Lauri Kähkönen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämän istuntokauden alussa sain
sähköpostin, jossa käsiteltiin epäkohtaa, joka
tämän lakiesityksen myötä halutaan
poistaa. Varsin verkkaisesti keräsin tähän
lakialoitteeseen nimiä, ja niinpä tämä vasta
tässä vaiheessa on sitten täällä salissa,
mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Näitä nimiä hyvin helposti tuli noin
50.
Tämä lakiesitys koskee lakia lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain 2 §:n 3 momentin muuttamista. Koulumatkatukena korvataan
päivittäisten koulumatkojen kustannukset. Koulumatkakustannukset
korvataan, kun matkan pituus ja kustannukset ylittävät
laissa säädetyt rajat ja opiskelun ja opiskelijan
suhteen toteutuvat tietyt kriteerit, kuten se, että opiskelu
tapahtuu päätoimisesti ja opiskelija asuu kotikuntalain mukaan
vakituisesti Suomessa jne. Opiskelijan ikä ja taloudellinen
asema eivät vaikuta tuen myöntämiseen.
Tukeen ovat oikeutettuja lukiokoulutuksen tai ammatillisen peruskoulutuksen
opiskelijat sekä kansanopistossa vastaavia opintoja harjoittavat. Myös
muuna kuin ammatillisena peruskoulutuksena järjestettyihin
kotitalousopintoihin, vammaisille opiskelijoille järjestettyyn
valmentavaan ja kuntouttavaan opetukseen ja ohjaukseen sekä maahanmuuttajille
järjestettyyn ammatilliseen peruskoulutukseen valmistaviin
opintoihin osallistuvat voivat saada koulumatkatukea.
Valmistavaan koulutukseen osallistuvat eivät kuitenkaan
ole oikeutettuja koulumatkatukeen. Tämä rajaa
usein varsinaisena aikuiskoulutuksena suoritettavat opinnot pois
tuen piiristä, koska koulumatkatukea ei saa näyttökokeena
suoritettaviin tutkintoihin, kuten esimerkiksi ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin
tai niihin valmistavaan koulutukseen.
Koulumatkatuesta säädetään
laissa lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden
koulumatkatuesta 1997/48, 2 §:n 3 momentissa,
jossa rajataan koulumatkatuen myöntämisen ulkopuolelle
näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen
perustutkintoon valmistavan koulutuksen opiskelijat, poikkeuksena
maahanmuuttajat tai vammaiset. Miksi näin on, sitä voi vain
ihmetellä, sillä nuorisoasteen koulutus on sisällöltään
ja toteutukseltaan hyvin saman kaltaista kuin ammatillinen aikuiskoulutus.
Kun koulutuslainsäädäntöä uudistettiin
viimeksi, ei valmistelussa tultu ajatelleeksi, kuinka saman kaltaisia
käytännössä ovat nuorisoasteen koulutus
ja näyttötutkintoon valmistava aikuiskoulutus.
Kehittämissuunnitelmissa on uudistuksia kaavailtu tämän
epäkohdan poistamiseksi jo pitkään, mutta
se vaatisi myös rahallista investointia. Kulut olisivat
noin 2 miljoonaa euroa vuosittain eli eivät kovin merkittävät.
Aikuiskoulutus ja näyttötutkintoon valmentava
koulutus ovat yhä tärkeämpiä,
kun työvoimapulasta kärsiville aloille, kuten
terveydenhuoltoon, koulutetaan ihmisiä paikkaamaan suurten
ikäluokkien jättämää tyhjiötä.
Tämän vuoksi onkin tärkeää, että koulumatkatukea
myönnetään näyttötutkintoon
tähtäävään ammatilliseen
koulutukseen.
Arvoisa puhemies! Pari viikkoa sitten tässä salissa
käytiin keskustelua valtioneuvoston koulutuspoliittiseen
selontekoon liittyvän mietinnön pohjalta, jonka
oli sivistysvaliokunta laatinut. Myös siinä kiinnitettiin
tähän asianomaiseen epäkohtaan huomiota.
Eli tämä koulumatkatukijärjestelmä myös
sinänsä kaipaa yhtenäisyyttä. Siinä on
epäkohtia. Tässä mietinnössä todettiin myös,
että Kansaneläkelaitoksella on kaksoisrooli eli
tuen myöntäjän ja valitusten vastaanottajan
rooli. Tämän koulumatkatuen myöntämisessä on
vaihtelevuutta ja, niin kuin totesin, näyttötutkintokoulutuksessa
olevat ovat eriarvoisessa asemassa muihin nähden koulumatkatuen
suhteen.
