2) Hallituksen esitys kosmeettisista valmisteista annettavaksi
laiksi
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan muutamalla sanalla tästä esityksestä ja
erityisesti sen takia, että tulen tässä esittämään
pienen täsmennyksen lakiehdotuksen 10 §:ään.
Ensinnäkin tämä kosmeettisista valmisteista
annettu lainmuutos säätää niistä perusteista,
joilla asiakkaan ja tuotteitten käyttäjien tuoteturvallisuus
tulee nykyistä paremmaksi. Tällä lailla
pannaan myös kansallisesti täytäntöön
kosmetiikkadirektiivin seitsemäs muutos. Käytännössä nämä valmisteet
eivät ole niinkään meikkejä,
vaikka aluksi luulisi. Alle 15 prosenttia tästä koskee
asiantuntijoitten selvitysten mukaan meikkejä, ja suuri
ryhmä on hammastahna ja saippuat.
Tästä hallituksen esityksestä kuultiin
laajasti asiantuntijoita, kuten valiokunnan mietinnöstä käy
ilmi: Myrkytystietokeskuksesta, Allergia- ja Astmaliitosta, Animalia-eläinsuojeluliitosta
ja Suomen Kosmetologien Yhdistyksestä mutta myös
Kuntien terveystarkastajat ry:stä tavanmukaisten asiantuntijatahojen
lisäksi. Tarkoituksena on se, että lainsäädännöllä ja
kauppa- ja teollisuusministeriön tarkemmin antamalla asetuksella
pystyttäisiin tekemään sellaiset säännökset, että kosmeettisten
valmisteitten käyttämisestä ei aiheutuisi
vaaraa ihmisen terveydelle. Samaten tässä puututaan
eläinkokeilla tapahtuvaan testaamiseen ja se kiellettäisiin.
Samaten tässä asetuksessa, joka tämän
nojalla tullaan antamaan, valiokunnalle toimitetun luonnoksen mukaan
käsiteltäisiin kosmeettisten valmisteiden koostumusta
koskevia kieltoja, kosmeettisten valmisteiden koostumusta koskevia rajoituksia,
varoitusmerkintöjä, säilytysajan ilmoittamista,
ainesosien ilmoittamista, pakollisia merkintöjä,
pakkaamattomana myytäviä kosmeettisia valmisteita
ja muita, yleensä elinkeinoelämään
liittyviä ja liikesalaisuutta koskevia, säännöksiä.
Arvoisa puhemies! Kuten sanottu, pyysin tämän
puheenvuoron ennen kaikkea siksi, että vaikka ympäristövaliokunnan
lausunnossa jo kyllä kiinnitettiin erääseen
asiaan huomiota, se on jäänyt kuitenkin lainvalmistelussa
ja kauppa- ja teollisuusministeriön asiantuntijoitten kuulemisenkin
jälkeen huomaamatta: se että 10 §:n 2 momentissa
voisi olla tarkempi asetuksenantovaltuutus. Sen takia täällä on
nimelläni jaettu tätä koskeva 10 §:n
2 momentin täsmennysehdotus.
Paitsi ympäristövaliokunnan lausunto tähän valiokunnan
mietintöön sisältyy vastalause, jonka
ed. Tynkkynen tulee täällä tarkemmin
esittelemään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunnan puheenjohtaja sanoi, että jotain on
jäänyt huomaamatta. Kuitenkin ympäristövaliokunnan
lausunnossa nimenomaan kehotettiin kiinnittämään
huomio tähän asiaan. Kun luin talousvaliokunnan
mietinnön, niin siinä useammassa kappaleessa käsitellään
tätä asiaa, 10 §:ää, ja
todetaan, että ei olisi tarpeen kuitenkaan tuoda lain tasolle
asetuksenantovelvollisuutta. Mutta mehän olemme tietoisia
uudesta perustuslaista, joka edellyttää tätä,
ja tämä asiahan on esillä monien muidenkin
lainsäädäntötoimien yhteydessä,
tällä hetkellä muun muassa kansallispuistojen
kohdalla, ja tähän perustuslakivaliokuntakin on
ottanut kantaa. Tässä mielessä on tietysti
hyvä ja parempi kuin ei milloinkaan, että vähän
myöhässä, mutta kuitenkin korjaus täytyy
ikään kuin perustuslain näkökulmasta
olla eikä niin, että se voisi olla.
