3) Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi Hallituksen esitys sairausvakuutuslaiksi
annetun hallituksen
esityksen (HE 50/2004 vp) täydentämisestä
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti, vaikka kysymyksessä on
aika laaja asiakirja, esittelen sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön ja keskeiset kohdat tästä lakiesityksestä.
Totean heti alkajaisiksi, että tähänhän
liittyy perustuslakivaliokunnan lausunto 33/2004 vp, joka
on tietenkin valiokuntakäsittelyn yhteydessä otettu
huomioon ja tehty asianomaiset korjaukset valiokunnan mietintöön.
Toisekseen, meillä on kuultu runsas joukko asiantuntijoita,
jotka ilmenevät valiokunnan mietinnön sisällössä sivuilla
2 ja 3. Tässä esityksessähän
ehdotetaan uudistettavaksi sairausvakuutuslaki kokonaisuudessaan.
Esitys on osa kokonaisuutta, jolla pyritään selkeyttämään
toimeentuloturvaa koskevaa lainsäädäntöä.
Lainsäädännön rakenne uudistettaisiin
ja yksittäisten säännösten sanamuotoja
täsmennettäisiin. Perustuslain asettamat vaatimukset
säädöstasosta ja valtuutussäännöksistä sekä soveltamista
ja toimeenpanoa ohjaava vakiintunut tulkintakäytäntö otettaisiin
huomioon säännöksiä täsmennettäessä.
Kokonaisuudistusta koskeva esitys on luonteeltaan pääasiassa
lainsäädäntötekninen.
Esityksessä ehdotetaan kuitenkin myös siirryttäväksi
palkkakertoimen käyttöön sairauspäivärahan
ja vanhempainpäivärahojen sekä erityishoitorahan
määräytymistä koskevissa säännöksissä.
Erityishoitorahan suorittamisen edellytyksiä täsmennettäisiin.
Sairausvakuutuslain työnantajalle suoritettavia korvauksia
koskevaan osaan lisättäisiin työnantajalle
maksettavaa vuosilomakustannuskorvausta koskeva sääntely. Laki
on tarkoitettu tulemaan voimaan 1. päivä tammikuuta
2005.
On syytä heti alkuunsa todeta, että on viimeinen
ja korkea aika, että laki on eduskunnan käsittelyssä,
sen takia, että tähän liittyy soveltamismenettely,
josta pääosin tulee vastaamaan Kansaneläkelaitos.
Kun laki on näin laaja, vaikka Kansaneläkelaitoksen
asiantuntijat ovat tämän lain valmistelussa olleet
mukana, niin tarvitaan tietysti aikaa, että Kansaneläkelaitos
voi tehdä tietokoneohjelmat tämän lain
käytäntöön soveltamiseksi ja
kouluttaa henkilökuntansa, niin että asiakaskohtaamisissa
on mahdollisimman hyvä tieto lain sisällöstä.
Tältä osin on tietysti todettava ilolla, että nyt
kuitenkin on tämä asia saatu eduskunnan käsittelyyn
ja tämä työ voi hyvin alkaa, niin että vuodenvaihteessa
saadaan asianomaiset asiat Kansaneläkelaitoksenkin osalta
toteutettua.
Mitä muuten tähän valiokunnan mietintöön tulee,
niin kuin totesin, sen sisältökysymyksiin en sen
enempää käy käsiksi, koska se
on jokaisen kollegan nähtävillä ja siitä voi
jokainen muodostaa oman johtopäätöksensä.
Haluan kuitenkin todeta tästä kaksi kohtaa, joissa
valiokunta on käsittelyn aikana tehnyt oman esityksensä.
Ensinnä julkisen terveydenhuollon ja sairausvakuutuslain
mukaisten korvausten rajapintaa koskevan käsittelyn yhteydessä valiokunta
ehdottaa asiasta lausumaa, joka on kirjoitettu tietenkin tänne
valiokunnan mietinnön loppuun. Tämä on syytä ottaa
huomioon; se nostettiin erityisesti esille.
Toinen kysymys, joka oli valiokunnan erityiskäsittelyssä,
koskee erityishoitorahaa, jossa valiokunta on halunnut, että asetukseen
aikanaan kirjoitetaan sellainen sisältö, joka
mahdollistaa yli 150 päivän jälkeen etuuden
maksamisen niille ryhmille, jotka ovat nykyisen käytännön
mukaan saattaneet jäädä, tai ovatkin
jääneet, tämän päivärahan
rajoituksen takia vaille päivärahaa. Näitä kahta
asiaa haluan erityisesti korostaa sen takia, että tämä on
merkittävä muutos. Toivon, että kun ministeriö aikanaan
tätä valiokunnan mietintöä selaillessaan
havaitsee, niin kuin ymmärrän ja olen saanut oikeastaan
tietääkin, että tähän
tullaan puuttumaan, niin asetukseen kirjoitettaisiin, mitä valiokunta
on erityispäivärahan osalta sanonut.
Vielä voimaantulosäännöstä koskeva
kohta. Valiokunta ehdottaa, että 3 momenttia muutetaan
hallituksen esityksen antamisen jälkeen vahvistetun sosiaali-
ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain muutoksen 858/2004 vuoksi
siten, että erikoismaksuluokan lääkärinpalkkioita
voidaan korvata 29. päivään helmikuuta
2008 saakka. Lisäksi voimaantulosäännöksessä täsmennettäisiin,
mistä ajankohdasta alkaen lakia sovelletaan eri etuuksien
osalta. Lisäksi voimaantulosäännöksessä ehdotetaan
täsmennettäväksi, minä ajankohtana
laki tulee voimaan eri etuuksien osalta.
Arvoisa puhemies! Tämän enempää en
tältä osin halua esitellä.
Ed. Liisa Jaakonsaari merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuslaki on kiistatta tavallisen
ihmisen kannalta yksi merkittävimmistä laeista,
niin monista etuuksista siinä säädetään.
Siksi on ihan positiivista, että lakia tällä kokonaisuudistuksella on
yritetty saattaa aiempaa tolkullisempaan muotoon. Toinen kysymys
tietysti on, miten hyvin tässä pyrinnössä on
onnistuttu. Sen tulevaisuus näyttää.
Se tästä kodifikatiivisesta lähtökohdasta
on joka tapauksessa seurannut, että muiden kuin puhtaasti
muodollisten seikkojen korjaaminen valiokunnassa oli sosiaali- ja
terveysministeriön mielestä lähinnä ehdottomasti
kiellettyä. Kun ehdotus on kuulemma kustannusneutraali
ja uusi lakiesitys sairausvakuutuksen rahoituksesta on jossain valmisteilla
ja tännekin kovaa vauhtia tulossa, niin tähän
lakiesitykseen ei menokohtia eduskunnassa lisätä,
sanoivat ministeriön asiantuntijat. Piti oikein perustuslaista
katsoa, missä kohtaa siellä kansanedustajien oikeuksista
ja tehtävistä näin säädetään,
mutta en ensi lukemalta sitä nyt kuitenkaan löytänyt.
Tästä huolimatta, arvoisa puhemies, on todettava,
että käsittely valiokunnassa sujui hyvässä yhteistyössä ja
asiallisesti, niin kuin useimmiten tapana on siellä ollut. Tästä erityinen
kiitos kuuluu valiokunnan puheenjohtajalle Valto Koskelle, joka
tässä mietintöä äsken
esitteli. Tämän sanon siitäkin huolimatta,
että mietintöön on liitetty neljä vastalausetta — mutta
politiikka on politiikkaa ja vastalauseet vastalauseita, ei siinä mitään.
Joka tapauksessa me onnistuimme yhdessä, ainakin toivon
mukaan, riippuu tietysti ministeriön tulevasta suhtautumisesta,
mutta uskon, että onnistuimme saamaan aikaan myöskin
selkeitä parannuksia tämän uuden lain
eri pykäliin siitä, mitä esitetty oli.
Yksi näistä kysymyksistä, joita hartaudella
käsittelimme, oli valiokunnan puheenjohtajankin edellä viittaama
julkisen terveydenhuollon ja sairausvakuutuksen korvausten rajapinta.
Tämä konkretisoitui erityisesti keskustelussa
niin sanotuista biologisista reumalääkkeistä.
Niitä koskeva käsittely ja koko asia osoittavat,
mihin terveydenhuollon kaksikanavainen rahoitusjärjestelmä pahimmillaan
johtaa. Kun rahapulassa olevat kunnat määräävät
terveyskeskuksensa antamaan kalliimpaa reumalääkettä — ja
joissain tapauksissa ehkä jopa tehottomampaakin — potilaalle,
jotta maksajaksi saadaan kunnan itsensä sijasta Kela ja
potilas, vain siksi, että halvemman lääkkeen
joutuu antamaan lääkäri ja potilas pystyy
ottamaan sen kalliimman lääkkeen itse, niin kyllä jossain
on jotain pahasti vialla. Se vika tietysti saattaa olla siinä,
että valtion ja kuntien rahanjaon suhteet eivät
ole kohdallaan, tai sitten se on tässä kaksikanavaisessa
järjestelmässä, joka antaa mahdollisuuden
tämänkin tyyppiseen osaoptimointiin, mutta oli
nyt kuinka tahansa, toivottavasti valiokunnan esittämä voimakas
kanta tässä asiassa johtaa siihen, että ministeriön
toimenpiteillä sitten jatkossa tällaisesta keplottelusta
päästään eroon.
Toinen asia, johon valiokunnan puheenjohtaja myöskin
täällä viittasi ja jota käsittelimme
hartaudella, oli tämä erityishoitoraha. Olen kyllä aidosti
iloinen siitä, että pystyimme uskoakseni, tai ainakin
toivoakseni, estämään yhden väliinputoajaryhmän
synnyn tai sen jäämisen pysyväksi. Tarkoitan
munuaissiirtoa odottavia dialyysihoitoa saavia lapsia, joitten osalta
tämä valiokunnan voimakas kanta, joka kirjautuu
lausumanakin, selkeästi estää heitä jatkossa
joutumasta väliinputoajiksi.
