6) Laki vesiliikennelain 8 §:n muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
eduskunnan veneily- ja vesistöjensuojeluryhmän
lakialoite. Tämä ryhmähän perustettiin jo
noin seitsemän vuotta sitten, ja perustaminen oikeastaan
tapahtui tasavallan presidentti Tarja Halosen aloitteesta. Olemme
järjestäneet lukuisia seminaareja, tavanneet veneilytoimittajia
ja veneilyjärjestöjen edustajia. Nyt heiltä on
tullut myöskin tämä aloite, että me
saisimme pelastusliivipakon myöskin pienveneisiin. Suomessa
nimittäin hukkuu 150 henkeä vuodessa ja heistä 50 tai
60 hukkuu pudottuaan veneestä. Hukkuneista 25 on pudonnut
soutuveneestä tai jollasta.
Vesiliikennelaki, joka on vuodelta 1996, ja -asetus
vuodelta 1997 määräävät
pelastusliivit mukaan veneisiin, jotka ovat yli viisimetrisiä moottori-
tai purjeveneitä. Niissä veneissä, joissa
pelastusliivien mukana pitämistä edellytetään,
sääntöä noudatetaan varsin hyvin.
Kuitenkin noin puolet hukkumisista tapahtuu pienissä aluksissa,
joissa pelastusliivit eivät ole pakollisia. Pelastusliivejä voidaan
perustellusti verrata turvavöihin autoissa: molemmat ovat
yksinkertaisia ja edullisia välineitä, joilla
voidaan säästää ihmishenkiä.
Näiden välineiden käyttö mielletään
yleisesti osaksi vastuullisuutta ja turvallisuutta.
Nyt esillä olevassa lakialoitteessa esitetään, että velvoite
pitää mukana pelastusliivi, kelluntapukine tai
pelastuspuku kullekin vesikulkuneuvossa olijalle laajennettaisiin
koskemaan myös alle viisimetrisiä vesiliikennealuksia.
Muutoksella siis voitaisiin pelastaa noin 25 ihmishenkeä vuodessa.
Muutos kohdistuisi vesiliikennelain 8 §:ään,
johon lisättäisiin vaatimus pitää mukana kelluntavälineitä kaikille
vesikulkuneuvossa olijoille. Esitetyn lakimuutoksen haitat ovat
lähes olemattomat verrattuna siihen hyötyyn, mikä niistä olisi.
Eduskunnan veneily- ja vesistöjensuojeluryhmä on
todella kuullut veneilyjärjestöjä ja
veneilytoimittajia, ja he ovat tätä erityisesti tukeneet.
Tämä esitys on nyt ajankohtainen, koska oikeusministeriö on
asettanut viime elokuussa työryhmän selvittämään
rikoslain 23 luvun 5 §:n muutosta vesiliikennejuopumuksen
promillerajasta. Työryhmä ottaa samalla myös
kantaa siihen, voitaisiinko vesiliikenteen turvallisuutta parantaa
myös muilla keinoilla, kuten ehdotetaan tässä pelastusliivipakkoa
kaikkiin aluksiin.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Oheinen lakiesitys on erittäin kannatettava.
Jossakin vaiheessa itsekin kävin näissä veneilyryhmän
kokouksissa ja mielelläni olisin nimeni tähän
laittanut, jos sitä olisi pyydetty.
Niin kuin lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja
totesi, pelastusliivejä käyttämällä olisi varmasti
menneenäkin kesänä monet ihmishenget
voitu pelastaa, mutta toki monessa tapauksessa varmasti alkoholi
on lisänä ollut näissä onnettomuuksissa.
Toivottavasti kuitenkin tämä lakiesitys menee
eteenpäin ja konkretisoituu, ja silloin varmasti tämä on
signaali myös kansalaisille.
Itse olen käyttänyt myös soutuveneessä näitä liivejä,
ja se on myös malli nuorille. Esimerkiksi omien lastenlasten
kanssa paljon kalalla kun kuljetaan, niin tosiaan myös
he tottuvat siihen ja näkevät, että aikuiset
näitä liivejä käyttävät.
