Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Myrsky Irlannin ympärillä jatkuu
ja epävarmuus Euroopan taloudessa lisääntyy.
Eilisten Irlannin hallituksen antamien tietojen mukaan näyttää siltä,
että Irlannissa säästötoimien
kohteeksi ja maksumiehiksi joutuvat tavalliset ihmiset ja myöskin
yhteiskunnan kaikista heikompiosaisimmat, kun leikkaukset kohdistuvat
sosiaaliturvaan ja minimipalkkaan. Tällä hetkellä EU
käy neuvotteluja Irlannin kanssa tukipaketin yksityiskohdista,
ja kysyisinkin teiltä pääministeri Kiviniemi:
Voisitteko kertoa eduskunnalle, miten nämä neuvottelut
Irlannin kanssa ovat etenemässä?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Nyt neuvotteluja todellakin käydään
Euroopan unionin komission, Ekp:n, Imf:n ja Irlannin kesken siltä pohjalta,
miten Euroopan unionissakin Ecofinissa on päätetty.
Toivottavaa on, että näissä neuvotteluissa
päästään mahdollisimman nopeasti
hyvään yhteisymmärrykseen ja lopputulokseen.
Se on tämän markkinoiden rauhoittumisenkin näkökulmasta
erittäin toivottavaa, mutta yksityiskohdista ei ole mitään
tiedotettavaa julkisuuteen.
Euroopan neuvoston parlamentaarisen
yleiskokouksen presidentin Mevlüt Cavusoglun vierailu
Puhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ennen kuin käymme lisäkysymyksiin
tästä aiheesta, haluaisin todeta arvoisille kansanedustajille,
että Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen
presidentti Mevlüt Cavusoglu seurueineen on saapunut seuraamaan
täysistuntoa. Haluan eduskunnan puolesta lausua vieraat
sydämellisesti tervetulleiksi. (Suosionosoituksia)
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Ehkä on vielä hyvä tässä yhteydessä todeta,
että tämä käynnissä oleva
finanssikriisi ei johdu Euroopan unionista, se ei johdu eurosta,
vaan se johtuu siitä, että meillä on
rahoitusmarkkinajärjestelmä, jossa ei ole ollut
riittävästi sääntelyä ja valvontaa.
Sen takia on tärkeää uudistaa koko nämä pelisäännöt,
jotta me voimme ennalta ehkäistä tämän
kaltaiset kriisit tulevaisuudessa.
Me kävimme viime viikolla eduskunnassa kyselytunnilla
pitkän keskustelun ehdoista, joita Suomi aikoo tälle
tukipaketille asettaa. Silloin oli keskustelussa esillä vakuudet,
ja kävimme myös keskustelua Irlannin alhaisesta
yhteisöverosta, jota yritykset maksavat ja joka on alle
puolet Suomen yhteisöverotasosta. Olisinkin kysynyt teiltä,
pääministeri Kiviniemi: Oletteko te tehnyt nyt
selväksi muille euromaille, mikä on Suomen positio
ja mistä ehdoista me tulemme pitämään kiinni
tätä tukipakettia neuvoteltaessa?
Toinen kysymys, johon toivoisin teiltä vas-tausta,
liittyy siihen, missä ministeri Katainen on tällä hetkellä,
kun salissa käydään keskustelua Irlannin
näinkin merkittävästä asiasta.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
sääntelyyn ja valvontaan rahoitusmarkkinoiden
osalta, niin se on totta, että viime vuosina se ei ole
ollut oikealla tasolla siitä huolimatta, että Suomikin
on määrätietoisesti tehnyt viime vuosina
työtä sen eteen, että näin olisi.
Onneksi nyt viimeisen vuoden kahden aikana on saatu paljon aikaan,
on menty eteenpäin, on luotu eurooppalaista valvontajärjestelmää ja sääntelyjärjestelmää,
ja nyt sitten myöskin talouspolitiikan koordinaation osalta
on tehty päätöksiä ja ne saadaan
lainsäädäntötasolle ensi vuoden
aikana.
