Mikko Elo /sd:
Puhemies! Eduskunnan ulkoasiainvaliokunta on tehnyt hyvän
mietinnön koskien Etyjin Suomen valtuuskunnan toimintaa
viime vuodelta. Haluan tässä puheenvuorossa lyhyesti
käsitellä paria kolmea kohtaa, jotka myös
sivuavat Euroopan neuvoston toimintaa, ja erityisesti kiinnittäisin
eduskunnan huomiota tähän viimeiseen kappaleeseen
ulkoasiainvaliokunnan mietinnössä.
Puhemies! Valiokunta aivan oikein toteaa, että Euroopan
neuvoston ja Etyjin toiminnassa on päällekkäisyyksiä,
joita järjestöjen kehittämisessä olisi
syytä pohtia. Mutta ulkoasiainvaliokunnan jäsenten
tiedossa varmasti on ollut myös se, että Euroopan
neuvoston ja Etyjin yhteisellä päätöksellä tätä päällekkäisyyttä selvitetään
ja yritetään mahdollisuuksien mukaan poistaa.
On aivan selvä, että Etyjillä on merkittävä rooli
vaalitarkkailussa, ja oma käsitykseni on, että Etyjin olisi
syytä erityisesti keskittyä ehkä nykyistäkin enemmän
vaalitarkkailuun. Se, että Etyj ottaa esille esimerkiksi
ihmisoikeuskysymyksiä ja muuta, ei sinänsä ole
ehkä pahasta, mutta toisaalta se on päällekkäistyötä Euroopan
neuvoston kanssa, eli Etyjin vaalitarkkailutoiminta on todella merkittävää,
se on hyväksyttävää, mutta muutoin
Etyjin ehkä ei kannattaisi lähteä samoille
aloille kuin Euroopan neuvoston.
Puhemies! Me tiedämme myös, että Etyj
on tietyllä tavalla ollut kriisissä viime vuodesta
alkaen. Niin kuin tässä valiokunnan mietinnössä todetaan,
se on ollut enemmän hallitustason kriisiä, mutta
se heijastuu myös parlamentaarisen yleiskokouksen toimintaan.
Puhemies! Nyt tulen tähän ehkä eduskunnan kannalta
ratkaisevaan kappaleeseen, jossa ulkoasiainvaliokunta on jonkin
verran loiventanut kantaansa siihen nähden, mikä oli
Euroopan neuvoston kertomuksen yhteydessä. Siinähän
ehdotettiin, että näitä toimintakertomuksia
ei enää käsiteltäisi täällä eduskunnan
suuressa salissa vaan meillä olisi ajankohtaiskeskusteluja.
Nythän tässä todetaan: "Valiokunta tukee
pyrkimyksiä kehittää kansainvälisten
asioiden käsittelyä eduskunnassa niin, että nykyistä kertomusmenettelyä uudistettaisiin
ja painopiste siirrettäisiin parlamentaaristen yleiskokousten
istuntokohtaiseen raportointijärjestelmään
ja ajankohtaisiin täysistuntokeskusteluihin."
Puhemies! On myös ollut keskustelua siitä, että esimerkiksi
Euroopan neuvoston ja Etyjin kertomukset olisivat samanaikaisesti
täällä salissa. Minusta siinä on
varmasti järkeä. Mitä sitten tulee myös
ehdotukseen siitä, että Pohjoismaiden neuvoston
toimintakertomus käsiteltäisiin samassa yhteydessä,
se ei ehkä ole enää yhtä relevanttia.
Sen takia oma käsitykseni on, että näin ei
pitäisi menetellä vaan Euroopan neuvoston ja Etyjin
kertomukset olisivat samaan aikaan käsittelyssä.
Mutta ehdottomasti lähden siitä, että molempien
valtuuskuntien kertomukset ovat tarpeellisia, välttämättömiä,
ja toivottavaa olisi tosiaan, että kansanedustajilla, muillakin
kuin valtuuskuntien jäsenillä, olisi mielenkiintoa
tutustua näihin kertomuksiin ja myöskin osallistua
tähän keskusteluun. Jos katsoo esimerkiksi tällä hetkellä ulkoasiainvaliokunnan
jäseniä, niin ei täällä kovin
monta ole paikalla. (Eduskunnasta: Parhaat ovat paikalla!) — Parhaat
voivat olla paikalla.
Puhemies! Myöskin herätän ulkoasiainvaliokunnan
mietittäväksi sen, onko edes mahdollista se, että ulkoasiainvaliokunta
seuraisi näitten valtuuskuntien toimintaa ja näitten
järjestöjen toimintaa siinä määrin
kuin nyt ilmeisesti ulkoasiainvaliokunnalla on kunnianhimoa. Kunnianhimo
on sinänsä hyvä, mutta väitän,
että tehtävä on mahdoton. Olen nyt ollut
Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana kymmenen
vuotta, olen itse kahden komitean jäsen. Meillä on
kymmenen komiteaa — sehän toimii, niin kuin Suomen
eduskunta toimii — eli valiokuntaa, ja hyvä on,
kun pysyy omien valiokuntien asialistasta täysin perillä.
Se johtuu tietysti Euroopan neuvoston ja Etyjinkin tavasta tuoda vasta
valmiit raportit sitten kokouspaikalle, mutta se on taas meidän
sisäinen asiamme Euroopan neuvostossa ja Etyjissä.