Uskon myös, että kun poliisi tätä yleistä valvontaa
suorittaa, niin sillä tavalla poliisi voisi myös
ehkä luontevammin ohjata näitä veneilijöitä,
niitä, jotka soutuveneellä liikkuvat, ohjeistaa
kansalaisia, koska jos ne pelastusliivit siellä veneenpohjalla ovat,
niin niistä ei tosiaan mitään hyötyä ole. Toki
nämä pelastusliivitkään eivät
aina auta, jos päihteet ovat hyvinkin voimakkaasti kuvassa mukana.
Eli vielä kerran: Lämpimästi kannatan
tätä esitystä ja toivon, että myös
valiokunnassa tämä menee eteenpäin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! On se aika ihme, jotta normaali maalaisjärjen
käyttö ei riitä näissä asioissa,
vaan pitää tehdä laki siitä, jotta
on liivit joka paikassa. Itse kun koko ikäni tuolla vesillä olen
liikkunut ja välillä liivejäkin pitänyt,
niin olen sitä mieltä, jotta kaikkea ei pitäisi
jollakin uhkalla, pakotteella säätää.
Mutta ilmeisesti tämä suomalainen juntti on niin
kovapäinen, jotta se ei muuten usko, vaan pitää olla laki
ja tiukat sanktiot siinä. Mutta toivon mukaan tämä aloite
johtaa siihen, jotta tämmöinen yleinen tietous
paranee siitä. Sehän on mahdottomuus saada semmoista
aikaan, jotta siellä joka lammella, joella ja hetteiköllä olisi
joku poliisi kyttäämässä ja
sakottamassa. Sen takia toivon mukaan tämä yleinen
valistus auttaisi tässä huomattavasti, eikä tietysti
hirveän isoja sakkoja tämmöisistä pitäisi
kirjoittaakaan.
Sen vaan kuvaan tässä, kun itse paljon kalastan
verkoilla, että kyllä siinä aina ne liivit
pitää heittää pois. Niissä on
jonkinlaisia narunpätkiä tai lukkoja olemassa,
ja kun ne verkot jäävät niihin kiinni,
niin paljon isompi vaara on hukkua, kun verkkojen mukana tipahtaa
sitten sinne syvemmälle. Semmoista nimittäin on
tapahtunut. Joku on hukkunut, jäänyt verkkoon
kiinni, vaikka liivit ovat olleet päällä.
Sekin on mahdollista. Sen takia järjen käytön
pitää olla sallittua, ja kun se poliisi tulee
sitten sinne kyttäämään, kun
minulla ei ole liivejä päällä,
niin sen pitää olla lieventävä asianhaara,
jos on verkkoja nostamassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä ajattelen hyvin samalla tavalla
tästä sinänsä hyvältä vaikuttavasta
lakialoitteesta. Jos on näin, että pitäisi
simuloida nimenomaan tämän kokoisissa veneissä,
joissa on siis, sanotaan, neljä kappaletta veneilijöitä kyydissä,
yksi edessä ja yksi takana ja kaksi keskellä tuhdolla,
ja vielä jos harrastetaan juuri sellaisia kalastustoimenpiteitä,
joita ed. Lahtela tässä kuvasi, niin se voi olla sillä tavalla,
että siellä on niin ahdasta ja takerrutaan kiinni
sillä tavalla, että hukkumistilasto siitä vaan
komistuu, ja se on erittäin negatiivista komistumista.
Myöskin sitten tämä alkoholipoliittinen
ulottuvuus on kanssa tässä hyvin merkittävä.
Mutta tässähän jo esittelystä kävi
ilmi, että tämä näkökohta
on siinä työryhmässä otettu
huomioon jo elikkä itse asiana kytkemällä nämä kaksi
asiaa yhteen, mikä on ihan asiallista. Elikkä tämä saattaa
selittää sen, miksi näin ei ole lainsäädännössä jo
menetelty; se historiallinen syy, miksi tätä pykälää ei
lainsäädännöstä löydy
tällä hetkellä, saattaa löytyä juuri
tässä keskustelussa esiin tulleista näkökohdista.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Aloite on tietysti tavattoman vakava, kun
se tähtää siihen, että hukkumiskuolemantapauksia
voitaisiin vähentää määräämällä pelastusliivit
tai kelluntavälineet pakollisiksi myös näissä pienissä veneissä.
