11) Hallituksen esitys laeiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta
annetun lain ja sosiaalihuoltolain muuttamisesta
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Kunta- ja palvelurakenneuudistushanke eli
Paras-hanke on ollut käynnissä reilut viisi vuotta.
Hanketta määrittävä puitelaki
astui voimaan helmikuussa 2007. Sen yksiselitteinen tavoite on turvata
jokaiselle suomalaiselle asuinpaikasta riippumatta toimivat ja kohtuuhintaiset
peruspalvelut.
Hallitus antoi noin vuosi sitten eduskunnalle selonteon Paras-hankkeen
etenemisestä. Selonteon keskeinen lähtökohta
on, että kunta- ja palvelurakenneuudistusta tulee jatkaa
määrätietoisesti puitelain ja uudistuksille
asetettujen tavoitteiden suuntaisesti. Eduskunta antoi selonteosta
vastauksen viime kesäkuussa. Vastauksessaan eduskunta edellytti
uutta lainsäädäntöä seuraavissa asioissa:
niin sanotun kriisikuntamenettelyn vakinaistaminen ja tietohallintolaki
koko julkisen hallinnon tietojärjestelmien yhteensovittamiseksi,
laki selvitysmenettelystä puitelaissa määritellyillä kaupunkiseuduilla
sekä puitelakiin tehtävät muutokset koskien
yhteistoiminta-alueita ja sosiaalipalveluja.
Eduskunnan edellyttämästä lakipaketista
on nyt esittelyssä viimeinen eli puitelain muutosesitys.
Haluan todeta, että mitkään kohdat eivät muuta
puitelaissa jo olemassa olevia velvoitteita. Kiteytettynä puitelakiin
jo kirjattujen, lähtökohtaisesti vähintään
20 000 asukkaan väestöpohjavaatimukset
täyttävien yhteistoiminta-alueiden tulee olla
toiminnassa seuraavan valtuustokauden alussa eli vuodesta 2013 lukien.
Niin ikään puitelaissa kirjattuja, perusterveydenhuoltoon
kiinteästi liittyviä sosiaalihuollon tehtäviä täsmennetään
niin, että ne koskevat kaikkea muuta paitsi päivähoitoa.
Arvoisa puhemies! Esityksen mukaan valtioneuvosto voisi velvoittaa
kunnat liittymään sosiaali- ja terveydenhuollon
yhteistoiminta-alueeseen vuoden 2013 alusta lähtien, jollei
kunta täytä puitelain asettamaa noin 20 000
asukkaan vähimmäisvaatimusta sosiaali- ja terveydenhuollon
palvelujen järjestämisestä. Valtioneuvosto voisi
jatkossakin myöntää poikkeuksen asukaspohjavelvoitteesta,
jos alueelliset olosuhteet huomioon ottaen kunnan toimenpiteiden
voitaisiin katsoa olevan riittäviä. Poikkeusperusteita
ei ole oltu missään vaiheessa ottamassa pois kunnilta,
päinvastoin ne kirjataan nyt kaikki lain tasolle. Kuntien
osalta tilannekartoitus tehdään vuoden 2011 elokuun
loppuun mennessä, jolloin kuntien on ilmoitettava siitä,
miten tämä väestöpohjavaatimus
on sitten toteutettu. Valtioneuvosto tekee omalta osaltaan päätökset
vuoden 2012 kesäkuun loppuun mennessä.
Sosiaalihuollon tehtävien yhtenäistämisellä täsmennettäisiin
sosiaalihuollon palveluja koskevaa yhteistoimintavelvoitetta. Siirtymäaikaa sosiaalihuollon
tehtävien siirrolle olisi vuoden 2015 alkuun mennessä.
Tässä yhteydessä sosiaalihuoltolakiin
kirjataan mahdollinen lisäaika sosiaalihuollon tehtävien
siirrolle, jos alueella ollaan muodostamassa viimeistään
1.1.2017 alkaen puitelain vaatimukset täyttävää kuntaliitosta tai
järjestämässä sosiaali- ja terveydenhuollon tehtäviä suuremmassa
kokonaisuudessa kuin mitä puitelain mukaisista päätöksistä johtuu.
Arvoisa puhemies! Niin kuin totesin alussa, tämän
lakiesityksen tarkoituksena on turvata jokaiselle palvelut kuntien
välistä yhteistoimintaa syventävänä.
