5) Hallituksen esitys laiksi eräiden pitkäaikaisesti
työttöminä olleiden henkilöiden
eläketuesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämänkin aivan lyhyesti
keskeisimmiltä osin haluan esitellä.
Tähän hallituksen esitykseen ja valiokunnan käsittelyyn
liittyy työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
lausunto 16/2004 vp, joka on valiokunnan käsittelyn
yhteydessä otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon. Kysymyksessähän
on lainsäädäntö, joka on lähtenyt
yksityisen kansanedustajan aloitteesta, elikkä ed. Taipale
on ollut tässä hyvin merkittävässä roolissa,
ja häntä on muun muassa valiokunnassa kuultu asiantuntijana.
Tässä esityksessä, niin kuin täällä sisällöstä tarkemmin
selviää, ehdotetaan, että ne vuosina 1941—1947
syntyneet pitkäaikaistyöttömät
henkilöt, jotka ovat olleet lähes yhtäjaksoisesti
työttöminä 1. päivästä tammikuuta
1992 lukien, saisivat työmarkkinatuen sijasta oikeuden
eläketukeen. Eläketukea, joka määrältään
vastaa kansaneläkettä ja henkilön 31.
päivään joulukuuta 2004 ansaitsemaa työeläketurvaa,
maksettaisiin siihen saakka, kunnes henkilö täyttää 62
vuotta. Eläketuen saajalla on myös oikeus kansaneläkelain
mukaiseen lapsikorotukseen ja eläkkeensaajien asumistukilaissa
säädettyyn asumistukeen.
Eläketuen jälkeen henkilöllä on
oikeus työeläkelakien ja kansaneläkelakien
mukaiseen vanhuuseläkkeeseen 62 ikävuodesta lukien.
Vanhuuseläkkeeseen ei tehdä varhennusvähennystä. Esitykseen
sisältyy lisäksi ehdotus tuloverolain muuttamisesta.
Niin kuin tänne on kirjoitettu, esitys liittyy valtion
vuoden 2005 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi
sen yhteydessä.
Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä tähän
valiokunnan mietintöön tehdyin huomautuksin. Täältä haluan
vaan poimia oikeastaan yhden ainoan asian, koska nämä muut
yksityiskohdat selviävät täältä mietinnöstä eikä niitä tarvitse
erikseen sieltä poimia.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon perustaen kiinnittänyt
huomiota informaation merkitykseen ja toivoo, että näitä mahdollisesti
tukeen oikeutettuja informoitaisiin henkilökohtaisella
kirjeellä. Tähän on tietyt perusteet,
koska kysymyksessä ovat ihmiset, kansalaiset, jotka ovat
olleet pitkään työttöminä ja
saattavat olla jossakin määrin erityisen informaation
tarpeessa siltä osin, mikä heidän tilannettaan
parantaa. Tältä osin valiokunta on halunnut tehdä tällaisen
korjauksen, että informaatio olisi henkilökohtaista
ja kirjallista.
Sen lisäksi valiokunta on tehnyt muutosehdotukset 1 §:ään,
niin kuin mietintöön on kirjoitettu, ja 18 §:ään,
niin kuin mietintöön on kirjoitettu. On todettava,
että valiokunnan valppaudesta johtuen 6 §:ään
tuli muutos, jonka perusteella otetaan huomioon kansaneläkelain
24 ja 42 b §:n muuttamisesta annetun lain mukainen kansaneläkkeen
tasokorotus. Itse asiassa, jos ed. Virtanen, joka tämän
otti valiokunnassa esille, ei olisi tätä esittänyt,
tämä olisi saattanut jäädä sellaiseen
muotoon, että tätä ei olisi välttämättä voitu turvata.
Tässä vaiheessa ei muuta.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisat edustajat Koski ja Esa Lahtela, hartaasti toivon,
että tässä salissa eivät nyt
ole läsnä kaikki ne, jotka tässä eduskunnassa
tuntevat vakavaa huolta kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten
hyvinvoinnista ja sen parantamisesta.