Mutta, arvoisa puhemies, kysymys, mikä kaiken kaikkiaan
on noussut ympäristövaliokunnassa keskeiseksi
asiaksi, on kosmetiikkatuotteiden ja myöskin niiden valmistamiseen
käytettävien ainesosien testaaminen eläimillä.
On varsin hyvä, että talousvaliokunnan mietintöön
liittyy eriävä mielipide, ja kannatan sitä ja
tulen osoittamaan kannatukseni sen jälkeen, kun ehdotus
on täällä esitelty, niin kuin talousvaliokunnan
puheenjohtaja totesi tehtävän. Asia oli esillä myös ympäristövaliokunnassa
hyvin tarkoin, ja toteamme omassa lausunnossamme, että tällä hetkellä Suomessa
ei todellakaan tehdä myöskään
ainesosien testausta eläimillä. Sitä ei
ole suoritettu eikä suoriteta. Olisi tietysti aivan järkevää,
että laki myöskin toteaisi tämän
ja kieltäisi sellaisen.
Kun kuuntelimme asiantuntijoiden käsityksiä,
niin aina talouselämän suunnalta ne olivat vähän
liberalistisia: jos tarvitaan, niin pitäisi kuitenkin avata
tämä mahdollisuus eikä saisi kieltää kokonaisuudessaan
kosmetiikkatuotteiden testaamista eläinkokeilla. Kuitenkin
kosmetiikkatuotteet huolimatta siitä, että niihin
kuuluvat myös muun muassa hammastahnat, ovat toki sellainen
ylellisyystuote, että niiden testaaminen eläimillä ei
ole eettisesti ikään kuin perusteltua, ei yleensä ihmisen
terveydenhoidon kannalta, ei lasten terveydenhoidon kannalta eikä muuten. Tässä on
viitattu erilaisiin vaippoihin, joita sekä aikuiset joutuvat
jossain elämänsä vaiheessa että etenkin
lapset käyttämään, mutta en
näe todellakaan perusteluja tällaisen asian aukipitämiselle.
Suomessa on hyvä tilanne, jonka ympäristövaliokunta
omassa kannanotossaan toteaa, että näitä ainesosia
ei testata eikä ole testattu. In vitro -kokeet, joissa
laboratorio-olosuhteissa todetaan eri kemikaalien vaikutus soluviljelmiin,
ovat asia, jota Tampereella erityisesti on tutkittu, hyvä asia,
ja Suomen pitäisi näitä positiivisia
asioita nimenomaan kehittää ja myös käyttää.
Tämä on palvelujen vientiä, tiedon vientiä,
jos näitä voidaan laajemmin EU:n sisällä myös
toteuttaa.
Puhemies! Tietokonemalleja on otettu käyttöön,
ettei eläinkokeita tarvita, ja se on ikävä ja todellakin
surullinen kuva, kun kaniinin silmää ja sen konjunktiivaa
eli limakalvoa silmällä käytetään
kemikaalien testaukseen ja kani on muuten kahlehdittu koppiin ja
sellaiseen kaulapantaan, ettei päätä voi
liikuttaa eikä silmää raapia. Sehän on
tietysti eettisesti täysin kestämätöntä.
Painotan, että tällaista tutkimusta kuitenkin
edelleen käytetään, ja Suomen pitäisi
myös omalla lainsäädännöllään
osoittaa vaihtoehto, ja vaihtoehto ovat nimenomaan uudet in vitro
-kokeet ja myös tietokonemallit, joihin ympäristövaliokunta
omassa lausunnossaan viittaa.
Mitä yleensä tulee kemikaalien tutkimukseen, muun
muassa terveydenhoidossa käytettävien lääkkeiden
molekyylien tutkimukseen, niin on viime aikoina kansainvälisesti
hyvinkin arvovaltaisesti todettu, että siinä on
suuria puutteita. Wall Street Journal julkaisi vastikään
artikkelin amerikkalaisen Merck-lääketehtaan tuotteen, joka
on Suomessakin paljon käytetty Vioxx, testaukseen liittyvistä ongelmista
ja siitä, että tiedettiin jo etukäteen,
että siihen liittyy sivuvaikutuksia, mutta taloudellisista
syistä näitä ei ole tuotu kuitenkaan
julkisuuteen.
Näin ollen yleensäkin, mitä tulee
kemikaalien testaukseen, mitä tämä hallituksen
esitys 105 koskee, niin siinä pitäisi muiden kuin
kvartaalikapitalismin nopean voiton tavoitteiden olla ensisijaisia.