Kolmas asia, arvoisa puhemies, jonka kanssa runsaasti olimme
tekemisissä, ainakin kuulimme runsaasti asiantuntijoita,
oli kysymys hoidon korvattavuudesta eri ammattiryhmille. Kuulimme erittäin
monien eri ammattiryhmien jäseniä asiantuntijoina,
joista kaikki olivat tietysti sitä mieltä, että nimenomaan
heidän ammattiryhmänsä antama hoito tulisi
saattaa korvauksen piiriin. No, tämäkin tyrmättiin
tietysti vetoamalla tämän lakiesityksen kustannusneutraliteettiin,
ja tällä kohtaa se varmaan oli paikallaankin.
Silti pidän kyllä henkilökohtaisesti
välttämättömänä,
että — kuten valiokunta mietinnössään
toteaa — tämän korvattavuuden laajuus
tulee jatkossa selvittää ja tutkia, mikä sen
tulisi ihan oikeasti olla, että saavutettaisiin terveydenhuollon
kustannusten ja toisaalta tietenkin itse terveydenhoidon kannalta
optimaalisin tulos. Siksi on välttämätöntä,
että asia saatetaan selville raiteille tältä osin.
On nimittäin niin, että esimerkiksi suuhygienistien,
ravitsemusterapeuttien ja jalkojenhoitajien oleminen, kuten tällä hetkellä asia
on, korvattavuuden ulkopuolella saattaa johtaa tilanteisiin, joissa
yksittäisten potilaiden mahdollisuudet käyttää hoitoa
hyväkseen tulevat rajoitetuksi. Se ei ole tietysti oikein
ihmisten tasavertaisuuden kannalta tarkastellen, mutta se ei ole
välttämättä järkevää myöskään
koko yhteiskunnan terveydenhuollon kustannusten kehityksen kannalta, koska
näittenkin ammattiryhmien antama hoito saattaa alkuvaiheessa
annettuna estää sellaisia vaurioita potilaissa,
jotka ajoissa hoidettuina tulisivat halvoiksi hoitaa mutta pitkälle
edenneinä kovin kalliiksi. Viittaan nyt esimerkiksi kakkostyypin
diabeetikoitten jalka-amputaatioihin.
Kaksi asiaa tänne nyt kuitenkin jäi, joista
olen katsonut olevani pakotettu tekemään vastalauseen,
ja niistä toinen on tämä 55 päivän
omavastuu. Valiokunnan mietinnössä lukee "Perustuslakivaliokunta
on lausunnossaan sairauspäivärahan 55 päivän
omavastuuajan yhteydessä todennut, että julkiselle
vallalle perustuslain 22 §:ssä säädetty
velvollisuus turvata perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutuminen
samoin kuin uudistetun Euroopan sosiaalisen peruskirjan määräys
sopimuspuolten pyrkimyksestä asteittain nostaa sosiaaliturvajärjestelmänsä tasoa
puoltavat ehdotetun 55 päivän omavastuuajan lyhentämistä.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että omavastuuajan
lyhentämiseen tulee jatkossa pyrkiä." Viimeistä lausetta
lukuun ottamatta tämä on oikein hyvin sanottu,
ja itse esitin, että tuo viimeinen lause, kun tie helvettiin
on tunnetusti kivetty hyvillä pyrkimyksillä, hoidettaisiin
sillä tavalla, että lakia tältä osin
muutettaisiin jo nyt eli omavastuuaikaa lyhennettäisiin.
Miksi sitä pitää lyhentää?
En käy sitä tässä läpi.
Sen voi lukea tuolta minun ja ed. Rauhalan vastalauseen perusteluista.
Aivan samaa voi sanoa tästä 300 päivää ylittävän
sairauspäivärahan korvaustarpeesta. Nythän tilanne
on ollut se, että jotta ihmiset, erityisesti työttöminä olevat,
eivät 300 päivän korvausajan täyteen
tullessa putoaisi kokonaan pois sairauspäivärahan
tai ylipäätään perusturvan piiristä toimeentulotuelle,
he ovat joutuneet tekemään erilaisia voimistelutemppuja
työkyvyttömyyseläkkeen hakemisen suhteen
ja toisaalta työttömyyspäivärahan
hakemisen suhteen. On jouduttu jopa tilanteeseen, jossa työkyvytön
joutuu (Puhemies koputtaa) hakemaan työttömyyskorvausta
tai työkyvyttömyyseläkettä hakenut
joutuu hakemaan korvausta. Näistä syistä olen
esittänyt, että tämä ongelma
voitaisiin poistaa vastalauseessa esittämälläni
tavalla pidentämällä nykyisestä 300 päivästä korvausaika
toisella 300 päivällä, jolloin tämä ongelma
poistuisi.
Arvoisa puhemies! Tulen tekemään tarvittavat
muutosesitykset pykälien yksityiskohtaisen käsittelyn
aikana.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Alun perin tämän sairausvakuutuslain
muutoksen piti todellakin olla tekninen ja tämän
lain rakennetta yksinkertaistava ja tietysti myös sellainen,
että se on nykyisen perustuslain mukainen valtuutussäännöksineen.
Tässä yhteydessä on kuitenkin noussut
esille muutamia seikkoja, joihin valiokunta on tyydytyksekseni puuttunut.
Täällä jo esittelypuheenvuorossa ja ed.
Virtasen puheenvuorossa tuli esille tämä kysymys
lääkkeiden annostelusta ja tämä erityishoitorahakysymys.
Erityisen tärkeänä pidän sitä,
että niiden lasten kohdalla, jotka saavat dialyysihoitoa,
ja niiden lasten kohdalla, jotka sairastavat esimerkiksi leukemiaa,
voidaan tätä erityishoitorahaa maksaa kauemmin
kuin nykyisen 150 päivän ajan. Tämä on äärettömän
tärkeä asia niille perheille, niille vanhemmille,
joista toinen joutuu jäämään
jopa yli vuodeksi kotiin, kun nämä hoidot ovat
meneillään. Todella on hyvin tärkeätä,
että tämä asetus sitten muotoillaan valiokunnan
tahdon mukaisesti.
Tämän lain yhteydessä on edistytty
hyvin tärkeässä, myös työllisyyteen
liittyvässä kysymyksessä eli vanhemmuudesta
aiheutuvien kustannusten jakamisessa tai kustannusten (Puhemies koputtaa)
vastaantulossa näiden ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Anteeksi, ed. Perho, että keskeytän puheenvuoronne.
Nigerian liittotasavallan presidentin vierailu
Ensimmäinen varapuhemies:
Arvoisat kansanedustajat! Ilmoitan, että Nigerian
liittotasavallan presidentti Olusegun Obasanjo seurueineen on saapunut
seuraamaan täysistuntoa. Eduskunnan puolesta lausun arvoisat
vieraat tervetulleiksi eduskuntaan. (Suosionosoituksia)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Perho, voitte jatkaa, olkaa hyvä.
Arvoisa puhemies! Siis puheena on vanhemmuudesta aiheutuvien
kustannusten tasaaminen tai niiden työnantajien tukeminen,
joiden palveluksessa on pääasiassa naispuolisia
tai kokonaan naispuolisia työntekijöitä.
Nämä vanhemmuudesta aiheutuvat kustannukset ovat
todella kokonaiskustannuksia lisäävä tekijä ja
monissa tapauksissa este lisätyövoiman palkkaamiseksi.
Nykyisin vallitsevaa järjestelmää on
hallituksen esityksellä esitetty parannettavaksi, mutta
tämäkin parannus on vielä aika vaatimaton, jotta
sillä olisi todellista vaikutusta tämän
työllistämiskynnyksen madaltamiseen. Siksi kokoomuksen
vastalauseessa esitetäänkin, että tämän hallituksen
esityksen lisäksi korvattaisiin myös tämän
loma-ajan palkan sosiaalikustannukset, sivukulut ja lomaraha. Tämä kokonaisuus
yhdessä jo muodostaisi sellaisen kokonaisuuden, jolla uskoakseni
olisi vaikutusta naisvaltaisten alojen työllistämiseen
ja työllistymiseen.
Toinen tärkeä seikka, johon tässä vastalauseessa
on puututtu — sama esitys on myöskin vihreiden
vastalauseessa, ja myöskin tämä edellinen
vanhempainpäivärahoja koskeva muutosesitys sisältyi
vihreiden vastalauseeseen — on kysymys siitä,
millä tavalla kaikki terveydenhuollon infrastruktuuri,
kaikki tilat, kapasiteetti saataisiin mahdollisimman tehokkaaseen
käyttöön, ja kysymys on siitä,
että silloin, kun julkisen sektorin hallinnassa olevissa
tiloissa toimii yksityislääkäri, yksityisen
terveydenhuollon ammattilainen, myös tähän
toimintaan olisi mahdollista saada sairausvakuutuskorvaus.
Mielestäni esimerkki elävästä elämästä kuvastaa,
mistä voi olla kysymys: Nauvon kunnassa oli tilanne se,
että siellä oli täydellisesti varustettu hammashoitola,
mutta sinne ei saatu hammaslääkäriä,
mutta sen sijaan saatiin yksityishammaslääkäri
pitämään vastaanottoa. Tähän
myönnettiin aluksi sairausvakuutuskorvausta mutta sitten ilmoitettiin
Kelasta, että tämä ei enää jatkossa käy,
ja siitä väännettiin kättä ja
päädyttiin siihen, että jatketaan tätä käytäntöä vielä määräaika, yksi
vuosi eteenpäin. Mielestäni Nauvon kuntalaisten
näkökulmasta tämä joustava käytäntö oli järkevä ja
oikein. On varmasti tilanteita, joissa tällainen menettely
olisi perusteltua ja olisi paikallaan.
