4) Laki hallintolainkäyttölain 6 §:n
muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kysymys on hallintolainkäyttölain
6 § 2 momentin muuttamisesta.
Valitusoikeus on keskeinen osa oikeusjärjestelmäämme,
ja siihen tehtävillä rajoituksilla on aina oltava
painavat perusteet. Valitusoikeuden merkitys korostuu, kun kysymyksessä ovat
yksilön oikeudet ja velvollisuudet. Valitusoikeuden kääntöpuolena
on mahdollisuus käyttää tätä oikeutta
väärin esimerkiksi siten, että ainoana
tavoitteena on tietyn hankkeen jarruttaminen tekemällä siitä valituksia
aina korkeimpaan hallinto-oikeuteen saakka. Tämä on
valitettavaa etenkin aikana, jolloin tarvitsemme kipeästi
investointeja, joiden avulla taloutemme lähtee nousuun.
Arvioiden mukaan erilaisten valitusten aiheutta-mien viivästysten
vuoksi on investointihankkeita jäissä jopa 4 miljardin
euron arvosta.
Viranomaisella, joka ei ole asianosaisasemassa, on valitusoikeus,
kun valitusoikeudesta on laissa nimenomainen erityissäännös
tai kun valitusoikeus on viranomaisen valvottavana olevan julkisen
edun vuoksi tarpeen. Valitusoikeus saattaa siten julkisen edun perusteella
kuulua sellaisellekin viranomaiselle, jonka tehtäviin julkisen edun
valvominen kuuluu mutta joka ei ole tehnyt päätöstä kyseisessä asiassa.
Julkiselle edulle ei ole olemassa täsmällistä käsitettä,
ja sen määritteleminen on vaikeaa. Tästä syystä olisi
perusteltua rajoittaa viranomaisen valitusoikeus ainoastaan asioihin,
joissa valitusoikeudesta on laissa nimenomainen erityissäännös.
Tulevaisuudessa on käytävä läpi
myös erityislaeissa olevia säännöksiä ja
mietittävä, ovatko ne kaikissa tapauksissa perusteltuja.
Nyt tehtävällä lakialoitteella selkeytetään
valitusoikeuden alaa ja poistetaan esimerkiksi julkiseen etuun liittyvät
tulkintaongelmat. Viranomaisten valitusmahdollisuuden rajoittamista
voidaan perustella myös pyrkimyksellä helpottaa
tuomioistuinten jutturuuhkaa ilman, että samalla heikennetään
kansalaisten oikeusturvaa.
Myös eduskunnan perustuslakivaliokunta on useasti ottanut
kantaa viranomaisen valitusoi-keuteen. Perustuslakivaliokunta on
painottanut viranomaisen valitusoikeuden poikkeuksellisuutta hallintolainkäytön
alalla, ja se voidaan nähdä ongelmallisena myös,
kun sitä tarkastellaan perustuslain 21 §:n
1 momentin kanssa, jossa edellytetään asianmukaista
menettelyä. Hallintomenettelyä, jossa viranomainen
on kansalaisen vastapuolena, ei voida pitää asianmukaisena menettelynä.
Valitusoikeutta koskeville erityissäännöksille on
voitava esittää selkeä tarve, eikä hallintolainkäyttölaissa
olevaa yleissäännöstä voida
pitää perusteltuna.
Tämän perusteella ehdotan, että eduskunta
hyväksyy seuraavan lakiehdotuksen: hallintolainkäyttölain
6 § 2 momentti muutetaan niin, että viranomaisella
on lisäksi valitusoikeus, jos laissa niin säädetään.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Edustaja Jokinen on tehnyt hyvän
lakialoitteen, jonka on allekirjoittanut iso joukko kokoomuslaisia
kansanedustajia. Itse toivon, että tämä lakialoite
etenee.
Tässä on kyse siis siitä, että valitusoikeutta voitaisiin
rajoittaa viranomaisilta nykykäytännöstä,
ja se on varsin perusteltua. Niin kuin edustaja Jokinen
edellä totesi, arvioiden mukaan erilaisten
valitusten aiheuttamien viivästysten vuoksi on investointihankkeita
jäissä jopa 4 miljardin euron arvosta. Ja sitten
on oma joukkonsa niitä valituksia, joita on tehty jopa
kiusatakseen — en usko, että viranomaisten toimesta
tämäntyyppistä, mutta yleisesti, kun
valitusoikeus on keskeinen osa oikeusjärjestelmäämme,
niin tällaisiakin valituksia valitettavasti näemme.
Arvoisa puhemies! Itse olisin valmis rajoittamaan myös
muutenkin valitusoikeutta tiukemmin koskemaan niitä henkilöitä,
joita eri asiat erityisesti koskevat, joihin sillä on vaikutusta. Olen
valmis pohtimaan myös sitä ja toivon, että tämän
lakialoitteenkin yhteydessä asiantuntijakuulemisessa valiokunnassa
voitaisiin pohtia ja kuulla myös siitä, voisiko
olla jonkinlainen maksu näissä valituksissa, niin
että tuon maksun saa takaisin siinä tapauksessa,
että valitus menee läpi, mutta jos valitus ei
mene läpi, niin tämä hallinnollinen maksu
jäisi. Tämä olisi ehkä hyvä keino
hillitä tällaisia lähinnä kiusan
ja jarruttamisen takia tehtyjä valituksia.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Jokisen aloite, jonka yksi
allekirjoittaja olen, on sekä ajankohtainen että tarpeellinen.
