6) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi poliisin hallinnosta
annetun lain 15 §:n muuttamisesta, hätäkeskustoiminnasta
annetun lain 30 §:n muuttamisesta ja valtion virkamieslain
35 §:n 2 momentin kumoamisesta
Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi poliisin hallinnosta annettua lakia, hätäkeskustoiminnasta
annettua lakia ja valtion virkamieslakia. Tästä hallintovaliokunta
on antanut mietinnön.
Poliisimiesten eroamisikää koskevia säännöksiä muutettaisiin
siten, että siirtymäajan jälkeen poliisimiehiin
sovelletaan yleistä 68 vuoden eroamisikää.
Ennen vuotta 1960 syntyneet poliisimiehet voisivat jäädä eläkkeelle
nykyisessä eroamisiässään tai
jatkaa virkauraansa 68 vuoden eroamisikään asti.
Kyseinen muutos on liittynyt valtion eläkejärjestelmän
uudistamiseen, eli virkamieslainsäädännön
muuttamisen tavoitteena on ollut keskimääräisen
eläkkeellesiirtymisiän myöhentäminen.
Hallituksen esityksen mukaan poliisimiesten erityisestä eroamisikäsääntelystä luopumisen
taloudellisten ja henkilöstöön liittyvien
vaikutusten arviointi on haasteellista, koska lain muutosten vaikutukset
kohdistuvat pääosin vuoden 2020 jälkeiseen
aikaan ja päätös eläkkeelle
jäämisestä joustavan ajanjakson puitteissa
perustuu kunkin poliisimiehen omaan henkilökohtaiseen harkintaan.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota muun muassa seuraaviin
seikkoihin:
Koska poliisin tehtävänä on muun
muassa oikeus- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen, yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen
sekä rikosten ennalta estäminen, selvittäminen
ja syyteharkintaan saattaminen, joutuvat poliisimiehet tehtävästä ja
olosuhteista riippuen käyttämään
työssään myös lainsäädännössä määriteltyjä voima-
ja pakkokeinoja. Lisäksi poliisimiehiä koskee
erityinen velvollisuus kunnon ja ammattitaidon ylläpitämiseen.
Valiokunta korostaakin, että poliisimiesten työkykyä ja
työn kuormittavuutta on tarkasteltava suhteessa poliisille säädettyihin
tehtäviin ja poliisimiesten toimintavelvollisuuksiin.
Tulevaisuudessa voi tulla ongelmia siitä, miten sijoitetaan
vajaatyökuntoiset päivätöihin
ja millä olemassa olevilla resursseilla pidetään kenttätyön
turvallisuustaso riittävänä. Valiokunta
korostaakin, että työurien pidentämiseksi
tarvitaan etenkin korkeampiin ikäluokkiin kokonaisvaltaista
panostamista työkyvyn ylläpitoon ja työhyvinvointiin,
koska hyvä terveys on tässä työssä jaksamisen
edellytys. Siinä työterveyshuollon toiminta on
merkittävässä asemassa, ja sen toimintaa
tulee oleellisesti tehostaa ennalta ehkäisevässä työssä ja
puuttua mahdollisimman varhaisessa vaiheessa työkyvyn alenemiseen. Terveystarkastukset
ja kuntotestaukset on korkeimmissa ikäluokissa tehtävä aiempaa
tiheämmällä aikataululla. Valiokunnan
mielestä on myös tarpeen kehittää poliisille
yhtenäinen ja laadukas fyysisen ja psyykkisen toimintakyvyn arviointimenetelmä.
Myös varhaiskuntoutusta ja työkykyä ylläpitävää kuntoutusta
on lisättävä, jotta työssä jatkaminen
entistä pidempään on ylipäätään
mahdollista.
Poliisimiehen alentunut toimintakyky on riski hänelle
itselleen ja myös muille poliisimiehille sekä riski
sivullisille ja asiakkaille. Riski korostuu poliisin kenttätehtävien
voimankäyttötilanteissa ja erityistehtävissä.
Mahdollisuudet henkilöstön uudelleensijoittamiseen
muihin miehistö- ja alipäällystötason
tehtäviin ovat rajalliset. Meneillään
olevan poliisin hallintorakenneuudistuksen tarkoituksena on turvata
poliisin operatiivisen toiminnan resurssit ja vähentää hallinnollisia tehtäviä mahdollisuuksien
mukaan. Joka tapauksessa tulevaisuudessa tarvitaan myös
vähemmän kuormittavia poliisitehtäviä,
joissa voidaan hyödyntää pitkän
kokemuksen myötä syntynyttä osaamista
ja ammattitaitoa.
Tähän mietintöön sisältyy
vastalause, jossa on pykälämuutosehdotus ja lausumaehdotus.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Keskusta pitää lähtökohtaisesti
ei pelkästään hyväksyttävänä vaan
suorastaan välttämättömänä pyrkimystä pidentää työuria
ja nostaa myös todellista eläköitymisikää.
Siihen on olemassa muun muassa kansantaloudellisia eläkejärjestelmämme
kestävyyteen sekä väestömme
ikääntymiseen liittyviä perusteita. Työurien
pidentämistä tulisi kuitenkin tarkastella kokonaisvaltaisesti niin,
että huomiota kiinnitetään myös
työurien alkupäähän ja keskivaiheeseen,
ei vain loppupäähän.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä olevassa hallituksen
esityksessä ollaan nostamassa poliisimiesten ja alipäällystön
eläkeikää siirtymäajan jälkeen
60:stä 63:een. Keskustan mielestä miehistön
ja alipäällystön eläkeiän
nostamiselle ei ole perusteita. Olemme siksi
tehneet hallintovaliokunnassa vastalauseen, johon on yhtynyt myös
osa perussuomalaisten hallintovaliokunnan jäsenistä.
Valiokunnassa käytyjen asiantuntijakuulemisten perusteella
poliisimiehistöön ja alipäällystöön
kuuluvien työkyky on nuorissa erinomainen, mutta se on
keskimääräistä selvästi
alhaisempi varttuneemmalla iällä. Se kertoo selvästi poliisin
työn fyysisestä ja henkisestä kuormittavuudesta
ammatissa, jossa juuri hyvä fyysinen kunto ja jaksaminen
ovat tärkeitä työtehtävien hoitamisen
kannalta. Valiokunnan kuulemisessa tuli myös esille, että työkyvyttömyyseläkkeelle
jäämisten
määrät ovat muita ammattiryhmiä suurempia
juuri poliisin miehistössä ja alipäällystössä.
