Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen ainoa maan sisäistä henkilöjunaliikennettä harjoittava
yritys on VR-Yhtymä Oy, joka nykyisellään
hallitsee myös rautateitten tavaraliikennemarkkinoita.
Yhteiskunnassa ollaan laajalti sitä mieltä,
että rautatiet ovat ympäristöystävällinen
liikennemuoto. Tätä myös rautatiet omassa
mainoskampanjoinnissaan tuovat selkeästi esille. On myös tiedossa,
että iäkkäämpääkin
rautatiekalustoa voidaan kunnostaa entistä ympäristöystävällisemmäksi.
Näkisinkin, että meidän tulee muistaa
se, että Suomen rataverkko, muutamia yksityisratoja ja
teollisuusratoja lukuun ottamatta, on valtion omistamaa, elikkä me
kansalaisina omistamme sen, ja tällä hetkellä omistamme
myös liikennekaluston näillä radoilla
ulkomaista vaunukalustoa, joka on venäläistä,
lukuun ottamatta. Näin ollen asioita tulee voida tarkastella
myös laajemmasta näkökulmasta kuin mitä pelkät
yhtiönäkökulmat näissä asioissa
merkitsevät. Näkisinkin, että junakalusto
on meidän kansallisomaisuuttamme, jossa jokaisella kuljetuskalustolla,
niin vetokalustolla kuin myös liikenteessä olevalla
vaunukalustolla, on arvoa ehkä enemmän kuin lyhyen
tähtäimen liiketaloudellisten laskelmien perusteella
voidaan nähdä.
Suomessa tällä hetkellä puutavaran
kuljetuksen ongelmaksi on sanottu se, että meillä ei
olisi vaunukalustoa. Miksi meillä ei ole vaunukalustoa?
Siihen voi olla montakin syytä, mutta olisi syytä pohtia
sitä, onko meillä romutettu tai romutetaanko iäkkäämpää kuljetuskalustoa,
joka kenties voitaisiin vielä kunnostaa joksikin aikaa
käytettäväksi vaikkapa hiljaisimmille
radoille, joissa liikennenopeudet ovat vähäisempiä,
joissa se saattaisi myöskin kestää ja
samalla nuo radatkin olisivat niille paremmin kantavia. Tarkoitan
eräitä sellaisia ratoja, jotka ovat viime vuosien
varrella olleet aivan purkamisuhankin alaisia. Ne saattaisivat hyvinkin
olla käytettävissä tämän kaltaisiin
tarkoituksiin, jos näin tahdottaisiin.
Rautatiet on ympäristöystävällinen
liikennemuoto. Tämä pätee myös
henkilöliikenteeseen. Minusta on kansallisomaisuuden kannalta
kyseenalaista, että meillä on pyrkimys lopettaa
liikennettä sieltä, missä ei ole kovin
suuria matkustajamääriä. Ennemminkin
pitäisi etsiä keinoja, millä liikennettä voitaisiin
ohjata sielläkin raideliikenteen pariin. Yleensä pätee
sanonta: tarjonta lisää kysyntää.
Jos tarjonta on perin niukka, silloin on hyvin harvinainen se henkilö,
joka on pelkästään tuon niukan tarjonnan
ja sen lähes pakonomaisen vaihtoehdon varassa. Kyllä nykyaikana
ihminen etsii silloin muita vaihtoehtoja.
Jotta ympäristöystävällinen
junaliikenne tulisi koko maassa hyödynnettyä mahdollisimman laajalti
koko rataverkolla, pitäisi löytää ratkaisuja,
joilla tuota liikennettä voitaisiin edistää.
Tällä lakialoitteella olen halunnut turvata sen,
että meillä ei romutettaisi käyttökelpoista
liikennekalustoa.
