla se, että me pystymme pitämään
ne kohtuuhintaiset asunnot kohtuuhintaisina. Ja viimeiseksi: tätä volyymia
(Puhemies koputtaa) pitää nostaa, ja minä tarvitsen siihen
koko hallituksen tukea, ja kehysriihessä linjataan uusia
toimia.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jo pitempään käytössä ollut
maneesi, koko lailla uusi paviljonki ja kymmeniä vuosia
vanha vesitorni — nämä kaikki ovat meiltä Keski-Suomesta
ihan muutaman vuoden sisällä romahtaneet. Siis
eri aikoina valmistettuja isoja rakennuksia on romahtanut, näine
valitettavine seuraamuksineen, mitkä tässä jo äsken
tulivat esille. Palaan siihen kysymykseen, mitä ministeri
ajattelee, ovatko nämä suunnittelu-, rakentamis-
ja valvontamääräykset kaikin osin ajan
tasalla. Nämä eivät ole, arvoisa ministeri,
teidän syytänne. Nämä ovat vuosien
ja vuosikymmenten aikaan syntyneet menettelyt, mitkä meillä ovat
olleet käytettävissä, mutta hallitus,
joka kulloinkin istuu, vastaa tietysti siitä, että niiltä osin,
jos asiat eivät ole kunnossa, ne pannaan kuntoon, siis suunnittelu-,
rakentamis- ja valvontamääräykset. Mitä ihan
konkreettisesti aiotte näissä asioissa tehdä?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä kiitän edustajaa lämpimistä sanoista.
Koska tiedämme kaikki poliitikkoina, että yleensä me
olemme kaikesta vastuussa, niin se hiukan tuntuu itselläkin
sydänalassa hellittävän, kun tietää,
että parhaamme jokaisen meidän pitää yrittää,
ja sitä itsekin yritän tässä tehdä.
Niin kuin totesin, tämä on todella surullinen juttu,
että meillä Suomessa kerta kaikkiaan katot tulevat
alas, ja sitä ei voi ymmärtää kyllä,
miten se ylipäänsä on mahdollista. Näissäkin
tapauksissa kysymys on useimmiten hyvin haastavista rakennuksista.
Se on myönnettävä, että nämä koskevat
useimmiten hyvin pitkien jännevälien rakennuksia,
joissa näitä ongelmia on. Ja kun useimmat ovat
kuitenkin sellaisessa toiminnassa, jossa on selkeästi onnettomuusuhkaa
myöskin suuremmille kansanjoukoille, niin tämä on suomalaisen
kuluttajan kannalta iso kysymys.
Me olemme nyt linjanneet erilaisia nopeita toimenpiteitä,
ja voisin ne kiteyttää niin, että meidän
täytyy saada myöskin tämä ala
sitoutumaan siihen, että nämä asiat pannaan
nyt kuntoon, ja sen me teimme eilen. Me saimme vuosien jälkeen — vuonna
2008 Onnettomuustutkintakeskus on ensimmäistä kertaa
pyytänyt, että tällaisia talojen katselmuksia
teetettäisiin — nyt sitten eilen lopulta tuen
myös sille, että lainsäädäntöprosessi
otetaan tosissaan, kun siihen lähdetään,
eli tulee isorunkoisten, laajarunkoisten rakennusten katselmukset.
Me tarvitsemme toimintaryhmän, joka tähän
hetkeen nyt nopeasti katsoo, mitä kaikkia toimenpiteitä me
joudumme tekemään hyvin nopealla aikavälillä.
(Puhemies koputtaa) Minusta se on tärkeää.
Ja sen lisäksi tarvitaan kansallinen rekisteri siitä,
missä nämä isot, laajarakenteiset rakennukset
sijaitsevat.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Asuminen on ruuan ohella se toinen
iso kuluerä tavallisen ihmisen elämässä,
ja kumpaakin tarvitaan joka päivä. Ja tämä asumisen
hintahan on sellainen asia, johon voidaan vaikuttaa oikeastaan monen
eri reitin kautta.