Nyt käsittelyssä olevassa hallituksen esityksessä ei
ole tarpeeksi huolellisesti pohdittu toimenpiteitä, joilla
varmistetaan poliisimiesten työkyky eläkeiän
noustessa. Myös valmistelevassa työryhmässä oli
lausuttu käsityksenä, että työkyvyttömyyseläke
on kunniakas tapa päättää virkaura.
Näin ei työnantajan pitäisi ajatella.
Hallituksen esityksessäkin todetaan työkyvyttömyyseläke
kalliiksi vaihtoehdoksi. Asiantuntijakuulemisessa ei ole tuotu esiin
konkreettisia toimenpiteitä, millä työkykyä voitaisiin
parantaa ja miten poliisien todellinen eläkeikä ja
eläköitymisikä voitaisiin saada nousemaan.
Arvoisa puhemies! Kolmantena keinona hallituksen esityksessä mainitaan
Poliisihallituksen tehtäväksi järjestää työkykyyn
soveltuvia uusia tehtäviä eläköityville
poliiseille. Linjaus on kuitenkin kummallinen ottaen huomioon, että meillä ovat
olleet valtakunnassa poliisihallinnossa meneillään
niin Pora 1 ja 2 -hankkeet kuin nytkin alkamassa oleva Pora 3, joiden
tarkoitus on nimenomaan ollut karsia poliisin hallinto- ja aputehtäviä ja
pyrkiä siihen, että nimenomaan kenttäpuolella
poliiseja olisi riittävästi käytettävissä. Sen
takia on hankala nähdä, että jos poliisin
eläkeikää nostetaan, meillä pystyttäisiin
löytämään kenttätyöstä siirtyviä poliiseja
hallintotehtäviin.
Koska työkyky vaihtelee hyvin paljon yksilöiden
välillä, olisi hyvin perusteltua siirtyä poliisien
osalta, nimenomaan miehistön ja alipäällystön
osalta, joustavaan eläköitymisikään
niin, että eroamisikä olisi hallituksen nyt esittämä 68
vuotta mutta poliisit voisivat siirtyä tulevaisuudessakin
joustavasti 60:n ja 68:n ikävuoden välissä eläkkeelle.
Asiantuntijakuulemisten perusteella muutosesityksellemme ei ole
perustuslaillisia esteitä, vaikka eläkeikä poikkeaisikin
yleisestä eläkeiästä.
Arvoisa puhemies! Samaan aikaan meillä on tiedossa
palomiesten osalta nykyisillä säännöksillä erittäin
hankala tilanne. Useimmat palomiehet eivät kykene tekemään
työtä nykyiseen eläkeikään
saakka. Sen takia tulemme esittämään yksityiskohtaisessa
käsittelyssä muutosesitystä poliisin
hallinnosta annetun lain 15 §:ään
sekä lausuntoehdotusta siten, että eduskunta edellyttää,
että hallitus asettaa viipymättä työryhmän, jonka
tehtävänä on määritellä yleisen
järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitämistä hoitavien
viranomaisten yhdenmukainen eläke- ja eroamisikä.
Tällaisia ovat muun muassa poliisi, Puolustusvoimat, palo-
ja pelastustoimi sekä Tulli ja Rajavartiolaitos.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen hämmentynyt edustaja Lohen puheenvuorosta,
jossa hän kertoo, että keskusta nyt kannattaakin
palomiesten eläkeiän alentamista ja vastustaa
poliisimiesten eläkeiän korottamista. Ei ole kuin
hetki aikaa siitä, kun vuonna 2009 pääministeri
Matti Vanhasen johdolla hallitus käsitteli iltakoulussaan
palomiesten eläkeiän alentamista ja Matti Vanhasen
hallitus silloin totesi, että ei ole mitään
perusteita laskea tuota eläkeikää, ja
nyt tänään sitten oppositiosta on aivan
toisenlainen ääni kellossa. Täytyy oikeastaan
kysyä keskustalta: ovatko poliisimiehet paremmassa asemassa
kuin palomiehet, vai onko kyse siitä, että hallituksessa
toimitaan tässäkin asiassa täysin eri
tavalla kuin oppositiossa?
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Pitää varmasti paikkansa tämä edustaja
Heinosen kertoma ongelma palomiesten eläkeiässä.
Sen takia emme olekaan suoraan esittämässä,
että nyt laskettaisiin palomiesten eläkeikää,
vaan esitämme lausumaehdotusta, jossa eduskunta edellyttäisi,
että hallitus asettaa viipymättä työryhmän,
jossa yhtä aikaa tarkistellaan kaikkien turvallisuusviranomaisten
eläkeikää.
Nythän meillä on olemassa poliiseilla oma eläkeikä,
Tullilla, Rajavartiolaitoksella ja Puolustusvoimien henkilökunnalla
aivan omat eläkeiät, ja sitten vielä on
palomiehet, joilla on oma eläkeikä. Olisi perusteltua
katsoa näitä kaikkia turvallisuusviranomaisia
kerralla, tehdä selvitys siitä, onko todella niin,
kuten me olemme saaneet nyt tietoa, että tämä palomiestenkin
eläkeikä on todella ongelma. He eivät
jaksa siinä käytännön työssä siihen
nykyiseen eläkeikään saakka, ja useimmat
heistä joutuvat jäämään
työkyvyttömyyseläkkeelle. Palomiehillä jos
joillakin ei ole nyt sellaisia korvaavia hallintotehtäviä tai vastaavia
toimistotehtäviä, joihin heidät voitaisiin
siirtää sieltä kenttäpuolelta,
kun ikää kertyy. Sen takia se ongelma on akuutti
nimenomaan myös siellä palopuolella, ja on tarvetta
katsoa kokonaisuutena kaikkia turvallisuusviranomaisia.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Heinonen kysyi erinomaisesti, ovatko
poliisit paremmassa asemassa tässä kuin palomiehet.