Kolmas sinänsä aika iso kysymys on tietysti se,
että sairausvakuutuksen palautustaksojen korvaustaso on
pahasti jäänyt jälkeen siitä,
mitä lainsäädäntö edellyttäisi.
Kun korvausten pitäisi olla lain mukaan 60 prosenttia aiheutuneista
kustannuksista, näiden taksojen korvausten perusteena olevien
taksojen jälkeenjääneisyydestä johtuen
käytännössä korvausprosentti
vaihtelee 30 ja 40 prosentin välillä. Tätä eroa
pitäisi pikkuhiljaa vaikka asteittain saada kurotuksi umpeen. Kaiken
kaikkiaan on ilo todeta, että tässä lain
uudistamisen yhteydessä ei ole päädytty
vain teknisiin ratkaisuihin, vaan on rohkeasti puututtu muutamiin
yksityiskohtiin, jotka on ollut perusteltua ja oikeudenmukaista
korjata. Sen lisäksi tietysti olisi toivonut, että näissä vastalauseissa olevat
esitykset olisivat myös menneet eteenpäin, mutta
olkoot ne osviittana jatkovalmistelulle.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
sairausvakuutuslaki hallituksen esityksenä on tietysti
juhlallinen paketti sosiaali- ja terveysvaliokunnalle monestakin
eri syystä. Sen takia itse asiassa aloitan siteeraamalla
suoraan eduskunnan oikeusasiamiehen kanslian lausuntoa koskien tätä prosessia, sillä
kuulemisen
yhteydessä tuli esille ei suuria eikä välttämättä vaikeitakaan
asioita, mutta hämmästyttävän
monta kertaa puhuttiin erilaisista epätarkkuuksista. Sen
takia siteeraan eduskunnan oikeusasiamiestä suoraan tähän
alkuun:
Esityksessä ehdotetaan uudistettavaksi sairausvakuutuslaki
kokonaisuudessaan. Esitys on osa kokonaisuutta, jolla pyritään
selkeyttämään toimeentuloturvaa koskevaa
lainsäädäntöä. Lainsäädännön
rakenne uudistettaisiin ja yksittäisten säännösten
sanamuotoja täsmennettäisiin. Perustuslain asettamat
vaatimukset säädöstasosta ja valtuutussäännöksistä sekä soveltamista
ja toimeenpanoa ohjaava vakiintunut tulkintakäytäntö otettaisiin
huomioon säännöksiä täsmennettäessä.
Esitys on luonteeltaan pääasiassa lainsäädäntötekninen."
Näin siis alku. Sen jälkeen kuitenkin oikeusasiamies
käsittelee lääkkeiden korvattavuuteen liittyviä asioita
ja ottaa Kansaneläkelaitoksen eräitä yksityiskohtaisia
ohjeita erilaisista sairauksista ja tilanteista esille ja kiinnittää huomiota siihen,
että täsmällisyys niissä on
tärkeä perusoikeuksien toteuttamista turvaava
seikka ja niiden pitäisi ennalta olla tiedossa ja yleisön
saatavilla. Huomattakoon, että — lainaan vielä hivenen, tämä on
suora lainaus — "Oikeusasiamies piti arveluttavana, että Kansaneläkelaitoksen
ohjeilla on ilman laissa olevaa selkeätä ja täsmällistä toimivaltasäännöstä määritelty
ko. sairauksien lääkehoitoon korvattavuuden tosiasialliset
edellytykset."
Tämän suuntaista keskustelua jonkun verran käytiin
kyllä valiokunnassa, mutta tähän liittyvää,
sanoisiko nyt, henkistä pääomaa oli vaikea saada
mietinnössä sujuvasti esille. Sen takia halusin
tämän kuitenkin tuoda esiin tässä puheenvuoroni
alussa, varsinkin kun tämä koko muukin eduskunnan
oikeusasiamiehen lausunto on suositeltavaa luettavaa kaikille meille,
jotka tällä lainsäädännön
sektorilla toimimme. Siellä on useita esimerkkejä myöskin
rajapinnasta yksityisen terveydenhuollon ja julkisen terveydenhuollon
ja sairaanhoidon välisestä ongelmakentästä.
Tässä tietysti pitäisi muistaa se, että tässähän
on sairastavasta ihmisestä ja potilaasta kysymys. Ei saisi primääristi
olla kysymys organisaatiosta ja hallinnosta, jonka ehdoilla pelkästään
lainsäädäntöä muutetaan
tai säädetään.
Ed. Perho käsitteli jo muutamia näistä tärkeimmistä asioista.
Meidän vastalauseessamme esimerkiksi pykälämuutos,
joka on 2 luvun 3 §:n kohdalla, jossa haluamme pois tietyn
perustelutekstin ja sen lisäksi haluamme kyseistä 3 §:n
1 momentin 3 kohtaa muuttaa niin, että se poistettaisiin,
johtuu pelkästään siitä näkökulmasta,
että potilaalla ei ole minkäänlaista
mielenkiintoa, kun hän asuu Nauvossa ed. Perhon esimerkin
mukaisesti, sitä kohtaan, kuka omistaa sen paikan, missä hän
käy sen hampaansa paikkauttamassa tai muuta terveydenhuoltoa
saamassa. On peräti mielenkiintoista, että hallitus
hyvin voimakkaasti tässä asiassa on sillä kannalla,
että mikäli julkiseen tilaan tulee yksityinen,
niin sairausvakuutuskorvausta ei anneta ja piste. Miettikääpä vaan, arvoisat
edustajat, hallituksessa, miten te käyttäydytte
itse omien sairauskulujenne ja -menojenne ja kaiken sen suhteen.
Pelkäänpä, että siellä on
vähän erilaista ajatusta, kun teidän
omat kantapäänne kastuvat tässä asiassa.
Tämä on seikka, jota minä en alan ihmisenä ollenkaan
ymmärrä, kun lähdetään
siitä, että kansalaiset ovat tasa-arvoisia. Jos
ihmisellä on sairaus, hänellä on sairaus,
ja jos tasa-arvosta puhutaan, se sairaus pitäisi saada
hoitaa siellä, missä se ihminen haluaa, ja niin
kuin se parhaiten osataan ja korvausten pitäisi olla samanlaiset,
eikä niinpäin, niin kuin nyt rakennetaan, että tiettyihin
yleisiin sairausvakuutuksen korvausperusteisiin rakennetaan kielteisiä poikkeussäännöksiä
sisälle.
Tätä julkisen ja privaatin rajaa ei aikaisemmin
ollut. Se on myöskin huomattava. Silloin kun SVOL oli voimassa,
nämä asiat olivat kaikki sujuvasti hallussa Suomessa,
mutta vuoden 94 jälkeen tilanne on muuttunut. Siinä mielessä halusin
tämän ensimmäisenä asiana aivan
erityisesti mainita.
Toinen samanlainen mainitsemisen arvoinen asia on lääkkeenantotapa.
Kummallinen kulttuuri on Suomeen levinnyt. Nykyiset määräykset, joilla
lääkkeiden antamista ja niiden korvauksia säädellään,
eivät mitenkään estä tiettyjen
sairauksien hoidossa korvaamasta lääkkeitä potilaalle kokonaan,
mutta osa poliklinikan henkilökunnasta lähinnä lääkäreiden
johdolla on päätynyt tilanteeseen, jossa taloushenkilöstön
paineen kautta tai jonkin muun kuntapoliittisen paineen kautta kustannukset
halutaan vyöryttää pois kuntayhtymästä,
ja silloin siitä tulee potilaalle myöskin lisäkustannuksia,
kun ollaan olevinaan niin viisaita, että halutaan Kelaa
rasittaa niillä peruskorvauksilla. Potilas hukkuu, hyvät
edustajat, tässä myllyssä aina. Miten
on mahdollista, että hallitusta ei kiinnosta potilas, vaan
järjestelmän ehdoilla eteenpäinmeno?
Eräänlaisena purnauksen huippuna tässä puheenvuorossani
on tietysti tämä korvaustaksa. Niin kuin ed. Perho
jo sanoi, 60 prosenttia pitäisi hyväksytyistä hinnoista
korvata. Nyt me ehdotamme omassa vastalauseessamme, että se
olisi 40 prosenttia, siis alle lain hengen mukaisen korvaustason. Äänestytimme
tästä asiasta valiokunnassa, koska ehdotimme sitä koko
valiokunnan kannaksi, mutta hallituspuolueet täysin sujuvasti äänestivät
Suomen lainsäädäntöä vastaan.
He ovat tyytyväisiä siihen, että potilaalle
korvataan vain 37 prosenttia. On se mielenkiintoinen asetelma jälleen
kerran tässä maassa, jossa ei kukaan mahda sille
mitään, mihin tautiin sairastuu ja miten siitä sitten
korvauksia pitäisi saada. Mittaristo on ilmeisesti hallinnollinen,
ei inhimillinen eikä sairauslähtöinen.
Muihin asioihin oikeastaan en sen lähemmin puutu, koska
ed. Perho otti ne jo aivan riittävän hyvin esille.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä, joka, arvon
puhemies, käsittääkseni on vasta huomenna,
tulemme tekemään pykäläkohtaiset
muutokset ja esitämme oman vastalauseemme.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Valiokunta on tehnyt hyvää työtä.
Mietintöä on ollut hyvä lukea. On ihan
oikein, että mietinnöt tehdään
niin, että niistä saa semmoinenkin selvää, joka
ei ole ollut läsnä tuossa kokouksessa. Joitakin
asioita haluaisin ottaa esille, koska olen niistä tehnyt
aloitteita, jotka eivät ole sitten tämän lain
yhteydessä päässeet arvoon arvaamattomaan.
Ensimmäinen on se, että kun ihminen täyttää 65
vuotta, niin silloin Kelan kuntoutus häneltä loppuu.
