Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Valtion Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
on kilpailuttanut vaihde- ja neuvontapalvelunsa viime keväänä.
Kyseisen kilpailutuksen voitti suomalainen yritys, joka kuitenkin
teettää nämä työt Espanjassa.
Tämän kilpailutuksen hävisi sodankyläläinen
yritys, jonka tarjoamiin palveluihin Trafi oli oman arvionsa mukaan
ollut tyytyväinen viiden vuoden ajan. Nyt tämän
kilpailun tuloksena hinnaltaan halvempi tarjous voitti ja aiemmin
tehtäviä hoitanut yritys ajautui irtisanomaan
noin puolet henkilökunnastaan. Kysynkin vastaavalta ministeriltä:
Miten on mahdollista, että valtion virasto hyväksyy
vaihtoehdon, jossa Trafin toimintoja siirretään
Espanjaan suomalaisten työntekijöiden joutuessa
työttömiksi? Tiesikö Trafi tilausta tehdessään,
mihin tämä tarjous käytännössä johtaa?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Saarinen nosti erittäin
tärkeän asian keskusteluun. Tämä on
ollut meillä ministeriössä työn
alla monta kertaa, ja juridisesti tässä ei ole
toimittu väärin, hankintalakia on noudatettu.
Ne perustelut aikaisemmin ovat tässä toimineet — on
käytetty suomen kieltä pohjana, elikkä sitä kautta
ulkomaisia tarjoajia ei ole tullut — mutta kuten sanotaan,
ihminen on viisas ja kekseliäs, ja tässäkin
tapauksessa suomalainen yritys tarjoaa työtä,
mutta se toteutetaan Espanjassa. Sen voi hankintalain mukaan näin
tehdä. (Mauri Pekkarinen: Mutta pitääkö näin
tehdä?) Valitettavasti me emme olleet liikenne- ja viestintäministeriössä mutta
ei myöskään Trafissa oltu hereillä siinä suhteessa,
että olisi osattu varautua hankintakysymyksessä tällaiseen
ratkaisumalliin.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tämä herättää tietysti
paljon kysymyksiä, ja ministeri vastasi siihen ihan inhimillisellä ja
ymmärrettävällä tavalla.
Tässä Trafin tilanteessa on painotettu ennen kaikkea
hintaa, laatupuolen tarkkailu on jäänyt vähemmälle.
Tässä on kyseessä kuitenkin ihmisten
oikeusturva- ja neuvontapalvelut ja verokysymykset. Tämä on
aika tärkeätä toimintaa, niin että tällaisen
ulkoistaminen Espanjaan tuntuu kovin oudolta ihan jo ajatellen tätä laatu-
ja oikeusturvapuoltakin. Eihän hankintalaki velvoita ulkoistamaan
työtehtäviä ulkomaille; se antaa juridisen
suojan, jos niin tehdään.
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta kilpailuosaaminen
tulee nykyistä paremmaksi ja jotta esitetyn kaltaisilta
tilanteilta jatkossa vältytään? Vai onko
peräti niin, että kysymyksessä on ennakkopäätös,
minkä mukaan valtiolla on tarkoitus jatkossakin ryhtyä entistä laajemmin
siirtämään palvelujaan ulkomaille?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Ei todellakaan ole tarkoitus lähteä siirtämään
työtä ulkomaille. Totuus on se, että laki
kansallisista, julkisista hankinnoista määrittää asiat
niin, että me emme voi kansallisuuden perusteella syrjiä ketään,
joka sen tarjouksen tekee. Toki meillä on tekemistä siinä,
että me kilpailutamme muillakin pelisäännöillä kuin vain
sillä hinnalla.
Ne elementit ovat tietysti tähän asti pelanneet, kieli
on ollut yksi ratkaiseva tekijä. Kun me olemme asettaneet
ehdoksi sen, että palvelua annetaan suomen kielellä,
hankintaesitykset tehdään suomeksi, niin ne rajaavat
sitä palvelun tarjontaa. Mutta kuten sanoin, mikään
ei ole niin viisas kuin ihminen, tällä kertaa
suomalainen yritys tarjosi halvemmalla ja teettää työn
Espanjassa. Lainsäädäntö kyllä edellyttää meiltä sitä,
että kun näillä ehdoilla on kilpailutettu,
niin näillä ehdoilla se on myös hyväksyttävä.
Tästä meidän on otettava opiksemme, ettei
uudestaan tämmöistä tilannetta pääse
syntymään.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten on kuultu, työt Lapin
Sodankylästä siirtyivät Espanjan Fuengirolaan
30 prosenttia edullisempien palkka- ja muiden kustannusten takia.
Sodankylään kaivattaisiin nyt kuitenkin uutta työtä.
Olemme lähestyneet oikeusministeriä, jotta ryhtyisitte
toimenpiteisiin testamenttien rekisteröintimahdollisuuden
toteuttamiseksi. Tänä päivänä moni
testamentti jää piironginlaatikkoon ja löytymättä,
vaikka tieto testamenteista olisi yksinkertaista rekisteröidä väestötietojärjestelmään.
