1) Hallituksen esitys eräiksi metsäverotusta koskeviksi
muutoksiksi
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Puupulasta puhuttiin varsin vilkkaasti
tämän vuoden alussa ja annettiin ymmärtää,
että jos ei mitään tehdä, niin
vaarana on, että menetämme 50 000 työpaikkaa.
Tätä toitotettiin aika laajasti, ja varmasti niissä väitteissä oli
myöskin jonkin verran perää. Kaikki johtui
siitä, että tehtaat ilmoittivat, että toiminta
loppuu, koska Venäjä nostaa ensi vuoden alusta
puutulleja 50 euroon kuutiolta kuitupuun osalta.
Oppositio ja myöskin hallituspuolueet niin kuin elinkeinoelämä vaativat
hallitukselta toimenpiteitä, ja näitä toimenpiteitä alkoi
pikkuhiljaa tulla. Ensin ilmoitettiin, että ensiharvennushakkuu
tehdään verovapaaksi. Tämän
vaikutus olisi maksanut ja maksaa edelleenkin noin 3 miljoonaa euroa,
se todettiin aika vaatimattomaksi. Meni taas joitakin viikkoja ja
hallitus huomasi, että jotain lisää pitää antaa,
ja tuli ilmoitus, siis ei mitään lakiesityksiä,
vaan ilmoitus, että metsävähennystä aiotaan
korottaa. Siitäkin käytiin eduskunnassa keskustelua,
vaikka mitään lakiesitystä ei ollut tullut,
ja todettiin, että ei tällä kyllä suurta merkitystä ole.
Sen vaikutus olisi ollut ja on edelleen noin 20 miljoonaa euroa.
Ja kun tilanne koko ajan näytti muuttuvan huonompaan
suuntaan, paineet tehdä jotakin johtivat sitten siihen,
että hallitus ilmoitti, että metsämyynnin
tulovero puolitetaan, mutta laki tulee olemaan vain määräajan
voimassa. Silloin alkoi tapahtua. Tämä otettiin
suurella ilolla ja tyydytyksellä kentällä vastaan
ja puukauppa lähti käyntiin. Mutta kauan ei kestänyt,
ennen kuin tuli ikävämpiä uutisia siinä muodossa,
että vaikka nyt metsämyyntitulosta puolet katsotaan
verovapaaksi, niin silloin myöskin kustannuksista vain puolet
on vähennyskelpoisia. Tästä nyt koko
kesän ja voi sanoa myöskin syksyn aikana käytiin lehtien
palstoilla ja netissä erittäin paljon keskustelua,
ja tyytymättömyys oli kyllä metsänomistajien
piirissä hyvin suuri. Odotimme tietenkin, että hallitukselta
tulisi nämä lakiesitykset, ja ne tulivat marraskuussa.
Olemme valiokunnassa verojaostossa näitä käsitelleet
nyt vähän toista viikkoa.
Herra puhemies! On aika merkillistä, että kaikki
asiantuntijat, jotka me olemme kuulleet, ovat todenneet, että nämä lait
tuottavat ongelmia, ja kukaan ei ole oikeastaan halunnut hyväksyä niitä siinä muodossa
kuin hallitus on ne esittänyt. On mietitty myöskin,
kuinka paljon hallinnollisia ongelmia nämä tuottavat
veroviranomaisille, kun veroviranomaisen pitää ottaa
huomioon, milloin on hakkuut tehty, milloin on sopimus solmittu,
milloin on kauppahinta maksettu jne., jne., ja vielä, hyväksyykö EU
tätä sellaisenaan, liittyykö siihen riskiä,
että EU rupeaa katsomaan tätä tueksi,
jota voidaan myöhemmin periä takaisin.
Itse ihmettelen kyllä kovasti, että hallitus
on näin itsepäisesti pitänyt tästä esityksestä kiinni, ja
myöskin sitä, että tehtiin näin
vaikeaksi tämä kevennys puun myynnille, kun olisi
ollut paljon paljon parempia vaihtoehtoja olemassa. Tässä aikaisemmin
totesin, että tuloveron alentaminen maksaa 100 miljoonaa,
ensiharvennushakkuu 3 miljoonaa ja metsävähennyksen
korottaminen noin 10—20 miljoonaa eli yhteensä 115—120 miljoonaa
euroa. Kaiken tämän me olisimme voineet korvata
sillä, että tuloverolakiin olisi tehty muutos,
jonka vaikutus olisi ollut pyöreästi 120 miljoonaa.
Se ei olisi tuonut minkäänlaisia hallinnollisia
ongelmia veroviranomaiselle, se ei olisi synnyttänyt mitään
hämmennystä, metsänomistajien piireissä se
olisi otettu ilolla ja tyydytyksellä vastaan. Mutta näin
ei menetelty, ja katson kyllä, että tämä hallituksen
esitys on parempi kuin että mitään ei
olisi tapahtunut, mitään ei tehtäisi,
mutta ongelmia se tuo mukanaan.
Kun tuo puuhuolto on äärettömän
tärkeä meidän metsäteollisuudellemme
niin kuin myöskin maaseudullemme, niin olisi kyllä syytä kaikin
tavoin edistää puuhuoltoa ja myöskin
edistää metsänparannustöitä.
Keskustelu asiantuntijoitten kanssa on tehnyt minut vakuuttuneeksi
siitä, että tulisi muuttaa myöskin tuloverolain
63 §:n 3 momentti, jossa on säädetty
hankintakaupan verovapaudesta. Jos metsänomistaja itse
tekee tämän hankintakaupan, niin hän
saa verovapaasti tulon 125 kuutiometristä. Aikaisemmin
tuo määrä oli 150, mutta kun tämä suuri
verouudistus 90-luvulla tehtiin, niin pudotettiin jostakin syystä 125:een.
Mielestäni sen tulisi olla 250 kuutiota. Se olisi metsänhoidollinen
toimenpide ja edistäisi myöskin paremmin puun
saantia tulevaisuudessa.
Yksityiskohtaisessa käsittelyssä teen sellaisen muutosehdotuksen,
että tuloverolain 63 §:n 3 momentti muutetaan
tällaiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on jälleen
kerran saatu osoitus siitä, että ei pitäisi
provosoitua, kun provosoidaan. Katsotaan sen lisäksi, mitä ed.