Toinen reitti on maapohjan hinta, jossa valtiolla ja kunnilla
on todella merkittävä rooli. Siinä eivät
ole nyt ohjaus- eivätkä muut toimenpiteet kohdillaan.
Maan hinta on noussut liian kovaksi asumisessa, etenkin pääkaupunkiseudulla mutta
myös muissa suurissa kaupungeissa.
Toinen on tämä tekninen rakentaminen: paljonko
se rakennus tulee maksamaan itse asiassa silloin, kun se rakennetaan.
Siihen vaikuttaminen on jo huomattavan paljon vaikeampaa. Kysyisin
ministeriltä: Mitä on hallitus ajatellut, tai aikooko
se tehdä jotakin konkreettista, millä me sitä rakentamisen
hintaa pystymme mittaamaan aivan oikeasti, jotta me saamme realistisia
hintoja tähän yhteiskuntaan? Nyt markkinat säätelevät
sen hinnan, ja markkinahinta on kaksin—kolminkertainen
rakentamisen hintaan nähden. Millä me toteutamme
reaalihintaista rakentamista?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tämän rakentamisen ketjussa
tietenkin merkkaa se, mitä maksaa jo suunnittelu, mitä maksaa
toteutus, mitä maksavat rakennusmateriaalit ja minkälaisia
hintoja siihen täytyy vyöryttää,
jotta tässä ketjussa sitten ikään kuin
jokainen saa osansa. Se liittyy myös siihen, minkälaisia
korjaustoimenpiteitä meidän pitää tehdä,
että meidän suomalaiset katot pysyvät pystyssä,
mutta se liittyy myöskin tähän asumisen
ketjuun. Jos me haluamme laskea asumisen hintaa, niin me joudumme
tarkastelemaan kaikkia tämän ketjun osia.
Tärkeää tässä on
myöskin kuntien maapolitiikka, koska näitä rakennuksia
ei pystytä rakentamaan muuta kuin sellaisille tonteille,
jotka ovat sitten kohtuuhintaisia. Jos me kohtuuhintaista aiomme
edistää, niin silloin tarvitaan myöskin kohtuuhintainen
maapohja. Tätä kautta siinä on isosta
kaaresta kysymys.
Kaikkein tärkeintä on myöskin pohtia,
miksi meillä yleishyödyllisten toimijoiden kohdalla esimerkiksi
tänä päivänä 8 prosentin
tuloutus ei enää riitä sille oman pääoman
sijoitukselle, ja se tietysti kertoo siitä, että tämän
rakentamisen ketjun koko kuvio pitää tarkastaa.
Ja meidän pitää pohtia myös
sitä jatkossa, miten me voimme miettiä, kuinka
paljon me (Puhemies koputtaa) yhteiskuntana käytämme
asuntopolitiikkaa ja miten se raha parhaiten tuottaisi tulosta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tutkimusten mukaan sekä lapset että aikuiset
viettävät 90 prosenttia vuorokaudesta sisätiloissa.
Yksi vakavimmista rakennusten kosteus- ja homeongelmista
sijaitsee juuri kouluissa ja päiväkotirakennuksissa.
Sivistysvaliokunta on ottanut kantaa tarkastusvaliokunnan teettämään
tutkimukseen rakennusten kosteus- ja homeongelmista. Asiakirjan
mukaan merkittävien kosteus- ja homevaurioiden esiintyvyys
on kouluissa ja päiväkodeissa 12—18 prosenttia
kerrosalasta. Nämä vauriot koskettavat päivittäin
172 000—259 000:ta lasta ja aikuista.
