Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Suuret joukkoirtisanomiset, joista päivittäin
saa lukea lehdistä, ovat tämän päivän
tosiasiaa. Siinä mielessä nyt eduskunnassa käsittelyssä oleva työttömyysturvalakiuudistus
on aika merkittävä. Tähän uudistukseen
sisältyy myöskin muutamia sellaisia epäkohtia,
mitkä tulisi ehdottomasti korjata. Hallituksen esitys uudeksi
työttömyysturvalaiksi sisältää osin
perusteltujakin muutoksia työttömyysturvaan. Näitä on
muun muassa ansiosidonnaisen työttömyysturvan
ansaintaehdon lyhentäminen 10 kuukaudesta 8 kuukauteen eräissä tapauksissa.
Mielestäni on kuitenkin hyvin ongelmallista se, että lisäpäiväoikeuden
alaikärajaa esitetään nostettavaksi 57
vuodesta 59 vuoteen. Muutos koskee vuonna 1950 ja sen jälkeen
syntyneitä, joille lisäpäiväoikeuden
ehdoksi asetetaan myös saman kaltainen työhistoria
kuin työttömyyseläkkeen ehtona on. Tämä merkitsee
sitä näissä suurissa joukkoirtisanomisissa
ja tehtaiden lopettamisissa, joista viime päivinä olemme
saaneet lehdistä lukea, että sieltä tulee
ikääntyneitä työttömiä,
jotka eivät tule koskaan pääsemään
työttömyyseläkkeelle, elikkä he
joutuvat olemaan työttömyyspäivärahalla,
roikkumaan normaaleina työnhakijoina sitten 62 ikävuoteen
asti vähintäänkin.
Jos he 62 vuoden iässä jäävät
eläkkeelle, niin he saavat hyvin pienen eläkkeen,
koska työttömyysaikana tämä eläkekertymä on
pienempi, ja tulevan ajan oikeuden he menettävät
65 ikävuoteen asti. Sen lisäksi kansaneläkettä ruvetaan maksamaan,
jos heillä on siihen oikeus, vasta 65 ikävuoden
jälkeen. Näin ollen heidän toimeentulonsa
tulee merkittävästi heikentymään.
Tämähän merkitsee sitä, että työttömyyseläkeputken ikärajaa
tavallaan nostetaan kahdella vuodella ja itse asiassa työttömyyseläke
lopetetaan kokonaan. Näin ollen olen lähtenyt
siitä, että tämä kohta hallituksen
esityksessä 115/2002 vp tulisi muuttaa tältä osin
niin, että työttömyysturvan lisäpäiväoikeus
säilyisi 57 vuodessa.
Nykyisen lisäpäiväoikeuden piirissä on
noin 15 000 työtöntä, ja työttömyyseläkkeellä on
noin 54 000 työtöntä. Työministeriön
tilastojen mukaan elokuussa 2002 työttöminä työnhakijoina oli
50—54-vuotiaita 35 100 työtöntä ja
55—59-vuotiaita 46 300 työtöntä.
Näissä ikäryhmissä työttömyys
kosketti siten työministeriön tietojen mukaan
yhteensä 81 400:aa henkilöä, mikä osoittaa,
kuinka vaikeasta ja sitkeästä työttömyystilanteesta
on kysymys näissä ikäluokissa.
Näin ollen ei ole mielestäni oikein eikä kohtuullista,
että tätä ikärajaa nostetaan,
koska se tulee johtamaan uusiin väliinputoajiin 57—59
vuoden iässä. Ottaen huomioon sen, että suuria
joukkoirtisanomisia on tapahtunut ja että irtisanomisajat
päättyvät vuodenvaihteen tienoissa, pelkään pahoin,
että työttömyysluvut synkkenevät
huomattavasti nykyisestä.
Näin ollen tulisi jo nyt, kun lakeja säädetään, ottaa
huomioon se, että näitä ikääntyneitä työttömiä on
vastaisuudessakin hyvin huomattavia määriä eikä ole
mitään järkisyytä, että heitä pompotetaan
sitten pelkällä työttömyyspäivärahalla vuosikausia.
