Täysistunnon pöytäkirja 120/2001 vp

PTK 120/2001 vp

120. KESKIVIIKKONA 24. LOKAKUUTA 2001 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

13) Laki arvonlisäverolain muuttamisesta

 

Eero Lämsä /kesk:

Arvoisa puhemies! Yksityistieasiat ovat puhuttaneet eduskuntaa hyvin paljon ihan siitä lähtien, kun Lipposen ensimmäinen hallitus leikkasi yksityistiemäärärahat lähes nollaan. Sen jälkeen yksityistiemäärärahoja on lisätty niin, että ne ovat nyt 50 miljoonan markan tienoilla. Hallituksen Ihmisten maaseutu -ohjelmassa ja siihen liittyvässä periaatepäätöksessä on linjattu, että yksityistiemäärärahoja tultaisiin lisäämään tai kaksinkertaistamaan noin 100 miljoonaan markkaan vuoteen 2004. Suomen Tieyhdistys on todennut, että jos yksityisteitten kunto saatettaisiin sille tasolle, jolla se oli vuonna 95, tarvittaisiin kertaluonteisena rahoituksena noin 400—500 miljoonaa markkaa. Kaiken kaikkiaan jo tuolla mitattuna yksityisteitten hoito on jäänyt hyvin huonolle tolalle.

Tässä lakialoitteessa ehdotetaan, että yksityisellä tienhoitokunnalla olisi oikeus saada palautuksena yksityisteiden rakentamiseen ja kunnossapitoon liittyvistä työsuorituksista peritty arvonlisävero. Ehdotuksen mukaan tienhoitokunnilla olisi siis oikeus palautukseen vastaavassa laajuudessa kuin niillä olisi ollut vähennysoikeus, jos kyseessä olisi ollut verollinen toiminta. Palautusoikeus koskisi kaikkia niitä hankintoja, joihin sisältyvän veron verovelvollinen yritys voisi vähentää.

Yksityistiet ovat merkittävä osa suomalaista infrastruktuuria. Yksityisteiden yhteenlaskettu pituus on liki 300 000 kilometriä, ja niiden vaikutuspiirissä elää noin puoli miljoonaa suomalaista. Yksityistiet ovat ensiarvoisen tärkeitä elinkeinotoiminnalle, etenkin maataloudelle sekä elintarvike- ja metsäteollisuudelle. Yksityistiet ovat tärkeitä myös matkailulle ja kesäasutukselle. Yksityisteiden kunnossa pitämisen tukeminen olisi siten perusteltua julkista palvelua.

Tienhoitokuntien maksamien arvonlisäverojen kokonaissumman arvioidaan olevan 7—8 miljoonaa euroa vuodessa. 1990-luvulla tehty arvonlisäverouudistus toi yksityistiet verotuksen piiriin. Aiemmin yksityisteihin ei kohdistunut vastaavaa verotusta. Uudistuksen myötä yksityisteiden hoitamisen kokonaiskustannukset nousivat verotusta vastaavalla määrällä. Vuodesta 1995 alkaen myös yksityisteiden valtionavut ovat pienentyneet huomattavasti, niin kuin puheeni alussa toin esille.

Vastauksessa yksityisteiden tienhoitokuntien arvonlisäverotusta koskevaan kirjalliseen kysymykseen vuodelta 2001 viitataan asiaa koskevaan arvonlisäverodirektiiviin. Yksityisten tienhoitokuntien arvonlisäverokohtelussa on kuitenkin kyse kansallisesta tulkinnasta, joten arvonlisäverodirektiivi ei ole este tämän lainsäädännön muuttamiselle, niin kuin kirjallisessa kysymyksessä viitataan, eli kansainvälisellä lainsäädännöllä, jos halutaan, näin voidaan muuttaa.

Arvonlisäveroasiassa on kysymys siitä, että kun aikaisemmin tienhoitokunnat eivät olleet arvonlisäveron alaisia ja sitten tämän veromuutoksen myötä ne tulivat sellaisiksi ja meillä olivat valtionavut 90-luvun alussa yksityisteille useita satoja miljoonia markkoja, tämän muutoksen myötä rahavirta maaseudulta kääntyikin päinvastaiseen suuntaan. On tienhoitokuntia, joissa valtionavut olivat 20 000—30 000 markkaa. Nyt kun joudutaan näitä tiestöjä pitämään omilla kustannuksilla kunnossa, arvonlisäveron rahavirta on lähes puolet siitä ja joissakin jopa saman suuruinen kuin aikaisemmin tuli valtion rahavirtaa yksityisteitten hoitamiseen, elikkä rahavirta on kääntynyt päinvastaiseksi. Tämäkin on minusta yksi perustelu, että arvonlisäverokäytäntöä yksityisteitten osalta pitäisi muuttaa.

Pekka Nousiainen /kesk:

Arvoisa puhemies! Ed. Lämsän lakialoite on erittäin tarpeellinen ja perusteltu. Perustelut ovat minusta pitävät ja kattavat. Yksityistiet ovat merkittävä osa meidän tie- ja liikenneverkostoamme. Yksityisteiden osakkaat joutuivat erittäin suurten kustannusvastuiden ja rasitteiden alle siinä vaiheessa, kun valtionosuudet poistuivat ja arvonlisäverokäytäntö tuli tiekunnille.

Nyt odotettiin todella sitä, että valtioneuvosto olisi lunastanut lupauksensa yksityistieavustusten korottamisesta jo ensi vuoden budjetissa, mutta tässä tuli pettymys. Mikäli yksityistieavustukset saadaan nostettua 100 miljoonaan ja ed. Lämsän lakialoite arvonlisäveron palauttamisesta toteutuisi, voisimme sanoa, että olisimme päässeet alemman tieverkon ja yksityistieverkon osalta aimo askeleen eteenpäin. Pidän erittäin kannatettavana tätä lakialoitetta ja toivon, että asia edistyy myönteisesti.

Matti Väistö /kesk:

Arvoisa puhemies! Toivoa sopii, että tämä lakialoite otetaan ripeästi käsittelyyn ja toteutetaan.

Me olemme odottaneet useiden vuosien ajan, että ne leikkaukset, jotka vuonna 95 yksityisteiden valtionapuihin tehtiin, poistettaisiin ja palattaisiin sille tasolle valtionavustusten osalta, joka tuolloin oli, eli noin 110—120 miljoonan markan tasoon. Valitettavasti tässä asiassa on edetty hyvin nihkeästi, ja on todella yksityisiä teitä, joiden tienhoitokunnat maksavat valtiolle päin saman määrän tai eräissä tapauksissa, kuten tietooni on tullut, jopa enemmän verona kuin ovat yhteiskunnalta avustusta nyt saaneet. Kysymys on siis teistä, joiden kunnostus- ja hoitotyöt tehdään yksin käyttäjien tai osakkaiden vastuulla, ja tästä työstä joudutaan maksamaan valtiolle vielä verot.

Tämä on todella nurinkurista tilanteessa, jossa kaikki tiedämme, miten tärkeitä pientiestöt, hiussuonet, niin kuin voisi sanoa, ovat metsäteollisuuden, puutavarakuljetusten, maatalouden ja elintarviketalouden kokonaisuudessaan ja myös matkailun ja muun asioinnin kannalta. On välttämätöntä, että näihin asioihin nyt vakavasti paneudutaan. Kyse ei ole todella suurista rahoista, enemmän periaatteesta ja tahdosta.

Keskustelu päättyy.