9) Hallituksen esitys laiksi eläkelaitoksen vakavaraisuusrajan
laskemisesta ja vastuuvelan kattamisesta annetun lain muuttamisesta
sekä eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Yksityisten alojen työeläkelaitosten
vakavaraisuusrajan laskentaa ja vastuuvelan kattamista koskevia
säännöksiä ehdotetaan muutettavaksi. Kyse
on muutoksista, joilla lisätään sijoitusriskien
arvioimisen tarkkuutta määriteltäessä työeläkelaitoksen
vakavaraisuutta. Hallituksen esityksen tavoitteena on tarkentaa
sijoitustoiminnan riskien huomioon ottamista sijoitusten luokittelussa
ja vakavaraisuusrajan laskemisessa.
Yksityisten alojen työeläkejärjestelmän
voimassa oleva vakavaraisuussääntely perustuu vuonna
1997 voimaan tulleeseen kokonaisuudistukseen, jota vuonna 2007 edelleen
kehitettiin niin sanotun sijoitusuudistuksen yhteydessä. Tuolloin
saatettiin työeläkelaitosten vakavaraisuusvaatimukset
riippumaan sijoitusten riskillisyydestä ja parannettiin
työeläkelaitosten riskinkantokykyä.
Nyt käsiteltävän hallituksen esityksen
taustalla on sosiaali- ja terveysministeriön asettaman laajan
asiantuntijaryhmän työ. Tässä vaiheessa tehtäisiin
täydennyksiä nykyiseen vakavaraisuussääntelyyn,
jotta se ottaisi mahdollisimman tarkasti huomioon sijoitustoiminnan
riskit. Vakavaraisuussääntelyn uudistamista on
tarkoitus myöhemmin viedä työryhmän
linjausten mukaisesti eteenpäin. Tarkoituksena on muun
muassa etsiä keinoja lisätä työeläkelaitosten
riskinkantokykyä ja pitkällä tähtäimellä uudistaa
vakavaraisuusmekanismi ja katesääntely työeläkejärjestelmän
ominaispiirteet huomioiden. Työeläkelaitosten
sijoittamista koskevien säännösten tulee tukea
työeläkemaksun pitkän aikavälin
korotuspaineen pitämistä mahdollisimman alhaisena. Toisaalta
säännösten tulee estää liiallinen
riskinotto.
Työeläkelaitosten vakavaraisuusrajan laskennassa
käytettävää sijoitusten luokittelua
muutetaan nyt tehdyllä esityksellä siten, että se
heijastaa nykyistä paremmin esimerkiksi luottoriskiä. Euromääräisten
joukkovelkakirjojen luokittelemista muutettaisiin niin, että luokittelu
perustuisi velkakirjan tai sen liikkeellelaskijan luottoriskiin.
Mitä matalampi olisi velkakirjan tai sen liikkeellelaskijan
luottoluokitus, sitä riskillisemmäksi velka luokiteltaisiin.
Finanssimarkkinakriisin aikana sijoitusryhmien keskinäisistä korrelaatioista
on saatu uutta havaintoaineistoa. Tämäkin aineisto
on ollut käytettävissä, kun hallituksen
esitystä valmisteltaessa on päivitetty vakavaraisuuslaskennassa
käytettävät vakavaraisuusluokkien tuotto,
volatiliteetti ja korrelaatiomuuttujien arvot. Valmistelutyötä on
tehty yhteistyössä Finanssivalvonnan kanssa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan lisäksi, että työeläkelaitosten
eläkevastuun täydentämisen määräämisessä käytettävä täydennyskertoimen
arvo vahvistettaisiin neljä kertaa vuodessa nykyisen kahden
kerran sijaan. Samoin neljä kertaa vuodessa määriteltäisiin
eläkelaitosten välisissä työnantajakohtaisissa
vakuutuskannan, vakuutustoiminnan tai vastuun siirroissa käytettävä siirtyvän
toimintapääoman määrä.