Jotta yhteistoiminta-alueelle voidaan osoittaa tehtäviä,
on järjestämispohjan oltava riittävän
laaja. Tällä myös pyritään
vastaamaan tarpeeseen palvelurakenteiden tehostamiseksi sekä turvaamaan
koulutettu työvoima tilanteessa, jossa kuntatyöntekijöiden
eläköityminen nopeutuu. Muutosesitys ei tarkoita
sitä, että asukaspohjaltaan kaikki alle 20 000
asukkaan yhteistoiminta-alueet liitettäisiin suurempiin
kokonaisuuksiin. Alueelliset olosuhteet otetaan huomioon, jolloin
hyvin toimivat yhteistoiminta-alueet, jotka ovat tehneet riittäväksi
katsotut toimenpiteet, voivat jatkaa. Lakiesitys ei ole kuntien pakkoliitoslakiesitys,
eikä se johda kuntien pakkoliitoksiin. Toki ne voivat edistää vapaaehtoisia
kuntaliitoksia kuntien yhteistoiminnan syventyessä.
Arvoisa puhemies! Paras-hanke on kirvoittanut monenlaista kritiikkiä.
Mielestäni siinä on myös osin aiheetontakin.
Hanke on saanut niin sanotusti seisovat vedet liikkeelle. On tosin
todettava se, että alkuvaiheessa tämä kunta-
ja palvelurakenneuudistus on painottunut hallintorakenteiden uudistamiseen
ja nyt on aika paneutua erityisesti palveluihin.
On todettava, että muutamassa vuodessa kuntien lukumäärä on
vähentynyt noin sadalla ja uusia kuntaliitospäätöksiä ja
selvityksiä on tehty ja tekeillä. Yhteistoiminta-alueet
ovat olleet toiminnassa vasta vajaat kaksi vuotta, joten niiden suhteen
on vielä ennenaikaista tehdä liian pitkälle
meneviä johtopäätöksiä.
Pidän hyvin tärkeänä, että kunnille
annetaan riittävä työrauha toteuttaa
jatkossakin uudistuksia Paras-hankkeessa asetettujen linjausten
mukaisesti.
Valtaosa kunnista ja kuntien päättäjistä ansaitsee
tunnustuksen tehdystä työstä. Tärkeää on
jatkossa, että jo valitulla linjalla pysytään
ja kuntapäättäjiä rohkaistaan
uudistuksiin. Joka tapauksessa uudistukset, olivatpa ne kunnan itsensä päättämiä tai
valtiovallan sanelemia, toteutetaan kuntatasolla. Siksi on tärkeää,
että kunta—valtio-suhteessa vaalitaan luottamuksen
ilmapiiriä. Kunnallinen itsehallinto on voimavara, ei uhka hyvinvointipalveluille.
Arvoisa puhemies! Loppujen lopuksi tässä on kyse
toimenpiteestä, jolla turvataan ihmisille kohtuuhintaiset
palvelut asuinpaikasta riippumatta. Se juuri on Paras-hankkeen ydin,
ja tämä on hyvä aina välillä palauttaa
mieliin.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun luin tämän lakiesityksen
ensimmäisen kerran, niin ajattelin, että, no,
nytpä tuli täyttä ja jämäkkää asiaa,
alkavat epäselvät asiat selviytyä. Mutta
kun kuuntelin ministeri Töllin puheenvuoron, niin täysin
poikkeuksellisesti koinkin ministeri Töllin puheenvuoron
seurauksena hämmennyksen siitä, mitä tässä oikeasti
päätetään.
Arvoisa puhemies ja arvoisa ministeri Tölli, kun te,
ministeri Tölli, äsken sijaitsitte tuossa varapuhemies
Kääriäisen ja minun välimaastossa, niin
meidän välimaastossamme sijaitsee myöskin
Pohjois-Savossa eräs kunta, jota tämä saattaisi
koskea, ja nyt, jos ja kun tämä tulee voimaan, tulee
tietysti kysyneeksi, mitkä ovat sitten ne todelliset kriteerit,
joilla valtioneuvosto harkitsee, pitääkö sen
ryhtyä pakkoliittämään esimerkiksi Lapinlahtea
johonkin muuhun kuntayhtymään. Sitten toisaalta
tulee kysyneeksi, haluavatko ne muut kunnat esimerkiksi sen Lapinlahden
joukkoonsa. Mitä nämä valtioneuvoston
toimenpiteet oikein sitten tarkoittavat, jos eivät tarkoita oikein
pakkoliitoksia mutta kuitenkin liitetään kuntayhtymään,
joka vastaa keskeisestä osasta kaikkien kuntien palveluita?
Sitten on vielä nämä erilaiset kysterit,
joissa siis on syntynyt lähinnä tämmöisiä virtuaalisia
yhtymiä, jotka selvästi muistuttavat paljolti
Paras-hankkeen kiertämisyrityksiä.