Arvoisa puhemies! Kyseessä on, kuten ed. Koski edellä totesi,
lakiesitys, jonka isänä kai voisi pitää aiempaa
edustajaa, vasemmistoliiton entistä puheenjohtajaa Claes
Anderssonia ja äitinä nykyistä ed. Ilkka
Taipaletta, joka nyt valitettavasti joutui lähtemään
itäisille maille juuri ennen tämän lakiesityksen
käsittelyä. Hän pyysi minua kuitenkin
eilen, kun oli huomannut, että olin jättänyt
tähän vastalauseen, tuomaan oman viestinsä tähän
saliin, ja sen nyt tässä myös pyrin tekemään.
Todellakin, kysymys on siitä, että tällä lakiesityksellä nyt
kertaratkaisuna yritetään hoitaa kunnialliseen
tilaan niitten ihmisten asema, jotka pääosin laman
seurauksena joutuivat pitkäaikaistyöttömiksi
ja ovat siinä tilanteessa pitkään olleet,
yli kymmenen vuotta, ja joitten osalta selkeästi on todettu,
että heidän tilannettaan ei voida enää muutoin
parantaa. Siksi tämä esitys on välttämätön.
Se on välttämätön ennen kaikkea
siksi, että sillä voidaan paitsi tietysti parantaa
näiden yksittäisten vaikeuksiin joutuneitten ihmisten asemaa,
kun he eivät siihen enää itse pysty, myöskin
kantaa ainakin jonkinlaista moraalista vastuuta siitä,
mitä tämä yhteiskunta heille laman aikana
ja sen seurauksena on tehnyt. Siinä katsannossa tuntui
jo valiokunnassa ja tuntuu edelleenkin erittäin murheelliselta
ja kummeksuttavalta, etten sanoisi käsittämättömältä,
se Palvelutyönantajien ja Teollisuuden ja Työnantajain
Keskusliiton lausunto, jonka he esittivät sosiaali- ja
terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä ja
josta luen ensimmäisen kappaleen:
"Työnantajien keskusjärjestöt pitävät
eläketukea" — siis tätä lakiesitystä — "epätarkoituksenmukaisena
erityisesti kahdesta syystä: Eläketuki olisi vastoin
viime vuosina yhteisesti päätettyjä sosiaalipoliittisia
linjauksia ja se kohtelisi kansalaisia epäoikeudenmukaisesti."
En ryhdy tarkemmin arvioimaan, mitä tämä lausuma
kokonaisuutenaan pitää sisällään.
Totean vain, että tämä on valitettavasti
linjassa sen kanssa, miten työnantajajärjestöt
aivan viime aikoina ja tässä viimeisen vuoden
parin aikana ovat käytännössä omaa
linjaansa linjanneet. Tästä lausumasta heijastuu
näkemys, joka vähät välittää niitten
ihmisten vaikeuksista, jotka erityisesti työnantajien toimesta
on tähän tilaan saatettu, ja siinä katsannossa
todella toivon, että tässä maassa voisi
nyt kuitenkin sellainen yhteisvastuu säilyä, vaikka
viime aikoina on toiselta näyttänyt, että edes
kaikkein heikoimmista pidettäisiin huolta.
Arvoisa puhemies! Tähänkin mietintöön, vaikka
olen sen perusteluista pitkälti samaa mieltä kuin
valiokunnan enemmistö, olen jättänyt oman
vastalauseeni ja muutosesitykseni siitä syystä,
että tämä lakiesitys, kun se rajaa tuensaajat
niihin noin 4 000:een, jotka ovat saaneet joko vähintään
2 500 päivältä työmarkkinatukea
tai työttömyysturvaa 500 päivältä ja
lisäksi työmarkkinatukea 2 000 päivältä eli
siis kymmenen vuotta. Kun tämä koskee vain vuosina
1941—1947 syntyneitä, niin se perusteetta rajaa
lain ulkopuolelle ison joukon aivan samassa asemassa olevia ihmisiä,
niitä yli 55- vaan ei 57-vuotiaita, jotka nyt, jos tämä näin
toteutuu, jäävät ulkopuolelle.