Minun suuri epäilykseni on se, ettei ulkoasiainvaliokunta
todella pysty nykyistä parempaan seurantaan. Toivon, että voisin
olla väärässä, mutta en usko
siihen.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Meillä on keskustelussa Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen
toimintakertomus, ja kyllähän tämän
salin tämänhetkinen tilanne kertoo siitä, että tämän
muotoinen kertomuskäytäntö ei ole tästä ajasta.
Siinä mielessä ulkoasiainvaliokunta pohdiskellessaan
niitä tapoja, joilla näiden valtuuskuntien raportteja
täällä käsitellään,
on ihan oikeassa.
Arvoisa puhemies! Minä Suomen valtuuskunnan varapuheenjohtajana
mielelläni käyttäisin perusteellisemman
puheenvuoron Etyjistä ja siitä keskustelusta,
mitä Etyjin puitteissa on käyty Euroopan turvallisuustilanteesta,
vaalivalvonnasta ja Etyjin kriiseistä muun muassa, mutta
ei ole kovin tarkoituksenmukaista käydä tätä keskustelua näin
muutaman kansanedustajan kanssa siinä tilanteessa, jossa
meidän pitäisi itse asiassa pystyä keskustelemaan
näistä asioista laveammin. Yksi ehdotus, joka
on esitetty, on se, että me lopettaisimme tällaisten
kertomusten tuomisen tähän saliin ja jättäisimme
ikään kuin valiokuntien varaan tämän
raportin teon.
Olen ed. Elon kanssa kuitenkin samaa mieltä ja siksi
yhdyn siihen kantaan, minkä ulkoasiainvaliokunta nyt on
ottanutkin, että tätä kertomuskäytäntöä tulisi
uudistaa. Minusta on tarpeellista ja tähdellistä,
että täysistunto voi myöskin käydä keskusteluja
näiden parlamentaaristen yleiskokousten vuosikertomusten
yhteydessä, mutta kun meillä on tämä käytäntö,
että meillä sattumanvaraisesti täällä on
Pohjoismaiden neuvosto tänään, ylihuomenna
Euroopan neuvosto, sitä seuraavana päivänä sitten
Etyj jne., jolloin meitä on kourallinen kansanedustajia
käymässä tätä keskustelua
parin vuoden takaisista asiakirjoista ja tapahtumista, eihän
tämä ole tietenkään luonteva tilanne.
Minun ehdotukseni konkreettisesti olisi seuraavan kaltainen:
Jos jatkossa ja kun jatkossa näitä kertomuksia
täällä käsitellään,
pyrittäisiin ne ryhmittelemään sillä tavalla,
että meillä olisi kolme erillistä kertomussessiota
tässä täysistuntotasossa siten, että yksi
kertomusosa-alue olisi nimenomaan lähialueet, niin sanottuun
pohjoiseen ulottuvuuteen liittyvät erilaiset parlamentaariset elimet,
jossa olisivat silloin mukana Itämeri-neuvoston parlamentaarikkokonferenssi,
Barentsin neuvosto, arktisen parlamentaarisen ulottuvuuden yhteistyöjärjestely,
ja Pohjoismaiden neuvosto. Niiden vuosikertomukset olisivat samanaikaisesti
tässä salissa, jolloin kävisimme tämän pohjoiseen
ulottuvuuteen liittyvän keskustelun laajasti ja reflektoisimme
sitä keskustelua, mitä näissä erillisissä parlamentaarisissa
elimissä on käyty.
Toisena teemana olisi sitten eurooppalainen turvarakenne ja
eurooppalainen kehikko, jossa olisivat silloin Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen raportti, Euroopan neuvoston raportti ja sitten myöskin
Naton ja Weu:n Assemblyn, johon myöskin me suomalaiset
parlamentaarikot osallistumme, raportti, jolloin me kävisimme tämmöisen
eurooppalaisen turvallisuuskeskustelun näiden raporttien
pohjalta, jolloin meillä olisi heti välittömästi
useita edustajia, jotka itsekin ovat olleet mukana näissä prosesseissa
käymässä tätä keskustelua,
ja voisimme vakavasti vertailla sitä, tarvitaanko Etyjiä,
mitä tehtäviä siltä siirrettäisiin
Euroopan neuvostolle tai päinvastoin, ja nähtäisiin
näitä työnjako-ongelmiakin, joita tässä on.
Kolmantena ulottuvuutena olisi sitten globaalitaso, arvoisa
puhemies. Globaalitason osalta meillä on muun muassa nyt
YK:n puitteisiin syntymässä tämä vuosittain
käytävä parlamentaarikkokokous, jota
Ipu on muun muassa hoitanut. Siellä on muitakin suunnitelmia
ottaa tätä parlamentaarista ulottuvuutta, ulkoasiainvaliokunta seuraa
sitä tiiviisti. Mutta sitten siellä on tämä Maailmanpankin
parlamentaarikkoverkosto, sen raportointi, laajemminkin Bretton
Woods -järjestelmä, ja siihen sitten vielä kolmantena
ulottuvuutena tulee kansainvälinen kauppajärjestö,
jolla on vuosittaiset parlamentaarikkokonferenssit, muun muassa
nyt Hongkongissa parin viikon päästä.
Tällöin meillä olisi tämä globaalitason keskustelu
niiden raporttien pohjalta, joita me saamme Maailmanpankin parlamentaarikkoverkostolta
Wto:n puolelta ja sitten YK:n puolelta.
Tällöin tulisi mieltä tätä keskustelua
tässä salissa käydä, ja olen
samaa mieltä ed. Elon kanssa, että olisi vahinko,
jos me häivyttäisimme tämäntapaisen
otteen täysistunnolta ja siirtäisimme nämä asiat
vain valiokuntiin.