Asiakirjassa viitataan myös OAJ:n raporttiin siitä,
että sisäilmaongelmia esiintyy kahdessa
kolmesta koulusta. Olisin kysynyt asianomaiselta ministeriltä:
onko olemassa lyhyen tai pitkän aikavälin suunnitelmaa
siitä, miten lasten ja nuorten terveyttä suojellaan
homevaurioiden aiheuttamilta sairauksilta koulu- ja päiväkotirakennuksissa,
ja miksei myös lastensairaalassa, joka on ajankohtainen?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Meillä on tässä vähän
opetusministerin kanssa työnjakoa myöskin, mutta
lähden nyt siitä liikkeelle, että se
yleinen linjahan on se, että meillä on Suomessa
rakennuksissa sisätilaongelmia, se on myönnettävä.
Meillä on valtavan isot tutkimukset siitä nyt
tehty, ja me voimme todistaa sen myöskin tieteellisesti,
että näin on.
Todellisuudessa meidän on vain jatkettava sitä käytäntöä,
että kosteus- ja hometalkoot jatkuvat tässä yhteiskunnassa,
ja meillä pitää olla nollatoleranssi
siihen, että tätä ei voi sallia. Opetusministeriön
puolella sitten on omat työkalut niihin konkreettisiin
toimiin, joihin ryhdytään silloin, kun epäilyksiä on,
sen suhteen, miten nämä rakennukset saadaan takaisin
kuntoon.
Mutta lähtökohta on kuitenkin se, että viranomaisten
tehtävä ei ole yksistään se,
että kunhan saatetaan toimijat sinne, missä tukea
ja apua on saatavilla, vaan kyllä kysymys on laajasti myöskin
siitä, että me tiedotamme, kuinka suuri ongelma
tänä päivänä sisätilaongelmat
on. Siihen meidän täytyy saada enemmän
tietoisuutta, että suomalaiset asuntojen omistajat ymmärtävät,
mistä oikeasti kiikastaa, kun kiikastaa. Minä uskon, että se
on myös yksi sellainen valistustyö, (Puhemies
koputtaa) joka meillä on jäänyt vähän
vähemmälle
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Keskustelemme tosi suuren luokan kansallisesta
kysymyksestä silloin, kun keskustelemme päiväkodeista,
kouluista.
Tässähän tietysti peruslähtökohta
on se, että kunnilla on se päävastuu
huolehtia siitä, että lapsilla on turvallinen
ja terve oppimisympäristö. Nyt me tiedämme,
että eri syistä ei ole sitten ollut riittävää valvontaa,
henkilöstöä ja muuta, huolehtimaan kouluissa
esimerkiksi näistä perusasioista, jotka liittyvät
esimerkiksi ilmanvaihtokysymyksiin.
No, hallitus on tuntenut vastuuta siltä osin, että mehän
olemme kohdentaneet tällaisia kohdeavustuksia, mutta valitettavasti
ne määrärahat ovat olleet riittämättömiä täyttämään
sitä valtavaa tarvetta, joka esimerkiksi homekoulujen korjausten
suhteen on, (Puhemies koputtaa) mutta uskon, että siihen
nyt jatkossakin vielä paneudutaan.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan tarkastusvaliokunta, johon
täällä on viitattu, on todellakin teettänyt
asiasta selvityksen ja huhtikuussa saa asiasta myös mietintönsä tähän
koko saliin. Tänään olen allekirjoittanut poikkeuksellisesti
kirjeen koko valiokunnan tuella koko valtioneuvostolle siitä,
että tarkastuksissa tähän asti tulleet
rahoitustarpeet koskien kehysriihtä ovat valiokunnan jo
nyt esittämän arvion mukaan yksimielisesti sen
suuntaisia kuin mitä ministeri Gustafsson ja ministeri
Guzenina-Richardson ovat omalta osaltaan ilmoittaneet tai mitä Kuntaliitto
on omalta osaltaan ilmaissut luvulla, että vuosittainen
lisärahoitustarve on noin 200 miljoonaa vuodessa, että tässä suhdannetilanteessa
saadaan järkyttävimmät, kaikista pahimmat
tilanteet hoidettua. Kysyisinkin valtiovarainministeriltä:
näkyykö tämmöisenä kasvua luovana
elementtinä mahdollisuutta, että saataisiin sekä lapsille
turvalliset koulut että juuri nyt, kun rakentaminen on
aika halpaa ja työttömyysuhka kasvaa, kehysriihessä tämä aspekti
käsiteltyä, niin kuin ministeri Kiuru äsken
esitti?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri Gustafsson täällä totesi,
viime kehysriihen yhteydessähän hallitus päätti
itse asiassa osoittaa lisärahoitusta muun muassa homekoulujen
korjaamiseen. Arvostan suuresti sitä työtä,
jota tarkastusvaliokunta tekee, koska uskon, että tämänkaltaiselle mittavalle
selvitykselle on todella tarvetta, ei varmaan pelkästään
valtion puolella vaan myöskin kunnissa, jotta me tiedämme
oikeasti, mikä se kiinteistökanta on ja myöskin
tarve.