Luulen, että syy siihen, että aikaisemmin niitä ei
ole ollut pakollisena voimassa olevassa lainsäädännössä,
johtuu siitä, että vähänkin
isomman aluksen kohdalla tulee lainsäädäntö vastaan,
joka sanoo, että aluksella pitää olla
kippari, joka vastaa siitä, että se vene on asianmukaisesti varustettuna.
Jos nyt yksittäinen mies lähtee verkon kokemiseen,
niin onko hän silloin sen veneen kippari, joka vastaa siitä varustuksesta? Ehkä niinkin
jatkossa.
Ei varmasti kaikkia hukkumistapauksia, jotka liittyvät
veneilyyn, voida tällä poistaa. Läheisessä tuttavapiirissäni
muutama vuosi sitten kuoli mies, joka putosi pimeässä liukkaalta
laiturilta. Oli ammattikalastaja, mutta uimataidoton, ja hukkui
siihen kotirantaan. Tällaisia tapauksia voi tulla jatkossakin.
Uimataitohan on hyvin tärkeä silloin, kun halutaan
välttää kuolemantapauksia, jotka liittyvät
veneilyyn ja veneestä putoamiseen.
Ajattelen myös siihen tapaan, mitä ed. Lahtela
tässä puhui, että sitten tulee joitakin
käytännön ongelmia. Näiden kalastajien
kanssa olen puhunut siitä, että pitää miettiä,
minkälaiset ne kelluntavälineet ovat, jos ne ovat
yllä siellä veneessä silloin, kun verkkoja
on siinä veneessä. No, tämä lakiesitys
ei tähtää siihen, että tulisi pakko
pitää pelastusliivejä. Pidän tärkeänä ra-jauksena
sitä, että pelastusliivin ylläpitopakkoa ei
tule, vaan että kelluntavälineiden pitää olla
veneessä mukana.
Ehkä sitten seuraamusjärjestelmää voisi
miettiä vähän samaan tapaan kuin meillä on
olemassa polkupyöräilijöille kypäränkäyttöpakko,
mutta nähtävästi siitä ei sakkoja
tule, vaikka ilman kypärää ajelisi. Mutta
tähtäin on siinäkin tärkeä, koska
kaatumistapauksissa päävammat ovat vaikeita ja
voivat johtaa kuolemantapauksiin ja kypärällä pyritään
niitä estämään. Sama ajatus
on tässä pelastusliivien mukanaolopakossa soutuveneiden
osalta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Totean samaa kuin ed. Lahtela alussa
ihmetellen, miksei tätä asiaa ymmärretä ja
ole jo ymmärretty. Ed. Asko-Seljavaaran aloite on mielestäni hyvin
perusteltu turvallisuustekijä, ja kannatan sitä ehdottomasti.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Paljon kiitoksia viisaista mielipiteistä. Ymmärrän
teitä erittäin hyvin, että te haluaisitte ehkä,
että ne pitäisi pitää päällä.
Mutta kun se 8 § määrää,
että niiden liivien pitää olla mukana
eikä päällä muissakin aluksissa,
niin en usko, että sitten, kun alus tulee pienemmäksi
kuin 5 metriä, niin ne pitäisi olla päällä ja
jos se on isompi, niin ne pitää olla lattialla.
En usko, että on viisasta määrätä niitä päälle,
vaan että ne ovat mukana. Monet veneilyasiantuntijat, joita
me olemme paljon tavanneet, suurten veneilyseurojen kommodorit jne.,
ovat sanoneet, että kyllä se olisi hyvä asia,
että ne olisivat mukana. Sitten kun aallokko nousee ja
hätätila tulee, niin kyllä ne sieltä veneestä kuitenkin
löytyvät päälle. Kyllä nykyiset kelluntavälineet
ovat niin fiksuja, minä uskoisin, että ne päällä kyllä voisi
kalastaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara on tehnyt mielenkiintoisen aloitteen,
josta on syntynyt yhtä mielenkiintoinen keskustelu. Ymmärrän
hyvin, että tavoitteena on estää hukkumiskuolemia.