Minusta tämä on erittäin epätaloudellinen
päätös, ja meidän täytyisi
päästä siihen, että ne henkilöt,
jotka täyttävät 65 vuotta ja ovat toispuolisen
halvauksen saaneita, lihasrappeutumatautia, reumaa sairastavia,
tarvitsevat ehdottomasti säännöllistä kuntoutusta.
Tiedän monta asiakasta, jotka ovat joutuneet laitokseen.
Tiedän muun muassa myöskin joitakin, jotka ovat myyneet
asuntonsa, jotta he ovat saaneet aviopuolisolle kunnollista kuntoutusta.
Mielestäni tämä ei ole lainmukaista ja
tässä todella täytyisi päästä parempaan
tulokseen. Olen tästä ainakin kaksi aloitetta
tehnyt ja toivon, kun tiedän, että esimerkiksi
Kelan valtuutetut ovat tästä keskustelleet, että päästäisiin
tähän järkevämpään
päätökseen.
Toinen asia, josta olen tehnyt esityksen, on hammashoidon korvattavuuden
laajentaminen myöskin hammasproteesia tarvitseviin, ja
tämähän koskee meidän ikääntynyttä väestöämme, veteraaneja.
Kysehän ei ole pelkästään proteeseista
vaan myöskin proteesien pohjustuksesta, joka on aika kallista.
Ikääntyneet eivät koe, että he
ovat tasa-arvoisia tämän hammashuoltolain kohdalla,
joka on nyt laajentunut koko kansan, jokaisen suomalaisen, ulottuville.
Mielestäni tämä on asia, joka täytyisi
todella hoitaa, kun olemme perustelleet silloin aikoinaan sitä,
että hammashuollon korvausuudistus tuli koko kansalle,
sillä, että se on terveydellisesti tärkeä suun hygienian
ja hyvän purennan tähden. Osa kansasta jää tämän
lain ulkopuolelle.
Täällä on paljon puhuttu nyt siitä hyvästä lakiuudistuksesta
elikkä vanhemmuuden kustannusten jakamisesta molempien
puolisoiden mukaan. Tästä on myöskin
monta lakialoitetta tehty, ja olen itsekin ollut niissä mukana
vuosien varrella. Olisin tietysti toivonut, että tästä olisi
tehty kunnollinen laki, niin että sillä olisi
ollut todellinen merkitys niin työnantajille kuin vanhemmuudelle,
ja myöskin, mitä täällä on
jo puhuttu, että naispuolisia työntekijöitä kohdeltaisiin
samanvertaisesti, mutta näin ei ole tapahtunut. Tämä on hyvin
vaatimaton korvaus, mitä tässä nyt esitetään,
hyvä alku, mutta toivottavasti päästäisiin vähän
parempaan tulokseen. Kyllähän olisi ollut tietysti
tärkeää, että vuosilomakustannuksien korvaaminen
ei perustuisi pelkkään vuosilomapalkkaan. Siihen
olisi täytynyt liittää paitsi se korvaus
palkan suuruisena myös nimenomaan kokoomuksen vastalauseessa
esitetyn mallin mukaan sosiaaliturvamaksut täyden palkan
mukaan. Jos nämä lomarahat olisi myöskin
liitetty siihen mukaan tällaisina, siitä olisi
tullut todellinen vaihtoehto. Nyt se on jäämässä torsoksi.
Sitten sairausvakuutustaksoista: Vuonna 89 on viimeksi muutettu
sairausvakuutustaksojen korvauksia. Siitä nyt on kyllä todella
liian pitkä aika. Tämä on siinä mielessä vaikea
asia, että kun meille on tulossa nyt hoitotakuu, hoidon
saatavuuden parantaminen, me tiedämme, että kunnat miettivät
tilaaja—tuottaja-malleja ja myöskin sitä,
miten ulkoistetaan näitä palveluita silloin, että saadaan
jonoista pois ihmisiä taikka hoidetuiksi ainakin. Nythän
käy tietysti niin, että kun näitä sairausvakuutuksen
taksoja ei nosteta, niin kyllä siellä varmasti
edelleen jatkuvat jonot, esimerkiksi hammashoitopuolella. Ne ihmiset,
jotka ovat tottuneet käyttämään
yksityistä hammaslääkäriä,
toivoisivat todella, että he olisivat vähän lähempänä sitä,
mitä julkisella puolella tapahtuu. Jos 60 prosenttia alkuperäisen
sairausvakuutuslain mukaisen korvauksen tason pitäisi olla
todellisista kustannuksista, niin nyt se saattaa jäädä 30
prosenttiin.
Täällä on ansiokkaasti myöskin
puhuttu ja tekstissä lukee siitä, että olisi
ollut tarkoituksenmukaista — tai ainakin aloitteissa on
ollut — että myöskin muut ammattiryhmät
olisivat saaneet sen oikeuden, että voi pitää yksityistä vastaanottoa
ja saada siitä sitten korvauksen. Minusta psykologit, jotka
ovat anoneet tätä korvausmahdollisuutta, ovat
tärkeässä asemassa lasten mielenterveyskuntoutuksessa.
Eduskunta on lisännyt monet kerrat siihen rahaa ja toivon
mukaan lisää nyt vielä ensi vuodelle,
kun sitä ei siellä nytkään ole hallituksen
esityksestä. Minusta psykologien antama psyykkinen tuki
tämmöiselle lapselle tai perheelle on tärkeää.
Olisi ollut erittäin tärkeää, että psykologit
olisivat päässeet mukaan, puhumattakaan sitten
esimerkiksi jalkojenhoidosta.
Puhemies! Yksi tärkeä asia vielä,
mikä hämmästyttää oikeastaan
tässä lisäksi: Terveyskeskusten tilojen
vuokraus tavallaan jätetään nyt ulkopuolelle
eikä sitä mahdollisteta ulkopuolisille. Tämä tuntuu
jotenkin aika kököltä ja huonolta ratkaisulta.
Jos meillä Kansallisessa terveysohjelmassa erikoissairaanhoidon
puolella annetaan mahdollisuus käyttää sairaanhoitopiirin
poliklinikkoja ja laitteita ja leikkaussaleja ja siihen jopa kannustetaan,
niin sitten perusterveydenhuollon puolella sanotaankin, ettei tämä muuten
käykään.
Minusta tämä ei oikeastaan ole järkevää.
Kalliit, hyvät laitteet, hyvät tilat ovat aika
paljon tyhjillään iltaisin. Omalääkärijärjestelmässä ne
ovat iltapäivisin täydessä käytössä,
mutta illalla eivät varmastikaan ole, ja ne olisi voitu
vuokrata ulkopuolisille. Minusta se olisi todella ollut järkevä asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todella paljon kiitoksia vain sosiaali-
ja terveysvaliokunnalle laajasta työstä, ja sitä kyllä myöskin
asiantuntevuus leimaa positiivisella tavalla, kun katsomme näitä tuloksiakin,
joista haluaisin ihan muutaman asian nostaa esiin.
Lääkekorvausten kohdalla korvattavan lääkkeen
pykälään on otettu mukaan myös
lääketieteellisin perustein välttämättömät
lääkevalmisteet, ja nämä ovat
erittäin tärkeä osa hoitoa. Ne saattavat
olla myös potilaalle hyvin kalliita, muun muassa sen tyyppiset
hoitotarvikkeet lääkevalmisteen muotoisina, joita
käytetään vaikkapa säärihaavan
hoitoon.
Edelleenkin siihen taitekohtaan, jossa kansalainen muuttuu sairausvakuutuspäivärahaa
saavasta henkilöstä työkyvyttömyyseläkettä nauttivaksi
henkilöksi, on yritetty valiokunnassa saada parempaa aikaiseksi.
Vastalauseessa 2 ovat ed. Virtanen ja ed. Rauhala tähän
asiaan tehneet esityksenkin, joka liittyy siis sairauspäivärahan enimmäisajan
jälkeen syntyvään tilanteeseen.
Tämä 300 päivää saman
sairauden perusteella työkyvyttömyyttä on
lääkärin ja potilaankin käytännön
elämän kannalta hankala tilanne. Kun aika tulee
täyteen, pitäisi olla valmius potilaan päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,
mutta me olemme muuttaneet eläkelainsäädäntöä siltä osin,
että lyhytaikaista, väliaikaista, B-lausunnolla
kirjoitettua työkyvyttömyyseläkettä toistaiseksi,
niin kuin aikaisemmin oli kaavakkeessakin, ei enää ole.
On kuntoutustuki, mutta mikä mahdollisuus on päästä kuntoutustuelle?
Siinä useimmiten, puhemies, vaaditaan myöskin
työkyvyttömyyden selvittämistä,
jäljellä olevan työkyvyn läpikäymistä,
työkyky pitäisi selvittää. Sairaanhoitopiirien
keskussairaaloissa yleensä on tähän mahdollisuus,
mutta tunnetulla tavalla jonot tällaiseenkin työkykytutkimukseen
ovat pitkiä.
Näin ollen tilanne on hyvin vaikea. Ikään
kuin harmaa vyöhyke on tässä, ja sitä on
tähän saakka yritetty hoitaa työkyvyttömyyden
tilalle tulevalla työttömyyspäivärahalla.
Tämä asia on hankala ollut, ja siihen liittyy
myös aika tavalla logiikan joustamista siinä mielessä,
että kun henkilön pitäisi päästä työkyvyttömyyseläkkeelle,
niin hänet ohjataan hakemaan työtä ja
ilmoittautumaan työvoimatoimistoon työnhakijaksi.
Sitä kautta talouspuoli eli se, että tulee yleensä ottaen
toimeen, ratkeaa.
Tämä mietintö on erittäin
laaja ja asia on todellakin paketti, niin kuin täällä on
sanottu. Tähän vielä lopuksi muutama
sana lääkkeistä ja lääkkeiden
korvattavuudesta kuten muistakin sairausvakuutuslain mukaisista
korvauksista.