Tämä vähimmäiskorvauksensaantiajan nostaminen
2 500:een päivään aiheuttaa
sen, että saattaa syntyä väliinputoajia,
jotka ovat olleet kenties vain vähän aikaa työmarkkinoitten
käytettävissä, mutta kun 2 500
päivää täyttää vuodesta
1991 nykyhetkeen kestävän laskukauden niin totaalisesti,
että siinä ei ole juuri lainkaan liikkumavaraa,
niin voi todella käydä niin, että aika
moni sellainen, joka muuten tätä tukea saisi, ei
nyt saa, koska tämä rajaus rajaa heidät
ulkopuolelle. Tästä syystä olen esittänyt
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan lausuntoon
perustuen, että tätä kohdejoukkoa laajennettaisiin
rajaamalla siihen oikeutettujen syntymävuosiksi
vuodet 1941—1950 ja helpottamalla tätä työttömyysaikaa
2 500 päivästä 2 000
päivään ja vastaavasti sitten 2 000
päivästä 1 500 päivään.
Tulen esittämään nämä muutokset
yksityiskohtaisen käsittelyn yhteydessä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on yksi myönteinen
asia taas käsittelyssä. Niin kuin täällä on
todettu, tämän aloitteen isä, vai äitiköhän
mahtaa olla, mutta kuitenkin nyt viime aikoina on ollut ed. Ilkka
Taipale. Tosin tämä on vähän
niin kuin vesitetty Taipale, puolikas Taipale, vai mikä tämä voisi
ollakin. Todennäköisesti tuo ed. Virtasen vastalause
voisi olla se täydempi Taipale, näin ymmärsin
ed. Taipaleen alkuperäistä ajatusta.
Kyse on siitä, jotta 90-luvun lamassa jäi
yli 400 000 ihmistä työttömäksi
ja osa heistä yhä edelleen on niitä työttömyyden
uhreja, jotka silloin olivat iältään
sellaisia, että työnantajat eivät heitä halunneet
enää palkata, ja sitten siinä teidän
pitkän työttömyyden uhrina ollessaan
vierastus näitä ihmisiä kohtaan työmarkkinoilla
on yhä enemmän kasvanut. Sen takia, kun nämä ovat
iältään kuitenkin jo sellaisia, että työnantajat
karttavat heitä, niin ei ole mitään järkeä heitä sillä tavalla
pompotella eri näköisiin tutkimuksiin ja työnhakukoulutuksiin,
kaikennäköisille kursseille, koska todennäköinen
sijoittuminen oikeille työmarkkinoille ei ole mahdollista.
Sen takia tämä esitys, vaikka tämä on
vähän vajavainen, on ihan hyvä ja auttaa
tietysti niitä vajaata 4 000 ihmistä pääsemään
johonkin pysyvämpään olotilaan, jossa
ei sillä tavalla enää potkita heitä johonkin
semmoiseen toimenpiteeseen, joka ei johda mihinkään.
Tilanne on tällä hetkellä myös
nuorempien osalta, mistä ed. Virtanen puhui, vähän
saman oloinen, eli kaikki, ketkä ovat 50-luvulla taikka ennen
vuotta 50 syntyneet, ovat sen ikäistä porukkaa,
johon itsekin kuulun, että todennäköisesti,
kun tuonne tehtaan työhönottoon tai johonkin yritykseen,
pienempäänkin, mennään tarjolle, niin
kyllä siellä sanotaan, jotta he katsovat ja soittavat
sitten, jos tarvitsevat. Näinpäin se useimmissa
tapauksissa on, jos eivät ihan suoraan sano, että menepäs
vaari kotiin ja meille ei siivoojaksi enää tuon
ikäisiä oteta — tai moneen muuhunkaan
työhön.