Tämä on hyvä tavoite, mutta kenties nykyinen
lainsäädäntö on tässä asiassa
kuitenkin riittävä. Mielellään
ei pidä lain tasolle viedä sellaisia asioita,
jotka voidaan hoitaa terveellä järjellä.
Paljon tärkeämpi olisi kiinnittää huomiota
alkoholiongelmaan vesillä liikuttaessa. Alkoholi on aina
ongelma, jos ollaan vesillä, ja silloin viitaten tähän
kysymykseen nimenomaan, jos on konevoimalla kulkeva vesikulkuneuvo,
niin siellä pitäisi alkoholin promillerajat saattaa
samalle tasolle kuin maatieliikenteessä, koska siellä on myös
tämä hukkumisvaara olemassa.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
ed. Lahtelan puheenvuoron jälkeen. Eli minulla on kyllä täysin toisenlaiset
kokemukset, mitä liittyy kalastukseen, ja viittaan lakialoitteen
ensimmäiseen allekirjoittajaan. Ainakin minulla on sellaiset
pelastusliivit, joihin eivät verkot tartu, ja kalastaessa aivan
hyvin niitä voi käyttää. Väitänpä,
että niissä tilanteissa ennen kaikkea tulee tavallaan,
voi sanoa, vaarallisia tilanteita, koska ainakin tällä iällä vuosien
mittaan on nähnyt sen, että välttämättä se
tasapaino ei ainakaan parane ja jalat eivät samalla tavalla
liiku veneessä kuin aiemmin. Niinpä nämä liivit
mielestäni ovat vielä tähdellisempiä,
kun ollaan kalastamassa — oli sitten kyse katiskojen kokemisesta,
jolloin useinkin joudutaan pystyyn nousemaan, tai sitten, kun verkkojen
kanssa pelataan. Mutta joka tapauksessa toivottavasti entistä enemmän
näitä liivejä myös jatkossa
käytetään, meni tämä laki
läpi tai ei, koska sillä tavalla ainakin turvallisuus
lisääntyy.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on erittäin
hyvä, ja aivan niin kuin ed. Sirpa Asko-Seljavaara sanoi
turvavyöpakosta, siihen ei haluttu oikeastaan millään konstilla
lähteä. Mutta pikkuhiljaa sitten, kun laki tuli
ja sitä ruvettiin käytännössä toteuttamaan,
ihmiset tottuivat hyvin nopeasti siihen, että aina kun
astut autoon, niin ensimmäinen asia on, että laitat
turvavyön kiinni, ja sen jälkeen vasta startataan
ja lähdetään ajamaan.
Uskon, että tämä lakialoite on varmasti
samanlainen, että ihmiset eivät mene veneeseen
ilman, että heillä on turvaliivit mukana, ja opitaan käyttämään
niitä ihan samalla lailla kuin turvavyötäkin.
Joka vuosi, joka kesä, keväällä aikaisin
alkavat aina tiedotuskampanjat, "käyttäydy vesillä järkevästi",
ja pyritään vähentämään
hukkumiskuolemia. Mutta tässä on nyt useana vuonna
kumminkin todettu, että vaikka kampanjaa tehdään,
se ei ole tuottanut tulosta. Olen erittäin tyytyväinen,
jos tämän lakialoitteen johdosta edes yksi kaksi
henkeä säästetään per
kesä, se on hieno asia.
Hannu Hoskonen /kesk:
Herra puhemies! Ed. Sirpa Asko-Seljavaara on tehnyt erinomaisen
lakialoitteen vesiliikennelain 8 §:n muuttamiseksi.
On omalla laillaan kummallista, että meillä vaaditaan
esimerkiksi lasikuituveneiltä tiettyjä kelluntaominaisuuksia
ennen kuin saa CE-merkinnän. Elikkä vaaditaan,
että vene kelluu veden pinnalla, kun se menee kumolleen, mutta
ei vaadita, että kun sen matkustaja tipahtaa järveen,
hän kelluisi pinnalla turvallisesti ja olisi sieltä poimittavissa.
On tämä melkoinen paradoksi.
Toinen paradoksi on tietenkin se — aivan kuten ed.