Mutta mitä tulee sitten tämän Irlannin
tukemisen yksityiskohtiin, mahdollisiin vakuuksiin, kyllä niitä tarkastellaan
tämän neuvottelun aikana, niin kuin Suomi on edellyttänyt,
katsotaan sitä, onko mahdollista tähän
ratkaisuun vakuuksia sisällyttää. Samoin
sitten yhteisöveron osalta — Suomihan ei ole ainoa,
joka on kyseenalaistanut tämän Irlannin yhteisöveron
tason — kun näitä neuvotteluja käydään,
siinäkin katsotaan nimenomaan sitä kokonaisuutta.
Toisaalta on tärkeää, että Irlanti
pystyy luomaan sellaisen uskottavan tien ulos tästä taantumasta,
että se myöskin jatkossa velvoitteistaan selviytyy.
Siinä tietenkin talouskasvulla on iso merkitys.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin puhutaan kyllä erittäin
suuresta ja merkittävästä asiasta meidän
kaikkien ja kaik-kien suomalaisten kannalta. Näyttää,
että tämä rahoituskriisi jatkuu. Ei suinkaan
ole tullut mitään vakautta sen jälkeen,
kun tämä viimeisin tukipäätös
tehtiin, vaan valtiolainojen korot näillä ongelmamailla,
kuten Irlannilla, ovat edelleen nousussa, ja näyttää siltä,
että tämä tauti leviää myös
Portugaliin ja Espanjaan. Nyt ratkaisevaa on saada aikaan rahoitusmarkkinoiden
pelisääntöjen muutos niin, että tämä ei
tule jatkumaan tällä tavalla, että laskua
tuodaan aina veronmaksajille. Nyt olisi aika olennaista kuulla hallituksen kanta,
joka jäi kyllä pahasti hämäräksi
pääministerin vastauksessa, siitä, mitä hallitus
on viestittänyt Euroopan unionille tässä yritysveroasiassa ja
tässä pankkien vastuun kantamisessa. Onko meiltä sanottu
selvät ehdot?
Sitten pettymyksekseni joudun toteamaan, että jälleen
ministeri Katainen on poissa. Minulla on tässä vastaus,
missä hän on. Hän on kokoomuksen järjestämällä bussikiertueella
parhaillaan, Luumaalta Parikkalan kautta Taipalsaarelle, niin että jos
haluaa kuulla hänen kantojaan eduskunnassa, pitää mennä K-market
Niivan pihalle. (Ed. Rajamäki: Vastuullista esiintymistä!) Onko
tämä teistä, pääministeri,
oikea ratkaisu asian käsittelyyn?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Olen täällä vastaamassa
nyt opposition ja eduskunnan kysymyksiin, ja oikeastaan tähän
ed. Heinäluoman kysymykseen hyvin pitkälle vastasin.
Kyllä on hyvin tiedossa Suomen kanta näiden vakuuksien
osalta. Verotuksesta pitää huomioida se, että me
olemme määrätietoisesti viimeisen parin
vuoden aikana halunneet EU:ssa keskustella verokoordinaatiosta,
jossa nimenomaan voitaisiin EU-tasolla pohtia yleisemminkin sitä,
miten estettäisiin sellainen haitallinen verokilpailu, joka
on tulevina vuosina erittäinkin haitallista, kun kaikkien
EU-maiden pitää omia budjettejaan tasapainottaa.
Vähitellen olemme tälle verokoordinaatiokeskustelulle
tukea saaneet, mutta kuitenkin Euroopan unionissa verotus kuuluu
jokaiselle jäsenmaalle. Se ei kuulu yhdessä päätettäviin
asioihin myöskään tämän
yhteisöveron tason osalta. Eli siinä mielessä unionin
tasolla ei sitä oikeutta tästä veroprosentista
ole päättää, mutta kyllä viestit ovat
olleet myös selvät siitä, mikä Suomenkin kanta
tässä asiassa on.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Jotenkin tässä tulee väistämättä mieleen
kesäkuinen päätös Kreikan osalta,
silloin oli toinen pääministeri, mutta kuitenkin
esitettiin samalla tavalla, että Suomi esittää sitä ja
vaatii tätä, mutta lopputulema on se, että mikään
näistä ehdoista ei mene läpi. Ei mene
läpi se, että saataisiin vakuuksia, ei mene läpi
se, että Irlannissa nostettaisiin verokantaa, eivät
mene läpi vaatimukset finanssiverosta, pankkien pörssiverosta.