Sen takia olisi toivonut kyllä, että se valiokunnan
ajatus ... tästähän nimittäin
työelämävaliokunta lausui jo aikanaan
sen käsityksen, jotta nämä yli 55-vuotiaat
henkilöt pitäisi saattaa tämän
tyyppisen lainsäädännön piiriin,
niin kuin tässä tällä hetkellä eläketukilaki
on käsittelyssä. Siinä vaan jostain ihmeen
syystä sitten ilmeisesti ministeriön virkamiehet
ja varmaan ministerit kanssa katsoivat, jotta se on liian iso määrä,
joka sieltä nyt sitten ohjautuisi. Olisiko sitten liian
vähän jäänyt sinne tutkijoille
ja lääkäreille ja psykiatreille töitä,
keitä kaikkia tämä työllistääkin. Kannettiinko
siitä huolta enemmän vai näistä ihmisistä,
jos nämä olisi laskettu suoraan vastaavan toimenpiteen
piiriin eli tässä tapauksessa eläketuelle,
jos he itse haluavat? Nimittäin eihän tähän
pakko ole lähteä. Jos ihminen kokee, että hän pystyy
olemaan työelämässä ja työnhakijana
ja kykenee, niin ei kun vaan, eihän mitään
estettä siihen ole olemassa. Tämähän
vaan antaa mahdollisuuden.
Sen takia toivon, jos nyt eduskunta, niin kuin yleensä tahtoo
olla, kun valiokunta on kannan ottanut, että eduskunnassa
ei muutosta tule, niin oltaisiin valmiit katsomaan jonkin ajan päästä uudelleen
tämä asia, koska en usko, että mikään muuttuu
suomalaisessa yhteiskunnassa äkkipäätä sillä tavalla,
että tällaiset henkilöt, jotka ovat olleet
pitkäaikaistyöttömiä, joita
ed. Virtasenkin rajaus koskee, yllättäen sopisivat
työelämään. Mitään
semmoista ei ole tapahtumassa. Päinvastoin, jotenkin kun
tuolla työpaikoilla on kiertänyt, niin siellä yhä edelleen
semmoisissa paikoissa, missä tulevan ajan oikeutta ei työnantajilla ole
velvoitetta maksaa, yhä vaan potkitaan vanhempia työntekijöitä pois
ja työttömyyseläkeputkeen, kenelle se
on mahdollista, ja sehän on mahdollista kaikille, jotka
ovat ennen vuotta 50 syntyneitä.
Tulevasta en tiedä, mutta uskon, että näin
on yhä edelleen, koska tietyntyyppinen työttömyysputkihan
on olemassa edelleen todennäköisesti jatkossakin.
Työnantajat joka tapauksessa näyttävät
pelkäävän sitä, myös
niiden puheluiden perusteella, mitä olen saanut, että vanhempi
ihminen käy sairastelemaan enemmän ja siitä tulee vähän
ylimääräisiä kustannuksia työnantajille,
ja niin ei haluta niitä kantaa ja sen takia halutaan vaihtaa
nuorempaan sitä porukkaa, koska se ilmeisesti meidän
nykyisen lainsäädäntömme puitteissa
yhä edelleen on mahdollista. Kun tietyillä perusteilla
sitä ei katsota laittomaksi irtisanomiseksi eikä siitä tule
mitään sanktioita, niin työntekijöistä pääsee
suhteellisen helpolla eroon, vaikka täällä jotkut
tahot väittävät ja myös EK:n neuvottelupöydissä näyttää väitettävän,
että työntekijä on jotenkin vaijis heittää ulos.
Mutta kyllä siellä yllättävän
paljon vähennetään työpaikoista
ja ihan ilman mitään sanktioita.
Sen takia toivon, että tähän voidaan
palata, jos ed. Virtasen esitys ei huomenna, tai ei sitä huomenna
vielä hyväksytä, mutta milloin siitä äänestetäänkin,
ei mene läpi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella hyvää lainsäädäntöä ja
tästä tietysti kiitos nyt ed. Taipaleelle. Sopii
muistaa myös se, minkä ed. Virtanen totesi, että jo
vuoden 95 eduskuntavaalien jälkeen silloisessa eduskunnassa
ja valtioneuvostossa asiassa toimi kansanedustaja, ministeri Andersson
ja silloin puhuttiin vähintään 30 000
työttömyyskortistossa olevasta henkilöstä,
joilla ei oikeasti ole työkykyä.
