7) Laki perintö- ja lahjaverolain 55 ja 56 §:n
muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lakialoitteella on haluttu kiinnittää huomiota
tärkeään kysymykseen. Perintövero
sukupolvenvaihdostilanteissa on tällä hetkellä kohtuuton.
Tällä vaikeutetaan maatilayritysten ja muitten
yritysten jatkumista, sukupolven vaihdoksia. Monet luopuvat yritystoiminnasta,
ja tämä on hyvin kielteinen asia. Aikanaan oli
käytäntö ja periaate, että verotusarvot
olivat vain pieni murto-osa varallisuuserien käyvistä arvoista,
ja tuolloin perintöverot eivät niinkään
muodostuneet kohtuuttomiksi, mutta nykyään verotusarvot
ovat nousseet hyvin lähelle käypää arvoa.
Siksi myös verotus on tullut sellaiseksi, että se
tuottaa tuossa tilanteessa monille ongelmia.
Näitä ongelmia tällä lakialoitteella
125 haluttaisiin osaltaan oikaista, ja siksi toivon, että sukupolvenvaihdosten
edistämiseksi myös tämän aloitteen
esittämillä muodoilla luotaisiin edellytyksiä yrityksen
ja elämän jatkumiselle. Kysymys on myös
maaseudun elinvoimaisuudesta niin maatilojen kuin siellä olevan
yritystoiminnan osalta, mutta toisaalta tämä koskettaa
tasapuolisesti myös kaupunkeja.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Sukupolvenvaihdosten toteuttamisen tarve,
maatilat mukaan luettuna, on lähivuosina erittäin
suuri, kuten ed. Olavi Ala-Nissilän ja muiden lakialoitteen
perusteluissa todetaan. Tämä on välttämätöntä työpaikkojen
turvaamisen ja työllisyyden varmistamisen kannalta. Eduskunta
on, kuten perusteluissa todetaan, edellyttänyt, että perintö-
ja lahjaverolakia muutetaan niin, että yritysten ja maatilaomaisuuden
arvostussäännöt perintöverotuksessa
palautetaan ennen vuotta 1993 vallinneelle tasolle.
Arvoisa puhemies! Tällä lakialoitteella toteutuisi
tämä tavoite, perintö- ja lahjaverolain
55 §:n 2 momentin muuttaminen niin, että tilanne
palautuisi sille tasolle, jolla oltiin, kun lakia alun perin säädettiin.
Tästä syystä on välttämätöntä,
että tämän huojennussäännöksen
alkuperäinen tarkoitus toteutetaan. Meillä Suomessahan
kansainvälisestikin arvioiden sukupolvenvaihdosten verotus
on korkealla tasolla, ja se on osaltaan vaikeuttamassa yrittäjyyttä ja
yritystoiminnan jatkumista.
Arvoisa puhemies! Tällä asialla on mielestäni kiire.
Tänäänkin kyselytunnilla työllisyysasiaa yhdessä tulopolitiikan
ratkaisuihin liittyen käsiteltiin ja todettiin, että meillä on
talouden ja työllisyyden osalta epävarmuustekijöitä kyllin
paljon. Tästä syystä ei enää tarvittaisi
sellaista epävarmuutta, mitä sukupolvenvaihdosten
toteutukseen meillä liittyy.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo kuvattu varsin
hyvin vallitseva tilanne niin maatilatalouden puolella kuin pienyritystoiminnassakin.
Maatilatalouden osalta kiinnitän vain huomiota yhteen hyvin
merkittävään näkökohtaan,
ja se on se, että olemme yhteisessä maatalouspolitiikassa
koko Euroopan unionin alueella.
Miten onkaan sukupolvenvaihdostilanne tässä suhteessa
muissa Euroopan unionin maissa, joissa tuottajat kilpailevat vapaasti
avoimilla, samoilla markkinoilla? Saksassa on erittäin
yrittäjäystävällinen ja maataloustuottajaystävällinen sukupolvenvaihdosjärjestelmä,
joka kelpaisi aivan hyvin myöskin kopioitavaksi tänne
Suomeen. Sitten, kun mennään Brittein saarille,
niin siellä on vielä paljon laaja-alaisempi arsenaali. Siellähän
on myöskin sellaisia suurtiloja, jotka meikäläisittäin
ovat niin, että yhden tilan maa-alue on sama kuin meillä koko
kunnan tilojen maa-alueet. Olen joskus ollut tilaisuudessa tutustumaan
tällaiseen kreivin omistamaan maatilaan, jossa oli 5 000
hehtaaria vaatimattomasti maata. Hän oli järjestänyt
omistusjärjestelyt aivan kokonaan toisella tavalla, siellä kun
tämän mahdollistaa lainsäädäntö.
Siinä sukupolvenvaihdos alkaa lapsen syntymähetkestä niin,
että se sitten aikanaan sujuvasti muotoutuu.
Meillä on todella pikaista lainsäädännön
tarkistamisen tarvetta.
Marja Tiura /kok:
Arvoisa puhemies! Maatilojen ja yritysten sukupolvenvaihdoksiin
liittyvät kysymykset ovat hyvin keskeisesti olleet esillä myöskin
lakivaliokunnassa nimenomaan perintökaaren 7 §:n
muuttamista koskevan hallituksen esityksen yhteydessä.