Kallis tässä jo juuri äsken kertoi — siihen
ei ole mitään huomautettavaa — mitä muuta
on tapahtunut. On tapahtunut se, että ei se puun tuonti
ulkomailta, erikoisesti Venäjältä, mihinkään
ole kuihtunut. Tuore tilasto viime viikolta kertoo, että uusi
ennätys on syntymässä juuri parhaillaan.
Siis toisin sanoen minkäänlaista puuhuollollista
ongelmaa Suomen metsäteollisuudella, joka on kapasiteettiaan
merkittävästi pienentänyt tämän
vuoden aikana, ei ole olemassa. Siis tässä on
tämä puoli mennyt aivan sekaisin.
Sitten taas mitalin toisella puolella täällä on Kemera-laki
edelleen käsittelyssä, se on pöydällä,
sitä joudutaan rustaamaan vaikka kuinka paljon, siihen
ed. Kallis ei äsken tullut kiinnittäneeksi huomiota,
ja se siirtyy tuonne pitkälle ensi vuoden puolelle, kun
sitä pystytään käsittelemään
ja siihen liittyvää järjestelmää kehittämään sellaiseksi,
että se on käyttökelpoinen siinä tarkoituksessa,
mihinkä se on tarkoitettu. Ja se taas on hyvin merkittävä siinä katsannossa,
että nuoren metsän hoidosta muun muassa sitä puuta
saadaan liikkeelle.
Tässä oli mennä energiapuu samaan
piikkiin elikkä se oltiin hävittämässä kokonaan
pois. Siellähän jo vuotuinen tuotosmäärä on
pienentynyt 3,7 miljoonasta kiintomotista tosiasiallisesti 2,7 miljoonaan
kiintomottiin vuodessa. Elikkä siis kun kaikki rupeaa menemään
pieleen, niin armottomasti menee pieleen. Kyllä tämä on
surkeata hommaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen tahtotila metsäverotuksen
alentamiseksi, puuhuollon turvaamiseksi ja työllisyyden takaamiseksi
on ollut kiitettävä ja hallitukselle on annettava
tunnustus nopeasti tehdyistä ratkaisuista. Näitten
ratkaisujen ansiosta meillä on tänään
täysistunnossa hallituksen esitys ja valiokuntamietintö lausuntoineen,
joista sitten voidaan täällä keskustella.
Hallitus todella kesällä tunsi vastuunsa maan puuhuollosta,
työpaikoista, ja tämä vastuun kantaminen
on aiheellista yhä edelleen. Kun olen eduskunnassa jo parin
kolmen vuoden ajan kantanut myös huolta aivan samasta asiasta,
olen tehnyt lakialoitteita asiasta, joita nyt tässäkin
valtiovarain mietinnön johdanto-osassa todetaan olevan,
näyttää olevan 7 kappaletta, olen halunnut
tällä viitoittaa tietä puun myynnin verotuksen
alentamiseksi, jotta suomalainen puu saadaan liikkeelle, turvataan
maan puuhuoltoa kaikkein tärkeimmällä tavalla
siten, että puu käy kaupaksi, puuta hankitaan
metsästä, hoidetaan metsiä, turvataan
työllisyys, turvataan maaseudun rahaliikenne, turvataan
vientimarkkinat.
Vientimarkkinat ovatkin juuri nyt hyvin keskeinen asia, koska
tämä taloudellinen tilanne, joka on kautta maailman,
on erityisesti koettelemassa meidän vientimarkkinamaitamme
ja voi meitä silloin, jos me suomalaiset emme olisi tehneet
niitä ratkaisuja, joita me nyt olemme käsittelemässä maan
puuhuollon turvaamiseksi! Voi meitä silloin, jos me olisimme
korkean kustannuspaineen vuoksi menettämässä erittäin
raskaassa ja vaikeassa kilpailutilanteessa vientimarkkinoita! Me
olemme jo nyt siellä suurissa vaikeuksissa, ja toteankin,
että juuri tässä tilanteessa hallituksen
tekemät ratkaisut ovat kaikki hyvin perusteltuja. Vaikka
näitä nyt kritisoidaan, niin ellei hallitus olisi
tehnyt näitä ratkaisuja, ei olisi mitä kritisoida.
Ed. Bjarne Kalliksella siellä on erittäin
hyvä ajatus, jonka hän tuo esiin, haluaa panna
paremmaksi tätä hallituksen esitystä esittämällä hankintatyön
verovapauden nostamista. Tämä on erittäin
hyvä esitys. Minäkin olen sitä lakialoitteillani
halunnut vauhdittaa. Tällä nimenomaan edistettäisiin
metsänomistajien omatoimisuutta, metsien hoitoa, ja pidän
tuota hyvin merkittävänä asiana.
Se, että epäkohtia tähän
on jäänyt vielä ratkaisuissa, on ollut
poliittinen realiteetti. Ei ole ollut kesällä vielä riittävästi
poliittista tahtotilaa, että olisi saatu sellaiset hallituksen
ratkaisut, jotka olisivat olleet asiassa täydellisiä.
Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin,
korjata epäkohtia, jotta maan puuhuolto turvataan. Kun
me tiedämme nyt tämän taloudellisen tilanteen,
mikä on Suomessa ja kautta maailman, niin todella voin
sanoa, että hallituksen ratkaisu ja hallituksen peruslinjaukset
ovat nyt erityisen välttämättömät.
Tarvitaan niitä toimia, joilla suomalainen puu saadaan
liikkeelle.
Se, että todellakin maahan on tuotu, niin kuin täällä puheenvuorossaan
muun muassa ed. Pulliainen äsken totesi, paljon tuontipuuta,
on osaltaan yllätys. Ilmeisesti teollisuus on halunnut
varautua ennalta tilanteeseen, että ulkolaista puuta ei
olisi saatavissa, ja näin ollen tällä hetkellä puukauppa
on vaikeuksissa johtuen hintojen voimakkaasta laskusta. Kun olen
ajanut voimakkaasti täällä eduskunnassa
metsän puunmyyntiveron alentamista, olen sanonut, että sitä tarvitaan
juuri silloin, jos kantohinnat käyvät laskemaan
ja halukkuus puun myynteihin olisi vähenemässä.
Nyt on juuri tämä tilanne. Kantohinnat ovat voimakkaasti
laskeneet. Nyt jos koskaan tarvitaan juuri tämän
kaltaisia ratkaisuja, mitä hallitus on tahtonut tehdä.
