6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
         annetun lain liitteen muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Jaana Pelkonen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Alkoholiveroa ollaan siis nostamassa ensi
            vuoden alusta jo viidennen kerran vuoden 2008 jälkeen. Jokainen
            veronkorotus lisää yksityistä maahantuontia.
            Matkustajatuonnin takia Viroon jää arvioiden mukaan
            jo nyt vuosittain yli 300 miljoonaa euroa mahdollisia verotuottoja,
            mutta kaikki alkoholin aiheuttamat haitat kuitenkin hoidetaan täällä kotimaassa.
         
         
         Elokuussa hallitukselle selvisi, että viime vuoden
            aikana suomalaiset ovat tuoneet maahan lähes 12 prosenttia
            enemmän alkoholia verrattuna vastaavaan jaksoon vuotta
            aiemmin. Runsaasti kasvaneen maahantuonnin ja pienentyneen veropohjan
            vuoksi hallitus onkin nyt päättänyt puolittaa
            alkoholiveroon alun perin suunnitellun korotuksen. Perinteisesti
            hallituksen linja on ollut tiukkoina aikoina korottaa alkoholiveroa
            niin paljon kuin mahdollista ilman, että maahantuonti merkittävästi
            kasvaa. Tämä raja on kuitenkin ylitetty jo aikaa
            sitten. Veronkorotus alkoholin osalta ei yksinkertaisesti enää toimi
            Suomen tilanteessa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Puuttumalla nimenomaan alkoholin ongelmakäyttöön
            tehokkaasti saadaan myös valtiontaloudellisia säästöjä.
            Alkoholinkulutus jakautuu väestössämme
            hyvin epätasaisesti. Viimeisimmän juomatapatutkimuksen
            mukaan eniten juova 10 prosenttia juo 50 prosenttia kaikesta alkoholista.
            Suurkäyttäjät ovat ikääntyneiden
            ikäluokkien joukossa. Suomalaisnuorten alkoholinkäyttö on
            sen sijaan vähentynyt jo 15 vuoden ajan. Tämä on
            erittäin hieno ja tärkeä kehityskulku,
            jota tuskin on saavutettu luomalla yhä uusia rajoituksia
            alkoholinkäyttöön.
         
         
         Suomessa nautitaan keskimäärin saman verran
            alkoholia vuodessa kuin Länsi-Euroopassakin. Tutkimusten
            mukaan suomalainen juomatapa on kuitenkin humalahakuisempaa ja vähemmän
            ruokasidonnaista. Matkustajatuonti johtaa hallitsemattomaan alkoholin
            hamstraukseen, eikä se koskaan voi olla alkoholinkulutuksen kannalta
            hillitsevä tekijä. Suomalaisen juomakulttuurin
            kehittyminen entistä fiksumman nuoren sukupolven mukana
            vaarantuu kuluttajien hamstratessa alkoholia kohtuuttomia määriä niin sanottuun
            omaan käyttöön. Alkoholin demonisoinnin
            sijaan tulisikin pyrkiä kohti eurooppalaisia juomatapoja
            vaikuttamalla ensisijaisesti alkoholikulttuuriin.
         
         
         Alaikäisten alkoholinkulutusta hillitään
            valistuksen lisäksi tehokkaasti myös valvotulla
            ikärajoituksella. Päivittäistavarakauppa
            on tämän vuoden alusta aloittanut vastuullisen
            ja kannatettavan kampanjan tarkastamalla kaikkien alle 30-vuotiaalta
            näyttävien asiakkaiden henkilöllisyyspaperit.
            Valitettavasti samaan aikaan matkustajatuonti rehottaa ja alaikäisten
            on yhä helpompi päästä käsiksi
            trokarien eteenpäin välittämään
            alkoholiin, trokarit kun eivät henkkareita kysele.
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomalainen alkoholipolitiikka on ottanut
            aimo harppauksia kieltolain jälkeen, mutta valitettavasti
            rajoitusten runsas määrä on edelleen
            alkoholipolitiikallemme tunnusomaista. Meillä on monopolisoitu
            alkoholin myynti kaikkein miedoimpia juomia lukuun ottamatta, ja
            meillä on huomattava määrä lisäkustannuksia
            aiheuttavia rasitteita ravintoloilla sekä muun muassa EU-maiden
            korkein olutvero. Alkoholipolitiikkaa verotus sen merkittävänä osana
            olisi käsiteltävä kokonaisuutena.
         