Tällöin täydennyskertoimen arvo ja siirtyvän
toimintapääoman määrä reagoisivat
nykyistä nopeammin sijoitusmarkkinoiden syklivaihteluihin.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös täsmennyksiä eläkesäätiöitä ja
-kassoja koskeviin säännöksiin niin sanotun
ylikatteen osalta.
Arvoisa puhemies! Tässä on tavoitteena aikaansaada
lisää luottamusta, lisää uskottavuutta siihen,
että meillä tällä hetkellä noin
130 miljardin suuruiset eläkevarat olisivat mahdollisimman
turvatusti ja mahdollisimman luotettavalla tavalla sijoitettuina.
Eduskuntahan teki vuoden 2008 joulun alla päätöksiä siitä,
miten työeläkeyhtiöiden vakavaraisuussäännöksiä tilapäisellä lainsäädännöllä muutettiin.
Tuota tilapäistä lakia jatkettiin viime vuoden
aikana niin, että nämä tilapäiset
lait ovat nyt voimassa vielä ensi vuoden loppuun asti.
Nyt tässä on kyse vakavaraisuussäännösten
uudistamisesta mahdollisesti kahdessa, mahdollisesti kolmessa aallossa
tavoitteena tilanne, että tällaisesta tilapäisestä lainsäädännöstä päästäisiin
eroon.
Arvoisa puhemies! Vakavaraisuuteen ja luotettavuuteen liittyen
muutama kommentti ja kannanotto hyvin ajankohtaiseen asiaan, jolla
silläkin on vaikutuksensa siihen, miten työeläkeyhtiöiden
toimintaan luotetaan. Hyvinkin paljon julkista keskustelua on aikaansaanut
julkisuuteen tullut keskustelu siitä, millaisia palkkioita,
millaisia bonuksia maksetaan. Niillä on merkitys sille
ja vaikutus siihen, millaisen kuvan, millaisen luotettavuuden ja
uskottavuuden työeläkeyhtiöt saavat osakseen.
Haluan muistuttaa tässäkin yhteydessä ja
liittyen näihin vakavaraisuussäännöksiinkin,
että työeläkevakuutusyhtiöt
ovat yksityisoikeudellisia yhtiöitä. Lähtökohtaisesti
yhtiöillä on oikeus itsenäisesti päättää toimitusjohtajan
palkasta, mahdollisista lisäeläkejärjestelyistä ja
mahdollisista muista eduista. Työeläkevakuutusyhtiön
hallitus nimittää toimitusjohta-jan ja valvoo
tämän toimintaa sekä päättää johdon
palkitsemisjärjestelmistä. Kannustinjärjestelmät
ja eläkejärjestelyt ovat keskeinen osa yksityisoikeudellisen
yrityksen toiminnanohjausta. Kannustinjärjestelmien tulee
olla rakennettu yrityksen johtoa motivoiviksi siten, että sitouttamistavoite
yrityksen kehittämiseksi toteutuu, mutta kuitenkin siten,
ettei palkitsemisjärjestelmä houkuttele johtoa
ottamaan yrityksen kannalta liian suuria riskejä.
Eläketurvan toimeenpano on yhdistelmä yksityisoikeudellista
vakuutustoimintaa ja julkisoikeudellista sosiaaliturvaa. Sosiaaliturvan
näkökulmasta palkkiojärjestelmien kehittämisessä on syytä korostaa
kaikissa tilanteissa malttia.
Finanssivalvonta, joka valvoo työeläkeyhtiöitten,
työeläkesäätiöitten
vakavaraisuutta, on antanut tämän vuoden helmikuussa
palkitsemiseen liittyvän kannanoton. Finanssivalvonta on suosittanut
pitkäjänteisten palkitsemisjärjestelmien
rakentamista. Kannanotossaan Finanssivalvonta korostaa, että valvottavalla
on suositeltavaa olla sellainen palkka- ja palkkiopolitiikka, joka
on sopusoinnussa hyvän ja tehokkaan riskinhallinnan kanssa
ja joka ei houkuttele liialliseen riskinottoon ja on kokonaisuudessaan
kohtuullista.