Mehän odotamme ministeri Mönkäreeltä — jonka
muistilehtiökin on jäänyt tänne
puhujakorokkeelle ja osoittaa, että hän on tässä käyttänyt puheenvuoron — esitystä
lääkekorvauskäytännön
muuttamiseksi. Meille on myöskin tulossa apteekkilakiin,
siis apteekkimaksuun, liittyvä hallituksen esitys myös
tänne suureen saliin käsiteltäväksi.
Jälkimmäiseen, apteekkilakiin, liittyy ongelmia
pienten apteekkien selviytymisen näkökohdasta,
ja edelliseen, lääkkeiden korvaamiseen, siis Kansaneläkelaitoksen
suorittamaan korvaukseen, liittyy myöskin uhkatekijöitä.
Meillä on aika tavalla näiden korvausasioiden kanssa
vielä edessä tekemistä, ja tässä keskustelussa
esillä olleet sairausvakuutuslain mukaan maksettavat erilaisiin
hoitoihin liittyvät korvaukset ovat olleet myös
esillä, samoin se, minkälaisen korvauksen saa
yksityissektorilla tapahtuvasta lääkärin
tai hammaslääkärin antamasta hoidosta
ja käynneistä vastaanotolla.
Tämä asia on tietysti potilaan näkökulmasta niin,
että hän ei voi valita yksityisen tai julkisen terveydenhoidon
välillä, koska jälkimmäistä,
siis julkista terveydenhoitoa, erikoissairaanhoidon puolella ei
ole käytettävissä. Pääsy
julkisen erikoislääkärin vastaanotolle,
vaikkapa kirurgin vastaanotolle, saattaa olla 6—12 kuukauden odottamisen
päässä. Joissakin sairaanhoitopiireissä näin
on, kun taas yksityiselle vastaanotolle pääsee
ehkä samana päivänä tai viikon
päästä, viimeistään
parin viikon sisällä.
Nyt kysymys siitä, pitääkö yhteiskunnan
"tukea" yksityistä erikoislääkäritoimintaa
vaiko ei, mielestäni väistyy, koska potilaan ja
hoidon saannin kannalta on aivan järkevää tukea
mahdollisuutta mennä yksityislääkäriin,
koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Useimmiten asiakkaat, potilaat,
valtaosaltaan ovat keski- tai pienituloisia, hyvin usein pienituloisia,
ihmisiä. Mehän tiedämme, että hoidon
tarve korreloi myöskin vähäisten tulojen
kanssa: mitä pienituloisemmat ihmiset, sitä enemmän
hoidon tarvetta. Näin ollen on hyvä, että tämä käytäntö jatkuu.
Itse henkilökohtaisesti painotan myös sitä,
että olisi järkevää katsoa,
että korvaukset todellakin pohjautuisivat sellaiseen korvaustaksaan,
joka on aito vastaten nykytilannetta, eikä niin, että käytetään
vanhaa taksaa, joka on edelliseltä vuosituhannelta ja aika
kaukaa sieltä.
Ed. Matti Väistö merkitään
läsnä olevaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuslaki, joka meillä on
nyt käsittelyssä, hallituksen esitys, lähti
teknisestä uudistuksesta, mutta se, mitä valiokunnassa
käsittelimme, mistä keskustelimme, millä tavalla
asiantuntijoita kuulimme, osoitti, että oli paljon suuremmasta
asiasta kysymys. Kävimme hyvin perusteellista asiantuntijakuulemista
ja keskustelua, ja se kyllä näkyy myös
valiokunnan mietinnössä. Sinne on määrättyjä asioita
nostettu ja tehty myös muutoksia pykäliin. Sitä pidän
erittäin tärkeänä ja hyvänä asiana.
Siitä huolimatta olen itse tehnyt vastalauseen ja olen
mukana kahdessa muussa vastalauseessa ja kaiken kaikkiaan tähän hallituksen
esitykseen on neljä vastalausetta. Tämä tietysti
osoittaa vain sen, että kysymys on laajasta laista, joka
on suuri kokonaisuus.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan siis sairausvakuutuslain
kokonaisuudistusta ja sillä pyritään
selkeyttämään olemassa olevaa lainsäädäntöä.
Useiden osittaisuudistusten seurauksena nykyinen sairausvakuutuslakimme
on muotoutunut hyvin vaikeaselkoiseksi. Vaikeaselkoisuus ei kuitenkaan
mielestäni ole lain ainoa ongelma, vaikka hallituksen esityksessä ehdotetaankin
lähinnä lainsäädäntöteknisiä uudistuksia.
Valiokunnan mietinnössä on ehdotettu hallituksen
esitykseen useita asiantuntijakuulemiseen perustuvia sisällöllisiä muutoksia.
Näistä tärkeistä muutoksista
huolimatta mietinnöstä jää muutamia
asioita ulkopuolelle. Nämä ovat lääkkeiden
omavastuuraja, ottovanhempien asema, erityishoitoraha. Siihen kyllä valiokunnassa
tehtiin muutoksia, mutta itselläni vastalauseessa on vielä siihen
lisäyksiä. Sitten viimeisenä ja erittäin
tärkeänä on minimiäitiyspäiväraha,
vanhemmuusraha, johon olen tehnyt muutosesityksen.
Nyt muutama sana lääkkeiden vuotuisesta omavastuurajasta.
Näen, että suomalaisten potilaiden omakustannusosuus
terveydenhuollon rahoituksesta on Oecd-maiden huipputasoa. Kotitalouksien
rahoitusosuus terveydenhuollon kustannuksista on tällä hetkellä noin
22 prosenttia, kun se vielä 90-luvun alussa oli 15 prosenttia.
Verrattuna muihin maihin tämä prosenttiluku on
meille epäedullinen. Tiedämme, että köyhyydestä merkittävä osa
keskittyy pitkäaikaissairaisiin. Sairauden aiheuttama taloudellinen
taakka tulisi jakaa solidaarisemmin. Korkeat kustannukset vähentävät
erityisesti pienituloisten hoitoon hakeutumista, ja hoidon viivästyminen
nostaa kokonaiskustannuksia, joten pitkällä tähtäimellä säästö saattaa
muuttua lisämenoksi. Niin ajatellen, että sairauden
kustannukset eivät tulisi kohtuuttoman vaikeiksi ja ehkä aiheuttaisi
sitä, että jätetään
jopa hoidot käyttämättä, ehdotan,
kun hallituksen ehdottama lääkkeiden vuotuinen
omavastuuraja on tässä 604,72 euroa, sen laskemista
532 euroon.
Arvoisa puhemies! Ottovanhempien asemasta on meihin kansanedustajiin,
varmaan useampiin, otettu eri vaiheissa yhteyksiä ja tuotu
esiin niitä ongelmakohtia, jotka lähinnä lähtevät
siitä, että ottovanhemmat, adoptiovanhemmat, näkevät, että he
eivät ole samanlaisessa asemassa biologisiin vanhempiin
nähden. Kun vielä tiedämme, että adoptiolapsella
on useita riskitekijöitä, hän tarvitsisi
riittävän pitkäaikaisen turvan vanhemmiltaan,
hoidon ja huolenpidon ja nimenomaan sen, että vanhemmilla
olisi mahdollisuus jäädä kotiin lapsiansa
hoitamaan. Lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta on tärkeää nimenomaan,
että lapsi, joka tulee kauempaa, voi kiinnittyä uuteen
perheeseen, ja se aika olisi nimenomaan laatuaikaa.
Nythän vanhempainraha myönnetään
0—6-vuotiaan adoptiovanhemmille. Kun usein adoptiolapsi
voi olla jo muutaman vuoden ikäinen, kun tulee perheeseen — kuitenkin
adoptoitavista lapsistahan suurin osa on 0—3-vuotiaita — voi sanoa,
että vanhempainrahan ikärajan korottaminen 10
vuoteen, jota tässä esitän, ei suuria
kustannuksia aiheuttaisi mutta helpottaisi kuitenkin lapsen sopeutumista
ja perheen arkea. Tosiaan näen, että sillä olisi
perustelunsa.
Toisin kuin biologisen vanhemman, ottovanhemman vanhempainrahan
edellytyksenä on, että ottovanhempi osallistuu
lapsen hoitoon eikä ole ansiotyössä tai
muussa omassa työssä, lukuun ottamatta omassa
kotitaloudessa tehtävää työtä.
Ottovanhemman työn ja elinkeinon jatkuvuuden kannalta asia
on merkittävä, vaikkakin pientä joukkoa
koskeva ongelma.
Ja sitten toinen asia: Olisi tärkeää,
että adoptiovanhempien vanhempainrahakausi laajennettaisiin
biologisten vanhempien äitiysraha- ja vanhempainrahakauden
pituiseksi eli 263 päivää kestäväksi,
kun se nyt on 234 päivää.
Sitten erityishoitorahasta, johonka kyllä valiokunta
kiinnitti erittäin hyvinkin huomiota. Siinä huomioitiin
nimenomaan se, miten sairauden luonne edellyttää tarkkaa
hoitoa, hoivaa ja huolenpitoa sinä aikana, kun odotetaan
esimerkiksi dialyysihoitoa, kun lapsi odottaa munuaissiirtoa, siis
millä tavalla vanhemmat voivat jäädä kotiin hoitamaan.
Vielä tähän erityishoitorahaan ehdotan
niiden muutosten lisäksi, mitä valiokunnassa tehtiin, että otettaisiin
huomioon tässäkin ikä eli laajennettaisiin
ikärajaa laajemmaksi kuin se tässä on, oli
16-vuotiaasta 18-vuotiaaseen. Näitä ei kovin monta
ole, mutta tiedämme, että ne ovat yhtä vaikeita
silloin, kun tällainen vaikea sairaus on perheessä.