Minä en halua ottaa kantaa edellisellä hallituskaudella
keskustan mahdollisesti tekemiin esityksiin ja päätöksiin. (Timo
Heinonen: Keskusta vastatkoon itse!) — Aivan, aivan.
Perussuomalaisena edustajana ja poliisina totean, että arvostan
tavattoman korkealle myöskin palomiesten tekemän
fyysisen työn. Se on todella raskasta fyysistä työtä.
Mutta palomiehen ja poliisin työn erottaa toisistaan se,
että poliisi jo ammattiin valmistautuessaan perustellusti
voi odottaa kohtaavansa fyysistä vastarintaa, kun taas
hyvin harvoin palomies työtehtävässään kohtaa
fyysistä vastarintaa. Tämä erottaa poliisin
ja palomiehen toisistaan. Elikkä nimenomaan varustautuminen
ja valmentautuminen fyysisen vastarinnan kohtaamiseen, jotta voi
selvitä tästä vastarinnasta omaa turvallisuuttaan
ja myöskään tämän asiakkaan
turvallisuutta vaarantamatta, erottaa poliisin ja palomiehen, ja
pidän perusteltuna sitä, että poliisitehtävässä voi korkeintaan
60-vuotiaana toimia menestyksekkäästi.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä, että turvallisuussektorin eläkeiästä puhutaan,
koska ei ole minun mielestäni hyväksyttävää,
että pelastajasta tulee pelastettava kesken tehtävän,
koska vaikeissa tilanteissa, on se turvallisuusviranomainen sitten
poliisi tai palomies tai mikä tahansa, kyseessä ei
ole pelkästään tämän
pelastajan henki, vaan myös pelastajan työparin
henki ja sen pelastettavan henki. Eli silloin kun tässä pidämme
huolta koko turvallisuussektorista — mitenkään
jaottelematta kovempiin jätkiin tai vielä kovempiin
jätkiin tai naisiin — me puutumme koko yhteiskunnan turvallisuuteen,
ei pelkästään yhden tai kahden ammattikunnan
asioihin.
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Viikko sitten keskusta vaati hallitukselta
esityksiä työurien pidentämisestä,
ja nyt viikon kuluttua keskusta on sitä mieltä,
että työuria ei pidä pidentää,
varsinkaan kun kyseessä on turvallisuusorganisaatio Suomen
poliisi.
Kuitenkin poliisiuudistus luo hyvät puitteet poliisitoiminnan
jatkokehittämiselle. On kiistatta ainakin tällä hetkellä haasteellista
se, mihinkä edustaja Lohi myös viittasi, että poliisiuudistuksen
kautta ei mahdollisesti synny sellaisia uusia työpaikkoja,
joihinka eläkeikää lähestyvät
poliisit voitaisiin siirtää tämän
eläkeuudistuksen jälkeen, mutta olennaista on
se, että tämä poliisitoimen uudistus
tehdään tällä hetkellä ja
poliisiuudistuksen yhteyteen sovitetaan tämä niin
sanottu senioripoliisin tehtävänkuvan järjestäminen.
Minä muistutan siitä, mikä löytyy
tuolta hallintovaliokunnan mietinnöstäkin, että valtionhallinnon
puolella se vaihe, kun poliisi joutuisi työkyvyttömyyseläkkeelle,
ei poikkea valtion muiden työpaikkojen osalta millään
tavalla niin, että poliisit joutuisivat oman huonon kuntonsa
takia jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle
aikaisemmin kuin valtionhallinnosta keskimäärin
muualtakaan.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nämä palomiesten ja myös poliisimiesten
eläkeikäkysymykset olivat viime kaudella esillä ja
nyt ne ovat edelleen. Varmaan on hyvä tarkastella turvallisuussektorin
eläkeikiä, mutta täytyy muistaa: en halua
millään tavalla verrata poliisia ja palomiestä,
mutta ainakin minulle on kerrottu — ja tunnenkin muutamia
henkilöitä, jotka pelastustöissä savusukeltajina
ovat — että ei se ole helppoa sekään
homma, eikä enää 63—64-vuotiaasta
niihin hommiin ole. Sen takia sosialidemokraatit ovat esittäneetkin
valtuustotasolla ja muistaakseni puoluekokoustasolla, että pitäisi
tätä eläkeikää uudelleen tarkastella.
Tässä ei ole nyt palomiehillä mahdollisuutta
siirtyä toimistohommiin niin kuin poliiseilla on, ainakin
näin meille on kerrottu. Tämä helpottaa
sitä poliisien tilannetta, mahdollisuus kenttätyöstä siirtyä sitten
taas toimistotehtäviin. Tässä tietysti
näitä asioita on monelta kantilta tarkasteltava
ja punnittava.
Jukka Kärnä /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Työuria pitää saada
pidemmiksi myöskin sieltä loppupäästä,
alusta ja keskeltä. Se on kymmeniä, satoja kertoja
varmaan tässäkin salissa todettu. Minun mielestäni
valiokunta mietinnössään korostaa sinällään
ihan oikein, että tässä työurien
pidentämisessä tarvitaan kokonaisvaltaista panostamista
työkyvyn ylläpitoon ja työhyvinvointiin.
Sitä kautta, ihan samalla tavalla täällä poliisitoimessa
kuin yksityisellä sektorilla, niin kyllähän
nämä työpaikat ja työolosuhteet
pitää saada kuntoon, jotta sitä jaksamista
sitten tulevaisuuteen löytyy enemmän, ja myöskin
sitten työterveyshuoltoa pitää tehostaa tähän
ennalta ehkäisevään suuntaan.
Mahdollisimman varhaisessa vaiheessa pitää päästä puuttumaan
siihen, että se työkyky uhkaa rapistua. Minä ymmärrän
oikein hyvin nämä puheenvuorot, joissa täällä on
viitattu siihen työssä kohdattavaan väkivaltaan.
Se on kova paikka, se on ihan päivänselvä asia,
mutta kyllä noilla työkykyä ylläpitävillä toiminnoilla
päästään minun mielestäni
aika pitkälle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vastauspuheenvuorot edustajille Jalonen, Heinonen, Lohi, ja
sitten puhujalistaan. Ja anteeksi, Packalén.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Kärnä nosti esille
yleiseen työhyvinvointiin liittyvän asian elikkä työpisteeseen
liittyvät asiat. Mutta kun näissä meidän
turvallisuussektorin työpaikoissa sitä ei oikeastaan
voida tehdä, eli meidän varsinainen työpaikkamme
on semmoinen paikka, mistä muut ovat tulleet pois. Meillä on
aina niin sanotusti poikkeustilanne päällä,
ja silloin siihen ei pystytä näissä ammateissa
vaikuttamaan.