Wall Street Journal, joka todellakaan ei ole mikään
vasemmiston julkaisu, kysyykin, onko esimerkiksi lääkkeiden
kohdalla niiden testauksessa, niiden markkinoilletulon mekanismeissa,
jotakin vääristymää, ja toteaa
edelleen, että ilmeisesti — tämän
lehden mukaan — eivät kvartaalikapitalismi ja
sen periaatteet sovi oikein lääketeollisuuden
pohjaksi.
Arvoisa puhemies! Ilmeisesti on myös niin, että kun
Reach-asetus saadaan lopulta jossakin vaiheessa myös tänne
eduskuntaan käsittelyyn, sehän on ollut U-asiana
täällä, mutta kun se saadaan varsinaiseen
eteenpäinmenoon mukaan, niin siinä vaiheessa on
myös muistettava, että Reach-asetusehdotuksen
toteutuminen on hyvin vahvasti kytköksissä Kemikaaliviraston
sijoittumiseen Suomeen. Mehän tiedämme,
että Suomi on saanut nyt kemikaalivirastolupauksen taikka
-päätöksen, näin pääministeri
on asiaa jo luonnehtinut, se on tehty käytännössä,
mutta ennen kuin Reach-asetus on edennyt ja hyväksytty, niin
on hyvin epätodennäköistä, että tämä mainittu
virasto sijoittuisi mihinkään tai ainakaan Suomeen.
Tässä mielessä voi todeta, että Reach-asetus
on merkittävä myös muusta kuin vain kemikaalien
testauksen näkökulmasta nimenomaan Suomen kansallisesta
katsannosta asiaa tarkastellen.
Puhemies! EU on varmasti edelläkävijä yleensä kemikaalilainsäädännössä ja
ainakin sen implementoinnissa. Euroopan unionissa on toistaiseksi
hyväksytty vain kaksi in vitro -testiä virallisesti,
mutta näiden ihon syövyttävyyttä ja
kemikaalin fototoksisuutta eli valon kanssa yhteisvaikutuksena syntyvää ärsytystä
lukuun
ottamatta muita ei ole hyväksytty. Suomen on varmasti syytä jatkaa
hyvin alkanutta omaa in vitro -testausmenetelmien kehittämistä Tampereella
ja muuallakin.
Totean lopuksi, että ympäristövaliokunnan lausunto,
jota myös tässä hiukan esittelin, on
yksimielinen, ja on myöskin hyvä, että talousvaliokunnan
puheenjohtaja tässä vaiheessa toi vielä tämän
meidän esittämämme lisäyksen
10 §:ään, jotta tämä mietintö saadaan
myös perustuslain edellyttämälle tasolle.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys on aivan oikean suuntainen. Siinähän
on tarkoitus kieltää valmiiden kosmeettisten valmisteiden testaaminen
eläinkokeilla välittömästi lain
tultua voimaan ja ainesosien testaaminen eläinkokeilla vuoteen
2009 mennessä lukuun ottamatta kolmea erikseen nimettyä testiä,
joiden eläinkokeilla testaaminen kiellettäisiin
viimeistään vuoteen 2013 mennessä.
Ainesosien eläinkoekiellon lykkääntyminen on
kuitenkin monella tavalla ongelmallista ja harmillista, ja siihen
tässä ympäristövaliokunnan puheenjohtaja
ed. Tiusanen jo monelta osin viittasikin. Ensinnäkin kosmetiikan
testaamista eläinkokeilla voidaan aivan yleensä ottaen
pitää lähtökohtaisesti eettisesti
arveluttavana ja ongelmallisena. Suomikin on monin eri tavoin monilla
eri tasoilla sitoutunut tarpeettomien eläinkokeiden vähentämiseen.
Toiseksi, niin kuin ed. Tiusanen totesi, Suomessa ei testata eikä ole
näköpiirissä, että vastaisuudessakaan
testattaisiin, kosmetiikan ainesosia eläinkokeilla, joten
mitään estettä tällaiselle välittömälle
eläinkoekiellolle ei Suomessa ole olemassa. Kotimainen
teollisuus ei siitä kärsisi, siitä ei
olisi taloudellista haittaa, siitä ei olisi kilpailukykyhaittaa.
Se ei tulisi maksamaan meille mitään.