Omissa lakialoitteissani olen esittänyt metsän puunmyyntiveron
puolittamista elikkä veroprosentin määrittämistä suoraan
14:ksi, joka on lopputulokseltaan sama kuin esitetty 50 prosentin alennus.
Mutta kenties olisi niin, että jos tuo veroprosentti olisi
poliittisessa tahtotilassa määritelty 14:ksi,
olisi vältytty niiltä vähennysten puolittamisen
ongelmilta, jotka nyt ovat herättäneet mielestäni
tarpeetonta närää, sillä hallituksen
perusratkaisu oli todella rohkea, osoitti sitä, että hallitus
kantaa vastuunsa Suomen metsäteollisuudesta, työpaikoista,
vientimarkkinoista. Tällä kaikella on suuri ulottuvuus
kuljetussektorille aina laivakuljetuksia ja kaikkia niihin liittyviä toimintoja
myöten.
Todellakin nyt tämä ratkaisu, minkä hallitus kesällä teki,
on syytä nopeasti saattaa päätökseen
ja sitä voidaan todella myöskin korjata ja täydentää tehtävillä erityisratkaisuilla.
Metsäkonevalmistaja Ponsse on ilmoittanut lomautuksista.
Tämä on merkki siitä, että on
huolta siitä, tapahtuuko toimintoja Suomen metsissä.
Hallituksen ratkaisu on todella vastuuta ottava, vastuuta kantava
ja tulee saattaa nopeasti eduskunnan päätökseksi.
Mutta kuten lakialoitteillani olen osoittanut, tätä voidaan
vielä parantaa ja tätä on hyvä parantaa
siltä pohjalta, että peruslinja on oikea. Jos ajattelemme
tilannetta vielä viime kevättalvella täällä eduskunnassa,
niin sitä tahtotilaa, että metsän puunmyyntiveroa
puolitettaisiin, oli todella vähän ja kuitenkin
hallitus tuli heinäkuun suvessa tähän
vastuulliseen, oikeaan ratkaisuun. Se toivomus olisi, että tämä saataisiin
pysyväksi. Puuta tarvitaan jatkossa. Jos nyt tehtaitten
puuvarastot ovat varsin täynnä ja jos nyt on vielä voimassa
tämä väliaikainen Venäjän
päätös puutullien lieventämisestä,
niin nämä päättyvät,
mutta puuta tarvitaan jatkossakin. On pidettävä huolta siitä,
että Suomessa ei enää metsäklusteri
lomauta, ei sulje tuotantolaitoksiaan. Tarvitaan se tuotantokapasiteetti,
mikä Suomessa on kaikilla sektoreilla niin mekaanisen kuin
kemiallisen puujalostuksen osalta. Suomi on metsien maa, ja hallituksen
peruslinjauksen pohjalta halutaan, näin itse vakaasti uskon,
edetä myönteisesti tässä.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jos lähtisi pikkuisen kauempaa
liikkeelle kuin ed. Oinonen, puhuisi vuodesta 2007 kuin vuodesta
2008.
Vuonna 2007 puukauppa kävi hyvään
tahtiin ja hinnat olivat ennätysmäisen korkealla.
Silloin, noin pari vuotta sitten, kukaan ei puhunut minkäänlaisista
veroporkkanoista, eivät metsän myyjät
eivätkä myöskään metsän
ostajat. Maailma muuttui kuitenkin aika nopealla tavalla. Kuluvan
vuoden aikana tietysti Venäjän puutulliuhkailu
on ollut todellinen. Tietysti puutulliuhka on edelleenkin olemassa,
koska ainakin ne päätökset, mitä Venäjän
puolella on tehty, ovat toistaiseksi olleet sitä, että puutullien
voimaan astumista on ainoastaan siirretty eteenpäin 9—12
kuukaudella, että jos nyt eivät tule ensi vuoden
alussa voimaan, yhtä hyvin ne voivat tulla vuoden kuluttua
voimaan.
Samaan aikaan metsäteollisuudessa laajasti ottaen on
sopeuduttu tilanteeseen maailmanmarkkinoilla. Tehtaita on suljettu,
sahat ovat vaikeuksissa, puun kysyntä on myös
huomattavasti vähentynyt. Samaan aikaan myös hinta
on laskenut aika voimakkaasti. Vuoden 2007 huippuhinnoista ollaan
tällä hetkellä tukin osalta noin 20 prosenttia
alhaisemmalla hinnalla. Samaan aikaan pitää muistaa
se, että varsinkin Etelä-Suomessa on ollut kaksi
vaikeata talvea eli yhtiöillä on ostettuna aika
paljon puuta metsissä valmiina ja heti, kun kelit sallivat,
ne voidaan sieltä hakata ja ottaa käyttöön.
Tällä hetkellä sitten tämä hallituksen
antama niin sanottu veroporkkana, joka tuli elokuussa julkisuuteen,
oli hyvä päätös. Se sai uudestaan kauppaa
liikkeelle. Metsänomistajat olivat innostuneita, ostajat
olivat innostuneita. Nyt tehdään jotain, halutaan
turvata suomalainen metsäteollisuus laajasti ottaen. Asioilla
oli monta muutakin hyvää puolta. Tietysti voi
olla samaa mieltä kuin ed. Kallis, että nyt esitetyllä mallilla,
että alennetaan osittain verotusta, olisi ollut myös vaihtoehtoja.
Ainakin pari vaihtoehtoa tulee mieleen. No, hallitus päätyi
tähän vaihtoehtoon. Hyvä niin, hyvä,
että ylipäätään joku
vaihtoehto tehtiin.
Mutta joka tapauksessa, kun varsinaisten yksityiskohtaisten
lakiesitysten antaminen eduskunnalle viivästyi, se on johtanut
tilanteeseen, etteivät kaikki metsänomistajat
eivätkä myöskään metsän
ostajat voi kertoa myyjille, miten tämä esitys
ylipäätään vaikuttaa tai mitä verotuksessa voi
tehdä. Se on omalta osaltaan vaikeuttanut puukauppojen
tekemistä. Pikkuisen pitää ihmetellä sitä,
että elokuussa annettiin tieto julkisuuteen siitä,
että nyt metsäverotusta helpotetaan tietyllä tavalla,
mutta nyt on kuitenkin kulunut noin neljä kuukautta, ennen
kuin nämä esitykset on saatu tänne eduskuntaan,
ja meille annettiin vain noin viikko aikaa käsitellä näitä.