Hallitus varautuu kehysriiheen hyvin määrätietoisella
työllä. Ensi viikolla käydään
kahdenväliset keskustelut valtiovarainministeriön
ja sektoriministeriöiden kanssa. Varmasti silloin näihin
ministeriöiden tekemiin tarkempiin esityksiin pystytään
paneutumaan. On selvää, että me etsimme
panostuksia, joilla me voimme luoda edellytyksiä talouskasvulle.
Mutta mitkä nuo panostukset tulevat olemaan, käytetäänkö siihen menojen
uudelleenkohdennuksia, veroelementtejä, se kaikki jää sitten
päätettäväksi kehysriihessä.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Herää kysymys, miksi meillä toimitaan
vähän kaikissa asioissa vasta sitten, kun on kriisi,
eli nyt on ihmishenkiä menetetty. Määräysten
on oltava ajan tasalla, laadunvalvonnan on oltava riittävää,
ja määräaikaistarkastuksia on tehtävä.
Mutta me tiedämme myöskin sen, että materiaalit
väsyvät ja niillä materiaaleilla on omat
elinkaarensa. Tästä esimerkkinä meillä konkreettisesti
on esimerkiksi putkiremontit, täytyy tehdä aika
ajoin. Niissähän on ihan selkeästi, milloin
ne on syytä tehdä. Parempien rakennustekniikoiden
ja -materiaalien kehittämiseksi ei ole viime aikoina
kovinkaan paljon tehty mitään. Rakennusliitto
on myöntänyt sen, että t&k-panostukset
ovat olleet viime vuosina aika vähäisiä.
Mitä voidaan tehdä siinä, että saadaan
tämä kansantalous nousuun ja pidettyä myöskin
meidän kansallisomaisuudesta huolta siinä, että satsataan
myös t&k:hon, jolloin ei tule näitä homekoulukysymyksiä ja
sisäilmaongelmia?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että tulee myös tämä puoli keskusteluun
mukaan, koska tosiasiassa meidän iso haasteemme tässä ajassa
on se, että EU-tasolla on päätetty kuitenkin
varsin kunnianhimoisista energiatehokkuuslinjauksista, joita myöskin
Suomessa on viety käytäntöön,
niin kuin tietenkin EU-jäsenvaltiona me viemme. Silloin
meidän keskeinen kysymyksemme tietenkin on kysyä itseltämme,
onko meillä kaikki tarpeellinen tieto, olemmeko me pystyneet
sellaisilla panoksilla etsimään parhaan mahdollisen
lainsäädännöllisen tien toteuttaa näitä linjauksia.
Ja omalta osaltani olen halunnut pitää huolta
siitä, että tällä hallituskaudellakin meillä on,
kiitos nyt eduskunnan, selkeä tuki myöskin sille,
että me yritämme tehdä tässä ajassa
parhaita ratkaisuja ja toivomme, että se tietopohja, jolla
me teemme nämä ratkaisut, riittäisi. Tämä on
minusta tärkeä signaali, ja myöskin nyt sitä kautta
eduskunta on siinä ollut mukana hyvin laajasti.