Mikä on johtopäätös? Onko johtopäätös
sitten se, että Suomi ei anna näitä takuita,
että koska Suomen ehtoja ei hyväksytä,
niin sitten Suomen eduskunnalle ei tuoda sellaista esitystä,
että suomalaiset veronmaksajat taas menevät takaamaan
Irlannin lainoja samalla tavalla kuin viimeksi Kreikan lainoja,
jolloin Suomi joutui ottamaan lainaa antaakseen sen Kreikalle? Ette
kai te aio tällaista taas esittää?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Viime keväänä Suomi
sai läpi sen, että Imf tulee mukaan siihen Kreikka-ratkaisuun.
Sitähän alun perin EU-tasolla vastustettiin. Eli
on täysin mahdollista myös pienen maan saada järkeviä esityksiä eteenpäin.
Mutta silloin kun niitä päätöksiä tehdään,
niin totta kai siinä pitää katsoa myöskin
sitä kokonaisuutta.
Mitä tulee sitten näihin finanssiveroihin
tai pankkiveroihin, niin niidenkin osalta ollaan etenemässä.
Viime viikolla lähetimme suureen valiokuntaan e-kirjelmän,
jossa käsitellään näitä Euroopan
unionin tasolla valmisteltavia veroja, joista toinen on transaktio-vero
ja kutsutaan toista nyt vaikka pankkiveroksi, ja siinä käy
selvästi ilmi myös Suomen kanta, että suhtaudumme
näihin veroihin lähtökohtaisesti myönteisesti.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Harvoin pieni maa on niin vahvoilla
kuin tässä tapauksessa. Minä olen ymmärtänyt,
että EU-tukipäätös edellyttää yksimielisyyttä,
ja silloin ilman Suomea päätöstä ei
synny. Kun asemamme on näin vahva, niin mielestäni
ei riitä tällainen selittely, että katsotaan
sitä, katsotaan tätä ja katsotaan sitten,
minkälainen on se kokonaispaketti. Minusta Suomen hallituksen
ja neuvottelijoiden pitäisi selkeästi esittää,
mikä on meidän kynnyskysymyksemme. Ja jos se on
meistä kiinni, jos noin suuri asia on meistä kiinni,
niin en minä pelkää, ettemmekö me
saisi tahtoamme läpi. Tässä olemme kuulleet
paljon, mitä pidämme erittäin tärkeänä.
Kysyn pääministeriltä:
Aiotteko te tästä asiasta nostaa mitään
kynnyskysymystä?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Siinä Ecofinin päätöksessä viime
sunnuntaina ja pari viikkoa sitten todettiin juuri tämä Suomen
vaatimus vakuuksista, ja näitä vakuusasioita viime
sunnuntaisen päätöksen pohjalta myöskin
tarkastellaan osana sitä Irlannin tukipakettia. Mutta haluan
kiinnittää huomiota myöskin siihen, että Ruotsi,
Iso-Britannia ja myöskin Tanska ovat nähneet tämän
asian samalla tavalla kuin Suomi, että ei Eurooppa, eikä myöskään
Suomi, tule selviytymään tästä kuivin jaloin,
ellei nyt valita sitä vaihtoehtoa, että Irlantia
tällä tavalla ollaan tukemassa. Eli tämä analyysi
on kaikissa Euroopan maissa hyvin samanlainen, ja on poikkeuksellista
ja kertoo tilanteen vakavuudesta, että myöskin
Ruotsi, Tanska, Iso-Britannia, jotka eivät ole euromaita,
ovat mukana.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! En minä kysynyt, mitä Tanska
ja Ruotsi aikovat tehdä. Minä kysyin, aikooko
Suomen hallitus asettaa kynnyskysymystä, kun te itse sanotte,
että on niin paljon tärkeitä kysymyksiä.
