4) Hallituksen esitys eduskunnalle tuloveroja koskevan kaksinkertaisen
verotuksen välttämiseksi Kyproksen kanssa tehdyn
sopimuksen ja pöytäkirjan hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen ja pöytäkirjan lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on verosopimuksesta
Kyproksen kanssa kyse, ja sopimus on varmasti perusteltu. Mutta
kun tämä on esillä juuri nyt, kun Euroopan unionin
valtiovarainministerit pohtivat myös Kyproksen talouden
tilannetta ja Euroopan unionin niin sanottujen hätäkassojen
mahdollista tukea Kyprokselle, jotta se selviäisi niistä suurista taloudellisista
vaikeuksista, joihin se on joutunut, haluan tässä yhteydessä vain
sanoa, että toivottavasti tässä Eurooppa-tason
Kypros-käsittelyssä asianmukaisesti otetaan huomioon
Kyproksen pankkijärjestelmän arveluttava maine
harmaan rahan paikkana ja rahanpesun paikkana. Tällaista
paljon väitetään, ja siitä aika
paljon evidenssiä ilmeisesti on olemassa, joten toivoisin, että tässä suhteessa
Eurooppa olisi nyt tiukkana Kyprokselle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tästä näyttää syntyvän
ainakin yksi lisäpuheenvuoro. Sitä varten pyydän,
että sali hiljenee ja neuvottelut siirretään
salin ulkopuolelle.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä sopimus
saadaan nyt sitten vihdoin viimein aikaiseksi. Kernaasti haluan
yhtyä siihen kaikkeen, mitä edustaja Zyskowicz
edellä sanoi.
Olisi tärkeää, että kansainvälisen
yhteisön eri yhteyksissä, sekä EU:n että myöskin
OECD:n, kerta kaikkiaan, voisiko nyt sanoa, kaikin tavoin edistettäisiin
sitä, että Kyproksen ja muidenkin maiden kesken
tämä OECD:n mallisopimusten mukainen verosopimusmenettely
voisi edetä.
Miksi se on tärkeää? Kaksi yksityiskohtaa. Kyproksen
pankkisektori on ollut näihin saakka noin 9—10
kertaa tuon maan kansantalouden koko. Mistä se kertoo?
Siitäkö, että Kyproksen talous on niin
elinvoimainen, että siellä pyörät pyörivät
tällaista vauhtia? No, ei tietystikään, eikä sinnepäinkään.
Jotain on pahasti ollut pilalla ja vialla. Ja vielä, jos
katsotaan, minnekä suoria sijoituksia on tehty Kyprokselta
kaikista eniten: erääseen maahan tuonne Itä-Eurooppaan. Sinne
suurin määrä sijoituksia, mitä mistään muusta
maasta oli tehty, oli vielä kaksi vuotta sitten tehty nimenomaan
Kyprokselta. Tämä vain kertoo, että meidän
EU-perheessämme on maita, joiden järjestelmät
kerta kaikkiaan eivät toimi niiden pelisääntöjen
mukaan, mitkä me olemme asettaneet kaikille EU-maille ja
joihinka me nyt ainakin jollakin tavalla olemme luottaneet ja joista
olemme uskoneet, että ne myöskin niin toimisivat.
Siis eri kansainvälisissä yhteisöissä on kiinnitettävä huomiota,
niin kuin edustaja Zyskowicz täällä myöskin
toi esille, tähän maahan, sen toimintaan osana
tätä Euroopan unionia.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edustaja Zyskowiczin puheenvuoro liittyen Kyproksen ja
yleensäkin harmaan talouden ja osin järjestäytyneen
rikollisuuden rooliin liittyy nyt aika voimakkaasti muun muassa
sosialidemokraattien ja valtiovarainministeri Jutta Urpilaisen käynnistämään
ja myös Saksan aika voimakkaasti käynnistämään
harmaan talouden ja veroparatiisien vastaiseen toimintaan. Nyt tietysti
toivoisi, että edustaja Zyskowicz toivomisen ja tällaisten
sopimusten sijaan näkisi pitemmälle: määrätietoisen työn
ja oikean tahdon puuttua tähän kasinokapitalismiin
ja rahavaltaan, jotka nujertavat kansanvaltaa ja joista sadat miljoonat
syyttömät maksavat nyt Euroopassa nuorisotyöttömyytenä ja
vakavana sosiaalisena kriisinä ja epävarmuutena.