Mitä muutoin tulee tähän kysymyksen
osaan, niin tarvitaan määräaikaistarkistuksia,
se on selvä. Se on käynyt nyt jo erityisen selväksi
laajarunkoisten rakennusten tarkistamisessa. (Puhemies koputtaa)
Me tarvitsemme myöskin siihen ketjuun, suunnitteluun ja
myöskin käytännön toteuttamiseen,
miten siellä hallissa ollaan ja eletään,
vielä lisää ohjeita.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hiljattain uutisoitiin ongelmista eräässä uudessa
kerrostalokohteessa. Siinä rakentajien huolimattomuus pienen
yksityiskohdan toteuttamisessa eli vesiputken liitoskohdan kiristämisessä aiheutti
merkittävät vauriot asunnolle neljän
kuukauden asumisen jälkeen. Asukas kuvaili, kuinka yhtenä iltana
vettä alkoi suihkuta kovalla paineella keittiön
lattialle, parketille ja kylpyhuoneen kattoon. Nykyinen kiireinen rakennustapa
aiheuttaa sen, että jopa uusista rakennuksista tulee hometaloja.
Kiire on ongelma numero yksi, mutta myös rakennusprojektiin osallistuvien
suunnittelijoiden, toteuttajien ja valvojien asenteissa on hyvin
paljon parantamisen varaa. Hällä väliä -asenne
rakennustyömailla tulee hyvin kalliiksi niin yksityishenkilöille,
yrityksille kuin koko yhteiskunnalle. Arvoisa ministeri, mitä te
aiotte tehdä sen suhteen, että rakennusaikoja
saataisiin pidennettyä siten, että myös
rakentamisen laatu paranisi, ja aiotteko tehdä jotakin
sen eteen, että rakennusten kahden vuoden (Puhemies koputtaa)
takuuaikoja pidennettäisiin viideksi vuodeksi ja kosteusasioitten kohdalla
kymmeneksi vuodeksi?
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Tämä on haasteellinen kysymys
juuri siksi, että me toivomme kaikki tietenkin, että asumisen
hintaan voidaan vaikuttaa alentavasti, mutta samaan aikaan meillä on
kuitenkin vaikeuksia tämän ketjun osissa ja me
joudumme ehkä vyöryttämään
myöskin lisäkustannuksia, jotta tämä ketju
toimisi paremmin.
Jos lähdetään vielä sieltä suunnittelusta
liikkeelle, niin varmasti tämän ajan suuri haaste
on siinä, että meillä on Suomessa hyvin
osaavat suunnittelijat mutta alalle pääsee kuitenkin myöskin
aika helposti. Sanotaan näin, että kokemusta tänä päivänä ei
kuitenkaan mitata siinä, millä tasolla ruvetaan
suunnittelemaan, ja sitä kautta kuluttajan on hyvin vaikea
arvioida, onko se oma toimisto aina tehtävien tasalla.
Kyllä tämä on yksi iso haaste, mikä meillä tässä ketjussa
on.
Toinen haaste liittyy siihen, mistä edustajakin puhui.
Eli käytännössä, kun toteutetaan
rakennusurakkaa, meillä on ketjuuntunut se työ aika pitkälti
alas asti ja aliurakointi ja se vastuunkanto siinä ketjun
osassa ovat yhä ammattimaisempaa puuhaa, ja silloin sillä,
joka tästä työmaasta vastaa, on kyllä erittäin
suuri vastuu. Kaikissa tapauksissa valitettavasti se vastuu ei sitten
käytännössä ole kuitenkaan realisoitunut
siinä, että olisi saatu priimaa valmiiksi. (Puhemies
koputtaa) Näin ollen on paljon yksittäisiä asioita,
jotka tässä ketjussa on laitettava kuntoon.