Työhyvinvoinnista tarvitsee tietysti muulla tavoin
huolehtia, ja eläkeikiä tarvitsee saada joustaviksi,
koska kaikki eivät ole niin sanotusti tasavahvoja, eli
ne tarvitsee saada joustaviksi kaikilla turvallisuussektoreilla.
Tom Packalén /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustajat Piirainen ja Kari ottivat
esille mahdollisuudet sijoittaa senioripoliisit toimistotehtäviin.
Olen itse toiminut yli 20 vuotta poliisissa ja haluaisin tietää,
missä nämä toimistotehtävät
mahdollisesti sijaitsevat. Nyt on päinvastoin leikattu:
Pora-hankkeet ovat leikanneet kaikki tämmöiset
"turhat tehtävät" poliisilta pois. Nyt on tehty
poliisiautot sellaisiksi liikkuviksi toimistoiksi, missä periaatteessa
koko työpäivä pystytään
hoitamaan poliisiautosta käsin. Poliisilaitoksia vähennetään.
Minä haluaisin kuulla jotain konkreettista sillä tavalla,
että missä nämä sijaitsevat
nämä paikat, ovatko esimerkiksi sosialidemokraatit
ajamassa jotain ohjelmaa, että aletaan perustaa esimerkiksi
uusia virkoja sitä varten, että nämä ikääntyvät
poliisit voidaan siirtää? Tällä hetkellä niitä virkoja
ei ole, ja päinvastoin niitä leikataan, eikä esimerkiksi
tutkinnassa ole olemassa mitään toimistotehtäviä.
Siellä on joku muu ammattilainen; jonkun alan ammattilainen
on tekemässä sitä tehtävää.
Mihin nämä ihmiset siirretään sitten,
jos tämä ikääntyvä poliisimies
siirretäänkin sinne? Tuleeko näistä tutkinnoista
jotain hautausmaita sitten?
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tavoitteen pitää olla
se, että kaikki työkykyiset ovat työelämässä nykyistä pidempään,
tavoitteena se, että olemme yli 60:n, onko sitten 62 se
todellinen eläköitymisikä vai 65 tulevaisuudessa,
ehkä sinnepäin menemme.
Mutta en kyllä sitäkään
logiikkaa ymmärrä, että meillä,
jos johonkin ammattiin joskus valmistumme, sen jälkeen,
niin kuin tässä edustaja Packalén toi
esille, syntyisi poliisimiesten toimistotyöosasto, johon
sitten siirretään odottamaan eläköitymistä,
vaan kyllä minun mielestäni homman pitäisi
mennä niin, että joku tehtävä on
ja sitä pystytään hoitamaan tiettyyn
vaiheeseen.
Nyt olemme julkisuudessa kuulleet, että Hornetia pystyy
lentämään vain tiettyyn ikään.
Mutta en siitä huolimatta, jos he ovat työkykyisiä johonkin
muuhun työhön, itse koe niin, että tulevaisuudessa
meillä voidaan jäädä 55-vuotiaana eläkkeelle,
on sitten kyse palomiehistä tai poliiseista, vaan pitää miettiä sitä,
onko olemassa jokin toinen työura mahdollisesti siinä perässä. Mieluumminkin
tämäntyyppistä keskustelua suomalainen
yhteiskunta tarvitsisi.
Markus Lohi /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Karille haluaisin todeta, kun otitte
esille tämän, että keskusta on vaatinut
pidempiä työuria, että sen takia juuri
omassa puheenvuorossani mainitsinkin, että me nimenomaan
pidämme emme pelkästään hyvänä vaan
välttämättömänä,
että lähdemme nostamaan eläköitymisikää,
mutta tätä ei voi tehdä kategorisesti
niin, että kaikilta nostetaan.
Nyt meillä on tässä käsittelyssä keskeinen
turvallisuusviranomainen, poliisi. Kun sisäministeriötä kuultiin
asiantuntijakuulemisessa, niin he totesivat, että ei heillä ole
vielä tiedossa mitään keinoja, joilla
näitä eläköityviä poliiseja,
jotka tulevat kentältä, vaikkapa järjestyspuolelta,
sijoitettaisiin. Siis he tunnustivat, että ei ole olemassa senioripolkuja,
ja tämä on se ongelma, koska jos me ajattelemme,
että meillä on kuusikymppinen, vaikka järjestyspuolella
ollut poliisimies, niin ei ole ollenkaan tarkoituksenmukaista, että häntä aletaan
muutamaksi vuodeksi kouluttaa aivan erilaista asiantuntemusta vaativaan
vaikkapa tutkintatyöhön, rikostutkintaan tai esimiestyöhön. Ne
ovat oman ammattitaitonsa vaativia tehtäviä, eikä niihin
muutamaksi vuodeksi voida lähteä suoraan ketään
siirtämään. Tämä on
se ongelma... (Puhemies: Minuutti on täynnä, arvoisa edustaja!)
Mikael Jungner /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt minun mielestäni kannattaa huomioida,
miten maailma muuttuu.
Ensinnäkin hyvä esimerkki on 72-vuotias isäni,
joka viime kesänä käytännössä yksin
rakensi meille Kokkolan seudulle rantasaunan. Eipä tullut
mieleen, pystyykö vai ei. Ihmiset ikääntyvät hyvin
yksilöllisesti.
Se toinen asia, joka tässä on äärimmäisen
tärkeä, on se tapa, jolla hyvä työnantaja
toimii. Hyvä työnantaja tietää työntekijöidensä tilanteen
ja terveydentilan, käy yhdessä läpi varsinkin
ikääntyvien ihmisten kanssa muutaman vuoden välein
suunnitelman siitä, mihin tehtäviin hänet
sijoitetaan ja miten pidetään kunnosta huolta. Kaikki
tämä otetaan huomioon siinä, kun tehtäviä jaetaan
ja sitä tekemistä järjestetään.