Väitän, että niin sanottu sininen
vaunukalusto, joka on vielä tietyiltä osin pikajunaliikenteessä ja
pikajunaliikenteeseen rakennettu, omaa paljon käyttöikää tiettyjen
kunnostustoimien jälkeen. Sininen vaunukalusto on Suomen
oloihin suunniteltua, Suomessa rakennettua, ja siinä on monia
sellaisia ominaisuuksia, jotka uudemmilta junilta puuttuvat, muun
muassa sähköntuotanto, se, että nämä junat
itse tuottavat sähkön liikkuessaan kiskoilla,
ja tämä sähkö varastoituu myös
akkuihin, ja näin ollen, jos juna pysähtyy, melko
pitkän aikaa vielä vaunujen omat akut pystyvät
antamaan vaunuissa tarvittavan virran vaikkapa valaistukseen tai
joihinkin muihin toimintoihin.
Sitä vastoin InterCity-junat, jotka liikkuvat sähköistetyillä radoilla,
ovat riippuvaisia siitä sähköverkosta,
joka antaa niille voiman liikenteeseen. Esimerkiksi jos joudutaan
ajamaan sähköistämättömällä radalla
tilapäisesti InterCity-junaa ilman aggregaattivaunua, silloin
ongelmat tulevat erityisesti ilmastoinnissa ja lämmityksessä välittömästi
esille, ja jos on helteet, niin ilmastoinnin puuttuminen on suorastaan
hengenvaarallinen ongelma, samoin pakkasella, jos lämmitys
puuttuu.
Sininen vaunukalusto on tässä suhteessa kerrassaan
erinomaista. Samoin sininen vaunukalusto on myös matkustajien
miellyttäväksi kokemaa. Monet sanovat, että sininen
vaunukalusto on miellyttävämpi penkeiltään
istua kuin Pendolinon ensimmäinen luokka vaunukaluston
osalta. No, nämä ovat makukysymyksiä,
mutta kertovat ainakin sen, että sillä vaunukalustolla,
jota uhkaa lähivuosien aikana liikenteestä poistuminen
ja romuttaminen, on myös vakiintuneet kannattajansa nimenomaan
ahkerasti junaa käyttä-vien joukossa.
Tällä aloitteella haluaisin turvata sen, että meillä ei
niin helposti romutettaisi mahdollisesti kunnostuskelpoista junavaunukalustoa
kuin tällä hetkellä tehdään.
Tätä kalustoa, erityisesti ajattelen nyt sinistä pikajunavaunukalustoa,
voitaisiin hyödyntää taajamajunaliikenteessä niin
sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla.
Kun olen lukuisia kertoja tuonut esille sen, miksi ei lisätä vähäliikenteisten
ratojen liikennettä, tehdä niistä vilkasliikenteisiä ratoja,
joille löytyy junankäyttäjiä,
jotka ovat myös kaukoreittien liityntämatkustajia,
kun tämä lisäisi myös yleensä junankäyttöä Suomessa,
niin on sanottu, että puuttuu kalusto. Miksi se puuttuisi
siinä tilanteessa, jos sininen vaunukalusto kunnostettaisiin?
Silloin meillä olisi vaunuja paljon ja sinisissä vaunuissa
vaikkapa kahden vaunun yksikössä olisi moneen
vähäliikenteiseen junavuoroon aivan riittävä kalusto.