Se, mikä ei ilmeisesti vielä ole tässä keskustelussa,
jos oikein olen kuunnellut, tullut esiin, on se, että kosmetiikkateollisuudella
on jo nykyään käytössä tiettävästi
8 000 erilaista kosmetiikan ainesosaa ja näistä ainesosista
voidaan valmistaa turvallista, riittävän monipuolista
kosmetiikkaa kyllä kaikkien tarpeisiin. Uusia eläinkokeita
ei sen takia enää tarvita.
Itse koen, että nyt tässä kosmetiikkalain
käsittelyn yhteydessä Suomelle olisi tarjolla
ilmainen edelläkävijän asema, siis ilman
mitään erityisiä kustannuksia, ilman
erityistä mainittavaa vaivaa, Suomi voisi esittäytyä eläinten
suojelun ja eläinten oikeuksien edistämisen edelläkävijänä.
Sitä ei kauhean usein ehkä tapahdu, joten sen
takia tilaisuudesta kannattaisi nyt pitää hyvin
kiinni. Se olisi samalla moraalinen kannanotto eläinten
oikeuksien edistämisen ja paremman aseman puolesta. Sen
takia tulenkin yksityiskohtaisessa käsittelyssä esittämään,
että lakiehdotuksen 7 § saa vastalauseen mukaisen
muodon, ja siihen siis palataan myöhemmin.
Talousvaliokunnan puheenjohtaja ed. Skinnari kiinnitti huomiota
myös 10 §:ään, mutta ymmärsin
tosiaan, että pykälämuutokset käsitellään tuonnempana.
Pidän kuitenkin ed. Skinnarin tekemää lisäystä tai
tarkennusta tarpeellisena ja olen myös sen kannalla.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Skinnarin suulla jo kuultiin,
niin tosiaankin kysymys tässä hallituksen esityksessä on
siitä, että sen pohjalla on Euroopan unionin kosmetiikkadirektiivin
7. muutos, joka näin saatetaan Suomen lainsäädäntöön.
Tosiaankin pääosiltaan hallituksen esitys on ehdottomasti
hyvä ja perusteltu. Meillä ei aikaisemmin ole
ollut varsinaista kosmetiikkalainsäädäntöä.
Meillä esimerkiksi eläinkokeitten käyttöä on
säädelty eläinsuojelulain puolella.
Hallituksen esityksen tavoitteena on lopettaa valmiitten kosmeettisten
valmisteiden ja tietyllä aikavälillä myös
niitten ainesosien testaaminen eläinkokeilla. Valmisteitten
testaus eläinkokeilla kiellettäisiin heti tämän
lain tultua voimaan, mutta ainesosien testaaminen vasta sen jälkeen, kun
kyseiset eläinkokeet korvaavat vaihtoehtoiset menetelmät
on hyväksytty. Kiellolla on kuitenkin se takaraja, että ne
tulisivat voimaan viimeistään vuonna 2009 lukuun
ottamatta näitä jo täällä esille
tulleita kolmea erillistä testiä, jotka kiellettäisiin
vuonna 2013.
Niin kuin valiokunnan mietinnössä jo todetaan,
Suomessa kosmetiikan aineosia ei testata tälläkään
hetkellä eläinkokeilla. Liike-elämän edustajien
mukaan ei ole myöskään nähtävissä, että kokeita
alettaisiin tehdä. Voimassa olevassa kosmetiikka-asetuksessa
säädetään, että kosmeettisissa
valmisteissa ei saa olla ainesosia tai niiden yhdistelmiä,
jotka on testattu eläinkokeilla 30.6.2002 jälkeen.
Suomessa ei tosiaankaan sen tähden olisi mitään
esteitä kosmeettisten valmisteiden ainesosien ja ainesosayhdistelmien testaamisen
eläinkoekiellon nopealle voimaansaattamiselle.
Eläinkoekielto ei vaikuttaisi kosmetiikan turvallisuuteen
tai saatavuuteen. Ihan niin kuin ed. Tynkkynen toi esille, todellakin
jo yli 8 000 ainesosaa on valmiiksi testattuna. Eikä se
myöskään vaarantaisi kotimaisen teollisuuden
kilpailukykyä, vaan todellakin päinvastoin. Tänä päivänä kuluttajat
arvostavat sitä, että kosmetiikka on testattu
jotenkin muutoin kuin eläinkokeilla, ja se saattaa toimia
todellakin päinvastoin myyntivalttina.