Käytännössä tämä ongelma,
josta tässä nyt kovasti puhutaan, on huomattavasti
paremmin ratkaistavissa kuin ehkä tästä vastakkainasettelua hakevasta
keskustelusta voisi päättää.
Itselläni on kyllä vahva luottamus siihen, että poliisijohto työnantajana
kykenee kantamaan vastuunsa.
Mika Kari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Packalénille sanon sen,
että eihän näitä uudistuksia
tehdä ensi vuoden tarpeisiin vaan tulevaisuuteen. Tulevaisuudessakin
poliisimiehiä eläköityy ja sitä kautta virkoja
tulee auki.
En halua ymmärtää kyllä edustaja
Packalénin puheenvuoroa niin, etteikö kokeneille
poliisimiehille olisi edelleenkin rikostutkinnan, rikostorjunnan
yhteydessä tilausta. Poliisimiehen kokemus on se ammattitaidon
osa, jota ei voi koulunpenkiltä saada. Me tarvitsemme kokeneita
poliisimiehiä rikostorjuntaan, tutkintaan, erityyppisiin
vaativiin rikostorjuntatöihin myös jatkossa. Sen
takia en toivo, että vähätellään
poliisien kokemusta silloin, kun puhutaan siitä, missä vaiheessa
poliisimies on työkykyinen tai työkuntoinen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Viimeinen vastauspuheenvuoro vielä, edustaja Packalén,
ja sitten puhujalistaan.
Tom Packalén /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tähän sanoa kyllä sen,
että arvostan suuresti vaikka kenttäkonstaapelin
ammattitaitoa, mutta se vaatimus, mikä on taas jossain
muualla, esimerkiksi vaikka talousrikostutkinnassa, on sellainen,
että siellä vaaditaan hyvin erilaista osaamista.
Esimerkiksi talousrikostutkinta on jo nyt täynnä,
siellä ovat ihmiset töissä. Mihin nämä siirtyvät,
siirretäänkö talousrikostutkinnasta ammattilainen
pois sitten vaikka kentälle, kun hän on nuorempi,
että saadaan tilaa tälle vanhemmalle ihmiselle?
Toinen asia, minkä haluaisin tuoda esiin, on, että esimerkiksi
nämä Pora-hankkeet ja muut ovat leikanneet kaikki
tämmöiset ylimääräiset tehtävät.
Aikaisemmin, kun itse tulin vuonna 90 poliisiin ja menin töihin,
silloin oli erilaisia napinpainajia siellä ja nurkissa
oli ihmisiä, oli lähetystövartiointia
ja muuta, mihin tämmöisiä ikääntyviä poliisimiehiä laitettiin.
Mutta esimerkiksi näistä ikääntyvistä poliisimiehistä kaksi
tapettiin Tehtaankadulla, murhattiin. Siis sen seurauksena, että he
eivät kyenneet tehtäviä... (Puhemies:
Minuutti on tullut täyteen!)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kerta näköjään kiellon päälle.
Edustaja Jungner, ja sitten yritetään uudelleen
puhujalistaan.
Mikael Jungner /sd(vastauspuheenvuoro):
Ehkä pitää nyt vähän
sovittelevaa sävyä kiristää.
Tuo äskeinen lausuma ikääntyvistä työntekijöistä oli
kyllä törkeyttä lähentelevä,
ikään kuin jossain vaiheessa työntekijästä tulisi
pelkkä napinpainaja, jota käsiteltäisiin
kuin jotain ongelmaa. 65 vuotta tässä ajassa on
hyvinkin toimintakykyisen, viriilin, uutta luovan ihmisen ikä.
Minä toivoisin, että tässä keskustelussa
ei enää kuultaisi tuontyyppisiä ikäviä kommentteja.
Puhemies Eero Heinäluoma:
No niin, ja nyt mennään sitten puhujalistaan.
Ismo Soukola /ps:
Herra puhemies! Tässä keskustelussa, mikä on
vellonut välillä vähän surullisenakin,
lähinnä tragikoomisena, on hyvin käynyt
ilmi se, että suurin osa näistä puhujista
ei tiedä, mitä poliisin työ on, tai palomiehen
työ.
Edustaja Jungner. Terveisiä teräsvaarillenne, hän
tuskin rakensi sitä mökkiä työpaineitten
alla keskellä yötä tai yötyönä.
Hän teki sen vapaa-ajallansa ja omaan tahtiin, todennäköisesti
näin, ja varmasti hyvää työtä teki.
Ei meillä ole siellä poliisilaitoksella toimistoja,
joissa me teemme puhdasta sisätyötä.
Se toimistoauto on se poliisiauto, joka kiitos valtion säästöjen
on suhteellisen surkeassa kunnossa ja jopa paikka paikoin hengelle
vaarallinen.
Poliisityö on kutsumustyö, arvoisa herra puhemies,
mutta ei sitä pidä tehdä terveytensä kustannuksella.
Valitettavasti vain tilanne pikkuhiljaa alkaa kääntyä siihen
suuntaan. Täällä on esille tuotu työturvallisuus-
ja väkivaltatilanteet. Meillä on aika paljon väkivaltatilanteita
poliisia kohtaan. Minua on kolme kertaa veitsellä uhattu, kerran
ampuma-ase on ollut esillä, ei ollut kyllä piipunsuu
minua kohti, mutta se ei kaukana ollut, että se olisi ollut.
Sitten pitää myöskin huomioida se,
että me olemme 24 tuntia tuolla liikenteessä.
Työvuoro kestää sen 12 tuntia, siitä aika
iso osa istutaan autossa ja ollaan liikenteessä. Kun tässä maassa kuolee
pari—kolmesataa ihmistä liikennerikosten uhrina,
niin saattaa olla se poliisimieskin jossain vaiheessa siinä tekijän
taikka uhrin asemassa, ja liikenteessä oleminen vaatii
erityistä tarkkaavaisuutta. Mitenkä sitten 68-vuotias
tai 65-vuotias konstaapeli, joka muutenkin alkaa olla jo vähän
sillä tasolla, että onko kaikki lautaset enää puhtaina
kaapissa, pärjää näissä asioissa?