Se on kyllä, kaikella kunnioituksella hallitusta kohtaan,
aivan liian lyhyt aika kunnolliselle käsittelylle.
Tämä epävarmuus tämän
jälkeen nyt sitten poistuu, ja olen iloinen siitä,
että valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä tästä hallituksen
esityksestä saatiin pikkuisen karsittua huonoja kohtia pois.
Saatiin vähän selkeytettyä tilannetta,
mitä ylipäätään metsässä voi
tehdä sillä tavalla, että voi vähentää niin
kuin aiemminkin niitä kuluja, joita metsän hoitamisesta
aiheutuu. Kannattaa lukea se mietintö aika tarkkaan, koska
ne asiat, mitkä siellä on korjattu tai mihin mietinnössä on kiinnitetty
huomiota, ovat oikeaan osuneita. Voin sanoa, että lyhyessä ajassakin
pystyttiin kohtuullisen hyvää jälkeä saamaan
aikaiseksi.
Mutta edelleenkin siellä on muutamia asioita, joita
valiokunnan mietinnössä pohditaan. Yksi liittyy
muun muassa siihen, onko metsävähennys niin sanottujen
valtiontukisäännösten piiriin kuuluva
asia tai voiko sen tyyppinen päätös, mikä EU:ssa
on tehty, että yksittäinen metsänomistaja
on yrittäjä, kestää tulevaisuudessa
vai onko ylipäätään sen tyyppinen
pohdinta oikea. Voiko tavallista metsänomistajaa, joka
on perinyt tai ostanut tai muuten hankkinut metsää muutaman
kymmenen hehtaaria, pitää tässä mielessä yrittäjänä,
jolloin kaikenlaiset EU-säädökset häntä jollain
tavalla koskettelisivat?
Joka tapauksessa uskon, että tähän
asiaan palataan. Vielä vähän välillä tuntuu
siltä, jos nyt ottaa esimerkkeinä vaikka tämän
tai joitakin maatalouteen liittyviä säännöksiä tai
tulkintoja siitä, miten Suomessa esimerkiksi EU:n rakennerahastovaroja
pitäisi käyttää, tai joitakin
muita asioita, että EU:sta tulevaa päätöksentekoa
Suomessa sovelletaan välillä vähän
tiukemmin kuin olisi välttämätöntä.
Luulen, että monissa muissa maissa tilanne on vähän
joustavampi. Usein ne EU:n suuntaviivat tai viittaukset ovat hyvin
sen tyyppisiä, että kansalliselle liikkumatilallekin
jää kyllä varaa. Uskon, että tässäkin
asiassa olisi sille varmasti jäänyt varaa.
Joka tapauksessa on hyvä, että tämä asia
nyt saadaan päätökseen, ja toivottavasti
kauppa käy hyvin tästä eteenkinpäin.
Tietysti ennen kaikkea tärkeintä olisi se, että suomalaisille
metsäteollisuuden tuotteille olisi maailmalla paljon kysyntää,
koska se on kuitenkin meidän kaikkien eduksi.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Viime keväänä metsäteollisuus
valitti kovasti puupulaa, ja myöskin tässä eduskuntasalissa
siitä käytiin useampia keskusteluja, että teollisuus
ei saa riittävästi puuta. Sen johdosta teollisuus
osittain perusteli sillä niitä päätöksiä,
joilla suljettiin tehtaita. Silloin vaadittiin hallitukselta toimenpiteitä.
Sitä tietenkin voidaan miettiä, olivatko ne toimenpiteet
sitten, mitä hallitus teki, oikeita ja riittävän
tehokkaita. Mutta joka tapauksessa puukauppa lähti käymään,
ja puuta on nyt tällä hetkellä saatavana
teollisuudelle niin paljon kuin se tarvitsee, ja ilmeisesti jonkin
verran enemmänkin.
Tässä on muutamia ongelmia, ja ongelmana on
tietenkin se tulevaisuutta ajatellen, että tämä on
määräaikainen laki ja silloin, kun tämä määräaika
päättyy, niin mikä on sitten se kynnys,
miten sitten puukauppa, pysähtyykö se kokonaan, täytyykö taas
tehdä uusi laki, jolla saadaan puukauppa liikkeelle. Joka
tapauksessa metsistä saatava puu on Suomen kansantaloudelle
elintärkeä, se, että teollisuus pyörii
ja työllisyys on kunnossa siltä osin, ja näin
ollen ratkaisut, joita tehdään, ovat siinä mielessä hyvin
pitkälle eteenpäin suuntautuvia.
Ihan muutama sana vielä siitä, että aikoinaan, kun
siirryttiin pinta-alaverotuksesta puun myyntituloverotukseen, niin
silloin, kun tämä muutos tapahtui, niin silloinhan
tuli aikamoinen piikki vähän ennen sitä,
eli ne, jotka olivat pinta-alaverotuksessa, myivät paljon
puuta. Ja sitten se väheni hetkeksi, kun puun myyntituloverotus
alkoi, elikkä tämmöisiä vaihteluja
tuli, ja on pelättävissä, että myöskin
tämä laki aiheuttaa päättyessään
tämmöisen laskun sitten, jos ei mitään
uusia toimenpiteitä tule.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen yksityiskohdissa
ja ajoituksessa on helppoa olla jälkiviisas, mutta voin
kyllä yhtyä tuohon ed. Oinosen toteamukseen siitä, että peruslinja
on aivan oikea. Puukaupassahan on tällainen pitkä tähtäin
kasvatuksesta lähtien, ja tämä toiminta,
mitä tässä ehdotetaan ja sovelletaan,
kuuluu kyllä tämmöisen veroelvytyksen — voisiko
sanoa täsmäveroelvytyksen — luokkaan,
jota myöskin tässä salissa on usein monissa
muissakin yhteyksissä vaadittu. Näyttökin
on ollut aika hyvä, kun puukauppa on lähtenyt
liikkeelle ja puuhuolto on turvattu myöskin pitkäksi aikaa
eteenpäin. Toisin kuin muut veronalennukset, tämä on
määräaikainen veronalennus ja sitten
palautuu sen määräaikansa kuluttua taas
tuolle tasolle, jolla se jo aikaisemminkin on ollut.