Työeläkevakuutusyhtiöiden kannustinjärjestelmien
sitomisperiaatteet ovat, kuten todettua, lähtökohtaisesti
yhteisön hallintoelinten päätösvallassa.
Kannustimia ei ole määrätty sidottavaksi
eläkerahastojen tuottoon, joka on sidoksissa yleiseen sijoitusmarkkinoiden
kehitykseen. Kannustinjärjestelmien sitominen eläkerahastojen tuottoihin
olisi ongelmallinen ratkaisu, koska tällöin työeläkejohtajat
palkittaisiin osaltaan pelkästä suhdannekehityksestä ja
vaara liian suuriin riskinottoihin on olemassa ja ilmeinen. Toisaalta ehdotettu
sitomisperuste saattaisi antaa työeläkevakuutuksen
sijoitustoiminnalle väärän insentiivin,
koska peruste sellaisenaan kannustaisi jatkuvien lyhytaikaisten
voittojen kotiuttamiseen, mikä jo itsessään
saattaisi olla työeläkevakuutustoiminnan pitkän
aikavälin kestävyyttä tavoittelevan luonteen
vastaista.
Työeläkejärjestelmällä on
suuri merkitys sosiaaliturvan toteuttamisessa. Kaikkien työeläkejärjestelmän
piirissä toimivien tulee huolehtia siitä, että kaikissa
tilanteissa järjestelmän uskottavuus ja luotettavuus
voi säilyä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme nyt kohtuullisen merkittävää asiaa. Merkittävä se
on erityisesti siksi, että kyse on niin suuresta omaisuuserästä,
että kun ensi viikolla tai seuraavalla viikolla, miten
nyt mahtaa mennäkään, alamme käsitellä ensi
vuoden budjettia, niin sekin on kevyttä kamaa tähän
verrattuna. Kuten ministeri Rehula tuossa edellä totesi, niin
eläkerahastojen arvo on tällä hetkellä 130 miljoonaa,
ja mitäs se budjetin loppusumma olikaan? (Ed. Piiraisen
välihuuto) — Enintään 40 prosenttia
tästä kyseisestä summasta. Siinä on vertailukelpoisuutta. — Todettakoon,
että eläkerahastojen arvo on siis Suomen suurin
yksittäinen arvokertymä. Esimerkiksi Suomen kaikkien asuntojen
arvo ei yllä läheskään samalle
tasolle. Siksi, kuten tästäkin voimme päätellä ja
kuten salin miehityksestä voi päätellä,
kyse on todellakin merkittävästä asiasta.
Nyt sitten tämä keskeisin ongelma, joka eläkerahastointiin
liittyy, on se rahaston arvo ja sen arvon säilyminen ja
arvon ja rahaston tuotto. Tuotto on välttämätöntä siksi,
että olemme päättäneet noin
viidenneksen näistä eläkevaroista rahastoida
tulevien sukupolvien hyödyksi. Mutta kaikkia eläkemaksuja
ei siis makseta pois, itse asiassa vielä ei tähän
mennessä rahastoitua osuutta ole tarvinnut maksaa ollenkaan,
mutta alamme tulla siihen hetkeen. Tämä tuotteen
arvo tulee merkittäväksi sitä kautta,
että jos se jää pienemmäksi kuin
reaalipalkkatason nousu, niin silloin käytännössä niiden
rahastojen arvo pienenee, reaaliarvo pienenee, ja silloin myöskään
rahastoissa ei ole järkeä. Siksi joudutaan koko
ajan pitämään huolta siitä,
kun sitten toisaalta on kysymys riskistä eli siitä,
että ei menetetä rahaston arvoa, että tuoton
ja riskin on oltava järkevässä suhteessa.