Viikoittainen työaika. Meillä on mahdollisuus viikoittaiseen
kuntoiluun, mutta se tapahtuu työtehtävien armoilla,
ja jos työtehtävät ovat sitä luokkaa,
että sitä aikaa ei ole, niin sitten sinne punttisalille
ei voi mennä. (Puhemies: Aika on tullut täyteen!)
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa esille
nousi se, miten vuonna 2009 käytiin keskustelua palomiesten
eläkeiän alentamisesta. Parikymmentä vuotta
sitten se korotettiin 55:stä 63—68 vuoteen. Silloin
pääministeri Matti Vanhasen hallitus päätti
iltakoulussaan, että palomiesten eläkeikää ei
alenneta, ja tämä nyt on ihan hyvä tuoda
tässä keskustelussa esille.
Hieman tuntui edustaja Lohen puheesta, että keskustassa
nyt halutaan puhua musta valkoiseksi ja valkoinen mustaksi ja toimitaan
näköjään täysin eri
tavalla ollessa hallituksessa ja ollessa oppositiossa. En itse lähde
tässä vertaamaan, onko sitten kovempaa olla palomies
vai poliisimies vai joku muu -mies tai -nainen, mutta sen kuitenkin
uskon, että näissä kummassakin työssä 68
vuoden eläkeikään täysipäiväinen
ja täysipainoinen työn tekeminen on kyllä lähes
mahdotonta kaikissa tapauksissa.
Jäin itse miettimään sitä,
että kuitenkin tavoitteen meillä pitää olla
se, että pystymme pidentämään
työuria niin alkupäästä, keskeltä kuin
sitten myös lopusta. Meillä eliniänodote
on noussut, ja on varmasti ihan luonnollista, että pitää olla
työelämässä pidempään
kuin aiemmin on oltu. Onko sitten mahdollista, että samaa
työtä tehdään koko ura? Tätä minun
mielestäni ihan vakavasti täytyy suomalaisessa
yhteiskunnassa pohtia: voiko olla sellaisia ammattikuntia, joista
jäädään eläkkeelle
sellaisessa vaiheessa, että elinikää on
odotettavissa vielä 30 vuotta tai joissain ammateissa jopa
40 vuotta. Tätä minun mielestäni isona
kuvana pitää pohtia, enkä nyt puhu palomiehistä ja
poliisimiehistä.
Tavoitteen pitää siis olla se, että pystymme korottamaan
aitoa eläköitymisikää. Olen
varma, että kyllä tässä lainsäädännössä,
jota nyt teemme poliisimiesten osalta, haaste on ihan sama kuin palomiesten
kohdalla, että kun sieltä niistä toiminnallisista
kenttätehtävistä — on kyse sitten palomiesten
savusukeltamisesta taikka poliisin kenttätoiminnasta — joku
siirretään toisiin tehtäviin, niin uusi
mies tai uusi nainen tarvitaan sinne kenttätehtävään
tai savusukeltajaksi. Kyllä tässä itse
asiassa on se ongelma, että kuinka paljon meille voi syntyä sellaisia
henkilöitä, jotka sitten ovat muissa tehtävissä,
jotka syntyvät sen myötä, että meille
tulee henkilöitä, jotka eivät tuohon
nyt päätettyyn eläkeikään
asti pääse mutta eivät kuitenkaan vielä työkyvyttömyyseläkkeellekään
ole siirtymässä.
Itse jäin miettimään, että yksi
haaste tässä kyllä on se, että meillä on
tällä hetkellä Suomessa 80 poliisia työttömänä.
Tänä vuonna tietojeni mukaan valmistuu vielä 90
poliisia, ja ensi vuonna on valmistumassa Suomeen 300 uutta poliisia,
eli meillä on kyllä siellä nuorten joukossa
tulossa runsaasti uusia poliisinaisia ja poliisimiehiä tähän
maahan. Toisaalta olen kyllä heistäkin erityisen
huolissani, että syntyykö meille paljon sellaisia
nuoria, joiden ensimmäinen työpaikka onkin työttömyyskortisto
valmistumisen myötä. Toivon, että tähänkin
pystyttäisiin nuorten yhteiskuntatakuulla, jossa työtakuu
on yhtenä osana, puuttumaan. Näen sen tietysti
haastavana ja toivoisin, että nämä nuoret
miehet ja nuoret naiset pääsisivät töihin
mahdollisimman nopeasti.
Arvoisa puhemies! Itse näen kuitenkin niin, että näissä asioissa
on syytä edetä määrätietoisesti
ja etsiä ratkaisuja niin, että meidän
hyvinvointiyhteiskuntamme rahoituspohja pystytään
tulevaisuudessakin turvaamaan, ja siinä oleellista on se,
että tehtyjen työtuntien määrä meidän
jokaisen suomalaisen kohdalla tulee kasvamaan. Se tarkoittaa sitä,
että meidän pitää saada nuoria
aikaisemmin työelämään, se tarkoittaa
sitä, että meidän pitää saada
työuran keskivaiheilla lisää työtunteja,
mutta myös sitä, että eläköitymisikä ammatista
riippumatta tulee olemaan hivenen korkeampi kuin tällä hetkellä.
Tämä ei tarkoita sitä, arvoisa puhemies,
että meillä ei olisi tarvetta arvioida uudelleen
esimerkiksi palomiesten, poliisimiesten tai poliisinaisten, palomiehen
tehtävää tekevien naisten tai sitten
Puolustusvoimien tehtävissä toimivien henkilöiden
eläkeikää. Kyllä se vain tässä maassa
niinkin on, että moni tekee muutakin erittäin
raskasta työtä, jossa tuollainen eläkeikä,
jota nyt suunnitellaan, ei valitettavasti kaikkien kohdalla tule
koskaan toteutumaan, vaikka he itse niin haluaisivatkin.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä lakiesityksessä työurien
pidentämisen lisäksi hyvin tärkeä näkökohta
on tasavertaisuus eri ammattiryhmien välillä.