Kuusisto hyvin äsken kuvasi sitä, kun vastustettiin
turvavöiden käyttöä — mitä ihmettelen
suuresti, että tämmöistä lakia
ei vielä Suomessa ole, että pelastusliivi määrättäisiin
pakolliseksi veneessä. Ed. Lauri Oinonen aivan oikein totesi,
että nykyiset pelastusliivit ovat miellyttäviä käyttää.
Sen voi ostaa vaikka pelastustakkina ja parhaimmillaan lämmön
pitävänä pelastuspukuna, jolloin syksylläkään
ei huku, eikä keväällä, kylmään
veteen. Kannatan lämpimästi tämän aloitteen
hyväksymistä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Minä varovasti vesistö-
ja veneilyryhmän jäsenenä myös
tuen tätä aloitetta, mutta sanoudun kyllä irti kaikista
sellaisista lainsäädäntöhankkeista,
joissa määrättäisiin pakolliseksi
pelastusliivien päälle pukeminen. Siksi minusta
tämä aloite on viisaasti tehty, kun tämä tähtää siihen,
että niiden pitää olla mukana.
Itse toimin juuri niin, kuin ed. Asko-Seljavaara kertoi, että kun
veneilen — monen monena kesänä vuosikymmenten
ajan — silloin kun ilma huonontuu tai tulee joku hankala
tilanne, silloin ehdottomasti liivit päälle. Mutta
muuten, aurinkoisena päivänä, jolloin
on rauhallinen meno, ei niitä ole pakko pitää päällä,
enkä pode siitä huonoa omaatuntoa. Silloin on
toinen tilanne, jos on lapsia mukana ja näytetään
heille vähän mallia. Tämä on
tärkeää.
Mutta kuulin vähän erikoisen viestin ed. Hoskoselta äsken,
että eikö se olisi merkittävää,
että veneistä säädettiin, että niiden
pitää pystyä kellumaan, että tuli
tämä pakko. Kyllä minä pidän
sitä erittäin tärkeänä saavutuksena
ja uskon, että sen kautta on yksi jos toinen säästänyt
henkensä, kun vene on kaatunut ja se on kuitenkin kannatellut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Aloitteentekijä totesikin, jotta
ei tarvitse olla päällä, ja se helpotti
minun ajatteluani. Jos ajatellaan, että on kuuma kesäpäivä — minulla
on erilaiset käytöstavat kuin teillä monessa
muussa asiassa — minä yleensä lähden
silloin, mahdollisesti hyppään veneeseen ja otan
onget mukaan ja voin heittää ankkurin luodolle
ja käydä veneessä onkimaan ja siinä on
hyvä ottaa aurinkoa. Olisi se aika kummallista, jos minun
pitäisi vetää se pelastusliivi päälle.
Sitten kun lippahattu on päässä, niin
naama kyllä ruskettuisi ja jalat ruskettuisivat ja käsivarretkin
ruskettuisivat, riippuu vähän liivin mallista,
ja rusketusrajat olisivat aika merkilliset. Kun tulisi eduskuntaan
sitten loman jälkeen ja menisi saunaan, niin jätkät
kysyisivät, että mitenkäs sinulla noin
valkoinen on tuo maha ja selkä. (Ed. Asko-Seljavaara: Entäs
jos tulee ukkosmyrsky?) — Onneksi ed. Asko-Seljavaara vapautti
tästä tuskasta, ei tarvitse tämmöisiä omituisia
raitoja olla.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen mainitsi sen, että lasikuituveneitten
pitää kellua määräysten
mukaan. Tämä on aivan oikea vaatimus, koska vanhastaan
Suomessa on opetettu, kun on ollut vain puuveneitä, että veneeseen
kun tarttuu kiinni, jos siitä jostakin kiinni saa, niin
silloin on hyvät mahdollisuudet pelastautua. Eli on luonnollista,
että lasikuituveneille tässä suhteessa
on asetettu samat edellytykset kuin on puuveneilläkin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi syy saattaa olla käytöksessä.
Niillä, jotka liikkuvat järvillä, ja
niillä, jotka liikkuvat merellä, voi olla erilaisia
käyttäytymismalleja.
Keskustelu päättyi.