Siitähän me kaikki olemme samaa mieltä tällä hetkellä,
että meillä on yhteiskunnassa noin 80 000
yritystä ja maatilaa tilanteessa, jossa pitäisi
suorittaa sukupolvenvaihdos. Sukupolvenvaihdokseen liittyvä problematiikka
etupäässä liittyy nimenomaan omaisuuden
arvostamiseen liittyviin kysymyksiin, myöskin verotukseen
liittyviin kysymyksiin. Vain 6 prosenttia sukupolvenvaihdoksista
on tapahtunut niin sanotun lahjoituksen kautta.
Samanaikaisesti haluan nostaa esille asian, joka aivan selkeästi
lakivaliokunnassa nousi esille asiantuntijakuulemisten myötä.
Se on se, että tällä hetkellä ei
ole tietoa edes nykyisestä lainsäädännöstä,
mitä nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa
sukupolvenvaihdosten osalta. Tällä hetkellä esimerkiksi
maatiloilla meillä on sen kaltainen käytäntö,
että sukupolvenvaihdokset tehdään kertalaakista.
Järkevämpää olisi tehdä ne pitkällä tähtäimellä,
esimerkiksi kolmen vuoden välein tehdä omaisuuden
siirtoja, jolloin suurilta verokohtaannoilta siinä tilanteessa
säästyttäisiin tai vältyttäisiin.
Kuten sanottu, ongelma on olemassa ja siihen tulee kiinnittää huomiota.
Toivon itse myöskin, että tämä asia
viedään eteenpäin mahdollisimman nopeassa
tahdissa, mutta todellakin, perintökaaren 7 §:n
muuttaminen ei olisi tuonut toivottua ratkaisua tähän
ongelmaan. Se tuli selkeästi myöskin asiantuntijakuulemisessa
esille.
Leena-Kaisa Harkimo /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan tuoda hitusen tutkittua tietoa tähän
sukupolvenvaihdoskeskusteluun. Valiokuntakäsittelyssä kävi
ilmi, että lähes puolet, muistaakseni 49 prosenttia,
sukupolvenvaihdosta suunnittelevista yrittäjistä,
maatilallisista, koki suurimmaksi ongelmakseen sopivan jatkajan löytämisen.
18 prosenttia piti suurimpana ongelmanaan juuri omaisuuden arvostukseen
ja verotukseen liittyviä asioita. Ehkä tätä taustaa
vasten on hieman helpompi ymmärtää myös
se maltillinen lakivaliokunnan mietintö, joka asiasta annettiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä aloitteessa
on oikeastaan aika lievä ajattelu. Ed. Pulliainen totesi
Saksan-mallin, ja muistaakseni viime eduskuntakaudella käytiin
läpi valiokunnassa tämän tyyppistä keskustelua
ja saatiin jopa brosyyrejä siitä. Minusta Saksan- malli
on erittäin hyvä malli sillä tavalla,
että siinä ei tavallaan kupattu, "verta imetty"
maatilasta tai yrityksestä, koska siinä annettiin
mahdollisuus lähteä elämään
ja kehittämään tilaa.
Kun ajatellaan sukupolvenvaihdostilannetta, on se missä hyvänsä yrityksessä,
tässä tapauksessa maatilalla, eihän siinä tilanteessa,
kun uusi isäntä tulee sinne, pitäisi
sillä tavalla tehdä, että hänet
velkaannutetaan ja otetaan viimeisetkin mehut pois, jotta hän
monta vuotta potkii siinä, että miten tästä päästään
eteenpäin. Pitäisi antaa lähteä tilaa
kehittämään, koska uudella yrittäjällä on
aina uusia ajatuksia. Hän haluaa investoida, tehdä kaikkea,
ja hänhän maksaa sitten veronsa, kun se firma
käy tuottamaan.
Siinä tapauksessa minusta sukupolvenvaihdos pitäisi
saada mahdollisimman helpoksi, jolloin siinä tilanteessa,
kun tämä jatkaja löytyy — ed.
Harkimo totesi, että on ongelma, että ei löydy edes
jatkajia, se on yksi ongelma ja iso kynnys — häntä pitäisi
kannustaa päinvastoin ja tehdä sillä tavalla,
että hänellä on hyvät edellytykset
lähteä tuottamaan, jolloin yhteiskunta saa isomman
potin sitä kautta, että alkaa tulla veromarkkoja
sen tuotoksen kautta.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Yritysten ja maatilojen sukupolvenvaihdos
on aina suuri tapahtuma. Se on prosessina, strategiana ja toimenpiteenä hyvin
vaativa tehtävä. Siinähän siirretään
perheen ja yhden sukupolven työ seuraavalle sukupolvelle.
Jos siinä tehdään virheitä,
niin ne yleensä maksavat hyvin paljon.
Sukupolvenvaihdos koostuu näin ollen monista monista
eri tekijöistä. Nyt käsittelyssä oleva lakialoite
on yksi niistä, yksi merkittävä tekijä, kun
arvioidaan siirtyvän omaisuuden arvoa ja ennen kaikkea
sitä, mistä siinä verotetaan ja mikä on
perintöveron suuruus. Kannatan lämpimästi tämän
lakialoitteen mukaisia toimenpiteitä, mutta myös
sitä kokonaisuutta, jolla sukupolvenvaihdos tehdään.
Se on Lipposen toisen hallituksen hallitusohjelmassa. Siitä on
joitakin osioita tehty, mutta vielä tällä hallituskaudella
ehditään tehdä muitakin, jos vain halutaan.
Keskustelu päättyy.