Miksi tässä tilanteessa sitten ei olla valmiita
rahoitusmarkkinaveroon? Sen seurauksena muun muassa rahansiirrot
ja juuri nämä edustaja Zyskowiczin mainitsemat
Kyprokseenkin liittyvät harmaat rahaerät olisivat
tarkasteltavissa, se, mitä ne ovat. Kyllä tässä suojellaan
valitettavasti sitten taas toisella kädellä — tietyillä poliittisilla
kannanotoilla, kun rahoitusmarkkinaveroa halutaan vastustaa — juuri
näitä harmaita toimijoita, joista sadat miljoonat
syyttömät nyt maksavat Euroopassa.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Rahoitusmarkkinaverossa on ajatusta, ja jos
sille olisi laajempi kattavuus saatavissa, niin sitten sitä voisi
jo vakavasti harkita. Mutta kun näyttää siltä,
että heti naapuri Ruotsi jää pois siitä,
niin on siinä melkoisia riskejä kotimaiselle näkymälle,
joten parempi, että siihen ei ainakaan alkuvaiheessa lähdetä mukaan
näissä olosuhteissa.
Mutta, arvoisa puhemies, kun tässä Kyproksesta
puhutaan ja kun seuraa kansainvälistä lehdistöä ja
pitää silmät ja korvat auki, niin merkit ovat
sellaisia, että Kypros on hyvin pian kolkuttelemassa lainahanojen
ovia, ja jonkinnäköinen pelastuspaketti on tarpeellista
rakentaa myöskin Kyprokselle.
Itse tästä esityksestä yhdyn siihen,
mitä edustaja Pekkarinen sanoi tässä aikaisemmin,
mutta itseäni kiinnostaisi kuulla, kun Kyproksesta puhutaan,
onko hallituksella joku suhtautuminen olemassa siihen, lähdetäänkö seuraavaksi
Kyproksen pelastamistalkoisiin, onko edessä vakuusneuvottelut
Kyproksen kanssa, ja miten tämän asian kanssa
on tarkoitus edetä. Tämä saattaa nimittäin
ihan lähiviikkojen aikana olla meillä käsissä.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan puhujia siitä, että aiheena on verosopimus
Kyproksen kanssa. Sitä varmaan voi vähän
laventaa, mutta Kyproksen kanssa tehtävä verosopimus
on kuitenkin tänään käsittelyssä.
Ben Zyskowicz /kok:
Herra puhemies! Verosopimus on varmasti paikallaan, mutta kuten edellisessäkin
puheenvuorossa sanoin, niin jos ja kun eurooppalaisissa pöydissä ja
euroryhmän pöydissä joudutaan arvioimaan
Kyproksen talouden tilaa ja mahdollista tukea Kyprokselle tai sen pankkijärjestelmälle,
pidän kyllä hyvin tärkeänä ja
välttämättömänä sitä,
että tässä yhteydessä euromaat
ja Suomi ovat hyvin tiukkoina Kyproksen suuntaan niiden hyvin perustelluilta
tuntuvien epäilyjen suhteen, joita esitetään
Kyproksen pankkijärjestelmän osallisuudesta harmaaseen talouteen
tai suoranaiseen rahanpesuun, joka liittyy esimerkiksi venäläiseen
rahaan — sanotaan se maa nyt ihan ääneen — niin
että näissä suhteissa Kyproksen ja sen
pankkijärjestelmän tulisi parantaa tapansa ja
saattaa asiat sellaiselle tolalle, että Kypros ei voisi
olla tällainen Välimeressä kelluva rahanpesupaikka.