Siitä tässä viimeisen 2,5 tai 2 vuoden
aikana ministeri Rehulan kuvaamalla tavalla olemme erityisesti sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa keskustelua käyneet, ja sen lähtökohtana
oli tietenkin tämä meille kaikille, erityisesti
valtiovarainministerille, suurena yllätyksenä tullut,
Amerikasta lähtenyt finanssikriisi, joka nyt näyttää vain jatkuvan.
Ja siksi todellakin jo 2008, kun ensin 2007 oli näitä säännöksiä muutettu
siten, että riskipainotteisuutta ja tuotto-odotuksia oli
ikään kuin sallittu lisättävän,
jouduttiinkin muuttamaan lainsäädäntöä niin,
että liiallisen, ehkä tässä tapauksessa
vielä voi sanoa teoreettisesti liiallisen, riskinoton seurauksena
jouduttiin säädöksiä muuttamaan,
jotta vakuutusyhtiöt eivät olisi joutuneet realisoimaan
sijoituksiaan, erityisesti osakesijoituksiaan, tilanteessa, jossa
se ei olisi ollut kenenkään kannalta järkevää,
ja tämä päätös täällä tehtiin.
Tosiaan viime vuonna tätä kyseistä säädöstöä vielä jatkettiin.
Siinä yhteydessä minä kyselin, kun nyt
käsittelyssä oleva laki tai sen työryhmän työ,
jonka perusteella tämä laki on nyt säädetty, oli
valmistumassa, oliko se jatko tarpeellista vai ei. Nyt voi sanoa,
että ei siinä mitään suurta
vaaraa olisi tapahtunut, vaikka se ei olisi jatkunutkaan. Mutta
ei siitä tietenkään myöskään
mitään haittaakaan ollut.
Eli nyt meillä sitten on käsittelyssä tämä laki, ja
sen vähäisen ymmärryksen perusteella,
jonka omaan, kun tässä olen harrastanut sisälukua
näistä sijoitusryhmien määrittelystä,
jälleen kerran pitää sanoa, että kun
tätä edustajantointa voi pitää myös
jonkinlaisena luottamustoimena, niin jälleen on pakko luottaa
siihen, että olemme oikeasti tekemässä oikeaa
ratkaisua, koska en voi väittää, että pystyisin
tällä perusteella sanomaan, onko tämä ryhmittely
oikein, puhumattakaan siitä, että pystyisin sanomaan,
onko tämän ryhmittelyn perusteella annettava valtioneuvoston
asetus, koska nyt siis siirretään nämä kertoimet
pois laista sinne asetukseen, oikein vai ei. Tuskin ministeri Rehulakaan
sitä pystyy varmuudella sanomaan eikä erityisen
viisas ministeri Tölli, joka ei välttämättä edes
sano tästä mitään. Mutta kyllä se niin
on, että kun kyse on kuitenkin markkinasijoituksista, niin
silloin olemme kuitenkin tietynlaisen peliteoriankin armoilla, suhdanteitten
kehityksen armoilla. Mutta minä nyt uskon, että tämä nyt
hyväksyttävä lainsäädäntö parantaa
riskinhallintaa, kuten hallitus esityksen perusteluissa sanoo.
Se kysymys, mikä minusta syntyy, on se, kun tämä luokitus
merkittävältä osalta perustuu näiden
sijoitusten euromääräisyyteen tai ei-euromääräisyyteen,
mitähän tämä nyt parhaillaan
vellova euron kriisi, niin kai voidaan nyt sanoa, mahtaakaan vaikuttaa
tämän luokituksen kautta suomalaisten tulevien
eläkeläisten eläkkeiden maksun turvallisuuteen.
Pitää toivoa, että se merkitsee vain
hyvää, muuten pitää olla vahvasti huolissaan.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin näistä ed. Erkki
Virtasen kuin myös ministeri Rehulan puheenvuoroista kuulimme,
niin tämä on tervetullut lainsäädäntö.
Ja ymmärsin, että ne, mitkä tilapäiset
lakiesitykset tai lait siellä ovat, kumoutuvat sitten tällä.