Tuntemattomien aineitten ja voimakkaasti ärsyttävien
kemikaalien alkutestaukseen on tänä päivänä lääketiede
kehitellyt monenlaisia erilaisia muita menetelmiä ja teollisuus
on ottanut vapaaehtoisesti näitä vaihtoehtoisia
menetelmiä seulontatesteikseen. Aika usein olen kuullut
tai lukenut lehtiartikkeleista, että ne ovat jopa nopeampia
ja halvempia kuin koe-eläinkokeet, todellakin puhumattakaan
siitä imagohyödystä, joka kosmetiikkayrityksille
on aivan ilmeinen. Näkyy varmastikin myyntiluvuissa, kun
voidaan kertoa, että näitä ainesosia
tai tätä tuotetta ei ole testattu eläinkokein.
Viime syksynä jätin eläinsuojelulain
31 §:ään lakialoitteen, jossa kosmetiikkateollisuuden
koe-eläinkielto olisi silloisen asetuksen puolelta siirretty
eläinsuojelulain puolelle, koska silloin tällaista
kosmetiikkalakia ei tosiaankaan vielä ollut olemassa. Mutta
nyt, kun tämä asia on täällä omassa
laissaan, asiantuntijakuulemisten jälkeen tulin tosiaankin
siihen tulokseen, että kosmetiikkateollisuuden eläinkoekiellon
tulisi tulla koskemaan myös teollisuuden raaka-aineiden
ainesosia.
Ed. Tiusanen toi täällä esille, että nyt,
kun tämä Reach-asetus jossakin vaiheessa astuu
voimaan, on kyllä vaara, että tällainen
kemikaalien testaus lisääntyy eläinkokeitten
avulla, ja sen tähden tuntuu myöskin tärkeältä,
etenkin kun sitä Kemikaalivirastoa tänne Suomeen
on oltu tuomassa, ettei todellakaan meille jäisi lakiin
mitään porsaanreikiä tai olisivatko ne
tässä tapauksessa koe-eläinkanin kokoisia
reikiä, jottei tätä koe-eläinkäytäntöä voitaisi
aloittaa uudelleen edes näitten ainesosien kohdalla.
Suomessa yleisellä tasolla tosiaankin koe-eläinten
käyttöä sääntelee eläinsuojelulaki
ja sen perusteella annettu asetus koe-eläintoiminnasta. Siellä yksityiskohtaisissa
säännöksissä otetaan kantaa
siihen, mihin tarkoituksiin eläinkokeita saa käyttää ja
mihin niitä tulee käyttää tai
miten eläimiä tulee hoitaa ja millä tavalla
niistä eläimistä, joita käytetään
testeihin, testien aikana tulee pitää huolta,
joten koe-eläintoiminta sinällänsä on
kyllä säännelty sillä puolella
lakia. Eikä koe-eläintoimintaan oteta tässä kosmetiikka-asetuksessa
muutoin kantaa kuin ainoastaan siltä osin, että kyse
on sen kieltämisestä niin, ettei kosmetiikkaa
todellakaan enää koe-eläimillä testattaisi,
ei sen ainesosia eikä varsinaista kosmetiikkatuotetta.
Olen toinen tämän talousvaliokunnan vastalauseen
allekirjoittaja ja tosiaankin toivon, että tämän
salin enemmistö asettuisi myös sille kannalle,
että voisimme jo tämän ainesosien testauksen
kieltää nopeammassa aikataulussa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Essayah kiinnitti huomiota todella vielä tähän Reach-asetukseen
ja sitten toisaalta Kemikaaliviraston saapumiseen, sijoittamiseen,
Suomeen. Ympäristövaliokunta nimenomaan tässä kohtaa totesikin,
että kaiken kaikkiaan kemikaalien testaamista voidaan enemmän
siirtää eläinkokeiden suhteen in vitro
-menetelmiin, jolloin käytetään esimerkiksi
soluviljelmiä. Painotan sitä, että tässähän
on kysymys lähinnä vain kosmetiikkateollisuudesta.
Sitten on tämä laaja kysymys, miten paljon kaiken
kaikkiaan kemikaaleja joudutaan testaamaan entistä enemmän
sen jälkeen, kun Reach-asetus, joka sinänsä on
erittäin kannatettava, astuu voimaan. Se on meille suuri
haaste. Kuitenkin kehittämällä testausmenetelmiä me
lisäämme tietotaitoa, jota voimme käyttää Euroopan unionissa
ja viedä myös maasta ulos eli se on tuollainen
vientiartikkeli.
Keskustelu päättyy.