Sinällään voi kysyä kyllä sitten
sen perään, onko tämmöinen tulkinta
siitä, mitä EU:ssa tehdään muun
muassa tämän verotuen osalta, aivan oikea periaatteeltaan.
Pitääkö silloin soveltaa pelkästään
tasaveromallia kaikessa verotuksessa, jos kaikki verotukseen liittyvät
toimenpiteet lasketaan heti tueksi? Kun meillä on myöskin
de minimis -sääntö, joka sitten
toisaalta vaikuttaa tähän Kemera-tukeen ja tähän
metsäverotuksen kautta tulevaan tukeen yhtäaikaa,
niin järjestelmästä tulee hyvin monimutkainen,
hyvin byrokraattinen ja hankalasti sovellettava. Aivan varmasti
olen samaa mieltä kuin ed. Jari Koskinen tästä,
että Suomessa tätä lainsäädäntöä usein
sovelletaan aivan liian tiukasti, ja epäilemättä ed. Jari
Koskinen tästä on vienyt terveisiä myöskin valtiovarainministeriöön
ja valtiovarainministerille. Uuden tiedon mukaan de minimis -pakettia ollaan
tarkastelemassa uudestaan osana tätä EU:n elvytyspakettia,
että toivotaan, että sieltä tulee tähän
joitakin helpotuksia.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Pääsääntöisesti
tämä hallituksen esitys on kannatettava, ja sen
vaikutukset ovat jo olleet nähtävissä meillä pitkin
tätä vuotta puukaupan vilkastumisen myötä.
Nyt sitten vihdoin ja viimein pitkän valmistelun ja oikeastaan
viivytysten jälkeen se on täällä eduskunnassa,
ja niin kuin ed. Jari Koskinen tuossa totesi, niin hyvin vähän
jäi eduskunnalle aikaa paneutua tähän
hallituksen esitykseen. Siinä mielessä ihmettelen
kyllä, miten voi olla, että tästä hallitus
sai näin monimutkaisen, näin yksinkertaisesta
asiasta, jotta tämä esityksen antaminen viivästyi
näin paljon.
No, esitys on kuitenkin nyt täällä,
ja valtiovarainvaliokunta on tehnyt merkittäviä parannuksia
tähän ehdotukseen, ja ne ovat kaikki kannatettavia.
Edelleenkin valtiovarainvaliokunta ihmettelee sitä,
mitä myös itse ihmettelen ja mitä ihmetteli
myös maa- ja metsätalousvaliokunta lausunnossaan,
että valtiontukisäätelyssä tarkoitetut yritysten
tunnusmerkit ovat epäselviä ja ne ovat myös
hallituksen esityksessä epävarmassa muodossa,
niin kuin valiokunta täällä toteaa, ja
ne tulkinnat kaiken kaikkiaan valtiontukisäännöistä. Jo
aikaisemmin tänään keskusteltiin muutamista lakiesityksistä ja
mietinnöistä, ja sama asia tuli siellä myöskin
esiin, kotimaiset kansalliset tulkinnat valtiontukisäädöksistä,
ja tässä on kyllä meillä perkaamisen
paikkaa kansallisella tasolla, jotta me emme meidän talouspoliittista
liikkumavaraamme kavenna niiden välineiden osalta, joita
meillä on ennen kaikkea verotuksessa käytössä.
Tässä on nyt hyvä esimerkki siitä,
että näitä ollaan kaventamassa tällä tulkinnalla,
ja toivon, että tehdään pikaisesti uusia
johtopäätöksiä tämän
suhteen.
Samoin ne näkökulmat ja lähtökohdat,
jotka ovat suhteessa Kemera-tukeen, ovat myöskin epäselviä,
ja sen vuoksi on päädytty siihen, että vanhalla
Kemeralla mennään nyt sitten seuraavat puoli vuotta
vielä ja sitten katsotaan, minkälaiset muutokset
nyt sisällä olevaan Kemera-lakiin tehdään,
jotta pystytään saamaan Kemerasta tuleva ennen
kaikkea energiapuuhyöty meidän uusiutuvan energian
tavoitteellemme, ettei siinä mene lapsi pesuveden mukana.
Kaiken kaikkiaan esitys on mennyt hyvään suuntaan,
mutta edelleenkin parannettavaa kyllä jäi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä en ymmärrä sitä,
että todetaan, että peruslinja on oikea ja hallitus
on kiirehtinyt ja hallituksen esitys on hyvä ja sitten
seuraavassa hengenvedossa ruvetaan luettelemaan, mitä kaikkea
on mennyt pieleen ja ihmetellään, miten hallitus
on onnistunut luomaan näin vaikean esityksen. Eli ei se
voi olla hyvä, jos siihen liittyy paljon ongelmia. Eihän
se silloin voi olla hyvä. Miten se peruslinja voi olla
oikea, kun se taannehtivasti tulee voimaan ja on määräajan
voimassa? Tämä on esimerkki siitä, miten
hyvä asia voidaan pilata. Olisi ollut paljon, paljon yksinkertaisempia
vaihtoehtoja tälle tavoitteeseen pääsemiselle,
ja mainitsin omassa puheenvuorossani, mikä olisi ollut se
kaikkein yksinkertaisin.
Minä en kerta kaikkiaan ymmärrä,
että tätä voidaan kehua, kun muutama
tunti sitten sitä moitittiin aivan, voi sanoa, valtavasti.
Onko tämä sitten ratkaisu ongelmaan? Se ei ole
mielestäni ratkaisu ongelmaan, koska se on määräaikainen laki
ja ajasta on jo puolet kulunut umpeen.
Olen huolestunut, tuleeko tehtaille ja metsäteollisuudelle
riittämään puuta Suomesta. Pelkään, että pitkässä juoksussa
me emme tule siinä onnistumaan, jos me emme ryhdy aika
lailla radikaalisiin toimenpiteisiin. Vielä puoli vuotta
sitten koko eduskunta oli huolestunut siitä. Nyt on sellainen
tunne, että me pärjäämme, kun
nyt korjattiin tämä näin, sanoisinko,
monimutkaisella tavalla.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
lakiesitys metsäverotuksen muutoksista on mielestäni
tämän ajan lapsi. Kesällä keskustelu
puupulasta lähti ikään kuin varkain liikkeelle,
tai oikeastaan se lähti ehkä tarkoituksella liikkeelle,
kun metsäteollisuus onnistui markkinoimaan sellaisen mielialan
Suomeen, että puupula Suomessa vallitsee.