Tämä voisi tapahtua Sodankylästä käsin.
Kysynkin ministeri Henrikssonilta: onko teillä tarkoitus
edistää virallisen järjestelmän syntymistä,
jotta testamentti olisi löydettävissä edullisesti
ja ilman kustannuksia?
Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson
Arvoisa puhemies! Tämä on hyvin yksityiskohtainen
kysymys, joka tuli aika yllättäen. Toivon, että me
voimme tehdä niin, että asiaa selvitetään ja
saan enemmän tietoa siitä, mikä kirje
on mennyt oikeusministeriöön jne. Lupaan, että annan teille
sitten vastauksen, kun tätä on selvitetty.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämmöinen
aika outoa on, että täällä hallituspuolueet
tukevat espanjalaisia pankkeja EU-lainsäädännön
vastaisesti ja nyt EU-lainsäädännön
mukaisesti ilmeisesti siirretään suomalaista työtä ja
työpaikkoja Espanjaan. Kyllä tämä on
aivan käsittämätöntä.
(Ben Zyskowicz: Ensin rahat, sitten työt!)
Arvoisa puhemies! Kun hallitus tai julkinen valta tekee kilpailutusta,
niin silloin pitää siihen tarjouspyyntöön
kiinnittää paljon huomiota. Mitä te,
ministeri ja hallitus, aiotte tehdä, jotta tarjouspyynnöt
laaditaan siten, että suomalainen työ ei Suomesta
pakene?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Viime viikon kyselytunnilla tulin kertoneeksi
täällä esitettyyn kysymykseen, että hankintadirektiivi
Euroopassa on nyt yva-valmistelun kohteena, ja siihen tulee paljon
muutoksia, jotka tulevat vaikuttamaan myönteisesti myöskin
siihen, että meidän kansallista hankintalainsäädäntöämme
sen pohjalta sitten tämän vuoden puolivälin
jälkeen toivon mukaan päästään
kehittämään.
Toisaalta se on totta, että meillä tämä hankintaosaaminen
kunnissa ja muutenkin on kyllä liian heikkoa vielä.
Meidän pitäisi kiinnittää huomiota
siihen, että hankintalakihan on menettelytapalaki mutta
siinä voidaan kuitenkin asettaa hinnan lisäksi
laadullisia kriteereitä, sosiaalisia kriteereitä ja
kiinnittää enempi huomiota siihen hankinnan laatuun
ja tavallaan ei vain hintaan, ja tässä meillä on
paljon opettelemista Suomessa ja paljon kouluttautumista ja tarvetta.
Kun me tätä kansallista hankintalainsäädäntöä lähdemme
uudistamaan, niin kyllä meidän täytyy
tähän puoleen kiinnittää paljon
enempi huomiota, että osataan tehdä hankintoja,
ja itse asiassa aina se tilaaja on siinä tärkeässä roolissa
eikä tavallaan voi mennä sen hankintalain taakse
myöskään siinä, että se
ei toimi. Kyllä kysyjät ovat tässä oikeassa,
että paljon tarvittaisiin, (Puhemies koputtaa) että työ säilyy
Suomessa.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Oli vain ajasta kiinni, milloin tämä ensimmäinen tapaus
meille tulee vastaan. Yrityksissä tämä on arkipäivää:
henkilöstöpäällikkö löytyy
Filippiineiltä, palkanlaskenta Virosta, atk-tuki Irlannista,
ja sitten koodaukset tulevat Intiasta. Tämä on normaalielämää yrityksissä,
ja tässä me olemme paikassa, jossa meillä valtion
puolella tulevat vastaavat eteen johtuen siitä, että meillä on
myös edessä uudistunut, globaali maailma. Siltä osin onkin
pohdittava, minkälainen on meidän palveluntarjoajiemme
kilpailukyky, kun on kyseessä esimerkiksi eurooppalaiset
vastaavat palveluntarjoajat. Kysynkin ministeri Urpilaiselta: miten me
vahvistamme suomalaisten palveluntarjoajien kilpailukykyä?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Siihen ei varmastikaan ole yhtä ainoaa
lääkettä, millä palveluntarjoajien
kilpailukykyä voidaan vahvistaa, koska tietenkin myöskin
näiden tarjoajien kulurakenne vaihtelee hyvin paljon eri
yrityksissä, mutta yksi keskeinen kuluerä on totta
kai myöskin henkilöstömenot. Tässä mielessä uskon,
että me kaikki olemme varmasti samaa mieltä siitä,
että mikäli me pystyisimme tämän
kevään aikana solmimaan jonkinlaisen maltillisen
palkkaratkaisun ja tuomaan sitä kautta ennakoitavuutta
ja vakautta myöskin suomalaiseen yhteiskuntaan, niin se varmasti
toimisi sekä palveluyritysten että kauttaaltaan
koko meidän yhteiskuntamme kilpailukyvyn ja edun mukaisesti.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä viitattiin
tarkastusvaliokuntaan, ja tarkastusvaliokunta viime kaudella kiinnitti
huomiota valtion tuottavuusohjelmaan ja siihen, että valtion tuottavuusohjelman
tavoitteita henkilöstömäärän
vähentämiseksi toteutetaan hinnalla millä hyvänsä,
vaikka se kokonaistuottavuuden kannalta on kielteistä.