Mitä, edustaja Rajamäki, tulee rahoitusmarkkinaveroon,
niin siitä vain lyhyesti — se on vähän
kaukana tästä aiheesta: meillä kokoomuksessa
on tämä työlinja, ja me emme halua ehdoin tahdoin
säätää lakeja, jotka merkitsisivät
finanssisektorin työpaikkojen vähentymistä Suomessa,
kun tiedämme, että Ruotsi joka tapauksessa ainakin
tässä vaiheessa on jäämässä tämän
rahoitusmarkkinaveron ulkopuolelle. Kuten hallitusohjelmassakin
on todettu: jos se hyvin kattavana voitaisiin toteuttaa, niin siinä varmasti
olisi oma mielekkyytensä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edelliseen edustajaan siinä,
että sopimus on paikallaan. Mutta kun juuri viikonloppuna
saksalainen johtava talousasiantuntija sanoi, että ainoa
Kreikkaan vertailukelpoinen maa, kun Kreikan annettaisiin nyt mennä devalvoitumaan,
olisi Turkki, niin Kyproshan on meille nyt EU:n sisällä tämmöinen
oiva koekenttä, kun tunnetusti Turkki ja Kreikka hallitsevat
Kyprosta.
Kun ajatellaan sitä, että RKP:ssä virkamiehiksi
muututtuaan poliitikotkin muuttuvat rehellisiksi, niin Ole Norrback,
vanha Kreikan-suurlähettiläs, loppukesän
aikaan kertoi meille aivan sen, mitä täällä jotkut
perussuomalaisetkin ovat sanoneet, niin että kun me Pohjoismaat
olemme olleet viisaita ja fiksuja ja sivistyneitä, me kaikki tiesimme,
mikä on Välimeren maiden moraali ja varsinkin
Kreikan, kaikessa korruptiossa. Ole Norrback vanhana suurlähettiläänä sanoi
kaiken tämän ääneen — että kaikki
se on totta, mitä me pahimmissa kuvitelmissamme olemme
täällä epäilleet. Ja nyt kun
otetaan tähän Venäjä mukaan
vielä, niin me saavutamme oikein todellisen mallioppilaan
tason siinä, että nyt Suomen hallituskin voi oppia,
mitä on todellinen korruptio: Välimeri ja itämafia
yhtyvät.
Minä todella olen iloinen tästä sopimuksesta, mutta
en usko pätkääkään
siihen, että tämä toteutuu, ellei sekä EU
ryhdistäydy että meidän oma hallituksemme
avaa silmiään tässä uskomattomassa
ruusunpunasinisessä, voisiko sanoa — ei sitä sanaa
saa sanoa — jotenkin epäloogisessa hölmöydessään.
Mutta paikallaan tämä sopimus on.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Puhemiehen peräänkuuluttama
keskustelun ydin, tavallaan siihen verosopimukseen liittyvä,
on ihan tärkeä näkökohta ja
se pääasia tässä, ja voisi vielä pohdiskella
sitä, minkälaisia ovat nämä traditiot,
nämä verosopimusneuvottelutraditiot, ja miten
ne neuvottelut käydään. Onko niin, että maa,
joka valmistelee verosopimusta toisen maan kanssa, keskittää huomionsa vain
siihen näiden kahden maan väliseen tilanteeseen
eikä siinä yhteydessä jää tilaisuutta
arvioida ollenkaan esimerkiksi sitä, kuinka paljon harmaata
taloutta on tuossa partnerimaassa, jonka kanssa tätä verosopimusta
tehdään? Nythän mekin olemme tekemässä verosopimusta
maan kanssa, jossa taatusti on harmaata taloutta ainakin ollut — nythän
siellä ovat käyneet kovat tuulet — valtava
määrä.
Minä vielä toistan: jos minä oikein
muistan, Suomen kohdalla meidän pankkisektorimme koko on
2—3-kertainen kansantuotteeseen verrattuna, Kyproksen kohdalla
se on ollut 9—10-kertainen tuon maan kansantuotteeseen
verrattuna. Tai muutama vuosi sitten Venäjälle
tehtiin koko Euroopasta eniten suoria sijoituksia ei Saksasta, ei
Italiasta, vaan maasta nimeltä Kypros.
Minä ymmärrän, että näissä verosopimuksissa
ei ehkä näihin seikkoihin kovin tarkasti pysty pureutumaan,
mutta mekanismeja ja välineitä ja keskusteluyhteyksiä,
joissa pitäisi voida, pitäisi pystyä,
totisesti tarvitaan. Joku transaktiovero voi olla hyvä silloin,
kun se koskee esimerkiksi koko Eurooppaa nyt vähintään,
mutta ei silläkään siihen pystytä,
jos kerta kaikkiaan harmaalle taloudelle siinä talousjärjestelmässä ja
rakenteessa on sijaa: ei ole sitä kohdetta, mihinkä sitä transaktioveroa
sitten kohdennettaisiin. Se veropohja ei tule verottajan silmiin,
ainakaan ei ole tullut viime vuosien aikaan, valitettavasti.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Esitys tuloverotuksen kaksinkertaisuuden estämisestä Suomen
ja Kyproksen välillä on tervetullut. Näin
kuuluukin toimia. Jotta tämänkaltaiset verosopimukset
kahden erilaisen maan välillä voisivat toimia,
tietenkin siinä olisi tarpeen se, että muutenkin
yhteiskunnissa olisi suunnilleen samanlainen ajattelutapa ja järjestys
ja meininki olemassa.