         
         Hallituksen toimet toisaalta kokonaisuudistukseen liittyvien
            esitysten osalta ja toisaalta veronkorotusten painotusten osalta
            ovat ristiriidassa keskenään. Lisärajoitukset
            kohdennetaan mietoihin alkoholijuomiin, ja veronkiristykset suosivat
            puolestaan väkeviä juomia. Syksyn mittaan esillä olleet
            ideat, kuten kauppojen aukioloaikojen muuttaminen, yökerhotuntien
            vähentäminen tai oluen laimentaminen, ovat toisarvoisia
            esityksiä matkustajatuontiongelman rinnalla. Maltillisella
            tasolla olevalla alkoholiverotuksella ja -sääntelyllä on,
            totta kai, paikkansa, mutta niiden rinnalla tavoitteeksi tulisi
            asettaa vastuullisten juomatapojen omaksuminen. Jos ongelmat olisivat
            rajoituksilla hoidettavissa, niin alkoholihaitatkin olisivat varmasti
            Suomessa minimissään. Ainoa pysyvä ratkaisu
            on mielestäni alkoholiveron asteittainen alentaminen riittävän
            kilpailukykyiselle tasolle.
         
         
         Arvoisa puhemies! Viinaralli on vaikuttanut suoraan erityisesti
            ravintoloidemme kannattavuuteen. Suomen alkoholijuomien ravintolakulutus
            on tällä hetkellä ennätysalhainen.
            Kiristyvä veropolitiikka nostaa entisestään
            kuluttajahintoja ravintoloissa ja johtaa matkustajatuonnin kautta
            lisääntyneeseen kotikulutukseen. Julkiset paikat
            muuttuvat yksityisiksi anniskelualueiksi, ja tämä on
            alkoholipoliittisesti vastuutonta kehitystä, jonka korjaaminen
            lisärajoituksilla ei ole kestävä ratkaisu.
            Lisärajoitusten sijaan pitäisi ottaa käyttöön
            ne keinot, joilla voidaan nopeasti parantaa ravintoloiden asemaa.
            Kysyntä ohjaa: ellei asiakkaita ole, ei ravintolan aukiolo
            myöskään kannata. Tärkeimpänä ja
            ensisijaisena keinona asiakaskatoon tulisi käyttää ravintoloissa
            nautitun alkoholin arvonlisäveron laskua ruuan arvonlisäveron
            tasolle, ja tästä ja tähän liittyen
            olen tehnyt lakialoitteen.
         
         
         Haluamme tai emme, alkoholi on osa arkitodellisuutta eikä sen
            poistaminen kulttuuristamme ole mahdollista. Vastuullista alkoholipolitiikkaa
            olisi ohjata kulutusta valvomattomista paikoista ravintoloihin.
         
         
       
      
         
         Aino-Kaisa  Pekonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
            alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annettua lakia siten, että alkoholijuomien
            veroa korotettaisiin. Valtiovarainvaliokunta toteaa mietinnössään, että matkustajatuontia
            ja muuta tilastoimattoman kulutuksen kasvua pidetään
            isompana ongelma kuin viralliset seurantatiedot antavat ymmärtää. Tuonti
            on alalla toimivien kotimaisten yritysten mukaan niin suurta, että se
            uhkaa koko alan työllisyyttä.
         
         
         Olen kiinnittänyt asiaan jo aiemminkin huomiota ja
            tuonut esiin Viron viinaralliin kohdistuvia ongelmia ja näkökulmia.
            Suomelle aiheutuu jo nyt voin 300 miljoonan euron menetykset vuosittain
            ulkomailta haetuista alkoholijuomista. Samalla kun veroeurot katoavat
            lahden taakse, liiallisen alkoholinjuonnin aiheuttamat haitat kaatuvat
            suomalaisille veronmaksajille ja kotimainen alkoholin myynti laskee
            entisestään ja aiheuttaa myös työpaikkojen
            menetyksiä.
         