Tämä koskee tietysti valtion omistamia yrityksiäkin.
Hallitusohjelmassa todettiin, että tämä vanha
tuottavuusohjelma korvataan uudella, todellisella vaikuttavuus-
ja tuloksellisuusohjelmalla ja siellä ei tehdä minkäänlaisia
henkilöstöratkaisuja, jolleivät ne samalla
palvele laajasti ottaen kokonaistuottavuutta. Elikkä hölmöilyjen
piti kerta kaikkiaan loppua. Kysyisin: missä mallissa tämän
aidon tuloksellisuus- ja vaikuttavuusohjelman toteuttaminen koko
hallituksella nyt on, ja pystytäänkö todellakin
arvioimaan tällaisen lyhytnäköisen yhtiö-
tai yksikkökohtaisen taloudellisen perustelun rinnalla
aitoa kokonaistuottavuutta ja kokonaista talousvaikuttavuutta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Kiitos tästä kysymyksestä, aihe
on erittäin tärkeä. Itse asiassa tänään
sain juuri raportin virkamiehiltä siitä, miten
valtion vaikuttavuus- ja tuloksellisuusohjelma on menossa eteenpäin,
ja se on juuri niin kuin edustaja totesi, että me olemme
muuttaneet sitä vanhaan tuottavuusohjelmaan verrattuna
niin, että nyt euro on se konsultti, ei henkilötyövuosi.
Eli me emme aseta konkreettisia htv-tavoitteita, vaan yksiköt
ja virastot voivat katsoa hieman vapaammin, miten eurolla pystytään
parhaiten tuo tulos tuottamaan.
Tämä on nyt tehty myöskin uudella
tavalla niin, että alhaalta ylöspäin
henkilöstöltä on kysytty eri hallinnonaloilla
ja virastoissa konkreettisia esityksiä, joilla tuloksellisuutta
ja vaikuttavuutta voitaisiin heidän toiminnoissaan parantaa.
Nyt nämä esitykset on koottu yhteen. Meidän
on tarkoitus vielä ennen kehysriihtä hallituksen
talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa käydä läpi
nämä konkreettiset esitykset ja sen jälkeen
sitten myöskin katsoa, miten tätä ohjelmaa konkreettisesti
viedään eteenpäin. Mutta hyvässä vauhdissa
ohjelman eteneminen on.
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä Trafin päätös
otettiin synnyinkunnassani Sodankylässä vastaan
todella järkyttyneinä. Siellä oli saatu
todella hyvin toimimaan tämmöinen alueellistaminen,
että joku 30 työpaikkaa voidaan sijoittaa tuonne
muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Mutta nyt sitten
tämä kehittyvä kaivoskunta — miten
sille kävikään? Menetettiin niitä tärkeitä puolisoitten
työpaikkoja.
Nyt sitten meillä on kuitenkin tästä alueellistamisesta
muitakin hyviä esimerkkejä Suomessa. Muun muassa
Trafilla on hyvä esimerkki Rovaniemeltä, miten
siellä hommat hoituvat ja toimivat. Kelalla olisi Lapista
tällä hetkellä hyviä esimerkkejä,
millä tavalla hajautetusti voitaisiin näitä asioita
hoitaa. Sen takia kysynkin nytten ministeriltä: Onko hallitusohjelman
mukaan mahdollisuus hoitaa enää mitään
alueellistamisasioita? Onko teillä työn alla mitään,
millä me saisimme Trafin kaltaisia toimintoja takaisin
syrjäisimmille seuduille?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Alueellistamisen osalta aikaisempi lainsäädäntö on
edelleen voimassa, eli siihenhän ei ole tehty muutoksia.
Eli silloin kun valtion toiminnoissa tehdään uudelleenorganisointeja,
sen yhteydessä aina arvioidaan myös alueellisia
sijoittumisnäkökohtia. Tämän
pohjalta hallitus on edelleenkin toiminut siten, että aina
kun kokonaisuuden kannalta on perusteltua, silloin arvioidaan näitä niin
sanottuja hajasijoittamisen vaihtoehtoja, mutta siinä otetaan
aina kokonaistaloudelliset näkökohdat huomioon.
Kuten edustajat hyvin tietävät, valtiolla ei kovinkaan
paljon ole ollut uusia toimintoja, joita olisi perustettu, täysin
uusia virastoja, enemmänkin suunta on ehkä ollut
toiseen suuntaan. Mutta näitä uudelleenjärjestelyjähän
tehdään säännöllisesti
toimipisteverkon osalta, ja silloin aina arvioidaan parhaat sijoituspaikat
näille.