Lakialoitteellani haluan turvata sen, että meillä ei
niinkään romutettaisi kalustoa, vaan pidettäisiin
huolta kansallisomaisuudesta, jonka yhteisesti kansakuntana omistamme,
niin kauan kuin se suinkin voi olla liikennekelpoista. Samalla toivon,
että sitten kun liikennekelpoisuus poistuu, ymmärrettäisiin
vielä museaalinen käyttötarkoitus. Nythän
esimerkiksi tiettyjä vaunutyyppejä, joita haluttaisiin
saada vaikkapa johonkin elokuvien filmauksiin tai vastaaviin, ei
enää ole. On katsottu, että jos junassa
on ollut joku vesikarahvi tai joku muu koriste, se on otettu talteen, mutta
itse vaunukokonaisuus on kadonnut. Haluan tässä yhteydessä tuoda
museaaliset näkökohdatkin esille.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiinnitän ed. Lauri Oinosen aloitteessa
vain yhteen asiaan ja sen tärkeyteen huomiota. Vaikka hän
ei sitä erityisesti painottanut, aivan loppuvaiheessa puheenvuoroa
hän kiinnitti huomiota tähän museaaliseen
käyttötarkoitukseen. Liian usein käy niin,
että läpi käsiemme tuhoutuu sellaista
aineistoa, joka olisi tärkeää säilyttää jälkipolville.
Ja vaikkei se tässä aloitteessa ole pääasia
eikä painopiste, niin otan tähän rinnalle
esimerkiksi vaikkapa ammatillisen koulutuksen tai käsityöammattien
harjoittajat, miten heidän työvälineensä,
heidän työtapansa katoavat. Kuuleman mukaan on
kadonnut jo esimerkiksi vaikkapa kauppalaivojen suunnittelukyky
tästä yhteiskunnasta. En tarkoita, että se
olisi museaalista toimintaa, mutta se, että perinteistä täytyisi
pitää kiinni.
Ja Hyvinkäällä käydessään
monet meistä ovat käyneet ihastelemassa tsaarin
käyttämää junanvaunua, tsaarinaikaista
junanvaunua. Joskus nämä siniset vaunut ovat vastaavassa
asemassa, että ne ovat yhtä vanhoja ja niitä voivat
käydä sen ajan ihmiset ihastelemassa, että tällaisia
olivat mm. ed. Lauri Oinosen aikana junanvaunut Suomessa. Olisi
tärkeätä, että tämä otettaisiin
jollakin lailla huomioon, että meillä jälkipolvet
näkisivät kaikki vaiheet, miten rautatiet ja rautatiekalusto
on maassa kehittynyt.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ed.
Matti Saarinen kiinnitti huomiota myös tähän
museaaliseen näkökohtaan. Vaikka se on sivujuonne
aloitteessa, niin tässä on paljon muuta, aivan
kuten ed. Pulliainen toi esille.
Mutta tämä museaalinen näkökulmakaan
ei ole merkityksetön. Itse olen Haapamäeltä,
joka on tunnettu Suomen höyryveturipuistosta, Haapamäen
Höyryveturipuistosta. Sen tehtävä on
ollut säilyttää höyryvetureita.
Toivon mukaan myöskin valtio jollakin tavalla tulisi mukaan
talkoisiin, jotta näitä vetureita voitaisiin vaalia,
että ne eivät olisi sillä tavalla säiden
armoilla ja ehkä rappeutumassa kuin nyt ulkonaisesti voi
näyttää.
Kun juuri tästä syystä, että valtio
ei tähän kunnostamiseen halunnut osallistua, on
Haapamäen Höyryveturipuisto joutunut höyryvetureita
romuttamaan, niin se oli kyllä murheellista, kun höyryveturi
aivan olemattomasta hinnasta romutettiin. Ja kun ne ovat Suomessa
ja taitavat olla myös maailmanlaajuisesti katoavaa tavaraa,
höyryvetureita ei valmisteta, jokainen yksilö on uniikki
tietyllä tapaa ja oman aikansa konepajateollisuuden uljas
tuote ja esimerkki, niin sen takia kannan murhetta myöskin
Haapamäellä olevien höyryveturien säilyttämisestä,
mutta myös tästä vaunukalustosta. Esimerkiksi
kun tuttua kovapenkkistä, puupenkkistä vaunua
olisi tarvittu elokuvan filmauksessa, sitä ei enää Suomesta löytynyt.
Muistamme, kuinka 1960-luvulla niissä vielä matkustimme.
Keskustelu päättyi.