         
         Me kaikki tiedämme, että osa muualta haetuista
            juomista myydään tuttaville, ja varmasti osa menee
            jälleenmyyntiinkin. Määriä ei
            tiedetä, ja niitä on todella vaikea arvioida.
            Se, että yksityisten matkustajien tuomia määriä ei
            seurata, on ongelmallista, sillä yksi ja sama henkilö voi
            vähän väliä hakea suuria määriä juotavaa.
         
         
         Onkin hyvä, että hallituksen on tarkoitus
            keväällä antaa valmisteverotusta koskeva
            esitys, joka sisältää myös ohjeelliset
            tasot verovapaalle matkustajatuonnille. Sen myötä,
            jos tuontimäärä ylittäisi ohjetason,
            tulisi ylittävältä osin maahantuojalle
            näyttövelvollisuus omasta käytöstä.
            Jäin kuitenkin miettimään, onko tässä olemassa
            jo jotain tarkempaa ajatusta, millainen tuo ohjetaso sitten olisi,
            ja vaikuttaako tämä nyt sitten kuitenkaan matkustajatuonnin
            hillitsemiseen, jos kuitenkin yksi ja sama ihminen voi hakea ohjeellisen
            tason verran vaikka joka päivä. Tullin resurssit
            onkin turvattava tai niitä on jatkossa vielä mielestäni
            lisättävä, jotta tuontimääriä voidaan todella
            valvoa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Matkustajatuonnin lisäksi kasvava
            ongelma, jonka kanssa on pitänyt olla hereillä,
            on viinan tilaaminen netistä. Tuoreen selvityksen mukaan
            vuonna 2010 esimerkiksi olutta tilattiin netistä noin 0,4
            miljoonaa litraa, mutta viime vuonna määrä oli
            jo 3,2 miljoonaa litraa. Kahdessa vuodessa pelkästään
            oluen nettitilaaminen on siis kahdeksankertaistunut. Myös muiden
            juomien tuonti on moninkertaistunut, ja nettiostoksien kokonaismäärä vastaa
            nyt noin kymmenestä matkustajatuonnista.
         
         
         Nämäkään eivät
            ole tarkkoja lukuja, ja on hyvin todennäköistä,
            että todelliset luvut ovat suuremmat, sillä EU:n
            sisältä meille tulevat paketit virtaavat muun
            kansainvälisen postin joukossa ilman tiukkaa valvontaa.
            Valvira ei valvo nettikauppaa, koska liikkeet ovat ulkomailla. Valvira on
            kyllä ohjeistanut, että sen, joka tilaa alkoholia verkosta,
            tulee itse hoitaa valmiste- ja juomapakkausverojen maksaminen. Valvonta
            on puutteellista, joten tällä hetkellä on
            täysin mahdotonta sanoa, kuinka moni nettitilaaja jättää nämä lakisääteiset
            maksut maksamatta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Pelkonen on jättämässä lakialoitetta
            siitä, että ravintolassa myytävän
            alkoholin veroa laskettaisiin ruuan tasolle. Tämä olisi
            hyvä, sillä tällä hetkellä ravintolajuomien
            hinnat ohjaavat kulutusta koteihin. Valtaosa suomalaisista ottaa
            niin sanotusti pohjat kotona ja siirtyy ravintolaan vasta myöhemmin,
            jotta rahaa ei ravintolassa kulu niin paljon. Olisi hyvä kuulla,
            onko arvioita siitä, miten ravintoloiden alkoholianniskelun
            arvonlisäverotuksen laskeminen ruuan kanssa samalle tasolle
            vaikuttaisi alkoholin ravintolakulutukseen ja sitä kautta muun
            muassa työllisyyteen ravintola-alalla.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tässä sinänsä hallituksella
            varmaan on veronkorotuksessa hyvät tavoitteet, kansanterveys
            ja kansantalous, mutta pelkään kyllä,
            että ei tämä veronkorotus kumpaakaan
            tule edistämään. Ehkä hallituksessa
            se huomattiinkin jo joitakin viikkoja sitten, kun puolitettiin tuo
            suunniteltu korotus, mutta itse asiassa se joutaisi jäädä tekemättä kokonaan.
            Pelkään, että veronkorotus johtaa käytännössä vain
            siihen, että alkoholin maahantuonti lisääntyy.
            Se on nyt jo korkealla tasolla, taitaa olla viidenneksen luokkaa
            kaikesta alkoholin kulutuksesta se tuotu alkoholi. Sen näkee
            tuolla satamassa: viinakärryä menee, eikä ihan
            pieniä kärryjä menekään,
            vaan pakettiautokaupalla useita kertoja vuodessa monet hakevat alkoholia,
            jonka pitäisi tulla omaan käyttöön,
            mutta on selvää, että ei se kaikki omaan
            käyttöön päädy, vaan
            sitä trokataan eteenpäin.
         
