Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Yksityistieasiat ovat puhuttaneet eduskuntaa
hyvin paljon ihan siitä lähtien, kun Lipposen
ensimmäinen hallitus leikkasi yksityistiemäärärahat
lähes nollaan. Sen jälkeen yksityistiemäärärahoja
on lisätty niin, että ne ovat nyt 50 miljoonan
markan tienoilla. Hallituksen Ihmisten maaseutu -ohjelmassa ja siihen
liittyvässä periaatepäätöksessä on linjattu,
että yksityistiemäärärahoja
tultaisiin lisäämään tai kaksinkertaistamaan
noin 100 miljoonaan markkaan vuoteen 2004. Suomen Tieyhdistys on
todennut, että jos yksityisteitten kunto saatettaisiin
sille tasolle, jolla se oli vuonna 95, tarvittaisiin kertaluonteisena
rahoituksena noin 400—500 miljoonaa markkaa. Kaiken kaikkiaan jo
tuolla mitattuna yksityisteitten hoito on jäänyt hyvin
huonolle tolalle.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että yksityisellä tienhoitokunnalla
olisi oikeus saada palautuksena yksityisteiden rakentamiseen ja
kunnossapitoon liittyvistä työsuorituksista peritty
arvonlisävero. Ehdotuksen mukaan tienhoitokunnilla olisi
siis oikeus palautukseen vastaavassa laajuudessa kuin niillä olisi
ollut vähennysoikeus, jos kyseessä olisi ollut
verollinen toiminta. Palautusoikeus koskisi kaikkia niitä hankintoja, joihin
sisältyvän veron verovelvollinen yritys voisi
vähentää.
Yksityistiet ovat merkittävä osa suomalaista infrastruktuuria.
Yksityisteiden yhteenlaskettu pituus on liki 300 000 kilometriä,
ja niiden vaikutuspiirissä elää noin
puoli miljoonaa suomalaista. Yksityistiet ovat ensiarvoisen tärkeitä elinkeinotoiminnalle,
etenkin maataloudelle sekä elintarvike- ja metsäteollisuudelle.
Yksityistiet ovat tärkeitä myös matkailulle
ja kesäasutukselle. Yksityisteiden kunnossa pitämisen
tukeminen olisi siten perusteltua julkista palvelua.
Tienhoitokuntien maksamien arvonlisäverojen kokonaissumman
arvioidaan olevan 7—8 miljoonaa euroa vuodessa. 1990-luvulla
tehty arvonlisäverouudistus toi yksityistiet verotuksen piiriin.
Aiemmin yksityisteihin ei kohdistunut vastaavaa verotusta. Uudistuksen
myötä yksityisteiden hoitamisen kokonaiskustannukset nousivat
verotusta vastaavalla määrällä.
Vuodesta 1995 alkaen myös yksityisteiden valtionavut ovat
pienentyneet huomattavasti, niin kuin puheeni alussa toin esille.
Vastauksessa yksityisteiden tienhoitokuntien arvonlisäverotusta
koskevaan kirjalliseen kysymykseen vuodelta 2001 viitataan asiaa
koskevaan arvonlisäverodirektiiviin. Yksityisten tienhoitokuntien
arvonlisäverokohtelussa on kuitenkin kyse kansallisesta
tulkinnasta, joten arvonlisäverodirektiivi ei ole este
tämän lainsäädännön
muuttamiselle, niin kuin kirjallisessa kysymyksessä viitataan,
eli kansainvälisellä lainsäädännöllä,
jos halutaan, näin voidaan muuttaa.
Arvonlisäveroasiassa on kysymys siitä, että kun
aikaisemmin tienhoitokunnat eivät olleet arvonlisäveron
alaisia ja sitten tämän veromuutoksen myötä ne
tulivat sellaisiksi ja meillä olivat valtionavut 90-luvun
alussa yksityisteille useita satoja miljoonia markkoja, tämän
muutoksen myötä rahavirta maaseudulta kääntyikin
päinvastaiseen suuntaan. On tienhoitokuntia, joissa valtionavut
olivat 20 000—30 000 markkaa. Nyt kun joudutaan
näitä tiestöjä pitämään
omilla kustannuksilla kunnossa, arvonlisäveron rahavirta on
lähes puolet siitä ja joissakin jopa saman suuruinen
kuin aikaisemmin tuli valtion rahavirtaa yksityisteitten hoitamiseen,
elikkä rahavirta on kääntynyt päinvastaiseksi.
Tämäkin on minusta yksi perustelu, että arvonlisäverokäytäntöä yksityisteitten
osalta pitäisi muuttaa.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lämsän lakialoite on
erittäin tarpeellinen ja perusteltu. Perustelut ovat minusta
pitävät ja kattavat. Yksityistiet ovat merkittävä osa
meidän tie- ja liikenneverkostoamme. Yksityisteiden osakkaat
joutuivat erittäin suurten kustannusvastuiden ja rasitteiden
alle siinä vaiheessa, kun valtionosuudet poistuivat ja
arvonlisäverokäytäntö tuli tiekunnille.
Nyt odotettiin todella sitä, että valtioneuvosto olisi
lunastanut lupauksensa yksityistieavustusten korottamisesta jo ensi
vuoden budjetissa, mutta tässä tuli pettymys.
Mikäli yksityistieavustukset saadaan nostettua 100 miljoonaan
ja ed. Lämsän lakialoite arvonlisäveron
palauttamisesta toteutuisi, voisimme sanoa, että olisimme päässeet
alemman tieverkon ja yksityistieverkon osalta aimo askeleen eteenpäin.
Pidän erittäin kannatettavana tätä lakialoitetta
ja toivon, että asia edistyy myönteisesti.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivoa sopii, että tämä lakialoite
otetaan ripeästi käsittelyyn ja toteutetaan.
Me olemme odottaneet useiden vuosien ajan, että ne
leikkaukset, jotka vuonna 95 yksityisteiden valtionapuihin tehtiin,
poistettaisiin ja palattaisiin sille tasolle valtionavustusten osalta,
joka tuolloin oli, eli noin 110—120 miljoonan markan tasoon.
Valitettavasti tässä asiassa on edetty hyvin nihkeästi,
ja on todella yksityisiä teitä, joiden tienhoitokunnat
maksavat valtiolle päin saman määrän
tai eräissä tapauksissa, kuten tietooni on tullut,
jopa enemmän verona kuin ovat yhteiskunnalta avustusta
nyt saaneet. Kysymys on siis teistä, joiden kunnostus-
ja hoitotyöt tehdään yksin käyttäjien
tai osakkaiden vastuulla, ja tästä työstä joudutaan
maksamaan valtiolle vielä verot.
Tämä on todella nurinkurista tilanteessa,
jossa kaikki tiedämme, miten tärkeitä pientiestöt, hiussuonet,
niin kuin voisi sanoa, ovat metsäteollisuuden, puutavarakuljetusten,
maatalouden ja elintarviketalouden kokonaisuudessaan ja myös matkailun
ja muun asioinnin kannalta. On välttämätöntä,
että näihin asioihin nyt vakavasti paneudutaan.
Kyse ei ole todella suurista rahoista, enemmän periaatteesta
ja tahdosta.
Keskustelu päättyy.