Onko tällä tavalla tämä asia?
Elikkä tämä on sitten se suurempi, laajempi,
kattavampi lakiesitys.
Mutta kyllähän tässä tällä hetkellä on
erittäin suuria riskejä olemassa. Muistelen, että — nyt mainitsi
ed. Virtanenkin tämän 130 — se oli miljardia
muistaakseni, tämä summa suurin piirtein. Se oli
vuoden 2007 tai 2008 alussa 122 miljardia ja hetkessä humahti
16:een. Ja tästä voi päätellä, että kyllä ne
olivat tietyllä riskillä sijoitettuja, tai osa
varoista, tietysti hajautetusti, mutta kumminkin.
Sitten nyt, mitä on tullut julkisuuteen näistä palkkioista
ja lisäeläkkeistä ja kaikista, tällä on niin
kuin hyvin vahva... En tiedä tarkkaan niitä kriteereitä,
mitkä siellä ovat, mitkä siihen vaikuttavat,
mutta ainahan se tuloksesta on kiinni. Mitä parempi tulos
tehdään, niin sitä suuremmat ovat palkkiot.
Ja tässä on suuri vaara nyt sitten se, että niitä lähdetään
todella riskillä sijoittamaan, ja muistaakseni 4 prosenttia
täytyy olla keskiarvoinen tuotto sille pääomalle,
että se takaa eläkkeitten maksun tällä hetkellä.
Tässä on todella olemassa suuri vaara.
Minä nyt kysyn ministeriltä, pitäisikö lainsäädännöllä puuttua
nyt sitten näihin palkkioihin ja lisäeläkkeisiin
vai pystytäänkö ne hoitamaan näissä työeläkeyhtiöissä.
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Ensin ed. Erkki Virtaselle. Hänen
logiikkaansa siitä, että näitten eläkerahastojen
tuoton pitää olla vähintään
yli ansiotason nousun, jotta rahastointi on järkevää,
on varmaan totta, mutta kyllähän ensisijainen
perusta sille, miksi 1997 ja miksi 2007 lähdettiin ottamaan
enemmän riskiä kuin ennen vuotta 1997 työeläkevarojen
sijoittamisessa, keskeisin syy, oli se — ainakin, mikäli
yhtään oikein muistan — että paine
eläkevakuutusmaksujen nostoon oli niin kova, että sitä korotuspainetta
lähdettiin helpottamaan mahdollisen sijoitustoiminnan tuottojen
kautta.
Muistinvaraisesti tämä 4 prosentin sijoitusten tuotto
on se raja, jonka yli pitäisi päästä pysyvällä tavalla,
jotta saavutetaan ne vaikutukset, joita haetaan. Siis korotuspaine
on 5—7 prosenttia vuoteen 2030 mennessä, ja kun
tällä aikajanalla mietitään,
mikäli päästään pitkäkestoiseen
4 prosentin kasvuun, siitä työeläkevakuutusmaksujen korotuspaineesta
saadaan 2 prosenttiyksikköä pois.
Tämä on nyt muistinvaraista, mutta lähtökohdan
sille, että rahastoidaan, kyseenalaistaminen on minusta
aavistuksen arveluttavaa lähtien jo siitä, että meillä on
aikanaan, pian 50 vuotta sitten, luotu työeläkejärjestelmä,
jossa on tämmöinen malli, mikä meillä on.
Tämä on hyvin poikkeuksellinen eurooppalaisessakin
mittakaavassa. Meillä on sekä rahastoiva että jakojärjestelmä.
Meillä on monta Euroopan maata, missä ei ole mitään
muuta kuin jakojärjestelmä, jotka maat tulevat
kohtamaan nämä samat paineet eläkevakuutusmaksujen
noston osalta kuin meillä tällä hetkellä on.