         
         Tämä tuonti on kaikki pois kotimaisesta veronmaksusta.
            Kaikki on pois kotimaisesta työllisyydestä myöskin.
            Alan toimijat kertovat, että tämä veronkorotus
            uhkaa jo kotimaista työllisyyttäkin. Esimerkiksi
            panimoteollisuus koko raaka-aineketjuineen on merkittävä työllistäjä Suomessa,
            ja tämä heikentää tuon alan
            teollisuutta.
         
         
         Eli, arvoisa puhemies, halusin tuoda tässä esille,
            että suhtaudun nihkeästi tähän
            veronkorotukseen ja pidän tätä huonona
            ratkaisuna, mutta ilmeisesti on niin, ettei ole mielekästä viedä tätä äänestykseen,
            kun salin selvä enemmistö taitaa kuitenkin tätä hanketta
            tukea. Mutta halusin nyt kuitenkin tuoda mielipiteeni esiin, ja
            oletan, että kun tämän veronkorotuksen
            seurauksia ehkäpä ensi vuonna katsotaan, niin
            todetaan, että ei tämä niin hyvä idea
            sitten tainnut ollakaan. Se ei edistä kansanterveyttä eikä paranna
            kansantaloutta, vaan johtaa yhä kiihtyvään
            viinaralliin, valitettavasti.
         
         
       
      
         
         Laila Koskela /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tavoitteena
            on lisätä valtion verotuloja. Panimoteollisuus
            kerryttää valtion kassaan tuloja vuosittain 1,3
            miljardia, josta 300 miljoonaa tulee työpaikkojen kautta.
            Panimoteollisuus työllistää suoraan 2 300
            henkeä ja välillisesti noin 30 000 henkilöä.
         
         
         Alkoholiveroa on korotettu vuoden 2008 jälkeen neljästi,
            ja tämä korotus olisi viides. Jokainen veronkorotus
            on lisännyt matkustajatuontia. Kattavaa arviota matkustajatuonnin
            laajuudesta tai sen vaikutuksista ei ole käytettävissä,
            mutta Tullin näkemyksen mukaan matkustajatuonti on selvästi
            kasvanut keväästä 2013 lähtien.
            TNS Gallupin tutkimuksen mukaan alkoholin matkustajatuonti lisääntyi
            vuoden seurannassa 11,5 prosenttia. Lisäys näytti
            tulleen suurista lasteista erityisesti kesäkuussa. Tutkijan
            mukaan matkustajien vuosittainen alkoholin tuonti on ollut massiivista,
            sillä se vastaa noin 150 Alkon myymälän vuosimyyntiä.
         
         
         Hallituksen esityksen perusteluissa todetaan se tunnettu asia,
            että monet alkoholihaitat näyttävät
            keskittyneen suurkuluttajien ryhmään. Näin on
            myös kohtuukäyttäjien parissa runsaasti
            esiintyviä alkoholihaittoja. Viroon jää alkoholiverona
            ja LVN-tuottoina noin 300 miljoonaa euroa, mutta haitat hoidetaan
            tällä puolen lahtea.
         
         
       
      
         
         Markku  Eestilä  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Luen tässä aluksi pienen
            otteen viime kesänä kirjoittamastani kolumnista.
         
         
         "30-luvulla Suomessa oli lama ja valtion kassa tyhjä.
            Kieltolaki kumottiin 1932 yksinkertaisesti siitä syystä,
            että valtio tarvitsi rahaa. Kiel-tolain aikana annettiin
            alioikeuksissa lähes 240 000 tuomiota kieltolakirikkomuksista.
         
         
         Kieltolaista ei siis ollut raittiuden edistäjäksi. Sen
            sijaan rikollisuus ja piilojuopottelu lisääntyivät
            merkittävästi ja alkoholinkäyttöön
            liittyi kielloista johtuvaa jännitystä. Siitä lähtien
            alkoholin juomisessa on ollut kielletyn hedelmän maukas maku.
         