Kaiken huippuna nyt sitten toivon mukaan seuraavissa hallitusohjelmaneuvotteluissa
keskustellaan myöskin uusien terveydenhuollon järjestämis-
ja rahoituslakien antamisesta, joilla tulee olemaan keskeinen merkitys
myöskin tässä asiassa. Selkeyttääkö tämä laki,
antaako tämä riittävät mahdollisuudet
saada erityisesti terveydenhuollon järjestämismalli
säälliseen kuntoon Suomen kunnissa?
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Harvoin näkee sellaista hallituksen
esitystä, joka vaikuttaa biologisesti mahdolliselta ja
mielekkäältä. Tässä nyt,
arvoisa puhemies, on semmoinen hallituksen esitys. Luen: "- -
kuntien ja yhteistoiminta-alueiden tulee täyttää laissa
edellytetyt väestöpohjat vuoden 2013 alusta."
Tämähän tarkoittaa ystävällisesti
sitä, että perheillä on 24 kuukautta
aikaa lisääntyä ja täyttää väestövaje,
ja sillä tavalla ministerin tahto ja toive toteutuvat.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta ministeri päätti
oman äskeisen puheenvuoronsa hyviin näkemyksiin
eli ensinnäkin siihen, että kunnille pitää turvata
työrauha tekemisessään. Sitten hän
myös korosti kunnallisen itsehallinnon kunnioittamista,
ja ainakin minä ymmärrän sillä tavalla,
että tässä näitä kumpaakaan
pyhää periaatetta ei loukata.
Tämän puitelain muutoksella on monella tavalla
erittäin vahva tausta, se oli eduskunnan vastaus tähän
Paras-selontekoon. Sen lisäksi hallintovaliokunta antoi
mietinnön Paras-selontekoon tänä vuonna,
ja näissä molemmissa niin eduskunta kuin myös
hallintovaliokunta korostivat kuntien yhteistyön tarvetta
ja sitä, että Paras-kokonaisuutta pitää viedä määrätietoisesti
eteenpäin. Eduskunnan keskusteluissa tämän
selonteon käsittelyn yhteydessä valtioneuvoston
roolia yhteistyön, lainausmerkeissä, pakotteena
tai edistäjänä ei kritisoitu.
Ministeri totesi tuossa jossakin vaiheessa tärkeän,
keskeisen asian: tämä puitelaki ei esitä pakkoliitoksia,
ei missään tapauksessa kuntien pakkoliitoksia,
vaan yhteistyöalueitten hyväksymistä tietyissä tilanteissa
sen takia, ettei yksikään kunta jäisi
yksin ja jotta jokainen kunta saisi tarvittavat hyvinvointipalvelut
sitten myös järjestettyä. Eli ainakin
itse näen sillä tavalla tuon lakiesityksen luettuani,
että se on kokonaisuutena erinomaisen hyvin laadittu laki
ja vastaa siihen eduskunnan aiemmin tänä vuonna
määrittelemään tahtoon Paras-hankkeen
etenemisestä.
Hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli
Arvoisa puhemies! Ed. Erkki Virtaselle haluan todeta sen, että tässä puitelaissa
jo alun perin asetettiin nämä väestöpohjatavoitteet
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden järjestämiselle.
Tässä lainmuutoksessa nyt asetetaan tietyllä tavalla perälauta
siihen, että tämä asia toteutuu. Tältä osin
sitten kartoitetaan tilanne ja arvioidaan kunkin tapauksen osalta
se, ovatko toimenpiteet olleet riittävät ja onko
mahdollista rakentaa sillä tavalla, että se onnistuu.
Viittasin tuossa edellä siihen, että on poikkeusperusteita.
Puitelaissahan on jo aiemmin todettu pitkät etäisyydet,
saaristoisuus, kieliolosuhteet jne. Mutta sitten saattaa olla tilanteita, joissa
väestöpohja jollakin yhteistoiminta-alueella jää jonkun
verran alle ja naapurissa on yhteistoiminta-alue, joka täyttää sen.
Ei tehdä kahdesta toimivasta toimimatonta, että siirretään kunta
väkisin siihen, mutta arvioidaan ja katsotaan, mikä se
tilanne on. On joukko kuntia, jotka eivät ole tätä kriteeriä täyttäneet,
ja niiden osalta sitten on mahdollista se, että valtioneuvosto
käyttää toimivaltaa siinä ja
ohjaa kuulumaan sitten tiettyyn kokonaisuuteen.
Tässä on selkeänä perusajatuksena
se, että pystytään tulevaisuudessakin
turvaamaan toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut, että pystytään
riittävät henkilöresurssit, osaava työvoima
ja koko hoitoketju saamaan mahdollisimman toimivaksi.
Keskustelu päättyi.