Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Enligt självstyrelselagen
har Åland sedan 1921 rätt att uppbära
näringsskatt. Lagen har ändrats, men både
på 1950-talet och 1990-talet har det slagits fast att ingen ändring
har skett, näringsskatten är åländsk
behörighet. Samtidigt har skatten ändrat karaktär
i Finland.
Om en skatt är näringsskatt eller inte har
prövats ett antal gånger under årens
lopp. År 1974 lagstiftade Ålands landsting om
en resandeavgift och högsta domstolen slog fast att det
handlade om näringsskatt som landstinget hade rätt
att lagstifta om. Också skogsvårdsavgiften ansåg
högsta domstolen år 2001 att Åland har
rätt att uppbära.
Frågan har också tidigare behandlats av grundlagsutskottet:
1991 när det var fråga om en reseskatt och 1992
om en lotteriskatt. Här uppfylldes inte kriterierna för
näringsskatt. Det handlade snarare om i ena fallet en form
av konsumentskatt och i det andra fallet en form av inkomstskatt,
men inte om näringsskatt, och det ansågs därför
inte vara riksbehörighet.
Finland går mer och mer från avgifter till
skatter och nyligen lagstiftade riksdagen om en rundradioskatt.
Den ansågs inte kunna uppbäras på Åland
men vara riksbehörighet. Troligen ansågs den vara
någon form av konsumtionsskatt. Det skrevs in i lagen att
den inte skulle uppbäras på Åland, en
lagstiftningsteknik som inte används i förhållandet
mellan Åland och riket vanligtvis. Behörigheten
finns fastslagen i självstyrelselagen och avgörs
i sista hand av presidenten efter utlåtande från Ålandsdelegationen
och högsta domstolen. Det lagförslaget behandlades
inte av grundlagsutskottet.
Det lagförslag vi nu ska ta ställning till
har inte fått den beredning det borde fått i ministeriet. Landskapsregeringen
hördes inte i tid i enlighet med självstyrelselagen.
För att rädda situationen och se till att inte
riket uppbär skatt för förvaltning och övervakning
som man inte utför, har det nu skrivits in att avgiften — som
enligt de sakkunniga grundlagsutskottet hört är
en skatt i konstitutionell mening — inte ska uppbäras
på Åland, vilket enligt min mening är
helt fel lagstiftningsteknik. Detta system används t.ex.
mellan Danmark och Färöarna, men inte mellan Åland
och riket.
De första sakkunniga som grundlagsutskottet hörde
var tveksamma till om det var fråga om en näringsskatt
och fler sakkunniga kallades därför in. Enligt
dessa sakkunniga var det fråga om näringsskatt
enligt 18 § 4 punkten i självstyrelselagen.
Både i riket och på Åland uppbärs
en apoteksavgift och det är en näringsskatt som Åland har
behörighet att lagstifta om. Den el- och naturgasnätsavgift
som det nu är fråga om i det här lagförslaget
uppvisar samma karaktär och beräknas på samma
sätt, konstaterade de sakkunniga, och det är alltså fråga
om en näringsskatt.
Herr talman! Nu måste jag stanna upp och säga
att jag är upprörd och besviken, och ni kanske
undrar hur man kan visa sådana känslor över en
juridisk knäckfråga, men för den som
hela sin yrkeskarriär sysslat med Ålands självstyrelselagstiftning är
det en stor besvikelse när frågor av den här
karaktären läggs på grundlagsutskottets bord
och får den behandling som nu skett. Förra gången
något liknande skedde var 2001 då riksdagen lagstiftade
in på landskapets område genom lotterilagen. Den
gången förde republikens president Tarja Halonen ärendet
till högsta domstolen och det hela slutade sedan med att
presidenten inte stadfäste lagen. Hur det går
nu får vi se.
Om grundlagsutskottet hade konstaterat att det rör
sig om näringsskatt skulle exakt samma resultat uppnåtts.
Det handlar inte om någon skillnad i inkomster för
någondera parten eller om någon utökning
av lagstiftningsbehörigheten för någondera
parten, bara om en korrekt tolkning av självstyrelselagen.
Grundlagsutskottet har kommit fram till att det är
riksbehörighet, men att skatten inte ska uppbäras
på Åland. Jag anser inte att det är i
enlighet med grundlagen att låta bli att uppbära
skatt från vissa personer eller företag på det
sätt som nu sker, men jag har inte föreslagit
att lagen ska stiftas i grundlagsenlig ordning, helt enkelt därför
att riksdagen inte kan genom att stifta en lag i grundlagsenlig
ordning ändra på den behörighetsfördelning
som är fastslagen i självstyrelselagen.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Talousvaliokunta otti perustuslakivaliokunnan
lausunnon sellaisenaan, ja vaikka vähän mielihaluja
olisikin, juuri tuon historian muistaen — eräissä aikaisemmissakin
vaiheissa, mitä tässä koskettelitte,
on joutunut olemaan mukana, joskus ministerin tehtävissä — niin
nyt kuitenkaan tässä yhteydessä en lähde
sitä keskustelua sitten kuitenkaan käymään.
Kiinnitän huomiota siihen, että tämän
asian käsitteli talousvaliokunta. Kysymys on veroperusteisesta
maksusta. Jo pelkästään siinä,
miten eduskunnan arvostettu keskuskanslia tämän
asian on tässä vaiheessa pohtinut, kun se on päättänyt
esittää puhemiesneuvostolle, että tämä käsitellään
talousvaliokunnassa, on tiettyjä ratkaisuja tai tiettyjä arvioita
tehty tämän maksun luonteesta. En enempää mene
tähän asian perustuslailliseen puoleen Ahvenanmaan
kannalta.
Itse tämän asian osalta, arvoisa puhemies,
ihan lyhyesti vain sanon, että tämä on
hyvä esitys. Kernaasti käyttää puheenvuoron,
kun saa ihan aidon tilaisuuden kehua hallituksen esitystä.
Nyt kerrankin voi näin tehdä. Tämä on
rutiiniesitys: Energiamarkkinavirasto — kerrotaan se vielä niille,
jotka eivät kovin tarkkaan tätä ole käyneet läpi — on
perinyt tällaisia valvontamaksuja. Tämä on
oikeudellisesti vähän niin ja näin, onko tämä ollut
hyvä juttu ja oikein järjestetty ja organisoitu.
Nyt tästä valvontamaksumenettelystä luovutaan
ja käyttöön otetaan tämmöinen
veroperusteinen maksu. Fiskaalisesti, rahoituksellisesti tuotto
on sama. Noin puolet Energiamarkkinaviraston kaikista tuloista kertyy
näistä valvontamaksuista, nyt sitten tästä uudesta
maksusta.
Tämä järjestely on oikeastaan sen
juridiikan, asian ympärillä käydyn juridisen
keskustelun, taustaa tavallaan ja saa nyt tässä lakiesityksessä ihan
oikean ja kaikin puolin kannatettavan muodon. Valiokunta on ollut
yksimielinen mietinnössään.
Yleiskeskustelu päättyi.