Ihmettelen sitä, että tässä SDP:n
ja kokoomuksen edustajat lähtivät laventamaan
tätä keskustelua ja moittimaan nyt voimakkaasti
Kyproksen pankkisektoria ja siellä olevia epäkohtia. Niissä onkin
moitittavaa, mutta miksi ette saman tien pohdi sitä, aiotteko
te nyt sitten pelastaa tämän Kyproksen pankkisektorin?
Onko se parin viikon vai parin kuukauden päästä kun
tänne tulee esitys, missä huudetaan sitten apuun,
että tervetuloa pelastamaan tämä epäkelpo
pankkisektori, jota nyt arvostelette. Vastatkaa tähänkin
kysymykseen samalla.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Aika kaukaa haettu ajatus, jos ymmärsin
sen oikein, edustaja Tiilikaisella, että tuloverosopimus,
joka on sinällään kannatettava, aikaansaisi
sen, että ne pankit ovat ensi viikolla täällä rahaa
pyytämässä. Voivathan ne olla, mistä häntä tietää.
Mielenkiintoista tässä koko sopimuksessa ja sen
neuvotteluissa on, että neuvottelut on käyty 2006
ja sopimus on allekirjoitettu Nikosiassa tänä vuonna
15. päivä marraskuuta. Kun tässä on peräänkuulutettu
myöskin tätä harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjuntaa, niin kyllähän tässä nyt
aikaa olisi varmaan ollut niitäkin asioita katsoa. En tiedä,
miten laajalti niitä siellä on katsottu, mutta
kuten totesin, aikaa tässä nyt kyllä,
herra nähköön, sillekin asialle olisi
varmaan ollut.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minä edustaja
Zyskowiczin tavoin näen tärkeäksi sen,
että tiukalla sihdillä katsotaan tätä Kyproksen
tilannetta. Keskustaa voin rauhoittaa sillä, että varmasti
tämän hallituksen kaikki nämä tukipakettipäätökset,
mitä nyt on nähty, ovat huomattavasti tiukemmalla
linjalla kuin aiemmin keskustan ollessa hallituksessa, (Välihuutoja
keskustan ryhmästä) jolloin todellakin vakuudettomasti
näitä lainoja annettiin. Nyt olemme nähneet
tämän paikan tullen, mikä merkitys on ollut
tällä tiukentuneella vakuuslinjalla ministeri Urpilaisen
johdolla. Se on hyvin tärkeä asia. Sitä ei
pidä aliarvioida, muuten.
Mitä tulee tähän harmaan talouden
torjuntaan, puhemies, niin kyllä minusta on hyvin tärkeää, että tämä hallitus
nyt ottaa sen tosissaan. Hihat on kääritty, ja
nyt tehdään vakavasti työtä sen eteen.
Yhtenä esimerkkinähän meillä on
täällä eduskunnassa tänään,
muuten, valtiovarainvaliokunnassa edennyt laki siitä, että pistetään
näitä kansainvälisiä pörssiyhtiöitä kuriin,
muun muassa näitä terveyspalveluja tuottavia hoivayhtiöitä, niin
että enää ei sitten voittoja kääräistä ulkomaiden
veroparatiisien kautta. Se ei ole ollut oikein, kerta kaikkiaan,
että näitä voittoja on sitten ulkomaille
viety, ja nyt tälle pistetään rajoja.
Samoin myös budjetissa on lisävaroja harmaan talouden torjuntaan
kaikkinensa. Siinä mielessä minä pidän
kyllä tätä linjaa tärkeänä,
ja erityisesti tässä tilanteessa, kun muutenkin
talous on tiukalla, on syytä harmaaseen talouteen puuttua
täysillä.