Ammatilliseen näyttötutkintoon tähtäävien opiskelijoiden
tulisi saada myös tukea koulumatkoihin ja palkattomaan
työssäoppimisen jaksoon. Tässä sivistysvaliokunnan
mietinnössä oli myös lausuma, jossa todettiin,
että koulumatkatuesta ja järjestelmän
toimivuudesta tehdään kokonaisarvio ja ryhdytään
tarvittaviin toimenpiteisiin järjestelmän epäkohtien
poistamiseksi. Tähän lausumaan on myös
helppo yhtyä, nimittäin tilanne on tällä hetkellä myös
monilla paikkakunnilla se, että joukkoliikenne ei välttämättä enää toimi
edes tyydyttävästi, ja niinpä nämä opiskelijat
joutuvat turvautumaan taksiin tai muihin keinoihin, joilla he pääsevät
näihin opiskelupaikkoihin. Tämä koskee
myös lukiota ja yleensä toisen asteen opiskelua.
Niinpä sitten eri puolilla maata on erilaisia tulkintoja
myös Kelan puolella, mitenkä nämä korvaukset
suoritetaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että kun tämä lakialoite
siirtyy sivistysvaliokuntaan, sitä ei laiteta ö-mappiin,
vaan viimeistään sitten, kun hallitusneuvotteluja
käydään, uuden eduskunnan myötä välittömästi
tämä epäkohta korjataan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Jostain syystä tämä aloite
on luiskahtanut ohi tuossa, etten ole sitä huomannut,
olisin laittanut nimeni tähän ilman muuta. Tässä aloitteessa
on se hyvä puoli, jotta tämä on hyvä.
Tämmöisiä aloitteita tulee vaan Itä-Suomesta
enimmäkseen ja tietysti vähän Pohjois-Suomestakin,
ja se johtuu siitä, että meillä on pitkät
välimatkat ja ne ongelmat ovat vähän
toisenlaisia kuin ruuhka-alueilla. On niitä jossakin tietysti
muuallakin vähän saman tyyppisiä ongelmia,
mutta meillä se kärjistyy.
Itse sillä seutukunnalla, missä satun asumaan, tämä ongelma
on koettu, ja siinä mielessä kiitos ed. Kähköselle,
kun hän teki tämmöisen aloitteen, koska
toivon mukaan tämä korjataan mahdollisimman nopeasti.
Meidän seudulla se tarkoittaa sitä, että kun
lähdetään Kiteeltä Savonlinnaan,
matka on 90 kilometriä, ja jotkut ajavat sen yksin omalla
autollaan. Tosin kun huomataan, että samalla suunnalla
käy opiskelemassa useampi, on kimpassa vähän
hoidettu näitä asioita. Tai kun lähdetään
Kiteeltä Joensuuhun, matkaa tulee, vähän
riippuu mistä lähtee, 80—90 kilometriä sinnekin
suuntaan, ja kun nämä monet oppilaitokset kuitenkin
sijaitsevat kahta puolta samojen välimatkojen päässä,
niin sinne joudutaan menemään, ja se on iso kustannus.
Monessa tapauksessa nämä ihmiset sattuvat olemaan
vielä työttömiä mahdollisesti
tai ovat pienellä palkalla ja sitten lähtevät
hankkimaan uutta ammattia tai saamaan mahdollisesti siihen entiseen
ammattiin näyttöä. Se tarkoittaa, että siellä ei
ole paljon jemmassa pankkitilille säästyneitä rahoja,
ja se joudutaan sitten jollakin tavalla kutistamaan vaikka leivästä,
että voidaan käydä tämä koulutusjakso
loppuun.
Siinä mielessä toivon, niin kuin ed. Kähkönenkin,
jotta viimeistään seuraavassa hallitusohjelmassa
asia otetaan esille. Tässähän on vielä nykyiselläkin
hallituksella pulskasti aikaa, jos halutaan tähän
epäkohtaan puuttua, niin että tämä pannaan
ojennukseen nyt, ja ennen kuin maalisvaalit ovat käsillä,
siellä iloisia ihmisiä odottaa, kun huomaavat,
että tämä hallitus on tehnyt hyvän
teon vielä ihan loppukaudella. (Eduskunnasta: Eikä maksa
paljon!)
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Itse asiassa en usko, että tämä laki
lukiokoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta
etenee tämän hallituksen aikana. Kyllähän
punamulta on ennemmin leikannut tämmöisiä kuin
tuonut mitään uusia etuisuuksia.
Mutta sen sanon, että lähiomaiseni, joka käy tällä hetkellä ammattikorkeakoulua,
joutuu matkustamaan esimerkiksi työharjoittelun osalta omalla
autollaan Vaasasta Kristiinankaupunkiin saakka päivittäin
ilman, että julkisia kulkuneuvoja on käytettävissä,
eikä tällä hetkellä hänkään saa
mitään korvauksia tämän työharjoittelun osalta.
Tulee vaan mieleen, että kyllä näitä epäkohtia
ja korjattavaa lainsäädäntöä näitten
työmatka- ja opiskelukustannusten osalta on vieläkin
lähempänä, kun jo ammattikorkeakoululaiset
joutuvat päivittäin tällaista koulumatkaa
menemään. Se työharjoittelu, joka voi
olla jopa seitsemän viikkoa yhtäjaksoisesti, on
välttämätöntä siinä ammattiin
valmistumisessa.
Keskustelu päättyy.