Sitä tässä keskustelussa on jonkin verran
käsitelty. Meillä on lukuisa määrä eri
ammattiryhmiä, esimerkiksi sotilasaloilla, opetustoimessa,
poliisissa, joilla on erilaiset eläkesäädökset
kuin valtaosalla työntekijöistä. Itse
en esimerkiksi löydä kovin paljon logiikkaa siitä,
että jotkut sotilaat voivat jäädä viisikymppisinä eläkkeelle,
erityisopettaja 55-vuotiaana, jotkut poliisit 58-vuotiaina, kun
samaan aikaan psyykkisesti raskasta työtä tekevät lastensuojelun
sosiaalityöntekijät, fyysisesti rankkaa työtä tekevät
rakennusmiehet tai toisten ihmisten terveydestä vastaavat
sairaanhoitajat työskentelevät 63-vuotiaaksi asti.
En löydä oikein logiikkaa siitä, miksi
laki kohtelee heitä eri tavalla.
Myös ammatillisessa koulutuksessa eri ryhmien välillä on
eroja. Toisille maksetaan harjoittelupalkkoja, toisille ei makseta.
Toisille asuminen on ilmaista, toisille se maksaa. Toisilla on ateriaetu
ja toiset maksavat itse enemmän ruoastaan. Kuitenkin näitä kaikkia
ryhmiä koulutetaan verorahoilla, monesti julkisen sektorin
ammatteihin, tarvetta vastaavasti. En löydä siitäkään
logiikkaa ja näen, että tämä lakiesitys
on perusteltavissa enimmäkseen tasavertaisuudella eri ammattiryhmien
välillä.
Valiokunnan kuulemisessa tuli kyllä esille haasteita,
ja suurin haaste on se, että samaan aikaan ollaan vähentämässä hallintovirkamiehiä
poliisissa,
mutta saimme siinä kuulemisessa tietoon, että todella
sisäasiainministeriö ja Poliisihallitus ovat sitoutuneet
tulevaisuudessa rakentamaan senioripoliisipolkuja tosissaan. Sitä kautta — kun
myös ikääntyvät poliisi-ikäluokat
ovat hyvin tasasuuruisia eli siellä ei ole mitään
ikäpyramidia, että tulisi kerralla paljon eläköityviä poliiseja — uskon,
että tämä laki on toteutettavissa ja
hyväksyttävissä.
Tom Packalén /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite on
kestämätön niin inhimillisesti kuin kansalaisten
oikeusturvan kannalta. Haluan tässä aloittaa todella
sillä, että poliisi joutuu tehtävissään
kohtaamaan semmoisia tilanteita — myös ikääntyvät
poliisit, vaikka he siirtyisivät näihin suojatehtäviin — kuin
Tehtaankadulla nämä kaksi murhattua poliisimiestä.
He olivat semmoisessa tehtävässä, että he
suorittivat pääsääntöisesti
lähetystövartiointia, se oli eläkepolun
päässä, mutta he joutuivat puuttumaan
siihen tehtävään, minkä laki
on heille säätänyt, ja he kohtasivat
semmoisen tilanteen, mistä he eivät selviytyneet,
ikävin seurauksin.
Minä haluaisin kuulla tämän lain
kannattajilta, miten he ovat ajatelleet, että yli 65-vuotias konstaapeli
selviytyisi vaikkapa 25-vuotiaan, vasta vankilasta vapautuneen,
järjestäytyneeseen rikollisryhmään
kuuluvan henkilön kiinniotosta, jos kiinniotettava laittaa
vastaan. Miten keski-iältään yli 60-vuotias
partio kotihälytystehtävällä selviäisi
päihtyneestä perheenisästä? Tämän
nyt ei pitäisi olla kauhean vaikeata. Vastaus lienee: voimankäyttövälinein,
käytännössä etälamautin
ja ampuma-ase. Etälamautin on tehokas yhtä henkilöä vastaan,
mutta vain yhtä. Käytännössä ampuma-ase
jää yhä useammin poliisin ainoaksi vaihtoehdoksi.
Onko hallitus todella tähän valmis? Eikö ihmiselämä ole
tärkeimpiä arvoja, joita meidän tulisi
puolustaa? Nyt tuntuu, että hallitus laittaa niin uhrin,
epäillyn kuin vieläpä poliisimiesten työturvallisuuden
kyseenalaiseksi tällä lakialoitteella.
Edustaja Jungnerin kommentteihin en edes viitsi vastata.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys poliisin eläkeiän
nostamisesta on samaan aikaan sekä välttämätön
että erittäin haasteellinen kokonaisuus. Julkisen
sektorin kestävyysvajeen kattamiseksi kansalaisille tulee
tarjota mahdollisuus nykyistä pidempiin työuriin.
Samalla kuitenkin poliisin tehtävien erityisluontoisuuden
ja käynnissä olevan poliisiuudistuksen takia korkeampi
eläkeikä luo uusia paineita poliisihallintoon.
On aiheellisesti kysytty, miten erityisesti kaikkein iäkkäimmät
miehistö- ja alipäällystötason poliisimiehet
selviytyvät fyysisesti yhä kuormittavammaksi käyvästä työstään.
Niin sanottuihin toimistotöihinkään eivät
jatkossa enää iäkkäämmät
poliisit pääse, kun poliisin rakennemuutoksen
myötä juuri näitä ei-operatiivisia
paikkoja tullaan sitten vähentämään.
Siksi on tärkeää, että nyt esitykseen
sisältyvä siirtymäaika käytetään mahdollisimman
tarkasti hyödyksi hallituksen esityksessä mainitun
senioripoliisipolun luomiseksi, poliisin työtehtävien
määrittelemiseksi sekä tehtävä-
ja henkilökierron lisäämiseksi.
Arvoisa puhemies! Myös hyvään johtamiseen ja
vaihtoehtoisten urapolkujen tekemiseen mahdolliseksi poliiseille
tulisi osoittaa resursseja, aivan kuten valiokunta lausunnossaan
ehdottaa.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Poliisin ammatti on sellainen, että työntekijä jo
ammattiin valmistuessaan voi perustellusti odottaa jossakin elämänsä vaiheessa
kohtaavansa työtehtävässä fyysistä vastarintaa.
Tätä varten poliisin peruskoulutuksessa annetaan
opetusta myös fyysiseen voimankäyttöön.