Sitten tähän luokitukseen. Minä ymmärrän luokituksen
jäsentämisen ja tarkentamisen niin, että vakavaraisuutta
päästään arvioimaan nykyistä tarkemmalla
tavalla juuri siksi, että mitä heikompi luottoluokitus
on niillä yrityksillä, joihin sijoitetaan, sitä suuremman
riskin ne sisältävät näissä laskelmissa,
kun ne työeläkeyhtiöitten vakavaraisuuteen
lasketaan. Eli mitä heikommassa asemassa oleva, sitä isompana
riskinä ne otetaan niihin laskelmiin, missä vakavaraisuutta
arvioidaan. Osutaanko sitten täsmälleen oikeaan?
Ministerin ja kansanedustajan tehtävä tässäkin
kohtaa on luottaa vakuutusmatemaatikkoihin, niihin ihmisiin, jotka
aivan oikeasti ovat perillä näistä. Näissä päälinjoissa,
esimerkiksi minulla itselläni ei ole mitään
syytä olla muuta kuin sillä kannalla, että tässä mennään
selkeästi eteenpäin, tähän suuntaan
pitää toimia.
Sitten, ed. Piirainen, korvaako tämä laki
sen tilapäisen lain? Aikanaan eduskunta valiokunnan mietinnöstä päättäessään
toivoi, että tilapäisestä lainsäädännöstä päästään
eroon. Tässä vaiheessa ei vielä päästä.
Eli tämä vakavaraisuuslainsäädännön
muuttaminen tulee vaiheittain eduskuntaan. Seuraava eduskunta saa
niin sanotun kakkosvaiheen käsiteltäväkseen.
Meillä ei akuuttia hätää onneksi
juuri tällä hetkellä ole. Tänä päivänä on
tullut Finanssivalvonnan raportti kolmannelta vuosineljännekseltä,
ja se kertoo, että meillä on niin pankkisektori
kuin tässä tapauksessa vakuutussektori työeläkevakuutusyhtiöittenkin osalta,
voisi sanoa, olosuhteisiin nähden ei nyt erinomaisessa
kunnossa mutta vähintäänkin hyvällä mallilla.
Se, mitä tapahtui 2008 syksyn ja nyt marraskuun, huomenna
joulukuun 2010 välillä (Ed. Piiraisen välihuuto) — aivan
oikein, ed. Piirainen, minulla on sama muisti siitä, että lähdimme
tuohon talouden taantumaan työeläkeyhtiöitten
rahastojen osalta noin 124 miljardin tasosta ja sukelsimme ihan
kunnolla.
Mutta se, mikä minusta antaa uskoa ja luottamusta siihen,
että tämä meidän hyväksymämme lainsäädäntö ja
sitä kautta lainsäädännön
toteuttaminen käytännössä on
onnistunutta — koska nyt talous on kääntynyt
ja on saatu taas pyörät pyörimään
ja asioita pitää katsoa ei suinkaan yhden vuosineljänneksen
tai yhden vuodenkaan mittakaavassa vaan pitkällä aikajänteellä — on se,
että olemme tällä hetkellä yli
130 miljardin rahastojen määrän kanssa,
mikä on siis useita miljardeja enemmän kuin tilanteessa,
missä syöksyyn lähdettiin.
Sitten, mitä tulee tähän kysymykseen — ed. Piirainen,
kysyitte, pitäisikö lainsäädännöllä puuttua
palkkioihin ja bonuksiin — eduskunta on hyväksynyt
2003 helmikuussa työeläkelainsäädännön
uudistuksen ja muutoksen. Siellä on 8 §, jonka
otsikko on "Luottamustehtävää hoitava henkilö".
Minulla nyt sattuneesta syystä oli jo viime viikon kyselytunnilla
tämä pykälä mukana. Se on tänäänkin,
luen sen. Työntekijän eläkelain 8 §:n
mukaan työntekijän eläkelaki "- -
koskee luottamustehtävää hoitavaa henkilöä,
jos hänelle palkkion maksava yksityisoikeudellinen yritys
tai yhteisö vakuuttaa hänet - - tämän
lain mukaisesti." Tämä työeläkelain
8 § koskee siis muitakin yrityksiä ja
yhteisöjä kuin työeläkeyhtiöitä.