Lyhyt tarkastelu jo heinäkuussa osoitti, kun soittelin
muutamiin metsähoitoyhdistyksiin entisille kollegoille
tai nykyisille kollegoille eri puolille Suomea, että satojatuhansia
motteja pelkästään parissa metsänhoitoyhdistyksessä oli
puuta kaupan, mutta ostajaa ei ollut.
Mutta joka tapauksessa heinäkuun lopulla 2008 syntyi
hallitukselta esitys, jossa metsäverotusta kevennettiin
tai huojennettiin. Prosentit ovat kohdallaan: 50 prosenttia ensi
vaiheessa, toisessa vaiheessa 25 prosenttia ja sitten ensiharvennusvähennys
tulee voimaan 1.4.—30.8.2008 tehdyille kaupoille. Tämähän
on se lähtökohta. Mutta jotta emme sortuisi pelkästään
prosenttien tarkasteluun, kaipaavat pari seikkaa mielestäni tarkempaa
tarkastelua.
Ensinnäkin vuonna 1993, kun metsäverotusjärjestelmää lähdettiin
muuttamaan, tavoitteena oli tietenkin saada metsätalouden
verotus ajan tasalle niin, että tulot ja menot ratkaisevat
puhtaan tulon. Toinen tavoite oli metsäteollisuudella silloin,
että saadaan puun hinta määräytymään markkinoille.
Molemmat nämä tavoitteet ovat toteutuneet, ja
nyt sitten ollaan vaikeuksissa.
Vuodesta 1993 lähtien on metsätaloudessa ja puukaupassa
varsinkin vallinnut eräänlainen poikkeustilanne.
Tämä lakiesitys, jota nyt käsitellään
mietinnön muodossa, on sitten sen polun loppupää.
Kun metsäverotusta lähdettiin muuttamaan vuonna
1993, alkoi niin sanottu siirtymävaihe, jossa noin kolmasosa
metsänomistajista valitsi vielä pinta-alaverotuksen
ja kaksi kolmasosaa siirtyi suoraan myyntiverotukseen. Tämä poikkeuskausi
päättyi vuonna 2006, jolloin kaikki metsänomistajat
olivat automaattisesti myyntiverotuksen piirissä vuonna
93 tekemästään valinnasta huolimatta.
Vuonna 2006 puukauppa kävi todella hyvin ja hinnat
läksivät karkuun. Tarkoitan, että hintataso
lähti nousemaan käytännöllisesti
katsoen uskomattomiin lukemiin, joista viisi vuotta aikaisemmin
ei voinut edes haaveilla. Siinä tilanteessa syntyi sitten
tyypillinen ilmiö, että kun puun hinta oli käynyt
erittäin korkealla, hinta lähti laskemaan markkinavoimien
saattelemana, aivan oikein. Siinä yhteydessä syntyi
tilanne, että syntyi maahan puupula, varsinkin kun Venäjältä tuleva
tuontipuu alkoi vähetä Venäjän
federaation johdon ilmoitettua vientitulleista.
Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa käsitellään tätä lakiesitystä,
jonka perusteella metsäverotusta huojennetaan ja annetaan
lyhytaikainen verovapaus ensiharvennuspuulle. Jotta tästä tilanteesta
päästäisiin kunnolla irti, tällaisesta
poikkeuskausielämisestä, mielestäni olisi
aloitettava tässä maassa välittömästi
tarkastelu, jonka perusteella koko metsäverotusjärjestelmä uusittaisiin
niin, että metsätalouden tulosta verotettaisiin
kohtuullisesti, ei nykyisen pääomaverokannan mukaan. Ymmärrän
sen, että ei verokantoja voi eriyttää, mutta
tämä hommahan voitaisiin hoitaa niin, että metsätalouden
verotuksessa huomioitaisiin sen pieni tuotto, niin että annettaisiin
verohuojennus suoraan verovähennyksenä metsän
puhtaasta tulosta, jolloin ei tarvitsisi tällaisia poikkeuslainsäädäntöliikkeitä tehdä.
Toinen seikka, arvoisa puhemies, joka pitää huomioida,
on tämä metsävähennysasia. Metsävähennysasiassa
nyt nostettiin taso 60 prosenttiin niin, että metsävähennyspohjaa
laajennettiin 60 prosenttiin hankitun metsätilan kauppahinnasta.
Metsävähennystä voi sitten pienentää niin, että myydyistä puista,
metsänomistajan omistamien metsien yhteisestä puunmyyntimäärästä, voi
sen 60 prosenttia vähentää.
On hyvä, että tämä lakiesitys,
tämä lain pykälä syntyi tänne
tämän esityksen sivuille, mutta on myös
huomioitava se, että tässäkin yhteydessä elämme
eräänlaista poikkeusaikaa, ja siitäkin pikkuhiljaa
olisi syytä päästä irti tai
sitten vakiinnuttaa koko järjestelmä niin, että ei
tarvitsisi joka vuosi näiden asioiden kanssa tapella.
Huolestuttavana seikkana, arvoisa puhemies, toteaisin sen, että tämän
lakiesityksen myötä avattiin se kuuluisa Euroopan
unionin luukku, koska tämä de minimis -sääntö tulee
nyt tänne metsäverotuksen puolelle. Pidän
sitä erittäin huolestuttavana. On aivan käsittämätöntä,
että normaalia yritystukea lähdetään
rinnastamaan metsänomistajien saamiin Kemera-tukiin. Pidän sitä suorastaan
järkyttävänä.
Nyt olemme siinä tilanteessa, arvoisa puhemies, että tässä maassa
on avattu sellainen luukku, jonka lopullista päämäärää ei
vielä kukaan tiedä. Aikanaan, kun nämä Kemera-tuet
Suomeen tulivat, siinä yhteydessä Kemera-tuki
tuli mahdolliseksi metsänparannuslakeja muuttamalla, ja
Euroopan unionin aikanahan tämä de minimis -sääntö tuli
voimaan. Olisi aivan välttämätöntä,
että tämä de minimis -asia selvittäisiin
nyt aivan perin juurin, ettei siitä metsätaloudelle
koidu lähivuosina valtavaa haittaa.