Ed. Taipale on lukuisia kertoja puhunut siitä, että niitä työtehtäviä,
joita on ollut 80-luvulla ja 90-luvun alussa, ei enää edes
ole, joidenka tekijöiksi kuitenkin nämä työttömyyskortistoissa olevat
henkilöt on kirjattu. Näin ollen tämä esitys
on tietysti oikean suuntainen. Asia jää puolitiehen
sillä tavoin kuin ed. Esa Lahtela täällä jo totesi,
ja tässä mielessä ed. Virtasen eriävä mielipide
ja esitys paremmasta on tarpeen.
Kaiken kaikkiaan on tietysti aivan tolkuton tilanne, että kymmenen
vuotta työttömänä ollut henkilö,
jolla oikeasti ei myöskään terveyden
näkökulmasta ole työkykyä, ei
siis myytävää työkykyä,
joutuu vain olemaan työnhakijana. Tässä mielessä tämä on
todella askel oikeaan päin.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
todella teki hyvän lausunnon sosiaali- ja terveysvaliokunnalle
ja kiinnitti huomiota juuri siihen problematiikkaan, mikä tässä on,
eli tähän koko kohderyhmään,
ja miten se tulisi saada tämän lain piiriin, samoin väliinputoamistilanteisiin
ja siihen, että todella tällä lailla
saavutettaisiin oikeudenmukainen ja tasa-arvoinen kohtelu kaikkia
niitä ihmisiä kohtaan, jotka ovat siinä asemassa
kuin tällä lailla nyt tarkoitetaan, että niille,
jotka ovat pitkään olleet työttöminä eivätkä enää ole
työllistymässä, saataisiin eläketuki.
Pidän tietysti todella tärkeänä,
että tämä laki nyt sinänsä saadaan,
mutta tässä on erittäin ikävä olla
tekemässä lakia, josta jo tietää,
että suuri osa jää sen ulkopuolelle sellaisia ihmisiä,
joita koskevat nämä aivan samat asiat. Sen vuoksi
olen ollut mukana tässä eriävässä mielipiteessä jo
työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa ja
samoin nyt yhdyn tässä vastalauseeseen, minkä ed.
Virtanen on tehnyt. Näen, että sillä on todella
paikkansa, koska tässä on kysymys sosiaalipoliittisesta
ratkaisusta eikä työpoliittisesta ratkaisusta.
Me tulemme vastaan tätä kohderyhmää,
jonka ongelmatiikan me täysin tiedämme, ja silloin
minusta tässä eivät sanat tai puheet
sillä lailla auta, että tämä nyt
siirretään seuraaville vuosille, vaan se olisi
voitu tehdä nyt tässä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki eräiden
pitkäaikaisesti työttömänä olleiden
henkilöiden eläketuesta on itse asiassa aikamoinen
muutos meidän työeläkelainsäädännössämme
ja niissä sisällä olevissa käsitteissä.
Tämä ensinnäkään
ei käsittele kovin suurta joukkoa, joka tähän
nyt on hyväksytty mukaan, ja täällä on
jo paljon kerrottu niistä kriteereistä, mitä näillä ihmisillä on.
Heitä on vajaa 4 000, 3 900 henkilöä.
Noin yleisen työkyvyttömyyskäsitteen
valossa halusin ensinnäkin yhteen asiaan tässä kiinnittää huomiota.
Tämän kohderyhmän kohdalla, kun on
jo näin pitkäaikaisista vaikeista harmeista kysymys,
on kyllä hyvä, että meidän virallisesta
järjestelmästämme saadaan pois henkilöt,
jotka ovat menettäneet ammattitaitonsa — siteeraan
hallituksen tekstiä — joilla on vähäinen
koulutus, joiden elämänhistoria on raskas, joiden
terveydentila tai muut syyt ovat sitä luokkaa, että on
osoitettu, että he ovat erittäin vaikeasti työllistettäviä.