         
         Jos alkoholin verotusta nostetaan budjettisyistä jatkuvasti,
            niin seurauksena on lisääntynyt tuonti halvan
            verotuksen maista, kotipoltto sekä rikollisuuden lisääntyminen.
            Juuri näin on valitettavasti tapahtunut, eli historia toistaa
            tietyllä tavalla itseään.
         
         
         On myös todennäköistä, että viranomaiset
            arvioivat esimerkiksi Virosta tuotavan alkoholimäärän
            alakanttiin, sillä niin systemaattista ja massiivista se
            on. Tätä kehitystä ei kannata enää vauhdittaa
            kotimaisilla alkoholiveron korotuksilla, vaikka alkoholista johtuvat
            haitat ovat kiistattomia. Onneksi nuorten alkoholinkulutus on laskussa
            ja asenteet muuttumassa."
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa alkoholista aiheutuu erittäin
            merkittävä määrä terveydenhuollon
            menoja erityisesti erikoissairaanhoitoon, ja ylivoimaisesti suurin
            osa tehdyistä rikoksista ja annetuista tuomioista on jollain
            tavalla yhteydessä alkoholiin.
         
         
         Me äsken pidimme edustaja Suutarin kanssa tuossa pienen
            alkoholiveropoliittisen paneelin ja totesimme, että Suomessa
            pitäisi alkoholiverotusta muuttaa. Esittelen tässä edustaja
            Suutarin kanssa valmistelemamme uuden veroehdotuksen: kun tällä hetkellä Suomessa
            alkoholituotannosta maksetaan valmisteveroa, joka on erittäin paljon
            suurempi kuin esimerkiksi Virossa, niin jos se olisi mahdollista,
            että Suomessa tämä vero lasketaan Viron
            tasolle mutta se palikka, mikä tästä verosta
            ja valtion budjettituloista lähtee pois, korvattaisiin
            terveydenhuoltomaksulla, koska kiistattomasti alkoholi aiheuttaa
            terveydenhuollolle kustannuksia, silloin tämä valmistevero
            sinänsä pysyisi ennallaan, mutta se suurempi palikka
            olisi terveydenhuoltomaksu, ja kaikesta siitä alkoholista,
            mitä Suomeen tuodaan, pitäisi periä terveydenhuoltomaksu.
         
         
         Suomen valtiovarainministeriöllä on aika paljon
            kokemusta autoverosta ja niistä kiemuroista, mitä siihen
            liittyy. Tässä olisi uusi pähkinä purtavaksi,
            ja tällä tavalla me saisimme tämän
            systemaattisen ja massiivisen tuonnin loppumaan ja saisimme saman
            verotuoton tavallaan erilaisella tavalla, joka kuitenkaan ei olisi
            vero ja sitä kautta EU-direktiivien vastainen.
         
         
       
      
         
         Eero Suutari /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Uskon, että alkoholiveron
            korotus ei ratkaise sen enempää valtiontaloutta
            kuin alkoholihaittojen pienenemistä. Sen sijaan kannatan
            edustaja Eestilän esittämää innovaatiota.
            Se olisi ratkaisu molempiin tarpeisiimme. Tietenkin EU saattaa kritisoida
            mahdollista päätöstämme, mutta
            se taistelu kannattaisi, koska sille on kestävät
            perusteet.
         
         
       
      
         
         Juho Eerola /ps:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Oli erittäin mielenkiintoinen tämä edustaja
            Eestilän esitys. En ihan tarkkaan päässyt
            kiinni siihen, mikä oli tämä terveydenhoitomaksu,
            mikä ulkomailta tulevalle alkoholille sitten mahdollisesti
            olisi. Täytyisi selvittää, onko tämmöinen
            EU:ssa mahdollinen, ja jos on, niin tämä on erittäin
            kannatettava idea.
         
         
         Mutta tosiaan tämä hallitus on nostanut monenlaisia
            veroja, muun muassa kotiin tilattavien lehtien arvonlisäveroa,
            autoveroja, monia muitakin veroja, ja nyt on sitten jälleen
            kerran vuorossa alkoholi. Tuo mainitsemani lehtien ja autojen verottaminen
            ei ole tuonut valtion kassaan sitä, mitä valtiovarainministeriö oli
            alkuun laskenut, kun kävi niin, että lehtien tilaukset
            laskivat ja autokauppa tyrehtyi. Suomalainen työ ja yrittäjyys kärsivät.
         