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että ei ole
tarpeen laajentaa keskustelua tähän rahoitusmarkkinaveroon.
Totean sen osalta ainoastaan sen, että tietenkin sillä osaltaan
pystytään rajoittamaan näitä rahansiirtoja,
aivan kuten edustaja Rajamäki totesi. Sillä pystytään
hillitsemään spekulaatiota ja ehkäisemään
tulevia finanssikriisejä. Jokainen meistä on nähnyt,
mitä näistä finanssikriiseistä seuraa.
Kyllä meidän täytyy tosissamme tehdä työtä niiden
ehkäisemiseksi, ja tässä tapauksessa
nimenomaan tämän avulla voitaisiin paljastaa näitä harmaita
rahaeriä ja tulisi lisää läpinäkyvyyttä,
avoimuutta, ja se olisi kyllä hyvin tervetullut tavoite.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Harmaa talous ja pimeä ulkomainen
työ syövät työn ja turvallisuuden.
Eurooppa on heräämässä. Jopa Saksan
ja Ranskan niin vasemmisto- kuin konservatiivipuolueet yhdessä lähtevät
liikkeelle, mutta siinä pöydässä ei
Suomi halua olla kokoomuksen, KD:n ja ehkä ilmeisesti keskustankin halusta.
Se kuitenkin olisi tärkeätä, jos veroparatiiseihin
ja nimenomaan tähän syöpään,
mikä työhön ja turvallisuuteen kohdistuu,
oikeasti halutaan puuttua.
Edustaja Tiilikaiselle voinee vastata, että nimenomaan
Kyproksen kohdalla ei voida enää jatkaa teidän
kolkkapoikatyyliänne, sitä, mitä te Kreikan
osalta teitte. Keskustan johdolla toukokuussa 2010 tässä salissa
myönnettiin 1 600 miljoonaa euroa vastikkeetta
Kreikalle lainaa. SDP:n vielä minun nimissäni
ollut hylkäysesitys kaatui täällä äänestyksessä.
Nyt teidän kolkkapoikaratkaisustanne seuraa yli 1 000
miljoonan euron todennäköiset menetykset suomalaisille. Silloin
teidän esityksessänne todettiin, että tämä laina
on jopa kannattava ja on epätodennäköistä, että sitä tarvitaan — eduskunnan
pöytäkirjoista toukokuulta 2010.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ei tarvitse kaivaa edes vuoteen 2010. Riittää,
että katsoo viime viikonvaihteen lehdistä, mitä tässä Kreikka-asiassa
viimeksi on tapahtunut, kun teidän ministerinne Urpilainen
neuvotteli uudelleen tätä vanhaa Kreikka-pakettia.
(Kari Rajamäki: Meillä on pitempi lähimuisti!)
Sitä neuvoteltiin uudelleen. Tiukennettiinko sitä?
Ei. Löystyikö se? Kyllä. Korkotuottoja
menetetään nyt vanhaan, neuvoteltuun sopimukseen
nähden 10 miljoonaa euroa vuodessa. Euroopan keskuspankin ja
sitä kautta Suomen Pankin voittoja menetetään
enemmän kuin 100 miljoonaa kokonaisuutena. Joka tapauksessa:
yhteismenetykset ovat satoja miljoonia euroja, ja te sanoitte, että linja
on tiukentunut! (Pia Viitasen välihuuto.)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kreikka on tosin K:lla alkava niin kuin Kyproskin, mutta jos
yritettäisiin pitää tämä tässä Kyproksessa,
vaikka puhehaluja on. Nimittäin tulee varmasti ihan asialliseen
keskusteluun sitten mahdollisuus, kun eduskunta jatkaa työtään
eteenpäin.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä se nyt oli vain niin, että diskontattuna
tähän hetkeen se taakka on lähes 100
miljoonaa, mikä syntyi nyt siitä viimeviikkoisesta
päätöksestä. Ja se on ihan uusi
päätös, se ei ole se aikanaan tehty lainapäätös.
Kaiken lisäksi Suomen Pankin menetykset tulevat olemaan
100—200 miljoonan euron välillä. Tähän
päivään diskontattuna kysymys on todella,
niin kuin edustaja Kaikkonen sanoi, sadoista miljoonista euroista.
Mitä tulee vielä siihen Kreikka-päätökseen: Juuri
näin, se oli ensiapupäätös.