Se, mitä ministerinä tähän
liittyen totean: Toivoin jo esittelypuheenvuoroissanikin työeläkeyhtiöiltä malttia.
Toivon harkintaa. Se, miksi toivon, on, että kaikkien työeläkejärjestelmässä mukana
olevien toimijoiden tehtävänä on rakentaa uskottavuutta
ja luotettavuutta. Se päätöksenteko,
jota siellä tehdään, on vastuullista.
Minä ymmärrän sen sitä taustaa
vasten, että palkkioitakin maksetaan, mutta ministeriltäkin
on julkisuudessa vaadittu sitä, että yhden pykälän
muuttamisellahan asiat korjaantuvat. Kun tämä lainsäädäntö koskee
muitakin yrityksiä, muitakin yhteisöjä, niin
yritys voi itse päättää ensinnäkin
sen, vakuuttaako se luottamustehtävää hoitavat
henkilöt vai ei, ja kun tämä mahdollisuus
siis koskee kaikkia yrityksiä, ei pelkästään
työeläkeyhtiöitä, niin tämä on
arvioitava osana laajempaa kokonaisuutta.
Ministerin viesti on työeläkeyhtiöille,
työeläkeyhtiöiden hallinnolle, ensinnäkin
maltti. Toisekseen kannattaa katsoa, miltä nämä päätökset ovat
ulospäin näyttäneet ja miltä mahdolliset
uudet päätökset ulospäin näyttäisivät,
olisiko niillä vakauttava, luottamusta herättävä ja
lisäävä merkitys.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rehulan poistuminen ministeriksi
on ehkä vähän heikentänyt hänen
jo hyväksi kehittynyttä kykyään
kuunnella välillä käsittämättömiä omia puheitani.
En tarkoittanut sanoa sitä, että ikään kuin
tämä suhde rahastojen tuoton ja palkkojen nousun
välillä olisi ensisijainen syy, miksi vuoden 1997
lainsäädännön muutos tarvittiin.
Olen aivan samaa mieltä siitä, että se
tarvittiin juuri siksi, että rahastojen tuotot nousisivat,
jotta vakuutusmaksuja ei tarvitsisi nostaa. Siitähän
on kysymys koko ajan tässä keskustelussa, myöskin sitten,
kun mennään taitettuihin indekseihin ja elinaikakertoimiin,
jotka rajoittavat maksettujen eläkkeitten nousua. Mitä parempi
tuotto näillä rahastoilla on, sitä vähemmän
tarvitaan muita rajoittavia toimenpiteitä ja myöskin
sitten lopulta vakuutusmaksujen nousua. Se on se lähtökohta.
Kun tämä tiputus 124 miljoonasta alle 80 miljoonaan
tuli, sehän oli tietenkin teoreettinen sillä tavalla,
että kun eläkevakuutusyhtiöitten ei tarvinnut
osakkeistaan luopua eli myydä niitä alihintaan,
juuri se turvattiin tällä tilapäisellä lainsäädännöllä.
Se oli se ydin, ja nyt tällä lainsäädännöllä sitten
yritetään turvata sitä, että ei
jouduttaisikaan siihen tilanteeseen, että tällaista
tilapäistä lainsäädäntöä enää tarvittaisiin.
Siinä mielessä tämä on hyvä laki.
Sitten keskusteluun palkkioista. Olen henkilökohtaisesti
sitä mieltä, että kenellekään
ei yli 200 000:aa euroa tarvitsisi vuodessa palkkiota maksaa.
Toivoisin aivan ministerin tapaan myöskin malttia vakuutusyhtiöiltä,
koska kyllä tässä kuitenkin pohjimmiltaan
on kysymys myöskin ihmisten luottamuksesta julkiseen järjestelmään, jonka
osa nämä eläkevakuutusyhtiöt
yksityisestä perusluonteestaan huolimatta ovat.
Keskustelu päättyi.