He eivät pääse eläkkeelle. Sitten kun
ansiosidonnainen työttömyysturva loppuu, he putoavat
työmarkkinatuelle ja sitä kautta pahimmassa tapauksessa
toimeentulotuelle pitkäaikaisiksi toimeentulotukiasiakkaiksi.
Tämän estämiseksi tämä ikäraja
tulisi säilyttää edelleenkin 57 vuoden
iässä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ed. Kuoppa on
tehnyt kauaskantoisen aloitteen, sillä ensimmäiset
joutuvat tämän ikärajamuutoksen uhreiksi
vuonna 2009. Sinällään kun ajatellaan,
että tässä ollaan purkamassa sellaista
järjestelmää, joka on hyvin tarpeellinen
ollut, niin kuin ed. Kuoppa äsken perusteli, niin tuntuu
arveluttavalta, miksi tämä yleensä hajotetaan.
Tiedetään, jotta automaatio kehittyy yhä edelleen,
sillä ihmistyövoima tuotantolaitoksissa vähenee
joka tapauksessa. Johonkin hoivatöihin tarvitaan lisää työvoimaa,
koska porukka vanhenee.
Kuitenkin näen sillä tavalla, jotta tämän
tyyppiselle ajattelulle on aina tarve, me tarvitsemme työn
jakamista jatkossakin. Työttömyyseläkkeellehän
ei pääse, jos ei ole työtön
ihminen. Se tarkoittaa, että jos kerta työttömyys
poistuu meiltä, niin kukaan ei mene työttömyyseläkkeelle.
Minusta sen takia pitäisi ehdottomasti sillä tavalla säilyttää tämä työttömyyseläkejärjestelmä
kuin se
nyt on ja sillä tavalla, että 57 vuotta on se
ikäraja, eikä pidä tehdä semmoista,
että ollaan purkamassa järjestelmä hallituksen
esityksessä.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiasia on, että meillä työttömyysongelmassa
on paljolti kyse myös rakennetyöttömyydestä,
kuten tässä ed. Kuopan ja muiden lakialoitteessa
todetaan. Tämä rakennemuutoksesta ja tekniikan kehityksestä aiheutuva
ongelma ei poistu kovin helposti. Tästä huolimatta
on tietysti tehtävä kaikkensa, että ihmiset
pysyisivät mahdollisimman pitkään työn
piirissä, jos siihen suinkin on edellytyksiä,
mutta mahdollisuuden työttömyyseläkkeeseenkin
tulisi mielestäni säilyä. Ongelmia tulee
paljolti ja niin sanottuja väliinputoajia, mikäli
tämä järjestely viedään
niin pitkälle, että työttömyyseläkeikää nostetaan,
vaikka rakenteellinen työttömyys jatkuu, ja varsinkin,
jos muu työttömyys jatkuu näin huolestuttavan
korkealla tasolla.
Mielestäni tarvittaisiin uusiakin toimia. On puhuttu
sosiaalisen yrittäjyyden vahvistamisesta. Tänään
työministeri Filatov sanoi, että hallituksen piirissä tätä puolta
on valmisteltukin mutta että se jää,
sekin asia, seuraavalle hallitukselle. On valitettavaa, että tällaisia
ratkaisuja, joilla ihmiset pidettäisiin työn ja
tekemisen parissa ja sitä kautta estettäisiin
syrjäytyminen, pidettäisiin heidät mieleltään
ja toimintakyvyltään virkeinä, ei ole
saatu liikkeelle. Mielestäni tätä ed. Kuopan
lakialoitetta kyllä pitäisi harkita vakavasti,
jos ja kun tilanne näyttää sellaiselta,
että työttömyyden tasoa ei kyetä yleisesti
alentamaan ja nämä rakenteelliset ongelmat jatkuvat.
Keskustelu päättyy.