Lopuksi, arvoisa puhemies, meillä on sekä ed. Osmo
Soininvaaran vastalauseessa että myös itselläni
ja samoin kokoomuksen vastalauseessa minimipäiväraha.
Nykyisin äitiyspäivärahan minimimäärähän
on 11,45 euroa ja sitä maksetaan kuudelta päivältä viikossa.
Ilman lapsikorotuksia maksettu täysi työmarkkinatuki
tai vastaava työttömän peruspäiväraha
on 23,16 euroa päivältä, ja sitä maksetaan
viideltä päivältä viikossa. Jos
nämä asetetaan niin, että minimipäiväraha olisi
samassa tasossa kuin työmarkkinatuki tai vastaava työttömän
peruspäiväraha, tulisi sen olla 19,30 euroa. Vanhempainrahan
suuruus määräytyy minimitason mukaan,
jos henkilö on esimerkiksi opiskelija, vastavalmistunut
tai ilman työpaikkaa tai satunnaisesti pätkätyöläinen. Työttömyyspäivärahan
on laskettu riittävän perustoimeentuloksi, joten
ei voi ajatella, että vähemmällä korvauksella
tulisi toimeen. Äideistä noin neljäsosa
on alle työttömän peruspäivärahan
suuruisella vanhempainrahalla. Äitiyspäivärahan
ja vanhempainrahan pienuutta perustellaan lapsilisän tuomalla
kompensaatiolla. Tosiasiallisesti lapsilisä ei riitä kattamaan
lapsesta aiheutuvia kuluja, joten näen, että tämä esitys
on todella tarpeellinen. Yksityiskohtaiset muutosesitykset tulen
esittämään yksityiskohtaisessa käsittelyssä.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan tasa-arvonäkökulmasta
ehkä suurimpia ongelmia on tällä hetkellä vanhempain
kustannusten jako. Se, että äidin työnantaja
yleensä maksaa noin 10 000 euroa enemmän
tilanteessa, jossa raskaus on todettu ja lapsi syntyy, johtaa ennen
kaikkea nuorten naisten syrjäytymiseen työelämästä,
toiseksi naisten pätkätöihin, kolmanneksi
siihen, että naisyrittäjyys ei pääse
kehittymään täydessä mittakaavassa,
ja myös siihen, että lapsia syntyy vähemmän kuin
muussa tapauksessa. Tämä on myös suuri yhteiskunnallinen
häpeä, jos verrataan muihin Pohjoismaihin, joissa
kaikissa tasa-arvo tässä suhteessa on toteutunut.
Nyt lakiehdotus käsittelee sairausvakuutusta ja siinä yhteydessä tulevat
myös vanhempain kustannukset esille. On ongelmallista,
että Suomessa vanhemmuutta käsitellään
sairautena ja että ei ole olemassa mitään
vanhemmuutta käsittelevää lakikokonaisuutta.
Asian ollessa näin, siihen täytyy toistaiseksi
sopeutua. Näkisinkin tässä tilanteessa
nyt kolme suurta ongelmaa suhteessa raskaudesta ja vanhemmuudesta
aiheutuviin kustannuksiin, jotka suoraan liittyvät sairauteen.
Yksi kysymys on vuosilomakustannus, joka tässä ehdotetaan
korotettavaksi; tilanne paranee hiukan, mutta ei ratkaisevasti.
Käytännössä sillä ei
kuitenkaan ole suurtakaan merkitystä, se on ennen kaikkea
symbolinen tekijä.
Kaksi asiaa, joihin ei puututa ja jotka mielestäni
ovat suurempia epäkohtia ennen kaikkea pätkätöiden
ja naisyrittäjyyden kannalta: Ensimmäinen on raskaudenaikainen
sairaus, karenssiaika on pitkä, kahdeksan päivää sairautta
kohti. Tilanne on ongelmallinen, koska ongelmallisissa raskauksissa
näitä sairausjaksoja kertyy useita yhden raskauden
aikana. Naisyrittäjälle ja palvelutyönantajalle
tämä voi olla erittäin suuri taloudellinen
rasitus. Näihin ei puututa ollenkaan.
Toinen asia on sairaan lapsen hoito, joka Suomessa on täysin
retuperällä. Meillä on oikeus jäädä kotiin
yhdestä neljään päivään,
mutta työnantaja ei ole velvollinen maksamaan palkkaa eikä sairauspäivärahaa
makseta vanhemmille. Tässä suhteessa Ruotsin esimerkki
on aika puhutteleva. Siellä vanhemmat voivat jäädä 60
päivän ajan vuodessa täydellä sairauspäivärahalla
hoitamaan sairaita lapsiaan. Myöskään
tämä asia ei tässä ehdotuksessa
nyt tule käsiteltyä, ei lakiehdotuksessa eikä myöskään
valiokunnan mietinnössä.
Yhteenvetona haluaisinkin todeta, että vanhemmuuteen
liittyvillä kustannuksilla, vuosilomakorvausten lisäämisellä,
ei ole muuta kuin symbolista merkitystä. Voimme todeta,
että tämä ei lisää tasa-arvoa
työelämässä, ei vähennä pätkätöitä,
ei lisää lasten määrää eikä paranna naisyrittäjien
tilannetta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on monia hyviä esityksiä,
jo tässä hallituksen pohjaesityksessä,
ja sinällään valiokunta on tehnyt hyvää työtä erityishoitorahan
puolelta täsmentämällä sitä ja
samalla tämän matkakorvauskäytännön
osalta. Juuri valiokunnan puheenjohtajan kanssa juttelin siitä,
miten menetellään seuraavassa tilanteessa. Tällä hetkellähän
on ollut ongelma näiden matkakorvausten saannin osalta,
jos joutuu menemään toisen kunnan terveyskeskukseen
tai johonkin erikoislääkärin hoitoon tai
terapiaan. Yhdessä tapauksessa tuolla Pohjois-Karjalassa,
voisi kertoa esimerkin, tämmöinen ala-asteella
oleva poika ohjattiin Joensuuhun terapiaan ja Kela tyssäsi
matkakorvauksen sen takia, että asianomaisen kunnan järjestettäväksi
kuuluu tämä hoito ja Kela katsoi, että silloin
maksetaan vain matkakorvaus siihen kunnan keskukseen, ei siis Joensuuhun.
Joensuuhun sieltä kunnasta on vielä matkaa semmoinen
70 kilometriä. Tämä suhteellisen pienillä tuloilla oleva
vanhempi oli hyvin pahoillaan ja narisi siitä, miten tämä homma
hoituu. Hän kyllä hoiti omilla kustannuksillaan
tämän. Tämän tyyppinen pitäisi
saada korjattua.
Ymmärsin valiokunnan puheenjohtajan kanssa keskustellessa,
että tämän tyyppinen asia oli valiokunnassa
esillä ja ilmeisesti jossakin muodossa myös tänne
mietintöön ainakin toiveena on kirjoitettu, ei
pontena.
Itse olisin toivonut, että tässä olisi
myös puututtu tähän hammasproteesien
korvattavuuteen. Itse olen siitä tehnyt toimenpidealoitteen,
ja se näköjään on tuossa hyvin
tylysti hylätty. Nimittäin tänä päivänä semmoinen
ihminen, jolta sattumalta ovat hampaat pudonneet suusta, ei ole
tasavertainen niihin verrattuna, joilla muutamia hampaita on vielä suussa
olemassa, ja sen takia odottaisi, että jos tässä ei
tätä saada kuntoon, niin jatkossa tulisi sillä tavalla,
että kun kuitenkin nämä proteesit ovat
aika arvokkaita, niiden teko, kunnostus ja pohjaukset, kaikki mitä siihen
kuuluukin, niin nämäkin henkilöt saataisiin
samalla tavalla korvauksen piiriin kuin nekin, joilla muutama hammas
suussa vielä vahingossa sattuu olemaan. Nämä henkilöt
joutuvat ilmeisesti tehosekoittimella nyt hoitelemaan näitä ruokia
hienoksi ja juomalla tämän ruokansa syömään,
koska ei hampaita ole olemassa.
Muutaman asian vielä tässä toteaisin
lyhyesti. Yksi semmoinen asia, johon toivoisi jossakin vaiheessa
kiinnitettävän huomio, että saataisiin se
myös kuntoon, on nämä työperäiset
homeet. Siinä tällä hetkellä on
yksi väliinputoajaryhmä, joka ei ole suomalaisessa
yhteiskunnassa saanut tämmöistä oikeudenmukaista
kohtelua, mikä sille kuuluisi. Tällä hetkellä heitä pidetään
monessa tapauksessa luulosairaina tai katsotaan, että ei viitsi
mennä töihin, vaikka todellisuudessa on kyse siitä,
jotta työpaikalla on mahdollisesti altistuttu ja siellä yhä edelleen
on semmoisia homeita, joita ei ole tutkittu, ei tiedetä.
Sen takia nämä henkilöt ovat joissakin
tapauksissa jopa joutuneet ottamaan lopputilin, koska eivät
pysty käymään töissä.
Minusta tämä pitäisi saada kunniallisesti
hoidettua, olisi lisättävä vaikka näihin
tutkimuksiin varoja, jotta tämä homma saadaan kuntoon.
Tässä on useita esimerkkitapauksia tuollakin meidän
maakunnassamme, joissa ihmiset ovat altistuneet nyt tällä hetkellä,
useimmat julkisissa rakennuksissa, on jopa keskussairaalan henkilöstöä muutama.
Sitten se tapaus myöhemmin löydettiinkin, mutta
tämä henkilö oli niin pahasti altistunut,
että hän ei pysty ilmeisesti menemään nytkään
töihin. Hän joutuu jopa ulkoilmassa pitämään
hengityssuojaa, tämmöistä tötteröä päässä,
jotta voi hengittää ulkonakin olevia homeita, jotka
häntä ärsyttävät.
Sitä, mitä ed. Rauhala edellä puhui
tästä vähimmäispäivärahasta,
sinällään pidän myönteisenä.