On ihan selvää, että tähän
ihmisryhmään joutuneet ihmiset tarvitsevat jonkun
ratkaisun, joka eräässä mielessä on
lopullinen tai ainakin hyvin pitkäaikainen eikä niin,
että heidän täytyy toistuen vain muodon
vuoksi, pro forma, käydä jossain esimerkiksi ilmoittautumassa
määrävälein, niin kuin aivan
hyvin perusteluissa sanotaan, että ei tarvitse hakijan
enää käydä tämän
lain voimaantulon jälkeen työvoimatoimistossa.
Se myöskin ilahduttaa minua, että tässä ei
käytetä termiä eläke, vaan tässä käytetään
termiä eläketuki eli pidetään
nämä asiat sillä lailla erillään, että koska
he eivät ole työkyvyttömyysmääritelmän
mukaisesti työkyvyttömiä ja sitä kautta
katsottavissa työeläkejärjestelmän
sisälle kelpaaviksi yksilöiksi, niin terminologiakin
on kehitetty erikseen, mutta kuitenkin tehty niin, että vaikka
tätä tukea ei kutsuta eläkkeeksi, siinä sovelletaan
eläkelainsäädäntöä ja
62-vuotiaana käy myöskin niin, että pääsevät
kaikki vanhuuseläkkeelle. Se varmasti on aivan ihmisarvon
mukaisesti ajateltu.
Vielä lopuksi talouden kohdalta. Ehkä se seikka,
joka minut myöskin sai tänne puhumaan muutaman
asian tästä, on se, että nämä menot aika
mielenkiintoisella tavalla osoittavat, että tämä ei
rasitakaan valtiota kovin paljon. Nettomenolisäyshän
on vain 3,5 miljoonaa euroa, vaikka näyttää siltä,
jos lukee hyvin huolimattomasti, että 20 miljoonaa euroa
tähän menisi valtion rahaa. Työeläkepuolen
rahaa tähän menee vain sen verran kuin on aiheellistakin,
siis näiden kunkin työntekijän aikaisempi
työhistoria huomioiden. Tämä asenne on
tietenkin aivan oikein.
Nostan tämän asian sen takia esille, että kun aikanaan
työttömyyseläke tähän
maahan järjestettiin, silloin siinä yhteydessä työeläkejärjestelmän
rahoja käytettiin eläkemuotoon, jossa ei kuitenkaan
varsinaista työtapahtumaa aikaisemmin ollut ollut. Ehkä se
oli niissä oloissa ainoa keino ratkaista asioita, mutta
periaatteessa työeläkejärjestelmän
rahoja käytettiin kyllä silloin tarkoitukseen,
johon niitä ei ollut työntekijöiltä alustavasti
peritty.
Olen hallituksen esityksen kannalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan kommentinomaisesti vielä ed.
Akaan-Penttilän puheenvuoron jälkeen.
Se, että käytetään toista
termiä, ei eläke vaan eläketuki, pohjautuu
kyllä toisaalta siihen, että nykyjärjestelmässä kuitenkaan
ei kokemuksien mukaan toteudu oikeudenmukainen työkyvyttömyyseläkkeelle
pääsy. Siellä on aika tavalla ihmisiä kuitenkin
työnhakijoina, joilla ei ole lukuisien eri käsitysten
mukaan, joita erikoislääkärit ovat omissa
tutkimuksissaan ja asiaa punniten tehneet, oikeutta päästä työkyvyttömyyseläkkeelle
riippumatta tästä asiantuntijalausunnosta.