Toivon, arvoisa puhemies, että tässä asiassa eduskunta
ottaisi nyt tässä maassa selkeän lainsäädäntövallan
käyttöönsä niin, että saataisiin syntymään
lainsäädäntöä, joka
kestäisi vuosikymmeniksi eteenpäin, aivan kuten
edelliset metsälainsäädännöt
ovat kestäneet tässä maassa sotien jälkeen.
Tällainen de minimis -kikkailu tai miksi sitä nyt
halutaan sanoa ei kerta kaikkiaan enää toimi tässä maassa,
jos halutaan suomalaista puuta käyttää.
Lopuksi, arvoisa puhemies, totean sen, että jos energiapuuta
varsinkin halutaan käyttää, tällainen
lainsäädännön nopea muuttelu
ja sillä pelaaminen pitäisi saada hyvin äkkiä loppumaan.
Ainoa keino, herra puhemies, jonka näen siinä,
on se, että koko metsälainsäädäntö uudistetaan
ja tehdään kokonaispaketti, joka tähtää vuosikymmeniksi
eteenpäin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten äsken puheenvuorossani annoin
tunnustusta hallitukselle siitä, että se on antanut
esityksen kyseisestä asiasta, metsän myyntiveron
alentamisesta, annan tämän tunnustuksen edelleenkin,
ja meidän on tässä keskustelussa nähtävä metsä puilta.
Peruslinja, jonka hallitus on esityksessään viitoittanut,
on selkeä ja ehdottomasti oikea. Kyse on työllisyyden,
puuhuollon turvaamisesta, vientimarkkinoitten turvaamisesta. On
selkeästi nähty, että tämä voidaan
toteuttaa metsän puunmyyntiveroa alentamalla. Tehty linjavalinta
on selkeä ja oikea.
Tähän esitykseen liittyy niitä ongelmakohtia, joita
hyvin asiantuntevasti täällä on esille
tuotu, niin kuin edellisessä puheenvuorossa ed. Hoskonen
toi esille. Niihin pitää todella puuttua ja korjata
ne. Mutta jos me ajattelemme sitä tilannetta, missä hallitus
antoi tämän esityksen viime kesänä,
niin kukaan meistä ei voinut silloin tietää,
miten vakavaksi puupula tulee. Kukaan ei aavistanut edessä olevaa
taloudellista lamaa ainakaan sillä tarkkuudella, että se
tulee näinkin nopeasti, ei ainakaan eduskunnan enemmistö eikä hallitus.
Tässä tilanteessa tehtiin tämän
suuntainen ratkaisu. Tästä on todella annettava
pääministeri Vanhaselle ja hänen hallitukselleen
täysi tunnustus. Tämä on erittäin
selkeä talouspoliittinen ratkaisu. Kuten lukuisia kertoja
lakialoitteitteni lähetekeskusteluissa tähän
asiaan liittyen sanoin, että tähän liittyvät
kysymykset ovat talouspolitiikkamme kaikkein tärkeimpiä ratkaisuja,
niin totean, että tässä hallitus on lähtenyt
nopeasti ja ripeästi oikealle tielle. Sen selkeämpää ratkaisua ei
olisi voitu tehdä. Nämä epäkohdat
pitää nyt sitten korjata hienosäädössä,
ja onneksi täällä on asiantuntevia kansanedustajia,
jotka haluavat tehdä korjauksia.
Ed. Kuoppa täällä käytti
mielestäni hyvän puheenvuoron. Hän totesi
sen epäkohdan, että kun tämä hallituksen
esitys on määräaikainen, mikä oli
tietysti ratkaisussa poliittinen realiteetti, niin tämä on
myöskin epäkohta. Tuo määräaika
kuluu nopeasti umpeen, ja juuri silloin tässä maassa
tarvittaisiin suomalaista puuta, jotta tehtaat ja sahat voisivat
toimia. Ne varastot, joita tällä hetkellä on
ja joita myöskin nyt Venäjän määräaikaisen
tullihelpotuksen vuoksi on saatavilla, loppuvat, ja silloin meillä päättyisi
tämä verohuojennusaika. Elikkä henkilökohtaisesti
näen välttämättömäksi
evästää tässä yhteydessä,
että tämä laki tehdään
pysyväksi. Jos nyt on päästy määräaikaisella
lailla alkuun ja viime kesänä heti nähtiin
sen selvästi myönteiset vaikutukset, jolloinka
ei ollut taloudellinen lama koskettamassa, niin kuin se nyt on realiteetti,
niin tätä lakia pitää jatkaa
pysyväksi. Silloin vältytään
niiltä ongelmilta, joita lain päättymiseen
liittyy.
Ed. Hoskonen ansiokkaasti viittasi siihen, että meillä oli
vuoteen 1993 saakka pinta-alaverotus metsäverotuksena.
Aikanaan itse pidin tuota pinta-alaverotusta hyvänä metsäveromuotona.
Se kannusti metsien hoitoon. Se antoi maaseudun kunnille ja seurakunnille
tasaisen verotuoton, olkoonkin, että se oli hieman aina
jäljessä, kun se perustui aluksi kolmen edellisen
vuoden keskimääräisen kantohinnan verokuutiomäärittelyyn, myöhemmin
kahden vuoden, mutta pinta-alaverotus oli meillä kehittynyt
järjestelmä, joka otti huomioon myöskin
metsänhoitoon käytettäviä kustannuksia.
Tätä verojärjestelmää kehittelemällä meillä olisi
voitu mielestäni luoda tähän maahan hyvä verojärjestelmä.
Olen paneutunut niihin asiantuntijalausuntoihin, joita 1993 verouudistusta
varten annettiin. Lähes kaikki asiantuntijat olivat sitä mieltä,
että pinta-alaverojärjestelmä on hyvä.
Tuolloin kuitenkin oli paineita, lähinnä poliittisia
paineita, siirtyä puun myyntiverojärjestelmään,
jossa nyt sitten olemme.
Täällä ed. Hoskonen toi esille sen,
että metsän verottamisen tulisi olla pitkäjänteistä.
Kysymys on ylisukupolvisesta toiminnasta, jossa tempoilevat suuret
muutokset eivät ole soveliaita. Nämä metsän
biologiset lainalaisuudet on hyvä muistaa silloin, kun
tehdään veropoliittisia ratkaisuja. Veropoliittisten
ratkaisujen tulee edesauttaa ja kannustaa järkevää metsien
hoitoa, palkita hyvästä metsien hoidosta, niin
kuin pinta-alaverotusjärjestelmä jo systeeminä teki.
Arvoisa puhemies! Toivon, että me viemme nyt tämän
asian, niin kuin olemme viemässä, niillä korjauksilla,
mitä valtiovarainvaliokunnassa ja maa- ja metsätalousvaliokunnassa
on asiaan tehty. Olemme valmiit tekemään sitten
näitä pienempiä, täydentäviä korjauksia,
kun viitoitettu peruslinja on oikea. Pidän täysin
vääränä, että tätä hallituksen
esitystä moititaan. Ellei olisi tätä ratkaisua,
meillä olisi puuhuollossa, työllisyyden turvaamisessa,
vientimarkkinoitten turvaamisessa kyllä sellainen musta
aukko -ongelma, josta emme oikein aavistaisikaan, mitä se
taloudellisen laman kohdatessa saattaisi merkitä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä metsäverotuksen
muutos on merkinnyt puukaupan vauhdittumista, ja todellakin tämä merkitsee
metsänomistajalle selkeää verohelpotusta.
Tämä on hyvä asia, vaikkakin valtiovarainvaliokunnan
käsittelyssä tämä hallituksen
esityksen haasteellisuus kyllä on jouduttu kohtaamaan. Mutta
se, että nyt on kuitenkin löydetty tapa, mitenkä tämä asia
hoidetaan, se on merkittävä ja hyvä ratkaisu.
Mutta erityisesti haluan tässä puheenvuorossa
nostaa esille sen, että metsäteollisuuden ja suomalaisten
metsänomistajien välillä on vuosien ja
vuosikymmenten saatossa käyty sitä kädenvääntöä,
että onko puun hinta liian korkea, onko puuta riittävästi
saatavilla jne. Tämä on osittain merkinnyt sitä,
että metsäteollisuus on unohtanut sen kaikkein
tärkeimmän omassa roolissaan: oman tutkimus- ja
kehitystyön. Totean nytkin, että hallitus ja eduskunta
on tehnyt erittäin merkittävän ratkaisun
turvatakseen puun saatavuuden suomalaiselle metsäteollisuudelle, mutta
metsäteollisuuden murrokseen liittyvä uusien tuotteiden
tutkimus- ja kehitystyön haaste on edelleen jäljellä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä mietinnöstä haluan
sanoa vielä sen verran, että kun tämä hallituksen
esitys syntyi silloin viime kesän aikana, ja sitten tästä sorvattiin
lakiesitys, ja sitten lakiesitys tuli eduskuntaan, niin erittäin
lyhyellä ajalla valtiovarainvaliokunta on saanut sorvattua
tästä vaikeaselkoisesta lakiesityksestä erittäin
hyvän lausunnon. Korostan, että tässä on
yhteensovitettu kolmea neljää eri lain pykälää,
jotka on saatu toimimaan erittäin hyvin yhdessä ottaen
huomioon tämän lähes mahdottoman tehtävän,
jonka eteen valtiovarainvaliokunta joutui. Maa- ja metsätalousvaliokunta
keskusteli pitkään näistä asioista
myös ja antoi siitä hyvän lausuntonsa.
Näistä tarpeista syntyi sitten tämä mietintö,
joka lyhyellä ajalla tehtynä on mielestäni
ihailtavan hyvä, että siitä erikoismaininta
valtiovarainvaliokunnalle ja varsinkin sen verojaostolle, joka on
pystynyt tämän asian tiivistämään
todella hyvään muotoon.
Lopuksi painotan vielä sitä, että koko
metsäverojärjestelmän uudistaminen ja
kokonaistarkastelu pitää tehdä pikimmiten,
jos aiomme selviytyä 2010 jälkeen, koska aikanaan,
kun 2011 tämän lain vaikutus loppuu, niin sen
jälkeen olemme pulassa, jos emme saa tähän
yhtäläisyyttä ja ennen kaikkea jos ei
metsätalouden verotuksessa saada pitkäjänteisyyttä aivan
eri tavalla kuin tähän asti viime vuosikymmeninä on
saatu. Aikanaan pinta-alaverotusjärjestelmä edusti
sitä parhaimmillaan, mutta pahimmillaan myyntiverojärjestelmä voi
olla tätä, jota tänä päivänä käsittelemme.
Poikkeusta poikkeuksen päälle, valtavaa hyppelyä säännöksestä toiseen
ja kokonaisuus ei tunnu olevan kenenkään hallussa.
Tästä pääsemme ulos vain, arvoisa
puhemies, sillä, että tämä kokonaisuudistus
otetaan vakavasti ja siitä aletaan puhua siinä hengessä,
jotta saataisiin uusi lakiesitys eduskuntaan parhaimmillaan tämän vaalikauden
aikana.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen on aivan oikeassa, kun hän
katsoo tulevaisuuteen tämän määräaikaisen
lain päättymisen jälkeen. Henkilökohtaisesti
näen, että tämä linja, jonka
hallitus on tällä veroratkaisulla ottanut, olisi
kestävä ja pysyvä myöskin ed.
Hoskosen kaipaamaksi metsäveropoliittiseksi linjaksi jatkossakin.
Niin hyvänä, metsänhoitoon kannustavana
ja siitä palkitsevana ja veronsaajalle säännöllisen
verotuoton antavana kuin pinta-alaverojärjestelmää pidänkin,
niin valitettavasti lienee realiteetti, että tuohon hyvään
ja kannustavaan verojärjestelmään poliittisesti
ei ole paluuta, valitettavasti. Mutta meillä on nyt tässä käsiteltävänä oleva
määräaikainen hallituksen esitys mielestäni
linjaamassa sen tien, jolla voidaan kulkea metsäveropolitiikassa
pitkälti eteenpäin. Tehdään
tähän nyt käsiteltävänä olevaan
lakiesitykseen ne korjaukset, joita täällä on
hyvin asiantuntevasti tuotu esille, ja tältä pohjalta
mielestäni voidaan laatia tuleva Suomen metsäveropolitiikka.
Toivon, että se olisi pitkäjänteistä,
jotta metsän kasvattaja voi luottaa, että hän
voi vielä lapsenlapsillekin istuttaa puuntaimen kasvamaan.
Yleiskeskustelu päättyi.