Tässä on kuitenkin, kun katsoo vuosia taaksepäin,
edistytty koko ajan, ja nyt on tuo esitys 15,20 euroa, joka on,
kun se kuudella kerrotaan, jo vähän parempaan
suuntaan kuin pitkiin aikoihin. Siinä mielessä,
jos tätä vauhtia jatketaan, niin todennäköisesti
kahden vuoden päästä ollaan varmasti
siinä ed. Rauhalan esittämässä mallissa.
Jos katsotaan tätä tahtia, mitä on tapahtunut,
niin kaikkihan tietysti riippuu siitä, mitä valtiontaloudessa
ja kansantaloudessa yleensä tapahtuu, onko meillä tuloja
sillä tavalla, että saadaan nostettua, niin kuin
tähän mennessä pikkuhiljaa on onnistuttu
kasvattamaan, sitä päivärahaa, joka aikanaan
laman syövereissä leikattiin. Siinä on
yksi ihan oikea korjattava kohde.
Ed. Virtanen on tehnyt aloitteen taikka vastalauseen, jossa
hän esittää, että kaksinkertaistetaan
tämä 300 päivän sairauspäiväraha.
Sen lisäksi on tullut nimittäin tässä viime
viikkoina itselle ainakin useampi esimerkki, joissa Kelan lääkärit
ovat heittäytyneet erittäin viisaiksi, ainakin
tuolla maakunnassa oleva Kelan asiantuntijalääkäri,
siinä mielessä, että on tyssätty
ennen 300:aa päivääkin monelta ihmiseltä tämä päivärahan
maksu, vaikka on erikoislääkärin lausunto siitä,
jotta kyseiset ihmiset ovat työkyvyttömiä. Itsekin
olen tutustunut näihin diagnooseihin. Kun erityisesti yksi
heistä on erittäin monisairas, niin ihmetyttää,
miten Kelan lääkäri, kun hän
ei ole edes ottanut vastaan, on voinut tehdä semmoisen
diagnoosin, että päiväraha katkaistaan. Tällä ihmisellä ei
ole myöskään oikeutta eikä näillä kaikilla,
joiden esimerkkitapaukset minulla pöydällä sattuvat
olemaan, ole myöskään oikeutta työttömyysturvaan
siinä mielessä, kun heillä on kaikilla
työsuhde voimassa. Tämä on yksi semmoinen
väliinputoajaryhmä, joka nyt yllättäen
on pullahtanut esille. En tiedä, onko tässä joku ohjeistus
Kelan Helsingin-konttorilta mennyt tuonne vai onko tämä ihan
omintakeista itäsuomalaista viisautta, että tämmöistä tapahtuu.
Joka tapauksessa nämä ihmiset ovat sillä tavalla
pulassa, jotta heille ei jää muuta mahdollisuutta kuin
mennä sinne toimeentulotukiluukulle. Tämä tuntuu
siinä mielessä aika vieraalta käsitteeltä,
koska heillä on olemassa ihan erikoislääkärin
diagnoosi ja pitäisi olla oikeus sairauspäivärahaan.
He ovat tehneet lähes kaikki pitkän työhistorian,
ja siinä mielessä sitten ihmetyttää, miten
yhteiskunta heittää heidät sen valitusrumban
varaan elikkä sanotaan, että valittakaa. Ja kun
tiedetään, miten pitkään se
valituskierre vie, niin se ei ole mitenkään inhimillistä.
Lopuksi ihan yhteen asiaan. Niin kuin totesin tässä alussa,
niin tässä on monia hyviä asioita, jotka
vievät eteenpäin semmoisia ongelmia, mitä on
todettu. Mutta yhtä asiaa toivon, kun valiokunnan puheenjohtajakin
tuossa vastaa todennäköisesti näihin
meidän puheisiimme vielä jotain. Tässä matkojen
yhdistelyä, kimppakyytejä, nyt sillä tavalla
suositaan ja on tehty ihan järkevään muotoon,
että näitä edistetään
ja samalla säästetään kustannuksia.
Yksi asia — josta en ole tehnyt toimenpidealoitetta, mutta
olen tehnyt kirjallisen kysymyksen aiheesta, ja siinä luvattiin,
jotta sairausvakuutuslain yhteydessä tähän
tulisi muutos — on tämä tilanne, josta
esimerkkinä vaan, jotta kun meillä ei sädehoitoa
tuolla Pohjois-Karjalassa vielä tällä hetkellä tarjota
ja joudutaan menemään Kuopioon ja kun joissakin syöpätapauksissa
hyvinkin useita viikkoja joudutaan käymään
päivittäin Kuopiossa sädehoidossa, niin
jotkut henkilöt ovat toivoneet, jotta eikö järkevämpää olisi
olla Kuopiossa paikka, missä olla yötä,
(Ed. Virtanen: Siellä on jo!) ja Kela maksaisi korvauksen.
Tässä yhtä tapausta selvitin, ja siinä todettiin,
jotta tällä hetkellä Kela on suhtautunut
sillä tavalla, jotta maksetaan ennen se taksikyyti, joka
on hurjan kallis päivää kohti — jos
muistan euroina, niin se oli joku 280 euroa se korvaus päivässä — (Puhemies
koputtaa) ja se majoitus siellä todennäköisesti
olisi ollut vaan enintään 50 euroa. Siinä mielessä tuntuu
jotenkin jääräpäiseltä ja
omituiselta käytökseltä, että Kela
ei voisi korvata sitä majoitusta siellä, vaan ennen
korvaa taksille tämän kyydin. Taksimiehet kyllä ovat
olleet hyvillään siitä, että tämmöinen
käytäntö on olemassa, mutta minä katsonkin tätä siltä kannalta,
mikä on meidän veronmaksajien ja yhteiskunnan
kannalta järkevää.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tänään käsittelemme
sairausvakuutuslakia ja kuten tästä mietinnöstäkin
voi havaita, kyllä me monia asiantuntijoita olemme kuulleet
ja paljon olemme asiasta keskustelleet. Mietintö on erinomaisen
hyvä ja se on hyvin pitkälle yhteisymmärryksessä laadittu,
kiitos siitä hyvän puheenjohtajan. Tulin tänne
kuitenkin puhumaan tästä kokoomuksen valiokuntatyöryhmän
tekemästä vastalauseesta, koska halusimme kiinnittää viiteen
eri teemaan hieman tarkempaa huomiota ja todella hieman eri tavalla
olisimme näitä esittäneet.
Ensimmäinen teema koskee sairausvakuutuksen korvaavuutta
koskevia rajoituksia. Tässähän on ongelmana
ollut se, että jos yksityinen terveyspalvelujen järjestäjä esimerkiksi
järjestää palveluja kunnalta vuokraamissaan
julkisissa tiloissa, niin potilas ei saa sairausvakuutuskorvauksia.
Toteamme seuraavan: "Kunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon
tilojen vuokraaminen yksityisille terveyspalvelujen tuottajille
paitsi tehostaa tiloja ja kalliiden laitteiden käyttöä myös lisää kuntien
tuloja ja vahvistaa niiden taloutta. Sairausvakuutuskorvauksen epääminen
näin tuotetuista palveluista vie monelta palveluntarvitsijalta
mahdollisuuden käyttää yksityisiä palveluja,
lisää kuntien taloudellista tehottomuutta sekä käytännössä estää monessa
kunnassa yksityisten terveyspalvelujen tarjonnan kannattamattomana."
Nyt kun on monessakin kunnassa aika paljon lääkäripulaa,
niin tämä olisi kyllä hyvä lisä tähän
ollut.
Toinen teema meillä oli sairausvakuutuksen korvaustaksat.
Yksityislääkärinpalkkion kelakorvaus
on lain mukaan 60 prosenttia korvaustaksasta. Käytännössä todelliset
korvaukset yksityislääkärikustannuksista
ovat huomattavasti pienemmät. Tämä johtuu
siitä, että Kelan korvaustaksat ovat selvästi
pienemmät kuin todelliset lääkärinpalkkiot.
Vuonna 2003 keskimääräinen todellinen
korvaus oli lääkärinpalkkiosta vain 31,5
prosenttia. Sairausvakuutuksen lääkärinpalkkioiden
korvaustaksoja on viimeksi korotettu vuonna 1989. Sairausvakuutuskorvausten
tasoon liittyvä ongelma on tullut näkyvästi
esiin erityisesti hammashuollon palvelujen yhteydessä.
Tästä syystä esitämme vastalauseessamme seuraavaa
lausumaehdotusta:
"Eduskunta edellyttää, että sairausvakuutuksen
korvaustaksoista päätettäessä huomioon
tulee ottaa myös kulloinkin tapahtuva kustannuskehitys.
Välittömänä toimenpiteenä eduskunta esittää,
että lääkärin- ja hammaslääkärinpalkkioista
suoritettavan korvauksen perusteena käytettävää korvaustaksaa
nostetaan siten, että todellinen korvausprosentti nousee
40 prosenttiin." Tämä olisi tietysti se ensimmäinen
vaihe ja toivottavasti mahdollisimman pian toteutuisi. Se oli se
meidän vastalauseemme sisältö tässä kohtaa.
Lisäksi kiinnitimme vastalauseessamme huomiota lääkkeiden
sairausvakuutuskorvattavuus- ja annostelutapaan. Elikkä olimme
sitä mieltä, että annostelutapa ei saisi
aiheuttaa sitä, että potilaat ovat eriarvoisessa
asemassa suhteessa sairausvakuutuskorvauksiin. Näin valitettavasti
tapahtuu muutamien lääkkeiden kohdalla. Kun vielä ottaa
huomioon, että eräs lääke, joka
annetaan suoraan suoneen, olisi vielä tehokkaampi, niin
toivottavasti tähän pystymme saamaan tulevaisuudessa
korjauksen.