Tässä on monta ongelmaa mukana, mistä olemme
lukuisia kertoja puhuneet aikaisemmin. Niihin nyt ei enempää,
mutta kumminkin tässä mielessä on toki
nyt myös avattu toisaalta aika pieni portti noin 3 900
kansalaiselle päästä ikään kuin
oikeudenmukaisesti parempaan ja, sanoisinko, myös oikeudenmukaiseen
asemaan pois työnhakijan epäasiallisesta asemasta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilälle voisi
todeta kustannuspuolesta. Itse sitä myös työhuoneessani
pähkäilin, kun luin näitä papereita.
Minä luulen, jotta tässä kustannuspuolessa
voi mennä jopa sillä tavalla, jotta tästä tulee
plussan puolella olevaa tulosta, jos miettii ihan kaikkea kokonaisuudessaan,
koska kysehän on siitä, jotta tämä porukka,
mikä tässä nyt lähtee, on kuitenkin
saanut jotain etuutta ja tulee saamaan jatkossakin. Mutta tässä poistuu
se byrokratia, että työvoimatoimistossa ei tarvitse olla
ihmisiä heitä palvelemassa vaan he vapautuvat
johonkin muuhun tehtävään.
Sitten näissä kaikissa kuntoutusselvityksissä, kaikissa
tämän tyyppisissä, ovat kuitenkin pyörineet
aika isot rahat, ja ne taas vapautuvat sitten mahdollisesti hyödyllisempään
tehtävään. Sitä panosta ja tulosta
on ilmeisesti aika vaikea laskea, mikä se mahtaa yhteiskunnan
kannalta olla. Mutta minä näen kyllä tämän
kokonaisuuden, että sillä on yhteiskunnalle positiivinen
vaikutus. Voi olla plussan puolella oleva, jos ihan kaikki nämä nippelit
ja nappelit lasketaan yhteen, mitä tässä yhtälössä tapahtuukaan,
kun nämä ihmiset pääsevät
eläketuelle.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. E. Lahtela saattaa olla aivan oikeassa tässä arviossaan.
Toinen asia on työkyvyttömyysmääritelmä, jonka
ed. Tiusanen otti esille. On ihan totta, että se on ongelmallinen
monet kerrat. Sen takia minusta on oikein, että tässä ryhmässä ei
sen kautta rakenneltu tämmöistä juridista
ongelmatiikkaa, medisiinistä ongelmatiikkaa, jolloin olisi
päädytty hylkyyn kaikkien näiden ihmisten
osalta.
Mitä tulee siihen määritelmään
muutoin, sen suurin ongelma ehkä on sen objektiivisessa
näytössä. Jos ne, jotka sanovat jossain
lääkärinlausunnossa, että tämä potilas
on työkyvytön, eivät perustele sitä,
minkä takia kyseinen potilas on työkyvytön,
niin silloin on kyllä vaara, että moni näistä menee
hylkyyn, verrattuna siihen, että tämä toteamus
perustellaan aivan selkein suomenkielisin sanoin. Silloin yleensä aina
menee asia eteenpäin ja lävitse.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti: Ed. Akaan-Penttilälle,
joka on myös asiantuntija alueella, totean, että ehkä juuri näin
on, että alun pitäen on sellaisia B-lausuntoja kirjoitettu,
joissa ei ole kunnolla perusteltu, näitä B1-lausuntoja.
Tämä B2-lomake, joka on huomattavasti laajempi
ja jossa nimenomaan kysytään työkyvyn
suhdetta työtehtäviin, jossa on mahdollisuus nimenomaan
tämä asia arvottaa, on usein jäänyt
tekemättä. Silloin kun B2-lausunto vihdoin tehdään
pitkän, useankin vuoden prosessin ja valitusten jälkeen,
saattaa jopa olla niin, että asiallisestikin perusteltu
työkyvyttömyys ei mene lävitse, asia
saattaa olla jo vakuutusoikeudessa. Tosin aina kannattaa myöhemminkin
yrittää, mutta tässä yhdyn kyllä ed.
Akaan-Penttilään, että todellisuudessa
monesti lääkäreiltä tulee sellaisia
niin sanottuja eläkelausuntoja, joissa ei loppuun saakka
ole asiaa käsitelty.
Yleiskeskustelu päättyy.