Fysiikan lakien mukaan ihmisen kunto- ja suoritustaso heikkenevät
iän karttuessa. Näin käy myös
poliiseille. Jokainen voi pohtia, kenen on vastuu, kun fyysisen
voiman heikkenemisen seurauksena aikaisemmin tavallisesti hallittu
voimankäyttötilanne muuttuukin hallitsemattomaksi
hätävarjelutilanteeksi. Hyvässä fyysisessä suoritustilassa
oleva kolmekymppisten poliisimiesten muodostama partio olisi ottanut
häiritsevän ja väkivaltaisen henkilön
hallintaan sallituilla voimankäyttötavoilla ja
ilman että kiinni otettava henkilö olisi kyennyt
suuremmin kiinniottoa vastustelemaan. Poliisimiesten työturvallisuus
ja myös kiinniotettavan oikeusturva olisivat olleet parempia,
sillä kiinniotettava olisi syyllistynyt korkeintaan haitantekoon.
Jos vastaavaa tehtävää suorittaa senioripoliisien
partio, jonka fyysinen suorituskyky ei enää ole
sama kuin nuoremmilla, ja kun tämä partio kohtaa
vastarintaa eikä enää kykene hallitsemaan
tilannetta normaaleilla voimankäyttötavoilla,
kuten edustaja Packalén tuossa totesi, tilanne saattaa
pahimmillaan johtaa jopa hätävarjeluun ja ampuma-aseen
käyttöön. Tällaisessa tilanteessa
koetellaan sekä tehtävää suorittaneiden
poliisimiesten että vastarintaan syyllistyneen henkilön
oikeusturvaa.
Arvoisa herra puhemies! Poliisin perustehtävä on
pitää yllä yleistä järjestystä ja
turvallisuutta. Näihin päiviin saakka kansalaiset
ovat pääasiassa voineet luottaa siihen, että suomalainen
poliisi kykenee tuon tehtävän menestyksellä hoitamaan.
On meidän kansalaisten etu, kun voimme jatkossakin luottaa
siihen, että tehtävälle tuleva poliisipartio
kykenee tehtävänsä hoitamaan.
Ikä ja iän mukana tuleva elämänviisaus
ovat kunnioitettavia asioita. Valitettavasti vain me emme tälläkään
lailla pysty säätämään
sitä, että tehtävälle tulevilla
poliisimiehillä on senioripoliisien elämänkokemus
ja kolmekymppisten fyysinen suoritustaso.
Arvoisa herra puhemies! Kannatan edustaja Lohen tekemää muutos-
ja lausumaesitystä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Suomessa niin naisten kuin miestenkin keskimääräinen
elinikä on noussut. Yli satavuotiaita teräsvaareja
ja teräsmummoja on noin 400—500. Kun puhutaan
poliisin ja palomiehen ammateista, tiedämme, että ne
ovat hyvin raskaita ammatteja fyysisesti ja henkisesti. Koulutukseen
pääsemiseksi tarvitaan rankat kuntotestit, ja
ne on myös läpäistävä.
Kun harkitaan työurien pidentämistä näillä aloilla,
on lähdettävä työuransa aloittavista — siis
nuorille heti töitä valmistumisen jälkeen.
Poliisien ja palomiesten eläkeikää ei
tule missään nimessä nostaa.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kalliorinne otti sinänsä tärkeän
asian esille, tämän tasapäistämisen
tai tasa-arvon, mutta tasa-arvo tässä toteutuu
vähän kummallisella tavalla, jos kaikille aiotaan
samanlaisia eläkeasemia ajaa. Kyllä minun mielestäni
se tasa-arvo olisi sitä, että eläkeiät
suhteutettaisiin kuhunkin työtehtävään,
niitten vaativuuteen. Meillä on varmasti yhtä lailla
vaativuutta niin sosiaalitoimen työtehtävissä kuin
valimotehtävissä, mutta ne ovat pikkasen eri tavalla
vaativia tehtäviä, ja niitten eläkeikien
pitäisi olla suhteutettuina siihen tasoon.
Sitten tämä, mikä on jäänyt
vähän vähemmälle: Meillä on
tutkinnassa myöskin paljon poliisimiehiä, jotka
ikääntyvät, ja todennäköisesti
heillä se eläkeikä voi olla lähempänä sitä 68:aa
kuin 63:a. Me tiedämme, että tutkintajuttujen
määrät kasvavat ja stressi on aikamoinen.
Monesti suomalainen mies sitä stressiä hoitaa
viinakaupan lasisella laulukirjalla, ja siitä ei nyt välttämättä hyvää jälkeä seuraa.
Kun vielä määrärahoja leikataan
kuntoutuksesta ja työterveyshuollosta, niin tässä on
vähän niin kuin vedetty tuolia alta pois. Toisella
kädellä tarjotaan penkkiä, että istupa
siihen.
Tämän työryhmän käsitys
siitä, että työkyvyttömyyseläke
on kunniakas tapa päättää virkaura, on
minun mielestäni suorastaan hävytön.
Tämä kyllä kertoo sen asenteen siitä,
kuinka paljon kruunun virkamiehiä tässä yhteiskunnassa
arvostetaan, jos tällainen käsitys on voimassa.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Soukola mainitsi nimeni ja piti kummallisena
sitä tasa-arvokäsitystä, että kaikilla
ammattiryhmillä olisi samanlaisia eläkesääntöjä.
Minä taas pidän kummallisena senkaltaista tasa-arvokäsitystä,
että ihmisiä voidaan kohdella eri tavalla ja se
tulkitaan jotenkin tasa-arvoksi.
On olemassa paljon sellaisiakin poliisimiehiä, jotka
haluaisivat jatkaa virkauraansa tämän eroamisiän
jälkeen. Tämän lainmuutoksen jälkeen heillä on
siihen mahdollisuus, tässä on paljon joustoa,
tässä on huomioitu siirtymäaikoja, jotta tämä ei
ole kohtuuton kenellekään. Siinä mielessä minä näen,
että kyllä tämä toteuttaa tasa-arvoa paremmin
kuin nykyinen tilanne, jossa nämä eroamisiät
periytyvät joistain historiallisista tekijöistä,
joita välttämättä ei enää moni
meistä tiedäkään. Eli kyllä minä näen,
että tässä yhdenvertaisuus ja tasa-arvoisuus
toteutuvat paremmin kuin vanhassa lainsäädännössä.
Yleiskeskustelu päättyi.