Neljäs teema, mihin otamme kantaa, on vanhemmuuden
kustannusten jakaminen. Sehän on yksi monesti täälläkin
salissa keskustelua aiheuttanut asia. Me olemme monessakin yhteydessä puhuneet
yrittäjien sosiaaliturvan ongelmakohdista, ja nehän
ovat niitä, jotka osittain nostavat yrittäjyyden
kynnystä. Yrittäjyyden politiikkaohjelman mukaan
yrittäjien sosiaaliturvaan liittyvät kehittämistarpeet
selvitetään perustettavassa työryhmässä siten,
että mahdolliset uudistukset voidaan toteuttaa vuoden 2005
alusta lukien. Aika kiire tulee, jos tähän asiaan
aiotaan vielä ehtiä puuttua. No, toivottavasti
jossain vaiheessa, koska yksi yrittäjän sosiaaliturvaongelmakohdista
on vanhemmuudesta aiheutuvat työnantajakustannukset, koska
tällä hetkellä ne kohdistuvat ainoastaan äidin
työnantajalle. Naisvaltaisilla aloilla aiheutuu vanhemmuudesta
monia kustannuksia nimenomaan työnantajalle. Äitiysloma-ajan
sijaisuudet, kertyvien vuosilomien ja lomarahojen maksaminen sekä sairastuneiden
lasten hoitaminen rasittavat pelkästään
naisten työnantajia. Vuosilomakorvauksen korottaminen 40—60
prosenttiin on pelkkää kosmetiikkaa, joka ei tilannetta
korjaa.
Asialla on laaja yhteiskunnallinen vaikutus. Se vaikuttaa naisten,
nuorten naisten työllisyyteen, uralla etenemiseen ja samapalkkaisuuteen. Nykyinen
käytäntö aiheuttaa nuorille naisille vaikeuksia
saada kunnon työpaikka, kun tarjolla on vaan pätkätöitä.
Tämä on siis yksi sosiaaliturvaongelma yrittäjillä ja
nostaa siis yrittäjyyden kynnystä.
Mielestäni näistä edellä mainituista
syistä kokoomuksen tekemä vastalause on oikeutettu
ja perusteltu.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti pieni yhteenveto näistä puheenvuoroista,
joita asian yhteydessä on käytetty.
Ensinnäkin kiitän valiokunnan jäseniä hyvin asiallisesta
kommentoinnista. Ilman tällaista hyvää yhteistyötä,
joka valiokunnan mietinnön valmisteluun liittyy, tuskin
meillä olisi tämän laatuista valiokunnan
mietintöä käsiteltävänä.
Mitä muuten sitten tulee näihin näkemyksiin lähinnä siltä osin,
että täällä nämä vastalauseet on
kirjoitettu kokoomuksen, vasemmistoliiton, vihreiden ja kristillisen
liiton nimiin, täytyy tietysti sitten palauttaa mieliin,
miksi näihin ei ole voitu suhtautua niin kuin vastalauseen
esittäjät ovat toivoneet. Luen nyt täältä perustelujen
sivulta 6:
"Valiokunnan tietoon on asian käsittelyn yhteydessä tuotu
useita sairausvakuutusjärjestelmän kehittämisehdotuksia,
joiden toteuttaminen merkitsisi sairausvakuutuksen kustannusten
lisäämistä. Ehdotukset ovat koskeneet
muun muassa hoidon korvattavuutta, lääkärin-
ja hammaslääkärinpalkkioiden taksoja,
lääkekorvauksia sekä yksityisen ja julkisen
terveydenhuollon välisen vastuunjaon muuttamista. Tällaisten
ehdotusten toteuttamisella olisi vaikutusta sairausvakuutuksen rahoitukseen.
Hallitusohjelman mukaisesti sairausvakuutusjärjestelmän
rahoituksen uudistus on parhaillaan valmisteltavana yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa. Valiokunta toteaa, että järjestelmän
tarkoituksenmukaisuutta edellä mainittujen seikkojen suhteen
on vakuutettujen etujen ja sairausvakuutusjärjestelmän
kustannusten kannalta tarpeen jatkossa selvittää."
Tämä on se tausta, minkä takia ei
valiokunnan enemmistöllä varmaan ollut pahaa tahtoa,
vaan tämä lain valmistelun tarkoitus ja sitten äsken mainitsemani
seikat.
Mitä ed. Virtasen näkemykseen tulee ja näihin
vastalauseisiin liittyvään keskusteluun, haluaisin
vaan palauttaa mieliin kaksi asiaa siitä huolimatta, että vasemmistoliiton
vastalause, ed. Virtasen nimellä jätettynä,
ei ole samanlainen kuin valiokunnan kannanotto, muutenhan tätä vastalausetta
ei olisi tarvinnut jättääkään.
Sivulla 8 todetaan muun muassa tähän 55 päivän
omavastuuajan lyhentämiseen sosiaali- ja terveysvaliokunnan
vastauksena, että "Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo,
että omavastuuajan lyhentämiseen tulee jatkossa
pyrkiä", mikä on käytännössä hyvin
saman suuntainen, ja siltä osin olisi varmasti voitu selvitä ilman
vastalausettakin, jos tämän sisältö otetaan
vakavasti.
Mitä sitten tähän toiseen kysymykseen
tulee, jota ed. Virtanen täällä työttömyysturvalain muutoksen
osalta kommentoi taikka puolusteli, niin tässäkin
haluan vaan todeta, mitä valiokunta on todennut. Se on
täällä valiokunnan mietinnön sivulla
9: "Valiokunta pitää olennaisen tärkeänä sitä,
että väliinputoamistilanteet estetään
perustuslakivaliokunnan esittämällä tavalla
käytännön soveltamistilanteessa. Järjestelmän
toimivuuden kannalta on jatkossa syytä selvittää mahdollisuudet
turvata pitkäaikaisen sairauden aikainen toimeentulo muun
kuin työttömyysturvajärjestelmän
kautta."
Mitä sitten näihin muihin asioihin tulee,
ed. Rauhalan vastalauseessa on aika pitkälti kysymys lisärahoituksesta,
ja vastaus tuli jo aikaisemmin tältä osin esitettyä.
Mitä sitten ed. Tulosen henkilökohtaisen puheenvuoron
ja kannanoton siihen puoleen tulee, että osan 65 vuotta
täyttäneistä tilannetta pitäisi muuttaa,
niin sekin on sellainen asia, joka ei tämän lain
käsittelyyn suoranaisesti kuulunut. Samoin sekin, kun hän
esitti hammashuollossa näitten proteesien ottamista korvausten
piiriin. Se asia on ratkaistu silloin, kun hammashuoltolainsäädäntö on
tehty, ja siihen tietysti voidaan koska tahansa, jos tarvetta on
ja rahoitusta katsotaan olevan riittävästi saatavilla,
palata.
Vielä sitten ed. Esa Lahtelan matkojen yhdistelyä koskevaan
kysymykseen. Nythän on tilanne sillä tavoin, että Kansaneläkelaitos
on itse asiassa vasta äskettäin tämän
niin sanotun matkojen yhdistämisjärjestelmän
kokeiluna ottanut muutamilla paikkakunnilla käyttöön,
ja tästä saadaan kokemukset sen mukaan, kun asia
etenee. Valiokunta onkin mietinnössään
viitannut näitten matkojen yhdistelyä koskevan
kannanoton yhteydessä siihen, että tätä seurantaa
pitää välittömästi, kun
nämä kokemukset lisääntyvät,
suorittaa ja sitä kautta tarkastella niitä ongelmakohtia,
jotka mahdollisesti tähän matkojen yhdistelyyn
liittyvät. Mitä tähän yöpymiskäytäntökysymykseen tulee,
ymmärsin niin, että ei ole esteitä käyttää sitä tänä päivänäkään.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä jäi tuossa
omassa puheenvuorossani sanomatta se, että meillähän
kävi valiokunnassa monia eri ammattiryhmiä, joiden
taholta tuotiin valiokunnan tietoon toivomuksia, hoidon korvattavuuden
laajentamista koskevia esityksiä ja ehdotuksia. Tällaisia
ammattiryhmiä ovat esimerkiksi ravitsemusterapeutit, jalkojenhoitajat,
osteopaatit, suuhygienistit ja psykologit. He toivoivat sitä,
että heidän antamistaan palveluista voisi saada
sairausvakuutuskorvauksen. Mielestäni oli erinomaista,
koska tässä laissahan me emme pystyneet heitä auttamaan,
että esitimme tässä mietinnössä toivomuksen,
että nyt uudelleenarvioitaisiin ne luettelot ammattiryhmistä ja
ammattihenkilöistä, joiden antamista palveluista
korvauksia saa. Toivon, että sosiaali- ja terveysministeriö ottaa
tämän vakavasti ja pohtii uudelleen sitä,
koska tärkeähän on miettiä sitä,
mikä on se hoidon vaikuttavuus, koska me voimme paljon säästää sillä rahaa,
että pystytään edesauttamaan näiden
palvelujen lisääntyvää käyttöä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun tunnettu vuolassanaisuuteni aiheuttaa
saman ongelman, mistä filosofi Hegel aikanaan kärsi,
eli kovin harvat ymmärsivät hänen puheitaan
ja niistäkin useimmat väärin, niin haluan
valiokunnan puheenjohtajalle ed. Koskelle vain todeta, että todellakin
yritin sanoa, että näistä kahdesta asiasta,
joista vastalauseen tein, valiokunta ja minä näytimme
olleen pitkälti itse sisällöstä samaa
mieltä. Minusta vaan se ongelma oli se, että valiokunta
savolaisittain kötösteli eli sanakirjan mukaisesti
koetti korjata jotakin tilapäisesti tilanteeseen keksittyä keinoa
käyttäen eikä tehnyt sitä, minkä olisi
voinut tehdä, eli säätänyt lakia
jo nyt niin, että ongelmat olisivat poistuneet.
Yleiskeskustelu päättyy.