         
         Näitä alkoholihaittoja ei saada pois korottamalla
            veroja. Tämän EU:n ansiosta Viron puolelta saa
            tuoda vaikka kuinka paljon viinaa. Suomalaisista tuli — Eestilä taisi
            olla, joka totesi senkin — tämmöinen
            juoppo kansakunta aikanaan 1919—1932, kun oli kieltolaki,
            ja silloin ei Suomessa saanut laillisesti ostaa viinaa yhtään
            mistään, mutta kävikö näin?
            Meillä Kotkankin seudulla tämmöinen liikennöitsijä Onni
            Vilkas jopa koko myöhemmän imperiuminsa perusti
            sille, että oli tullut pirtua sinne meidän saaristoon
            ja se sillä tienasi. Nyt sen voi ehkä jo kertoa
            näin.
         
         
         Mutta tätä alkoholin käyttöä,
            kuten tässä monet puhujat aikaisemminkin ovat
            sanoneet, pitäisi enemmän ohjata tukemaan suomalaista
            työtä ja yrittäjyyttä eli ohjata
            tätä kulutusta enemmän ravintoloihin — nyt
            tehdään just päinvastoin — ja
            omiin kauppoihimme. Moni kauppa maaseudulla käytännössä elää sillä ja
            pysyy pystyssä sillä, että siellä myydään
            olutta kesämökkiasukkaille ja monille muillekin,
            ja sitten se palvelee myöskin muita, näitä mummoja,
            jotka ostavat sieltä mahdollisesti joitain muitakin tuotteita kuin
            olutta. Jos tätä oluenmyyntiä hankaloitetaan,
            niin sitten loppuu se kauppa mahdollisesti muuten kokonaankin. Sitten
            myös tätä omaa panimoteollisuutta ja
            sen mahdollisuuksia, mitä olisi kasvuyrityksenä,
            pitäisi myöskin enemmän tukea kuin kurittaa,
            niin kuin nyt tehdään.
         
         
         Nuorten juominen Suomessa, niin kuin totesi edustaja Pelkonen,
            joka ensimmäisen puheen piti, on vähentynyt viimeiset
            15 vuotta, eli koko tämän vuosituhannen on nuorten
            juopottelu vähentynyt. Suurempi ongelma ovatkin tosiaan
            nämä suuret ikäluokat eli kosteat ikäluokat.
            10 prosenttia suomalaisista juo puolet siitä alkoholista,
            mitä täällä juodaan, ja tämä veronkorotus,
            mitä nyt suunnitellaan, ei tätä porukkaa
            kyllä millään lailla kuivata, vaan tämä rankaisee
            enemmänkin tämmöistä satunnaista
            olutharrastajaa ja kohtuukäyttäjää sekä suomalaista
            yrittäjää ja työllisyyttä.
         
         
       
      
         
         Antti Kaikkonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tätä alkoholin maahantuontiahan
            seurataan tämmöisillä kyselytutkimuksilla
            eli kysytään, paljonko toitte viinaksia. Sen verran
            minäkin kansalaisia tunnen, semmoinen tuntuma on kansalaisiin,
            että aivan kaikki eivät välttämättä ihan
            sitä aitoa määrää kerro,
            vaikka nimettömänä vastattaisiinkin,
            vaan kyllä se helposti on alakanttiin, varsinkin jos sitä alkoholia
            tuodaan peräkärrykaupalla useita kertoja vuodessa
            tai pakettiautokaupalla useita kertoja vuodessa, niin kuin osa kuitenkin
            tekee. Eivät nämä tule esille näissä kyselytutkimuksissa.
            Kyllä se, mitä tuolta satamasta kuulee ihmisiltä,
            jotka ovat töissä siellä, on, että ne
            ovat aika huikeita määriä, mitä sieltä koko ajan
            virtaa varsinkin Virosta Suomeen.
         