Se oli hätäapupäätös
siinä tilanteessa. Jos se olisi pantu poikki silloin, kun
kävi selväksi, että Kreikka ei selviä niistä velvoitteistaan,
ne menetykset eivät olisi kovin suuria olleet. Te olette
jatkaneet ja jatkaneet rahan myöntämistä,
ja näiden kuukausien, tämän vajaan puolentoista
vuoden aikaan yksityinen raha on lähtenyt Kreikasta pois
ja jäljelle on jäänyt meidän
julkinen rahamme. Ja kun tulee sitten velkasaneeraus, kyllä siinä nyt
käy niin, että sitten siellä menee suomalaistenkin
raha. Jos olisi pantu poikki silloin, kun kävi selväksi,
että Kreikka ei selviä, niin silloin yksityiset
sijoittajat olisivat olleet ne, jotka olisivat pääasiassa
menettäneet, ja yksittäiset valtiot olisivat menettäneet
toissijaisesti. Nyt tämä on muuttunut ihan toisennäköiseksi.
Nyt valtiot menettävät ilman muuta, kun saneeraus
tapahtuu.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa puhemies! Ei sitä selittämällä pois
voi selittää, vaikka kuinka taitavia sanakäänteitä keskustalla
olisi. Yhtäkään niin löysää pakettia
kuin keskusta teki 2010 ei tämä hallitus ole tehnyt
eikä varmasti tule tekemään. (Antti Kaikkosen
välihuuto.) Se oli, arvoisa keskusta, 1 000 miljoonaa,
yksi miljardi, minkä te annoitte edustaja Pekkarisen mukaan
hätäapuna. (Mauri Pekkarinen: Eipä annettu
sitä! Te irrotitte myöhemmin!) Ei tullut mieleen
kysyä silloin vakuuksia. Kyllä me esimerkiksi
eilen kuulimme ajankohtaisohjelmassa, kun merkittävä taloustuntija
Sixten Korkman kertoi siitä, että riski tulee
tähän keskustan vakuudetta sopimaan erään 2010
ja nyt tämä toinen, Kreikka kakkonen, mitä tämä hallitus
on tehnyt Urpilaisen johdolla, on turvallisempi veronmaksajille
juuri näiden vakuuksien kautta.
Kyllä minä muistan, kun aikanaan ison tappelun
kautta vakuudet saatiin. Kun ministeri Urpilainen palasi tänne,
niin siellä Kaikkonen kertoi, että emme me täällä serpentiiniä heiluttele.
Toivottavasti emme joudu serpentiiniä heiluttelemaan negatiivisissa
ja surullisissa merkeissä sitten todellakin, jos siellä Kreikassa
jotain tapahtuu. Tämä on vakava asia. Kukaan ei
toivo, että menetyksiä tulee, mutta jos tulee,
niin valitettavasti vakuudettomista lainoista.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Puhemiehen tehtävänä on pitää huolta
siitä, että puhutaan käsiteltävästä asiasta,
ja tästä eteenpäin edellytän,
että kaikki puhujat puhuvat Kyproksesta. Jos muita puheenvuoroyrityksiä ilmenee,
niin puheet keskeytetään.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielihyvin palaan Kyprokseen, mistä puhuin.
On valitettavaa, että muut haluavat laajentaa asian Kreikkaan.
(Kari Rajamäki: Kuka se kysyi juuri Kreikasta?) Tässä on
yksimielisesti todettu se, että Kyproksen pankkisektorilla
on vuosien varrella ollut vakavia ongelmia. Se ei ole toiminut kuten
kuuluu. Siellä on paljon esimerkiksi Venäjältä peräisin
olevia pääomia, joita käytetään
edelleen sijoituksiin esimerkiksi Venäjälle.
Esitin teille kysymyksen, miten aiotte toimia, jos Kyproksen
pankkisektorin takia aletaan lähestyä muun muassa
Suomea. Pitääkö meidän lähteä tukemaan
venäläisten, sanotaan nyt suoraan, rahanpesun
jälkiä? Kyse on tulevaisuudesta eikä menneisyydestä.
Kyse on Kyproksesta ja siitä, miten sen pankkisektorin
sotkuihin suhtaudutaan jatkossa.
Keskustelu päättyi.