No ei teidän tarvitse edes vastata, mikä se kynnyskysymys
olisi, kunhan te kerrotte, aiotaanko asettaa kynnyskysymys.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tässä ratkaisussa on nimenomaan
yksi kynnyskysymys Suomelle, ja se on se, miten Suomi pärjää,
miten Suomi selviää, miten me voimme parhaalla
mahdollisella tavalla huolehtia siitä, että talouskasvu
jatkuu. Myös sen Kreikka-päätöksen
jälkeen talous lähti voimallisesti kasvuun. Miten
pystyimme pysäyttämään työttömyyden
kasvamisen? Työttömyys on laskenut viime kuukausina
selvästi. Eli tässä mielessä ne ratkaisut
sekä Suomen kannalta että myöskin Euroopan
kannalta onnistuivat. Ja sitä samaa me tässä tavoittelemme
ja haluamme, sitä mikä on Suomen ja suomalaisten
kannalta parasta.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on erittäin
vakava ja raskas, ja kun lähestytään
päätöksentekotilannetta, meille monille
se tuottaa hyvin paljon tuskaa ja vaikeutta. Kynnyskysymyksistä:
Me asetimme vuonna 1998 keväällä huhtikuussa
tämän asian kynnyskysymykseksi, mutta demokratiassa
me hävisimme. Sen jälkeen me olemme joutuneet
ottamaan tätä hoitovastuuta ja toivoisimme teiltä nyt
asiallisuutta. Te olitte viemässä meidät
euroon. Nyt meidän pitää löytää yhdessä resepti,
jolla suomalaisten edut mahdollisimman hyvin turvataan. Me menetimme
pari vuotta sitten siinä edellisessä lamassa kansantuotteesta
13 miljardia, verotuloja 6 miljardia, kuka meistä haluaa
tällaista samanlaista tilannetta uudelleen. Kysynkin pääministeriltä:
Mikä on se uhkakuva, jos nyt Suomi torjuu tämän?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Ed. Kalli on siinä aivan oikeassa,
että virheitä on viime vuosina tehty. Ja kun katsotaan sinne
aina euron perustamiseen saakka, Kreikka hyväksyttiin mukaan
huonoilla ehdoilla, ikään kuin katsottiin asioita
läpi sormien. Samaan tapaan katsottiin läpi sormien
sitä, että Saksa ja Ranska rikkoivat näitä emu-kriteereitä.
Olisi pitänyt luoda jo aikaisemmin selkeät säännöt
tämän talouspolitiikan koordinaation osalta, ja
siinä mielessä tähän tilanteeseen
on jouduttu.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt on selkeästi kyseessä pankkikriisi.
Toisessa tilanteessa oli kyseessä ihan toisenlainen kriisi.
Nyt pankkikriisin toimintoja ja pankkikriisiä hoidetaan
pankkikriisin toimintakeinoin. Suomi on lähtenyt aivan
oikein siihen, että pankkikriisiin liittyvät myös
vakuudet ja takuut.
Ovatko muut maat nimenomaan käsittelemässä tätä pankkikriisinä vai
avunantona?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Se on juuri näin, miksi Irlanti
tähän tilanteeseen on nyt joutunut, se on nimenomaan juuri
pankkikriisilähtöinen. Ja tietyllä tavalla
olisi hyvä, jos pystyttäisiin tämä pankkikriisiksi pelkästään
ikään kuin eristämään.
Mutta se, että ylipäänsä on
lähdetty hakemaan ratkaisua myöskin tästä Euroopan
vakuusvälineestä, jota voi siis käyttää vain
euromaiden avustamiseen, ei pankkien avustamiseen, kertoo siitä,
että tämä on vähän
tällainen sekä—että-ratkaisu.
Johannes Koskinen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisen tärkeää tässä Irlannin
tapauksessa on se, että se on ensimmäinen tätä eurooppalaista vakautusvälinettä hyväksi
käyttäen järjestetty pelastuspaketti
ja se antaisi sitten tietää, minkälaisia
ne paketit tulevaisuudessa olisivat. Kun katsotaan tätä pelastuspaketin
rakennetta, siinä on Imf:n antamaa rahaa, joka annetaan
etusijaisena, että se saa ensiksi saatavansa, jos joutuu
tätä aikanaan perimään. Toiseksi
on Euroopan keskuspankki jo nyt antanut Irlannille ja sen liikepankeille
ison erän, toista sataa miljardia ilmeisesti luototusta,
ja se on pääsääntöisesti
vakuudellista. Nyt tätä kolmasosaa, valtioiden
takaamaa osuutta siitä vakausvälineestä,
ollaan antamassa ilman tätä etusijaa ja ilman
vakuuksia. Tämä olisi pääministeritason
kysymys Eurooppa-neuvostossa käsiteltäväksi.
Onko ajateltu lainkaan, mikä tämän
hyväksyttävyys on veronmaksajien ja valtioiden
kannalta, jos näin menetellään?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Nämä ed. Johannes Koskisen
kysymykset ovat erittäin oikeaan osuvia ja olennaisia,
kun katsotaan tämän koko tukipaketin kokonaisuutta ja
myöskin niitä yksityiskohtia, ja näiden
osalta nyt niitä neuvotteluja käydään
ja, totta kai, lähdetään siitä,
että se sopimus, joka saadaan, on tasapainoinen.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Huono taloudenpito ja holtiton velkaantuminen
vaatii kaksi osapuolta: sen huonon taloudenpitäjän mutta
myöskin ne, jotka tietoisesti antavat riskiluottoja.
Nyt tässä järjestelmässä tämähän
ei olisi ongelma, jos pidettäisiin kiinni tästä perussopimusten
ehdottomasta no bail out -kiellosta, joka kieltää muita
tulemasta vastaamaan veloista. Mutta kun näin ei ole, niin
nyt ollaan tilanteessa, jossa vain veronmaksajien rahaa käytetään.
Ja kysyn:
Kun Kreikan tapaus jo opetti, että tämä ei
tule siihen päätymään, miksi
välittömästi sen jälkeen ei
lähdetty luomaan mekanismia, jolla myöskin riskiluottoja
antaneet osaltaan kantaisivat vastuun tämän tilanteen
ratkaisemiseksi? Mikä on nyt kaavailluissa ratkaisuissa
se elementti, joka tuo myöskin rahoittajat ja lainanantajat
kantamaan vastuuta?
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Pidän myös erittäin
tärkeänä, ja se on Suomen omassa esityksessä selkeästi
sisäänkirjoitettu, että kun lähdetään
muodostamaan — ja senhän muodostaminen on jo aloitettu
ja pohdinta komission taholta — sitä taloudellista
kriisinhallintajärjestelmää, joka sitten
vuoden 2013 puolenvälin jälkeen astuu voimaan,
niin siinä on yhtenä keskeisenä kohtana
juuri se, että myös velkoja antaneet joutuvat
tästä vastuuseen.
Mutta tähän nykymalliin sitä on käytännössä mahdoton
sovittaa. Se on nähty myös näissä markkinareaktioissa.
Tämä markkinareaktio Irlantia kohtaan lähti
käytännössä juuri siitä tilanteesta,
että kun pohdittiin sitä vuoden 2013 mallia, jossa
yksityinen sektori on mukana, sekoitettiin nämä kaksi
asiaa. Sen vuoksi ollaan tässä epävarmassa
tilanteessa, että markkinoilla luultiin, että tämä koskee
jo nykypäivää.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pankit ja sijoittajat pelastetaan, kansa
maksaa. Tämä on Kiviniemen ja Kataisen paketin
viesti. Ministeri Katainen oli kovanaamana vielä kaksi viikkoa
sitten, puhui siitä, että yritysveron korottaminen,
sääntely, vakuudet ovat ehtoja, että tämä takauspaketti
hyväksytään. Mitään
näistä ei Katainen eikä Kiviniemi ole
tuomassa tänne eduskuntaan. Ainoa, mitä te olette
tuomassa, on se, että me hyväksyisimme jälleen
kerran pank-kien maksamien bonuksien ja optioiden jälkeen pankkiherrojen
pelastamisen.
Mutta, pääministeri Kiviniemi, kun te tässä olette
moneen kertaan viitanneet Isoon-Britanniaan ja Ruotsiin, niin uskotteko
te ihan rehellisesti itsekään, että ne
hyvää hyvyyttään nyt Irlantia tukevat,
kun ne eivät Kreikka-paketissa olleet mukana? Vai mahtaako
johtua siitä, että sekä Ruotsilla että Britannialla
on kymmenkertaiset sijoitukset Irlannissa verrattuna Kreikkaan?
Eiköhän siellä rehellisesti olla ihan
omia sijoituksia pelastamassa, ei yhteistä hyvää hoitamassa.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kyllä Suomi tekee nämä ratkaisut
nimenomaan siksi, että me haluamme, että suomalaiset
selviävät, että Suomessa ei olla siinä tilanteessa,
jossa me olimme vuoden 2008 lopussa, että Eurooppa, koko
maailma ajautui taantumaan ja meillä kansantuote putosi
kahdeksan prosenttia, vaikka meillä eivät Suomen
pankit olleet tehneet mitään virheitä.
Huolimatta meistä jouduttiin siihen tilanteeseen, ja tästä on
tälläkin kertaa kysymys. Juuri siksi myös
Ruotsi, Tanska ja Iso-Britannia ovat mukana. En usko, että näilläkään
mailla on todellakaan kysymys siitä, että halutaan
omia pankkeja pelastaa. Itse asiassa ei tässä olla
pankkien pelastamisen vuoksi liikkeellä, vaan nimenomaan
siksi, että siitä aiheutuvat seuraukset ovat talouden
kasvulle ja työllisyydelle erittäin dramaattiset
ja Eurooppa näiden maiden myötä joutuisi
kyllä sitä kautta vähintään
samanlaiseen tilanteeseen, todennäköisesti sellaiseen
tilanteeseen, jossa me olimme 1990-luvun laman kourissa.
Puhemies:
Totean, että tästä kysymyksestä varmasti
vielä keskustellaan.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta kyllä teidän vastauksenne,
pääministeri, kuulostaa varsin sinisilmäiseltä,
jos te ajattelette, että Ruotsi tai Iso-Britannia eivät
olisi omia pankkejaan pelastamassa. Totta kai ne toimivat myöskin
tässä itsekkäästi.
Mutta jokainen teidän vastauksenne alkaa lähes
sillä, että te toteatte, että edustajan
esiin nostama asia on tärkeä ja sitä Suomi
pitää näissä neuvotteluissa
esillä. Minusta olisi nyt kyllä erittäin
hyvä asia kuulla, mitkä ovat ne tiukat ehdot, joita
Suomi tulee asettamaan näissä neuvotteluissa Irlannin
tukipaketille. Ovatko ne pankkien vastuut, yhteisöveron
korottaminen, vakuudet — mitkä ovat ne asiat,
joista Suomi tulee pitämään kiinni?
Kuten täällä aikaisemmin jo todettiin,
euroryhmässä tämä päätös
edellyttää yksimielisyyttä, ja nyt Suomella
on mahdollisuus ajaa määrätietoisesti
eteenpäin niitä itse tärkeäksi
kokemiaan ehtoja. Minusta olisi reilua, että te vastaisitte,
pääministeri, meille, mitkä ovat ne asiat,
joista Suomi tulee ehdottomasti pitämään
kiinni.
Pääministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
pankkien pelastamiseen, sanoin nimenomaan sillä tavalla,
ettei yksikään maa ole pelastamassa pankkeja sen
takia, että halutaan nyt vaan pankkeja pelastaa, vaan siksi,
että jos pankit kaatuisivat, niin siinä tulisi kansantalouteen
niin isoja vaurioita, että se kyllä näkyisi
jokaisen kansalaisen elämässä: yrityksiä kaatuisi,
moni menettäisi asuntonsa ja elämäntyönsä,
ja talouskasvu olisi pahimmassa tapauksessa useita vuosia miinusmerkkinen.
Mitä tulee näihin ehtoihin, joita Irlannille
pitää asettaa, niin sanoin sen jo tuossa kertaalleen. Kyse
on siitä, miten Eurooppa selviää, miten Suomi
selviää, ja ennen kaikkea, millä ehdoilla myöskin
Irlanti selviää, koska sitä kautta me huolehdimme
siitä, että Suomessa on jatkossakin ihmisillä mahdollisimman
paljon työtä ja toimeentuloa.