         
         Tämä alkoholi on tietysti vaikea aihe keskustella,
            koska se herättää aina intohimoja suuntaan ja
            toiseen, mutta yhdyn niihin puheenvuoroihin, joissa puhuttiin alkoholikulttuurista
            ja sen kehittämisestä. Siinä meillä varmaan
            on työtä vielä, eikä se tietenkään
            aivan helppoa ole. Mutta totta kai paitsi raittiuteen, meidän
            pitää kannustaa alkoholin kohtuukäyttöön,
            ja ei tämä nykyinen politiikka, joka itse asiassa
            juurikin kannustaa siihen, että tuodaan isoja lasteja ulkomailta,
            ainakaan kohtuukäyttöön kannusta, vaan
            tuodaan iso satsi ja kun ruvetaan kiskomaan, niin kiskotaan sitten
            myös kunnolla. Näinhän se valitettavan usein
            menee.
         
         
         Mutta ei tälle nähtävästi
            nyt tässä kohtaa mitään voi.
            Tähän aiheeseen varmaan palataan sitten jossain
            kohtaa. Tätä alkoholiveroahan on venkslattu edestakaisin
            tässä viimeiset kymmenen vuotta ja etsitty sitä oikeaa
            tasoa, ja nähtävästi se oikean tason
            hakeminen jatkuu.
         
         
       
      
         
         Jaana Pelkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Edustaja Kaikkonen tässä hyvin
            nosti esiin nämä kyselytutkimukset, joilla siis tilastoimatonta
            kulutusta arvioidaan. Totuushan on se, että tilastoimattoman
            kulutuksen määrää ei kukaan
            tarkalleen pysty arvioimaan, ja epärelevanttien lukujen
            varaan ei koskaan saisi perustaa päätöksentekoa.
            Olisikin tarpeellista kyseenalaistaa koko tilastoinnin järkevyys.
         
         
       
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tuen edustaja Kaikkosen näkemystä siitä,
            että Tullin tarkkailua ja kontrollointia näiden
            alkoholimäärien osalta on syytä nykyisestä tehostaa,
            ja tämän veron osalta varmasti on syytä tarkkailla,
            mihin suuntaan tämä ulkomailta tuonti tässä elää.
         
         
         Mutta samalla, kun puhutaan tästä kotimaisesta
            alkoholin myynnistä ja myös mahdollisesti kotimaisesta
            valmistustoiminnasta, haluaisin tuoda esiin tässä yhteydessä myös
            tämän suomalaisen, kotimaisen, tilaviinien ja
            liköörien valmistuksen. Toivon, että tässä suhteessa
            suomalainen matkailu, turismi ja mahdollisesti tämmöinen
            tilamyynti huomioidaan jatkossa paremmin ja myös voitaisiin
            meidän lainsäädäntöä kehittää alkoholin
            tuotannon suhteen. Kun Suomessa on hienot marjat ja puhdas luonto,
            niin meillä on varmasti aineksia siihen, että meillä voidaan
            hyviä tuotteita myös kotimaisesti tehdä,
            ja sen myynnin edistämiseksi olisi hyvä, että myyntiaikoja
            muun muassa katsottaisiin jatkossa vähän sallivammiksi.
         
         
       
      
         
         Markku  Eestilä  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Edustaja Mäkelä nosti tärkeän
            asian esille, juuri nämä tilaviinit ja myynnin
            tiloilta. Se on sitä elinkeinovapautta, ja tällä tavalla
            juuri täytyy laatuun kannustaa ihmisiä, että he
            tekevät mielenkiintoisia tuotteita, joita kuluttajat haluavat.
         
         
         Mutta samaan hengenvetoon täytyy todeta, että ainakaan
            itselleni ei ole vielä auennut lainsäädäntö sen
            takia, että miksi sitten kielletään pienpanimoilta,
            että he eivät voi tuottaa olutta tietyllä promillemäärällä ja
            myydä samaan tapaan kuin tilaviinejä myydään
            sitten näiltä tiloilta, koska kyseessä on
            aivan vastaavanlainen toiminta. Minusta tätä pitäisi
            lainsäädännöllä viedä eteenpäin,
            ja toivon, että joku tekee lakialoitteen, niin että saadaan
            asia edes lähetekeskusteluun tänne. Ja mikä siinä on
            toinen puoli: jotenkin tuntuu, että jos alkoholiliikkeen
            monopolia perustellaan sillä, että ei voi antaa
            pikkusormea näille pienpanimoille, kun nythän
            se on jo annettu tilaviineille, niin se ei ole pitävä peruste.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyi.