Maahanmuutto- ja eurooppaministeri Astrid Thors
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti todettakoon, että tämä esitys on
loogista jatkoa sille, että me olemme esittäneet
kotouttamislain uudistuksen, joka ilmeisesti juuri tänään
on hyväksytty hallintovaliokunnassa ja jonka mukaan erotettaisiin
vastaanotto ja kotouttaminen. Siksi tämä laki
on välttämätön sen kotouttamislain
rinnalle.
Todettakoon myöskin, että tämän
lakihankkeen yhteydessä on jo muutettu kaksi erillistä säädöstä.
Muistutettakoon siitä, että toimeentulotukea koskevalla
sisäministeriön asetuksella, joka tuli voimaan
helmikuussa tänä vuonna, muutettiin rahana maksettavan
tuen osuutta, joka koskee turvapaikanhakijoita. Sitten tätä lainsäädännön
mukaista säädöstä, joka koski
unionin kansalaisten oikeutta vastaanottoon elikkä EU-kansalaisten
oikeutta vastaanottoon, rajoitettiin heinäkuussa 2010 silloisen
kotouttamislain muutoksella. Tällä on muun muassa
ollut sellainen vaikutus, minkä me olemme nähneet,
että ei ole meillä näkynyt EU-kansalaisia
suuremmassa määrin, ihan vain yksittäiset
henkilöt sen jälkeen ovat hakeneet turvapaikkaa.
Mutta itse tähän lain tarkoitukseen todettakoon
vaan, että tällä on tarkoitus turvata
suojelua hakevien ja tilapäistä suojelua saavien
sekä ihmiskaupan uhrien välttämätön
toimeentulo ja huolenpito. Tämän lain mukaan saatamme
säädökset vastaamaan perustuslakia, ja
ne voivat toisaalta selkiyttää sitä sääntelyä,
mikä meillä on, ja edistää vastaanottopalveluiden
yhdenmukaisuutta eri vastaanottokeskuksissa, että ne eri
puolilla Suomea ovat mahdollisimman samanlaisia.
Ehdotus sisältää myöskin
säännöksen ihan normaaliin tapaan viranomaisten
tehtävistä, vastaanottopalvelujen järjestämisestä,
kustannusten korvaamisesta ja sitten lasten edustamisesta ja myöskin
henkilörekisteristä.
Yksi merkittävistä muutoksista koskee sitä, että laissa
tulisi säätää nyt tarkasti rahana
maksettavista etuuksista, ja ehdotetaan, että turvapaikanhakijoille
maksettaisiin vastaanottoraha, jonka suuruus ilmenee laista, ja
alaikäisille käyttöraha. Näiden
suuruudet ilmenevät tästä lainsäädännöstä.
Myöskin on hyvä noteerata, millä tavalla
me otamme tässä esiin lapsen edun. Me olemme joitakin
vuosia sitten aloittaneet käytännön,
jonka mukaan 16—17-vuotiaita turvapaikanhakijoita ohjataan
erityisiin tukiasuntoloihin. Tämä on osoittautunut
hyväksi ja erittäin kustannustehokkaaksi, ja tästä ehdotetaan
nyt säädettäväksi laissa. Tietysti
on sellaisia esityksiä, että olisi ehkä pitänyt
lasten vastaanotosta siirtää säädöksiä sosiaali-
ja terveysministeriön alaisuuteen tai kuntien vastuulle,
mutta se ei ollut tässä yhteydessä mahdollista.
Paljon on keskusteltu siitä, onko kaikilla Suomessa
oleskelevilla lapsilla oikeus päästä perus- tai
valmistavaan opetukseen. Kunnilla ei ole velvollisuutta järjestää tätä,
ja käytännöt vaihtelevat jossain määrin
riippuen sijaintipaikkakunnasta. Tilastot osoittavat kuitenkin,
että melkein kaikki lapset ovat nyt opetuksessa tai jonkinlaisessa
valmistavassa opetuksessa. Voi sanoa, että valitamme hallituksen
puolesta, että Kuntaliiton kanssa ei saatu yksimielisyyttä,
että tämä olisi selkeästi säädetty
laissa tässä yhteydessä.
Hyvät edustajat, bästa riksdagsledamöter!
I utredningen framgår också att kostnaderna och
de ersättningar som asylsökande får,
till exempel i de nordiska länderna, är i direkt
proportion till levnadskostnaderna i de olika länderna.
Man kan väl säga att det land som har den minsta
ersättningen, dvs. Sverige, som också har de lägsta levnadskostnaderna, ändå har
det största antalet asylsökanden.
On selvitetty tämä, miten suuri vastaanottoraha
tai vastaava on eri Pohjoismaissa, ja ne seuraavat aika tarkkaan
elinkustannusindeksiä. Maassa, jossa vastaanotosta saa
pienimmän kustannuksen, elikkä Ruotsissa on kuitenkin
tällä hetkellä kaikista suurin turvapaikanhakijoiden määrä,
eli suoraa verrannollisuutta siihen ei esityksemme mukaan ole.
Keskustelu päättyi.