Se on myös hyvin perusteltu. Viranomaisten keskinäiset
valitukset on saatava minimiin, ja niiden tilalle toivoisin parempaa
viranomaisyhteistyötä sekä nopeampaa
toimintaa.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä muutama sana näistä valitusprosesseista.
Kaavoituksen ja suurten rakennushankkeiden kohdalla valitusoikeuden
väärinkäytöstä aiheutuu
demokratialle kohtuuton hinta. Monet elinkeinoelämän,
työllisyyden ja yleisen kehityksen kannalta tärkeät
hankkeet saattavat jumiutua valitusten vuoksi vuosikausiksi prosesseihin.
On näyttöä siitä, että täsmäiskuja
tekevistä ammattivalittajista on tullut Suomessa myös
vallankäyttäjiä. Kiusantekomielessä tehdyllä valituksella voi
viivyttää järkeviä hankkeita
pitkään. Hallinto-oikeuksissa yksittäisen
kaava-asian valituskäsittely vei vuosina 2008—2012
keskimäärin yhden vuoden.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
hallintolainkäyttölain muutosesitys, joka rajaa
viranomaisen valitusoikeuden toisen viranomaisen päätöksestä yleisen
edun nimissä, on tervetullut ja tarpeen. Julkinen etu on
hyvin epämääräinen käsite,
ja tämän perusteella viranomaiset ovat käyttäneet
valitusoikeuttaan hyvin kirjavasti, varsinkin ympäristöasioihin
vedoten.
On myös tiedossa tapauksia, joissa ely-keskus on etukäteen
kertonut kunnan viranomaisille, että he tulevat valittamaan.
Tällöin on mielletty, että tämä valitusoikeuden
käyttäminen yleisen edun nimissä on jopa
painostuskeino toista viranomaista kohtaan. Näin ei missään
nimessä viranomaistoiminnassa saa olla.
Viranomaisten tuleekin tehdä tiiviimpää yhteistyötä keskenään
ja hakea ammattitaidollaan etukäteen ratkaisuja, joilla
yksittäisten kansalaisten ja yritysten lupa-asioihin liittyviä ongelmia voidaan
ratkaista ilman valituksia. Viranomaisten tehtävä on
edistää hankkeita ja kansalaisten ja yritysten
pyrkimyksiä eikä jarruttaa niitä. Valitus
toisen viranomaisen päätöksestä ei
voi olla rutiinityökalu viranomaistoiminnassa.
Kyllähän tässä maassa riittää mielensäpahoittajia.
Silloin kun puhutaan yksittäisistä ihmisistä,
helposti harmittomasta mielensäpahoittajasta tulee valitusoikeutta
väärinkäyttävä kiusantekijä,
ja silloin on kyllä lainsäädännössä aika
viheltää peli poikki ja tehdä uudet säännöt.
Tämä ei tietysti koske nyt käsittelyssä olevaa
viranomaisten valitusoikeutta.
Mutta ylipäätään valitusoikeuksia
on rajattava nykyistä tiukemmin koskemaan asianosaisia, siis
niitä henkilöitä, jotka ovat sen kyseisen
asian osallisia ja joille se valitusoikeus luonnollisesti kuuluu
ja joilla sen pitää olla. Tämä viranomaisten
keskinäisten valitusten kierre täytyy saada poikki
ja saada siihen sujuva menettely viranomaisten yhteistyöllä.
Kaikki viranomaiset toimivat virkavastuulla tehtävissään,
ja asianomainen kansalainen tai yritys voi joka tapauksessa valittaa,
jos kokee etunsa tulleen loukatuksi.
Viranomaisprosessin käsittelylle, tämän
valitusprosessin käsittelylle, on säädettävä käsittelyajat
ikään kuin hoitotakuun mukaan, jotta kansalainen
ei asiansa kanssa roiku löysässä hirressä määräämätöntä aikaa,
vaan täytyy olla jonkunlainen odotusarvo, missä ajassa
kansalainen saa oikeutta asialleen ja vastauksen hakemukseensa, joka
monesti koskee tosiaan investointeja ja työtä ja
kasvuun liittyviä asioita.
Tämä, minkä edustaja Heinonen toi
täällä äskeisessä puheenvuorossa
esille: tulisi harkita sitä, että valitusta jätettäessä asetettaisiin
kohtuullinen valituksen käsittelymaksu niin, että tuo summa
olisi sen verran vaikuttava, että se pistäisi
harkitsemaan valituksen vakavuutta ja toisi myös sitten
sitä harkintaa näiden valitusten tekoon, ettei
kävisi niin kuin esimerkiksi Rovaniemellä, jossa
yksi henkilö on tehnyt kaupunkia vastaan yli 50 valitusta
eli tehtailee niitä lähes työkseen ja
työllistää aika lailla sitten viranomaiskuntaa
siellä, ja veronmaksajien varoja käytetään
ikään kuin turhaan tämmöiseen
valitusrumbaan.
Keskustelu päättyi.